سه شنبه ۳۱ خرداد ۱۳۸۴ - - ۳۷۲۸
نگاهي به سرويس هاي حمل و نقل دانش آموزان
قهرمان زرد
000234.jpg
آرش نهاوندي
ساخت اتوبوس هاي زرد رنگ در تاريخ آمريكا موفقيتي ملي براي صنايع خودروسازي اين كشور محسوب مي شود، زيرا قيمت تمام شده ساخت اين خودروها بسيار مناسب است و ركورد بالايي از نظر ضريب ايمني از خود به جاي گذاشته اند
مركز لس آنجلس بعد از ظهرها يكي از پرترددترين مناطق دنياست.
سرنشينان خودروهايي كه پشت سر هم و به كندي در خيابان هاي اين وسيع ترين شهر جهان حركت مي كنند، به دنبال مفري هستند كه خود را زودتر از اين بار ترافيك سنگين و كسل  كننده نجات دهند.
اين درحالي است كه وجود اين تعداد خودرو در مركز لس آنجلس در اين ساعات جلوه اي ويژه به اين شهر ساحلي مي بخشد.
در اين ميان آنچه بيشتر چشم هر رهگذري را به خود جلب مي كند، اتومبيل هايي هستند كه به منظور حمل ونقل مسافران در سطح شهر تردد مي كنند، اما اتوبوس هاي زرد رنگ مخصوص حمل و نقل دانش آموزان مدارس در ميان اين خودروها جلوه بيشتري دارند.در واقع ازمحل استوديوهاي هاليوود در كرانه سواحل غربي ايالات متحده تا محل استقرار مجسمه آزادي در منتهي اليه شرق آمريكا، به كمترين تصوير جالبي از اين دست برمي خوريم.
اين اتوبوس ها كه بخشي از تاريخ آمريكا را در ذهن هر بيننده اي تداعي مي كنند،  روزانه تعداد 82 هزار و 700 دانش آموز لس آنجلسي را از خانه به مدرسه و بالعكس انتقال مي دهند.
البته مسئولان شهري براي تسهيل در امر حمل و نقل دانش آموزان، امروزه بيش از 2 هزار و۱۰۰ اتوبوس از اين نوع در سطح شهر به كار گرفته اند.
استانداردهاي ايمني
البته اين سرويس ويژه مدارس تنها مختص لس آنجلس نيست، بلكه كل ايالات متحده را دربرمي گيرد.در سراسر شهرهاي ايالات متحده روزانه بيش از 450 هزار دستگاه از اين خودروهاي تاريخي وظيفه انتقال 25 ميليون دانشجو را به عهده دارند.
اين اتوبوس ها كه سالهاست در اين زمينه به كار گرفته مي شوند پيش از سال 1939 در رنگ هاي مختلفي از خط توليد كارخانه خارج مي شدند،  اما از همين سال بود كه مسئولان آموزش و پرورش ايالات متحده تصميم گرفتند، رنگ يكساني را براي تمام آنها انتخاب كنند؛ رنگ ملي زرد.
مسئولان از اين رو رنگ ياد شده را براي سرويس مدارس انتخاب كردند كه به وضوح به چشم مي آمد و تشخيص آنها را از ساير اتوبوس هاي خطوط شهري آسان مي ساخت.امروزه در حالي 7 نوع از اين اتوبوس ها با گنجايش 45 تا 70 صندلي در سراسر آمريكا در حال تردد هستند كه نسبت به گذشته تغييرات زيادي در قوانين تردد سرويس هاي دانش آموزي صورت گرفته است.
اينك رانندگان اين نوع اتوبوس ها بايد جواز استاندارد كيفي فدرال را از مراكز مجاز اخذ كنند. از موضوعاتي كه در اين جواز مورد توجه قرار گرفته است، ايمني شاسي اين اتوبوس ها است.
علاوه بر اين چراغ ها، علائم راهنمايي و رانندگي نصب شده روي اين خودروها بايد از استاندارد بالايي برخوردار باشند.
رانندگان
ساخت اتوبوس هاي زرد رنگ در تاريخ آمريكا موفقيتي ملي براي صنايع خودروسازي اين كشور محسوب مي شود، زيرا قيمت تمام شده ساخت اين خودروها بسيار مناسب است و ركورد بالايي از نظر ضريب ايمني از خود به جاي گذاشته اند.
براساس آمارهاي ارائه شده از سوي شوراي ملي ايمني آمريكا،  اتوبوس هاي زرد ايمن ترين خودروهاي مورد استفاده در آمريكا هستند.
حتي ضريب ايمني خودروهاي ياد شده 40 برابر بالاتر از ضريب ايمني سواري هاي شخصي است.
از همين رو است كه معيارهايي در سطح بالاي استانداردهاي جهاني براي آموزش رانندگان سرويس هاي مدارس مدنظر قرار داده مي شوند. در واقع رانندگان براي دريافت جواز هدايت اتوبوس هاي زرد بايد هفت خوان رستم را طي كنند.آنها بايد ابتدا گواهينامه رانندگي خودروهاي تجاري را دريافت كنند و سپس بايد مراحل آزمايشي بسيار سخت رانندگي با اتوبوس هاي شهري را پشت سر بگذارند.
متقاضيان دريافت جواز رانندگي اتوبوس هاي زرد همچنين بايد خود را در معرض آزمايش هاي اعتياد و الكل قرار دهند.همين عوامل سبب شده است تا استيو هيرانو، سردبير مجله اتوبوس هاي سرويس مدارس، از اتوبوس هاي زرد مدارس ايالات متحده تحت عنوان قهرمان آمريكايي ياد كند. او در توجيه اين ديدگاه خود مي گويد:  اين لقب از آن جهت برازنده اين اتوبوس ها است كه اين خودروها طي تاريخ سرويس دهي خود ركورد بي نظيري از ضريب ايمني را از خود به جاي گذاشته اند. از همين رو است كه بسياري لقب لژيون رانندگان اتوبوس را به رانندگان اين خودروهاي دانش آموزي اعطا كرده اند.
هيرانو مي افزايد: در هر صورت نبايد همكاري نهادهاي مرتبط در زمينه بالا رفتن ضريب ايمني اين خودروها ناديده گرفته شود.
او در ادامه مي گويد: مانور دادن با اين خودرو 40 فوتي در ترافيك كاري است بس دشوار،  اما رانندگان اين خودروها در حالي كه اغلب از آيينه جلو اتوبوس، رفتار 70 دانش آموز را زيرنظر دارند راه خود را به جلو باز مي كنند.
نگراني ها
موسسه خيريه ايجاد اعتماد در تربيت ساتون در انگلستان طي گزارش نگران كننده اي آورده است: شهرداري و دولت هاي ايالتي تنها تامين كنندگان منابع مالي ناوگان عظيم اتوبوسراني دانش آموزي آمريكا هستند،  اين درحالي است كه دولت فدرال هيچ گونه سوبسيدي براي انتقال دانش آموزان از طريق اتوبوس هاي زرد اختصاص نمي دهد.اين عامل سبب شده است تا به موجب قوانين ايالتي، شهريه هايي از والدين دانش آموزان به منظور تامين هزينه هاي جاري اتوبوس ها اخذ شود.اين در حالي است كه اين قوانين همه، حتي آنهايي را كه در فاصله يك مايلي مدارس زندگي مي كنند، دربرمي گيرد و نارضايتي پاره اي از والدين را فراهم آورده است.
در ايران
طي سالهاي اخير و با افزايش جمعيت و رشد چشمگير مدارس دولتي و غيرانتفاعي در ايران،  مسئله سرويس عمومي دانش آموزي نيز مورد توجه ويژه مسئولان ذيربط قرار گرفته است. به موجب اين امر مسئولان مدارس تحت نظارت وزارت آموزش و پرورش، با عقد قراردادهايي رانندگان ميني بوس هاي شهري را به استخدام درمي آورند تا انتقال دانش آموزان بويژه دختران از خانه به مدارس با ضريب ايمني بسيار بالاتري انجام گيرد. در اين راستا همچنين تاكسي ها و خودروهاي شخصي نيز به كار گرفته شده اند، البته در اينگونه موارد رانندگان موظف به داشتن گواهينامه راهنمايي و رانندگي و ارائه گواهي عدم سوءپيشينه هستند.
در بسياري از مواقع نيز نصب علائم رانندگي روي اين خودروها اجباري است. رانندگان همچنين موظف هستند به هنگام رساندن دانش آموزان تا مطمئن شدن از ورود آنها به مدرسه يا منزل در محل توقف كنند.
بر همين اساس به محض رسيدن به مقصد موردنظر راننده پياده شده و دانش آموز را از دري كه به طرف پياده رو باز مي شود، از خودرو خارج مي كند و تا جلو در همراهش مي رود.
البته به سبب گسترده بودن شهري مانند تهران و زياد بودن اين نوع سرويس ها، لزوم نظارت بيشتر بر عملكرد سرويس هاي مدارس جهت بالا بردن ضريب ايمني حفاظت جان دانش آموزان ضروري به نظر مي رسد.

شهرداران موفق چكار مي كنند؟
000210.jpg
موسسه راهبردهاي شهري در ايالات متحده اخيرا تحقيقي را به انجام رساند كه طي آن مشخصات مديران موفق در زمينه مديريت شهري مورد مطالعه قرار گرفت. در اين تحقيق سوابق و عملكرد چندين نفر از شهرداران حاضر و سابق شهرهاي مختلف دنيا مورد بررسي قرار گرفت و با بسياري از آنها به طور حضوري يا تلفني مصاحبه شد.
نتايج اين تحقيق را مي توان در 6نكته اساسي خلاصه كرد:
۱ - استفاده از ايده هاي ديگران
بيشتر شهرداران موفق، افرادي هستند كه در هر گفت وگوي دوستانه طرح ها و نظرات ديگران را مي شنوند و آنها را به خاطر مي سپارند. برخلاف تصور عمومي، خيلي از طرح هاي موفق از همين گفت وگوها و جمع هاي دوستانه و بعضا با حضور انديشمندان يا كارشناسان گرفته مي شوند و به ندرت چنين طرح هايي در جلسات رسمي و شوراها و نشست ها شكل مي گيرند. در واقع در جلسات رسمي طرح هاي اوليه مطرح مي شوند و بعدا روي آنها كار كارشناسي مي شود.
۲ - ساختن براساس توان موجود
معمولا طرح هايي موفق مي شوند كه مردم آنها را قبول دارند و همين قبول داشتن نشانه آماده بودن جامعه براي چنين طرحي است. ممكن است اين آمادگي زياد به چشم نيايد اما به محض اينكه روي آن دست گذاشته شد به صورت آشكار خود را نشان مي دهد.
۳ - اعلام به موقع
وقتي برنامه اي هنوز در مرحله طرح و نظر است نبايد آن را به عموم اعلام كرد. پس از بررسي يك طرح، بايد مدتي را نيز صرف برنامه ريزي براي اجراي آن كرد. در اين برنامه ريزي مي توان حداقل 4 تا۵ مانع بزرگ را شناسايي كرد كه ممكن است مانع موفقيت طرح شوند. در غير اين صورت طرح موردنظر ممكن است تبديل به يك فوتبال سياسي شود. در طول مدتي كه صرف اين برنامه ريزي و كار بيشتر روي طرحي مي شود و تا قبل از اعلام عمومي آن مي توان با مديران ديگر نيز مشورت كرد و نظرات و انتقادات آنها را شنيد.
۴ - حل مشكلات مالي
يكي از موانعي كه تمام طرح ها در سراسر دنيا با آن روبه رو هستند، كمبود بودجه است. قبل از اعلام عمومي يك طرح بايد منبع يا منابع مالي تامين بودجه براي طرح موردنظر مشخص شوند.
۵ - ارتباط طرح با مردم
يكي ديگر از مشكلات احتمالي يك طرح اين است كه تنها يك طرح و نظر است. هر طرحي بايد در مقياس هاي انساني بررسي و  آزمايش شود. آيا افراد جامعه از آن طرح استقبال خواهند كرد و مورد استفاده آنها هست؟
۶ - تمركز روي طرح
از بيشتر شهرداران موفق دنيا تنها به خاطر چند مورد محدود ياد مي شود. چه بهتر كه اين چند مورد، مربوط به موفقيت ها باشند تا شكست ها. پس بهتر است ضمن پيشبرد امور شهري كه طي آن ممكن است چندين طرح نيز به انجام برسند، روي چند طرح محدود و ماندني تمركز كرد و از اين مسير منحرف نشد.
همچنين شهرداران موفق را مي توان از لحاظ مشخصات فردي و حرفه اي به چند دسته تقسيم كرد. بعضي از آنها بيشتر به روند كار و خدماتي كه در روند اجراي طرح ها ارائه مي شوند، اهميت مي دهند و برخي ديگر بيشتر به نتيجه كار و پيامدهاي اجتماعي، سياسي و مديريتي طرح هايشان اهميت مي دهند كه هر كدام از اين مشخصات مي تواند باعث موفقيت يك شهردار شود.
نكته ديگر در مورد شهرداران موفق اين است كه فهرست چنين افرادي معمولا شامل شهرداران سابق و قديمي شهرهاست و براي ادعاي موفق يا ناموفق بودن يك شهردار به وقت نياز است. به عبارت ديگر يك شهردار به دليل تنها نوع رويكردش به مسائل شهري نمي تواند مورد قضاوت قرار بگيرد، بلكه پيامدهاي طرح هاي وي و همكارانش و تاثير آنها بر جامعه شهري در طول مدت زمان بخصوص، بايد مورد بررسي قرار بگيرند.
مترجم: آرش صوفي وند

فصلي براي خودكشي
BBC: به گفته محققان انگليسي، اين روزهاي سال كه در آن به سر مي بريم، بهترين زمان براي خودكشي است! اين محققان با استفاده از داده هاي آماري به اين نتيجه رسيده اند كه بيشترين ميزان خودكشي در سال، در ماه مه رخ مي دهد. ماه مه كه از زيباترين و دل انگيزترين مواقع سال است، بخصوص در نيم كره شمالي با افزايش ميزان تابش آفتاب همراه است كه باعث بالا رفتن غلظت ماده اي به نام سروتونين در بدن مي شود كه احساس شادي را به همراه دارد. هر چند اين قضيه نشان دهنده يك تناقض است، اما محققان ادعا مي كنند بيشتر كساني كه در اين فصل خودكشي مي كنند، كساني هستند كه به تازگي در حال خروج از دوران افسردگي هستند و نه كساني كه در اوج افسردگي به سر مي برند. افزايش سروتونين در بدن اين افراد، باعث ايجاد انگيزه و انرژي لازم براي تصميم به خودكشي مي شود. پيش از اين محققان در آزمايش هاي انجام گرفته روي افرادي كه خودكشي كرده بودند، به اين نتيجه رسيدند كه غلظت اين ماده در مغز آنها بسيار كمتر از افراد عادي است. از سال 1990، تلاش براي خودكشي بشدت افزايش يافته و اين امر در مردان بسيار شايع تر از زنان است. امروزه از هر پنج نفر، يكي به افسردگي مبتلاست و اين افراد بايد هر چه سريع تر خود را به يك روانشناس معرفي كنند وگرنه اين بيماري كه بشدت ناتوان كننده است، مي تواند آنها را به ورطه اي بكشاند كه مجبور به خودكشي شوند.

خداحافظ ويجر
CNN : ويجر I وارد دورترين نقطه پهنه منظومه شمسي شده و به زودي منظومه شمسي را به سمت فضاي تهي بين ستاره اي ترك مي كند. دوقلوهاي ويجر، يكي از بهترين و كارآمدترين پروژه هاي فضايي تاريخ بشر بوده اند. آژانس هوانوردي و فضانوردي آمريكا (ناسا) در سال 1977، اين دو ماهواره را جهت بررسي كلي منظومه شمسي، به فاصله چند هفته از هم به فضا پرتاب كرد. عكس هايي كه ويجر از نقاط بسيار زيبا و عجيب منظومه شمسي به زمين مخابره كرد، باعث كشفيات معروفي در دنياي كيهان شناسي است كه بسيار ستودني هستند. ويجر I ابتدا قرار بود تنها 5 سال به فعاليت بپردازد اما با گذشت 28 سال هنوز هم تصاوير خوبي را به زمين ارسال مي كند. اين ماهواره هم   اكنون در نقطه اي از منظومه شمسي قرار دارد كه آخرين ضربه نام دارد و در اين نقطه، ذرات ساطع شده از خورشيد، به تدريج پراكنده مي شوند و آخرين آثار خورشيد نيز محو مي شود. اين فاصله حدود 14 ميليارد كيلومتر يعني صد برابر فاصله زمين تا خورشيد است و پس از آن، ويجر ديگر از منظومه شمسي خارج شده است. ويجر II نيز حدود 10 ميليارد كيلومتر از ما فاصله دارد، ويجر حامل پيغامي نيز براي حيات هوشمند فرازميني است. روي اين ماهواره، ديسكي از طلا قرار دارد كه روي آن نقش انسان، مكان منظومه شمسي و جاي زمين به صورت مكانيكي حك شده است.

پيشخوان
000180.jpg
عرب نيوز
روزنامه انگليسي زبان عرب نيوز عنوان اصلي صفحه اول اين شماره خود را به انتخابات رياست جمهوري ايران اختصاص داده است. عكس و تيتر اين صفحه نيز به دكترمحمود احمدي نژاد، شهردار تهران اختصاص دارد كه در دور دوم انتخابات در برابر علي اكبر هاشمي رفسنجاني قرار خواهد گرفت.
000207.jpg
ليبراسيون
روزنامه ليبراسيون خبر اول خود را به شكست مذاكرات سران اتحاديه اروپا درباره تصويب بودجه اين اتحاديه اختصاص داده است. در پي شكست اين طرح در كميسيون اروپا سران اين اتحاديه به شدت با يكديگر به جنگ لفظي پرداخته اند كه اين امر اتحاديه اروپا را با چالش هاي جديدي مواجه ساخته است.
000204.jpg
فيگارو
پس از راي منفي مردم فرانسه و هلند به قانون اساسي اروپا، بحران در اين اتحاديه عميق تر شده است. دومين روز از نشست سران اروپايي با مشاجره بين شيراك و بلر بر سر تعيين بودجه اتحاديه پايان يافت. فيگارو از دودستگي عميق در اروپا خبر داده است.
000183.jpg
آركانزاس دموكرات گازت
اين روزنامه عكس و عنوان اصلي خود را به درگيري هاي اخير در غرب بغداد اختصاص داده است. نيروهاي آمريكايي و عراقي براي سركوب افراد مسلح و مبارزان ضد اشغالگري عملياتي را از روز جمعه در نزديكي مرزهاي سوريه آغاز كرده اند. اين كار طي دو روز بيش از 50 كشته بر جاي گذاشته است.

ذهن زيبا
يا چنان نماي كه هستي، يا چنان باش كه مي نمايي.
بايزيد بسطامي

تعصب، چشم هاي بينا را نابينا و گوش هاي شنوا را ناشنوا مي كند .
ابوريحان بيروني

بدترين و خطرناكترين كلمات اين است: همه اين جورند.
تولستوي

سه چيز خيلي سخت است: فولاد ، الماس و خويشتن شناسي.
فرانكلين

تربيت كودك را بايد 20 سال پيش از تولدش آغاز كرد.
ناپلئون

ضرب المثل هاي كوتاه، به دنبال تجربه هاي طولاني ساخته شده اند.
سروانتس

انسان همچون رودخانه است ، هرچه عميق تر باشد آرام تر و متواضع تراست .
مونتسكيو

شبكه
امشب حدود ساعت۲۱ مي توانيد به تماشاي فيلم سينمايي ماجراي آرچر از شبكه دوم بنشينيد. اين فيلم داستان سواركاري به نام ديويد است كه قصد دارد با اسبش آرچر، در مسابقه اسب سواري ملبورن شركت كند. به خاطر اينكه كشتي حركت كرده و ديويد از آن جا مانده است، تصميم مي گيرد آرچر را پياده به محل مسابقه برساند.
امشب حدود ساعت۲۰:15 نيز مجموعه خارجي ماموران پرونده هاي راكد از شبكه سوم پخش خواهد شد. در اين قسمت پس از گذشت سالها كه يك مربي ورزش،گروه جنايتكاران نوجوان را تشكيل داده بود، با قانون روبه رو مي شود. در اين ميان راز قتل نوجواني كه سالها پيش ناپديد شده بود روشن مي شود و ماموران پرونده هاي راكد پي به ارتباط اين قتل و مربي ورزش مي برند و...
اما قسمت جديد مجموعه خارجي پرستاران نيز امشب حدود ساعت۲۲:15 از شبكه اول پخش خواهد شد. در قسمت جديد اين مجموعه خارجي رز همسر دكتر ميچ استيونز طي جلسات مختلف فيزيوتراپي به بيماري تومور مغزي يكي از بيماران پي مي برد كه به صورت خيلي سريع در حال پيشرفت و رشد است. از سوي ديگر مرد جواني كه مبتلا به بيماري سرطان خون است در بيمارستان بستري مي شود و...
شبكه پنج نيز امروز حدود ساعت۱۹ قسمت ديگري از مجموعه بازخواني يك پرونده را پخش خواهد كرد.
ضمنا امروز تكرار مجموعه ايراني مرواريد سرخ حدود ساعت 23 از شبكه 5، تكرار قسمت آخر مجموعه مشق عشق حدود ساعت۱۵:15 از شبكه يك و تكرار مجموعه همسفران حدود ساعت 13:40 از شبكه سوم پخش خواهد شد.

خواندني ها
نور در تئاتر
نور در تئاتر تاليف عبدالخالق مصدق، عنوان كتابي آموزشي و تحليلي درباره نورپردازي و تحليل نور در تئاتر است.
اين كتاب توسط انتشارات سمت (سازمان مطالعه و تدوين كتب علوم انساني) در 242 صفحه، يكهزار نسخه و به قيمت 7 هزار تومان منتشر شده است.
سالهاست كه عبدالخالق مصدق را به عنوان طراح نور تئاتر با ارائه نمايش هاي مختلف مي شناسيم و بنابر گفته بسياري از كارگردانان بنام و شايسته كشورمان او بهترين نورپرداز ايران است كه با ظرافت خلاقه هنري و قدرت تحليل بالا در صحنه حضور داشته است. او تجربه 30 سال جست وجو، مطالعه و عملكرد خود را در كتاب نور در تئاتر گنجانده است. مصدق در فصل اول به تعاريف تاريخچه و نظريه هاي نور مي پردازد. او دوره هاي نورپردازي را به دوره آتش، مشعل، شمع، نفت، گاز و الكتريسيته تقسيم مي كند. بعد به نورپردازي در تئاتر – انگلستان، فرانسه و آلمان – نظري مي اندازد و در پايان فصل، نظريه آپييا درباره نور را مي آورد. آپييا، سرآمد تمامي نظريه پردازان نور و طراحي صحنه است. فصل دوم به وظايف و كاربردهاي علمي و اهداف نورپردازي در تئاتر اختصاص دارد.
فصل سوم، به مراحل كار طراحي و اجراي نور در تئاتر ارتباط پيدا مي كند. نورهاي عمومي، نورهاي موضعي (تاكيدي)، نورهاي مسلط يا غالب (فضاساز)، جلوه هاي ويژه، صفحه هاي شكل ساز (شابلن)، ضد نور و موارد استفاده آن (نورهاي پشت)، فلاشر و موارد استفاده از آن، تئاتر سايه و زواياي نورپردازي از جمله مواردي است كه به طور مشروح به آنها در اين فصل پرداخته مي شود.
رنگ و نورهاي رنگي موضوع فصل چهارم كتاب است. نور و فضاسازي در تئاتر (فضاهاي معنايي و مكاني) موضوعي است كه در فصل پنجم به طور مشروح توصيف مي شود. نورپردازي نمايش هاي ايراني، نورپردازي تئاترهاي كودكان، نورپردازي در تئاتر عروسكي خيمه شب بازي، نورپردازي نمايش هاي عروسكي دستكشي، نورپردازي نمايش هاي بونراكو، نورپردازي نمايش هاي عروسكي نخي، عروسكي ميله اي، مكاتب تئاتر و نورپردازي، نورپردازي در اجراي موسيقي و تفاوت هاي نورپردازي سينما و تئاتر از جمله مواردي است كه بيانگر توجه مولف به ريزترين مفاهيم، اصطلاحات و نكته هاي كاربردي است. نور و فن آوري نورپردازي با عنوان هاي پروژكتور، ديمرها، بررسي امكانات نورپردازي تالار وحدت تهران، بررسي امكانات نورپردازي تالار اصلي مجموعه تئاتر شهر تهران و ترسيم پلان نوري در تئاتر به طور مفصل در فصل ششم بررسي مي شود.

جهانشهر
آرمانشهر
تهرانشهر
دخل و خرج
زيبـاشـهر
شهر آرا
يك شهروند
|  آرمانشهر  |  تهرانشهر  |  جهانشهر  |  دخل و خرج  |  زيبـاشـهر  |  شهر آرا  |  يك شهروند  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |