دوشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۸۴ - - ۳۷۲۷
جاذبه هاي فلز زرد
هنر صنعت طلاسازي رو به فراموشي است، با اين حال هنوز زيورآلات ساخته شده از اين عنصر گرانقيمت، در بازار مشتري دارد
000081.jpg
ريتون طلا با سر و دست شير ،ايران ،دوره هخامنشيان
تزئين و آراستن خويش و اشيا و زندگي اطراف، جزئي از فطرت بشر است. از اقوام بدوي و آدم هاي دور از تمدن جنگل هاي آمريكاي جنوبي گرفته تا جوامع متمدن، همگي براي آراستن خويش و محل زيستشان به زيورآلات روي آورده اند.
بشر در ابتدا با صمغ هاي رنگي خويش را مي آراست. خاك هاي رنگين را براي آراستن انتخاب كرده بود و بتدريج با پيمودن سير تكامل و تمدن بشر در ساخت و پرداختن زيورآلات تزئيني تكامل چشمگيري پديد آمد و ساخت زيورآلات در تمدن هاي درخشان هزاره هاي دوم و سوم قبل از ميلاد به اوج اعتلاي خود رسيد.
از آثار باقيمانده تمدن ها برمي آيد كه درخشندگي هنري، هنر و فن تزئين انسان و آرايش و پيرايش آدمي و كاربرد آفريده هاي زيباي طبيعي در مصنوعات هنري و آفرينش زيورآلات خاص نيز پيش رفت تا جايي كه گوشه اي از جامعه شناسي، دوران كهن را با مطالعه زيورآلات آن ايام روشن كرد.
در تمدن هاي گذشته همچون سرزمين فراعنه، بين النهرين، ايران، هند و چين هنر زيورسازي در ميان عام و خاص به تناسب رواج داشته است تا جايي كه اكنون آثار و زيورآلات ايراني از حدود پنج هزار سال پيش در موزه هاي بزرگ جهان جاي گرفته اند و نماينده اي از فرهنگ و هنر اين مرز و بوم هستند.
در ايران باستان در دوران  قبل از مادها و در هزاره هاي دوم و سوم قبل از ميلاد در كاوش هاي باستان شناسي تپه سيلك، مارليك، زيويه، حسنلو و ... آثاري به دست آمده كه بي نهايت دقيق و صحيح ساخته و پرداخته شده اند. بي شك چوب و فلزات فاسدشدني نيز كه در اين تزئينات به كار رفته، بر اثر گذشت زمان از بين رفته اند.
بي شك همه اين آثار به جا مانده بويژه زيورآلات به جامانده از دوره هخامنشيان زيبا و ظريف و از نظر فن زرگري دقيق و بي نقص است. ريزه كاري هاي اين اشيا كه بيشتر با حكاكي و مجسمه هاي قالبي همراه است، درحد كمال است. در دوره اشكانيان نيز آثار زيبا و جالبي در اشكال گوشواره، النگو، سينه ريز و گردنبند به دست آمده كه نمودار هنر پيشرفته و تكامل يافته آن ايام است. زيورآلات مربوط به دوران ساسانيان كه فن زرگري در آن بي نهايت پيشرفته بوده است، نمونه هاي ديگري از گنجينه ايرانيان در زمينه اشياي تزئيني بوده است.
زيورسازي در دوره اسلامي روز به روز بيشتر شده و هنر زرگري و زيورسازي با هنر گوهرنشاني همراه مي شود.
ابتدا سنگ هاي لاجورد طبيعي و بتدريج عقيق و شبق و در دوران هاي نزديك تر زبرجد، ياقوت، زمرد، الماس و برليان در تزئين زيورها به كار رفته و در قرن كنوني و در زمان معاصر، كاربرد فيروزه نيز به عنوان نگين هاي تزئيني رونق پيدا كرده است.
فراهم نبودن پاره اي از سنگ هاي قيمتي در محدوده مرزهاي ايران و گرانبهايي آنها موجب شد كه بتدريج توجه هنر زيورسازي و آفرينش آثاري ظريف و زيبا هم پا و برابر آثار دوره هاي كهن سبب و معطوف به رنگارنگ كردن قطعه اي طلا يا پلاتين با اين سنگ هاي گرانبهاي خوشرنگ و تراش شود و به اين ترتيب امروزه اغلب يك گردنبند زيبا يا دستبند قشنگ و انگشتري ظريف به آن زيوري اطلاق مي شود كه نگين گراني داشته باشد يا آنكه هرچه قيمت زيورآلات افزايش يابد، زيباتر دانسته مي شود. در اين ميان استادان زرگر و ظريف كار ايراني كه هنرشان اصيل و كارشان بديع و آفريده هنري شان زيباست و تعدادشان كم و آفرينش آثارشان محدود است، ياراي مقاومت در برابر فرآورده هاي ماشيني ندارند و در برابر فرآورده هاي ماشيني كه به سرعت به عنوان آثار هنري زرگري و زيورسازي به بازار عرضه مي شوند و در نمايشگاه هاي هنري جا باز مي كنند، جايي ندارند.
با اين همه اين هنر صنعت ايراني در برابر همه ناملايمات كمر خم كرده است و هنرمندان صنعتگر اين رشته توان مقابله با حجم عظيم كالاهاي وارداتي كه عمدتا از كشورهايي مانند تايلند است را ندارند. هريك از خريداران ايراني كه به صورت سنتي طلا را نه تنها به عنوان يك زيور مي دانند، بلكه به عنوان پس انداز نيز روي آن حساب مي كنند، طلاهاي خارجي به عنوان مثال ايتاليايي را مرغوب تر مي دانند.
تعداد آموزشگاه هاي فني و حرفه اي طلا و جواهرسازي در تهران كمتر از تعداد انگشتان دست است، با اين حال براي آن دسته از جواناني كه با صرف هزينه و وقت به يادگيري اين رشته پرداخته اند، بازار كار قابل اعتمادي وجود ندارد
اين رويه نه تنها به طلا و جواهرسازان صدمه اي عميق وارد مي كند، بلكه هنر – صنعت ايراني را رو به زوال گذاشته است.
اكنون در تهران تعداد آموزشگاه هاي فني و حرفه اي طلا و جواهرسازي كمتر از تعداد انگشتان دست است و با اين حال براي آن دسته از جواناني كه با صرف هزينه و وقت به يادگيري اين رشته پرداخته اند، بازار كار قابل اعتمادي وجود ندارد.
طبق تعرفه سازمان آموزش فني و حرفه اي، هنرجويان طلا و جواهرسازي بايد براي 600 ساعت، 400 هزار تومان بپردازند.
آنها هفته اي 25 ساعت را در آموزشگاه ها مي گذرانند و بايد حدود 100 هزار تومان براي خريد ابزار و فلز - چيزي شبيه به طلا كه معمولا نقره است - هزينه كنند.عنصر فلز طلا و نقره درجه ذوبي نابرابر دارند، از اين رو كار با نقره سخت تر است. با اين حال سازمان فني و حرفه اي وام خود اشتغالي را وعده داده است، اما گويا كسب مدركي از اين سازمان با درج ميزان ساعت هاي گذرانده شده، در عمل چندان مزيتي براي هنرجويان به شمار نمي رود.
يكي از مديران آموزشگاه هاي سازمان فني و حرفه اي مي گويد: با وجود اينكه ما سعي داريم اين آموزش ها را با نظم و هماهنگي پيش بگيريم و دانشجويان با جديت اين كار را پيگيري مي كنند و اتفاقا تا پايان اين دوره نتايج خوبي را هم كسب مي كنند، اما متاسفانه پس از طي اين مرحله اين هنرجويان كارگاهي براي ادامه فعاليت هاي خود در اختيار ندارند.
شهرام صفايي كه 17 سال است در رشته طلاسازي فعاليت مي كند، معتقد است: حداقل 50 ميليون تومان سرمايه لازم است تا به همان تناسب، شغلي براي عده اي فراهم شود و حتي مشخص نيست كه كساني كه امروز و ديروز به اين كار روي آوردند، چه بايد بكنند. هر چقدر سرمايه در اين شغل بيشتر شود، به همان تناسب اين صنعت رشد مي يابد.
از نظر او در اين شغل، آموزش حرف اول را مي زند، اما متاسفانه در تهران چنين اتفاقي نيفتاده است. از نظر او تنها نبايد به كار دست دل سپرد و بايد تكنولوژي جديد را وارد كرد.
او كشوري همچون تايلند را مثال مي زند و مي افزايد: تايلندي ها نيز همچون ما به شكل سنتي جواهرسازي مي كردند، اما پس از وارد كردن تكنولوژي و صنعت به اين كشور، پس از پنج سال صنعت جواهرسازي آنها به جايي رسيد كه الان حرف اول را در دنيا مي زنند، اما متاسفانه صنعت طلا و جواهرسازي ما فقط از نظر صنعتي عقب نيفتاده ، بلكه طراحي هاي ما نيز عقب افتاده است.
به گفته او اكنون كار به جايي رسيده است كه طلافروشان با صرف هزينه هاي گزاف، سفر و ماليات، ارز را از وطن خارج كرده و از كشورهاي ديگر طلا و جواهرات را خريداري مي كنند و با قيمتي نزديك به دو برابر مي فروشند. اين در حالي است كه با صرف هزينه اي كمتر مي توان اين صنعت را سروسامان بخشيد و هنرمندان ايراني باتوجه به شناختي كه از سليقه ايرانيان دارند، مي توانند طلا و جواهرات ارزان تر را باب ميل مردم فراهم كنند و از سوي ديگر اين موضوع ايجاد شغل خواهد كرد و هنر صنعت ايران را نجات خواهد داد.به گفته اين كارشناس طلا و جواهرسازي، اكثر آثاري هم كه در ايران توليد مي شود، كپي آثار خارجي هستند و بيشتر طلا و جواهرسازان ارزش كار خود را ندانسته و با قيمتي بسيار اندك آثار خود را به فروشندگان طلا و جواهر ارائه مي كنند و در بيشتر موارد حقوق خود را با وقفه و كمتر از حد انتظار دريافت مي كنند. سبك كار ايرانيان كهنه شده و جواهرسازي ما ظرافت اوليه خود را از دست داده است. سيستم كار ما بايد صنعتي شود تا عقب نمانيم. او مي گويد: مي توان با يك سوم قيمت طلاهاي وارداتي، طلا را در ايران ساخت و عرضه كرد، با اين تفاوت كه در حالت دوم براي جوانان ايراني كار ايجاد كرده ايم.
به گفته صفايي يك قطعه طلا بايد مراحل ذوب، چرخكاري و ساخت را پشت سر گذاشته و توسط چرخ نورد برقي پسائي كاري شده و مونتاژ شود. اين قطعه پس از طي مرحله پرداخت و نصب برليان يا جواهر، آبكاري و به مرحله فروش مي رسد. هر صد گرم طلا سه يا پنج گرم پرت دارد.
به گفته او اكنون در كشورهايي چون هند، آفريقا، سوئيس، آمريكا و روسيه، سنگ ها با ليزر تراش مي خورند، ولي در ايران اين كار به شكل سنتي انجام داده مي شود.
بنابر گفته تعدادي از طلاسازان با احتساب دخل و خرج كارگاه ها، يك طلاساز مي تواند ماهيانه حدود 300 تا 400 هزار تومان درآمد داشته باشد و همانند صنعت هاي ديگر پول اصلي به جيب فروشندگان مي رود.

از سوي سازمان ميادين ميوه و تره بار
جديدترين نرخ انواع ميوه و سبزي
سازمان ميادين ميوه و تره بار و فرآورده هاي كشاورزي شهرداري تهران، جديدترين نرخ انواع ميوه و سبزي فرنگي را اعلام كرد. اين نرخ از تاريخ بيست و هفتم خرداد 83 قابل اجراست.
بر اين اساس قيمت انواع ميوه درجه يك بر پايه هر كيلو شامل سيب قرمز لبنان 6 هزار و 300 ريال، سيب زرد لبنان 5 هزار و 500 ريال، ليموترش 5 هزار و 500 ريال، انواع موز خوشه اي 7 هزار و 100 ريال، انواع موز دانه اي 6 هزار و 900 ريال، گوجه سبز 5 هزار ريال، هندوانه سفيد بالاي سه كيلوگرم يكهزار و 300 ريال، طالبي توسبز 2 هزار و 700 ريال، طالبي توزرد 2 هزار و 300 ريال، هندوانه جيتي بالاي سه كيلوگرم يكهزار و 200 ريال، توت فرنگي 5 هزار و 500 ريال، خربزه آناناسي 2 هزار و 400 ريال، انواع آلو 4 هزار ريال، انواع زرد آلو 7 هزار ريال، انواع هلو 4 هزار و 500 ريال، توت سفيد 4 هزار ريال، انواع گيلاس قرمز و صورتي 5 هزار ريال، ازگيل ژاپني 3 هزار و 800 ريال اعلام شد. همچنين قيمت انواع سبزي فرنگي بر پايه هر كيلو شامل خيار رسمي گلخانه اي 900 ريال، خيار سالادي يكهزار ريال، گوجه فرنگي بوته رس 2 هزار و 100 ريال، پياز صدفي بسته بندي شده يكهزار و 600 ريال، پياز سفيد بسته بندي شده يكهزار و 400ريال، سيب زميني نو 2 هزار و 400 ريال، سيب زميني نو سورت شده 2 هزار و 500 ريال، بادمجان يكهزار و 800 ريال، فلفل دلمه 2 هزار و 500 ريال، لوبياسبز 2 هزار و 700 ريال، باقلاسبز يكهزار و 600 ريال، نخودفرنگي 2 هزار و 100 ريال، سير تازه بدون برگ 2 هزار و 800 ريال، كاهو رسمي پاك كرده يكهزار و 500 ريال، كاهو سالادي 2 هزار و 500 ريال، برگ مو 4 هزار ريال، كلم سفيد يكهزار و 400 ريال، انواع سبزي جور يكهزار و 400 ريال و بلال يكهزار و 500 ريال است.
البته همچنان در نقاط مختلف شهر شاهد اعلام قيمت هاي متفاوتي از سوي فروشندگان هستيم.

بازار
000138.jpg
قطعات پيكان در پرايد
طي مدتي كه بحث توقف توليد خودرو پيكان مطرح بود، با بيش از 160 نفر از سازندگان قطعات، قراردادهايي براي توليد قطعات پژو 405 و سمند منعقد شد تا با حذف پيكان دچار آسيب هاي جدي نشوند. رمضانعلي پورمحيب، مدير عامل ساپكو به ايلنا گفت: برخي از خطوط توليد قطعات به خط توليد پرايد اختصاص يافته و با توجه به اينكه خودرو پرايد حداقل 2 تا 3 سال ديگر توليد خواهد شد، مشكلي پيش نخواهد آمد.
پور محيب  يادآور شد: به حدود 30 سازنده ديگر نيز كه عموما قطعات بدنه خودرو را توليد مي كنند، قالب هاي جديدي اختصاص مي دهيم و قطعات بدنه پژو به عنوان منبع دوم در نظر گرفته شده است.
000066.jpg
توليد 28 هزار تن عسل
زنبورداران بيش از 28 هزار و 672 تن عسل درسال گذشته توليد كردند.
به گزارش ايرنا، كمترين ميزان توليد عسل با حدود 3 تن به زنبورداران سيستان و بلوچستان اختصاص داشت و آذربايجان غربي با 6 هزار و 519 تن رتبه نخست توليد عسل در كشور را كسب كرد.
بر اساس نتايج آمارگيري سال گذشته حدود 49 هزار و 657 نفر زنبوردار در كشور وجود دارد كه بيشترين تعداد آنان با 9 هزار و 545 نفر در آذربايجان شرقي و كمترين آنان با 46 نفر در سيستان و بلوچستان فعاليت دارند.
000135.jpg
مستمري بازنشستگان اعلام شد
از ابتداي امسال حداقل ميزان مستمري هاي بازنشستگي، از كار افتادگي كلي و نيز مجموع مستمري پرداختي به بازماندگان، در هر حال نبايد از رقم ماهيانه 122 هزار و 592 تومان كمتر باشد.
بر اساس اعلام سازمان تامين اجتماعي، افزايش يافتن مستمري ها در سال جاري، موكول به اتمام عمليات اجرايي مرحله دوم طرح همسان سازي مستمري ها خواهد بود.
در پي اعلام ميزان افزايش 16 درصدي سطح عمومي مستمري بازنشستگان و مستمري بگيران تامين اجتماعي در سال جاري نسبت به اسفند ماه سال گذشته، سازمان تامين اجتماعي اعلام كرد كه افزايش يافتن مستمري ها در سال جاري موكول به اتمام عمليات اجرايي مرحله دوم طرح همسان سازي مستمري ها خواهد بود.
بانك هاي موفق و ناموفق
موسسه مالي گلوبال فاينانس در گزارشي بهترين و موفق ترين بانك هاي جهان را اعلام كرد.
به گزارش مهر، به نقل از گلوبال فاينانس، بر اساس رتبه بندي اين موسسه، بانك ملي كويت عنوان بهترين بانك جهان در سال 2004 را به خود اختصاص داد. بانك ملي كويت از لحاظ ميزان سوددهي و استفاده از فرصت هاي سرمايه گذاري در سطح جهان به عنوان بهترين بانك دنيا انتخاب شد.
بر اساس اين گزارش، بانك ملي كويت بالاترين ميزان سود در ميان بانك هاي دنيا را به دست آورد و رشدي 24 درصدي نسبت به سال قبل را نشان داد.
اين گزارش حاكي است، پس از بانك ملي كويت به ترتيب بانك بين الملل خليج فارس (بحرين)، بانك استانبيك بوتسوانا، بانك تجارت بين الملل مصر،  داشن بانك اتيوپي و تراست بانك گامبيا در رده هاي دوم تا ششم موفق ترين بانك هاي جهان قرار دارند.
اين گزارش مي افزايد در رتبه بندي گلوبال فاينانس بانك هاي مسقط عمان، بانك ملي قطر و بانك ملي عربستان نيز در رتبه هاي بعدي بهترين بانك هاي خاورميانه قرار دارند.

زاويه ديگر
آمارها سخن مي گويند
000102.jpg
گذران يك زندگي در هر مقطع و سطحي نيازمند برخورداري از شغل به عنوان يك منبع درآمد است. همچنين پرورش دهنده نيروي فكر و جسم نيز به چنين مولفه اي بستگي دارد، اما باتوجه به ميزان پايين اشتغالزايي كه متناسب با رشد بيكاري نيست، براي بسياري از ايرانيان، داشتن يك شغل مناسب با موقعيت تثبيت شده، دور از دسترس شده است.در برنامه سوم توسعه بر ايجاد فرصت هاي شغلي در جهت رفع مشكل بيكاري تاكيد شد. بر مبناي اين برنامه طي چهار سال از 79 تا 83، سالانه ميزان 765 هزار فرصت شغلي جديد بايد ايجاد مي شد. اين در حالي است كه در سال 79، 440 هزار، در سال 80، 470 هزار، در سال 81، 621 هزار و در سال 82، 507 هزار فرصت شغلي جديد در كشور ايجاد شده است. طبق پيش بيني برنامه سوم توسعه با ايجاد اشتغال موردنظر، نرخ بيكاري در پايان برنامه يعني سال 83 به حدود 6/12 مي رسيد، اما آمارهاي رسمي اعلام شده، كاهش پنج درصدي نرخ بيكاري در سه سال اخير را گزارش مي دهند و اين آمار با توجه به پايين بودن فرصت هاي شغلي ايجاد شده تناقض دارد.از آنجا كه آمار فوق بر مبناي تعريف شاغل در طرح هاي آمارگيري است و در اين طرح ها شاغل به كسي اطلاق مي شود كه در طول هفته دست كم يك ساعت كار كرده باشد، با كسر اين افراد از آمار بيكاري، اين آمار قابل تعميم به نرخ بيكاري كشور نخواهد بود، علاوه بر اين به گفته سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور نتايج نمونه گيري هاي آماري قابل بسط به كل كشور نبوده و سازمان با استفاده از مدل هاي اقتصادسنجي و آمارهاي حساب هاي ملي ايران، شاخص هاي نرخ بيكاري را اعلام كرده است.
سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور، مهمترين دلايل را در عدم تحقق هدف برنامه در زمينه سياست هاي اشتغالزايي، فقدان بستر مناسب فعاليت هاي اقتصادي مولد و پويا، نبود كفايت سياست هاي برنامه، عدم مطالعه كافي و كارشناسي قبل از اتخاذ سياست ها و اجراي آنها و تاخير در اجراي سياست هاي برنامه برشمرد. اما براي يك برنامه ريزي درست و كارآمد در دست داشتن آمار صحيح ضروري است. حميدرضا نواب پور، رئيس مركز آمار ايران دلايل ناهمخواني نرخ بيكاري و فرصت هاي شغلي را كاستي هاي فني طرح آمارگيري، تعريف شغل در طرح هاي آماري و در نظر نگرفتن شاخص هاي فصلي نيروي كار برشمرد.در اين راستا نواب پور هدف طرح جديد آمارگيري نيروي كار در سال جاري را محاسبه شاخص هاي فصلي و سالانه نيروي كار و تغييرات آن بر اساس نياز برنامه ريزان و همچنين بهبود امكانات مقايسه اي بين المللي در زمينه شاخص هاي نيروي كار عنوان كرد.نتيجه بخش نبودن برنامه ها و همچنين تناقض ميان آمار اعلام شده و آنچه در واقعيت جامعه ديده مي شود، با در دست نداشتن يك آمار دقيق مرتبط است و بي شك يك برنامه ريزي صحيح بر پايه آمار حقيقي تحقق خواهد يافت.

دريچه
ساماندهي معاملات سيم كارت اعتباري
خريد و فروش سيم كارت هاي اعتباري تاليا در بازار وسايل ارتباطي ساماندهي مي شود. به گزارش فارس، پس از ورود سيم كارت هاي اعتباري تاليا و گسترش خريد و فروش آن در بازار وسايل ارتباطي، شركت تاليا براي ساماندهي و نظام مند كردن خريد و فروش سيم كارت هاي اعتباري، جلسات متعددي با شركت مخابرات و وزارت ارتباطات و فن آوري اطلاعات برگزار كرد و قرار است مركزي براي اين امر اختصاص يابد و به متقاضيان معرفي شود. سيم كارت هاي تاليا در حال حاضر توسط فعالان بازار به صورت غير قانوني معامله مي شود كه در اين معامله نيز طرفين تنها به يك صلحنامه بسنده مي كنند. گزارش ها از بازار وسايل ارتباطي حاكي است كه خريد و فروش سيم كارت هاي اعتباري همچنان در بازار ادامه دارد و فروشندگان، اين سيم كارت ها را در بازار 60 تا 70 هزار تومان معامله مي كنند.

دخل و خرج
ايرانشهر
تهرانشهر
جهانشهر
درمانگاه
سفر و طبيعت
علمي
شهر آرا
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  جهانشهر  |  دخل و خرج  |  درمانگاه  |  سفر و طبيعت  |  علمي  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |