دوشنبه ۶ تير ۱۳۸۴ - - ۳۷۳۳
ابتكار جديد مهندسان انگليسي
كاوش در الگوي لرزشي استاديوم ها
000753.jpg
تشديد فركانس  هاي لرزشي استاديوم ها در پي هيجان جمعيت ظهور مي يابد به طوري كه لرزش هاي ناشي از تحركات بر لرزش هاي طبيعي ساختار استاديوم ها منطبق مي شود و لرزش ها، دامنه نوسان بيشتري پيدا مي كنند
استاديوم ها در بسياري از شهر هاي جهان، مركزي مهم براي گردهمايي شهروندان به شمار مي روند؛شهرونداني كه اغلب براي ديدن مسابقات ورزشي يا برنامه هاي ديگري مانند برگزاري كنسرت هاي موسيقي و تجمع هاي گوناگون، در يك استاديوم گرد هم مي آيند.
وقوع مشكلات و سوانح مختلف در استاديوم ها، بويژه در ساليان اخير، مهندسان را بر آن داشته است تا با بررسي دقيق علل و ريشه هاي حوادثي همچون فروريختن بخش هايي از ورزشگاه ها، نسبت به اصلاح ساختار و مقاوم سازي زيرساخت هاي اين قبيل مراكز برآيند.
به تازگي مهندسان دانشگاه شفيلد سيستم هاي پايش ويژه اي را به اين منظور توليد كرده اند كه مي تواند رفتار جمعيت هاي گرد آمده در استاديوم ها و نيز سطوح لرزش و ارتعاش ناشي از تحركات آنان را به دقت بررسي و اندازه گيري كند.
مهندسان اين دانشگاه نمونه اي از سيستم جديد خود را به طور آزمايشي در يكي از استاديوم هاي ورزشي نصب كرده اند و عملكرد آن را در يك سال گذشته از ابعاد گوناگون مورد آزمايش قرار داده اند. اين سيستم ها با بهره گيري از حسگرهاي ويژه، قادرند ديتا و اطلاعات واقعي ارزشمندي را از جنبش و تحرك انسان هايي كه با حرارت و اشتياق تمام، سرگرم مشاهده مسابقه مورد علاقه خود در استاديوم ها هستند، جمع آوري و دسته بندي كنند و آنها را در اختيار مهندسان قرار دهند تا به اين وسيله بتوان تصوري بهتر و دركي واقعي از وضعيت استاديوم هاي تحت فشار جمعيت به دست آورد.
دكتر پاول رينولدز، رئيس اين پروژه در دانشگاه شفيلد انگلستان، مي گويد: يكي از بزرگترين مسائل و چالش هاي موجود در اين زمينه، آن است كه اطلاعات و ديتا عمومي مناسبي براي داشتن دركي دقيق و واقعي از شيوه لرزش استاديوم ها به هنگام انباشته بودن از جمعيت انسان ها در دست نيست.
وي تاكيد مي كند: زماني كه منبع لرزشي همچون تحركات و نيز بالا و پايين پريدن انسان ها مطرح مي شود، شناخت مواردي مانند ميزان و الگوي لرزش ها، شيوه پاسخ دادن ساختار استاديوم به اين لرزش ها و نيز سطح لرزش مورد انتظار، از اهميت بسيار زيادي برخوردار است و با وجود اين، هم اكنون درك واقعي و مناسبي از اين سه مورد در ميان مهندسان وجود ندارد. هر ساختاري، اعم از استاديوم ها يا ساختمان هاي ديگر، در قالب فركانس هاي طبيعي متفاوت با يكديگر به لرزش و نوسان در مي  آيد و مشكل زماني رخ مي دهد كه پديده تشديد در اين فركانس ها به هنگام لرزش پديدار مي شود.
به گفته مهندسان، تشديد فركانس  هاي لرزشي استاديوم ها در پي به هيجان آمدن جمعيت موجود در آنها ظهور مي يابد، به طوري كه در چنين حالتي، لرزش هاي ناشي از تحركات و جهش هاي انسان ها بر لرزش هاي طبيعي ساختار استاديوم ها منطبق مي شود و در نتيجه بروز اين پديده، لرزش ها، دامنه نوسان بيشتري پيدا مي كنند.
مهندسان دانشگاه شفيلد با جمع آوري، دسته بندي و نيز تجزيه و تحليل حجم وسيعي از اطلاعات دريافت شده از سيستم  هاي حسگر و لرزه نگار جديد، مي توانند مدل هاي شبيه سازي رايانه اي ويژه اي براي پيش بيني رفتار اين ساختار ها به هنگام لرزش بيابند.
همچنين آگاهي از الگوي لرزش استاديوم ها در زير پاي انسان، كمك فراواني به مهندسان مي كند تا بتوانند طراحي ساختار و زيرساخت هاي استاديوم هاي ورزشي را بازنگري و اصلاح كنند و احتمال وقوع حوادث مرگبار را تا حد ممكن كاهش دهند.
مهندسان دانشگاه شفيلد در يك سال گذشته، دستگاه هاي خود را در استاديوم برادفورد سيتي كار گذاشته و اطلاعات حاصل از آن را به هنگام برگزاري 20 مسابقه فوتبال و نيز 9 مسابقه راگبي گردآوري كرده اند و بر اساس ديتا دريافتي از حسگرهاي حساس به لرزش، به بررسي و تجزيه و تحليل نحوه رفتار اين استاديوم به لرزش ها پرداخته اند.
استاديوم هاي لرزان
از زمان وقوع حادثه استاديوم هيلزبورو در سال 1989، استاديوم هاي ورزشي انگلستان بايد همگي به طور كامل داراي صندلي باشند و افراد حاضر در استاديوم روي جايگاه خود بنشينند. اين وضعيت منجر به ايجاد ستون هاي بيشتري در زير جايگاه نشستن تماشاچيان شده است كه تحرك و لرزش را در ساختار استاديوم افزايش مي دهد.
دكتر رينولدز تصريح مي كند: استاديوم ها در ساليان اخير سست تر و ظريف تر شده اند، به طوري كه براي افزايش شمار تماشاچيان و بالا رفتن درآمد، تعداد رديف هاي صندلي و پايه هاي تعبيه شده در زير اين جايگاه ها افزايش يافته و اين امر زمينه لرزش را بيش از پيش آماده و مهيا ساخته است، زيرا اين ساختار ها و پايه هاي به كار رفته در استاديوم هاي ورزشي، داراي فركانس لرزش و ارتعاش كمتري هستند.
بريتانيا در مقايسه با ساير كشورهاي جهان، داراي استاديوم هاي لرزان تري است، زيرا استاديوم هاي بريتانيايي به طور عمده از فولاد ساخته شده اند و اين فلز نسبت به بتن هاي تقويت شده، از جنبندگي و ضريب ارتعاش بيشتري برخوردار است.
مهندسان پيش از اين، با تكيه بر مدل هاي رياضي قصد داشتند مدل هاي شبيه سازي كارآمد و موثري براي پيش بيني لرزش هاي ساختار استاديوم ها بيابند، اما اين روش منجر به نتايج قابل توجهي نشده است و مهندسان اميدوارند با بهره گيري از شيوه جديد و در اختيار داشتن ديتا و اطلاعات مربوط به رفتار انسان ها در استاديوم هاي ورزشي، بتوانند بر مشكلات پيشين در اين زمينه غلبه كنند.
اگرچه مدل هاي رياضي مي تواند در بررسي نحوه رفتار لرزشي يك چنين ساختاري به هنگام خالي بودن استاديوم از جمعيت تا اندازه اي موثر و قابل اتكا باشد، اما يك استاديوم مملو از انسان هاي به هيجان آمده، موضوع ديگري است كه بررسي و شناخت آن مستلزم به كارگيري ابزار  هاي پيشرفته جديد خواهد بود، بويژه آنكه امروزه استاديوم هاي جهان افزون بر مسابقات ورزشي، ميزبان انواع برنامه هاي گوناگون همچون كنسرت هاي بزرگ موسيقي نيز هستند كه مي تواند هيجان زيادي در تماشاچيان به وجود آورد.
مهندسان انگليسي اميدوارند با استفاده از سيستم هاي جديد و تكميل آنها، در آينده نسل جديدي از زيرساخت هاي مهندسي شده را براي ساخت اين اماكن ارائه دهند تا به اين وسيله، ضريب اطمينان آنها افزايش و حوادث ناگوار تا حد ممكن كاهش يابد.

مراقب باشيد
مغز جدي مي گيرد!
000756.jpg
نتايج حاصل از تازه ترين تحقيقات دانشمندان آلماني حاكي است كه به هنگام انجام بازي هاي كامپيوتري خشونت آميز، مغز بازيگران اين خشونت را واقعي تلقي مي كند، به گونه اي كه انگار بازي در كار نيست.
به گزارش رويترز، پژوهشگران دانشگاه Aachen اعلام كردند: نتايج به دست آمده از بررسي هاي انجام شده روي الگوي فعاليت مغزي 13 مرد 18 تا 26 ساله كه روزي 2 ساعت به بازي كامپيوتري مشغول بوده اند، نشان مي دهد كه مغز انسان در زمان انجام اين نوع بازي ها، با يك دنياي واقعي و نه مجازي رو به رو است.
بر اساس اين گزارش، در آزمايش هاي انجام شده به وسيله دانشمندان آلماني، از آزمايش شوندگان خواسته شد به اجراي نوعي بازي كامپيوتري بپردازند و در اين بازي ويژه، مهاجمان را به قتل برسانند و گروگان ها را از چنگ آنان آزاد كنند.
پژوهشگران در زمان اجراي بازي، مغز كاربران را با دستگاه هاي اسكن كننده مورد بررسي قرار دادند تا ببينند الگو و نحوه فعاليت مغز اين افراد به هنگام بازي چه تفاوتي با وضعيت واقعي دارد.
آنها دريافتند هنگامي كه كاربر براي انجام يك عمل خشونت آميز در فضاي مجازي بازي رايانه اي به حركت در مي آيد، بخش هاي شناختي مغز فعال و نيز در جريان انجام مبارزه، قسمت هاي مربوط به احساسات در مغز خاموش مي شوند.
اين گزارش مي افزايد: الگوي فعاليت مغزي بازيگران در فضاي مجازي بازي هاي كامپيوتري مشابه همان الگويي است كه به هنگام وقوع ساير محرك هاي خشونت آميز در زندگي واقعي مشاهده مي شود و از اين نظر تفاوتي در فعاليت مغزي در زندگي واقعي و دنياي سايبرنتيكي غير واقعي ديده نمي شود.
به گفته محققان آلماني، انجام بازي هاي كامپيوتري و ويدئويي در واقع سبب تمرين مغز كاربران براي واكنش نشان دادن در قالب چنين الگوهاي رفتاري خواهد شد و اين موضوع را از اين منظر بايد مورد توجه جدي قرار داد.
مشروح اين تحقيقات و نتايج حاصل از آن كه به طور خلاصه در يك نشست علمي در كانادا ارائه شد، در شماره اخير ژورنال نيوساينتيست انتشار يافته است. در اين مقاله، چنين نتيجه گيري شده است كه اين قبيل بازي هاي رايانه اي خشن مي تواند افزايش خشونت و مهاجم شدن كاربران و بازيگران را به دنبال داشته باشد، اما چنين ادعايي نياز به تحقيقات بيشتري دارد.
برخي از دانشمندان، اين پرسش را مطرح كرده اند كه ممكن است بازيگران اينگونه از بازي هاي الكترونيكي مهاجم باشند، اما آيا آنها در اثر بازي مهاجم شده اند يا به سبب مهاجم بودن به سراغ اين قبيل بازي ها مي روند؟!
سلول هاي تخصصي شده
از سوي ديگر، پژوهشگران دانشگاه كاليفرنيا به تازگي اعلام كردند كه به هنگام مشاهده چهره افراد مشهوري همچون هنرپيشه ها، ورزشكاران، مقامات يا ساير چهره هاي مشهور و معروف، سلول هاي منفرد مغز نيز به گونه اي واكنش نشان مي دهند كه گويي آن چهره را بخوبي مي شناسند.
به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، دانشمندان آمريكايي بر اين باورند كه نتايج تحقيقات جديد آنان مي تواند بر اسرار شيوه ذخيره اطلاعات در مغز پرتو بيشتري بيفكند و پرده از اسرار سيستم عصبي برگيرد.
اين پژوهشگران به بررسي نحوه فعاليت سلول هاي مغزي آزمايش شوندگان به هنگام مشاهده دسته اي عكس و تصوير گوناگون پرداختند و دريافتند برخي از سلول هاي عصبي خاص به هنگام مشاهده تصاوير جشن، منظره، جانور يا اشياء واكنش نشان مي دهند، به طوري كه گويي براي آن تصوير ويژه، تخصصي شده اند.
براي مثال در اين آزمايش ها، به هنگام مشاهده تصوير چهره بازيگر فيلم گربه - زن، محققان دانشگاه كاليفرنيا شاهد فعال شدن يك سلول عصبي خاص بودند و اين امر، آنان را بشدت حيرت زده كرد.
به گفته متخصصان عصب شناسي و علوم اعصاب، كشف اين نكته كه تنها يك سلول انفرادي مي تواند براي واكنش به يك تصوير خاص، تخصصي و شرطي شود، از اهميت بسيار زيادي برخوردار است و مي تواند راهگشاي اكتشافات بعدي در اين زمينه باشد و درك ما را از رفتار اين اندام بسيار پيچيده، عمق بيشتري بخشد.

منشور حقوق زنان دانشمند
منشور ويژه اي براي رفع هرگونه تبعيض و نابرابري جنسيتي از زنان فعال در زمينه هاي گوناگون علوم، مهندسي و فن آوري، در دستور كار دانشگاه هاي بريتانيا قرار گرفت.
به گزارش خبرگزاري بي.بي.سي، اين منشور شش ماده اي در چارچوب پروژه جديد شبكه آكادميك زنان دانشمند (Swan) و براي كمك به توقف روند از دور خارج شدن زنان پژوهشگر و محقق از عرصه علم و دانش بريتانيا و نيز جلوگيري از تبعيض هاي وارده به آنان تدوين و ارائه شده است.
براساس اين گزارش، تمامي دانشگاه هاي امضا كننده اين منشور، موظف و متعهد به رعايت و اجراي شش اصل مطرح شده در آن به منظور تغيير وضعيت فرهنگي حاكي بر اين مراكز آكادميك شده اند.
دكتر لوئيس آرچر، بنيانگذار شبكه Swan و از مديران طرح تدوين اين منشور اعلام كرد: به عضويت درآمدن در اين منشور، به دانشگاه ها كمك مي كند كه تغييرات كاربردي و مثبتي را در فضاي خود به وجود آورند و از آثار و فوايد اين تغييرات بهره مند شوند.چندي پيش، نتايج حاصل از تحقيقات دانشگاه انگليا شرقي در انگلستان نشان داد مردان همچنان بخش اعظم پست هاي كليدي را در مراكز آكادميك بريتانيا اشغال كرده اند و زنان از اين نظر مورد تبعيض قرار مي گيرند.
بر پايه اين تحقيقات، زنان دانشمند و پژوهشگر در بريتانيا احساس مي كنند كه به ارزش واقعي آنان از سوي همكاران مرد توجه نمي شود و آنها در زندگي خود بويژه در صحنه كار و پژوهش، از نوعي بي حمايتي رنج مي برند.
منشور شبكه Swan به دانشگاه ها كمك خواهد كرد تا بتوانند بر اين مشكل جدي كه فعاليت علمي زنان را با مشكلات عديده اي روبه رو مي سازد، به طور مطلوبي غلبه كنند و به اين منظور، دستور كارهاي مناسبي را در اختيار اين مراكز قرار مي دهد. تاكنون، 10 دانشگاه بريتانيا منشور دفاع از حقوق زنان دانشمند را امضا كرده اند و در ميان آنها مي توان نام دانشگاه هاي معتبري مانند آكسفورد، كمبريج، بريستول و ساوتهامپتون را مشاهده كرد. به گزارش بي.بي.سي، ايجاد تغييرات برگرفته از اين منشور در دانشگاه ها و مراكز علمي و پژوهشي، تمام سطوح آكادميك را در برخواهد گرفت و اجراي اين منشور، بهبود و ارتقاي شرايط و موقعيت زنان دانشمند را در سطوح سازماني و درجه بندي هاي علمي اين قبيل مراكز به دنبال خواهد داشت.
بر اساس اين گزارش، دانشگاه هاروارد ايالات متحده آمريكا نيز كه در پي سخنان رئيس اين دانشگاه درباره تفاوت هاي موجود در زمينه استعداد زن و مردان، چند ماه پيش با اعتراض گسترده دانشمندان و دانشجويان زن رو به رو شده بود، به تازگي مبلغ 50 ميليون دلار را براي پرداخت به زنان دانشمند در طول 10 سال آينده اختصاص داده است.
آمارهاي موجود نشانگر آن است كه هم اكنون، نزديك به 50 هزار زن مهندس و دانشمند در بريتانيا به دور از شرايطي كه شايسته آن هستند، به فعاليت خود ادامه مي دهند و اين در حالي است كه مهارت اين متخصصان و كارشناسان براي رشد اقتصادي بريتانيا بسيار مهم و حياتي است.

خبر
000759.jpg
عظمت كاذب
ماه در شب هاي اخير بسيار بزرگتر از شب هاي پيش در افق آسمان شب ظاهر شد، به طوري كه پژوهشگران مي گويند اين تصوير از ماه، بزرگترين نماي آن در شب هاي زمين در مدت 20 سال اخير بوده است.
فيزيكدانان با بيان اين مطلب تصريح كرده اند كه اين بزرگنمايي كاذب در واقع بزرگترين نوع فريب نوري جهان به شمار مي رود كه بينندگان تصوير كره ماه را در چشم انداز افق سياره زمين به اشتباه مي افكند.
وقوع اين پديده كه در هفته گذشته سبب حيرت ميليون ها نفر بيننده در سراسر جهان شد، در طول قرن هاي متمادي حيراني جهانيان را به دنبال داشته و حتي در ارتباط با اين پديده، كتاب هاي گوناگوني نوشته شده است.
000762.jpg
پرنده  اي با مهارت حشرات
زيست شناسان آمريكايي دريافتند مرغان مگسخوار از الگوهاي پرواز حشرات بهره مي گيرند و اين مورد منحصر به فردي در دنياي پرندگان به شمار مي رود. به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، محققان دانشگاه پورتلند تصريح كردند: اين پرندگان كوچك كه جثه آنان چندان بزرگتر از يك زنبور عسل نيست، همچون برخي از حشرات مي توانند با پرواز ويژه، خود را در حالت ايستاده در يك نقطه از فضا و براي مثال در مقابل يك گل نگاه دارند. بر اساس اين گزارش، تجزيه و تحليل هاي مهندسي صورت گرفته روي شيوه حركت بال ها در اين پرنده، شباهت هاي الگوي پرواز آن با برخي از حشرات را به طور علمي نمايان ساخته است. به بيان ديگر، الگوي بال زدن در مرغان مگسخوار يك الگوي آيروديناميك ميانه بين حشرات و پرندگان به شمار مي رود و به اين سبب، زيست شناسان به كشف اسرار آن بسيار علاقه مند هستند.
000765.jpg
نيروگاه خانگي
دولت انگلستان اعلام كرد بسياري از خانه هاي اين كشور بزودي تمام برق مصرفي خود را با استفاده از نيروي باد و انرژي خورشيد توليد خواهند كرد و حتي مي توانند مازاد مصرف خويش را به دولت بفروشند.
به گزارش خبرنگار بي. بي. سي، مالكوم ويكس، وزير انرژي انگليس خبر از عزم دولت اين كشور براي يافتن راه مناسب به منظور تقويت نيروگاه هاي كوچك داد، به طوري كه خانه ها، ساختمان هاي عمومي و نيز تجاري بتوانند به توليد تمام انرژي مورد نياز خود بپردازند و از اين نظر مستقل شوند.
هم اكنون، دولت اين كشور سرگرم بررسي روش هاي ممكن براي اجراي اين طرح با كمترين هزينه است و در صورت حل معضل بالا بودن هزينه چنين طرحي، موفقيت بزرگي براي وزارت انرژي انگليس حاصل خواهد شد.
مهندسان مي توانند با به كارگيري روش هاي جديد و اصلاح دستگاه هاي قديمي، هزينه اجراي اين پروژه را كاهش دهند و از وابستگي انگليس به منابع سوخت فسيلي بكاهند.

بنيانگذاري جايزه كاولي
جايزه ويژه اي معادل جايزه نوبل براي اهدا به پيشتازان و محققان برجسته رشته هايي مانند نانوتكنولوژي، علوم اعصاب و عصب شناسي و نيز اخترفيزيك پايه گذاري شد.
اين جايزه را فرد كاولي نروژي به منظور توسعه و گسترش عرصه هاي علمي دريافت كننده جوايز معتبر بنيان نهاده است و اهداي آن از سال 2008 ميلادي به صورت دوسالانه آغاز خواهد شد.
بر اساس اين گزارش، هنوز ارزش مادي اين جايزه اعلام نشده است.
جايزه نوبل در زمينه هاي شيمي، فيزيك، پزشكي، اقتصاد، ادبيات و صلح به پيشتازان و پيشاهنگ هاي اين عرصه به طور سالانه اهدا مي شود.
000771.jpg
زير ذره بين پنتاگون
وزارت دفاع آمريكا با مشاركت يك شركت بازاريابي خصوصي، برنامه ايجاد يك پايگاه اطلاعاتي در مورد دانش آموزان آمريكايي و توانمندي هاي آنان را در دستور كار خود قرار داده است. به گزارش روزنامه واشنگتن پست، پنتاگون در چارچوب اجراي اين طرح و در پي كاهش نامنويسي داوطلبان در برخي از بخش ها و شاخه هاي نظامي ايالات متحده، به ايجاد يك پايگاه اطلاعاتي ويژه از دانش آموزان 16 تا 18 ساله دبيرستان هاي اين كشور مي پردازد تا به اين وسيله بتواند انواع ظرفيت هاي نظامي موجود را در ميان دانش آموزان آمريكايي به دقت شناسايي كند.
اين گزارش مي افزايد، افشاي اين طرح، خشم گروه هاي حامي آزادي و حريم خصوصي افراد را بشدت برانگيخته و سيل اعتراض ها را از جوانب گوناگون به سوي وزارت دفاع اين كشور روانه ساخته است.
000774.jpg
اعتقادات پزشكان آمريكايي
براساس ارزيابي هاي انجام شده در زمينه اعتقادات پزشكان آمريكايي، 76 درصد از آنان به وجود خدا اعتقاد دارند و 59 درصد از اين افراد نيز بر اين باورند كه پس از مرگ، حيات ديگري در انتظار بشر است.
گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس از شيكاگو حاكي است گروهي از پژوهشگران دانشگاه شيكاگو به تازگي يكهزار و 44 نفر از پزشكان آمريكايي را مورد بررسي اعتقادي قرار داده و نتيجه گرفته اند كه 55 درصد از آنها، اعتقادات مذهبي خود را موثر بر شيوه فعاليت كاري خود در زمينه طبابت بيماران مي دانند.
اين گزارش مي افزايد پيش از اين نيز بررسي هاي آماري نشان داده بود كه حدود 83 درصد از جمعيت ايالات متحده به وجود خدا اعتقاد دارند.
۱۴ درصد از پزشكان آمريكايي يهودي، 5 درصد هندو، حدود 3 درصد مسلمان و سايرين مسيحي هستند.
000777.jpg
سيستم هشدار سونامي
شش ماه پس از وقوع سونامي ويرانگر 26 دسامبر در جنوب شرق آسيا كه ده ها هزار انسان را از ادامه حيات بازداشت و شمار بسيار زيادي از ساكنان منطقه را بي خانمان كرد، دانشمندان و كارشناسان زيادي از بخش هاي دولتي و غير دولتي سرگرم ساخت سيستم هشدار دهنده ويژه اي هستند كه بتواند وقوع اين پديده مرگبار را به سرعت هشدار دهد.
به گزارش خبرگزاري بي بي سي، در اين پروژه دولت ها و سازمان هاي فراواني همكاري دارند و اگرچه راه درازي تا رسيدن به نتيجه نهايي باقي مانده، اراده مستحكمي براي اجراي اين طرح وجود دارد و تاكنون نيز مساحت زيادي از منطقه به وسيله سيستم هاي هشدار دهنده جديد پوشش داده شده است.
دانشمندان هم اكنون سرگرم كارگزاري اين سيستم هشدار سريع در منطقه اقيانوس آرام هستند و به گفته يكي از مديران دولتي استراليا، پيشرفت زيادي به منظور تكميل اين پروژه حاصل آمده است و تا پايان سال ميلادي جاري نيز، پيشرفت هاي بسيار گسترده و قابل توجهي در اين زمينه به دست خواهد آمد.
000768.jpg
خويشاوندان پشمالو
به گفته ژنتيك دانان ژاپني، بررسي هاي انجام شده روي DNA ماموت هاي پشمالو ماقبل تاريخ، نشان مي دهد اين پستانداران غول پيكر خويشاوندان نزديك فيل هاي آسيايي بوده اند و نسبت دورتري با فيل هاي آفريقايي دارند.به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، پژوهشگران دانشگاه ناگويا توكيو ژاپن DNA موجود در سلول هاي ماهيچه اي به دست آمده از فسيل ماموت هاي پشمالو سيبري را استخراج و بررسي كرده اند و بر اين باورند كه نسل اين ماموت ها و فيل هاي آسيايي در 8/4 ميليون سال پيش، از يك جد مشترك جدا شده است. ماموت ها 10 هزار سال پيش، منقرض شدند و پهنه زمين را براي هميشه ترك كردند.
000780.jpg
كنترل پروتئين سازي با نور
پروتئين ها به عنوان موادي كه رشد و نمو موجودات زنده را در كنترل دارند، از جمله پيچيده ترين تركيبات آلي جهان زنده به شمار مي روند و بررسي و تحقيق در زمينه فرآيندهاي سنتز اين دسته از تركيبات آلي با دشواري هاي بسيار زيادي رو به رو بوده است.
به تازگي شيميدانان و نوروبيولوژيست هاي دانشگاه جورجيا و موسسه فن آوري كاليفرنيا روش ويژه اي براي كنترل فرآيند سنتز پروتئين ها يافته اند؛ روشي كه در آن از نور براي كنترل و تنظيم فرآيند پروتئين سازي استفاده مي شود. در اين روش جديد، محققان از تركيباتي بهره گرفته اند كه در پرتو نور دچار تغييرات كنترل شده و مطلوبي مي شوند و با استفاده از آنها مي توان اطلاعات بيشتري از روند توليد اين گروه از تركيبات بويژه در محل سيناپس سلول هاي عصبي به دست آورد.

علمي
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
درمانگاه
سفر و طبيعت
شهر آرا
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  درمانگاه  |  سفر و طبيعت  |  علمي  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |