سه شنبه ۳۱ خرداد ۱۳۸۴ - - ۳۷۲۸
سه ويژگي ظروف تيتانيوم چنين است:
لوكس، كمياب و گران
000219.jpg
ظروف تيتانيومي كه مي توان در ايران خريداري كرد بيشتر شامل جام، قوري، ليوان، جا ادكلني نمكدان، شمعدان، قهوه  جوش، قهوه  خوري، ساعت، قاب عكس، گلدان و گلابپاش است كه تنها از سه مركز فروش مي توان آنها را خريداري كرد
خيلي قشنگ است، چه از دور، چه از نزديك. وقتي به چشم مي خورد، مجذوب كننده است؛ فلزي كه به رغم ماتي، با طرح زيبايش چشم نوازي مي كند. روي يك ليوانش نوشته 25 هزار، به نظر ارزان مي آيد. يك ليوان سفالي همين قيمت است. وقتي به فروشنده مي گويم يك دست شش تايي آن را مي خواهم، لبخندي مي زند و مي گويد: قيمت ها به تومان است. اول يك علامت تعجب بزرگ در ذهنم نقش مي بندد و بعد خودم را جمع و جور مي كنم و مي گويم: بله متوجه شدم و از مغازه مي زنم بيرون.
پيشترها ظروف نقره (سيلور) زينت بخش بوفه هاي خانه بود و براي پذيرايي از ميهمانان خاص مورد استفاده قرار مي گرفت، اما ظروف نقره مشكلاتي چون سياه شدن در طول زمان را داشت. امروزه هم در كنار ظروف كريستال، چيني، آركوپال، ملامين و ...، ظروفي از جنس تيتانيوم ديده مي شود كه به ميزان محدودي از پنج سال پيش به بازار ايران راه يافته است.
تيتانيوم، فلزي است كه در دنياي امروز از اهميت بالايي برخوردار است. گذشته از كاربرد آن در ساعت هاي گرانقيمت دنيا، از تيتانيوم در توليدات مهم اتمي نيز استفاده مي شود. البته براي فرم گرفتن و ساخت ظروف، مقداري از فلزهاي مختلف به آن اضافه مي شود، اما اين ظروف زنگ نمي زنند، با گذشت زمان سياه نمي شوند و زيبايي خود را از دست نمي دهند. گذشته از اين اگر بر زمين بيفتد، قر نشده، خش هم برنمي دارند. ظروفي مثل قوري را مي توان روي اجاق گاز هم گذاشت و به طور كلي اين ظروف علاوه بر جنبه تزئيني، قابليت استفاده نيز دارند. يكي از بهترين مزاياي اين فلز اين است كه با گذشت زمان به ظرفي عتيقه تبديل  شده و نه تنها با تغيير مد بازار از رونق نمي افتد كه داراي ارزشي مضاعف مي شود، پس در ازاي خريد، پولي دور ريخته نخواهد شد.
قيمت بالاي اين محصولات و عدم جوابگويي سطح مالي خريداران باعث شده تمامي اين توليدات در ايران يافت نشود. علاوه بر اين، ظروف تيتانيوم توسط مسافران وارد ايران مي شود و به ميزان بالايي آنچه كه در مغازه ها يافت مي شود، مطابق با سليقه واردكننده و متناسب با بودجه خريدار مشتري است.
البته اگر كسي تمايل به داشتن تمامي ظروف تيتانيوم داشته باشد، با يك سفر به كشور تايلند مي تواند نياز خود را برآورده كند.
قيمت اجناس موجود در ايران به سايز آن بستگي دارد و در اين رابطه طرح و ميزان خالصي تيتانيوم نيز دخيل است. البته عمده طرح هاي ظروف تيتانيوم باتوجه به فرهنگ كشور توليدكننده، نقوش برجسته اژدها و فيل است، البته به گونه هاي مختلف. تعريف سايز نيز بسته به ميزان بزرگي يا كوچكي ظرف است، البته براي توليداتي چون شمعدان، تعداد شاخه هاي آن نيز در قيمت تاثير مي گذارد.
قيمت ظروف تيتانيوم
000231.jpg
ظروف تيتانيوم و بازار ايران
ظروف تيتانيومي كه مي توان در ايران خريداري كرد بيشتر شامل جام، قوري، ليوان، جا ادكلني، نمكدان، شمعدان، قهوه جوش، قهوه خوري، ساعت، قاب عكس، گلدان و گلابپاش است كه تنها از سه مركز فروش آن (پاساژ گلستان در شهرك غرب، بازار قائم در تجريش و پاساژ سپيد در فلكه اول تهرانپارس) مي توان آنها را خريداري كرد.
پيش از خريد حتما به زير ظرف نگاهي بيندازيد، كشور توليدكننده و ميزان درصد تيتانيوم آن درج شده است. هرچه ميزان تيتانيوم آن بالاتر باشد از مرغوبيت بيشتري برخوردار است. براي شست  و شو نيز از تمام مواد شوينده به جز مواد شوينده شيميايي مثل وايتكس و جوهرنمك مي توان استفاده كرد، در ضمن نگراني بابت جاي مرطوب يا آلوده نداشته باشيد. ظروف تيتانيوم حتي از مواد الكلي نيز تاثير نمي گيرند.

كفپوش هاي ديرين و جديد
خريد فرش ماشيني براي عده اي مطلوب و براي گروهي ديگر ناخوشايند است. دوستداران هنر ايران زمين، فرش دستباف را ترجيح مي دهند.
اين عده معتقدند نازل ترين فرش دستباف، ارزشي بيش از تار و پودهاي به هم تنيده با ماشين هاي بي احساس دارد، اما گروه نخست با چنين عقيده اي موافق نيستند. اين افراد از طرح هاي سنتي و حتي مدرن نقش بسته بر فرش هاي ماشيني احساس رضايت مي كنند. سهولت شست وشو و جابه جايي، ارزاني نسبي، وزن كمتر و تنوع ابعاد چنين كفپوش هايي سبب شده كه خيل عظيم مشتريان را با سليقه هاي متفاوت و متنوع به سوي خود بكشاند.تشخيص اينكه كدام يك از فرش ها بر ديگري ترجيح دارد، بي شك وظيفه متخصصان و صاحبنظران اين هنر ديرين ايراني است.اما صرف نظر از چنين نگاهي، مي توان نكته اي را نيز هنگام خريد فرش مدنظر داشت. فرش دستباف، هنري است كه بتدريج مسير خاموشي را طي مي كند. اگر چيني بندزني و لحاف دوزي به چنين راهي رفتند، كسي خم به ابرو نياورد و آن را طي طريق طبيعي توسعه و مدرنيسم دانست، اما رواست هنري چون فرشبافي - كه در اكثر نقاط جهان از شيوه ها، طرح ها، الگوها و حتي بافنده هاي ايراني استفاده مي شود رو به سوي فراموشي ابدي رود؟
پاسخ به اين پرسش، بحث هاي كارشناسي خاص خود را مي طلبد. در اين راستا يك نكته بديهي است و آن حمايت از اين هنر صنعت است تا جاودان شود. با اين حال ضمن اداي احترام به آنان كه فرش ماشيني مي پسندند و همچنين دست اندركاران اين صنعت رو به گسترش كه گاه و بيگاه براي نزديكي به هنر ديرپاي ايرانيان تلاش هايي مي كنند، نرخ برخي از اين توليدات در ذيل درج شده است.
قيمت انواع فرش  ماشيني در مراكز خريد
000222.jpg
000225.jpg
000228.jpg

بنزين؛ نگراني ها و تجربه ها
000153.jpg
ميزان مصرف بنزين همچنان يكي از مهمترين دغدغه هاي اقتصادي كشور به شمار مي رود. آمارها از هر سو از افزايش مصرف اين سوخت گرانقيمت خبر مي دهند. پيش بيني ها گرچه از افزايش 9درصدي مصرف بنزين نسبت به سال قبل حكايت مي كرد، اما احتمال آنكه واقعيت از پيش بيني ها فراتر رود نيز وجود دارد.
سازمان بهينه سازي مصرف سوخت گزارش داده است كه از ابتداي سال ميلادي جديد بيش از 10ميليارد و 155 ميليون و 505 هزار ليتر بنزين در كشور به دوده و بخار آب و مواد آلاينده ديگر بدل شده است.
در سال۲۰۰۴ روزانه۱۵۰ هزار بشكه بنزين وارد ايران شده و پيش بيني شده است در سال جاري اين رقم 9 درصد افزايش داشته باشد. از سوي ديگر موسسه بين المللي نفتي فكتس پيش بيني كرده بود كه تقاضاي واردات بنزين در ايران با رشد۱۰درصدي امسال به 180هزار بشكه در روز افزايش يابد. اين ارقام جملگي از يك واقعيت تلخ حكايت دارد: ايران در ميان كشورهاي خاورميانه ركورددار مصرف بنزين است.
عوامل متعددي اين رتبه را نصيب ايران كرده است كه قاچاق بنزين به كشورهاي همسايه، عدم اختصاص يارانه و يارانه قابل توجه مهمترين آنهاست. اما واقعيت ديگري نيز وجود دارد؛ برخي از خودروهاي ساخت داخل، استانداردهاي مصرف سوخت را رعايت نمي كنند.
در ميان اين خودروها پيكان سرآمد بقيه است كه خوشبختانه خط توليد آن متوقف شده است. اما ساير خودروهاي داخلي همچنان به مصرف مطلوب و حداقلي 5 ليتر به ازاي يكصد كيلومتر دست نيافته اند. به نظر مي رسد توليد بي وقفه خودروهاي رنگارنگ فرصتي براي توجه به استانداردهاي مورد توافق كشورهاي پيشرو در خودروسازي باقي نگذاشته است.
به هر روي در چنين شرايطي ممكن است قيمت بنزين به سمت واقعي شدن پيش رود. به عبارت ساده تر اگر مصرف بنزين در چارچوبي منطقي حركت نكند، بعيد نيست كه مسئولان كشور در پي واقعي كردن قيمت باشند. واقعي شدن نرخ بنزين گرچه عملي منطقي است و بسياري از كشورهاي جهان نيز آن را آزموده اند، همچنين برخي از كشورها نيز علاوه بر واقعي كردن قيمت ها، ماليات مصرف را نيز از مصرف كنندگان اخذ مي كنند. بدين ترتيب افزايش بهاي بنزين به عاملي جهت كنترل مصرف  آن بدل مي شود. اين شيوه در ايران شايد چندان مورد پذيرش نباشد، چرا كه افزايش قيمت بنزين تمام بازار را تحت تاثير قرارمي دهد. با اين حال برخي كارشناسان اقتصادي عقيده دارند با واقعي كردن يكباره قيمت بنزين مي توان نرخ بازار و ساير محصولات را در كنترل داشت.
به نظر مي رسد پيش از آنكه قيمت بنزين واقعي شود و پيش از آنكه ماليات مصرف بر آن نهاده شود، مصرف كنندگان كه شمار آنان برابر شمار صاحبان خودروست، صرفه جويي و استفاده عقلايي از خودروي شخصي را در دستور كار خود قرار دهند.
از سوي ديگر دستگاه هاي اجرايي نيز بايد تمام تلاش خود را براي مهار خروج بنزين از كشور به كار گيرند، در همين حال خودروسازان بايد بيش و پيش از هرچيز خودروهايي توليد كنند كه مصرف سوخت آن برابر استانداردهاي جهاني باشد و مهمتر آنكه براي عدم اشباع بازار، در پي خروج خودروهاي فرسوده از ناوگان حمل ونقل كشور باشند.
رسيدن به چنين اهدافي گرچه مشكل است، با اين حال غيرممكن نيست، اما تجربه نشان داده ايرانيان همواره آسان ترين شيوه و تصميم را به كار مي گيرند؛ شيوه اي كه ممكن است به مذاق همگان خوش نيايد و كل معيشت خانواده را تحت تاثير قرار دهد.

بازار
000147.jpg
معادن در دست مردم
بيش از 96درصد معادن كشور به بخش خصوصي واگذار شده و مابقي نيز در طرح واگذاري قرار دارند.
هدايت الله آقايي، معاون امور معادن وزارت صنايع و معادن به ايلنا گفت: استخراج مواد معدني و صادرات آن به خارج از كشور، ارزآوري بسياري براي كشور به همراه خواهد داشت. به علاوه اصلاح قوانين معدن، تاثيراتي مانند افزايش مدت بهره برداري، واگذاري مستقيم معادن به كاشف، تاسيس صندوق بيمه سرمايه گذاري و فعاليت هاي معدني داشته است.
000171.jpg
افزايش ورود جنس چيني به ايران
ورود كالاهاي چيني به ايران مدتي است كه صنايع داخلي را تحت تاثير قرار داده است، آمار منتشره اين رويداد ناخوشايند را غم انگيزتر مي كند. براساس آمار ارائه شده از سوي نهادهاي مسئول در كشور چين، صادرات كالاهاي اين كشور به ايران در سال جاري 33درصد افزايش يافته است.
فاينانس كاستم واير گزارش داد: مبادلات تجاري ايران و چين تا پايان ماه مارس سال جاري با افزايشي 2/17 درصدي نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود۲ميليارددلار افزايش يافت.
براساس اين گزارش، ميزان واردات ايران از چين طي سه ماهه نخست سال۲۰۰۵ به 723ميليون و 219 هزار دلار رسيده كه نسبت به رقم سال قبل افزايش 7/32 درصدي را نشان مي دهد.
برپايه اين گزارش، صادرات ايران به چين طي سه ماهه نخست سال 2005 به يك ميليارد و۲۵۴  ميليون و 214 هزار دلار رسيد كه نسبت به مدت مشابه سال پيش، افزايشي۸‎/۹درصدي نشان مي دهد.
اين گزارش حاكي است كل مبادلات تجاري ايران و چين در سال 2004 حدود 4 ميليارد و۴۹۱ ميليون دلار بوده است كه نسبت به سال 2003 رشدي 8/35 درصدي نشان مي داد.
000162.jpg
54 ميليون خودرو در جهان
خودروسازان دنيا قصد دارند توليد خودرو در سال 2007 را به 54 ميليون دستگاه برسانند.
به گزارش فارس، برحسب يك بررسي انجام شده توسط صندوق بين المللي پول، تجربه كشورهاي توسعه يافته (OECD) مويد آن است كه كشورهايي كه درآمد سرانه آنها در مرز 2500 دلار قرار مي گيرد، روند تسريع مالكيت خودرو را تجربه مي كنند، ضمن اينكه ارزيابي هاي كنوني حكايت از اشباع مالكيت خودرو در نواحي كشورهاي توسعه يافته دارد.
براساس اين گزارش، در مقابل افزايش قيمت بنزين و نفت خام،  بويژه در مقياس بالا و قابل توجه در كشورهاي پيشرفته صنعتي كه قيمت فرآورده و خودرو به نحو منطقي تري تعيين شده و تسهيلات جايگزين وجود دارد، تقاضاي خودرو را تحت تاثير قرار مي دهد.
توليد خودرو با سوخت هاي هيبريدي برقي و بنزيني و خودروهاي با سوخت گاز نيز در زمره همين اهداف بوده است. به منظور تقويت و تسريع در نيل به خودروهاي هيبريدي و سوخت هاي سلولي هيدروژني قرار بوده كه دولت بوش 1/1 ميليارد دلار بدين منظور اختصاص دهد.
به گزارش موسسه مطالعات بين المللي انرژي، در بين شركت هاي آمريكايي فقط بخش دايملر از شركت دايملر كرايسلر به دليل ارائه مدل هاي جديد داراي رونق بوده است.
شركت فورد، يعني دومين سازنده بزرگ خودرو ايالات متحده تا اندازه زيادي متكي بر نقدينگي اعطا شده از سوي بازوي سودده مالي خود بوده (به ميزان سه ميليارد دلار)، شركت جنرال موتورز نيز داراي نقدينگي فراواني بوده است. اين شركت (فورد) پنج كارخانه خود را طي سه سال گذشته متوقف كرده است و تلاش در كاهش انباشته موجودي خودرو خود از 81 روز به 79 روز داشته است كه دقيقا بالاي سطوح مشابه براي نيسان، هوندا و تويوتاست.
ساماندهي معاملات سيم كارت اعتباري
خريد و فروش سيم كارت هاي اعتباري تاليا در بازار وسايل ارتباطي ساماندهي مي شود.
به گزارش فارس، پس از ورود سيم كارت هاي اعتباري تاليا و گسترش خريد و فروش آن در بازار وسايل ارتباطي، شركت تاليا براي ساماندهي و نظام مند كردن خريد و فروش سيم كارت هاي اعتباري، جلسات متعددي با شركت مخابرات و وزارت ارتباطات و فن آوري اطلاعات برگزار كرد و قرار است مركزي براي اين امر اختصاص يابد و به متقاضيان معرفي شود. سيم كارت هاي تاليا در حال حاضر توسط فعالان بازار به صورت غير قانوني معامله مي شود كه در اين معامله نيز طرفين تنها به يك صلحنامه بسنده مي كنند.
گزارش ها از بازار وسايل ارتباطي حاكي است كه خريد و فروش سيم كارت هاي اعتباري همچنان در بازار ادامه دارد و فروشندگان، اين سيم كارت ها را در بازار 60 تا 70 هزار تومان معامله مي كنند.

زاويه ديگر
حفظ سرمايه هاي ملي
000201.jpg
پول هايتان را درست نگه داريد، از عمر سرمايه هاي ملي با تا كردن و مچاله كردن نكاهيد و... يك كيف پول خوب، گذشته از اينكه اسكناس را تميز و صاف نگه مي دارد، امكان جاسازي چيزهاي ديگري را نيز فراهم مي كند. عكس عزيزان، كارت هاي ويزيت، كارت شناسايي و ...، اما خريد كيف پول مناسب كه بعد از يك ماه استفاده پاره نشود يا رنگش از بين نرود كار مشكلي است. در طول روز چندين بار كيف پول را از جيب يا كيف در آورده و در دست مي گيريم، بازش مي كنيم و مي بنديم و .... اگر جنس كيف مناسب نباشد يا از ابزار و يراق مناسبي براي آن استفاده نشده باشد عمر چنداني نخواهد داشت.
اگر به دنبال خريد كيف پول رفته باشيد به طور قطع با جنس ها و شكل هاي متفاوتي رو به رو شده ايد؛ پارچه اي، جين، نايلوني، ... و چرم. برخي از اين جنس ها با گذشت يك زمان كوتاه رنگ خود را از دست مي دهند و طرحشان با توجه به از دست دادن رنگ، كهنه و دل زده شده و برخي ديگر خيلي زود پاره مي شوند. در اين بين جنس چرم كه ساليان درازي است بشر را همراهي مي كند، دوام خود را ثابت كرده است.
ساليان متمادي از چرم مي توان استفاده كرد بدون آنكه زيبايي و كيفيت خود را از دست بدهد. گذر زمان باعث مي شود كه كيفيت آن بالاتر رفته و زيبايي اش بيشتر هم بشود.
چرم طبيعي، كيفيت طبيعي
چرم هاي طبيعي موجود در بازار از پوست گوسفند، گاو و بز تهيه مي شوند كه هيچ كدام به لحاظ كيفيت مزيتي بر ديگري ندارد. پيش تر چرم داراي ضخامتي زياد و سنگين بود ولي چرم هاي امروز به نازكي و لطافت مطلوبي رسيده است.
گذشته از كيفيت، خواست چند سال اخير بازار مبني بر وجود رنگ هاي متنوع و شاد به توليدات چرم ما كشيده شده است. از هر رنگ و سايزي كه بخواهيد مي توانيد كيف پول مناسب نيازتان را تهيه كنيد.
ايتاليا و تركيه در توليد محصولات چرمي شهرت جهاني يافته اند، اما در سالهاي اخير كارخانه هاي بزرگ توليد كننده چرم كيفيت مطلوب و طرح هاي زيبايي را ارائه داده اند كه از لحاظ توليد داخلي قيمت مناسب تري دارند. علاوه بر اين به خاطر افزايش رقابت، قيمت  بالاي چرم به قيمت مناسبي تنزل كرده است. در صورت بروز مشكلي براي كالاي خريداري شده نيز براحتي مي توان از خدمات پس از فروش بهره گرفت.
البته براي آنكه چرم طبيعي و با دوامي را تهيه كنيد، دقت كنيد پشت چرم طبيعي پرزدار و شبيه جير باشد.
خريد كيف چرم
خريد كيف چرم بدون شك شما را براي پرداخت هزينه مضاعف بيمه خواهد كرد. با داشتن يك كيف پول با دوام، ديگر نيازي به خريد مداوم آن نخواهيد داشت. گذشته از اين وجه اقتصادي، اگر به دنبال خريد چرم رفتيد و يك كيف كوچك را هم قيمت كيف بزرگ زنانه ديديد، تعجب نكنيد. آنچه كه قيمت يك كيف چرم را تعيين مي كند ميزان چرم به كار رفته، طراحي و تزئينات ظاهري آن است. معمولا كيف هاي پول زنانه به خاطر تزئينات ظاهري بيشتر قيمت بالاتري نسبت به كيف پول هاي مردانه دارند. قيمت كيف پول چرم به طور متوسط از 8 هزار و 500 تا 16 هزار و 500 تومان است. اگر جزو افرادي هستيد كه به رنگ وسايلتان اهميت مي دهيد نگران افزايش قيمت با رنگ هاي كيف  پولتان نباشيد، چرا كه رنگ تاثيري در افزايش قيمت چرم ندارد.
دوام و ماندگاري
اگر مي خواهيد كيف پول چرمتان مدت زمان بيشتري همراه شما باشد بهتر است مراقب باشيد تا به جايي كشيده نشود كه باعث پوسته شدن آن شود. همينطور هر چند وقت يك بار با استفاده از واكس مخصوص و مواد نگهدارنده، آن را چرب كنيد تا خشك نشده و آسيب نبيند. در ضمن هر چقدر تزئينات رويه كيفتان بيشتر باشد نياز به مراقبت بيشتري دارد. البته استفاده از واكس مخصوص و مواد چرب كننده در فصول سرد بيشتر و در فواصل كمتر مورد نياز است.
اگر مي خواهيد رنگ كيفتان سالم باقي بماند از برخورد عطر، ادكلن و مواد فرار و ساير رنگ  برهاي شيميايي با آن جلوگيري كنيد. اگر چنين برخوردي بين كيف پولتان با يك ماده الكلي يا شيميايي پيش بيايد، آن قسمت رنگ خود را از دست داده و زيبايي كيفتان را از بين مي برد. اگر پارگي براي كيف يا يراق آن شامل زيپ، دكمه و ...
پيش آمد، تا سه ماه پس از خريد مي توانيد از خدمات پس از فروش آن استفاده كنيد، البته به شرطي كه كيفتان را از شركتي معتبر خريده باشيد.

دخل و خرج
آرمانشهر
تهرانشهر
جهانشهر
زيبـاشـهر
شهر آرا
يك شهروند
|  آرمانشهر  |  تهرانشهر  |  جهانشهر  |  دخل و خرج  |  زيبـاشـهر  |  شهر آرا  |  يك شهروند  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |