پنجشنبه ۹ تير ۱۳۸۴ - - ۳۷۳۶
فروشندگان نوشت افزار از سود و زيان خود سخن ها دارند
پول پرمي كشد تا بوم
001038.jpg
ساناز قاضي زاده
بسياري از خريداران، فروشندگان را اعم از فروشنده لوازم خانگي تا فروشنده لوازم فرهنگي به يك چشم مي نگرند. شايد تنها نام اين شغل يكسان باشد، اما نوع محصولي كه هريك از فروشندگان عرضه مي كنند در نوع مخاطبانشان تاثير مي گذارد
چرخش دسته تراش روميزي وسوسه اش مي كرد تا يك دم از تراشيدن مدادهاي رنگي دست برندارد.
بچه كه بود، هر وقت مدادهايش را در مدادتراش روميزي مي گذاشت، به فكر فرو مي رفت و با ريزش تراشه هاي چوبي مداد، روياهايش به آسمان پرواز مي كرد. گاهي پرنده مي شد و گاه پروانه اي در جمع گل ها و گاه خودش را به جاي دخترك فقير قصه هايي كه خوانده بود، مي گذاشت... و همه اين نقش ها را در نقاشي هايش نشان مي داد. آن روزها دستش توان چنداني نداشت تا خطوط را همانگونه كه مي بيند، بكشد. كم كم چرخش دسته مدادتراش روميزي جايش را به چرخش روزگار داد و كودك خواه ناخواه به جمع بزرگسالان پيوست. او تنها كودكي نبود كه با آرزوهايش زندگي مي كرد و آرزوهايش را در صفحات دفتر نقاشي 40 برگش به تصوير مي كشيد. از جنس او كم نيستند انسان هايي كه به تصوير مي كشند هرآنچه را در دنياي كوچكشان مي بينند. عده اي به دانشگاه مي روند و تحصيل هنر مي كنند، عده اي آموزشگاه ها را برمي گزينند، عده اي هم به جاي هركدام از اين راه ها، فروش لوازم نقاشي را برمي گزينند.
بسياري از خريداران، فروشندگان را اعم از فروشنده لوازم خانگي تا فروشنده لوازم فرهنگي به يك چشم مي نگرند. شايد تنها نام اين شغل يكسان باشد، اما نوع محصولي كه هريك از فروشندگان عرضه مي كنند در نوع مخاطبانشان تاثير مي گذارد.
اين تفاوت محصول نه تنها در درآمد فروشندگان تاثير مستقيم مي گذارد، بلكه نيازهاي آنها را براي رويارويي با خريداران و شاخه كاري آنها را متفاوت مي كند.
به طور مثال اطلاعات موردنياز يك فروشنده لوازم خانگي با اطلاعات و توانايي هاي يك فروشنده لوازم التحرير و نقاشي متفاوت است. امير شهني، يكي از فروشندگان لوازم التحرير مي گويد: كسي كه مي خواهد يك فروشنده موفق باشد بايد زبان انگليسي را بخوبي بداند و روابط عمومي قوي و حوصله زيادي داشته باشد. سخن گفتن با كودكان كه بيش از اسباب بازي از لوازم التحرير لذت مي برند، كار ساده اي نيست! معرفي هريك از لوازم نقاشي و طراحي و لوازم التحرير حضور ذهن زيادي مي خواهد.
شهني از ناشناخته بودن شغلش گله دارد و مي گويد: باور كنيد كار سختي است. من سه سال است كه در حوزه فروش لوازم التحرير فعال هستم، اما با اينكه همه جنس ها را مي شناسم، يادآوري، حضور ذهن و توضيح درباره هريك از اين اشيا، كار چندان ساده اي نيست.
او مي گويد كه هريك از لوازم، توضيح خاص خود را دارد و بسياري از خريداران خواهان شنيدن اطلاعات درباره اين اجناس ريز هستند كه حتي گاهي به نظرشان نمي رسد يك وسيله همچون مداد چنين توضيحاتي داشته باشد و اكثر اين اطلاعات بايد در حافظه باقي بماند و نه در شناسنامه كالا! چون در غير اين صورت وقت زيادي از مشتري و فروشنده هدر مي رود.
شهني مي گويد: هنوز هم خيلي ها معتقدند كه لوازم التحرير چرا بايد قيمت بالايي داشته باشد؟ آنها هنوز هم نمي توانند قيمت هاي بيش از حد تصورشان را قبول كنند. به طور مثال فروش هر مداد با قيمت 450 تومان براي برخي غير قابل تصور است.
علي اكبري، يكي ديگر از فروشندگان لوازم التحرير مي گويد كه بيشتر خريداران او را هنرجويان و دانشجويان رشته هاي گرافيك، طراحي، نقاشي، طراحي صنعتي، عكاسي، توريستي، دكوراسيون و ديگر رشته هاي هنري تشكيل مي دهند. به نظر مي رسد بيشتر فروشندگان لوازم التحرير ترجيح مي دهند مركزي براي فروش لوازم فرهنگي ايجاد كنند و در كنار آن به فروش لوازم التحرير نيز بپردازند. اينگونه با ايجاد مركز فروش لوازم فرهنگي، مي توان به شكل سنتي خريداران را به سوي محصولات مختلف جلب كرد.
اكثر فروشندگان لوازم التحرير براي خود آينده شغلي مناسبي را متصور نيستند. آنها مي گويند: درست است كه شيوه دريافت حقوق ما از قانون كار تبعيت مي كند، اما همچنان نگران تصوير آينده شغلي خود هستيم. امنيت حرفه اي اين شغل به اندازه زيادي به سليقه كارفرما بستگي دارد. در شرايط امروزي كار نيز تا اندازه زيادي نمي توان به خريد مغازه و ايجاد شغلي مستقل اميدوار بود.
سابقه كار ما تنها در اين شغل مهم است. اگر حتي نوع كالاي فروش را تغيير دهيم، اين سابقه كار به درد ما نمي خورد. اگر روزي كارفرما ورشكست شود، ما بايد به كار جديدي روي بياوريم و كار گذشته را كنار بگذاريم.
رابطه قيمت و كيفيت
كيفيت و ميزان فروش لوازم نقاشي همچون ديگر كالاها در رابطه مستقيم هستند. بسياري از فروشندگان لوازم نقاشي معتقدند كه كيفيت كالاهاي ايراني را نمي توان با آثار مشابه خارجي مقايسه كرد.
كيفيت كالاهاي مختلف در كشور نيز متفاوت است؛ به طور مثال مقوا و كاغذهاي فرانسوي موجود در بازار ايران، كيفيت مناسب تري نسبت به ديگر كاغذ و مقواهاي وارداتي در ايران دارند. به گفته اكبري، مدادرنگي هاي فابركاستل، استدلر، رترينگ و ليراي آلماني از ديگر كالاهاي مشابه مرغوب تر است و كالاهاي شركت ميلان اسپانيا كه مخصوص لوازم هنگام تحصيل بوده و براي دانش آموزان مناسب است، از انواع ديگر آن مناسب تر هستند. رنگ هاي ال بي فرانسه و نيرور آلمان مناسب تر از بقيه هستند. هر دوي اين فروشندگان لوازم التحرير، حضور شركت توليدي مدادرنگي هاي استدلر را در كشور مغتنم مي دانند. مدادهاي رنگي استدلر آلمان كه در جعبه فلزي كه طراحي روي جلد آن توسط آيدين آغداشلو صورت گرفته، بيشتر براي مدادرنگي هاي دوران تحصيل مناسب است.
مغازه هاي لوازم التحرير فروشي در سطح شهر گسترده شده است، اما محل عمده فروش آن، بازار، حوالي چهارراه بين الحرمين است. پاساژ جواهريان بازار، پاساژ قائم تجريش و كتابفروشي هاي معتبري همچون شهر كتاب  ها و پكا از محل هايي است كه مي توان انواع كالاهاي موردنياز نقاشي را در آنها يافت.
اما قديمي ترين محل فروش لوازم نقاشي ژاندارك در خيابان منوچهري است. اين مغازه هنوز هم برپاست و كالاهاي حرفه  اي هاي قديمي را تامين مي كند.
اين شغل نيز همچون كارهاي ديگر، ساعات اوج كاري را پشت سر مي گذارد.
شهني مي گويد: پركارترين ساعات كاري اين شغل در شبانه روز بين ساعات 12 تا 2 ظهر و 03:5 تا 6 عصر است.
به نظر مي رسد ساعات كاري لوازم التحرير فروش ها همزمان با تعطيلي دانشگاه ها و مدارس آغاز مي شود.
***
مدادرنگي مي فروشد و آبرنگ. كاغذهاي رنگي به دست مردم مي دهد و مدادهاي شمعي و رنگ و روغن را قيمت مي گذارد، اما هنوز هم دلش براي روزگاري مي تپد كه بچه بود و دسته تراش روميزي اش را بارها و بارها مي چرخاند و تراشه هاي مدادهاي رنگارنگش را در مشت كوچكش مي فشرد. حالا اما به دنياي آدم بزرگ ها پيوسته و هر روز از صبح تا شب مدادرنگي و بوم و قلم مو مي فروشد تا دخل و خرج كند و اين بار نه چرخ تراش روميزي كه چرخ زندگي اش را بچرخاند.

نرخ انواع لوازم نقاشي (قيمت ها به هزار ريال)
001095.jpg
001113.jpg
001116.jpg

نمايش در تابستان
مجموعه تئاتر شهر تهران تابستان 84 را با 5نمايش شروع كرده است. تئاتر شهر شنبه ها تعطيل است و هر روز به جز جمعه ها از ساعت 10 تا۱۲ آماده پيش فروش بليت روزهاي آينده است. اين روزها در تالار چهارسوي تئاتر شهر، ژوليوس سزار به روايت كابوس به كارگرداني كيومرث مرادي روي صحنه است. اين نمايش هر شب ساعت 20:30 به مدت 60دقيقه به نمايش درمي آيد و قيمت بليت آن 2500 تومان است. در تالار كوچك نيز ساعت 17:30 هر روز نمايش ماه پيشوني به كارگرداني آزاده انصاري اجرا مي  شود و زمان آن 45دقيقه است. بهاي ديدن اين نمايش 1500تومان است. سالاد گوجه هاي سبز به كارگرداني مهدي افشارقهرماني ديگر نمايشي است كه در بعدازظهرهاي گرم تابستان 84 در تئاتر شهر اجرا مي شود. اين نمايش هر شب راس ساعت 20 به مدت 75 دقيقه و با بهاي 2 هزار تومان در تالار كوچك روي صحنه مي رود.
در تالار نو و كارگاه نمايش به ترتيب نمايش هاي خاكستري و شهرهاي نامرئي به كارگرداني شهرام كرمي و حسن مزروعي در ساعت هاي 19 و۱۹:30 به مدت 60دقيقه روي صحنه مي رود. بليت هريك از نمايش هاي خاكستري و شهرهاي نامرئي به ترتيب 2000 و 1500 تومان است.

بازار
001035.jpg
زنان مشتاق كار
جواني جمعيت و افزايش تحصيلات دانشگاهي در ميان زنان، گرايش زنان به بازار كار را افزايش داده است.
شهلا كاظمي پور، عضو هيات علمي دانشگاه تهران به ايرنا گفت: مشاغلي كه از سوي بخش هاي مختلف اقتصادي در جامعه ايجاد مي شود، در زمان حاضر جوابگوي متقاضيان كار نيست.
وي افزود: با توجه به اينكه زنان به طور عام نان آور خانواده نيستند، بنابراين در مشاغلي نظير دلالي و واسطه گري فعاليت نمي كنند و به همين سبب بيكاري پنهان، در مورد آنان مصداق ندارد. اين استاد دانشگاه در خصوص خوداشتغالي زنان گفت: برخي از زنان كه نمي توانند جذب بازار كار شوند، به خود اشتغالي رو مي آورند و به انجام كارهاي دستي يا مشاغلي كه در خانه منجر به كسب درآمد مي شود مبادرت مي ورزند.
كاظمي پور افزود: مقايسه اشتغال تام زنان  (با وجود آنكه تعداد شاغلان زن كمتر از مردان است) و جمعيت زنان غيرفعال خانه دار نشان مي دهد كه زنان در شرايط مطلوب تري نسبت به مردان از نظر افزايش درآمد ملي قرار دارند. به علاوه با توجه به اينكه سن ازدواج در سالهاي اخير در كشور افزايش يافته و همچنين گرايش به ادامه تحصيل در ميان زنان بيشتر شده، جمعيت زنان جوان كه هر سال با تقاضاي شغل وارد بازار كار مي شوند رو به افزايش است.
اين استاد دانشگاه در خصوص رشته تحصيلي زنان در دانشگاه ها گفت: افرادي كه در رشته هاي فني و مهندسي تحصيل مي كنند به سرعت جذب بازار كار مي شوند و بررسي رشته هاي دانشگاهي نشان مي دهد با توجه به اينكه بيش از 60 درصد متقاضيان دانشگاه ها زن هستند، اما 30 درصد رشته هاي فني و 70 درصد رشته هاي نظري را زنان به خود اختصاص داده اند.
وي در خصوص وام هاي خود اشتغالي گفت: تا زماني كه ساختار اقتصادي تغيير نكند، دادن وام هاي خود اشتغالي نمي تواند مشكل بيكاري را حل كند، زيرا بسياري از افرادي كه اين وام ها را دريافت مي كنند به دليل ساختار نامناسب اقتصادي كشور، دچار ورشكستگي مي شوند و گرايش به انجام كارهاي دولتي به سبب عدم امنيت شغلي، افزايش مي يابد.
001032.jpg
نصب رايگان پيش گرمكن كاميون ها
استفاده از پيش گرمكن برقي در خودروهاي سنگين به صورت آزمايشي و رايگان در مناطق سردسير آغاز شد.
به گزارش دفتر فرهنگ سازي و ارتباطات سازمان بهينه سازي مصرف سوخت كشور، با استفاده از پيش گرمكن برقي علاوه بر بهبود شرايط زيست محيطي و كاهش هزينه هاي تعمير و نگهداري خودروها، سالانه از هدر رفتن ميليون ها ليتر گازوئيل جلوگيري مي شود.
عليرضا رهنما، كارشناس فن آوري خودروهاي سنگين اين سازمان با اشاره به اينكه با استفاده از اين وسيله از كاركرد مدام خودروهاي سنگين جلوگيري مي شود، گفت: در حال حاضر در شب هاي سرد سال در مناطق سردسير، جهت راحت روشن شدن خودروهاي سنگين در صبح،در مواردي تا 100 شب از سال، خودرو روشن نگه داشته مي شود. با استفاده از پيش گرمكن برقي، از اين كار بيهوده جلوگيري مي شود.

قلم مو
مشق نقش
با شروع فصل تابستان علاقه مندان به هنر نقاشي به دنبال آموزشگاه هاي نقاشي و طراحي مي روند. زماني پيش از اين، تعداد اين كلاس ها چندان زياد نبود، اما امروز كلاس هاي متنوعي در زمينه آموزش انواع فنون و هنرها وجود دارد و استادان نقاشي نيز بيش از پيش به انتقال تجربيات و دانش هنري خود به هنرجويان جوان توجه نشان مي دهند. گذشته از آموزشگاه هايي كه به شكل رسمي به كار تعليم طراحي و نقاشي مشغول هستند و اغلب مخاطبان فراواني هم دارند، تعداد زيادي از استادان نيز به طور خصوصي اقدام به آموزش نقاشي به علاقه مندان كرده اند. شهريه اين كلاس ها بسته به سن و سال و سابقه كاري استادان متغير است. شركت در كلاس بعضي استادان، مستلزم پرداخت شهريه هاي بسيار سنگين است. براي مثال هستند استادان پيشكسوتي كه تا جلسه اي 35 هزار تومان نيز براي آموزش نقاشي دريافت مي كنند. يك دانشجوي جوان هنر مي گويد: اين استادان در واقع چيزي آموزش نمي دهند، بلكه بيشتر سفارش نقاشي مي گيرند، چون از روز اول به هنرجو مي گويند: جلسه اي 35 هزار تومان بپرداز و من هم قول مي دهم كه هر روز با يك تابلوي نقاشي كلاس را ترك كني! معلوم است كه در چنين شرايطي هنرجويي كه تا به حال قلم به دست نگرفته و هيچ چيز از طراحي و مباني هنر نمي داند، چيزي ياد نمي گيرد، بلكه 95 درصد كار را خود استاد انجام مي دهد و هنرجو هم واقعا هر روز با يك تابلو به خانه بازمي گردد و پيش خودش فكر مي كند نقاش شده است!
مدت زمان جلسات آموزش هنر معمولا سه الي چهار ساعت است، چراكه معمولا ذهن هنرجويان ظرفيت آموزش بيشتر از چهار ساعت را ندارد. جلسات، اغلب هفته اي يك بار يا به عبارتي چهار بار در ماه تشكيل مي شوند. در كلاس هايي كه روند صحيح آموزش طي مي شود، اغلب كار آموزش از پايه و مباني شروع مي شود و هنرجو اصول طراحي را مي آموزد. بعضي استادان باسابقه و مشتاق نيز البته با شهريه هاي اندك، هنرجويان را آموزش مي دهند و آنچه كه نسبت به دريافت شهريه براي آنها در اولويت قرار دارد، آموزش هنرمند متخصص و حرفه اي است.
با پرداخت شهريه اي معادل 60 هزار تومان مي توان در ترم هاي سه ماهه اين كلاس ها شركت كرد. ترم هاي آموزش نقاشي معمولا سه ماهه اند، چراكه حداقل زماني كه لازم است تا هنرجوها با فضاي كلاس هماهنگ شوند و به اصطلاح در اين فضا جا بيفتند، سه ماه است. يكي ديگر از امكانات مفيدي كه بتازگي براي آموزش نقاشي فراهم شده است، برگزاري جلسات طراحي آزاد است. در بعضي از اين جلسات كه به مديريت استادان مشهور نقاشي اداره مي شود، جلسه اي يكهزار و 500 تومان به عنوان ورودي دريافت مي شود. در اين جلسات هنرجويان در سطوح مختلف حرفه اي دور هم جمع مي شوند و با حضور استاد از مدل طراحي مي كنند. مدل ها كه اغلب فيگور هستند، در حالت هاي مختلف مي نشينند و هنرجويان با راهنمايي استاد از اين فيگورها طراحي مي كنند. طراحي ها از 35 ثانيه شروع مي شوند و به هفت دقيقه ختم مي شوند. يكي از هنرجويان اين كلاس ها مي گويد: اين روش تعليم طراحي مثل ورزش مي ماند كه اول از حركات نرمشي شروع مي شود. چشم و دست با هم نرمش مي كنند تا گرم كار شوند و به اين ترتيب سرعت كار طراحي بالا برود. نوع فيگور هر هفت دقيقه يك بار عوض مي شود و هر هنرجويي كه نتوانست طرحش را كامل كند، بايد طرح را نيمه كاره رها كند و سراغ طرح بعدي برود. اين جلسات معمولا هر روز از 9 صبح تا 9 شب ادامه دارند و هنرجويان هر يك با روش هاي مختلف و با استفاده از زغال، مركب، مداد طراحي يا تركيبي از اين روش ها به طراحي مي پردازند. كلوپ طراحي نيز هر روز از 10 صبح تا يك بعدازظهر و همچنين از سه بعدازظهر تا هشت شب فعال است. براي عضويت در اين كلوپ، پرداخت ماهيانه 2 هزار تومان الزامي است. علاوه بر اين هنرجويان ساعتي 400 تومان نيز بابت حضور در كلوپ پرداخت مي كنند.
به اين ترتيب امكانات آموزشي براي فراگيري هنر نقاشي با قيمت مناسب در تابستان فراوان است و علاقه مندان مي توانند با صرف هزينه اي اندك، اين هنر را بياموزند.

دخل و خرج
ايرانشهر
تهرانشهر
جهانشهر
در شهر
درمانگاه
شهر آرا
يك شهروند
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  جهانشهر  |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  شهر آرا  |  يك شهروند  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |