سه شنبه ۳۱ خرداد ۱۳۸۴ - - ۳۷۲۸
تا مهرماه تكليف تعيين مي شود
فرصت 3 ماهه براي مسافربرهاي شخصي
000165.jpg
عكس: اميري
اميرموسي كاظمي
طرح هاي تاكسيراني براي ساماندهي مسافربرهاي شخصي در ظاهر بد نيست، امانكته اينجاست كه چند درصد از اين افراد حائز شرايط مدنظر سازمان تاكسيراني هستند و دايره شامل همه مسافربرها چقدر بزرگ است؟
تصور شهر بدون مسافربرهاي شخصي، شايد از لحاظ نماي شهري، زيبا و از موضع ترافيك شهري ايده آل باشد، اما آيا با شرايطي كه سازمان تاكسيراني براي ساماندهي اين نوع خودروهاي درآمدزا در نظر گرفته است، اميدي به محقق شدن اين روياي زيبا و ايده آل مي رود؟
مديرعامل سازمان تاكسيراني با تاكيد بر پيگيري جدي ممنوعيت طرح تردد مسافربرهاي شخصي در سطح شهر از سوي اين سازمان، مي گويد: سازمان تاكسيراني تلاش مي كند با همكاري راهنمايي و رانندگي ممنوعيت تردد مسافربرهاي شخصي فاقد مجوز را از مهرماه اجرايي كند.
به گفته اميرمحمود دهلوي، كار ساماندهي مسافربرهاي شخصي از 15 ارديبهشت ماه آغاز شد و از همان زمان با مراجعه مسافربران شخصي براي اخذ مجوز فعاليت، نسبت به تكميل فرم و طي مراحل قانوني كار اقدام مي شد و در حال حاضر نيز اين امكان با وجود برنامه هاي بسياري كه اين سازمان به موازات يكديگر انجام مي دهد (از جمله بحث بيمه و وام رانندگان تاكسي)، همچنان مهياست و هر مسافربر شخصي كه براي اخذ مجوز به اين سازمان مراجعه كند، مي تواند تحت پوشش طرح مذكور قرار بگيرد.
وي با تاكيد بر اينكه اجراي ممنوعيت تردد مسافربرهاي شخصي در دست سازمان تاكسيراني نبوده و راهنمايي و رانندگي اختيار اجراي اين قانون را دارد، مي گويد: تاكنون جلسات مختلفي با راهنمايي و رانندگي درخصوص زواياي مختلف اجراي اين طرح برگزار شده كه اين نشست هاي مشترك، طي هفته هاي آتي نيز ادامه خواهد داشت تا هر چه سريع تر زمان مشخصي براي ممنوعيت تردد مسافربرهاي شخصي در سطح شهر تعيين شود.
مديرعامل سازمان تاكسيراني در ادامه به مسافربرهاي شخصي كه تا كنون به هر دليل نسبت به اخذ مجوز اقدام نكرده اند توصيه مي كند تا هرچه سريع تر در فرصت باقيمانده با مراجعه به تاكسيراني نسبت به دريافت مجوز اقدام كنند.
هرچند طرح هاي تاكسيراني براي ساماندهي مسافربرهاي شخصي در ظاهر بد نيست، اما نكته اينجاست كه چند درصد از اين افراد حائز شرايط مدنظر سازمان تاكسيراني هستند و آيا دايره اي كه براي شمول همه مسافربرها ترسيم شده آنقدر بزرگ هست كه كسي از آن بيرون نماند؟
نرخ هاي جديد
يكي ديگر از عواملي كه بازار را بيشتر از قبل در اختيار مسافركش هاي راهي قرار مي دهد، كارشناسي نشدن نرخ هاي جديد كرايه تاكسي هاست.
مديرعامل سازمان تاكسيراني بدون هرگونه اظهارنظري در خصوص افزايش يا تثبيت نرخ هاي فعلي تاكسي در شهر تهران، مي گويد: نرخ هاي كرايه تاكسي در سال 84 از سوي شوراي شهر تهران در حال بررسي است.
اميرمحمود دهلوي با تاكيد بر توجه به تمامي عوامل موثر در هزينه رانندگان تاكسي اعم از بيمه و ترافيك در تدوين نرخ هاي سال 84 تاكسي اظهار داشت: نرخ هاي سال 84 كرايه تاكسي از هفته گذشته در اختيار كميسيون عمران شوراي شهر قرار گرفته است.
وي با اشاره به اشكالات وارده از سوي كميسيون عمران شوراي شهر به هنگام بررسي نرخ ها معتقد است: سازمان تاكسيراني به سئوالات اعضا و اشكالاتي كه بر اين لايحه پيشنهادي وارد كرده اند با استناد به بررسي هاي كارشناسي پاسخ داده است و منتظر اتمام بررسي نرخ ها در صحن علني شورا هستيم.
مديرعامل سازمان تاكسيراني درخصوص نرخ كرايه مسافربرهاي شخصي تاكيد مي كند: متاسفانه تا زماني كه مسافربرهاي شخصي ساماندهي نشوند عملا هيچ كس نمي تواند نرخ هاي دريافتي آنها را كنترل كند، اما در صورت ساماندهي و قرار گرفتن آنها در زيرمجموعه سازمان تاكسيراني آنان نيز مكلف به رعايت ضوابط مربوط به نرخ ها خواهند شد.
وي در پاسخ به سئوالي درخصوص اينكه با توجه به نصب نكردن تاكسيمتر در تعدادي از تاكسي ها نرخ ها چگونه اجرا خواهد شد، مي گويد: برنامه اي داريم كه بعد از تصويب نرخ ها، ظرف 3 ماه تمامي تاكسي ها به تاكسيمتر مجهز شوند.
دهلوي در پاسخ سئوال ديگري مبني بر اينكه مديريت سابق نيز ادعاي تجهيز تاكسي ها به تاكسيمتر در چنين مدت زماني كرده بود، اما نه تنها چنين اتفاقي نيفتاد بلكه بهانه اي شد براي اجرايي شدن نرخ هاي مصوب شوراي شهر و آيا بهتر نيست كه اين اقدام قبل از تصويب نرخ ها انجام گيرد، مي گويد: مشكلي براي تجهيز و راه اندازي تاكسيمترها نداريم.
وي مي افزايد: متاسفانه چون راننده ها توجيه نيستند، آمادگي لازم را نيز ندارند،  حتي اگر تاكسيمتر نصب باشد با آن كار نمي كنند ضمن آنكه كار اساسي در اين زمينه انجام نشده است.
مديرعامل سازمان تاكسيراني تهران تاكيد مي كند: سعي مي كنيم همزمان با تصويب نرخ ها اين كار را شروع كنيم.
با اعلام نرخ هاي جديد كرايه تاكسي، باز هم زخم چركين كارشناسي نبودن قيمت ها دهان باز مي كند.
دكتر كمال شعار، كارشناس حمل و نقل و ترافيك در اين باره مي گويد: قيمت گذاري براي هر حرفه اي نياز به يك كار كارشناسي دقيق و جامع دارد؛ كارشناسي كه بر مبناي عرضه و تقاضا صورت گرفته باشد، در حالي كه در سالهاي اخير، به نظر نمي رسد چنين مطالعاتي براي درآوردن تعرفه تاكسي ها انجام شده باشد.
اين كارشناس حمل و نقل و ترافيك معتقد است: هرگونه قصور در اين مورد كه به تضييع حقوق قشر زحمتكش رانندگان تاكسي منجر شود، به روند حفظ خودروهاي فرسوده و عدم تمايل تاكسيداران به سمت جايگزيني خودروهاي نو كمك مي كند.
دكتر كمال شعار با طرح اين سوال كه سازمان تاكسيراني چه مزايايي در اختيار رانندگان تاكسي قرار مي دهد، مي گويد: تثبيت قيمت ها يا كارشناسي نشدن آنها باعث مي شود كه بازار اين كار بيشتر در اختيار مسافركش هاي راهي قرار گيرد و اين در حالي است كه تاكسيداران مجبور به پرداخت ماليات و عوارض هستند، ولي مسافركش ها هيچ هزينه اي را متحمل نمي شوند.
وي يكي از راهكارهاي ساماندهي ناوگان تاكسيراني را رعايت اصل عرضه و تقاضا مي داند و مي گويد: تا وقتي ضوابط منطقي، تعريف و بتدريج نهادينه نشود و قيمت گذاري ناصحيح همچنان ادامه پيدا كند، نه تنها بخش مسافركش ها تقويت مي شود، بلكه پايداري و كنترل قيمت ها هم امكانپذير نيست.
پايان راه
تا مهرماه زمان زيادي باقي نمانده است. تا آن زمان قطعا مشخص شده كه طرح ساماندهي مسافربرهاي شخصي به نتيجه رسيده است يا نه. شهروندان تهراني 3 ماه ديگر وقت دارند تا تكليف خودرا با ناوگان حمل و نقل عمومي روشن كنند. اينكه آيا حذف مسافركش هاي راهي با هجوم مردم به سوي اتوبوس يا مترو جبران خواهد شد يا با صف هاي طولاني در ايستگاه هاي تاكسي، نكته اي است كه تا قبل از آن روز بايد مشخص شود.

رانندگان همچنان به معاينه فني بي اعتنا هستند
بيماراني كه از رفتن نزد پزشك گريزانند
000150.jpg
بهانه اين گزارش اين بار به خاطر اتفاقاتي است كه نيفتاده است. رئيس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ با اشاره به اظهارات مديرعامل ستاد مركزي معاينه فني خودروهاي تهران در خصوص ممنوعيت تردد خودروهاي فاقد برگه معاينه فني از اول تير ماه، گفت كه هنوز براي زمان اجراي طرح مذكور به توافق نرسيده اند.
ساجدي نيا همچنين به عدم مشخص بودن برخورد با خودروهايي كه شامل اين طرح مي شوند اشاره كرد و گفت: راهنمايي و رانندگي هنوز نمي داند با كداميك از خودروهاي فاقد برگه معاينه فني بايد برخورد كند.
رئيس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ در عين حال به توانمندي پليس در برخورد قاطع با خودروهاي فاقد برگه معاينه فني تاكيد كرد و افزود: پليس اين آمادگي را دارد كه هر وقت براي اجراي طرح مذكور به توافق برسد، نسبت به برخورد با خودروهاي فاقد برگه معاينه فني اقدام كند.
او گفت: آماري كه پليس دارد نشان مي دهد مردم زيادي به اين مراكز مراجعه نكرده اند، بنابراين نمي توان به يكباره چنين طرحي را بدون تبليغات كافي و هماهنگي لازم الاجرا دانست.
تهران به عنوان يكي از معدود پايتخت هاي جهان كه در شرايط بد آلودگي زيست محيطي به سر مي برد، همچنان در اجراي برنامه ها و طرح هاي از پيش برنامه ريزي شده جهت سالم سازي محيط زندگي براي شهروندان با مشكلات و موانع زيادي دست و پنجه نرم مي كند.
وجود صدها هزار دستگاه خودرو فرسوده و قديمي كه فاقد استانداردهاي لازم زيست محيطي هستند، كلانشهر تهران را براي داشتن يك هواي سالم با بحران مواجه ساخته است. به طوري كه گفته مي شود سالانه قريب به 7 هزار نفر بر اثر ابتلا به يكي از بيماري هاي ناشي از آلودگي هوا، جان خود را از دست مي دهند و كودكان و سالمندان زيادي به بيماري هاي تنفسي دچار مي شوند.
مديرعامل ستاد مركزي معاينه فني خودروي تهران در روزهاي پاياني سال گذشته به خبرنگاران گفته بود كه از تردد خودروهاي فاقد برگه معاينه فني از اول فروردين امسال جلوگيري مي شود.
محمدرضا اميري صفت با استناد به مصوبه دولت كه طي آن آمده بر اساس ابلاغ معاون رئيس جمهوري و رئيس سازمان حفاظت از محيط زيست، وزراي 22گانه و معاونان وزارتخانه ها ملزم شده اند از تاريخ 8/7/83 نسبت به رفع عيوب فني خودروهاي مجموعه خود اقدام كنند، اين قول را به خبرنگاران داده بود كه از تردد خودروهاي فاقد برگه معاينه فني جلوگيري شود...
اما اين طرح كه با هدف كاهش آلودگي هوا و پاكيزگي محيط زندگي مردم تدوين شده است، با عدم استقبال قريب به اتفاق وزارتخانه ها و دستگاه هاي دولتي مواجه شده است به طوري كه در حال حاضر آمار برجسته و قابل استنادي را نمي توان در اين خصوص ارائه داد. البته در همان نشست مطبوعاتي مديرعامل ستاد مركزي معاينه فني خودرو اعلام شد كه از بين سازمان هاي مربوطه، سازمان صدا و سيما تا حدودي توانسته نسبت به رفع عيوب فني خودروهاي سازماني خود اقدام كند كه در همان زمان عنوان شد تعداد دو هزار دستگاه خودرو سازمان صدا و سيما معاينه فني شده اند.
از سوي ديگر معاون راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي با اشاره به اينكه هم  اكنون 7/6 ميليون دستگاه خودرو در كشور وجود دارد، از افزايش سالانه يك ميليون خودرو، يك ميليون موتورسيكلت و 5/1 ميليون راننده در كشور خبر مي دهد و مي گويد: بيش از دو ميليون خودرو فرسوده در كشور تردد مي كند.
سردار محسن انصاري همچنين با اشاره به نامعلوم بودن زمان آغاز برخورد با خودروهاي فاقد برگه معاينه فني، مي افزايد: خودروهاي توليدي سال 82 تا سال 84 از دريافت اين برگه معاف هستند.
معاون راهنمايي و رانندگي ناجا در خصوص زمان اجراي آئين نامه برخورد با خودروهاي فاقد برگه معاينه فني خودرو، مي گويد: برخلاف اظهار نظرهاي صورت گرفته مبني بر زمان آغاز اجراي طرح مذكور از ابتداي تيرماه امسال كه از سوي برخي مسئولان شهرداري عنوان شده، بايد بگويم زمان دقيق اجراي اين طرح هنوز مشخص نيست.
انصاري البته متذكر مي شود كه با آغاز اجراي اين طرح، هيچگونه اغماض و كوتاهي در خصوص برخورد با خودروهاي فاقد برگه معاينه فني صورت نخواهد گرفت و صاحبان اين قبيل خودروها 10 هزار تومان جريمه مي شوند.
طبق مصوبه دولت، پلاك تمامي خودروهاي تهران از امسال و ظرف دو سال بر اساس يك برنامه زمانبندي، تعويض خواهد شد. بر اين اساس پنج مركز نقل و انتقال خدمات خودرويي هر يك با ظرفيت روزانه تعويض يكهزار پلاك در اين طرح شركت مي كنند، لذا به دنبال اجراي ماده سه آئين نامه بهبود وضعيت ترافيك تهران از ابتداي سال جاري، ماموران راهنمايي و رانندگي با خودروهاي فاقد برگه معاينه فني و گواهينامه بيمه شخص ثالث برخورد مي كنند.
با توجه به تصويب آئين نامه 19 ماده  اي بهبود وضعيت حمل و نقل ترافيك شهر تهران در 27 دي ماه سال گذشته در هيات دولت، بايد كار گروهي به رياست وزير كشور براي افزايش هماهنگي بين دستگاهي تشكيل شود.
از جمله ويژگي هاي اين آئين نامه مي توان به كاهش آلودگي هوا، افزايش هماهنگي بين دستگاهي و كاهش سفرهاي درون شهري، ارتقاي فرهنگ ترافيك و تقويت ساختار راهنمايي و رانندگي در تهران اشاره كرد. براساس اين آئين نامه بايد تا پايان برنامه چهارم، سهم حمل و نقل عمومي تا 75 درصد و نيروي انساني و امكانات سخت افزاري پليس افزايش يابد.

به ذهن محله اشاره كنيم
راحله شيراسب- كوچه هاي تودرتو، ديوارهاي كاهگلي و پشت بام هاي پيوسته، گذري همراه با ميدان و حتي درخت ها نيز هويت محله بودند. آن روزها محله شهر را مي ساخت.
فضاهاي سرزنده مردمان شهرهاي دور و نزديك را به تعمير بام مسجدها، حفر چاه و تعمير راه آبها فرا مي خواند. فضاهاي محله به مردمان همان محله اختصاص داشت و اصطلاح بچه  محل و بچه كدام محله اي؟ ناشي از نگرشي بود كه مردم با آن هويت مي يافتند و در اجتماع توسط ديگران شناخته مي شدند.
دكتر سيدمحسن حبيبي، رئيس دانشكده هنر دانشگاه تهران در مورد مفهوم محله مي گويد: اگر مفهوم قديم شهرهايمان را در نظر بگيريم، محله مفهومي بوده است در خود به اين معني كه جامعه همه كمك هاي متقابل مورد نياز را در خود داشته است. و در مورد اين كمك هاي متقابل توضيح مي دهد: اين كمك ها اعم از كمك هاي ذهني، علمي، مادي، معنوي و نظاير اينهاست، يعني محله در شهرسازي سنتي ايران در خود بسته شده بوده و سعي مي كرده است جهاني كوچك را در دل شهري بزرگ جاي دهد. مفهوم محله مي توانست قومي، صنفي، عشيره اي و جز اينها باشد. در واقع محله جايي بوده است كه ساكنانش همديگر را مي شناختند و اهل آنجا بودند. زماني كه از فردي پرسش مي شده اهل كجايي؟ يا اينكه اهل كدام محله اي؟ هويت فرد مشخص و فرد با همين هويت تعريف مي شده است.
به نظر او امروزه اگر بخواهيم از محله صحبت كنيم ابتدا با يك پسوند سنتي مسئله و موضوع را محدود مي كنيم و بعد سنت را به تاريخ گذشته رجوع مي دهيم و با مهر باطل شورا آن را به صورت شهر يا محله تعريف مي كنيم، بنابراين محله وجود ندارد.
اما در عين حال او اعتقاد دارد كه محله به طور كامل از بين نرفته است. محله هنوز در شهرهاي ايران وجود دارد، هرچند ممكن است در نتيجه مدرنيسم، كليت آن آسيب ديده باشد و شايد مهمترين نياز امروز ما نياز به بازتعريفي دوباره از محله است. تا زماني كه نتوانيم بپذيريم محله، اجتماعي درخود است كه مي تواند تبديل به جامعه اي براي خود شود، اين بازتعريف به وجود نمي آيد.
به نظر او وقتي در مورد محله به عنوان يك جامعه صحبت مي كنيم، نبايد ذهن را بلافاصله به كالبد رجوع داد، بنابراين مي گويد: برهمين اساس اغلب به معناي محله و ذهن محله اشاره مي كنم. ما بايد به اين نقطه برسيم كه يك اجتماع در محله داشته باشيم. به گونه اي كه اين اجتماع، مركز اجتماعات شهري، گذرهاي متفاوت و كوچه را در خود جاي دهد. اينجاست كه محله تعريف مي شود. از سوي ديگر مي توان به مردمان اجازه داد كه با اقداماتي خودجوش محله و اجتماع را تعريف كنند، اما ساختار برنامه ريزي و عملكرد ما به گونه اي است كه اين اجازه را به آنها نمي دهد. البته اين مسئله به ساخت هاي اجتماعي  مان بازمي گردد. ما اجتماعي بشدت بيگانه ايم؛ اجتماعي بشدت متشكل از مردماني كه حيطه آنها، حيطه اي فردي است و حيطه اي همگاني و عمومي نيست.
در كشور ما يك عرصه به نام عرصه خصوصي وجود دارد و چون عرصه عمومي شكل نگرفته، شهروندان و مردم با هم بيگانه اند، در حالي كه در گذشته و در شهرسازي سنتي ايران عرصه هاي عمومي مثل مسجدها و ميدان ها وجود داشت كه همه از آن يا از كنار آن عبور مي كردند و چنين فضايي قابليت ويژه اي براي شكل گيري اجتماعات محلي فراهم مي كرد.
اين استاد دانشگاه مي گويد كه وقتي از فضاهايي چون دبستان، مسجد يا سرگذر صحبت مي كنيم، منظورمان كالبد آنها نيست، بلكه منظور اين است كه معنايي كه اين فضاها در گذشته داشتند با معناي امروزي آنها در شهرهاي كوچك و بزرگ متفاوت است. روشن است زماني كه آن معنا وجود ندارد، اين فضاها نمي توانند چون گذشته در محله خود را تعريف و جايگاه حقيقي خود را پيدا كنند.
آيا راهي براي ترميم يا ساخت آنها وجود دارد؟
او مي گويد: مهمترين راهكار ساخت اين معاني در محله ها، بهره گيري از مشاركت مردم است. اينكه نظام برنامه ريزي و عملكرد ما در حوزه شهري به مردم اجازه دهد كه عرصه هاي عمومي را خود شكل دهند. ترديدي نيست زماني كه عرصه هاي عمومي تشكيل شوند، فضاهاي متناسب ديگر همگام با آنها ساخته مي شوند. توجه داشته باشيد چه علاقه مند باشيم چه نباشيم اكنون نيز جوانان در اينجا و آنجا ي شهر عرصه هاي عمومي را براي خود - در مقياس شهري - تعريف كرده اند. اگر به آنها اجازه دهند كه اين عرصه ها در مقياس محلي نيز تشكيل شود، معني و فضاي خودش را مي يابد، آن زمان است كه عناصر خودش را هم مي طلبد.

راپورت خبرنگار
مصائب موسمي
000168.jpg
سالهاست عادت كرده ايم كه مشكلات موجود زندگي شهري را در شكل هاي مختلف ببينيم و در مورد آن بگوييم و بشنويم. بعضي از اين مشكلات مثل ترافيك و آلودگي و بهداشت،  هميشگي هستند، اما برخي ديگر به فراخور فصلي كه زمان را ورق مي زند، پررنگ يا كمرنگ تر مي شوند. نكته قابل توجه اينكه با فرا رسيدن هر فصل تازه،  مشكلات همان فصل مورد بررسي قرار مي گيرند و با تمام شدن فصل، آن مشكلات تا سال آينده و ايجاد گرفتاري دوباره، فراموش مي شوند. دليل اين فراموشي هم شايد اين است كه تعدد مسائل موجود باعث مي شود كه با برجسته تر شدن يكي، ديگري از ياد برود. در صورتي كه اگر با برنامه ريزي دقيق و با گروه هاي تحقيق جداگانه به هر كدام از اين مشكلات پرداخته مي شد، شايد مي توانستيم انتظار داشته باشيم كه به مرور مشكلات شهري برطرف شوند، خصوصا اينكه در دوره كمرنگ بودن آن مشكل مي توان راحت تر به نتيجه رسيد.
با فرا رسيدن فصل تابستان و گرم شدن هوا، معضلات خاص اين فصل خود را بيشتر به رخ مي كشند. يكي از اين مشكلات، افزايش چشمگير آمار موش هايي است كه در اكثر شهرهاي كشور جولان مي دهند. موش هايي كه حالا ديگر با رموز زندگي در محيط هاي شهري كشور به خوبي آشنا شده اند و سال به سال مقاوم تر و گردن كلفت تر مي شوند. چند شب پيش به همراه خانواده به منزل يكي از اقوام كه در يكي از محله هاي جنوب تهران واقع شده رفته بوديم. ساعت هاي اوليه بامداد موقعي كه قصد بازگشت داشتيم، در كوچه با صحنه اي مواجه شديم كه نظير آن را تنها در بعضي كارتون ها و فيلم هاي علمي- تخيلي ديده بوديم. تمام كوچه در قرق موش هايي بود كه بعضي در جويي كه رشته باريكي از فاضلاب در آن جاري بود رژه مي رفتند و بعضي ديگر هم در جاي جاي كوچه. هر چند قدمي كه مي رفتيم،  يكي، دو تا از موش ها سراسيمه مي شدند و با توجه به كم عرض بودن كوچه سعي مي كردند از بين دست و پاي ما خود را نجات دهند. غافل از اينكه ما خودمان چند برابر آنها ترسيده ايم وسعي خواهيم كرد هرچه زودتر رفع مزاحمت كنيم. اوضاع در نقاط ديگر شهر هم بهتر از اين نيست و حتي در خيابان هاي اصلي نيز مي توان براحتي و حتي در روز چنين مناظري را مشاهده كرد.
اگرچه، نمي توان همه تقصير را در اين مورد به گردن مسئولان مربوطه انداخت و بايد به ياد آورد كه خود ما با عدم رعايت نكات بهداشتي خصوصا در مورد بهداشت زباله و فاضلاب بيش از همه در اين زمينه مقصريم، اما بايد به اين مهم نيز اشاره كرد كه اگر در مورد اين مشكل از يكي، دو دهه گذشته با راهكارهاي دقيق و قوي برخورد شده بود، اكنون شاهد انفجار جمعيت موش ها نبوديم؛ موش هايي كه نه تنها از گربه ها نمي ترسند، بلكه در برابر بعضي از سموم نيز مقاوم شده اند و بايد در مورد آنها فكر تازه تري كرد.
براي ايجاد انگيزه كافي در امر مبارزه با موش هاي فاضلاب كافي است فقط به اين نكته بينديشيم كه با توجه به مسري بودن بعضي بيماري هاي مربوط به اين موش ها و عدم امكان رعايت بهداشت شخصي و اجتماعي توسط ساكنان بخش هايي از حاشيه شهرهاي بزرگ، چه اتفاقاتي ممكن است خداي ناكرده روي دهد.
بارها به خودمان ثابت كرده ايم كه در اين موارد مي توانيم به موقع و درست تصميم بگيريم.
همين 2، 3 سال پيش بود كه شهرداري اصفهان با برنامه ريزي دقيق توانست سوسك هاي موسوم به فرانسوي را ريشه كن كند. كاري كه اصلا آسان نبود. در مورد موش ها نيز اگر به شكل موسمي به فكر نيفتيم و همواره به اين مشكل فكر كنيم، مي توانيم موفق باشيم.
مطالعه دقيق در مورد شرايط فيزيولوژيك اين موش ها و بررسي شرايط محيطي آنها در شهر هاي مختلف براي رسيدن به يك دستورالعمل كارا ضروري مي نمايد ، ضمن اينكه با تعميق آموزش هاي شهروندي در زمينه بهداشت زباله و فاضلاب مي توان محدوديت هايي براي زندگي موش ها ايجاد كرد.

ازشهر
000174.jpg
جريمه واحدهاي آلاينده صوتي
آلودگي صوتي اين روزها به اندازه آلودگي  هوا براي شهروندان خطرساز است. بد نيست بدانيد مدير كل حفاظت محيط زيست استان تهران گفته با واحدهاي آلاينده صوتي به منظور رفع آلودگي برخورد مي شود بنابراين از شهروندان مي خواهيم آلاينده هاي صوتي را به اداره حفاظت محيط زيست استان تهران معرفي كنند.
محمد حسن پيراسته گفته: اداره حفاظت محيط زيست استان تهران براي رفع آلودگي صوتي برنامه هاي خاصي در نظر گرفته است، بنابراين از شهروندان مي خواهيم براي شناسايي و معرفي واحدهاي آلاينده صوتي كارشناسان سازمان را ياري دهند.
به گفته او ميزان آلودگي صوتي خارج از حد استاندارد جهاني و مخل آسايش عمومي است و در صورتي كه مردم از اين واحدها شكايتي داشته باشند با بررسي و بازبيني كارشناسان از محل، واحدها جريمه شده و در صورتي كه به هشدارهاي سازمان توجه نكنند با آنها برخورد مي شود.
مدير كل حفاظت محيط زيست استان تهران احتمال پلمپ واحدهاي مختلف را صد در صد عنوان كرد و گفت: در آينده اي نزديك همه واحدهاي توليدي و صنعتي آلاينده صوتي ملزم به خروج از تهران هستند اما تا اين مدت با مراكز متخلف كه خارج از ضوابط زيست محيطي عمل كنند برخورد خواهد شد.
سير صعودي آلاينده ها در هواي تهران
گزارش وضعيت آلودگي هواي مناطق 22گانه شهر تهران حاكي است كه ميزان آلاينده هاي موجود در هواي تهران سير صعودي دارند.
براساس گزارش هاي واصله از ايستگاه هاي سنجش آلودگي شركت كنترل كيفيت هواي تهران، به رغم افزايش آلاينده ها در هواي امروز تهران - كه در مناطق 12 و 7 ميزان پي.اس .آي از 150 نيز گذشته است - ميزان آلودگي هنوز وارد مرز هواي ناسالم نشده است.
بنابر اين گزارش، هواي اغلب مناطق شهري تهران سالم و پاك گزارش شده است و فقط شاخص آلودگي هفت منطقه از مرز سالم گذشته و به سوي هواي ناسالم در حركت است.
ايمني معابر ميدان تجريش
خبرگزاري فارس- به منظور دستيابي به ايمني بيشتر، روان سازي و پويايي تردد عابران پياده و معلولان جسمي مسير حركتي ميدان تجريش، بهسازي و ساماندهي شد.
هدف از اجراي اين طرح ايجاد مسير ايمن در گردونه ميدان تجريش و نقاط تلاقي معابر با ميدان است تا عابران پياده و معلولان به راحتي و بدون تداخل با سواره ها تردد كنند.
اين طرح با صرف هزينه اي بالغ بر يك ميليارد و 250 ميليون ريال در مراحل پاياني اجرا قرار دارد و طي آن احداث دو جزيره و دو پروژه بهسازي مسير در ضلع شمالي ميدان اجرا شده است.
در اجراي اين طرح براي سهولت تردد معلولان اختلاف سطح ها به رمپ تبديل و شيب هاي مجاز جايگزين پله ها شده و وضعيت حركت پياده با اتمام ايجاد فضاهاي سبز پيش  بيني شده بسيار روان خواهد شد.
ميدان تجريش مهمترين مركز ارتباطي منطقه به شمار مي آيد كه به دليل قرار گرفتن ترمينال اتوبوس ها و كرايه هاي خطي، مرقد مطهر امامزاده صالح (ع) و مراكز خريد از حجم تردد بسياري هم به صورت پياده و هم سواره برخوردار است.
طرح شناسايي گسل هاي تهران
ايسنا- طرح شناسايي زير سطحي گسل هاي تهران با بهره گيري از داده هاي لرزه نگاري دو بعدي با مشاركت پژوهشگاه بين المللي زلزله شناسي، شركت عمليات اكتشاف نفت و مركز پيشگيري و مديريت بحران شهر تهران اجرا مي شود.
دكتر محمد مختاري، عضو هيات علمي پژوهشگاه بين المللي زلزله شناسي و مهندسي زلزله با اعلام اين مطلب گفت: مذاكرات لازم براي اجراي اين طرح انجام شده و در صورت تامين اعتبارات لازم اجراي اين طرح را بزودي آغاز مي كنيم.
وي درباره اهميت اجراي اين طرح گفت: تهران بزرگ به دليل قرار گرفتن روي گسل هاي بزرگي همچون گسل شمال تهران، ري، كهريزك، داووديه و ديگر گسل هاي پراكنده يكي از شهرهاي زلزله خيز كشور محسوب مي شود. موقعيت ويژه اين كلانشهر به عنوان پايتخت و جمعيت بسيار زياد آن كه در صورت وقوع زلزله خسارات زياد و غير قابل جبراني متحمل خواهد شد، باعث شده كه مسئله لرزه خيزي اين شهر با حساسيت بيشتري دنبال شود؛ لذا مطالعات زمين شناسي و ژئوفيزيكي به منظور شناسايي گسل هاي تهران، بخصوص گسل هاي پنهان در زير آبرفت ها از اهميت فوق العاده اي برخورداراست.
با اطلاعات به دست آمده از اين مطالعات، ضخامت آبرفت، توالي لايه ها، عمق سنگ كف، زون هاي گسسته و شيب و امتداد گسل و پارامترهاي ديناميكي مورد نياز سازه مانند سرعت امواج لرزه اي، مدول يانگ، مدول برشي و نسبت پواسون تعيين مي شود.
وي افزود: هدف از انجام اين پروژه، بررسي نوار 8 تا 10 كيلومتري مجاور به جبهه كوهستان در بخش شمالي شهر تهران است كه تمام شواهد فعاليت هاي نوزمين ساختي را نشان مي دهد. از اين رو يافتن ارتباط ساختاري اين نوار و دليل فرازگيري نسبي آن مي تواند كمك بزرگي در برآورد خطر زمين لرزه براي شهر تهران باشد.

شهر آرا
آرمانشهر
تهرانشهر
جهانشهر
دخل و خرج
زيبـاشـهر
يك شهروند
|  آرمانشهر  |  تهرانشهر  |  جهانشهر  |  دخل و خرج  |  زيبـاشـهر  |  شهر آرا  |  يك شهروند  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |