يكشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۲۶ - Jun 19, 2005
شهرداري تهران اعلام كرد:
ممنوعيت اشتغال كارگران بيگانه در خدمات شهري تهران
گروه شهري: معاون خدمات شهري شهرداري تهران گفت: پيمانكاران خدمات شهري حق بكارگيري كارگران بيگانه و افاغنه فاقد مجوز كار در ايران را نداشته و در صورت داشتن مجوز هم اولويت با استفاده از كارگران ايراني است.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، محمد جواد محمدي زاده با بيان اين مطلب افزود: طبق دستورالعملي كه به تمام سيستم هاي پيمانكاري طرف قرارداد با شهرداري تهران ابلاغ شده است، از همه آنها و بويژه از پيمانكاران حوزه خدمات شهري و فضاي سبز كه در مجموع ۲۵ هزار نفر را تحت پوشش قرار مي دهند، خواسته شده است تا مواردي از قبيل پرداخت حداقل دستمزد بر اساس قانون كار، اعطاي تسهيلات و امكانات قانوني به كارگران پيماني مانند لباس، اضافه كار و غيره، عدم بكارگيري كارگران كم سن و خودداري از بكارگيري اتباع بيگانه رعايت شود.
وي افزود: بكارگيري اتباع بيگانه مشروط به داشتن مجوز ازمراجع ذي صلاح است كه البته در اين صورت هم، اولويت با به كارگيري كارگران ايراني است.
به گفته معاون خدمات شهري شهرداري تهران، براساس بخشنامه مذكور، كارشناسان و بازرسان اين حوزه با بازرسي هاي مستمر و سركشي از سيستم هاي پيمانكاري، آنها را ارزيابي خواهند كرد.همچنين اسنادي كه پيمانكاران در پرداخت به كارگران دارند مورد بررسي قرار مي گيرد تا با موارد تخلف احتمالي برخورد شود البته تاكنون با برخي از پيمانكاران به دليل عدم رعايت قانون به صورت جريمه و لغو قرارداد برخورد شده است.
وي اضافه كرد: شهرداري توقع دارد از كارگران اتباع بيگانه استفاده نشود و حق و حقوق كارگران رعايت شود، وظيفه شهرداري هم در اين زمينه كنترل و نظارت است، ولي از طرفي مرجع صالح براي رسيدگي به اين تخلف ها، وزارت كار و امور اجتماعي است لذا توقع داريم كه موارد تخلف به آنها گزارش شود تا متخلفان توسط مرجع صالح تحت تعقيب قرار گيرند.
محمدي زاده در ادامه يادآور شد: پيمانكاران فضاي سبز همه ايراني هستند و استفاده از كارگران افاغنه در حوزه خدمات شهري و نظافت شهر به نسبت سالهاي گذشته خيلي كمتر شده است و بر اساس آخرين آمار، كمتر از ۲۰ درصد كارگران پيماني اتباع خارجي هستند.

پايتخت نبايد بزرگتر شود
تهران؛ گرفتار در دايره بسته تمركزگرايي
000093.jpg
گروه شهري: تمركززدايي تنها راه حل مشكلات تهران است.
مهندس اميررضا واعظي آشتياني، عضو شوراي اسلامي شهر تهران، در گفت وگو با خبرنگار ما گفت: آنچه امروز باعث افزايش روند مهاجرت به كلان شهرها شده است نبود اشتغال و امكانات رفاهي و آموزشي در شهرهاي كوچك و روستاهاست.
به گفته وي، درحال حاضر حدود ۶۵ درصد از جمعيت ايران شهرنشين هستند درحالي كه اين نسبت در كشورهاي توسعه يافته معكوس است زيرا در اين كشورها، ساكنان شهرهاي كوچك و روستاها نيز به همان امكاناتي دسترسي دارند كه در كلان شهرها قابل دسترسي است. از اين رو، هيچ انگيزه اي براي مهاجرت به شهرهاي بزرگ وجود ندارد. از سوي ديگر، بحث اشتغال هم در اين كشورها به گونه اي برنامه ريزي شده است كه نيروهاي ساكن در هر منطقه و شهر در همان جا به كار گرفته مي شوند و باتوجه به نياز كشور در همان منطقه شغل هاي مختلف فراهم است.
واعظي آشتياني، تمركززدايي را امري اجتناب ناپذير براي حل مشكلات تهران ذكر كرد و افزود: از گذشته، سيستم شهرسازي تهران به گونه اي بوده است كه تمام ادارات و مكان هايي كه نقش خدماتي و خدمت رساني داشته اند در يك نقطه مركزي متمركز شده اند كه طبعا اين فرايند به لحاظ ترافيكي، اقتصادي و ديگر مسايل معضلاتي درپي داشته و اين موضوعي است كه از گذشته وجود داشته و در دهه هفتاد اوج گرفته است، به ويژه فروش تراكم براي احداث مراكز اداري و خدماتي در مركز شهر باعث تمركز اين اماكن در نقاط مركزي تهران شده است.
مهندس منوچهر شيباني اصل، عضو هيات مديره سازمان نظام مهندسي ساختمان تهران نيز در گفت وگو با خبرنگار ما گفت: براي كاهش معضلات تهران، ضروري است براساس برنامه اي مدون به سمت تمركززدايي گام برداشته شود.
وي افزود: خوشبختانه امروز در فضاي كشور، شهرهاي بسياري وجود دارد كه قابليت توسعه بدون مشكل دارند ولي به رغم اين قابليت همه امكانات در تهران متمركز شده و اين تمركز خود يكي از عوامل جذاب براي مهاجرت است. به عبارت ديگر، امروز تهران در دايره بسته اي گرفتار شده است به طوري كه هرچه امكانات در اين كلان شهر بيشتر مي شود، جمعيت بيشتري به سمت اين شهر هجوم مي آورد و به تبع آن تمركز بيشتر مي شود و اين تسلسل همچنان ادامه دارد.به گفته شيباني اصل، امروزه براي كاهش معضلات تهران، ناگزير هزينه هاي فراواني صرف مي شود درحالي كه اگر مابه ازاي اين هزينه ها صرف اشتغال برخي واحدها، دانشگاه ها و نهادهاي پرجمعيت درخارج از تهران شود از مشكلات تهران كاسته خواهد شد. براي اين منظور، ضروري است دولت براساس برنامه اي از پيش تعيين شده و با بررسي و مطالعه، شهرهايي را براي انتقال اين مراكز معرفي نمايد سپس با سياست هاي تشويقي نظير معافيت مالياتي، اين مراكز را به انتقال ترغيب كند. به عبارت ديگر با روش هاي انگيزشي و خودخواسته زمينه انتقال اين مراكز را فراهم سازد تا از اين طريق به تدريج از معضلات تهران كاسته شود.

اولين درخواست شوراي شهر تهران از رئيس جمهور آينده
عضو هيات رييسه شوراي اسلامي شهر تهران گفت: قطعا شوراي شهر از رييس جمهور آينده درخواست خواهد كرد شهردار تهران در جلسات هيات دولت حاضر باشد.
مهندس امير رضا واعظ آشتياني در گفتگو با خبرگزاري مهر افزود: عدم حضور شهردار تهران در جلسات هيات دولت موضوعي بود كه فقط در دوره جديد مديريت شهري صورت گرفت و همين مساله موجب به وجود آمدن كشمكش ها و كارشكني هايي از سوي بدنه دولت با برنامه هاي شوراي شهر و شهرداري گرديد كه قطعا اگر شهردار حضور داشت، اين مشكلات به نحوي رفع مي شد.
وي با اشاره به پيگيري هاي شهردار تهران درخصوص اين موضوع، گفت: قطعا رييس جمهوري آينده، اين موضوع را به لحاظ اشراف به مسائل كلان شهر تهران مد نظر خواهند داشت و شوراي شهر نيز چنين انتظاري از آنها دارد.
آشتياني افزود: يقينا دولت آينده به مشكلات كنوني تهران واقف گرديده و انتظار مي رود تعامل لازم با مديريت شهري را در برنامه هاي خود داشته باشد.
خزانه دار شوراي شهر تهران همچنين به مطالبات برجاي مانده از سالهاي گذشته شهرداري تهران از دولت اشاره و گفت: يكي ديگر از اولويت هاي شوراي شهر وصول بالغ بر ۳۱۸ ميليارد تومان مطالبات برجاي مانده شهرداري تهران از دولت خواهد بود.

چوب فروشان تهران
000084.jpg
گروه شهري: با افتتاح فاز يك مركز چوب فروشان در مجتمع صنفي- خدماتي خاوران، تمام چوب فروشان سطح شهر تهران به اين مركز منتقل مي شوند.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، فاز يك مركز چوب فروشان مجتمع صنفي _ خدماتي خاوران با مساحتي حدود ۸ هكتار شامل ۲۱۷ واحد كارگاهي، سه شنبه گذشته به بهره  برداري رسيد. بنابر اين گزارش، براساس هماهنگي انجام شده با صنف چوب فروشان، مقرر شد تمام چوب فروشان از سطح شهر به مجتمع مذكور انتقال يابند. مجموعه چوب فروشان شامل ۶ فاز به مساحت ۴۴ هكتار بوده و براي استقرار ۹۲۰ واحد كارگاهي چوب فروشي طراحي شده است.

نگاه
000081.jpg
فريد مرتضوي

واكنش سازمان محيط زيست به آلايندگي خودروسازان:
ايران خودرو جريمه شد، سايپا مهلت گرفت
مديركل محيط زيست استان تهران گفت: شركت ايران خودرو ۸ ميليارد و ۲۰۲ ميليون و ۶۸۴ هزار و ۶۷۲ ريال جريمه آلايندگي شد.
دكتر محمد حسن پيراسته در گفت وگو با ايسنا افزود: اين جريمه تا پايان سال ۸۳ بر اساس ماده ۱۳۴ قانون برنامه سوم و ۶۲ قانون برنامه چهارم به دليل عدم احداث سيستم تصفيه فاضلاب انساني و صنعتي محاسبه و ابلاغ شده است.
وي با اشاره به اين كه واحدهاي «ايران خودرو ديزل» ، «مهركام پارس» ، «قطعات پرسي» و «قالب هاي صنعتي» شركت ايران خودرو به صورت غيرمجاز احداث شده اند، گفت: توسعه فعاليت واحدهاي مستقر در داخل شعاع ۱۲۰ كيلومتري تهران مستلزم اخذ مجوز هيأت دولت و محيط زيست است و واحدهايي كه به هر نحو و بدون اخذ مجوز دولت در داخل شعاع ۱۲۰ كيلومتري تهران اقدام به ايجاد فعاليت جديد كنند، غيرقانوني است.
مديركل محيط زيست استان تهران افزود: براين اساس به هيأت دولت پيشنهاد شده كه چهار واحد مجاز شركت ايران خودرو به خارج از تهران منتقل شده و چهار واحد غيرمجاز جايگزين آنها شود كه در اين زمينه نيز نيازمند تصويب هيأت دولت هستيم.
وي با اشاره به اينكه واحدهاي «سايپا ديزل» ، «مگا موتور» ، «سايپا آذين» ، «قالبهاي بزرگ صنعتي» ، «اروند خودرو» و «يك مركز تحقيقات سايپا» نيز به صورت غيرقانوني در داخل شعاع ۱۲۰ كيلومتري تهران احداث شده اند، به ايسنا گفت: اين امر به شركت سايپا اعلام و مهلت داده شده كه اين واحدها تعيين تكليف شوند ولي تاكنون اقدامي در اين خصوص از سوي اين شركت صورت نگرفته است.
به گفته مديركل محيط زيست استان تهران هدف از تصويب اين قانون جلوگيري از بارگذاري بيش از حد توان اكولوژيك در تهران رنج ديده و تعميم فعاليتهاي مختلف توليدي، صنعتي و خدماتي و صنايع پاك در گستره وسيع كشور است.
وي افزود: متأسفانه برخي واحدهاي بزرگ صنعتي با بي اعتنايي به مصوبه دولت خودسرانه اقدام به ايجاد و احداث واحدهاي جديد و فرعي در كنار واحدهاي خود كرده اند كه اداره كل محيط زيست استان تهران با آنها به شدت برخورد خواهد كرد.
مديركل محيط زيست استان تهران با اشاره به صدور اخطاريه لازم براي واحدهاي مذكور تأكيد كرد: اين گونه واحدها يا بايد مجوز بگيرند و يا به خارج از ۱۲۰ كيلومتري تهران منتقل شوند چرا كه در غير اين صورت با هماهنگي مراجع قضايي نسبت به تعطيلي آنها اقدام خواهد شد.
وي به تمام واحدهاي صنعتي هشدار داد از هر گونه ساخت و ساز جديد احتراز كنند در غير اين صورت با برخورد قانوني اداره كل محيط زيست استان تهران روبه رو مي شوند.

محوطه  بازي در پاركهاي تهران
000090.jpg
مديرعامل سازمان پارك ها و فضاي سبز شهرداري تهران از استانداردسازي كليه زمين هاي بازي پارك هاي پايتخت خبر داد و گفت: زمين هاي بازي با كف پوش هاي مخصوص استانداردسازي مي شوند.علي محمد مختاري در گفت و گو با خبرنگار «شهري» خبرگزاري دانشجويان ايران با بيان اين كه اجراي طرح استانداردسازي زمين هاي بازي آغاز شده است، افزود: استانداردسازي به گونه اي است كه كودكان در حين بازي حتي با افتادن روي زمين دچار آسيب نمي شوند. وي با اشاره به اين كه بررسي و بهينه سازي زمين هاي بازي كودكان و رنگ آميزي وسايل بازي از ابتداي سال جاري در دستور كار قرار گرفته است، افزود: تاكنون تعدادي از زمين هاي بازي پارك هاي تهران استاندارد سازي شده و مابقي نيز به تدريج استاندارد خواهند شد.

زنان  ، مروج فرهنگ بهينه سازي
مصرف انرژي در خانه هستند
000087.jpg
قلم سبز_ زنان فرهنگ بهينه سازي مصرف انرژي را بيشتر از ساير اعضاي خانواده اشاعه مي دهند.
به گزارش قلم سبز ايران، بررسي هاي اوليه حاكي از آن است كه زنان انتخاب كنندگان و كاربران اصلي لوازم خانگي انرژي بر در منازل هستند به طوري كه پايه هاي فرهنگ درست استفاده از وسايل انرژي بر از خانواده آغاز مي شود.اين گزارش حاكيست، آگاهي زنان از ميزان مصرف و نحوه استفاده صحيح از وسايل خانگي به عنوان يك فرهنگ به فرزندان و ساير اعضاي خانواده انتقال مي يابد. چراكه فرزندان در طول شبانه روز در ارتباط بيشتري با مادران قرار دارند.

بهره برداري از ۳ پروژه ترافيكي در منطقه ۳ تهران
گروه شهري: شهردار منطقه ۳ تهران، اعلام كرد ۳ پروژه ترافيكي به منظور روان سازي ترافيكي و تسهيل در تردد شهروندان در محدود منطقه ۳ مورد بهره برداري قرار گرفت.دكتر علي اصغر تهراني در گفت و گو با خبرنگار ما ضمن ضروري خواندن رفع معضلات ترافيكي گفت: نتيجه مطالعات كارشناسي در حوزه حمل و نقل و ترافيك درخصوص ترافيك بزرگراه رسالت نشان داد كه معابر پيراموني ايستگاه مصلي مترو و دسترسي به ساير معابر مشكل و موجب بروز بار سنگين ترافيك مي شود، از اين رو بزرگراه رسالت در حد فاصل بزرگراه هاي حقاني _ مدرس در يك مقطع زماني بسيار كوتاه، تعريض و توسط شهروندان مورد بهره برداري قرار گرفت.وي افزود: همچنين عمليات اجرايي مسير جديد رمپ رسالت به شمال بزرگراه مدرس به پايان رسيده و مورد بهره برداري قرار گرفت.شهردار منطقه ۳ همچنين از افتتاح پل مكانيزه در بزرگراه شهيد همت تقاطع خيابان شيخ بهايي _ روبروي مجتمع مسكوني ونك پارك خبر داد و افزود: با تجهيز اين پل به پله برقي پيش بيني مي شود ضريب ايمني ترددها اعم از سواره و پياده افزايش يافته و شاهد بروز تصادفات احتمالي نباشيم.

هشدار معاون عملياتي سازمان آتش نشاني تهران:
منطقه ،۱۷ غير ايمن ترين منطقه تهران است
معاون امور عملياتي سازمان آتش نشاني تهران منطقه ۱۷ شهرداري تهران را با وجود ۹۵ درصد بافت هاي فرسوده در اين منطقه بحراني ترين و غير ايمن ترين نقطه شهر تهران دانست.
محمد سميعي در گفتگو با خبرگزاري مهر گفت: منطقه ۱۷ شهرداري تهران داراي ساختمان هاي قديمي و فرسوده است كه چندين سال پيش احداث شده اند و فاقد ضوابط و شرايط ايمني هستند و اين منطقه نسبت به ديگر مناطق تهران جزء غير ايمن ترين نقطه شهر تهران محسوب مي شوند.
وي رسيدگي به وضعيت اين ساختمان ها را توسط مسئولان ذيربط مهم بر شمرد و نسبت به وجود خطر حريق و فقدان شرايط امداد رساني در اين ساختمان ها هشدار داد.
معاون عملياتي سازمان آتش نشاني تهران همچنين تصريح كرد: طبق دستورالعمل جديد سازمان آتش نشاني ساختمان هايي كه تازه احداث مي شوند و داراي بيش از۶ طبقه هستند، موظفند قبل از اخذ پروانه پايان كار از سازمان آتش نشاني دستور العمل ايمني دريافت كنند، اما بافت هاي فرسوده و قديمي در گذشته بدون توجه به نكات ايمني لازم ساخته شده اند كه بايد نسبت به رفع اين معضل اقدام جدي صورت گيرد.
وي علت بروز خطر در ساختمان هاي قديمي را تجمع بيش از حد وسايل اشتعال زا مانند كپسول و سيلندرهاي گاز، رختخواب و البسه اضافي زير سقف هاي شيرواني و بالكن ها، فقدان پله هاي اضطراري و سد شدن راه هاي امداد و نجات توسط وسايل اضافي برشمرد.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |