پنجشنبه ۲ تير ۱۳۸۴ - - ۳۷۳۰
هزاران نقش بي شباهت
000405.jpg
گليم زيراندازي سنتي و زيباست با قيمت هاي متفاوت است كه اين روزها در بازار مورد بي مهري قرار گرفته است
دوستي مي گفت، چه مي شد به جاي استفاده از زيراندازهاي بافته شده از نخ هاي مصنوعي و آلرژي زا از دستبافته هاي هر چند ساده داخلي استفاده مي كرديم!
برخي هم طاقت ندارند دست بافته يك نفر را به عنوان زيرانداز استفاده كنند، به راستي اگر كسي با اين عقيده زيراندازهاي مصنوعي و ماشيني را به جاي دست بافته ها برگزيند، آنوقت وضع خانواده هايي كه در شهرستان هاي مختلف كشور از اين راه ارتزاق مي كنند چه خواهد شد؟ يا آن كس كه از راه فروش صنايع دستي خارج از سيستم دولتي آن فعاليت مي كند چگونه بايد درآمد كسب كند، ماليات دهد و چراغ مغازه اش را روشن نگه دارد؟
گليم را به عنوان يكي از نخستين زيراندازهاي بشر دانسته اند كه داراي سابقه توليدي بسيار طولاني است.
بافت آن اگرچه به گونه بسيار ساده آغاز شده، اما در طول سالياني كه از عمر آن مي گذرد، هنرمندان ايراني در تكميل و تجلي آن نقش چشمگيري ايفا كرده اند و توانسته اند آن را به عنوان محصولي برخوردار از ارزش هاي هنري و مصرفي توامان، روانه بازارهاي مختلف، حتي بازارهاي خارجي كنند.
علي موحديان فروشنده گليم معتقد است كه اگر به جاي تبليغ پفك و فرش هاي ماشيني، گليم را به مردم معرفي كنيم، آنگاه اين هنر هم خريداران خاص خود را مي يابد.
گليم هنوز براي مردم جا نيفتاده است. وقتي نام گليم عنوان مي شود، نمدهاي كلفت و بدقيافه محله هاي نه چندان مناسب شهر به ياد مي آيد وخيلي ها به خاطر حفظ پرستيژ و چشم و همچشمي گليم را كنار گذاشته اند. بايد يادآور شوم كه گليم اكنون اقيانوسي از نقشه و رنگ است.
به گفته موحديان، گليم در مناطق مختلف كشور و با نقش هاي انتزاعي و ذهني هر يك از بافندگان، نسل به نسل تداوم يافته و فرش دستباف مصداق كامل ضرب المثل كار نيكو كردن از پر كردن است نيزهست.
موحديان مي گويد: هر شهري نقشه خاص خود را دارد، شيوه بافت و نقشه گليم هاي روستاهاي كندو، خليج، رضاآباد، شاهرود، قشقايي، آذربايجان و نقاط مختلف كشور با يكديگر تفاوت دارد.
او كه از سالها پيش مغازه گليم فروشي اش را برپا نگه داشته است، منتقد فعاليت هاي سازمان صنايع دستي است و مي گويد: متاسفانه كساني هستند كه گليم ها را با قيمتي اندك از بافندگان خريداري مي كنند و با قيمتي بيش از حد انتظار در مراكز صنايع دستي فروخته و هم براي خريداران و هم فروشندگان و توليد كنندگان مشكلاتي را ايجاد مي كنند.
او مي گويد كه همين بي برنامگي باعث شده كه فروش گليم به ميزان بسيار زيادي كاهش يابد و براي فروشندگان و توليدكنندگان مشكل ايجاد كند.
رواج يك سيستم قديمي
چند سالي است كه استفاده از وسايل كاملا طبيعي در بين مصرف كنندگان كشورهاي پيشرفته جهان رايج شده است، از زيورآلات طبيعي گرفته تا وسايل منزل. يكي از دلايل اين گروه از مصرف كنندگان تجزيه پذيري اجناس طبيعي و كمك به حفظ و تقويت محيط زيست براي نسل هاي آينده بشري است.
گليم هم جزو آن دسته از وسايلي است كه مراحل توليد آن كاملا طبيعي است.
از ريسيدن پشم گرفته تا رنگ نخ آن و لوازم بافت همگي طبيعي بوده و نسبت به زيراندازهاي با بافت صنعتي كمترين مشكل را براي محيط زيست ايجاد مي كند.
موحديان همچنين از معرفي گليم به توريست هاي خارجي نيز گله دارد و مي گويد: شركت ها و آژانس هاي مسافرتي با دريافت كارمزد از برخي از مراكز فروش، خريداران را به آن مغازه ها راهنمايي مي كنند و اينگونه خريداران خارجي هم گليم را كمتر شناخته و هم قدرت انتخاب كمتري دارند و هم فروشندگاني كه از اين روش استفاده نمي كنند متضرر مي شوند.
نوع و رنگ گليم در شهرهاي مختلف متفاوت بوده و از تنوع بسياري برخوردار است حال آنكه به گفته موحديان بيشتر خريداران اروپايي خواستار رنگ ها و نقش هاي قديمي تر و رنگ هاي به اصطلاح مرده هستند و خريداران عرب نيز رنگ هاي تند و شاد را مي پسندند.
گليم كه در مقايسه با قالي داراي شيوه بافتي آسانتر و به همان نسبت قيمتي ارزانتر است و هنري در انحصار روستاييان و عشاير به حساب مي آيد. از همين امروز مي توانيد سري به يكي از گليم فروشي ها بزنيد
رنگ ها و تنوع گليم مي تواند جوابگوي خواسته هاي هر كس با هر سليقه و فرهنگي باشد.
نقشه هاي گليم بر اساس ذهن و فرهنگ هر منطقه بافته مي شود و نخ ها نيز با استفاده از گياهان و رنگيزه هاي طبيعي رنگ مي شوند در اين حالت است كه مي توان انتظار داشت كه در گوشه هاي مختلف هر گليم رنگ ها هر چند يك نام، اما ناهماهنگ باشند.
به طور مثال نمي توان انتظار داشت كه رنگ مشكي در يك گوشه از گليم با رنگ مسي در گوشه ديگر آن با هم برابر باشند، اما اين ناهماهنگي آنچنان نيست كه به زيرانداز مورد نظر شكل و ظاهري ناپسند دهد.
نوع نخ و پشم به كار رفته در كيفيت گليم نيز اهميت زيادي دارد و فروشنده ها هر گاه بخواهند از گليمي تعريف كنند از اينكه نخ مرينوس در آن به كار رفته است مي گويند و رنگي كه كاملا طبيعي است.
در اكثر گليم ها به خاطر نوع و شيوه بافت، طرح ها هندسي است، اما اين طرح ها با توجه به مركز بافت و بافنده متفاوت است.
از چندي پيش تاكنون به علت تمايل عده اي هر چند اندك به دست بافته هاي ايراني، نوعي صندلي وارد بازار شده كه از جنس گليم است.
نقش هايي چون شكارگاه، چهار فصل، خشتي، نقشه ماهي، نقشه هاي هندسي، نقشه هاي افشار و خطي، نقش چنگ، چهار پر، خراساني، نقش پرنده، دانه بيگي، گل تهراني و في البداهه با حاشيه هاي مختلف از جمله حاشيه خراساني، حاشيه هفت و هشت، حاشيه كتابي و حاشيه بندري بافته و به مصرف كنندگان عرضه مي شود.
از مراكز مهم گليم بافي مي توان به مورد راز عليا،  مورد راز سفلي، گنجه  كان، يوسف آباد، سپيدار،
تنگ سرخ در نزديك ياسوج و منطقه سادات محمودي در 105 كيلومتري ياسوج نام برد.
منطقه بهمني از توابع دهدشت، منطقه دوگنبدان در نقاطي مانند سربيشه، بيد زرد، دره پلنگي و بي بي  حكيمه و نقاط عشايري كهگيلويه و بوير احمد نيز از ديگر مراكز توليد گليم هستند.
محل بافت گليم نيز از علل تاثير گذار بر قيمت آن است. موحديان مي گويد: اگر ما از قشر متوسط توليد كننده گليم را نخريم پس وضع آنها چه خواهد شد؟ اگر اين زنجيره از هم گسسته شود چه بايد كرد؟
اندازه بافت گليم نيز متفاوت است، و از استاندارد پيش بيني شده اي برخوردار نيست، اما به طور متوسط مي توان گليم را در اندازه هاي 5/1، 5/2، 3 و 4 متري يا پرده اي و در برخي موارد گليم هاي 5/6 متري يافت.
قيمت آنهم متفاوت است، گليم را مي توان با قيمتي نزديك به 10 هزار تومان خريد، اما حتي به خاطر مرغوبيت، گليمي 3 ميليون توماني نيز در بازار عرضه مي شود.
صندلي هاي جنس گليم نيز در اندازه هاي 80 سانتيمتر، 110 سانتيمتر، 140 سانتيمتر با قيمتي 12، 18 و 30 هزار توماني فروخته مي شوند.
نوعي پرده نيز از جنس بافت گليم يافت مي شود كه سايز يكساني ندارد. به همين دليل نمي توان قيمت ثابتي براي آن متصور بود.
گليم كه در مقايسه با قالي داراي شيوه بافتي آسانتر و به همان نسبت قيمتي ارزانتر است، هنري در انحصار روستاييان و عشاير به حساب مي آيد. از همين امروز مي توانيد سري به يكي از گليم فروشي ها بزنيد. آنگاه مطمئن باشيد اگر با جيبي هر چند خالي به گليم فروشي برويد، دست خالي از مغازه خارج نخواهيد شد.

بارش صدا، ريزش پول
براي خريد يك دستگاه ضبط صوت هزينه هاي بالايي بايد پرداخت كرد
000495.jpg
فقط كافي است هوس كنيد چند دقيقه اي چشمانتان را روي هم بگذاريد، حتي اگر تلفن را از پريز بكشيد و ضبط و تلويزيون خانه را هم خاموش كنيد، چشمانتان گرم نشده، صداي لرزش ديوارها و پنجره ها به خاطر ضبط صوت واحد بغلي بيدارتان مي كند. خانه ها كوچكتر شده است و فاصله ها كمتر، اما روزبه روز كارخانه هاي توليدكننده ضبط صوت، تعداد باندها و ميزان خروجي صدا را افزايش مي دهند. گاهي حتي اگر اهالي يك خانه نياز به داشتن يك سيستم صوتي بالا نداشته باشند براي به روز بودن وسايل صوتي و تصويري شان ممكن است بالاترين و كامل ترين سيستم موجود در بازار را تهيه كنند. چندي قبل به منزل يكي از بستگان دعوت شده بوديم. اهالي خانه به صداي بلند حساس هستند، باندهاي ضبط صوت آخرين سيستم خود را كه تا 7 هزار وات خروجي صدا دارد، داخل ميز تلويزيوني محبوس كرده بودند و با پايين ترين صدا، موزيك گوش مي كردند، علاوه بر آن درهاي ميز تلويزيون را هم بسته بودند تا صداي ملايم تري را بشنوند. اگر شما هم، چنين عادت هايي داريد، پولتان را هدر ندهيد. پيش از خريد نيازسنجي كرده و مطابق با آن ضبط صوت تان را خريداري كنيد.
اما گذشته از پيش فرض هاي موردنظر، براي آنكه يك خريد مناسب صورت گيرد، مراجعه به مراكز خريدي كه انواع مدل ها را با قيمت مناسب عرضه كنند، ضروري است. اگر مي خواهيد سرگردان مغازه هاي مختلف نشويد و بابت پولي كه مي پردازيد مطمئن باشيد، مي توانيد به يكي از مراكز عمده فروش ضبط صوت در خيابان جمهوري يا سه راه امين حضور مراجعه كنيد. با كمي گشت در اين بازارها آنچه را كه مدنظر داريد خواهيد يافت. البته جست وجو در اين بازارها، سرگرداني انتخاب را به دنبال خواهد داشت. مغازه ها پر است از مدل ها و كشورهاي مختلف با مارك هاي متفاوت؛ پاناسونيك، سوني، ال جي، جي وي سي، سامسونگ، آيوا، فيليپس و... گذشته از اين، به طور متوسط هر دو ماه يك بار يكي از كارخانه هاي فوق، مدل جديدتري را به بازار مي فرستد.
اكثر كارخانه هاي توليدكننده براي ضبط صوت، امكانات پخش فيلم، پخش صدا، پخش mp3، DVD، امكان انتخاب آهنگ، شمارنده زمان، تنظيم ساعت و ... را در نظر گرفته اند كه بنابه برخورداري دستگاه ها از امكانات فوق، قيمت آنها متفاوت خواهد بود. به طور متوسط توليدات كارخانه هاي پاناسونيك و سوني از يكصد هزار تا يك ميليون تومان است و ساير شركت ها با قيمت هايي از يكصد هزار تا پانصد هزار تومان ضبط صوت هاي خود را عرضه مي كنند.
از آنجا كه بازار ايران پر شده است از نمايندگي هاي ريز و درشت شركت هاي خارجي، نگران خدمات پس از فروش نباشيد. از زمان خريد تا 18 ماه پس از آن مي توانيد از اين خدمات استفاده كنيد. البته اگر مي خواهيد به دنبال تعميرات نرويد، بهتر است ضبط صوت خود را در شرايط مطلوب، به دور از رطوبت نگهداري كنيد. در ضمن مثل بيشتر وسيله ها، ضربه ممكن است آسيب هاي جدي به دستگاه شما وارد كند.
از آنجا كه بيشتر ضبط صوت هاي موجود در بازار علاوه بر كاست، سي دي رام نيز دارند،  استفاده از سي دي هاي خش دار به دستگاه اپتيك كه در واقع نقش موتور سي دي رام را ايفا مي كند، آسيب مي رساند.
اضافه كردن باند براي افزايش صداي دستگاه نيز به آن آسيب مي زند. تعداد باندهاي دستگاه متناسب با خروجي آن است. در ضمن اگر دستگاهي با خروجي صداي بالا خريداري كرديد فكري هم براي شيشه هاي خانه تان كنيد.

000483.jpg
تعرفه خدمات موبايل و سيم كارت تاليا
000486.jpg
000489.jpg
اين مبالغ فقط در هنگام اولين بار استفاده، از اعتبار مشتري كاسته مي شود.

بازار
000453.jpg
نوسان سيم كارت در بازار
اواسط هفته قيمت سيــم كـارت بار ديگر كاهــش يافت. اين بار 10 هزارتومان از نــرخ سيم كارت كاسته شــد و پيش از آن نيز حدود۵هزارتومان افت قيمت داشت. البته پيش بيني مي شود اواخر هفته اندكي نرخ اين كالا افزايش يابد. نوسان قيمت سيم كارت به طور مشخص به سيم كارت صفر كد(2) مربوط مي شود اما ساير سيم كارت ها را نيز تحت تاثير قرار مي دهد.
كارگران بن مي گيرند
زمان واريز وجوه بن سال 1383 از سوي ستاد اجرايي بن كارگري اعلام شد.
به گزارش روابط عمومي وزارت كار و امور اجتماعي، از تمام كارفرمايان واحدهاي مشمول قانون كار سراسر كشور دعوت به عمل مي آيد از روز چهارشنبه اول تيرماه با مراجعه به بانك تجارت نسبت به واريز وجوه بن سال۸۳ كارگران تحت پوشش به ازاي هر كارگر متاهل يا مجرد ماهيانه۲۰هزارريال به حساب بهاي تعيين شده اتحاديه امكان اقدام و اصل نسخه دوم فيش واريزي مخصوص پرداخت وجه را براي ارائه به ستاد بن تحويل دهند.
000387.jpg
هزينه زندگي در تهران
هزينه زندگي در تهران طي يك سال گذشته افزايش يافته اما رتبه اين شهر از لحاظ گراني در مقايسه با ساير شهرهاي مهم جهان كاهش يافته است.
موسسه تحقيقاتي مرسر روز دوشنبه با انتشار گزارش سالانه خود، هزينه زندگي در تهران را 4/64 واحد ارزيابي كرده است. رتبه تهران نيز در ميان 144 شهر مهم جهان كه هزينه زندگي در آنجا توسط اين موسسه برآورد شده، در رديف 129 قرار گرفته است. هزينه زندگي در تهران براساس گزارش سال گذشته مرسر 2/63 واحد بود كه اين شهر را در رديف 122 قرارداده بود.
موسسه مرسر براساس هزينه مسكن،حمل ونقل ، غذا، پوشاك، لوازم خانگي و ساير هزينه ها، شهرها را با يكديگر مي سنجد. صرف نظر از گزارش مرسر بهترين كساني كه مي توانند در اين باره نظر بدهند ساكنان تهران هستند.
000477.jpg
ضرر از تخم مرغ
برخي از مرغداران در سه ماهه اول سال جاري متضرر شده اند.
مديرعامل اتحاديه مركزي مرغداران ميهن به ايلنا گفت: طي سه ماهه اول سال جاري هركيلو تخم مرغ با 150 تومان ضرر در بازارهاي مصرف توزيع شد كه مهمترين عامل آن پايين بودن قيمت تمام شده و عدم اجراي مصوبه شوراي عالي اقتصاد بوده است.
عليرضا مختاري عدم اجراي مصوبه شوراي عالي اقتصاد جهت تنظيم بازار تخم مرغ را مورد اشاره قرار داد و افزود: در حال حاضر در انتظار ابلاغيه ستاد تنظيم بازار تخم مرغ به سر مي بريم و در صورت عدم صدورابلاغيه، به تنظيم بازار و ذخيره سازي توليد خواهيم پرداخت .
رابطه بازپرداخت و پرداخت وام
بازپرداخت به موقع اقساط قرض الحسنه براي پرداخت وام به افراد نيازمند ضروري است.
رئيس اداره معاملات و تسهيلات مالي بانك ملي ايران گفت:  اگرچه بانك ملي ايران خود را موظف به ياري هموطنان در زمان نياز مي داند، اما از لحاظ محدوديت منابع قادر به پاسخگويي به تمامي تقاضاهاي موجود نيست. به گزارش فارس و به نقل از روابط عمومي بانك ملي، علي اكبر اصغري افرود: صف موجود براي دريافت قرض الحسنه، ناشي از بالا بودن ميزان تقاضا نسبت به منابع تخصيص يافته بانك است كه براي كاهش اين دوره انتظار، به واحدها ابلاغ شده به محض جذب منابع، آن را صرف قرض الحسنه كنند.
افزايش توليد در اندونزي
شركت ژاپني نيسان توليدات خودرو را در كشور اندونزي بيش از سه برابر افزايش مي دهد.
به گزارش روزنامه اقتصادي نيهون كيزاي، در سال 2007 ميلادي توليدات خودرو اين شركت در اندونزي از 12هزار به 40هزار دستگاه خواهد رسيد.
كارخانه نيسان در اندونزي براي ساخت۱۰۰هزار دستگاه خودرو در سال ظرفيت دارد و به همين دليل اين شركت قصد دارد كه تنها با دو تا سه ميليارد ين سرمايه گذاري، دستگاه هاي لازم براي افزايش خط توليد را فراهم كند .
هفت گوشي جديد در راه
قرار است شركت نوكيا هفت مدل گوشي تلفن همراه معرفي كند كه تا نيمه دوم سال 2005 به بازار عرضه خواهد شد.
به گزارش ايرنا، كااوستامو، قائم مقام ارشد گوشي هاي موبايل نوكيا گفت: صرف نظر از تكنولوژي هاي گوناگون موبايل، ما تلاش خود را براي ارائه طرح هاي گوناگون و با كاربري آسان به نمايش مي گذاريم.

زاويه ديگر
آشنايي بيشتر با گليم
000408.jpg
آسودن  روي  كفپوشي  گرم و نرم، در پي  روزي  پركار و سخت، اميد و تواني  است  براي  برخوردي  دوباره  با واقعيت هاي سخت و شيرين  كار روز مره و تامين معيشت خانواده .  نخستين كفپوش بشر اوليه پوست  حيوانات بود، ولي  پس  از گذشت  هزاران سال، وقتي توانست كم كم  مواد اوليه طبيعت را به  ميل خود شكل دهد، به فكر ساخت  بالاپوشي  براي خود و كفپوشي  براي محل سكونتش افتاد. اولين كفپوش هاي ساخته انسان، حصير و بورياست  و بتدريج  بافت  زيرانداز  هاي پشمي را نيز آموخت . 
در كاوش هاي باستان شناسي ، در شرق جزيره آناتولي ، بقاياي يك  گليم 7700 ساله  به دست  آمده است ، ولي  به طور كلي به علت آسيب پذيري مواد اوليه گليم، نمونه هاي چنداني  از گذشته هاي دور موجود نيست. 
قديمي ترين  نمونه  به دست  آمده گليم ايران، قطعه گليمي متعلق به  دوره  اشكاني  است . 
گليم به علت ارزاني قيمتش نسبت به  قالي  و به خاطر زيبايي  و درخشندگي  رنگ ها و نقش هايش ، در  زندگي  روستاييان و طبقات كم  درآمد اهميت خاصي دارد. 
گليم بافته اي است داري و بدون پرز كه با نخ پشمي، پنبه اي يا كنفي با درگيري تاروپود بافته مي شود. به اين ترتيب كه از نخ پنبه اي به عنوان تار و از نخ پشمي رنگارنگ به عنوان پود استفاده مي شود.
در گليم بافي نقشه كاربرد چنداني ندارد و معمولا نقش آفريني به طور ذهني انجام مي شود. گليم هاي هر منطقه طرح و رنگ ويژه اي دارد كه با توجه به بافت آن از بافته هاي ديگر مجزا مي شود.
گليم بيش از قالي سابقه و قدمت دارد. در واقع قالي در اثر تكامل گليم، طي قرن هاي متمادي پديد آمده است. براي بافت گليم از دارهاي عمودي و افقي استفاده مي شود، اما نسبت به بافت قالي به ابزار كار و مواد اوليه محدودتري نياز است. مصرف كننده اصلي گليم ايلات و عشاير هستند كه  از آن به علت سبكي وزن ، به عنوان كفپوشي   ايده آل در كوچ عشايري استفاده  مي كنند و عشاير ايران خود بزرگترين  توليدكننده گليم نيز  هستند.
گليم در زندگي  عشايري تنها به پوشاندن كف  چادرها اختصاص ندارد، بلكه آنقدر با زندگي  عشايري عجين شده كه  نيازمندي هاي ديگري از قبيل انواع  كيسه ها و خورجين ها، رختخواب پيچ، جل  اسب  و گاه تزئين ديواره هاي چادرهاي عشايري را  نيز در بر مي گيرد. 
گليم بافي  در اغلب نقاط ايران بخصوص در ميان قشقايي ها، ايل سون ها، كردها، لرها و بلوچ ها  رواج خاصي دارد. 
بافت  گليم همچون بسياري  از رشته هاي گوناگون صنايع  دستي روستايي  خاص زنان است  و  زنان عشاير و روستايي  ايران، آفريننده نقش ها و رنگ  آميزي هاي دلپذيري هستند كه  در نوع  خود در حد كمال است . 
دستگاه گليم بافي  اغلب به صورت  افقي روي  زمين قرار مي گيرد، چله كشي آن تقريبا شبيه به   چله كشي قالي  است ، تارها اغلب به  رنگ  سفيد و پنبه اي و پودها پشمي و رنگين است  و  نقوش مختلف را با پودهاي رنگارنگ  روي  گليم ايجاد مي كنند.  گليم بافي  در ايران شيوه هاي گوناگون دارد و در اغلب نقاط ايران همه شيوه ها رايج  است ،  ولي  نقش ها و رنگ  آميزي هايي  كه  بافندگان مناطق مختلف به كار مي برند، هر يك  داراي ويژگي هاي  خاص خود بوده  و اغلب از روي  نقش و رنگ آميزي يك  گليم، مي توان به  محل توليد آن پي  برد. 
گليم هاي قشقايي  معمولا داراي رنگ هاي بسيار زيبا و شاد است  و بيشتر رنگ هاي زنده طبيعت  را مي توان در آن مشاهده كرد. نقوش اين  گليم ها معمولا نقوش متنوع هندسي  است . زنان  قشقايي  علاوه  بر اين  گليم ها، زيباترين  جل هاي اسب  را نيز براي تزئين مركب  مردانشان  مي بافند و همچنين از نوارها و كناره هاي بافته شده، براي تزئين ديواره هاي سياه چادرهايشان استفاده  مي كنند. 
ورني  بافي  يكي از انواع بسيار زيباي گليم است  كه  در ميان شاهسون ها متداول  است.
در گليم هاي ايل سون، نقش حيوانات و پرندگان به صورت  هندسي  و ساده  شده ديده مي شود و  اين  نقوش به  تصاوير حيواناتي  كه  روي  سفال هاي پيش از تاريخ  اين  منطقه ديده مي شود،  شباهت  بسيار دارد. 
ورني  بافي  در استان كرمان نيز متداول  است  كه  در اين  منطقه به نام شريكي پيچ خوانده  مي شود. 
گليم هاي اين  منطقه اغلب داراي نقوش هندسي  است.گليم هاي بلوچ اغلب تيره رنگ  و راه راه هستند و هر راه در واقع  نواري  با نقش هندسي  است  و متفاوت  از ساير راه هاي همان گليم است.  يكي ديگر از مراكز مهم تهيه گليم، بيجار و سنندج است  و گليم هاي اين  مناطق اغلب داراي  نقش لچك و ترنج  هستند و نقش گل  سرخ نيز در متن اين  طرح ها ديده مي شود. 
تنوع و تكثر
گليم به سه شيوه بافته مي شود:
گليم ساده باف: در اين نوع گليم، پودها يكي در ميان از لابه لاي تار (چله) عبور مي كند. اين گليم يك رو است و براي بافت آن معمولا نقشه اي از قبل طراحي نشده است. نقوش گليم ساده باف، عموما هندسي است و بندرت نقوش منحني در اين نوع گليم ديده مي شود. گاهي روي گليم هايي با زمينه ساده با استفاده از الياف رنگي پشم، نقوشي ايجاد مي شود كه غالبا هندسي است.
گليم برجسته: اين نوع گليم زمينه اي ساده دارد، ولي طرح اصلي مانند قالي پرزدار است. به اين ترتيب كه از روي نقشه قالي، روي چله گليم گره زده مي شود و در پايان پرزهاي اضافي را مي چينند.
ورني: ورني، گليمي است بدون پرز و يك رو كه دختران و زنان عشاير مناطق مغان، ارسباران و مشكين شهر عموما بدون نقشه و به صورت انتزاعي آن را مي بافند. اين نوع گليم در كردستان و كرمان با طرح و نقش ديگري بافته مي شود. بهترين ورني هاي ايران را ايل شاهسون يا ايل سون توليد مي كنند كه سابقه طولاني در اين زمينه دارند، به گونه اي كه همواره واژه ورني با نام شاهسون قرين بوده است.

دخل و خرج
آرمانشهر
ايرانشهر
تهرانشهر
جهانشهر
در شهر
درمانگاه
شهر آرا
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  جهانشهر  |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |