پنجشنبه ۹ تير ۱۳۸۴ - - ۳۷۳۶
بازماندگان اينكاها در جزاير اوروس
001104.jpg
آرش نهاوندي
جزاير اوروس با دست انسان هاي بومي در ميان آبهاي نيلگون تي تي كاكا در ارتفاع 3 هزار و۸۰۰ متري حد فاصل كشورهاي پرو و بوليوي ساخته شده اند.امروز 40 جزيره ساخت دست انسان در اين درياچه رويايي به چشم مي خورند
درياچه تي تي كاكا يكي از جذاب ترين مناطق طبيعي در آمريكاي لاتين است، اما آنچه اين درياچه را بيش از پيش در نظر جهانگردان زيبا جلوه داده، جزاير اوروس است كه با دست انسان هاي بومي در ميان آّبهاي نيلگون تي تي كاكا در ارتفاع 3 هزار و۸۰۰ متري حد فاصل كشورهاي پرو و بوليوي ساخته شده اند.
تاريخچه ساخت اين جزاير به زمان استعمار اسپانيا و هجوم نيروهاي نظامي اين كشور به آمريكاي جنوبي و بويژه مهد تمدن اينكاها بازمي گردد، در واقع پس از فروپاشي امپراتوري اينكا و غارت و تاراج گسترده اسپانيايي هاي اشغالگر، چيزي جز ويرانه اي عظيم از تمدن اينكا بر جاي نماند، از همين رو سرخپوستان بومي ساكن سرزمين اينكاها كه از قوم اروو بودند، از خاستگاه آبا واجدادي خويش به سمت درياچه تي تي كاكا با هدف جست وجوي زندگي بهتر كوچ كردند.امروز 40 جزيره ساخت دست انسان در اين درياچه رويايي به چشم مي خورند كه زماني يادآور درد و رنج مردم اين مناطق بوده اند.
اين درحالي است كه با گذشت قرون و اعصار و پيشروي مدرنيته امروزي به سمت قلمروهاي ناشناخته، اين جزاير و فرهنگ مردم بومي ساكن درياچه تي تي كاكا در معرض خطر انقراض قرار گرفته اند.
جزاير
از شهر پونو در سواحل درياچه تي تي كاكا تا جزاير اوروس با قايق موتوري 30 دقيقه راه است.
براي شناور و ثابت نگه داشتن اين جزاير مصنوعي روي آب درياچه از شيوه اي بسيار ابتدايي استفاده شده است. بوميان براي اين كار چوب هاي بسيار محكم و مقاومي را به كار برده اند و با اتصال آنها به كف درياچه توانسته اند اين جزاير را نيز همانند جزاير طبيعي روي آب ثابت و شناور نگه دارند.
البته به هنگام ريزش نزولات جوي بويژه در ماه هاي نوامبر تا فوريه سطح تحتاني جزاير از آب پر مي شوند، به طوري كه ساكنان جزاير براي عبور و مرور چاره اي جز گذاشتن پاي خود روي آب ندارند.جزاير بزرگتر كه بيش از 10 خانواده در آنها زندگي مي كنند، از ني ساخته شده اند.در جزاير كوچكتر نيز تنها دو يا سه خانواده زندگي مي كنند. ساكنان اين جزاير در قديم از طريق ماهيگيري و شكار پرندگان و تجارت با قوم آيمارا كه در خشكي به سر مي بردند، امرار معاش مي كردند.
به مرور زمان ميان آيمارها و اوروس ها پيوندهاي خانوادگي بسته شد، همين عامل سبب شد تا اوروس ها رفته رفته زبان مادري خويش را به دست فراموشي بسپارند و زبان آيماري را به جاي آن برگزينند.
امروزه سبك زندگي اوروس ها نيز تغيير كرده است و آنها ديگر كمتر به ماهيگيري و شكار پرندگان مي پردازند و درصدد جذب جهانگردان خارجي برآمده اند. مايرومويا كه اصالتا اوروسي است و در جاي ديگري غير از جزاير آبا و اجدادي خويش متولد شده براي تحقيقات در زمينه انسان شناسي سه ماه را در اين جزاير به سر برده است.
زندگي دشوار
او درباره زندگي اوروسي ها مي گويد: اولين تجربه اي كه پس از مدتي زندگي در اين جزاير به دست مي آوريد اين است كه متوجه مي شويد انسان قادر است خود را با هر زيستگاهي تطبيق دهد.
او مي افزايد: اين مردم صدها سال است كه در اين جزاير زندگي مي كنند ونسبت به دستاوردهاي خويش طي اين مدت زمان طولاني افتخار مي كنند، زيرا آنها توانسته اند براي خويش زيستگاهي بنا كنند.
او در حالي كه بر سطح يكي از اين جزاير نشسته است، مي گويد: اما بايد دانست كه زندگي يك مبارزه است و به هر حال ني هايي كه در ساخت جزاير استفاده شده اند، بزودي كارايي اوليه خود را از دست مي دهند و بايد آنها را با ني هاي جديد عوض كرد. معمولا عمر اين جزاير بيش از 30 سال نيست و بايد پس از گذشت اين زمان نسبتا طولاني، جزيره اي ديگر از ني ساخت. مويا مي افزايد:  شرايط از نظر طبيعي نيز در اين مناطق بسيار نامساعد است و در روز، اشعه آفتاب سوزان همه جا را گرم مي كند و در شامگاهان سرماي شديد تا مغز استخوان نفوذ مي كند. مردمي كه در اين جزاير زندگي مي كنند از انرژي برق براي گرم كردن خويش بي بهره اند. زندگي بدون برق بسيار دشوار است و مي تواند زندگي بشر را در عصر معاصر تحت الشعاع خود قرار دهد. مايرو درباره چگونگي تغذيه ساكنان اين جزاير مي گويد: اوروسي ها ماهي را بر آتشي كه روي سنگ، روشن شده است كباب مي كنند. آنها همچنين در برخي از موارد شيره ني را نيز مي مكند. اوروسي ها از آب درياچه نيز براي آشاميدن استفاده مي كنند. مايرو به نكته جالب ديگري نيز اشاره مي كند، او مي گويد: در اين جزاير مردم به دكتر دسترسي ندارند و بنابراين به هنگام نياز، خود براي معالجه اطرافيان خويش اقدام مي كنند. او مي افزايد: در زمان زايمان نيز مردان جزيره نقش قابله را براي همسران خويش ايفا مي كنند.
البته در ساحل درياچه و در بخش آيمارا يك مدرسه ساخته شده است كه كودكان ساكن جزيره براي فراگيري آموزش هاي ابتدايي به آنجا مي روند.
بخشي از ساكنان جزاير، پيرو مذهب كاتوليك هستند و بخشي ديگر نيز از آئين هاي هندو تبعيت مي كنند.
چالشي عليه سنت
مايرو در ادامه سخنانش با لحن نگران كننده اي مي گويد: بسياري از اوروسي ها به سرزمين اصلي مهاجرت كرده اند و اكنون بيشتر از چند صد نفري در جزاير زندگي نمي كنند.
او مي افزايد: علاوه بر پديده مهاجرت كه منجر به كاهش جمعيت اوروسي هاي ساكن جزاير شده است، توريسم نيز بويژه پس از بالا رفتن آمار جهانگردان خارجي كه به ديدن جزاير مي آيند، از عوامل تهديدكننده سنت هاي رايج در منطقه است.
مايرو در توجيه ديدگاه خود مي گويد:  در حالي كه در جزيره خبري از دندانپزشك نيست، توريست ها به كودكان آب نبات مي دهند و همين امر باعث خراب شدن دندان هاي آنها شده است.از طرفي ديگرعادت بسيار بدي نيز ميان ساكنان جزيره رايج شده است، آنها بتدريج دريافته اند كه به جاي كار كردن مي توانند با گرفتن عكس يادگاري از جهانگردان از آنها پول بگيرند. مايرو كه خود يك راهنماي آژانس هاي مسافرتي است و به همراه جهانگردان به جزيره آمده، در اين باره مي گويد: توريست هايي كه من به جزيره مي آورم به كودكان آب نبات نمي دهند، آنها همچنين براي گرفتن عكس يادگاري به ساكنان جزاير پول نمي دهند، بلكه اين جهانگردان با خريد صنايع دستي اوروسي به اقتصاد مردم جزيره كمك مي كنند.
او مي افزايد: تنها از اين طريق است كه اوروسي ها مي توانند همزمان با كسب درآمدي سرشار، سنت هاي خويش را نيز حفظ كنند.
در حال حاضر نيز توريست ها تنها مجاز به رفتن به 10 جزيره از سري جزاير اوروسي ها هستند.بنابراين همچنان اميد زيادي به حفظ سنت هاي اين قوم كهن وجود دارد.

تبعيض عليه مسلمانان آمريكا
001086.jpg
آزاده بابائي نژاد- شوراي روابط اسلامي آمريكا اخيرا در گزارش سالانه خود به بررسي پديده تبعيض و افزايش خشونت عليه مسلمانان ساكن اين كشور پرداخته است. اين شورا كه در نوع خود يكي از بزرگترين نهادهاي حقوق بشر و مدافع آزادي هاي مدني مسلمانان آمريكا به شمار مي آيد، در ابتداي اين گزارش، به بمب گذاري هاي سال 1995 ايالت اوكلاهاما اشاره مي كند كه طي آن مسلمانان، متهمان اصلي اين پرونده اعلام شدند. همين اتهام، سرآغاز بيش از 200 مورد حمله خشونت بار به مسلمانان مقيم آمريكا شد.
در پي وقوع اين حادثه، پليس محلي وقت به بهانه يافتن عاملان اين بمب گذار ي ها، به منازل مسلمانان عرب تبار از جمله يك مهاجر عراقي يورش بردند و پس از توهين به اهالي منزل، باعث سقط جنين اين مهاجر شدند.
برپايه اين گزارش، خشونت عليه مسلمانان در خلال 10سال گذشته در اين كشور به طرز چشمگيري افزايش داشته است. تا جايي كه طبق آمارهاي منتشر شده، اين خشونت ها از سال 2001 تا۲۰۰۲ ميلادي با رشد۴۰۰درصدي مواجه بوده است.
نقش دولت آمريكا در اعمال تبعيض ميان شهروندان آمريكايي، دومين مسئله اي است كه در اين گزارش مفصلا به آن پرداخته شده است. تا پيش از وقوع حملات تروريستي 11سپتامبر در نيويورك و واشنگتن، عاملان اصلي اعمال تبعيض، خود شهروندان و به طور كلي جامعه آمريكا بود، اما پس از اين حوادث، عاملان اعمال تبعيض ميان مردم، دولت يا نهادهاي امنيتي، ارتش و دادگاه هاي آمريكا بودند كه از هيچ توهيني نسبت به مقدسات اسلام فروگذاري نكردند و در راستاي يافتن عاملان حوادث فوق، به بازداشت فله اي مسلمانان بدون ارائه هيچ مدركي، مبادرت ورزيدند.
در اين گزارش به نمونه هاي ديگري از بازداشت مسلمانان اشاره شده است. از آن جمله مي توان به بازداشت جيمز يه  به اتهام جاسوسي اشاره كرد. فرد مذكور به مدت دوماه كامل در سلول انفرادي به سر برد و 6ماه تحت شديدترين شكنجه ها قرار داشت. نهايتا دادگاه، حكم بي گناهي او را صادر كرد. همچنين يك وكيل مدافع مسلمان به نام براندون مايفيلد كه در ماه مارس گذشته به اتهام دست داشتن در بمب گذاري هاي مادريد، توسط پليس بازداشت شده بود، از سوي كميته حقيقت ياب دادگاه فدرال بي گناه شناخته شد. به نظر مي رسد اعمال تبعيض عليه شهروندان آمريكايي به مراتب خطرناك تر است. وقتي كه شهروندي در جامعه امروز  آمريكا مورد تبعيض قرار مي گيرد، مي تواند به يكي از نهادهاي دولتي پناه برد، اما اگر دولت خود عامل اصلي اعمال تبعيض باشد، بايد به چه كسي پناه برد؟
تبعيضي كه اين روزها در آمريكا توسط دولت اعمال مي شود، راه را براي الگوبرداري ساير نهادها از آن هموار مي سازد، با اين تفاوت كه ميزان آسيب رساني اعمال تبعيض از سوي دولت با ساير نهادهاي اجتماعي بسيار فاحش است. بايد اذعان داشت مسلمانان آمريكا در شرايط اجتماعي و سياسي بسيار سختي قرار دارند. اگرچه ساير اقليت هاي نژادي اين كشور از جمله اقليت ژاپني نيز اين دوره گذرا را تحمل كرده اند، اما بحث مسلمانان با ساير اقليت ها تفاوت دارد زيرا اينگونه سياست هاي آمريكا، بر موضع گيري مقام هاي كاخ سفيد در قبال اسلام و در طيفي گسترده تر، مسلمانان، دلالت دارد.
منبع :الخليج

لبخندي كه جان نوزادان را نجات خواهد داد
001050.jpg
سينا خاكياني - يك برچسب كوچك مي تواند جان هزاران نوزاد را نجات بدهد. اين برچسب در واقع يك صفحه LCD بسيار ظريف است كه به بدن نوزاد مي چسبد و درجه حرارت بدن او را اندازه مي گيرد.
پايين آمدن ناگهاني دماي بدن يكي از مهمترين عوامل مرگ و مير در نوزادان است. بنابراين اندازه گيري منظم دماي بدن نوزادان بسيار حياتي است.
سازنده اين برچسب جان زيل نام دارد. خانواده او از سال 1888 به طور سنتي، دماسنج هاي جيوه اي توليد مي كنند. او اميدوار است سازمان بهداشت جهاني از طرح او حمايت كند. در ساخت اين برچسب، علاوه بر يك تيم پزشكي، چندين متخصص در زمينه ساخت صفحات LCD نيز با او همكاري كرده اند.
طرز كار اين برچسب بسيار ساده است. وقتي دماي بدن نوزاد بين 5/36 تا 5/37 درجه سانتيگراد باشد،
صورتك سبز رنگي روي صفحه LCD ديده مي شود كه لبخند مي زند، اما اگر دماي بدن نوزاد از 5/36 درجه سانتيگراد پايين تر بيايد، لبخند و رنگ سبز صورتك به تدريج محو مي شود و وقتي درجه حرارت به 5/35 درجه سانتيگراد مي رسد، رنگ صورتك كاملا سياه مي شود. در اين دما اگر نوزاد را به سرعت گرم نكنند به احتمال زياد خواهد مرد.
گروهي از محققان كه اين دستگاه را مورد آزمايش قرار داده اند، مي گويند: پايين آمدن ناگهاني حرارت بدن يكي از رايج ترين عوامل مرگ و مير نوزادان در كشورهاي جهان سوم است. نبود پرستاران كافي در بيمارستان ها باعث مي شود كه اندازه گيري دماي بدن نوزادان با دماسنج هاي جيوه اي به طور منظم و به دفعات كافي صورت نگيرد، اما اين وسيله ساده و دقيق امكان كنترل دماي بدن نوزادان را به طور دائم ميسر مي كند.
اين برچسب در بعضي از نقاط جهان مي تواند مفيدتر هم باشد. براي مثال در نپال، مردم بنا به سنتشان، نوزادان را بعد از تولد نمي پوشانند.
سادگي اين وسيله باعث مي شود كه حتي والدين كم سواد هم بتوانند براحتي از آن استفاده كنند و با اطلاع به موقع از وضعيت نوزادشان عكس العمل مناسبي نشان بدهند.
اين برچسب وسيله بسيار مفيدي است، اما بهتر آن است كه والدين ياد بگيرند، نوزادشان را گرم نگه دارند!
منبع :BBC News

پيشخوان
001080.jpg
لس آنجلس تايمز
روزنامه لس آنجلس تايمز خبر اول صفحه يك خود را به موضوع احداث خط لوله نفت باكو- جيحان اختصاص داده است. اين روزنامه با اشاره به افتتاح اين پروژه نفتي در ماه گذشته، اجراي آن را باتوجه به وضعيت سياسي كشورهاي منطقه مخاطره آميز دانسته است. اين در حالي است كه به دنبال رخ دادن انقلاب هاي مخملين و نارنجي در اوكراين، احتمال وقوع تغييرات سياسي در جمهوري آذربايجان نيز مي رود و همين امر پروژه باكو- جيحان را با مخاطرات زيادي روبه رو خواهد كرد.
001041.jpg
عرب نيوز
روزنامه عرب نيوز موضع عذرخواهي گلوريا آرويو از مردم فيليپين را به عنوان تيتر خبر اول خود برگزيده است. اين عذرخواهي از آن جهت صورت مي گيرد كه گلوريا آرويو، رئيس جمهور فيليپين سال گذشته به يكي از مسئولان برگزاركننده انتخابات گفته بود براي وي يك ميليون راي در صورت احتمال شكست در انتخابات ذخيره كند.
001056.jpg
نوو هرالد
روزنامه اسپانيايي زبان نوو هرالد، از توقف اصلاحات اقتصادي در كوبا خبر داده است. اين روزنامه حتي با لحني بسيار بدبينانه نوشته است: روند اصلاحات اقتصادي اندكي كه در كوبا طي يك دهه اخير آغاز شده، امروزه نه تنها متوقف شده، بلكه به قهقرا رفته است.
001047.jpg
اوژوردويي
روزنامه اوژوردويي آن فرانس( به معناي امروز در فرانسه) عكس و عنوان اصلي خود را به دومينيك دوويلپن، نخست وزير جديد اين كشور اختصاص داده است. اين شماره در پرونده۱۴صفحه اي خود تحت عنوان ويلپن به خواننده هاي ما پاسخ مي دهد به بررسي 100 سئوال خوانندگان اين روزنامه و پاسخ هاي نخست وزير اختصاص دارد.

ذهن زيبا
خدمت به وطن نيمي از وظيفه است و خدمت به انسانيت نيم ديگر آن.
ويكتور هوگو

هر اقدام بزرگ در ابتدا، محال به نظر مي آيد.
توماس كارلايل

شاد كردن ديگران نه خرجي دارد و نه زحمتي، فقط يك لبخند كافي است.
رابيند رانات تاگور

فضيلت به طور معجزه آسايي از انساني به انسان ديگر منتقل مي شود.
توماس كارلايل

تا وقتي كه به قدرت نرسيده اي مطيع باش و چون به آن رسيدي متواضع باش.
آناتول فرانس

شبكه
امشب فيلم مرگ جويان ساخته جوئل شوماخر از برنامه سينما يك پخش مي شود. شوماخر اين فيلم دلهره آور را سال 1990 كارگرداني كرد. در تبليغات اين فيلم آمده است كه بعضي دروغ ها را نبايد آشكار كرد.
مرگ جويان درباره چند دانشجوي رشته پزشكي است كه درصدد كشف نكته تازه اي درباره آدم هايي هستند كه در آستانه مرگ قرار دارند. آنها مي خواهند تجربيات آدمي در اين لحظات را مورد مكاشفه قرار دهند. اين گروه اميدوارند با اين كار بتوانند انقلاب عظيم و تازه اي در دنياي پزشكي راه بيندازند. هر يك از اين آدم ها اين تجربه را به صورت شخصي براي خود هموار مي كند. كيفرسالند، جوليا رابرتز، كوين بيكن، ويليام بالدوين و ... بازيگران اين فيلم هستند.
اما فردا شب در برنامه جشنواره فيلم هاي تابستاني شبكه 2 مي توانيد به تماشاي فيلم خوب، بد، زشت ساخته سرجيولئونه بنشينيد. اين فيلم حدود ساعت 18:30 از اين شبكه پخش خواهد شد.
اما فيلم فردا شب برنامه سينما چهار هنوز مشخص نشده است. چند هفته اي است كه حرف از پخش فيلم حق السكوت ساخته آلفرد هيچكاك است و طي چند روز اخير هم نام فيلم كافكا به ميان آمده است. به هر حال فردا شب به احتمال فراوان يكي از اين دو فيلم روي آنتن خواهد رفت.
از سوي ديگر فردا شب در برنامه صد فيلم برتر تاريخ سينما، فيلم سينمايي امپراتور و آدمكش از شبكه۳ پخش خواهد شد.
اين فيلم محصول سال 1999 و به كارگرداني چن كايگه است. قصه فيلم در دوراني رخ مي دهد كه چين هنوز متحد نشده و شامل چند ايالت مستقل و خودمختار است.
سلطان كين، دلداده خود را به قلمرو سلطنتي رقيب خود مي فرستد تا يك آدمكش حرفه اي را براي انجام يك كار سياسي پيدا كرده و پرورش دهد. اما زماني كه خوي استبدادگرانه سلطان خود را به شكل آشكاري به نمايش مي گذارد، اين زن نسبت به كاري كه دارد براي حاكم انجام مي دهد دچار شك و ترديد مي شود. ماجراهاي فيلم در قرن سوم ميلادي رخ مي دهد. ينيگ ژنگ، وارث تاج و تخت سلطنتي منطقه كين است. او مي خواهد بر شش قلمرو سلطنتي اطراف خود مسلط شود. او بزودي استراتژي خود را آشكار مي كند.
ينيگ، تصميم مي گيرد دلداده خود، ژائو را به عنوان يك جاسوس به قلمرو سلطنتي هان روانه كند. او مي خواهد به اين وسيله آدمكشي را كه قرار است براي كشتن او بيايد، شناسايي كرده و از بين ببرد. ژائو به تعقيب ينيگ مي پردازد، ولي بزودي دلباخته او مي شود و ...

در فرهنگسراها
فيلم سبز در فرهنگسراي انقلاب
فرهنگسراي انقلاب همزمان با آغاز چهارمين جشنواره بين المللي فيلم هاي زيست محيطي فيلم سبز ، اقدام به پخش فيلم هاي منتخب كرده است.
همزمان با آغاز چهارمين جشنواره بين المللي فيلم هاي زيست محيطي فيلم سبز و با شعار آموزش براي توسعه پايدار، اين فرهنگسرا اقدام به پخش فيلم هاي اين جشنواره كرده است.فيلم هاي رسيده به دبيرخانه جشنواره در دو رده سني كودكان و نوجوانان و بزرگسالان هستند كه به ترتيب، زمان پخش فيلم ها در رده سني كودكان صبح ها و رده بزرگسالان بعد از ظهرها است.
اين فرهنگسرا نيز در روزهاي هشتم و نهم تير ماه در دو نوبت صبح و بعدازظهر (از ساعت 9 الي 30/12 و 18 الي 30/19) تعدادي از فيلم هاي منتخب را به نمايش خواهد گذاشت.علاقه مندان جهت تماشاي اين فيلم ها مي توانند به فرهنگسراي انقلاب واقع در بزرگراه شهيد نواب صفوي، خيابان كميل شرقي مراجعه كنند.
همچنين جهت كسب اطلاعات بيشتر مي توانند با شماره تلفن هاي 9-5419057 تماس حاصل كنند.
با خانه فرهنگ رازي در تابستان
خانه فرهنگ رازي وابسته به منطقه جنوب سازمان فرهنگي - هنري شهرداري تهران، اقدام به ثبت نام در رشته هاي هنري ويژه ترم تابستان كرده است.
اين كلاس ها شامل: آموزش قرآن (روخواني، روانخواني، تجويد، صوت و لحن، تفسير)، خوشنويسي و سياه قلم، نقاشي و طراحي بزرگسالان و خردسالان، نقاشي روي پارچه، گلسازي (بلندر خشك، چيني، ژاپني)، خياطي با الگو و بدون الگو، عروسك سازي (خميري و پوليش)، قاليبافي و گليم بافي، موسيقي (سه تار، دف، تنبك و ارف)، خوشنويسي، سفال خردسالان، شمع سازي، هويه كاري، معرق، مشبك، سفره آرايي، عكاسي و فيلمبرداري و آموزش زبان انگليسي، كامپيوتر و... است.علاقه مندان جهت ثبت نام در اين كلاس ها مي توانند همه روزه از ساعت 8 الي 18 به نشاني: ميدان شهر ري، خيابان 24 متري، روبه روي خيابان بانك، كوچه شهيدسمائي مراجعه و با شماره تلفن 5907903 تماس حاصل كنند.

جهانشهر
ايرانشهر
تهرانشهر
دخل و خرج
در شهر
درمانگاه
شهر آرا
يك شهروند
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  جهانشهر  |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  شهر آرا  |  يك شهروند  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |