يكشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۸۴
مشاهدات خبرنگار اعزامي همشهري به انگليس در روز صعود به جام جهاني
آن روزِ ايراني
000012.jpg
عكس ها: عليرضا بني علي
امير بهادري نژاد
روز چهارشنبه ۱۸ خرداد يك روز ويژه و به ياد ماندني براي ايرانيان در سراسر جهان بود. يكي از شهرهايي كه شور و اشتياق شهروندان ايراني آن در روز بازي ايران و بحرين به اوج رسيد، شهر لندن، پايتخت كشور انگليس بود. با توجه به حضور نماينده روزنامه همشهري در اين شهر در روز برگزاري مسابقه مورد نظر، مرور وقايع اين شهر قبل و بعد از بازي سرنوشت ساز تيم ملي خالي از لطف نخواهد بود.
***
مرخصي ساعتي ايراني ها
بازي به وقت لندن قرار بود ساعت ۳۵/۱۵ دقيقه برگزار بشود و به همين دليل ايراني هاي مقيم اين شهر از قبل برنامه خود را به گونه اي تنظيم كرده بودند كه پيش از ساعت مورد نظر به منزل برسند و از طريق شبكه جام جم به تماشاي اين ديدار بپردازند.
البته گروهي هم كه دسترسي به ماهواره نداشتند از تماشاي اين ديدار محروم نماندند، چون دو مركز ايراني در شهر لندن اعلام كرده بود، بازي دو تيم ايران و بحرين را به صورت مستقيم و روي پرده بزرگ پخش خواهد كرد كه يكي از اين دو مركز، مركز اسلامي لندن بود.
به هر حال اغلب ايرانيان شهر لندن كه در مؤسسات مختلف مشغول به كار بودند در روز چهارشنبه به يادماندني تنها به صورت نيمه وقت فعاليت كردند و با دريافت مرخصي ساعتي، محل كار خود را چند ساعت قبل از آغاز بازي ترك كردند.
چهارشنبه صبح، خبرگزاري رويترز
صبح روز چهارشنبه ۱۸ خرداد، گروهي از خبرنگاران ايراني كه در لندن حضور داشتند به بازديد از خبرگزاري رويترز پرداختند. جالب اينكه كليه بحث هاي بخش ورزشي اين خبرگزاري حول محور بازي هاي مقدماتي جام جهاني در قاره آسيا بود. در زمان بازديد خبرنگاران ايراني، بازي دو تيم ژاپن و كره شمالي در حال برگزاري بود كه خبرنگاران رويترز به دقت اين بازي را پوشش مي دادند. به هر حال در حدود ساعت ،۱۳ مشخص شد كه ژاپن با دو گل كره شمالي را شكست داده است. در حاشيه اين بازديد چند دقيقه با خبرنگاران و دبير بخش ورزشي رويترز گفت وگو كرديم كه اغلب آنان پيروزي ايران مقابل بحرين را پيش بيني مي كردند و معتقد بودند كه دو تيم ايران و ژاپن به راحتي به جام جهاني خواهند رسيد.
با توجه به اينكه بخش عمده فعاليت خبرگزاري رويترز به امور اقتصادي ارتباط دارد، مديران آن معتقد بودند كه صعود به جام جهاني از لحاظ اقتصادي براي ايران بسيار مفيد خواهد بود و بر شاخص هاي اقتصادي تأثير غير مستقيم خواهد داشت.
چهارشنبه بعد از ظهر، شبكه خبري بلوم برگ
قرار است گروه خبرنگاران ايراني در جلسه بعد از ظهر بازديد خود به شبكه خبري بلوم برگ مراجعه كنند، با اين حال ذهن اغلب آنان معطوف به بازي ايران با بحرين است. جالب اينكه در جريان بازديد از اين مؤسسه متوجه مي شويم كه چند ايراني در آن مشغول به كار هستند كه از قضا پرچم سه رنگ جمهوري اسلامي ايران در گوشه اي از سالن هاي اين سازمان چند طبقه به چشم مي خورد.
چند دقيقه اي از آغاز بازي ايران و بحرين مي گذرد و خبرنگاران ايراني نيز در شرف ترك ساختمان بلوم برگ هستند. سرانجام با پيگيري هاي مداوم مشخص مي شود كه يكي از خبرنگاران ايراني بلوم برگ كه پشت ميز خود حاضر نبود در گوشه اي از ساختمان مشغول تماشاي بازي فوتبال است.
او حاضر نيست حتي يك لحظه از تلويزيون جدا بشود اما طي چند ثانيه خود را به ميهمانان ايراني بلوم برگ مي رساند و با شور فراوان مي گويد: بازي هنوز صفر _ صفر است اما مطمئن باشيد در نيمه دوم گل مي زنيم. امروز به جام جهاني مي رويم.
000018.jpg
تكاپو در خيابان و مترو
ساختمان شبكه خبري بلوم برگ در منطقه مركزي لندن واقع است و طبيعتا نزديكترين مكان براي تماشاي بازي ايران و بحرين، مركز اسلامي لندن بود. در اين مركز كه مديريت آن با ايران است فعاليت هاي فرهنگي و مذهبي متنوعي انجام مي شود.
به هر حال در خيابان هاي بسيار باريك شهر لندن بهترين و سريع ترين راه براي رسيدن به مقصد استفاده از قطار زيرزميني و يا همان مترو است. در واقع اگر مترو شهر لندن نبود، ترافيك اين شهر طي چند دقيقه كاملا قفل و زندگي در آن امكان ناپذير مي شد.
مترو لندن بيش از ۱۰۰ سال قدمت دارد كه از ۱۳ خط اصلي و بيش از ۳۰۰ ايستگاه تشكيل شده است كه نقاط مختلف شهر را به يكديگر متصل مي كند.
با آنكه در ساعات اوج ترافيك حداكثر هر دو دقيقه يكبار، قطار از ايستگاهها عبور مي كند، اما جمعيت در مترو موج مي زند و مي دانيم كه در بهترين شرايط بايد مسير بلوم برگ تا مركز اسلامي را طي ۴۰ دقيقه طي بكنيم.
اشتياق تماشاي اين بازي باعث مي شود كه گروه اعزامي با دويدن، راهروهاي ايستگاه را پشت سر بگذارند. سرانجام پس از گذشت ۴۵ دقيقه به مركز اسلامي لندن مي رسيم. در خارج از ساختمان سكوت محض حاكم است و تصور مي كنيم كه پخش زنده اين مسابقه لغو شده است.
اما درون مركز دنياي ديگري است. مسئولان مركز در حدود ۷۰۰ صندلي براي تماشاي اين بازي از طريق پرده سينمايي پيش بيني كرده بودند، اما جمعيت بسيار بيشتر از تعداد صندلي ها بود به همين دليل صدها نفر به صورت ايستاده و يا نشسته روي زمين، بازي را تماشا مي كردند.
جالب اينكه نيمي از حاضران در سالن را بانوان تشكيل مي دادند و حتي تعدادي از آنان در حاليكه نوزادان شيرخوار در بغل داشتند به پرده سينمايي خيره شده بودند.
ورزشگاه آزادي با سقف
براي آناني كه قبلاً حضور در ورزشگاه آزادي را تجربه كرده بودند خود را در فضايي كاملاً مشابه احساس مي كردند.
پرچم ها، بوق ها و شيپورهاي جوانان حاضر در مركز فضاي ورزشگاه آزادي در روز مسابقه را در اذهان تداعي مي كرد. با هر حمله تيم ملي تمام حاضران در سالن نيم خيز مي شدند و هر بار كه توپ در دستان ابراهيم ميرزاپور جاي مي گرفت، صداي تشويق تماشاگران، سالن را تا آستانه انفجار پيش مي برد.
جالب تر اينكه هر بار كه بازيكنان بحرين، ملي پوشان ايراني را با خطا متوقف مي كردند، صداي اعتراض حاضران در سالن بلند  مي شد.پس از اينكه سوت پايان بازي توسط داور به صدا در آمد، فرياد «برانكو، برانكو» سالن را به لرزه درآورد و آنهايي كه با هم آشنا بودند يكديگر را در آغوش مي گرفتند و تبريك مي گفتند. در گوشه اي از سالن نيز تعدادي از علاقمندان نماز شكر بجا آوردند.
البته اين پايان ماجرا نبود چون جشن صعود به جام جهاني به خيابانهاي اطراف مركز نيز كشيده شد. در همين حال چند تن از تماشاگران خوش ذوق بلافاصله چندين جعبه شيريني را كه از قبل تهيه كرده بودند در مقابل در خروجي سالن قرار دادند تا از اين طريق، پيروزي شيرين تيم ملي را تبريك بگويند.
با خروج جوانان از مركز، منطقه اطراف آن كه اغلب مسلمان نشين است، حال و هواي كاملاً ايراني به خود گرفت و شهرونداني كه در رستوران مقابل مركز نشسته بودند با حيرت سؤال مي كردند كه چه اتفاقي رخ داده است.
به هر حال فرياد ايران _ ايران جوانان پرشور به فضاي خيابان ها طنين انداز شد و تماشاگراني هم كه صاحب خودرو بودند با بيرون آوردن و تكان دادن پرچم سه رنگ و مقدس ايران در خيابان كارناوال شادي به راه انداختند.
پيام هاي ايراني
پس از پايان مسابقه، ما نيز به همراه ساير حاضران از مركز خارج شديم و به طرف ايستگاه مترو حركت كرديم. در طول مسير چندين بار صداي تلفن همراه خبرنگاران به صدا درآمد. طبيعتا مبدأ تمام اين تماس ها ايران بود تا اينكه از راه دور خبر صعود تيم ملي به جام جهاني را به اطلاع خبرنگاران دور از وطن برسانند.
از طريق همان صداي قطع و وصل شده آن سوي خط مي شد كاملاً متوجه شد كه در خيابان هاي تهران غوغايي برپاست و جشن ملي صعود در حال شكل گيري است.
به هر حال ايرانيان ساكن شهر لندن نيز كه بيشترشان پيراهن هاي تيم ملي را بر تن داشتند از شادي تا صبح نخوابيدند و پا به پاي مردم داخل ايران جشن گرفتند.
بازتاب جشن ملي
در بازگشت به هتل متوجه شديم كه خبر جشن ملي مردم ايران بازتاب گسترده اي را در رسانه هاي تصويري جهان داشته كه حتي تلويزيون CNN به پخش يك گزارش چند دقيقه اي در مورد اين بازي و جشن هاي خياباني پس از آن پرداخت.
همچنين تلويزيون بي بي سي و يورو اسپورت نيز در بخش هاي خبري خود به راهيابي ايران به جام جهاني همراه با گزارش هاي تصويري از بازي اشاره مي كردند.
صبح روز بعد
به هر حال صبح روز بعد نوبت به بازديد از شبكه خبري بي بي سي رسيد. در حاشيه اين مراسم فرصتي دست داد تا با يكي از خبرنگاران ارشد ورزشي بخش بي بي سي بين الملل در مورد مسائل ورزشي و به ويژه فوتبال گفت وگويي انجام بدهم. اين خبرنگار كه عاشق تيم ليورپول بود مي گفت: در شبي كه فينال ليگ قهرمانان اروپا برگزار مي شد، من شيفت بودم به همين دليل يك چشم به تلويزيون داشتم و يك چشم به كار خود. هنگامي كه ليورپول در نيمه اول سه گل دريافت كرد تا آستانه جنون پيش رفتم، اما هنگامي كه جرارد گل مساوي را زد مي دانستم كه ليورپول نتيجه را تغيير خواهد داد.
هنگامي كه به وي گفتم، اين بازي از تلويزيون ايران به صورت مستقيم پخش شده و هر هفته دو بازي از ليگ برتر انگليس به صورت زنده از تلويزيون پخش مي شود، كاملاً شوكه شد تا اينكه مشخص شود هنور هم تصويري واقعي از ايران در كشورهاي غرب منعكس نمي شود و اغلب خبرنگاران غربي از واقعيت هاي جامعه ايران آگاهي كامل دارند.
اين نكته از آن جهت براي خبرنگار بي بي سي قابل توجه بود كه در انگليس، بازي هاي ليگ برتر به صورت زنده از شبكه هاي تلويزيوني رايگان پخش نمي شود براي تماشاي اين رقابت ها بايد به تلويزيون هاي كابلي، آبونمان پرداخت.
سپس بحث به رده تيم هاي ملي دو كشور كشيده شد كه وي بلافاصله صعود ايران به جام جهاني را تبريك گفت و آرزو كرد كه تيم ايران در جام جهاني با انگليس همگروه بشود.
وي در اين رابطه گفت: در حال حاضر تيم ملي انگليس بهترين تيم ملي تاريخ فوتبال اين كشور به شمار مي آيد و شنيده ام كه چنين وضعيتي در مورد تيم شما نيز صادق است. ما در تيم خود ستاره هايي چون وين روني و فرانك لمپارد داريم و فكر مي كنم در جام جهاني با آنها موفق بشويم.با اين حال خبرنگار مورد نظر هيچ يك از بازيكنان تيم ملي را نمي شناخت و هنگامي كه به وي بازيكنان ايراني حاضر در بوندس ليگا و سري آ را معرفي كرديم باز هم مانند مورد نخست شوكه شد.او همچنين تصور نمي كرد كه تيم ملي ايران براي برگزاري اردوي تداركاتي به كشور انگليس سفر كند، اما پس از مطلع شدن از اين ماجرا، فهرست حريفان تداركاتي تيم ايران را خواست.
به محض اينكه احتمال ديدار تيم ملي با باشگاه ميل وال را مطرح كرديم اين خبرنگار با لحني جالب گفت: توصيه و خواهش مي كنم كه با ميل وال بازي نكنيد چون بازيكنان اين تيم بسيار خشن هستند و فوتبال را سالم بازي نمي كنند. اگر با اين تيم بازي كنيد بدون ترديد چند بازيكنان مصدوم خواهد شد.
به هر حال اين هم توصيه يك خبرنگار ورزشي براي فدراسيون فوتبال ايران و برانكو.
پديده شگرف فوتبال
در مجموع از وقايع شهر لندن قبل و بعد از بازي ايران و بحرين مي توان نتيجه گيري كرد كه با پديده فوتبال مي توان در عمق يك جامعه خارجي نفوذ كرد و تأثيرگذار شد، هدفي كه شايد نتوان از طريق حوزه ها و پديده هاي ديگر به آن دست يافت.

ايران _ برزيل در جام جهاني
000015.jpg
فوتبال يك پديده جهاني است كه از مرزهايي كه سياست جرأت عبور از آن را ندارد، به راحتي مي گذرد. در بعد از ظهر يك چهارشنبه بهاري چهار تيم ايران، ژاپن، كره جنوبي و عربستان به جام جهاني رسيدند. چند ساعت بعد هم نوبت به آرژانتين رسيد كه به جمع اين ۴ تيم بپيوندد.
به همين دليل، افرادي كه ۳ ميليون برگ بليت جام جهاني ۲۰۰۶ را خريده يا خواهند خريد به تدريج متوجه مي شوند كه بازي كدام تيم ها در آلمان را شاهد خواهند بود.
با آنكه جام جهاني بهترين مكان براي انتقال بازيكنان آمريكاي لاتين، آفريقا و آسيا به باشگاه هاي اروپايي به شمار مي آيد اما پيش از آغاز اين رقابت ها چند بازيكن آسيايي به باشگاه هاي قاره سبز خواهند پيوست.علي كريمي از ايران از آغاز فصل آينده به بايرن مونيخ مي پيوندد و پارك جي سونگ مدافع كره اي تيم آيندهوون نيز به احتمال بسيار زياد به منچستر يونايتد خواهد پيوست.پارك ۲۴ ساله كه قابليت بازي در گوش چپ و راست را دارد از انرژي فوق العاده اي برخوردار مي باشد كه به طور حتم براي منچستر مفيد واقع خواهد شد. مربي او در آيندهوون گاس هيدينگ است كه در جام جهاني گذشته نيز مربي وي بود.در صورتي كه وي به منچستر بپيوندد آنگاه درآمدي معادل ۵ ميليون دلار نصيبش خواهد شد.
در سوي قاره آسيا، رئيس جمهور ايران در اردوي تداركاتي تيم ملي حضور مي يابد و از بازيكنان مي خواهد به جام جهاني برسند. اما برانكو ايوانكوويچ به حدي از صعود تيم خود به جام جهاني مطمئن بود كه از مدت ها قبل اردوي تداركاتي در انگليس و بازي با تيم هاي كوئينز پارك رنجرز، ميل وال و پورتموث را برنامه ريزي كرده بود.
و اما در آلمان كه در هر دقيقه صدها برگ بليت جام جهاني از طريق اينترنت به فروش مي رسد. در عين حال هيچ كس نمي داند كه در آلمان تماشاگر كدام بازي خواهد بود اما از هم اكنون مي توان برخي از اين بازي ها را پيش بيني كرد:
ايران با برزيل، كره جنوبي با آرژانتين و آلمان با ژاپن اگر حرف ما را باور نداريد، يك سال ديگر صبر كنيد.
منبع: IHT

ورزش
ادبيات
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
فرهنگ
|  ادبيات  |  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  فرهنگ   |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |