يكشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۲۶ - Jun 19, 2005
حذف كارت اعتباري، دسته چك و قبوض؛
كيف پول همراه
000099.jpg
گروه انفورماتيك- امير بهادري نژاد: در حال حاضر از گوشي هاي تلفن همراه به عنوان دوربين ديجيتال، دستگاه پخش موسيقي و حتي تلويزيون استفاده مي شود و شايد در آينده اي نزديك به كلي باعث حذف كيف پول از زندگي مردم بشود.
از آن جايي كه هم اكنون بيش از يك چهارم مردم جهان صاحب تلفن همراه هستند و هر سال صدها ميليون نفر به جمع آنها افزوده مي شود دليلي ندارد كه مردم كارتهاي اعتباري با خود حمل كنند چون پرداخت پول با تلفن همراه ميسر خواهد بود.
به عبارتي ديگر مي توان گوشي تلفن را مجهز به يك تراشه راديويي با برد كوتاه نمود و تمام اطلاعات موجود در كارت اعتباري را در آن ثبت كرد. در صورت نزديك كردن گوشي به ترمينال هاي موجود در فروشگاه، تمام اطلاعات موجود در تراشه تلفن به ترمينال مورد نظر انتقال مي يابد و مشتري هزينه خريد خود را پرداخت مي كند.
در حال حاضر اين طرح در كشور ژاپن جنبه اجرايي به خود گرفته است. طبق اعلام يك شركت ارائه كننده خدمات تلفن همراه در ژاپن، هم اكنون ۳ ميليون نفر مشترك اين شركت با استفاده از سرويس «كيف پول همراه» اين شركت از ۲۰ هزار فروشگاه خريد مي كنند. شايد در آينده اي نزديك طرحي مشابه در آمريكا و اروپا نيز اجرا بشود.
البته تنها كاركرد جديد گوشِي هاي همراه، استفاده از آن به عنوان كارت اعتباري نخواهد بود بلكه دانشمندان قصد دارند اين گوشي ها را به گونه اي تنظيم كنند تا كليه فعاليت هاي اقتصادي و مالي مردم را مديريت نمايند.
در صورت تحقق اهداف اين دانشمندان در آينده اي نزديك گوشي تلفن همراه جايگزين كيف پول، دسته چك، وب سايت و برنامه هاي كامپيوتري خواهد شد و صاحب گوشي مي تواند صورت حسابها و قبض هاي آن لاين خود را نيز از طريق گوشي پرداخت كند.
با آن كه بانك هاي غربي نسبت به اين موضوع كم توجه بوده اند اما اخيرا يك شركت كوچك سازنده تلفن همراه در يك همكاري مشترك خط توليد كيف پول همراه را در قالب گوشي تلفن همراه در سه كشور امارات، هند و ژاپن راه اندازي كرده است. از سوي ديگر مديران اين شركت اعلام كرده اند، در آستانه امضاي قرارداد با يكي از بزرگترين بانك هاي آمريكا هستند تا اين كه از طريق گوشي تلفن همراه بتوان كليه عمليات بانكي را انجام داد.
در كشور امارات، ۴۰۰ نفر از تاجران هندي كه هر روز پول از اين كشور به وطن خود حواله مي كنند از كيف پول همراه استفاده مي نمايند.
يك مرد هندي كه در بورس دوبي فعاليت دارد سه بار در ماه از طريق تلفن همراه خود، پول براي خانواده اش در دهلي نو حواله مي كند.
وي مي گويد: من قبلا براي حواله كردن پول مجبور بودم ۵/۱ ساعت در ترافيك باشم تا به بانك مورد نظر برسم و سپس با پرداخت هزينه پاركينگ، خودرو خود را متوقف كرده و به داخل بانك بروم. همچنين ۵/۱ ساعت را هم در مسير بازگشت در ترافيك سپري مي كردم اما هم اكنون با استفاده از كيف پول همراه مي توانم يك فرايند ۵/۳ ساعته را تنها ظرف دو دقيقه و از داخل خانه انجام بدهم.
اين مرد با وارد كردن شماره رمز به تلفن خود، وارد حسابهاي بانكي اش مي شود و سپس با تايپ كردن شماره حساب مورد نظر، مبلغ مشخصي را به آن حساب واريز مي كند كه اين فرايند تنها چند ثانيه به طول مي انجامد.
اما شركت هاي توليدكننده كارتهاي اعتباري از ظهور كيف پول همراه بسيار ناخرسند هستند چون ديگر نمي توانند به ازاي هر پرداخت و يا حواله از طريق كارت اعتباري، از مشتريان خود كارمزد دريافت كنند.
رئيس يكي از اين شركت ها مي گويد: صاحب گوشي براي ارسال يك حواله بايد وارد چند منو بشود و سپس از طريق كارت اعتباري پول مورد نظر خود را حواله كند در حالي كه انجام اين كار با بيرون آوردن يك كارت اعتباري از داخل كيف پول و قرار دادن آن داخل دستگاه كارت خوان بسيار سريع و آسان تر است.
البته اين پايان ماجرا نيست چون شركت هاي سازنده كيف پول همراه با ابداع روشي جديد قصد حذف كارتهاي اعتباري پلاستيكي را از زندگي مردم دارند.
در صورتي كه شماره كارت اعتباري شخص به تراشه داخل تلفن همراه وارد بشود آنگاه با نزديك كردن گوشي تلفن به دستگاه كارت خوان مي توان سيستم پرداخت الكترونيكي را فعال كرد و ديگر نيازي به كارت اعتباري پلاستيكي براي قرار دادن داخل دستگاه كارت خوان نخواهد بود.
از سوي ديگر كارشناسان حوزه IT معتقدند، ارائه اين سرويس باعث رونق صنعت بانكداري خواهد شد. در حال حاضر ۸/۱ ميليارد نفر در سراسر جهان صاحب تلفن همراه هستند اما ۸/۱ ميليارد حساب جاري در بانك ها وجود ندارد. در صورتي كه اين سرويس راه اندازي شود آنگاه اغلب صاحبان تلفن تشويق به افتتاح حساب در بانك ها خواهند شد تا از اين طريق كليه معاملات روزانه خود را انجام بدهند.

گوگل؛ جستجو يا تخريب
000105.jpg
گروه انفورماتيك- مرتضي اسلام زاده: وقتي كه شش سال پيش دو جوان به نام هاي لري پيج و سرگئي برين تصميم گرفتند تا در پاركينگ يك خانه شروع به كاري بزرگ بكنند شايد حتي خوشبين ترين افراد هم باور نمي كردند كه روزي اين دو جوان كه در حال حاضر هنوز به مرز سي سالگي هم نرسيده اند بتوانند صاحبان شركت موفق گوگل باشند و لقب پسران گوگل را به خود بدهند.
اين دو دانشجوي دانشگاه استمفورد هيچ گاه قدم به عقب نگذاشتند و همواره به پيشروي خود ادامه دادند تا آنجا كه در حال حاضر بيل گيتس صاحب بزرگترين شركت رايانه اي جهان را به واهمه انداخته اند.
هفته گذشته مجله فورچون با عنوان جستجو و تخريب نگاهي داشت به اين موضوع: بيل گيتس مثل همه روزها شروع كرد به گشت و گذار در سايت هاي اينترنتي و به طور اتفاقي سري هم زد به سايت گوگل و هنگامي كه وارد قسمت More شد مشاهده كرد كه گوگل فقط يك موتور جستجو گر نيست و در حال ساخت نرم افزار نيز هست و حتي در حال استخدام برنامه نويسان پيشرفته نيز هست.
همان طوري كه بيل گيتس به راستي از اين موضوع ترسيد و جاسوسان خود را مأمور به دست آوردن خبر در اين مورد كرد تا بتواند بفهمد كه موضوع چيست!؟ زيرا باور نداشت كه يك شركت كوچك (نسبت به شركت مايكروسافت) بخواهد در مقابل امپراتوري مايكروسافت قد علم كند، زيرا همه سرمايه شركت گوگل بالغ بر ۳۴ بيليون دلار است جاسوسان خبر خوشايندي براي بيل گيتس نداشتند زيرا گوگل بعد از ساختن نرم افزارهاي بسيار موفقي در قسمت Google Tools (اين قسمت شامل نرم افزارهايي همچون Translate- Picasa- Toolbar- Keyhole- Hello- Desktop Search- Code- Blogger است كه در اين ميان Picasa- Translate- Hello  به راستي برتري خود را به رخ مايكروسافت كشانده است) آماده بهره برداري جهت كاربران قرار داده و در حال ساختن نرم افزاري مشابه نرم افزار مايكروسافت آفيس است. مايكروسافت كه قبلاً در برابر نرم افزار پيكاسا خود را شكست خورده مي ديد حال مي بيند كه گوگل همچنان در حال پيشروي به سمت قلمروي مايكروسافت است و به يكباره اين سؤال در ذهن بيل گيتس نقش بست «گوگل در حال چه كاري است؟ جستجو يا تخريب؟»

كتاب الكترونيكي
000102.jpg
گروه انفورماتيك- محمد  رسولي: در دنياي كامپيوتري آينده هر كسي صفحه مخصوص خود را خواهد داشت. اين صفحه تنها و تنها يك صفحه خواهد بود. در حقيقت اين صفحه از جنس كاغذ نيست بلكه چيزي شبيه به آن مي باشد. اين صفحه «نوشته الكترونيكي» نام دارد و به صفحه نمايش كامپيوتر قابليت و آساني حمل را مي بخشد.
مفهوم ديگر جوهر الكترونيكي آن است كه ديگر دليلي براي حمل كتابي كه داراي صدها صفحه است وجود ندارد در حالي كه هر صفحه الكترونيكي مي تواند كار يك كتاب را انجام دهد. در صفحه الكترونيكي يك سري علائم سياه بر روي پس زمينه سفيد نمايش داده مي شود. تنها تفاوت واقعي آن است كه اين علائم در صفحات مختلف با هم تفاوت دارد. جوهر الكترونيكي صفحه اي است كه با ميليون ها گوي كوچك شناور در حباب هاي روغن پوشانيده شده است. نصف هر گوي به رنگ سفيد است و داراي بار مثبت ضعيفي مي باشد و نيمي ديگر به رنگ سياه است و مقدار كمي بار منفي دارد. گوي هايي كه بين ۲۰ تا ۱۰۰ميكرومتر قطر دارند به يك سيليكون شفاف اضافه مي شود. اين سيليكون وقتي گرم مي شود صفحه پلاستيكي نيمه شفاف و سختي را به وجود مي آورد. نوارهايي از الكترون هاي اينديوم تين اكسيد كه مي توان آنها را به صورت شبكه پلاستيكي هادي جريان در نظر گرفت به بالا و پايين صفحات اضافه مي شوند. پردازشگر و حافظه به الكترودها متصل هستند و بار الكتريكي موجود بر روي هر الكترود را كنترل مي كنند. پس از ارسال ولتاژ به سوي گوي ها، آنها با توجه به بار الكتريكي منفردي كه الكترودها بر هر يك از گوي ها توليد مي كنند خود را به صورت سياه و سفيد مرتب مي نمايند. اكنون شما يك صفحه داريد كه ضخامت آن دو يا سه برابر كاغذ معمولي است و مي تواند هر صفحه اي از هر كتاب باشد. اين صفحه تقريباً به هيچ نيرويي نياز ندارد، گران نيست و نسبتاً  خالي از ظرافت است.
يك تيم از MIT براي اولين بار نمونه كارآمدي از جوهر الكترونيكي را به وجود آورد و از آن به بعد اين فناوري در امضاهاي تجاري حضور مورد استفاده قرار گرفت. به اين ترتيب محتواي تعداد زيادي پوستر الكترونيكي كه از طريق يك فروشگاه بزرگ پخش مي شوند مي تواند با يك فرمان ساده از سوي يك كامپيوتر شخصي تغيير كند.
البته يك صفحه الكترونيكي طولاني تر، ضخيم تر و سنگين تر از يك صفحه  معمولي است، اما اگر ما كامپيوتر را خوب شناخته باشيم مي دانيم كه همه چيز مي تواند كوچكتر شود.
اكنون در بازار دو نوع كتاب الكترونيكي در حال رقابت وجود دارد. كتاب الكترونيكي كه از فناوري LCD استفاده مي كند و از نظر ضخامت با كامپيوترهاي دستي يكسان اما از آنها بزرگتر است. در اين وسايل مي توان تعداد زيادي كتاب را Download كرد.
بعضي از اين محتواها كه در حوزه عمومي قرار دارند رايگان هستند اما براي بقيه بايد مبلغي بپردازند كه كمتر از پول يك كتاب عادي است. شما مي توانيد صفحات الكترونيكي كتابها را علامت گذاري كرده و حتي در حاشيه اين كتاب ها يادداشت هاي خود را اضافه نماييد. البته استفاده از اين كتاب الكترونيكي به راحتي دراز كشيدن در رختخواب و به دست گرفتن يك كتاب نيست اما تصور كنيد كه شما دانشجوي پزشكي هستيد و در محوطه دانشگاه با يك كتاب ۴۵ پوندي در حال رفتن باشيد به آساني مي توان فايده كتابهاي الكترونيكي را حتي در مورد نمونه هاي اوليه آنها تصور كرد.
به نظر مي رسد عمر كتابهاي كاغذي كه با جوهرهاي واقعي نگاشته مي شوند به پايان رسيده باشد.
كتابهاي الكترونيكي كهنه و قديمي نمي شوند و ديگر صفحات زرد شده اين كتابها به شما نمي گويند كه فرد ديگري در گذشته آن را برداشته و خوانده است.

ايران
ابداع روش  جديد بازيافت  ضايعات  پلاستيكي  در پژوهشگاه پليمر 
گروه دانش: محققان  پژوهشگاه  پليمر و پتروشيمي  ايران  با استفاده  از روش  مكانيكي  موفق  به  بازيافت  و بهبود خواص  مخلوط  ضايعات  پلاستيكي  شدند.
به  گزارش  واحد مركزي  خبر،مسئول  اين  طرح  تحقيقاتي  گفت در اين  تحقيق  بازيافت  مخلوط ي  از ضايعات  پلاستيكي  به  همراه  ضايعات چوب  به  شكل  همزمان  و بدون  نياز به  عمليات  جداسازي  و روش  مكانيكي  انجام  مي شود.
دكتر اروميه اي  افزود در اين  روش  پس  از تهيه  و آماده سازي مخلوط  ضايعات  براي  فرايند، مراحل  خرد كردن  و مخلوط  كردن  انجام و سپس با افزودن  مواد اصلاح  كننده  خواص  فيزيكي  و مكانيكي  مواد بازيافتي  اصلاح  شد.
وي  كاربرد مواد بازيافتي  با اين  روش  را در بسته بندي  و قطعات  مورد مصرف  در صنعت  خودروسازي، سقف  هاي  ساختماني ، كفپوشها، پوشش  كابلها و ميز و صندلي  نام  برد.
اين  پژوهشگر با اشاره  به  توسعه  فناوريهاي هاي  فرايند، شكل دهي  و كاربردهاي  فراوان  پلاستيك ها در صنايع  مختلف  كه  مصرف  روزافزون  پلاستيكها و ضايعات  پلاستيكي  را در پي  داشته  است  گفت:  در اين  تحقيق  از روش  مكانيكي  كه  اقتصادي ترين  شيوه  بازيافت  پلاستيكهاست  براي  بازيافت  مخلوط  ضايعات  پلاستيكي  و بهبود خواص  آنها استفاده  شده  است .
ساخت دستگاه  قلب  كمكي  به شيوه  نانوتكنولوژي 
گروه دانش: دستگاه  قلب  كمكي  با بهره  گيري  از شيوه  نانوتكنولوژي  ساخته  شد.
دبير هفتمين  كنگره  سراسري  تازه هاي  قلب  و عروق  از طراحي  و ساخت  نخستين  دستگاه  قلب  كمكي  با بهره گيري  از شيوه  نانوتكنولوژي  با هدف  كمك  به  بيماران  دچار نارسايي  قلبي  توسط  يك  پزشك  ايراني  خبر داد.
به  گزارش  واحد مركزي  خبر، دكتر محمدرضا محمد حسني  فوق  تخصص  قلب  و عروق  صبح  ديروز در حاشيه  هفتمين  كنگره  سراسري  تازه هاي  قلب  و عروق  افزود: پروفسور سيد محمود مير حسيني، بنيانگزار كاربرد ليزر در جراحي  قلب  كه  اكنون  در ايران  به  سر مي برد اين  طرح  تحقيقاتي  را هدايت  مي  كند.
وي  يادآور شد اين  دستگاه  قادر است  به  عنوان  يك  پل  به  بيماران  منتظر پيوند قلب  كمك  كند و عملكرد آن  طوري  است  كه  با ماساژهاي  مصنوعي  به  عضله  قلب  توسط  يك  پمپ  الكترونيكي ، عملكرد قلب  را بهبود مي بخشد.
دكتر حسني  اظهار داشت : اين  دستگاه  كه  با امواج  راديو فركوئنسي  از بيرون  بدن  قابل  شارژ و به  كمك  رايانه  قابل  كنترل  است ، در حيوانات  مدل  سازي  شده  و طي  سال  هاي  آينده  براي  همه  بيماران  دچار نارسايي  قلبي  قابل  استفاده  خواهد بود.
دبير هفتمين  كنگره  سراسري  تازه  هاي  قلب  و عروق  يادآور شد هم  اكنون  يك  شركت  داخلي  كه  در زمينه  توليد صنايع  الكترونيك  به  فعاليت 
مي  پردازد، كار ساخت  اين  دستگاه  را بر عهده  گرفته  است  و در مراحل  تحقيقاتي  و پژوهشي  نيز محققان  دانشگاه  علوم  پزشكي  شهيد بهشتي  با همكاري  خود، سهم  به  سزايي  در ساخت  و ارايه  دستگاه  قلب  كمكي  داشته اند.

ساخت  نخستين  لوكوموتيو گازي
اولين  لوكوموتيو گازي  روز جمعه  در ليما پايتخت  پرو به  نمايش  گذاشته  شد.
اين  لوكوموتيو كه  ۳۹۰۰ اسب  بخار قدرت  دارد به  وسيله  شركت ، فروكاريل  موندينو، ساخته  شده  است .رئيس  اين  شركت  با اشاره  به  اين  كه  اين  لوكوموتيو در مسير ليما به  سرو دپاسكو تردد خواهد كرد افزود: استفاده  از گاز طبيعي  نه  تنها ارزانتر است  بلكه  ذرات  معلق  كمتري  به  هوا وارد خواهد كرد.به  گفته  وي، ساخت  اين  لوكوموتيو دو سال  طو ل  كشيده  و قرار است  در هشت  قطار ديگر هم  از اين  لوكوموتيوها استفاده  شود.

طرح راهبري دولت الكترونيك در دستور كار دولت
دبير شوراي فناوري اطلاعات وزارت ارتباطات گفت: طرح راهبري دولت الكترونيك در كشور طي جلسه اي با دفتر فناوري اطلاعات رياست جمهوري و مركز تحقيقات مورد بررسي قرار گرفت.تقوي افزود:طرح راهبري دولت الكترونيك طي جلسه اي مورد بررسي قرار گرفته كه به نوعي ديدگاه هاي كلي در تحقق دولت الكترونيك را مشخص مي كند. سعي داريم در اين بحث جايگاه هر وزارتخانه و سازمان در تحقق دولت الكترونيك مشخص شود. بدين ترتيب طرح راهبري دولت الكترونيك در دستور كار هيات دولت قرار گرفت.

شبكه
اينتل ، پردازنده هاي شبكه بي سيم خود را توسعه مي دهد
گروه انفورماتيك: اينتل،بزرگترين سازنده چيپ جهان ،اعلام كرد نخستين نمونه اوليه تكنولوژي چيپ هايي را كه مي تواند تمامي عمليات شبكه بي سيم را با سرعت بالا كنترل كنند، به بازار عرضه مي كند.
به گزارش خبرگزاري موج، اينتل اعلام كرد مداراتي را طراحي كرده است كه با استفاده از سه نوع مختلف از تكنولوژي Wi-Fi ارتباط را برقرار مي سازد و همانند تكنولوژي۸۰۲.۱۱n مي تواند سرعت انتقال اطلاعات را از ۵۴ مگابايت در هر ثانيه به ۱۰۰ مگا بايت در ثانيه افزايش دهد.
نمونه اوليه اين چيپ از استانداردهاي تكنولوژي CMOS استفاده مي كند و با ايجاد System in a package ارتباط چيپ را با ديگر مدارات برقرار مي كند.
كريشنا مورتي سومي يانات،رئيس لابراتوار تحقيقاتي ارتباط مدارات اينتل در اين خصوص گفت: چنين تكنولوژيي مي تواند به فرستادن چندين نوع اطلاعات ويديوئي با سرعت بالا به خانه ها ،در يك زمان كمك كند.
زمان دسترسي به اين تكنولوژي و رسيدن به مرحله توليد تجاري اين محصول هنوز مشخص نيست.

سخت افزار
تعويض ۲۵۰ هزار لپ تاپ
گروه انفورماتيك: شركت فوجيتسو زيمنس، بزرگترين سازنده كامپيوتر اروپا قصد دارد تعداد ۲۵۰ هزار رايانه لپ تاپ را به علت وجود باتري هاي معيوب جمع آوري كند.
به گزارش موج، اين شركت در اطلاعيه اي اعلام كرد: امكان احتراق باتري هاي معيوب مدلهاي AMILD كه از اكتبر ۲۰۰۴ به فروش رسيده است، وجود دارد. بنابراين مشتريان بايد سريعاً آنها را تعويض كنند.
فوجيتسو مي افزايد: تا به حال ۴ مورد از گرم شدن بيش از حد باتري گزارش شده، اما آسيبي به اشخاص وارد نشده است.
شركت به مشتريان هشدار داد، هنگام برخورد با چنين مسأله اي از لپ تاپ استفاده نكنند.

فضا
گسترش  همكاري  هاي  فضايي  روسيه  و امريكا
گروه دانش:آمريكا و روسيه  همكاريهاي  فضايي  خود را گسترش  مي  دهند.
به  گزارش  واحد مركزي  خبر از سن  پترزبورگ،  آناتولي  پرمينوف  رئيس  آژانس فدرال  «فضايي  روسيه ، روس  كاسموس  ، در پاسخ  به  خبرنگار نووستي  در نمايشگاه  صنايع هوايي  فرانسه  اعلام  كرد كه  ايالات  متحده  آمريكا و فدراسيون  روسيه  در زمينه  ساخت  موتورهاي  محرك  جديد براي  سفينه هاي  فضايي  ويژه  پرواز به  كره  ماه  و مريخ  برنامه  ريزي  كرده اند.
وي  در اين  باره  گفت:  با صحبتهايي  كه  با شركاي  امريكايي  انجام  شد، مسأله  پرواز به  ماه  و مريخ  توسط  موتورهاي  مذكور بحث  و بررسي  شد و اگر اين  طرح  تحقق  نيابد سفينه  هاي  فضايي  قادر به  پرواز به  ماه  و مريخ  نخواهد بود.
به  گفته  وي  دو طرف  مسأله  تحويل  موتورهاي  محرك  ار RD180 را نيز بررسي  كرده اند و تحقق  موفقيت  اميز اين  طرح، نمونه  خوب  همكاري  هاي  بين المللي  فضايي  با روسيه  است .

فناوري اطلاعات
راه اندازي چند مركز ICDL در كشور
گروه انفورماتيك: چندين مركز ICDL با مجوز رسمي ICDL ايران در اهواز، دزفول، بهبهان و مسجدسليمان راه اندازي شد.مدير اجرايي LCDL در ايران به ايسنا گفت: با توجه به اهميت نقش استان هاي جنوبي كشور براي مراكز ICDL راه اندازي مراكز بين المللي ICDL به جهت اعتباربخشي به سواد كامپيوتري مردم استان خوزستان، اقداماتي از سوي وزارت آموزش و پرورش به عنوان متولي ICDL صورت گرفته است.محمدرفيع صادقي، افزود: كليه افراد بدون در نظر گرفتن مدرك تحصيلي و شرط سني در استان خوزستان مي توانند به مراكز معتبر ICDL كه داراي مجوز رسمي از وزارت آموزش و پرورش هستند، مراجعه و با تهيه Skill Card معتبر جهت اخذ مدرك بين المللي و سواد كامپيوتري براساس استانداردهاي جهاني اقدام كنند.مدير اجرايي طرح ICDL در كشور، در ادامه تأكيد كرد: تقويت سواد كامپيوتري افراد مختلف از جمله دانش آموزان و دانشجويان در استان خوزستان موجب تقويت سرمايه گذاري در زمينه IT و ايجاد اشتغال توأم با نيازهاي روز جوانان و نوجوانان در اين استان مي شود.

Xbox و پلي استيشن به جنگ سرطان مي  روند
موج: رايانه ها هر چقدر هم قوي باشند براي پردازش اطلاعات بسيار زياد ممكن است با كمبودهايي از لحاظ پردازشگر ، حافظه و يا قدرت عمل مواجه باشند، اما با اتصال رايانه هاي كوچك به يكديگر و ايجاد شبكه اي عظيم از آنها مي توان كار پردازش اطلاعات را بر اساس نتايج بهتري به دست آورد.
در حال حاضر هم اكنون دو شبكه عظيم اينترنتي از رايانه هاي خانگي وجود دارند كه دانشمندان با استفاده از آنها به پردازش اطلاعات به هم ريخته و استخراج نتيجه از آنها استفاده مي كنند.
پلي استيشن ۳ و xbox جديد مايكروسافت نيز هر كدام داراي پردازنده هاي ۲/۳ گيگا هرتزي هستند كه مي توانند با اتصال به همديگر و ايجاد يك شبكه بزرگ از كنسول هاي بازي با روزي تا يك ساعت اتصال به اينترنت با كمك به دانشمندان در تحقيقات ضد سرطان شركت كنند.

تلفن
هشدار با SMS
گروه دانش: وزير داخلي بلژيك طرح جالبي را براي خبر كردن شهروندان در شرايط اضطراري پيشنهاد كرده كه بر اساس آن در زمان خطر سراسري (national emergency) به تمامي تلفن هاي موبايلي كه در بلژيك فعال هستند يك پيام كوتاه (SMS) فرستاده مي شود و به آنها هشدار مي دهد كه خطري در راه است.
به گزارش موج، به عقيده وزير داخلي بلژيك، اين طرح كه براي مدرن كردن سيستم هشدار همگاني است از تمامي روش ها بهتر و عملي تر است و با سرعت بسيار زياد شمار بيشتري از مردم را خبر مي كند.
گونه هاي قديمي تر هشدار همگاني مانند بوق هاي نيرومند، راديو و تلويزيون هم به كار خود ادامه خواهند داد و افزودن اين روش تازه تنها براي كاهش ضريب خطا در نظر گرفته شده است.
به گفته كارشناسان اين طرح از نظر قانوني و تكنيكي كاملا شدني است ولي در مورد هزينه آن هنوز زود است كه سخني گفته شود.
اين روش در شركتهاي مخابراتي كه به cell-broadcastش معروف هستند و نمونه كاربردي آن هم زماني است كه شما از كشوري به كشور ديگر وارد مي شويد و تلفن موبايل شما پيام خوشامد دريافت مي كند.
به گفته كارشناسان در اين حالت شركتي كه براي شما پيام خوشامدگويي مي فرستد شماره تلفن شما را نمي داند و هر تلفني كه در آن حوالي باشد اين پيام را خواهد گرفت.

مركز رشد
واحد جديد در پارك فناوري استان مركزي
گروه انفورماتيك:يك واحد فناوري جديد در مركز رشد ICT پارك علم و فناوري استان مركزي متشكل از جوانان فارغ التحصيل كارشناسي و كارشناسي ارشد رشته مهندسي الكترونيك ايجاد شد.رئيس پارك علم و فناوري استان مركزي به ايسنا گفت: اين واحد فناوري جديد پس از بررسي معيارهاي لازم و داشتن تيم مناسب كاري، ايده مناسب و اقتصادي بودن، در مركز رشد ICT پذيرفته شد.دكتر محمدرضا سنگي ادامه داد: مدت استقرار اين واحد فناوري در مركز رشد ۳ سال خواهد بود.وي اظهار داشت: موضوع اصلي فعاليت اين واحد فناوري طراحي و پياده سازي، اجرا و مشاوره در زمينه برق و الكترونيك است و ايده محوري پذيرفته شده اين گروه، ساخت سيستم رديابي مبتني بر موقعيت يابي ماهواره اي مي باشد.وي، در پايان گفت: نماينده اين گروه فناور مهندس ابوالفضل مولايي نژاد كارشناسي ارشد رشته الكترونيك مي باشد.

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |