دوشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۸۴ - - ۳۷۲۷
با خشم به ترس بنگر
000144.jpg
فوبيا نوعي اختلال اضطراب است كه مي تواند در هر سني آغاز شود و دانشمندان مطمئن نيستند چطور ترس هاي مرضي رشد مي كنند
عليرضا آشوري
برخي از ترس ها به نظر منطقي مي رسند مثل گالئوفوبيا يا ترس از كوسه ماهي يا ادونشياتو فوبيا كه مي شود ترس از دندانپزشكي، اما بعضي از ترس ها كمي عجيب به نظر مي رسند مثل كاتوپروتو فوبيا؛ ترس از آيينه يا متروفوبيا؛ ترس از شعر! و بعضي از ترس ها، خيلي ساده و غير ممكن به نظر مي رسند، مثل آمبولو فوبيا يا ترس از راه رفتن يا ايپتوفوبيا يا ترس از باز كردن چشم ها، ولي ترس شما مهم نيست، مي توانيد بر آن غلبه كنيد، فقط به كمي تشويق و اراده نياز داريد.
در واقع ترسيدن يك امر كاملا طبيعي است. اگر يك شير گرسنه سر راهتان سبز شود، احساس ترس و نگراني به شما دست مي دهد. به هر حال اگر اين خطر آزاردهنده باشد، شما مملو از ترسي مي شويد كه حتي با تفكر به نزديكي اين خطر دچار وحشت مي شويد و ممكن است با تداوم اين مشكل دچار فوبيا شويد. دكتر رايد ويلسون، استاديار بخش روانشناسي در دانشكده پزشكي UNC و نويسنده كتاب نترسيد: حملات اضطراب را كنترل كنيد در مورد فوبيا مي گويد: فوبيا يك ترس آزاردهنده است كه فرد از يكسري شرايط خاص و نزديك شدن به آن به واسطه اضطراب شديد، پرهيز كند.
ارتقاي ترس
فوبيا نوعي اختلال اضطراب است كه مي تواند در هر سني آغاز شود. در واقع اين ترس هاي آزاردهنده، شايع ترين بيماري هاي رواني در بين زنان در هر سني و دومين بيماري شايع در ميان مردان 25 سال به بالاست. موسسه ملي سلامت رواني تخمين مي زند، پنج الي 12 درصد مردم آمريكا دست كم مبتلا به يك نوع فوبيا هستند. دانشمندان مطمئن نيستند چرا يا چطور ترس هاي مرضي رشد مي كنند. حمله فوبيا شايد به يك حادثه صدمه زننده مرتبط باشد، ولي بعضا چنين سابقه اي وجود ندارد يا اينكه دليل آن نامحسوس است. دكتر ويلسون مي گويد: اگر شما بچه اي باشيد كه در خيابان با مادرش راه مي رود و دست او را گرفته و همان موقع سگي شروع به پارس كردن كند، اگر مادر دست شما را بفشارد، ممكن است ترس از سگ در وجود بچه رشد كند و عميق شود. او مي افزايد: شما به محيط واكنش نشان مي دهيد. ارتباطي بين پارس كردن سگ و واكنش مادر است كه مي تواند خطرساز شود.
به علاوه همين اتفاق مي تواند براي بسياري از افراد رخ دهد و تنها يك نفر دچار ترس بيش از حد و ريشه دار شود. بعضي وقت ها رويدادهاي ناخوشايند بدون نياز به هيچگونه تجربه اضافي، مستقيما به فوبيا تبديل مي شود، مثلا افراد بسادگي با تماشاي تصاويري از داخل هواپيما و سقوط آن، دچار ترس فزاينده نسبت به پرواز (آويوفوبيا) مي شوند.
اغلب افراد مبتلا به فوبيا خيلي ساده هر كاري انجام مي دهند تا از موقعيت ترس آور پرهيز كنند. مثلا كسي كه از كوسه مي ترسد، مي تواند از دريا و ساحل و آكواريوم دوري كند، ولي يك فرد مبتلا به ساينوفوبيا (ترس از سگ) ممكن است به خاطر ترس از همسايه خود كه با سگش به گردش مي رود، نتواند از خانه خارج شود. اغلب اوقات وقتي ترس زندگي كسي را مختل مي كند، او بشدت به كمك احتياج خواهد داشت.
رايج ترين درمان براي دفع يك ترس با نام درمان درك و رفتار خوانده مي شود. هدف اين درمان، تغيير راهي است كه شخص فكر مي كند در موقعيتي خاص مي ترسد و به شخص اجازه مي دهد با ترس خود روبه رو شود
فراموش كردن ترس
رايج ترين درمان براي دفع يك ترس با نام درمان درك و رفتار خوانده مي شود. هدف اين درمان، تغيير راهي است كه شخص فكر مي كند در موقعيتي خاص مي ترسد و به شخص اجازه مي دهند با ترس خود روبه رو شود.
طي يك جلسه، يك درمان كننده سعي مي كند تا به فرد كمك كند تا او فكر كرده و روند فكري كه باعث اضطرابش مي شود را مورد بررسي قرار دهد. فرضا اگر براي فرد توضيح داده شود و او درك كند كه جريان شديد هوا در خلال يك سفر هوايي مسئله اي كاملا عادي است، فرد دفعه بعد در سفر با هواپيما قطعا دچار اضطراب كمتري خواهد شد، ولي درمان ادراك شناسانه فقط نيمي از يك درمان موفق را تشكيل مي دهد. بعد از درك اينكه يك نفر چطور در هنگام ترس مي انديشد، بايد بتواند اين روش را در زندگي عادي خود به كار گيرد.
پس جلسات درمان ادراك شناسانه به درمان هاي رفتاري منتهي مي شود كه طي آن بيمار با چيزي كه آنقدر از آن مي ترسد، مواجه مي شود. اين مسئله مي تواند با تصور و تجسم چيزهاي ترسناك آغاز شود و كم كم بر شدت و تعدد اين تجارب افزوده شود. اينجاست كه داروهاي ضد اضطراب و آرامبخش ممكن است براي كمك به فرد تجويز شوند تا او توان رويارويي با عوامل ترس را داشته باشد، ولي اين داروها فقط در موارد لزوم تجويز مي شوند.
اگر فردي قبل از تجارب ترسناك به طور مدام آرامبخش و ضد اضطراب مصرف كند، ممكن است اين فكر در او القا شود كه روش هاي درماني بدون دارو قادر به برطرف كردن مشكل نيستند.
تنها با ترس
خيلي از مردم قادرند بدون كمك يك درمانگر بر ترس و وحشت خود غلبه كنند. دكتر ويلسون معتقد است كليد اصلي علاقه و جديت براي يادگيري، روندهاي درمان هاي رفتاري است. سه عامل غلبه بر فوبيا كه بايد مدنظر قرار گيرد عبارتند از: تعداد، شدت و مدت حملات ترس.
ويلسون پيشنهاد مي كند فهرستي از چيزهايي كه شما را بيشتر و كمتر مي ترساند تهيه كنيد، مثلا اگر از عنكبوت مي ترسيد، ديدن يك تار عنكبوت در خانه ممكن است كمي در شما احساس ترس را القا كند، در حالي كه اگر يك كارتونك ببينيد ممكن است با وحشت پا به فرار بگذاريد. با دقت در اين ليست، مي توانيد با برخي از اين چيزها روبه رو شويد.
دكتر ويلسون توصيه مي كند: با ترس خود روبه رو شويد و اجازه دهيد تا شما را اذيت كند، سپس از آن فاصله بگيريد و به هرچه كه دلتان مي خواهد، رجوع كنيد.
اينكه در ابتدا دچار استرس شويد، طبيعي است. مثلا در مورد ترس از عنكبوت، بايد ابتدا به عكس عنكبوت نگاه كنيد. نهايتا قادر خواهيد بود به باغ وحش برويد تا از پشت شيشه عنكبوت را ببينيد. به مرور قادر خواهيد بود تا به اين حشرات هشت پا روي تار عنكبوت خيره شويد. كليد اين موفقيت اين است كه وقتي با يك فوبيا روبه رو مي شويد، آرام آرام جلو برويد. يادتان باشد كه اضطراب هم آرام آرام به زندگي شما نفوذ كرده است.
منبع: abcNews

نقش دندريومرها در داروسازي
دكتر مرتضي پيرعلي - كاربرد دندريومرها در سيستم هاي بيولوژيك و علوم زيستي در دهه اخير افزايش يافته است. اين مولكول ها نشان داده اند كه توانايي زيادي را در حل معضلات مربوط به دارورساني هاي اختصاصي كه در آن فرآيندهايي مانند انحلال، توزيع دارو در بدن و رسيدن دارو به محل اثر كه بسيار مهم است،  را دارا هستند. ساختارهاي ساده دندريومرها سبب استفاده آنها در سيستم هاي نانو پارتيكل ها (ذرات نانو) به منظور استفاده آنها در تشخيص بيماري ها، تصويربرداري پزشكي و اتصال به رسپتورها شده است. دو نكته اي كه در خصوص كاربرد دندريومرها هنوز به تكامل كامل نرسيده، يكي سيستميك آنها در بدن توسط گردش خون و رسيدن اختصاصي آنها به محل اثر خود و ديگري كنترل سرعت آزادسازي داروهاي سوار شده روي آنها است.
دندريومرها، مولكول هاي غول پيكر گردآمده اي هستند كه از يك هسته مركزي و شاخه هاي جانبي متصل به آن تشكيل شده اند. نحوه سنتز مرحله به مرحله اين نوع تركيبات سبب تهيه مولكول هايي با شاخه هاي جانبي وسيع و منظم و با وزن مولكولي مشخص مي شود.
به  رغم آنكه دو دهه از كشف و تهيه دندريومرها مي گذرد، اما فقط چند سال است كه محققان به ارزش و قابليت كاربرد آنها در علوم زيستي پي برده اند. در حقيقت در چند سال گذشته كاربرد آنها در زمينه دارورساني ژن ها، گسترش واكسن ها، تصويربرداري و دارورساني ضدويروس ها، ضدباكتري ها و درمان سرطان به اثبات رسيده است. به نظر مي رسد كه اتصال داروهاي با وزن مولكولي پايين و عوامل پروتئيني با اينگونه مولكول ها سبب بهبود اثرات فارماكودينامي و فارماكوكينتيك داروها مي شود. به طور مثال وصل كردن پلي اتيلن اكسيد به اينترفرون آلفا-2B سبب بهبود خاصيت درماني اين دارو در درمان هپاتيت C مزمن و سرطان خون مي شود. با مقايسه كاربرد پليمرهاي خطي با دندريومرها چنين به نظر مي رسد كه دندريومرها داراي مزيت هاي نسبي زيادي نسبت به پليمرها هستند. به طورمثال دندريومرها به علت دارا بودن ظرفيت بالاتر مكان هاي فعال، آنها را به ساير عوامل، مانند داروها، گروه هاي شيميايي بهبود دهنده حلاليت و گروه هاي هدايت كننده به سمت گيرنده بيولوژيك قابل اتصال مي كند.
همچنين حالت تجمع يافته و كروي مانند دندريومرها مزيت نسبي ديگري براي آنها است. البته اخيرا پليمرهاي جديدي طراحي شده اند كه روي هر يك از واحدهاي تكرار شونده آنها، يك مولكول دندريومر سوار شده. اين نوع مولكول ها اصطلاحا به نام پليمرهاي دندريونايز شده ناميده مي شوند.اين مولكول ها خواص بهتري را از خودشان نشان داده اند. به برخي موارد از كاربردهاي زيست سازگاري (biocomepatible) مربوط به دندريومرها در زمينه هاي مختلف درمان سرطان مانند اتصال به عوامل شيمي درماني و درمان با ربايش نوترون ها توسط برنوترون درماني اشاره مي كنيم.
گسترش دندريومرهاي زيست سازگار
اهميت دندريومرها در علوم زيستي به علت تنوع ساختارهاي شيميايي و خاصيت محلول درآب و زيست سازگاري آنها است. يكي از انواع ساختارهاي شيميايي دندريومرها، پلي آميدوآمين ها است كه به طور تجاري موجود هستند. همچنين زيست تخريب پذيري ساختار شيميايي آنها سبب كاربرد وسيع تر آنها در درمان خواهد شد.
دارورساني ضدسرطان ها توسط دندريومرها
درعمده تومورها به علت وجود شبكه خون رساني داخل تومور و به علت محدوديت تخليه مواد به سيستم لنف داخل بدن، دارورساني ضدسرطان ها از طريق ماكرومولكول ها مناسب به نظر مي رسد. اين پديده كه در تومورها اتفاق مي افتد به نام افزايش ورود واحتباس ( EPR) ناميده مي شود.از اين حيث مولكول هاي بزرگي مانند دندريومرها كه روي آنها مولكول هايي از عوامل شيمي درماني سوار شوند و براي ورود و احتباس داخل تومور به كار روند،  بسيار مناسب هستند.
دندريومرها در روش درماني فتوديناميك
يكي از جديدترين كاربردهاي دندريومرها در فتوديناميك-تراپي است. در اين روش بر مبناي تجمع داروي حساس به نور در تومور و در معرض تابش نور قرار دادن تومورها، اثر دارو اعمال مي شود. با فعال سازي داروي تجمع يافته در تومور، توليد اكسيژن سينگت (فعال) آغاز شده و نهايتا اكسيژن توليد شده سبب اكسيداسيون مولكول هاي حياتي توموري، مانند مولكول ليپدها و آمينواسيدها شده و سبب مرگ سلول ها مي شود. البته اين روش داراي برخي از كاستي ها نيز هست. اخيرا با كاربرد دندريومرها به همراه برخي از عوامل موثر ديگر، برداشت اختصاصي تر مولكول هاي حساس به تابش نور و افزايش تجمع آنها در تومورها فراهم شده است.
به نظر مي رسد كه با توجه به دارا بودن توانمندي دانش ساخت اين مولكول ها در كشور و بهينه سازي انواع داروهاي مورداستفاده در برخي از بيماري هاي صعب العلاج مانند سرطان و تهيه ذرات نانو از دندريومرها داروها بتوان اقدامات مهمي را در زمينه تشخيص، درمان و دارورساني در كشور به اثبات رسانيد.

ايراني ها 10 سال زودتر سرطان مي گيرند
نتايج مطالعات در ايران نشان مي دهد: سن ابتلا به سرطان پستان در ايران حدود يك دهه جوانتر از ساير كشورهاست.
به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) - واحد علوم پزشكي تهران، دكتر شهپر حقيقت، مدير كلينيك تخصصي بيماري هاي پستان جهاددانشگاهي واحد علوم پزشكي تهران با بيان اين مطلب گفت: سن شيوع ابتلا به سرطان پستان در كشورهاي ديگر بالاي 50 سال است، در حالي كه در ايران بالاي 40 سالگي تخمين زده شده و بالطبع اگر در كشورهاي ديگر توصيه مي شود كه براي تشخيص زودرس اين بيماري، زنان از سن 40 سال به بالا تحت ماموگرافي و معاينات باليني قرار بگيرند، شايد در كشور ما لازم باشد از سن 35 سالگي ماموگرافي را توصيه كنيم.
وي افزود: از نظر روش هاي تشخيص در ايران نيز سعي شده تا هم قدم با كشورهاي ديگر پيش برويم. از جمله مهمترين درماني كه قبلا انجام مي شد، برداشتن پستان در فرد مبتلا بود، اما جديدترين روش جراحي در كشورهاي ديگر با توجه به روش تشخيص زودرس، اين است كه اگر توده را زود تشخيص دهند، نيازي به برداشتن كل سينه نيست و تنها توده برداشته مي شود كه اصطلاحا به آن عمل حفظ پستان مي گويند كه خوشبختانه امكان اين كار نيز در ايران بوجود آمده است. وي مهمترين آموزش را هوشيار كردن افراد از وجود اين بيماري دانست و گفت: از طريق برنامه هاي مكرر در رسانه هاي گروهي سعي شده تا اين بيماري را معرفي كنيم و در حال حاضر برنامه ريزي هايي در كلينيك انجام شده است تا در سال جاري حداقل ماهي يك برنامه آموزشي در راستاي سياستگذاري  هاي وزارت بهداشت برگزار كنيم.
وي افزود: محور اصلي اين برنامه هاي آموزشي، هشدار دادن درخصوص عضوي به عنوان پستان كه در معرض سرطان است، بوده و معرفي علائم سرطان، تا زنان به اين عضو توجه ويژه اي بكنند زيرا اگر اين بيماري زود تشخيص داده شود، انتظار درمان مناسبي نيز براي آن وجود دارد.
وي افزود: از مهمترين موضوعاتي كه سعي مي كنيم در كلاس هاي آموزشي بگوييم اين است كه به رغم اينكه سرطان پستان كلمه سرطان را با خود يدك مي كشد كه اغلب نيز ايجاد ترس و وحشت مي كند، اما تفاوت آن با ساير سرطان ها اين است كه درصورتي كه تشخيص زودرس داده شود، بيماري قابل درماني است.
دكتر حقيقت ادامه داد: اگر در مراحل اوليه اين بيماري كه اندازه توده زير دو سانتيمتر است و هنوز به نقاط ديگر بدن دست اندازي نكرده، تشخيص داده شود، در 96 تا 97 درصد موارد به درمان كامل دست پيدا مي كند.

خورد و خوراك
رژيم غذايي براي مبتلايان به چربي خون بالا(2)
صدف كوه كن - هفته قبل درباره رژيم غذايي براي مبتلايان به چربي خون بالا صحبت كرديم امروز ادامه آن را با هم مي خوانيم
در مورد سبزي هاي موثر در كنترل چربي خون بالا احتياج به تفسير بيشتري وجود دارد، بنابراين درباره آنها صحبت مي كنيم:
سويا
به دليل داشتن فيبر بالا و كلسترول كم و پروتئين هاي مناسب توان تغيير سوخت و ساز بدن و كمك در مقابله با بيماري ها و عفونت را داراست، آزمايش ها نشان داده است كه رژيم غذايي حاوي روزانه 25 گرم پروتئين گياهي سويا، كلسترول و LDL را كاهش مي دهد، لازم به ذكر است كه استفاده از آجيل سويا به عنوان ميان وعده بسيار كارآمد است.
جعفري
به علت دارا بودن عطر و طعم بسيار مطلوب، علاوه بر بالا بردن اشتها، ويتامين c فراواني نيز دارد كه بسيار تاثير گذار است.
كاهو
داراي ويتامين c، يد، آرسنيك و آهك است و در نتيجه باعث استحكام استخوان ها مي شود و در پايين آوردن كلسترول خون نقش چشمگيري دارد.
جو دو سر
شوربا و آش بلغور از آن تهيه مي كنند كه در كاهش كلسترول نقش موثري دارد، زيرا با داشتن فيبر بالا باعث دفع چربي هاي اضافي مي شود.
جوانه گندم
مصرف جوانه گندم و ساير جوانه ها به دليل داشتن ويتامين E كه يك آنتي اكسيدان است، توصيه مي شود.
سير و پياز
اثر اين دو ماده غذايي در كاهش كلسترول اثبات شده است، اين مواد هم به شكل خام و هم پخته مورد مصرف قرار گرفته و بسيار مفيد هستند. استفاده از قرص سير يا پودرسير (براي آنهايي كه آلرژي، مشكل گوارشي يا ناراحتي هاي پوستي دارند) توصيه مي شود.

يافته ها
بررسي اثرات داروي ضد ايدز AZT
كسري اصفهاني - استاد ايراني دانشگاه كبك با همكاري يكي از اعضاي هيات علمي دانشكده علوم دانشگاه آزاد اسلامي تهران مركز، اثرات داروي ضد ايدز AZT بر DNA را بررسي كردند.
مقاله مربوط به اين تحقيق كه به سرپرستي پروفسور حيدر علي تاجمير رياحي، استاد دانشكده شيمي و زيست شناسي دانشگاه كبك و با همكاري دكتر شهره نفيسي، دانشيار گروه شيمي دانشكده علوم پايه دانشگاه آزاد واحد تهران مركز در مجله معتبر DNA and cell Biology به چاپ رسيده، از سوي يكي از معتبرترين ناشران مقالات بيوتكنولوژي در شمار پرخواننده ترين مقالات بيوتكنولوژي در ماه هاي اخير اعلام شده است.
دكتر نفيسي يكي از نويسندگان اين مقاله گفت: AZT دارويي است كه در سالهاي اخير به طور گسترده اي براي مبارزه با ويروس نقص ايمني انساني تيپ يك (HIV) و ايدز استفاده مي شود كه بر اساس يافته هاي اين تحقيق AZT با اتصال به DNA از همانند سازي DNA و تكثير ويروس جلوگيري مي كند.
دكتر نفيسي با اشاره به اينكه در اين تحقيق عوارض احتمالي اين دارو نيز با توجه به تاثير آن بر DNA بررسي شده است، خاطرنشان كرد: يافته هاي اين مطالعه مي تواند در بررسي ميزان كارايي دارويي AZT و كاهش عوارض احتمالي آن مورد استفاده قرار گيرد كه استقبال قابل توجه محققان بيوتكنولوژي از اين مقاله نيز اين امر را نشان مي دهد.
دانشيار شيمي دانشگاه آزاد اسلامي تهران مركز كه طرح هاي تحقيقاتي ديگري نيز در زمينه اثرات ضد سرطاني برخي گياهان دارويي در دست اجرا دارد، تصريح كرد: در اين تحقيقات اثرات تركيبات گياهي بر DNA، RNA و HSA (سرم آلبومين انساني) بررسي مي شود، اگر دارويي بتواند با RNA و DNA بر هم كنش داشته باشد، مي تواند خاصيت ضد تقسيم سلولي داشته و به عنوان يك داروي ضد سرطان ارائه شود. وي خاطرنشان كرد: با توجه به ماهيت چند رشته اي اين تحقيقات بايد تيم هايي از متخصصان زمينه هاي مختلف پايه و باليني تشكيل شود تا جنبه هاي گوناگون اين مطالعات را انجام دهند.
منبع: موسسه اطلاع رساني توسعه  فن آوري زيستي

اتاق انتظار
مصرف روزانه 5 نوع ميوه و سبزي ضروريست
پزشكان اعلام كردند: مصرف روزانه 5 نوع ميوه و سبزي براي كودكان ضروريست.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين پزشكان همچنين تصريح كردند: خطر بروز چاقي و اضافه وزن از همان آغاز كودكي امكانپذير است.
چاقي در كودكان به خطري جدي براي سلامت عمومي تبديل شده كه مي تواند موفقيت هاي نيم قرن اخير پزشكان را در كاهش بيماري هاي قلب -عروق از بين ببرد. متخصصان بيماري هاي اطفال معتقدند كه كودكان مي بايستي روزانه 5 نوع ميوه و سبزي را مصرف كنند، به علاوه بعد از سن دو سالگي مي بايست مصرف غذاهاي چرب را به يك درصد يا به فرآورده هاي بدون چربي برسانند. توجه به اين نكته لازم است كه روزانه يك ساعت فعاليت بدني و جنب و جوش براي كودكان توصيه شده است.
شيوع اضافه وزن در كودكان و نوجوانان از كمتر از 5 درصد در سال 1980 به 16 درصد در روزگار ما رسيده يعني حدود 4 برابر شده است.
اضافه وزن خطر ابتلا به بيماري هاي ديابت، فشار خون بالا و كلسترول بالا را در كودكان افزايش مي دهد.

كلينيك
درمان در منزل
بهشته فاروغي- بهداشت و درمان در دوران سياست هاي اجتماعي و اقتصادي كشورها، پايگاهي ويژه دارد و از مسائلي كه طي سالهاي گذشته مورد بحث محققان در رشته هاي اقتصاد و بهداشت عمومي بوده، هزينه امور بهداشتي و درماني است. آنچه كه در اين زمينه جديد است، شيوه نگرش جامعه به اينگونه هزينه هاست. انجام اين هزينه ها در سطح بخش دولتي بيش از پيش به عنوان يكي از هزينه هاي ضروري بخش هاي اقتصادي و اجتماعي تلقي شده است. در سالهاي اخير سعي سازمان هاي مشابه بهزيستي يا رفاه اجتماعي، جست وجو براي اتخاذ راهكارهايي بوده تا با تشخيص، درمان، پيشگيري و نوتواني از عارضه هايي كه ممكن است افراد اجتماع را درگير كند، جلوگيري و خدمات تخصصي و حرفه اي را نيز به شكل متناسب ارائه كنند.
به همين مناسبت گزارشي كه مي خوانيد از يكي از موسسه هاي درمان در منزل به نام بهداد تهيه شده است. اين مركز تحت نظر دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي در جهت ارتقاي سلامت كه يك مقوله اجتماعي و اقتصادي است، تاسيس شده. هرنوع برنامه ريزي براي چنين خدمات بهداشتي درماني جزئي از نگرش جامع سياست بهداشتي بوده و درنهايت بخشي از طرح يكپارچه توسعه را تشكيل مي دهد. با مازيار روحي، مسئول موسسه گفت وگويي انجام داده ايم.
براي ما بگوييد دقيقا چه نيازي باعث شده ارائه خدمات بهداشتي اين روزها تا اين حد متنوع و جديد باشد؟
امروزه پيشرفت هاي مختلف در ابعاد گوناگون زندگي در جهان فعلي باعث شده كه در نحوه زندگي بسياري از خانواده ها تغييرات ساختاري قابل توجهي ايجاد شود. زندگي شهري و تبعات آن، تغيير بافت شهرها و شيوه زندگي، كمبود وقت و عدم تجربه برآورده ساختن نياز سالمند و بيماران رنجور باعث نيازمندي به روشهاي مراقبتي در منزل شده است. در حال حاضر اين خدمات در سطح دنيا توسط موسسات پزشكي كه مسئول Home health care است، ارائه مي شود. در كشور ما، متولي خاصي جهت اموري كه براساس اصول مدون و علمي به اين امر حساس پرداخته باشد، موجود نيست و شركت هاي مذكور كه در حال حاضر به اين امر مشغول هستند، براساس تجربيات فردي و براساس اصول ابتدايي مشغول به اين كار هستند كه داراي مجوزهاي قانوني هم نيستند. در حال حاضر مركز بهداد به طور اصولي از طريق شيوه هاي نوين علمي و با نظم بخشيدن به عمليات درماني و جنبه اقتصادي آن، گام بلندي را در جهت انجام روشهاي مراقبتي در منزل برداشته است.
مراكز ارائه خدمات پزشكي و پرستاري در منزل، چه خدماتي را ارائه مي كنند؟
تمامي نيازهاي پزشكي و پيراپزشكي كه در منزل با حداقل امكانات كلينيك مي تواند تامين شود، پرستاران با اجراي دستوراتي كه پزشك بعد از ويزيت مي دهد اين خدمات را انجام مي دهند. موسسان اين مراكز، پزشكان و پرستاراني هستند كه صلاحيت آنها از جهت اعطاي مجوز طبق مقررات و ضوابط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي احراز شده باشد.
درمان در منزل چطور انجام مي شود، شما چه خدماتي را براي بيماران انجام مي دهيد؟
به اين صورت كه بنا به تقاضاي بيمار كه در منزل است، يك مددكار را براي پرستاري از بيمار به منزل مي فرستيم كه در همين مراكز تشخيص مي دهند خدمات بايد در چه سطحي انجام شود. معمولا اول پزشك و پيراپزشك به عنوان همدم در كنار بيمار حاضر مي كند و پزشك پس از بررسي و معاينه، دستوراتي را به بيمار مي دهد. البته بيمار در منزل درمان مي شود و براي اين كار آزمايش هايي هم داده مي شود.
تا به حال از اين شيوه درمان در منزل باتوجه به بودجه بيماران، چقدر استقبال شده است؟
هزينه رفت و آمد و زماني كه بيمار سرگردان مي شود و ماندن در ترافيك و ... اينها چيزهايي است كه بيشتر بيماران با آن دست به گريبانند و نمي شود واقعا گفت چقدر صرفه جويي مي شود. اين شيوه احتياج به يك بستر فرهنگي دارد. به نظر من ارائه خدمات فرهنگي در منزل كه يك بستر فرهنگي مناسب است، هزينه كمتري دارد.
ادامه دارد...

درمانگاه
ايرانشهر
تهرانشهر
جهانشهر
دخل و خرج
سفر و طبيعت
علمي
شهر آرا
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  جهانشهر  |  دخل و خرج  |  درمانگاه  |  سفر و طبيعت  |  علمي  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |