پنجشنبه ۹ تير ۱۳۸۴
فرهنگ
Front Page

آموزش و پرورش و تئوري فرهنگي
000531.jpg
ابراهيم اصلاني
در ايام هفته معلم، با چاپ مقاله هايي به ارزيابي و تحليل وضع موجود آموزش و پرورش ايران پرداختيم. اكنون انتخابات رياست جمهوري هم به اتمام رسيده و شايد به نظر برسد شرايط حاضر، موقعيت مناسبي براي طرح مسائل بنيادي آموزش و پرورش باشد. اما اگر رياست جمهوري منتخب، به نيازهاي فرهنگي جامعه توجهي جدي داشته باشند آنگاه طرح مسائل فرهنگ عمومي و از جمله آموزش و پرورش، مي تواند بسيار حائز اهميت باشد. با اين اميد كه دغدغه هاي فرهنگي جامعه و بويژه جايگاه آموزش و پرورش در فرهنگ عمومي، مورد توجهي جدي و اساسي قرار گيرد، مقاله حاضر را مي خوانيم. نگارنده اين مقاله، بارها در نوشته هاي قبلي خود به تحليل و نقد مسائل آموزش و پرورش ايران پرداخته است. به نظر مي رسد ايشان در مقاله قبلي (آموزش و پرورش در برزخ/ همشهري ۱۲/۲/۸۴ ) و مطبي كه در پي مي آيد به ديدگاهي كلان درباره آموزش و پرورش و رابطه آن با فرهنگ رسيده است.
رفتار ما بر مبناي باورهاي مان شكل مي گيرند. به باورهاي منسجم و نظام مند تئوري (=نظريه) مي گويند. اگر باورهاي موجود در نظام اجتماعي، غيرمنسجم و بدون برنامه باشند، در رفتار اجتماعي تأثير خود را بر جاي مي گذارند. اما اين تأثير توأم با آشفتگي و تنش خواهد بود. باورهاي منسجم و نظام مند، هر چه از جامعيت بيشتري برخوردار باشند به ميزان بيشتر و مؤثرتري مي توانند پاسخگوي نيازهاي جامعه باشند.
بر اين اساس، تحولات اجتماعي هم بايد بر مبناي نظريه يا نظريه هاي مشخص صورت گيرد.
تحولات ودگرگوني هايي كه بدون پشتوانه تئوريكي باشند، سرانجامي نخواهند داشت. به عنوان مثال، در روانشناسي و درباره اهميت يافتن دوره كودكي، بسياري معتقدند كه دليل اين تغيير نگرش را بايد در ديدگاه ها و نظريه هاي مربيان و روانشناساني چون روسو، فرويد، پياژه و غيره جست وجو كرد. فرويد در نظريه معروف خود، بر اهميت دوران كودكي تأكيد كرد. او معتقد بود كه شخصيت انسان در ۵ سال اول زندگي ساخته مي شود، بنابراين وقايع و رويدادهاي اين سالها در تكوين شخصيت و ويژگي هاي بزرگسالي، بيشترين نقش را دارند. صرفنظر از جنبه هاي افراطي چنين ديدگاهي كه ممكن است مورد پذيرش همگاني نباشد، اما تقريباً همه روانشناسان، اهميت سالهاي كودكي در شكل گيري شخصيت را پذيرفته اند. اين باور، به صورت جهان شمول در آمده و براساس آن، رفتار با كودك براي همه والدين در همه جاي دنيا اهميت يافته است.
اگر در جوامع علمي، اين همه بر اهميت نظريه ها و نظريه پردازي تأكيد مي شود، به اين دليل است كه نظريه ها، بهترين كوشش هاي آدمي را در تبيين ساخت اساسي جهاني كه ما در آن زندگي مي كنيم، عرضه مي دارند(هيل). به گفته كرلينجر، هدف اساسي علم نظريه است. بدون نظريه، علم چيزي جز تعدادي قانون و اطلاعات پراكنده نيست.(۱)
ما و نظريه ها
اگر بپذيريم كه سه مقوله مهم هر نظام اجتماعي؛ اقتصاد، سياست و فرهنگ هستند، ما به غير از برخي عرصه هاي سياسي كه در قانون اساسي نيز بر آنها توجهي جدي شده است، در مقوله هاي اقتصاد و فرهنگ از تئوري بي بهره بوده ايم. بديهي است كه نظريه ها به راحتي ساخته نمي شوند و هر نظريه  محصول سالها مطالعه، تدقيق و تحقيق واضع آن است.
در مقوله فرهنگ، ما ديدگاه و نظر بسياري داشته و داريم، اما نظريه اي جامعه نبوده و اگر بوده، مجال بروز و ظهور پيدا نكرده است. در مقوله اقتصاد نيز وضع چنين است كه البته در اين نوشتارها فعلاً با آن كاري نيست. در مقوله فرهنگ، كسي مانند استاد مطهري كه نگاهي همه جانبه، جامع، منسجم و نظام مند و در يك كلام، تئوريكي داشته باشد، استثناء محسوب مي شود.
مشكلات فرهنگي  ما
يكي از بحث هاي اساسي جامعه ما تقدم و تأخر و يا اولويت سه مقوله توسعه اقتصادي، توسعه سياسي و توسعه فرهنگي بر يكديگر است كه به طور عمده دو مقوله اول بيشتر مورد توجه قرار مي گيرند و توسعه فرهنگي بيشتر به منظور خالي نبودن عريضه مطرح مي شود.
فرهنگ و توسعه فرهنگي در گفته ها وشعارها، محور و اساس هر نوع پيشرفتي عنوان مي شود اما در عمل، توسعه اقتصادي و يا توسعه سياسي محور قرار مي گيرند، زيرا:
۱. فعاليت هاي مربوط به سياست و اقتصاد، نمود عيني دارند، در صورتي كه فرهنگ و آثار آن ذهني و كمتر محسوس هستند.
۲. غايات و آمال سياسي و اقتصادي به نسبت فرهنگ، زودتر قابل حصول هستند.
۳. در جامعه ما كه علوم انساني هيچ گاه جايگاهي در خور نيافته است، صاحبنظران فرهنگي به نسبت حوزه هاي اقتصاد و سياست، هم كمتر مورد توجه بوده اند و هم خود آنان بيشتر احساس مهجور بودن كرده اند.
۴. بر مبناي موارد فوق، در ايران، هميشه افراد از طريق ورود به مقوله هاي سياسي و اقتصادي به نان و آب بهتر و بيشتري رسيده اند، اما به طور معمول، از فرهنگ و فعاليت هاي فرهنگي، نان و آبي در نمي آيد!
نابساماني هاي موجود در فرهنگ ما، ارتباطي مستقيم با نگاه كلان جامعه وتصميم گيرندگان به فرهنگ و جايگاه آن دارد. چون در مقوله فرهنگ، نظريه اي منسجم و مسلط نداشته ايم، بر روي نظرها و ديدگاه هاي افراد عمل كرده  ايم. آشفتگي و تنش موجود، محصول باورهاي مبهم، نامنسجم و غيرسيستماتيك به فرهنگ بوده است. در جامعه ما هنوز «تعريف انسان» مشخص نيست و ويژگي هاي «انسان متعادل» و «زندگي متعادل» به روشني مشخص نشده اند. به همين ترتيب علي رغم ادعاها، فلسفه تربيتي ما هم نامشخص و آشفته است. هنوز معلوم نيست كه تربيت چه نوع انساني مطلوب ماست.
پرسش هاي مهم در ميدان فلسفه تربيت عبارتند از: «انسان كيست؟ تربيت چيست؟ چرا آدمي به تربيت نياز دارد؟ متغيرهاي تربيت كدامند؟ فرآيند تربيت چگونه انجام مي گيرد؟» تجديد نظر در فلسفه تربيت جامعه ما بايد هر چه زودتر مورد توجه خاص قرار بگيرد، زيرا اوضاع اجتماعي و اقتصادي ما به سرعت در تغييروتحول است، ما نيز هماهنگ با ساير ملت هاي پيشرفته مي كوشيم علم و تكنيك را در جامعه خود گسترش دهيم كه طبعاً  مستلزم تجديد نظر در افكار و ارزش هاي فرهنگي موروثي مي باشد.(۲)
آموزش و پرورش (=تربيت) مقوله اي فرهنگي است. وقتي فرهنگ از نظريه اي بي بهره باشد و يا باورهاي موجود درباره فرهنگ انسجام و چارچوب مشخصي برخوردار نباشد، بديهي است كه آموزش و پرورش هم جايگاهي در خور نخواهد يافت. اگردر فرهنگ عمومي ما، آموزش و پرورش موضوعي مهم نيست و جزء اولويت هاي زندگي و فرهنگي مردم به حساب نمي آيد نبايد تعجب كرد. معناي ساده و روشن اين بي توجهي آن است كه مقوله هاي سياست و اقتصاد مهم ترند و فرهنگ و موضوع هاي فرهنگي، مانند شمع روي كيك هستند كه فقط به درد ميهماني و فوت كردن و احياناً  دورانداختن مي خورند. قسمت اصلي و خوشمزه كار، همان سياست و اقتصاد است. اقتصاد حتي اگر بدون تئوري باشد و از آشفتگي و سردرگمي رنج ببرد، بالاخره نان و آبي دارد و از قبل آن نفعي به كس يا كساني مي رسد.
جنبش نرم افزاري
به دنبال رهنمودهاي مقام معظم رهبري، در يكي دو سال اخير دهها كنگره و همايش برگزار و مقاله هاي فراواني ارائه و نكات و راهكارهاي زيادي عنوان شد. همين اقدام، يعني برگزاري همايش و كنگره براي جنبش نرم افزاري، نمود آشكاري از نابساماني و آشفتگي در فرهنگ است. هدف از تأكيد بر مقوله انديشه و انديشه پروري، ايجاد و توسعه فضاي مناسب براي طرح افكار تئوريك بود. به جاي آن كه زمينه ها و شرايط مساعد از قبيل: يافتن انديشه هاي نظام مند، احترام به انديشه ها، حمايت مالي و معنوي از انديشه ها، كمك به تقويت بنيه پژوهش انديشه هاي جديد و خلاصه فراهم ساختن شرايط لازم براي باروري تئوري ها؛ تدارك شود، هزينه هايي صرف شد تا همه بگويند چنين كارهايي لازم است! جنبش نرم افزاري يعني بها دادن به انديشه ها و انديشه پروري، نه ارائه مقوله در توصيف و تعريف موضوع، مگر در همه دنيا براي رشد انديشه هاي تئوريك، صرفاً همايش و كنگره برگزار مي كنند؟ رشد انديشه ها و جنبش  نرم افزاري نياز به بسترهاي مناسبي دارد كه نمونه هاي آن، بارها و بارها در دنيا تجربه شده است.
استادي به طعنه مي گفت كه براي «چهره هاي ماندگار» مراسم برگزار مي كنند، ولي اي كاش براي «مغزهاي ماندگار» چنين كاري مي كردند. چهره ها كه مي مانند، ولي بايد براي ماندگاري مغزها كار مي كرد. چگونه است كه در كشورهاي پيشرفته، يك تئوري پا مي گيرد، توسعه مي يابد، مورد اقبال قرار مي گيرد، نقد مي شود، اصلاح مي شود، جاي خود را به تئوري هاي جديدتر مي دهد و در يك كلام، فرآيندي مشخص را طي مي كند.
به جاي آن كه كشور ما محل چالش تئوري هاي فرهنگي باشد، محل مجادله ديدگاه ها و نظرهايي شده كه بيشتر آنها نه از جامعيت لازم برخوردار است و نه بر مباني مستحكمي متكي است.
وقتي وضعيت فرهنگ اين باشد، تكليف آموزش و پرورش معلوم است. نگاه به آموزش و پرورش در ايران بيشتر «اجرايي» است تا «انديشه اي» ؛ به عبارت ديگر، آموزش و پرورش يك اداره است، يا مجموعه اي است كه بايد كاري را انجام دهد و طبعاً  ارتباطي با جنبش  نرم افزاري و اين گونه مسائل ندارد. در همايش ها و كنگره هاي مربوط به جنبش نرم افزاري هم توجهي به آموزش و پرورش نشد و يا حداقل، آموزش و پرورش مورد كمترين توجه قرار گرفت. به غير از سطح دانشگاهها و كلاس هاي مربوط به دروس رشته هاي فلسفه آموزش و پرورش و روانشناسي تربيتي، آموزش و پرورش هيچ گاه در انديشه هاي كلان جامعه مورد توجه قرار نگرفته است.
كژراهه
شرايط برزخي و ركود و سكون حاكم بر آموزش و پرورش ناشي از كژراهه اي است كه رفته ايم. تا زماني كه آموزش و پرورش در قالب باورهاي نظام مند و منسجم جامعه ما جاي نگيرد، هميشه توجيه هايي براي نابساماني  موجود پيدا خواهد شد.
ارتباط آموزش و پرورش با فرهنگ، ارتباطي مستقيم است. فرهنگ يك جامعه با ميزان توجه به آموزش و پرورش، سطح باورهاي خود را نشان مي دهد. در فرهنگ عمومي ما كه خود فاقد تئوري است، آموزش و پرورش هم وضعيت معلقي دارد. از يك طرف، ما مدارسي داريم كه هنوز نمي دانيم در آن چه چيزي را بايد به نسل آينده بياموزيم. از طرف ديگر، والديني داريم كه دوست دارند فرزندشان درس بخواند، نمره هاي خوب بگيرد و پيشرفت كند، اما در ناخودآگاه جمعي آنان، اين آمال و آرزوها خاستگاهي مادي دارد، فلسفه تربيتي پدرها و مادرهاي ايراني، گاه مبهم، سطحي و ناآگاهانه است.
حجم گسترده مجموعه وزارتي و ادارات آموزش و پرورش، بيش از همه نشان مي دهد كه آموزش و پرورش يك مجموعه اجرايي است. اگر اين تصور وجود دارد كه نيروهاي آموزش و پرورش زيادند دقيقاً  به خاطر فضاي اجرايي به وجود آمده است. همه اقدامات كوچك و بزرگي هم كه در جهت اصلاح امور صورت مي گيرد، در نهايت ماهيت اجرايي دارند چون بستر انديشه اي آن فراهم نيامده است.
حرف ساده و اصلي اين نوشتار آن است كه معضلات آموزش و پرورش بسيار بزرگتر از آن است كه تصور مي  شود. مشكل آموزش و پرورش فقط بودجه نيست، فقط ضعف هاي مديريتي نيست، فقط نارسايي هاي مرتبط با سازمان مديريت و برنامه ريزي نيست و ...؛ آموزش و پرورش امروز ايران در كژراهه  اي افتاده  است كه خروج از آن به آساني ميسر نيست. ما در يك كلاف پيچيده فرهنگي گير كرده ايم و متأسفانه كسي به دنبال يافتن سرنخ اين كلاف پيچيده نيست. هر چه زمان مي گذرد اوضاع پيچيده تر و نااميدكننده تر مي شود. تنها در جست وجوي راهكارهاي اجرايي بودن براي حل معضلات آموزش و پرورش به خصوص مشكلات معيشتي فرهنگيان، ما را هر چه بيشتر در غرقابي فرو خواهد برد كه راه خروج از آن ممكن نخواهد بود.
آموزش و پرورش، جايگاه انديشه پروري است اما خود از فقر انديشه رنج مي برد. در كنار دهها تشكل سياسي و صنفي در آموزش و پرورش هيچ تشكل شاخص در حوزه انديشه وجود ندارد. آموزش و پرورش تنها مانده است هم به واسطه بي توجهي فرهنگ عمومي و هم به خاطر كاستي هاي دروني و بيروني.
پي  نوشت ها
۱- روانشناسي پرورشي، دكتر علي اكبر سيف
۲- فلسفه آموزش و پرورش، دكتر علي اكبر شعاري نژاد

چند اثر جديد از مؤسسه مطالعات و پژوهش هاي سياسي

000534.jpg
به تازگي از سوي موسسه مطالعات و پژوهش هاي سياسي، چند كتاب جديد منتشر شده است. مشخصات برخي از اين كتاب ها به شرح زير است:
كودتاي نوژه
در اين كتاب كه در ۴۷۳ صفحه و در قطع رقعي به طبع رسيده، پس از اشاره اي تحليلي به انواع توطئه ها عليه انقلاب اسلامي، كودتاي شكست خورده نوژه از تمامي جهات شامل تدارك، برنامه ريزي، سازمان و نتايج آن به تفصيل مورد بحث قرار گرفته است.
در مقدمه كتاب «كودتاي نوژه» چنين مي خوانيم: در آذر ،۱۳۵۹ انجام كودتايي به دستور آمريكا در برنامه شاهپور بختيار (از رهبران جبهه ملي و آخرين نخست وزير رژيم شاهنشاهي) و عوامل داخلي و بيروني اش قرار گرفت. آغاز كودتا از پايگاه هوايي شهيد نوژه همدان برنامه ريزي شده بود و به همين دليل پس از كشف و سركوب به «كودتاي نوژه» شهرت يافت.
شهيد سرافراز محمد نوژه از خلبانان نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي ايران بود كه در پي فرمان امام (ره) براي كمك به دكتر مصطفي چمران در سركوب تجزيه طلبان مسلح و در حالي كه روزه بود، در ۲۰ مرداد ۵۸ به پرواز در آمد كه هواپيمايش در آسمان كردستان ايران- منطقه عمومي پاوه- توسط نيروهاي ضد انقلاب سقوط كرد و به شهادت رسيد. در پي اين واقعه و به پاس اولين شهيد نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي ايران، پايگاه سوم شكاري همدان به پايگاه «شهيد نوژه» تغيير نام يافت.
كودتا با شرحي كه در كتاب آمده، كشف و خنثي شد و درباره ماهيت مجريان و علل و عوامل كشف كودتا مطالب ناگفته بسياري وجود دارد كه در آينده اي نزديك و براساس اسناد و مدارك منتشر نشده در كتاب جداگانه اي به چاپ خواهد رسيد.
كتاب حاضر در پاسخ به نياز مخاطبان و با دسترسي اندك به منابعي تهيه و تدوين گشت كه تاكنون تنها منبع تحقيقي و تحليلي موجود به زبان فارسي درباره اين كودتا محسوب مي شود.
كتاب «كودتاي نوژه» با شمارگان ۲۰۰۰ نسخه در بهار ۸۴ و به قيمت ۳۰۰۰ تومان در دسترس محققان و علاقه مندان به مطالب پژوهشي است.
000537.jpg
حق قضاوت كنسولي (كاپيتولاسيون)
«حق قضاوت كنسولي؛ كاپيتولاسيون»، عنوان كتاب جديدي است كه به تازگي از سوي موسسه مطالعات و پژوهش هاي سياسي منتشر شده است. اين كتاب دو بخش را در خود جاي داده است. بخش اول، گزارش سومين نشست تخصصي اين مؤسسه راجع به كاپيتولاسيون و بخش دوم مقاله اي است با عنوان «حق استفاده آمريكاييان از معافيت و مصونيت سياسي و قضايي قرار داد وين در ايران.»
در اين مقاله امتيازات نامشروع قضايي و امنيتي آمريكا در ايران در سالهاي قبل از انقلاب به تفصيل مورد بحث و بررسي قرار گرفته است.
كاپيتولاسيون كه از عهد صفويه در ايران رخ نمود و پس از آن در دولت قاجار نيز در معادلات سياسي راه يافت، از موضوعات مورد بحث در تاريخ معاصر ايران به شمار مي رود. اين حق در ۱۳۰۶.ش به ظاهر از سوي رضا شاه پهلوي لغو شد، اما حضور و سيطره آن همچنان ادامه داشت. عليرغم وجود اين امتياز براي بيگانگان بويژه اتباع آمريكا در ايران، زياده خواهي آمريكاييان نيز باعث شد كه در ۱۳۴۳ شمسي بار ديگر توسط حسنعلي منصور، اين امتياز براي آنها با تصريح بيشتر تصويب و اعمال شود. اين پديده اعتراض علما و در رأس آن امام خميني(ره) را در پي داشت و به تبعيد ايشان در ۱۳ آبان ۱۳۴۳انجاميد. تبعيدي كه سرانجام با پيروزي انقلاب اسلامي در بهمن ۱۳۵۷ به پايان رسيد.
در نشست «كاپيتولاسيون» با حضور پنج نفر از صاحبنظران و محققان به اين موضوع پرداخته شده و اعتراضات مردمي كه در پي تصويب اين لايحه به وقوع پيوست، مورد بررسي قرار گرفته است.
قطع كتاب رقعي است و ۱۱۲ صفحه و با قيمت ۱۰۰۰ تومان وارد بازار شده است.
نشست تخصصي «كشف حجاب»
«نشست تخصصي كشف حجاب» عنوان يكي از جديدترين آثاري است كه منتشر شده است. اين كتاب كه متن پياده شده سخنراني هاي نشستي تخصصي به همين نام است، در برگيرنده مقالات تحقيقي و تخصصي تعدادي از محققان و انديشمندان مسائل تاريخي است و در آن ابعاد مختلف توطئه هايي كه توسط رضاخان براي مقابله با حجاب اسلامي زنان مسلمان ايران تدارك ديده شده، تشريح گرديده است. اين كتاب شامل سه بخش نشست تخصصي، ضميمه و تصاوير است. در بخش نخست مقالاتي با عناوين زير به چشم مي خورد.
(كشف حجاب، دومين پله ابتذال زن ايراني) نوشته خانم مهستي بوذرجمهري، (كشف حجاب در خلال اسناد) نوشته خانم حوريه سعيدي، (كشف حجاب در انديشه تني چند از منورالفكران و مقدمات اعلام كشف حجاب در ايران) نوشته دكتر مهدي صلاح و (فضاي سياسي ايران در كشف حجاب) نوشته حجت الاسلام عبدالمجيد معاديخواه.
در بخش دوم تحت عنوان ضميمه، مقاله اي تحت عنوان «تغيير لباس و كشف حجاب» به چشم مي خورد و بخش انتهايي كتاب شامل تصاوير مربوط به واقعه كشف حجاب است. چاپ اول كتاب كشف حجاب با شمارگان ۱۵۰۰نسخه و بهاي يك هزار تومان در بهار ۸۴ منتشر شده است.
000540.jpg
نشست تخصصي كالبدشكافي يك واقعه؛
۱۷ شهريور ۱۳۵۷
در مقدمه اين كتاب مي خوانيم: هفده شهريور ۱۳۵۷ واقعه اي رخ داد كه پس از گذشت نزديك به سي  سال، هنوز نكات جديدي درباره آن مطرح مي شود. اين واقعه در مهجوريت مضاعف به سر مي برد. از يك سو سازمان هاي فرهنگي، شاهدان واقعه و ديگر نهادهاي تاريخي مرتبط نتوانسته اند ابعاد آن را به تصوير بكشند. از سوي ديگر عده اي با اغراض سياسي و در پي تطهير حكومت پهلوي برآنند تا ثابت كنند، اساساً كشتاري در اين روز اتفاق نيفتاده است. كار بدانجا رسيده كه ادعا شده تصوير كف دست خونيني كه بر روي تابلوي «ميدان ژاله» نقش بسته و نماد واقعه ۱۷ شهريور به حساب مي آيد رنگ است و نه خون! بر اين اساس، مؤسسه مطالعات و پژوهش هاي سياسي كه در پي ارائه مستند تاريخ معاصر ايران، به ويژه تاريخ انقلاب اسلامي است، بر آن شد تا در يك نشست تخصصي نگاهي دوباره به اين واقعه داشته باشد.
در اين نشست كه با مشاركت فرهنگ سراي انقلاب در موزه امام علي(ع) تهران برگزار شد، بر اساس اسناد و مدارك و سخنان شاهدان عيني و مجروحان حادثه مشخص گرديد كه اين واقعه چگونه برنامه ريزي شده؛ حوادث روز هفده شهريور در ميدان شهدا (ژاله) چه بود؛ چه كساني دستور تيراندازي به مردم بي دفاع را صادر كردند و سرانجام كار چه شد؟
اين نشست تخصصي «۱۷ شهريور ۱۳۵۷؛ كالبدشكافي يك واقعه» نام گرفت. سخنرانان اين برنامه چهار نفر بودند كه نام آنان و عنوان هاي مطالبشان به ترتيب ارائه سخنراني عبارتند از: حجت الاسلام عبدالمجيد معاديخواه، تحليلي از واقعه ۱۷ شهريور؛ رخشنده اولادي، خاطراتي از واقعه؛ هدايت الله بهبودي، هفده شهريور در اسناد و مهدي توكلي، خاطراتي از واقعه.
كتاب «كالبدشكافي يك واقعه، ۱۷ شهريور ۱۳۵۷» در ۱۴۲ صفحه و با بهاي يك هزار تومان در اختيار محققين و پژوهشگران قرار گرفته است.

آشنايي با همايش ها و سمينارها

همايش بين المللي طراحي سيستم هاي هوشمند (ICIS2005)
۱- تاريخ برگزاري: اول تا سوم دسامبر ۲۰۰۵
۲- مكان برگزاري: مالزي / كوالالامپور
۳- آخرين مهلت ارسال مقالات: ۱۵ سپتامبر ۲۰۰۵
۴- مسئولين و مشاوران برگزاري: دانشگاه اوكلاهاماي آمريكا، دانشگاه سن فورد آمريكا، دانشگاه كالاگري كانادا، دانشگاه UMIST انگليس،  دانشگاه واسداي ژاپن، دانشگاه تكنولوژي برانشووينگ آلمان،  دانشگاه موناش استراليا، دانشگاه پلي تكنيك هنگ كنگ، دانشگاه ستونگواي چين، دانشگاه NTU سنگاپور،  دانشگاه آناهند، دانشگاه بين المللي تايوان و ...
۵- پست الكترونيكي:
icis_2005@petronas.com.my
۶- صفحه الكترونيكي:
http://www.utp.edu.my/ICIS2005
۷- نيم نگاه: ICIS2005 با هدف بحث و گفتگو در زمينه طراحي و كاربرد سيستم هاي هوشمند در صنعت پتروشيمي و پالايش به عنوان سنسورهاي هوشمند،  سيستم هاي هوشمند و كاربرد آنها در اكتشاف ميدان هاي گازي و نفتي، سيستم هاي هوشمند و پالايشگاه ها، طراحي ربات هاي هوشمند، سيستم هاي كنترل هوشمند، طراحي سيستم هاي فعال با سيستم هاي هوشمند در كليه مراحل شامل اجراي طرح، مديريت، كنترل تمام طرح بدون استفاده از نيروي انساني، طراحي ماشين آلات هوشمند، تكنولوژي مدرن كامپيوتري با استفاده از سيستم هوشمند، محافظت از سيستم هاي هوشمند و حفظ كيفيت سيستم ها، سياست گذاري ها و برنامه هاي آتي در طراحي سيستم ها و ماشين آلات هوشمند، سيستم هاي هوشمند در علوم پزشكي شامل كاربرد آنها در تصويربرداري، جراحي و ...، سيستم هاي هوشمند كامپيوتري و كاربرد آنها در مهندسي صنايع، حفظ محيط زيست با استفاده از سيستم هاي هوشمند، سنسورهاي هوشمند و كاربرد آنها در صنعت، نانوتكنولوژي و سازه هاي هوشمند، سيستم هاي تشخيص و شناسايي هوشمند و ... برگزار مي شود.
همايش بين المللي انرژي درماني هند
۱- تاريخ برگزاري: ۲۸-۲۶ اكتبر ۲۰۰۵
۲- مكان برگزاري: هند/ ولور
۳- پست الكترونيكي: emcon@cmcvellore.ac.in
۴- صفحه الكترونيكي:
http://www.emcon2005.org
۵- نيم نگاه: به جهت فاصله زماني زياد تا برگزاري همايش هنوز اطلاعات كاملي در سايت همايش موجود نيست.
همايش كمك هاي اوليه و پرستاري بيماران اورژانسي
۱- تاريخ برگزاري: ۱۶-۱۵ جولاي ۲۰۰۵
۲- مكان برگزاري: استراليا/ گلدكاست
۳- پست الكترونيكي:
info@healtheducation.com.au
۴- صفحه الكترونيكي:
http://www. healtheducation.com.au
۵- نيم نگاه: در اين همايش درباره كمك هاي اوليه به حادثه ديدگان، تصويربرداري، تشخيص باليني و ضايعات وارد شده به بيماران و پرستاري از آنها، تشخيص به موقع و سريع بيماري هاي قلبي و مغزي به ويژه سكته هاي قلبي و مغزي و امدادرساني به آنها. كودكان خصوصاً ضايعه ديدگان نيازمند به كمك هاي ويژه، ديابت و امدادرساني به بيماران ديابتي، مديريت شرايط بحراني، نجات بيماران و حادثه ديدگان در شرايط بحراني چون زلزله، سيل، آتش سوزي و ... بحث و گفتگو مي كنند.
سومين همايش بين المللي نسل جديد و نسل آينده دستگاه هاي تصويربرداري قلبي _ عروقي (ACIs)
۱- تاريخ برگزاري: ۲۴-۲۲ ژوئن ۲۰۰۵
۲- مكان برگزاري: آمريكا/ سن فرانسيسكو
۳- پست الكترونيكي: mtashjian@acuis.net
۴- صفحه الكترونيكي:
http://www. acuis.net
۵- نيم نگاه: همايش ACIS به منظور تبادل اطلاعات در زمينه روش ها، پژوهش ها، برنامه ها و سازه هاي موجود و مورد استفاده در تصويربرداري قلبي _ عروقي برگزار مي شود.
همايش بين المللي مواد، سازه ها و توليدات هوشمند
۱- تاريخ برگزاري: ۲۰-۱۸ آگوست ۲۰۰۵
۲- مكان برگزاري: هند/ رانچي
۳- پست الكترونيكي: isimm@bitmera.ac.in
۴- صفحه الكترونيكي:
http://www. bitmesra.ac.in/conference/isimm
۵- نيم نگاه: پژوهشگران، مؤسسه هاي تحقيقاتي، اساتيد دانشگاه، صاحبان صنايع و سياست گذاران اقتصادي درباره فراهم آوردن تسهيلات مناسب جهت افزايش توليد سازه هاي هوشمند، آينده صنعت و ماشين آلات هوشمند، ساخت و طراحي مواد، فرايندها و توليدات هوشمند، مهندسي طراحي سيستم هاي هوشمند در صنايع مختلف، تكميل سيستم هاي ميكروالكترومكانيك (mems) وعملكرد اين سيستم ها، نانوفابريكيشن (سازه هاي نانو)، نانو ارشيتكتور، تكنولوژي پليمرهاي نانو، ساخت، طراحي و كاربرد ربات هاي هوشمند و خودكار و ... بحث و گفتگو خواهند كرد.
دوازدهمين همايش بين المللي مهندسي كامپيوتر گرايش نرم افزار منطقه آسياي پاسفيك (APSEC2005)
۱- تاريخ برگزاري: ۱۷-۱۵ دسامبر ۲۰۰۵
۲- مكان برگزاري: تايوان / تايپه
۳- آخرين مهلت ارسال مقاله: ۱۵ آگوست ۲۰۰۵
۴- پست الكترونيكي:
yjlee@selab.csie.ncu.edu.tw
۵- صفحه الكترونيكي:
http:// selab.csie.ncu.edu.tw/apsec2005
۶- APSEC2005 با هدف ارائه طرح ها، نظريه ها، روش ها و يافته هاي جديد پژوهشگران و مهندسان كامپيوتر در زمينه علم نرم افزار برگزار مي شود. از محورهاي بحث و گفتگو مي توان به خدمات كامپيوتري در زمينه علم نرم افزار در منطقه شرق، روش هاي طراحي نرم افزارها، فرايندهاي پيشرفت صنعت نرم افزار، برآورد هزينه ها در صنعت نرم افزار، مديريت ساخت و طراحي پروژه هاي جديد نرم افزاري، مديريت كيفيت در توليد سازه ها، نيازمندي و نواقص توليدات نرم افزاري منطقه آسياي پاسيفيك، روش هاي جديد و سريع طراحي نرم افزارهاي كامپيوتري، مهندسي نرم افزار و طراحي سيستم هاي هوشمند كامپيوتري و ... اشاره كرد.
ترجمه و تنظيم: مهتاب خسروشاهي

بازارچه كتاب

000522.jpg
انتشار هفدهمين شماره عكسنامه
هفدهمين شماره فصلنامه «عكسنامه» ، نشريه تخصصي عكاسي، ويژه بهار ۱۳۸۴ منتشر شد.
در اين شماره عكسنامه مطالب زير را مي خوانيد: زيبايي گذشته هرگز نمي ميرد (گفت وگو با سارامون، پاره هايي از دنياي ناپايدار (ژيل التيري)، عصر آزادي و آشوب ديجيتال (پل  آردن)، مشروعيت بخشي نظري (دومينيك بكه)، نگريستن به رنج ديگران (سوزان سونتاگ)، شهرهاي مرئي (گراهام باجت)، لاويك رمولر، هويتي دورگه (كريستيان گيتنوني و يانيك ويگرو)، عكس و نوشته تجربه ها/ عكس.
عكسنامه به صاحب امتيازي دفتر پژوهش هاي فرهنگي (گروه عكس و مطالعات تصويري) و مدير مسئولي رعنا جوادي منتشر مي شود.
000525.jpg
«وب» جديد منتشر شد
شصت و يكمين شماره ماهنامه آموزشي، پژوهشي و اطلاع رساني «وب» ويژه تيرماه ۱۳۸۴ منتشر شد.
در اين شماره ماهنامه وب مطالب زير را مي خوانيد: چالش هاي فرهنگي اينترنت در سطوح بين المللي/ مايكروسافت، گذر از تحقيق به توليد/ ويژگي جديد YAHOO/ جنگ لينوكس و Long horn بالا مي گيرد/ پيوند حيرت انگيز علم ژنتيك و دانش مهندسي/ حقيقت ارتقا يافته، عضوي ديگر از خانواده حقيقت مجازي/ دنياي زبان هاي برنامه نويسي/ تبادلات مالي online/ مدل سازي در maya/ نكاتي درباره بازيابي داده ها از راه دور/ كارگاه unix/ كالبد شكافي رجيستري/ پرتال چيست/ پشت پرده كامپيوتر/ تهديد عليه شبكه/ بهبود وب سايت از نظر محتوا/ اخبار ICT ايران و جهان/ گذري در دنياي فناوري/ در دنياي كامپيوتر چه مي گذرد/ سرويس هاي كوتاه كننده آدرس هاي اينترنتي.
آقاي دوست داشتني
نويسنده: همايون خسروي دهكردي/ ناشر: نشر آبي/ چاپ اول، ۱۳۸۳/ ۸۹ صفحه، رقعي/ ۹۰۰ تومان.
كتاب حاضر شامل هفت داستان كوتاه است. جمشيد جم، ريورسايد، اعتراف، آقاي دوست داشتني، پلوراليسم فرودگاهي، شكلوفسكي و درويش مسلك عناوين داستان هاي اين كتاب است.
تئاتر در ايران
مؤلف: بهروز غريب پور/ ناشر: دفتر پژوهش هاي فرهنگي/ چاپ اول ۱۳۸۴/ ۱۲۰ صفحه، رقعي/ ۹۵۰ تومان.
كتاب «تئاتر در ايران» در هفت فصل تدوين شده است. فصل اول: پيشينه نمايش در ايران، فصل دوم: انواع نمايش هاي ايراني؛ فصل سوم: تعزيه در ايران؛ فصل چهارم: تقليد؛ فصل پنجم: نوآوري در تئاتر ايران؛ فصل ششم: گزارش خان ملك ساساني در باره تئاتر ايران و فصل هفتم: يك مكتب جديد تئاتري در ايران.
هنر قلمزني در ايران
مؤلف: منوچهر حمزه لو/ ناشر: دفتر پژوهش هاي فرهنگي/ چاپ اول، ۱۳۸۴/ ۱۱۲ صفحه، رقعي/ ۹۵۰ تومان.
قلمزني هنري والا و ارزشمند در فرهنگ سنتي و هنر معنوي ايرانيان است و از جايگاه ويژه اي برخوردار است كه به كمك ذوق و انديشه هنرمند ايراني با تأثير از آداب، سنن، فرهنگ و مذهب، در بيان آرا و عقايد ايرانيان به زيباترين وجهي بر روي شيء فلزي نقش بسته و در درازناي تاريخ رويدادها و تحولات گوناگون را پشت سر گذاشته و ماندگاري آن را به نسل هاي بعد منتقل كرده است.
در فصل اول اين كتاب، ضمن ارائه تاريخچه كشف فلز و چگونگي دسترسي به آثار به دست آمده فلزي اعم از زرين، سيمين و مسين، با اشاره به اشيايي كه بر روي آن ها هنر قلمزني نقش بسته است، برخي ويژگي هاي نقوش و فرم و اشكال آن ها بيان شده است.در فصل دوم فلزاتي كه در هنر قلمزني كاربرد دارند و سبك ها و شيوه هاي هنر قلمزني بحث شده است.در فصل سوم روش ساخت و اجرا مواد و ابزار مورد كاربرد در اين رشته به اختصار توضيح داده شده است و در فصل چهارم برخي هنرمندان معروف اين رشته اجمالاً معرفي شده اند.
000528.jpg
رساله تدابير شاه و وزير
تأليف: زين العابدين كوهره اي/ تصحيح: مهين دخت حاجيان پور(همبلي)/ ناشر: مركز نشر دانشگاهي/ چاپ اول، ۱۳۸۴/ ۹۸ صفحه، رقعي/ ۹۰۰ تومان.
در تاريخ سياسي ايران، همواره شخصيت هاي تاريخي در تعيين مسير تحولات پيش رونده يا پس رونده نقش عمده اي داشته اند. يكي از اين شخصيت ها آغامحمدخان قاجار است. حافظه تاريخي ما او را جنگجويي باتدبير، خونخوار، سفاك، كينه جو، حيله گر، زيرك و جاه طلب مي شناسد. او به همراه وزير مكار و مدبر خود، حاج ابراهيم كلانتر شيرازي (اعتمادالدوله)، بخشي از تاريخ سياسي دوره قاجار را رقم زده اند. نويسنده ناشناس رساله تدابير شاه و وزير كه خود را «راقم اخبار» مي نامد، به سفارش سرجان ملكم نويسنده كتاب معروف تاريخ ايران مستقيم و ساده درباره اين دو شخصيت سخن مي گويد.
مصحح اين كتاب (مهين حاجيان پور)، كتاب را از يكي از قفسه هاي كتابخانه انجمن سلطنتي لندن به درآورده، گردوخاك ايام از رخسارش زدوده و نويسنده ناشناس آن را به دوستي شناسانده است.
مقام صبر
(با نگاهي به چهل حديث امام خميني(ره))
گردآورنده و تنظيم: نيرالسادات سيداصفهاني/ ناشر: دفتر مطالعات و تدوين تاريخ ايران/ چاپ اول، ۱۳۸۴/ ۳۰ صفحه، پالتويي/ ۲۰۰ تومان.
حسد، نقاق، كبر، ريا و حضور قلب در نماز، از جمله موضوعاتي است كه در اين كتاب به طور مختصر مورد بحث قرار گرفته است.

|  اقتصاد  |    اجتماعي  |   سياست  |   فرهنگ   |   موسيقي  |   ورزش  |

|   صفحه اول   |   آرشيو   |   بازگشت   |