يكشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۲۶ - Jun 19, 2005
چاقوي دسته مشكي راز جنايت خيابان سليمانيه
000120.jpg
متهم پرونده
000117.jpg
امير(مقتول)
گروه حوادث: يك پرونده جنايي كه به مرحله صدوركيفرخواست رسيده بود به درخواست نماينده دادستان مورد بررسي دوباره قرار گرفت.
به گزارش خبرنگار ما، بيست و نهم آذرماه سال ۸۳ ، ماموران كلانتري سليمانيه از وقوع يك درگيري خونين در يكي از منازل خيابان پيروزي مطلع شدند. ماموران وقتي به صحنه حادثه رسيدند مشاهده كردند كه تمامي شيشه هاي منزل شكسته است و عده زيادي از اهالي مقابل در منزل مذكور تجمع كرده اند.
دو نفر در اين درگيري مجروح شده و يك نفر كشته شده بود. مجروحان بلافاصله به بيمارستان انتقال يافتند.
در تحقيقات اوليه ماموران پليس آگاهي متوجه شدند دقايقي قبل از وقوع جنايت سه مرد جوان كه سوار بر يك خودرو پژو ۲۰۶ بودند به مقابل در منزل مقتول مراجعه كردند. مرد صاحب خانه و سه پسرش با سرنشينان خودرو پژو كه علي، سعيد و عباس نام داشتند، گلاويز شدند.
نزاع بر سر يك اختلاف مالي ۴۰۰ هزار توماني بود. در ميان درگيري امير- يكي از پسران صاحب خانه- با ضربات چاقو مجروح شد كه بعد از انتقال به بيمارستان جان سپرد.
عباس، سعيد و علي توسط پليس آگاهي دستگير شدند. سعيد در جريان بازجويي هاي پليسي عنوان كرد كه در زمان دعوا كمك فنر خودرو را در دست داشت و علي و عباس نيز با چاقو به طرفين درگير خود حمله ور شده بودند. پزشكي قانوني علت مرگ امير را ضربات وارده يك جسم تيز مثل چاقو به بدن مقتول عنوان كرده بود؛ به همين دليل تحقيقات از علي و عباس ادامه يافت.
پزشكي قانوني در ادامه افزوده بود كه چاقويي كه مقتول با آن به قتل رسيده است دسته كشيده اي داشته است. چاقوي علي دسته كوتاه داشت؛ به همين دليل عباس مورد بازجويي فني پليسي بيشتري قرار گرفت و در نهايت به قتل امير اعتراف كرد.
پرونده در شعبه هفتم بازپرسي دادسراي امور جنايي تهران مورد بررسي قرار گرفت و در نهايت با معرفي عباس به عنوان عامل جنايت پرونده نزد رضوانفر نماينده دادستان رفت.رضوانفر بعد از مطالعه دقيق پرونده متوجه شد يكي از شاهدان صحنه جنايت به ماموران گفته بود، چاقوي عامل جنايت دسته مشكي رنگ داشت ولي دو چاقوي علي و عباس دسته زرد رنگ داشتند و ديگر اين كه به شكايت پدر و برادران مقتول كه توسط عباس و همدستانش مجروح شده بودند، در شعبه بازپرسي رسيدگي نشده است، به همين دليل دستور رسيدگي بيشتر بر روي اين پرونده صادر شد.

همسركشي به خاطر سوءظن
گروه حوادث: مردي كه همسر ۱۵ ساله خود را به خاطر سوءظن با همدستي برادرش به قتل رسانده بود، در شعبه ۷۱ دادگاه كيفري استان محاكمه شدند.
به گزارش خبرنگار ما، رسيدگي به اين پرونده زماني در دستور كار قرار گرفت كه سحرگاه ۱۱ تيرماه سال ۸۲ صاحبخانه يك واحد آپارتماني از مرگ يك زن نوجوان خبرداد. مأموران به همراه بازپرس ويژه قتل در محل حادثه واقع در قرچك ورامين حضور يافتند و در بررسي هاي مقدماتي جسد سميرا را در حالي پيدا كردند كه خفه شده بود و نوزاد ۶ ماهه اش بر روي سينه اش خوابيده بود. مأموران در ادامه تحقيقات خود، دريافتند كه همسر و برادر شوهر سميراي ۱۵ ساله به طرز ناگهاني ناپديد شده اند. بدين ترتيب اين فرضيه كه آنها از وقوع قتل اطلاع داشته باشند قوت گرفت و تحت تعقيب ويژه پليس قرار گرفتند. پس از چهار روز مرتضي و مجتبي كه توسط پدرشان به پليس اصفهان معرفي شده بودند، به اداره آگاهي قرچك انتقال يافتند.
مرتضي (همسر قرباني) در نخستين اظهاراتش به قتل اعتراف كرد و مدعي شد كه سميرا با برادر ناتني خود رابطه داشته است. صبح ديروز دومين جلسه محاكمه اين دو برادر در حالي تشكيل شد كه اولياي دم تنها تقاضاي قصاص را براي مرتضي (دامادشان) كردند و حاضر به پرداخت تفاضل ديه شدند.
مرتضي در جلسه محاكمه درباره جزئيات حادثه گفت: از طريق صاحبخانه ام متوجه رابطه پنهاني همسرم شدم. شب حادثه ساعت ۱۲ بود كه با هم جروبحث كرديم. او به همراه فرزند ۶ ماهه ام خوابيد و من و مجتبي برادر بزرگترم پس از كشيدن هروئين دراز كشيديم. حدود ساعت ۵ صبح بود كه من از جايم بلند شدم و به طرف همسرم رفتم او خواب بود دستانم را دور گردنش حلقه كردم و زماني كه در حال تكان خوردن بود از برادرم خواستم تا پاهايش را نگه دارد او چنين كرد وقتي مطمئن شدم كبود شده است رهايش كردم .
در ادامه جلسه محاكمه هريك از وكلاي متهمان به دفاع از موكلشان پرداختند و پس از اخذ آخرين دفاع، ختم جلسه دادگاه اعلام شد و قرار است به زودي حكم در خصوص پرونده صادر شود.

زنداني دهان خود را دوخت
گروه حوادث: پسر جوان براي اعتراض به صدور پنج سال حبس دهان خود را در زندان دوخت.
به گزارش خبرنگار ما، روز گذشته پسري با دهاني كه با نخ مشكي دوخته شده بود به همراه يك مأمور حفاظت زندان وارد اجراي احكام شد. اين پسر جوان كه محسن نام داشت، چهار سال پيش به  دليل فرار با دختر مورد علاقه اش تحت تعقيب پليس آگاهي قرار گرفته بود. مأموران بعد از چند روز متواري بودن متهم و دختر مذكور آنان را دستگير كردند. پدر دختر از شكايت خود نسبت به محسن گذشت كرد و به همين دليل دادگاه حكم چهار سال حبس براي محسن صادر كرد. حكم از سوي ديوان تأييد شد. محسن چهار سال حبس خود را گذراند. ولي در پايان مدت حبس معلوم شد كه مواردي در پرونده وي وجود دارد كه براي آن اتهامات بايد پنج سال ديگر نيز حبس تحمل كند. وقتي خبر صدور حكم پنج سال حبس به محسن داده شد، اين پسر جوان كه فكر مي كرد به زودي آزاد خواهد شد به اعتراض دهان خود را دوخت.
روز گذشته محسن به اجراي احكام واقع در دادسراي امور جنايي تهران آمده بود تا حكم پنج سال حبس جديد وي به او تفهيم شود.

خودكشي در «خانه سبز»
گروه حوادث: يك كودك خياباني بعد از انتقال به «خانه سبز» اقدام به خودكشي كرد.
به گزارش خبرنگار ما، جمعه شب خبر سقوط يك كودك ۸ ساله از طبقه چهارم ساختمان خانه سبز كه محل نگهداري كودكان خياباني است به اطلاع بازپرس حسيني رسيد. اين كودك ۸ ساله كه رسول عباسي نام داشت پنج شنبه در حالي كه مشغول فروش گل در سر چهارراه ها بود توسط مسئولين به خانه سبز انتقال يافت. اين پسر علاقه  اي به اقامت در آن محل نداشت و در نهايت اقدام به خودكشي كرد و جان سپرد.بررسي هاي لازم بر روي اين پرونده در دادسراي امور جنايي تهران زير نظر بازپرس حسيني ادامه خواهد يافت.

مرگ سه مرد در كوه
گروه حوادث: صعود ناكام چهار مرد كوهنورد به قله شيرپلا موجب مرگ سه نفر از آنان شد.
به گزارش خبرنگار ما، صبح روز جمعه چهار مرد به قصد صعود به قله شيرپلا به كوه رفته بودند. ساعت ۹ صبح كوهنوردان ديگر كه در همان مسير در حال حركت بودند با پيكر چهار مرد مذكور مواجه شدند.
بلافاصله تماس با مركز امداد آتش نشاني و هلي كوپتر امداد گرفته شد.زمان حضور گروه امداد به طول انجاميد. سه نفر از كوهنوردان جان سپرده بودند و يك نفر از آنان كه نيمه جان بود به درمانگاه انتقال يافت اما وي نيز بطور ناگهاني ناپديد شده است .هنوز هويت چهار كوهنورد مشخص نشده است و معلوم نيست كه به چه علت اين حادثه براي آنان رخ داده است.تحقيقات بيشتر در مورد اين پرونده دردايره ۱۰ اداره  آگاهي زير نظر بازپرس اصغرزاده ادامه خواهد يافت.

حادثه در جهان
۳۵ سال حبس براي قاچاقچي مواد
كرايم لايبرري: مردي كه نام وي در ميان ده نفر تحت تعقيبان اف بي اي بوده و متهم به قاچاق كوكائين از كلمبيا به خاك ايالات متحده بود، روز گذشته از سوي دادگاه عالي اين كشور به ۳۵ سال حبس محكوم شد .
قاضي دادگاه مي توانست با توجه به ميزان جرم متهم، وي را به حبس ابد نيز محكوم كند. جيمز اسپرينگت ۴۵ ساله در سال ۲۰۰۳ به اتهام قاچاق مواد بازداشت شد . وي در آن زمان با استفاده از مرزهاي هوايي، زميني و دريايي مقادير زيادي مواد مخدر را وارد خاك ايالات متحده كرده بود. وي از سال ۱۹۹۶ در ليست تحت تعقيبان اف بي اي بود تا اينكه سرانجام در نوامبر سال ۲۰۰۲ در ونزوئلا بازداشت شد. به اعتراف متهم وي از راه قاچاق مواد مخدر در فاصله سالهاي ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۹ حداقل مبلغ ۳۳ ميليون دلار سود به دست آورده است . پليس به دنبال دستگيري يكي از دلالان مواد در سال ۲۰۰۲ توانست رد متهم را نيز پيدا كند . علاوه بر حكم صادره كه امكان آزادي مشروط را نيز از متهم گرفته،  وي به جريمه نقدي ۲ ميليون دلاري نيز محكوم شده است .

مردي به خاطر ۶۰۰ پوند زنده به گور شد
كرايم لايبرري:يك سرباز انگليسي به همراه خواهرزاده اش به اتهام قتل غيرعمد مردي كه زنده به گور شده است به زندان افتادند.
«جفري توماس» ۴۷ ساله به همراه آلن تيلي ۲۵ ساله، ديويد بروس ۳۷ ساله را ربوده و سپس در زير آماجي از مشت و لگد، وي را بيهوش كردند. با اين حال، زماني كه اين سرباز فكر كرد، «بروس» كشته شده است ، وي را دفن كرد؛ اما بررسي هاي صورت گرفته بر روي جسد نشان مي دهند كه به احتمال فراوان اين فرد زنده بوده است. اين دو انگليسي اتهام خود را پذيرفته و به بيش از ۹ سال حبس محكوم شدند. به گفته دادگاه، مقتول ۶۰۰ پوند به قاتل بدهكار بوده و علت اصلي اين درگيري نيز خودداري مقتول از پرداخت بدهي اش بوده است. جسد مقتول در ژانويه سال ۲۰۰۴ به وسيله خانواده اي كه براي گردش و تفريح به بيرون شهر آمده بودند كشف شد.
دادگاه اين دو قاتل را به پرداخت ۴۹۳ پوند غرامت به خانواده مقتول نيز محكوم كرد.

درگيري منجر به قتل به ۱۰ سال زندان و ديه منجر شد
گروه حوادث: مردي كه در درگيري با جواني او را به قتل رسانده بود، با توجه به رضايت اولياي دم از لحاظ جنبه عمومي به تحمل ۱۰ سال زندان و پرداخت ديه محكوم شد.
به گزارش خبرنگار ما، ابراهيم (۳۶ ساله) متهم است كه شامگاه ۲۰ آبان ماه سال ۸۲ در درگيري مردي به نام علي اكبر را با ايراد يك ضربه چاقو به قتل رسانده است.
متهم پرونده كه چند ماه بعد از وقوع حادثه در شهرستان ساوجبلاغ دستگير شد، بلافاصله به قتل اعتراف كرد و در آخرين جلسه محاكمه خود كه صبح روز چهارشنبه در شعبه ۷۴ دادگاه كيفري استان برگزار شد، گفت: اين درگيري ناخواسته بود. اصلاً عمدي نبود. شب حادثه من با علي اكبر مشكل پيدا كرده بودم و براي رفع برخي مشكلاتمان به خانه يكي از دوستانم به نام امير رفتم. وقتي علي اكبر به آن جا آمد، ما دوباره درگير شديم. در ابتدا مقتول با چاقو ضربه اي را به پيشاني من وارد كرد و من در دفاع از خودم ضربه اي به كتفش زدم.
بر پايه اين گزارش، در جلسه محاكمه اولياي دم با اعلام رضايت، از حق خود مبني بر قصاص گذشت كردند. صبح ديروز قاضي كوه كمره اي به همراه چهار قاضي مستشار، ابراهيم را به اتهام قتل عمدي از لحاظ جنبه عمومي به پرداخت ديه و تحمل ۱۰ سال زندان محكوم كرد.
حكم صادره براي تأييد به ديوان عالي كشور ارسال شد.

محكوميت مرد همسركش
گروه حوادث: مردي كه همسرش را با ۱۰ ضربه چاقو به قتل رسانده بود، با توجه به عدم شكايت اولياي دم به پرداخت نصف ديه مرد مسلمان و تحمل ۱۰ سال زندان محكوم شد.
به گزارش خبرنگار ما، در اين پرونده داود (۵۵ ساله) متهم است زن ۴۶ ساله خود به نام مريم را به خاطر رابطه نامشروع با فردي به نام مرتضي به قتل رسانده است.متهم پرونده در آخرين جلسه محاكمه خود ضمن قبول اتهام وارده مدعي شد شب حادثه زماني كه در خواب بودم ناگهان پسرم مرا از خواب بيدار كرد و گفت مادر در اتاق با فرد ناشناسي است. همان لحظه چاقويي از آشپزخانه برداشتم و در را باز كردم، مرتضي كه قصد فرار داشت يك ضربه به بازويش زدم و همسرم را با ۱۰ ضربه چاقو به قتل رساندم.
بر پايه اين گزارش، از آنجايي كه اولياي دم عليه متهم شكايتي را مطرح نكردند و تنها فرزندانش تقاضاي ديه كردند، دادگاه براساس جنبه عمومي، داود را به خاطر قتل عمدي به پرداخت نصف ديه يك فرد مسلمان در حق فرزندانش و تحمل ۱۰ سال زندان محكوم كرد.

زندان و ديه براي ربايندگان دختر جوان
گروه حوادث: حكم دو پسر جوان كه دختري را پس از ربودن مورد آزار و اذيت قرار داده بودند، از سوي شعبه ۱۶ ديوان عالي كشور تأييد شد.
به گزارش خبرنگار ما، قريشي- رئيس اجراي احكام دادسراي امور جنايي- با اعلام اين خبر گفت: در تاريخ ۲۹ فروردين ماه سال ۸۱ دختر جواني به نام نگار با مراجعه به دادسراي امور جنايي مدعي شد كه چند پسر او را در يكي از خيابان هاي تهران مورد مزاحمت  قرار دادند. دو پسر كه راكب موتورسيكلت بودند با ديدن اين صحنه به كمك من آمدند اما پس از رفتن مردان جوان مرا ربودند و به يك ساختمان نيمه كاره بردند. وقتي مرا به داخل ساختمان بردند مورد آزار و اذيت قرار دادند من هم براي فرار از دست آنها خودم را از طبقه چهارم به پايين پرتاب كردم.قريشي ادامه داد: تحقيقات براي دستگيري دو پسر جوان آغاز شد تا اينكه سرايدار ساختمان نيمه كاره به نام غفور بازداشت شد و در بازجويي ها دو پسر جوان به نام هاي يعقوب (۲۴ ساله) و محمد(۱۸ ساله) را معرفي كرد. مأموران در رديابي هاي خود، پس از يك ماه توانستند آنها را دستگير كنند. متهمان پس از دستگيري به آزار و اذيت اعتراف كردند اما مدعي شدند كه دختر جوان خودش با آنها آمده است.به اين ترتيب حكم در خصوص يعقوب و محمد صادر شد و آنها به اتهام آزار و اذيت و ربودن دختر جوان به ۲ سال حبس تعزيري و پرداخت ديه به خاطر صدمه به دختر جوان محكوم شدند.همچنين غفور نيز به ۸ ماه حبس محكوم شد. رئيس اجراي احكام دادسراي امور جنايي در پايان گفت: حكم اين دو جوان از سوي شعبه ۱۶ ديوان عالي كشور مورد تأييد قرار گرفت.

مرد مجنون همسرش را كشت
گروه حوادث: مردي كه دچار اختلال حواس و متهم به قتل همسرش بود با تأييد حكم از سوي ديوان عالي كشور محكوم به پرداخت ديه شد.
به گزارش خبرنگارما، در تاريخ ۲۸ آبان ماه سال ۷۶ از طريق اهالي محله اي در تهران به پاسگاه انتظامي ۱۵ تهران وقوع يك قتل اطلاع داده شد.
زماني كه مأموران به محل حادثه رفتند متوجه شدند كه زهرا زن ميانسالي است كه توسط همسرش محمد (۵۴ ساله) با ضربات چاقو به قتل رسيده است. بلافاصله متهم در محل حادثه دستگير شد و به اداره آگاهي انتقال يافت. فرزندان متهم در نخستين بازجويي ها مدعي شدند كه پدرشان دچار اختلال حواس است.
محمد به پزشكي قانوني انتقال يافت و پس از آزمايشات اوليه اين ادعا از سوي پزشكان تأييد شد. به اين ترتيب متهم از سوي شعبه ۱۶۰۱ دادگاه جنايي تهران به پرداخت نصف ديه به يك فرد عاقله محكوم شد.
اين حكم صبح ديروز از سوي شعبه ۲ ديوان عالي كشور مورد تأييد قرار گرفت.

حوادث
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |