پنجشنبه ۲ تير ۱۳۸۴ - - ۳۷۳۰
افزايش مصرف گوشت حلال در فرانسه
فروشگاه هاي بزرگ به جاي قصابي
000441.jpg
حدود 10درصد گوشت مصرفي فرانسه، حلال است. تخمين زده مي شود كه در كل اروپا 5 ميليارد يورو براي خريد گوشت حلال صرف مي شود. در فرانسه از سال 1998 مصرف گوشت حلال رشدي 15 درصدي در سال داشته است
فرانسه در مقايسه با ساير كشورهاي اروپايي و حتي ساير كشورهاي جهان يكي از لائيك ترين ها به شمار مي رود. با اين حال نمي توان منكر اين نكته شد كه مردم به رغم شرايط سياسي و فضاي حاكم بيش از گذشته به مسائل مذهبي و باورهاي ديني روي مي آورند. مسئولان اين كشور اصرار دارند كه همه نشانه هاي ديني و مذهبي از صليب گرفته تا حجاب اسلامي بايد در سطح جامعه به كل حذف شود(و البته اين حكم كمتر شامل نشانه هاي ديني يهود مي شود). به هر حال اين باور در تدوين قانون اساسي واحد اتحاديه اروپايي نيز به بحث هاي زيادي دامن زد و حتي واتيكان نيز در اعتراض به آن وارد عمل شد. درچنين شرايطي اينكه بشنويم مردم اين كشور، حتي كساني كه مسلمان نيستند به دلايل فرهنگي، احساسي يا عقلاني و براي حفظ سلامت جسمي و روحي خود گوشت اسلامي با ذبح حلال را ترجيح مي دهند، شايد كمي عجيب و باورنكردني به نظر برسد.
روزنامه فرانسوي زبان لوموند در گزارشي از رشد مصرف گوشت حلال در اين كشور خبر داده است و اين به اين معناست كه ورق كاملا برگشته است. به رغم تبليغات صورت گرفته براي حذف دين از دموكراسي شايد اين پديده بيشتر نشان دهنده آن باشد كه در يكي از مهدهاي دموكراسي جهان مردم خواهان پيوند اصول شرعي با اصول دموكراسي هستند و سلامت جسم و روان خود را به منطق و اصول سياستمردان خود ترجيح مي دهند. به نظر مي رسد برخلاف پيش بيني ها، ورق برگشته است و نه تنها در فرانسه، بلكه در سراسر جهان مردم دوباره به دامان مذهب پناه آورده اند.
***
نزديك صندوق هاي فروشگاه زنجيره اي اوشان در محله بانيوله (شمال پاريس)، روي پارچه اي به طول چندين متر كلمه حلال به چشم مي خورد. حميده، 28 ساله كه پسرش را درون چرخ فروشگاه گذاشته، بسته هاي يخ زده داخل يخچال را زير و رو مي كند. اين زن مدرن و خندان از محله رومن ويل براي خريد به اينجا آمده. او سرانجام يك تكه گوشت بوقلمون از شركت ايسلادليس با برچسب حلال انتخاب مي كند. اين شركت، حيوانات را توسط كارگران مسلمان ذبح مي كند.
چيزي كه حميده را بيش از هر چيز جذب كرده، رنگ بسته بندي گوشت هاي حلال است كه نسبت به رنگ ساير بسته ها كمي غير متعارف است. اين زن جوان اعتراف مي كند كه تمام واجبات ديني را به جا نمي آورد و خوردن گوشت حلال عادتي است كه از خانواده مادري اش به يادگار مانده: اين بيشتر مسئله اي فرهنگي است .
براساس نظرسنجي هاي انجام شده، حدود 10درصد گوشت مصرفي فرانسه، حلال است. تخمين زده مي شود كه در كل اروپا 5 ميليارد يورو براي خريد گوشت حلال صرف مي شود. در فرانسه از سال 1998 مصرف گوشت حلال رشدي 15 درصدي در سال داشته است. البته اين آمار چندان دقيق نيست، چراكه هيچ موسسه اي به طور رسمي آن را تاييد نمي كند. از دو سال قبل و بدون اينكه هيچ قانوني در مورد گوشت حلال وجود داشته باشد، بازار آن رشد زيادي داشته است.
بازار گوشت حلال تا به حال در اختيار حدود 3هزار قصابي مسلمان بود كه هنوز هم 80 درصد آن را در دست دارند، ولي اخيرا اين مسئله مورد توجه شركت هاي بزرگ صنايع غذايي قرار گرفته و آنها نيز فعاليت هايشان را در اين زمينه شروع كرده اند.
درشرايطي كه مصرف مواد غذايي كمتر شده (2درصد در سال 2004)، توجه همه به سوي سبد خريد 4 تا 5 ميليون مسلمان مقيم فرانسه جلب شده است. همان كاري كه چند سال قبل براي جامعه يهوديان انجام شد (حدود 600 هزار نفر)، شركت ها و پخش كننده هاي بزرگ مواد غذايي محصولاتي را مطابق تقاضا و قواعد شرعي مسلمانان وارد بازار كرده اند.
فلورانس برژو، جامعه شناس دانشكده مردم شناسي دانشگاه اكس مارسي در اين مورد مي گويد: مصرف كنندگان جوان مسلمان بيشتر به محصولات اختصاصي تمايل پيدا كرده اند، آنها بيش از والدين شان در مصرف گوشت حلال تعصب دارند. به نظر اين جامعه شناس، نسل سوم مهاجران مغربي و آفريقايي با اين كار مي خواهند پيوندهايشان را با عادات اصيل شان محكم تر كنند.
در فروشگاه اوشان بانيوله، سيندي، دختر مسلمان 21 ساله و دانشجوي پزشكي مي گويد كه هر وقت بودجه اش اجازه دهد، يك يا دو بسته گوشت حلال مي خرد: براي من، مصرف گوشت حلال مانند مصرف محصولات حافظ سلامت است، به علاوه مزه آن را هم دوست دارم. ولي او از قيمت بالاي آن گله مند است. فهرست بلندي از محصولاتي كه تا به حال به مسئله حلال يا حرام بودن بي توجه بودند، براي جلب توجه متدينين در اينترنت به چشم مي خورد.
شركت هايي مانند نسله، اوني لور و دانن كه در محصولات مختلف مانند بيسكويت، ماست و غذاهاي آماده از چربي هاي حيواني يا ژلاتين تهيه شده از چربي خوك استفاده مي كنند، مجبور شده اند كه مواد تشكيل دهنده را با جزئيات بيشتري قيد كنند. اين شركت ها هنوز محصول ويژه اي به بازار فرانسه عرضه نكرده اند، ولي برخي از آنها تلاش هاي ضعيفي در اين راه صورت داده اند.
نسله سوپ هاي آماده اش را كه در كارخانه هاي مراكش تهيه مي شود با برچسب حلال وارد بازار كرده است. در رديف نوشيدني ها نيز، نوشابه هاي گازدار كه در كارخانه هاي تونس و الجزاير توليد شده، ديده مي شود. حتي اين مسئله در مورد غذاي كودكان نيز صدق مي كند و شركت سوئيسي آسلايا آن را ارائه كرده است.
از سه سال پيش شركت هاي توليدكننده گوشت پرندگان شروع به عرضه محصولات حلال كردند و حالا بازار را در دست گرفته اند. ايواستونيك، مدير بازاريابي شركت دوك مي گويد: حلال؟ از سه سال پيش درصد توليد اين محصولات دورقمي شده است. اين شركت برخلاف ساير رقيبان از آرم جداگانه اي براي عرضه اين محصولات استفاده نمي كند: دليلي ندارد كه يك آرم ديگر اضافه كنيم. از نظر ما اين مصرف كنندگان هيچ فرقي با ساير مشتريان ما ندارند. ولي بسياري از شركت ها از ترس از دست دادن مشتريان قديمي، ترجيح مي دهند كه اين محصولات را با نام ديگري وارد بازار كنند.
اما در كشتارگاه ها همه چيز از مدت ها قبل دگرگون شده است. برخي از كارخانه ها تنها ذبح اسلامي مي كنند، برخي ديگر نيز تنها ساعات بخصوصي را به اين كار اختصاص مي دهند، درست مانند ساعاتي كه براي تهيه محصولات ويژه يهوديان در نظر گرفته شده است.
هروه سيمون، مدير بازاريابي شركت سوويبا ، سومين شركت توليدكننده گوشت در فرانسه (كه سالانه 2 هزار تن استيك يخ زده حلال به بازار عرضه مي كند) در اين زمينه مي گويد: ما كارخانه را بين ساعت 22 تا يك بامداد تميز مي كنيم و ذبح را از ساعت 3 بامداد با ماشين هاي تميز كه روي آن هيچ نشاني از خون وجود ندارد، شروع مي كنيم. 850 كارگر اين كشتارگاه به كار كردن با ذبح كنندگاني كه مورد تاييد مسلمانان هستند و ديدن ناظران مذهبي كه معمولا براي اطمينان از درستي امور به آنجا سركشي مي كنند، عادت كرده اند. گاهي 20نفر بر كار كارگران نظارت دارند و شخصا برچسب ها و لوگوها را روي محصولات نصب مي كنند.
اما آيا اين را مي توان يك شوك فرهنگي براي فرانسويان دانست؟ هروه سيمون در اين مورد مي گويد: هرچند شرايط كار به دليل ريختن خون كمي سخت تر شده، ولي مشكل خاصي وجود ندارد. به هر حال چاره اي نيست. براي تجارت با مسلمانان بايد اين مسائل را قبول كنيم. در كارخانه سوويبا، حتي يك نمازخانه نيز تاسيس شده است. اما برخلاف اين سازماندهي منظم، بازار وضعيت آشفته اي دارد. يكي از مشاوران فروشگاه هاي بزرگ زنجيره اي مي گويد: اين يك جدال واقعي است كه هركس براي گرفتن سهم خود بايد بجنگد. بايد كه وضع منظم تر شود.
دو مغازه بزرگ در دو فروشگاه زنجيره اي در طرحي آزمايشي قصد دارند محوطه اي به مساحت 200 تا 300 متر مربع را به محصولات حلال اختصاص دهند. براي سامان دادن به اين كار امكانات تجاري و بازاريابي در نظر گرفته شده تا اين محصولات راحت تر به دست مشتريان برسد.
مشاور اين فروشگاه اضافه مي كند: مشكل بزرگ فعلي، يافتن تنوع كافي براي محصولات است و اطمينان از اينكه واقعا حلال باشند. مثلا به يك لوگوي واحد نياز است كه مورد قبول همه مسلمانان باشد.

تابستان ها در مسكو برف مي بارد
000480.jpg
سينا خاكياني- در مسكو، تابستان هم برف مي آيد، اما اين برف كمي با ساير برف ها متفاوت است. دانه هاي اين برف كرك هاي سفيدي هستند كه از گرده هاي درختان شهر تشكيل شده اند.
تقريبا اكثر خيابان ها و فضاهاي سبز مسكو با گونه اي از صنوبر درختكاري شده است. در مورد اين موضوع حرف و حديث فراوان است. عده اي مي گويند: صنوبر درخت مورد علاقه نيكيتا خروشچف * بوده است و او دستور داده بود كه در تمام خيابان ها و باغ هاي پايتخت صنوبربكارند.
اين درخت از معدود درختاني است كه مي توان از آن در صنايع آرايشي هم استفاده كرد. در بهار، وقتي برگ هاي اين درخت مي رويد، رايحه اش فضا را پر مي كند. اين گونه صنوبر در نواحي مرطوب بهتر رشد مي كند و البته كنار رودخانه يا درياچه را ترجيح مي دهد. رنگ چوب اين درخت در نواحي مختلف از سفيد مايل به خاكستري تا قهوه اي متغير است. سبك و نرم است و بيشتر از آن در صنايع كاغذسازي استفاده مي شود، اما اين درخت بي آزار يك ويژگي دارد كه باعث ناراحتي شهروندان مسكو و مسافران آن مي شود. اين درخت از هفته آخر ماه ژوئن تا نيمه ماه جولاي هر سال گرده افشاني مي كند.
اين روزها تمام خيابان هاي مسكو پر از گرده است. راننده ها مجبورند مدام شيشه هاي ماشين هايشان را تميز كنند و عابران پياده مشغول پاك كردن چشم ها و بيني شان هستند. در هواي گرم اين روزها يك پياده روي كوتاه كافي است تا تمامي موهايتان سفيد شوند.
مشتريان كافه هاي مسكو كه در فضاي آزاد هستند، مجبورند با چاشني مخصوص فصل كنار بيايند.
مشتري يكي از اين كافه ها با ناراحتي مي گويد: گرده ها تمام بستني ام را گرفته بودند و نه مي توانستم آن را بخورم و نه مي توانستم از شر گرده ها خلاص شوم.
كمي آن طرف تر فروشنده سوسيس هم با مشكل مشابهي روبه رو شده است، هيچكس از من خريد نمي كند چون نمي خواهند لابه لاي غذايشان پر از گرده درخت باشد.
وقتي اين درخت ها را مي كاشتند، همه منتظر رشدشان بودند، ولي هيچكس فكر اينجايش را نكرده بود.
مدير فضاهاي سبز مسكو مي گويد: تنها راه مقابله با اين معضل اين است كه اين درختان هر دو سال يك بار هرس شوند. ولي ما براي اين كار بودجه كافي در اختيار نداريم. در ضمن بايد به ساير امور هم رسيدگي كنيم.
اين گرده افشاني گاهي اوقات باعث بيماري هم مي شود. براي مثال كريستوفر هر سال در اين فصل به خاطر كارش مجبور است به مسكو بيايد و هر بار هم مريض مي شود. پزشك او معتقد است كه اين بيماري كاملا با گرده افشاني درختان مرتبط است. او مي گويد: هر بار كه به اينجا مي آيم دچار گلودرد مي شوم. انگار خرده شيشه يا يك شيء نوك تيز در گلويم گير كرده باشد. به نظر من، قدم زدن در اين روزها در مسكو مثل راه رفتن در ميان انبوه حشرات است.
با توجه به گفته هاي مدير فضاهاي سبز مسكو، شهروندان هيچ راهي به جز صبر كردن ندارند. آنها آنقدر بايد صبر كنند تا عمر طبيعي اين درختان به پايان برسد.
منبع: بي.بي.سي
* اولين دبيركل حزب كمونيست بعد از استالين

شام در تاريكي
چندي پيش انجمن نابينايان كيپ تاون در آفريقاي جنوبي ميهماني شامي را براي جمع آوري كمك هاي مردمي برگزار كرد. در اين مراسم هيچ چراغي روشن نبود و ميهمانان در تاريكي غذايشان را خوردند. ايده اصلي اين برنامه از يك رستوران سوئيسي گرفته شده است كه مشتريان آن در نور بسيار كم غذا مي خورند.
سارا براك عضو انجمن در گفت وگو با BBC هدف از برگزاري اين مراسم را نشان دادن وضعيت زندگي نابينايان عنوان كرد و گفت: اين مراسم، تجربه جالبي براي من بود. من تمام غذايم را با دست خوردم. چون در آن تاريكي نمي توانستم از چاقو يا چنگال استفاده كنم. خيلي سعي كردم. قطعاتي كه مي بريدم يا زيادي بزرگ بودند يا اصلا موفق به اين كار نمي شدم. آنجا به قدري تاريك بود كه حتي وقتي دست تان را جلوي صورت تان مي گرفتيد، آن را نمي ديديد. اين تجربه باعث شد كه بفهمم افراد نابينا چطور از پس كارهاي روزمره شان برمي آيند. البته موقع خوردن دسر، ما يك استثنا قائل شديم و شمعي روشن كرديم. دسر پر از خامه و بستني بود و من خيلي خوشحال بودم كه مجبور نشدم آن را با انگشت هايم بخورم.
او همچنين گفت: آنجا پر از سر و صدا و همهمه بود. وقتي شما نمي توانيد ببينيد، ناخودآگاه تمايلتان به حرف زدن بيشتر مي شود. چون اگر اين كار را نكنيد، ديگران فراموش مي كنند كه شما هم آنجا هستيد.
حدود 50 نفر در اين ميهماني شركت داشتند و از غذاي عالي آنجا كه توسط پيشخدمت هاي نابينا سرو مي شد لذت بردند.

پيشخوان
000474.jpg
واشنگتن تايمز
اين روزنامه عنوان اصلي خود را به وزير خارجه آمريكا اختصاص داده است. كاندوليزا رايس در بخش پاياني سفرش به خاورميانه به سخنراني در قاهره پرداخت و در اين سخنراني بشدت به دموكراسي در ميان كشورهاي عرب حمله كرده و خواستار اصلاحات دموكراتيك شد.
000414.jpg
عرب نيوز
عرب نيوز نيز ضمن ارائه گزارشي تحليلي از سفر رايس به خاورميانه، به بررسي نتيجه انتخابات پارلماني در لبنان پرداخته است. چهار ماه پس از ترور رفيق حريري، نخست وزير سابق لبنان، نيروهاي مخالف سوريه در اين كشور تحت رهبري پسر او اكثريت پارلمان را به دست آورده اند.
000429.jpg
فيگارو
چند روزي است كه خشكسالي فرانسه را فرا گرفته است. آلودگي، گرما و كم آبي اين روزها همه را كلافه كرده و حالت فوق العاده اعلام شده است. به نظر مي رسد پس از مشكلات مربوط به سياست داخلي و خارجي اين بار شيراك رئيس جمهور اين كشور با طبيعت نيز مشكل دارد.
000432.jpg
آركانزاس دموكرات گازت
تصوير و عنوان اصلي اين روزنامه به عمليات بمبگذاري در بغداد اختصاص دارد كه ظاهرا منجر به مرگ 23 نفر شده است. اين بمب در يك رستوران پررفت وآمد در بغداد منفجر شده است.

ذهن زيبا
مشكلات خود را بر ماسه ها بنويسيد و موفقيت هايتان را بر سنگ مرمر .
پرمود بترا

آنجا كه طبيعت توقف مي كند هنر آغاز مي شود.
ويل دورانت

آنچه هستي ، باش .
نيچه

مرد بزرگ دير وعده مي دهد و زود انجام مي دهد .
كنفوسيوس

نگهداري ثروت به مراتب دشوار تر از كسب آن است.
گوركي

فهميدن هميشه بهتر از آموختن است.
لوبون

شبكه
امروز و فردا مي توانيد به تماشاي فيلم هاي سينمايي كه براي آخر هفته تان در نظر گرفته شده، بنشيند. امشب ساعت۲۰:30 از شبكه سوم، فيلم سينمايي يكشنبه خونين ساخته پل گرينگراس پخش خواهد شد. اين فيلم كه محصول مشترك انگلستان و ايرلند است به مبارزات خون آلود مردم ايرلند براي استقلال و آزادي مي پردازد.
فيلم به تظاهرات صلح آميز مردم ايرلند در روز سي ام ژانويه سال 1972 مي پردازد كه با دخالت پليس انگليس به خون كشيده شد. اما فرداشب مي توانيد مادادايو ساخته آكيراكوروساوا را از برنامه سينما 4 تماشا كنيد.
اين فيلم كه محصول سال 1993 كشور ژاپن است، يكي از معدود آثار ملودرام آكيرا كوروساوا به شمار مي رود كه برخلاف ساير آثار فيلمساز كه توجهي به مسائل حماسي و زد و خورد داشته، براساس مضموني اجتماعي و خانوادگي شكل گرفته است. هرچند كه در اين فيلم هم كوروساوا بر اصول فكري خود پافشاري دارد و بخشي از مقاومت و توجه به مسائل انساني را مورد توجه قرار مي دهد. اين فيلم داستان يك استاد دانشگاه به نام هايكن اوچيدا را روايت مي كند كه در آستانه۶۰ سالگي خانه اش به وسيله هواپيماهاي مهاجم در جنگ دوم جهاني از بين مي رود و اين مسئله ناراحتي و مشكلات زيادي را براي هايكن و همسرش به وجود مي آورد. در فيلم سينمايي مادادايو كه براساس كتابي به همين نام از هايكن اوچيدا به تصوير درآمده است، تاتسو ماتومورا و كيوكوكاگاوا به عنوان بازيگران اصلي به ايفاي نقش مي پردازند. لازم به ذكر است اين فيلم در سال 1994 موفق به دريافت جوايز متعددي از آكادمي سينماي ژاپن شد و در همين سال جايزه انجمن منتقدان شيكاگو را از آن خود كرد. اين فيلم فردا شب حدود ساعت 20:30 از شبكه۴ بخش خواهد شد.
اما فرداشب فيلم ارتباط فرانسوي ساخته ويليام فردكين از برنامه صد فيلم برتر تاريخ سينما در شبكه 3 پخش خواهد شد. ارتباط فرانسوي ويليام فريدكين در سال۱۹۷۱ موج تازه اي در سينما به راه انداخت و به خاطر يك سكانس تعقيب و گريز ماشين ها در خيابان هاي تنگ پاريس، شهرت خيلي زيادي به دست آورد. اين درام جنايتكارانه واكشن دلهره آور، براساس قصه كتاب رابين مور ساخته شده است. فيلمنامه اقتباسي فيلم را ارنست تايدي مي  نوشته و جين هكمن در نقش كارگاه جيمي دويل نقش اصلي آن را بازي مي كند. يك جفت از پليس هاي شهر نيويورك مشغول تحقيق پيرامون قاچاق يك محموله بزرگ موادمخدر به داخل خاك كشور هستند.  آنها مي دانند كه يك رابط فرانسوي در راس اين ماجرا قرار دارد. جين هكمن با اين فيلم به موفقيت خيلي زيادي دست پيدا كرد و تبديل به يك ستاره شد. اين فيلم يك تجربه ويژه و تازه در زمان خود بود و اكنون لقب يكي از كلاسيك هاي تاريخ سينما و يكي از بهترين فيلم هاي اكشن همه دوران را گرفته است. فيلم  سينمايي ارتباط فرانسوي جمعه ساعت 22:30 از شبكه سوم سيما پخش مي شود. دست آخر هم اينكه فردا ظهر فيلم سينمايي كيكوجيرو ساخته تاكشي كينانو از شبكه اول پخش خواهد شد. اين فيلم يك درام خانوادگي و محصول سال 1999 ژاپن است.

در فرهنگسراها
نمايشگاه خوشنويسي
نگارخانه صنيع الملك فرهنگسراي علوم با همكاري انجمن خوشنويسان ايران اقدام به برگزاري نمايشگاه خوشنويسي با آثاري از استادان، مدرسان و هنرمندان انجمن خوشنويسان ايران كرده است.
اين نمايشگاه شامل۴۰ اثر در رشته هاي مختلف خوشنويسي با هدف تشويق جوانان جهت ميل به هنرهاي سنتي وميراث فرهنگي، آشنايي آنان با استادان اين هنر و نيز ارج نهادن به هنر هنرمندان در اين عرصه، با حضور استادان انجمن خوشنويسان ايران(استاد كابلي، استاد فلسفي، استاد اخوين، استادملك زاده، استاد حيدري و استاد اميرخاني) ديروز از ساعت۱۵ الي 19 افتتاح شد. لازم به ذكر است نمايشگاه فوق تا 15 تيرماه از ساعت۸ الي 19 در سالن شماره يك نگارخانه صنيع الملك داير است.
علاقه مندان مي توانند جهت بازديد از نمايشگاه به نشاني: ميدان بريانك، خيابان شهيد دعوتي، ابتداي خوش جنوبي، خيابان اميرقلي ( نيكو)، فرهنگسراي علوم مراجعه كنند.
شب شعر ادبيات تاريخ شعر نو ايران
امروز فرهنگسراي اشراق اقدام به برگزاري شب شعري با حضور شمس لنگرودي با موضوع ادبيات تاريخ شعر نو ايران كرده است.
در اين جلسه كتاب هاي تاريخ تحليلي شعر نو، رمان رژه برفك پوك، مجموعه شعر 53 ترانه عاشقانه، مجموعه شعر باغبان جهنم، مجموعه مقالات از ديگران شنيدن و از خود گفتن و... نوشته شمس لنگرودي استاد دانشگاه ادبيات هنر و محقق ادبيات تاريخ شعر نو ايران مورد نقد و بررسي قرار خواهد گرفت. علاقه مندان مي توانند جهت شركت در جلسه مذكور در تاريخ اعلام شده ساعت 17 به نشاني فلكه دوم تهرانپارس، انتهاي خيابان جشنواره، فرهنگسراي اشراق مراجعه كنند.

جهانشهر
آرمانشهر
ايرانشهر
تهرانشهر
دخل و خرج
در شهر
درمانگاه
شهر آرا
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  جهانشهر  |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |