پنجشنبه ۹ تير ۱۳۸۴
تعميق عشق در زندگي خانوادگي
000516.jpg
محمدصادق اميني
متأسفانه در دنياي امروز كودكان با خلأهاي عاطفي فراواني بزرگ مي شوند و والدين دانسته يا ندانسته از كنار اين حقيقت مي گذرند. به جرأت مي توان گفت كه بيشتر والدين در عصر حاضر تنها به فكر تهيه نيازهاي اوليه اي مثل خوراك، پوشاك و سرپناهي براي كودكان خود هستند و به نيازهاي عاطفي فرزندان خود كه براي تأمين آنها نياز به پولي ندارند كمتر توجه مي كنند، اما اين فقط بخشي از ماجراست و متأسفانه دامنه اين خلأ تا مرز روابط بين زوجين نيز گسترده شده است. چه كسي مقصر است؟ خانواده؟ دولت؟ يا ساير نهادهاي اجتماعي؟ چه كسي بايد قدم اول را براي اصلاح و تأمين نيازهاي واقعي كودكان بردارد؟
اين خود شما هستيد كه بايد به فكر آينده عاطفي نسلي باشيد كه مي خواهيد از خود به يادگار بگذاريد. اهميت نقش و جايگاه والدين در تربيت كودكان بر هيچ كسي پوشيده نيست. پدر يا مادر بودن فرقي نمي كند و زوجين نبايد از زير بار اين وظيفه سنگين شانه خالي كرده و بار مسئوليت هاي آن را به گردن يكديگر بيندازند. فرزند يا فرزندان عزيزتان هميشه شما را مي بينند و مراقب طرز برخورد شما با يكديگر هستند. كودك امروز شما آينده ساز نسلي است كه هنوز نيامده ولي در آمدن آن اصلاً شكي نيست. والدين بايد از همين امروز به كودكان خود بياموزند كه چگونه بايد در اجتماع زندگي كرده و انسان ها در قبال همديگر و بخصوص همسر خود چه وظايفي به عهده دارند. كودك امروز شما پدر يا مادر آينده است. اگر اين كودك خود با خلأ عاطفي بزرگ شود چگونه مي تواند همسر خوب و يا پدر يا مادر بهتري براي فرزندانش باشد؟ اين حقيقتي است كه خوشبختي نسل بعدي انسان ها توسط نسل قبلي رقم مي خورد. آيا براي شما مهم نيست كه كودكان شما به موفقيت برسند يا در زندگي خود به خوشبختي واقعي برسند؟ براي رسيدن به اين موارد بايد والدين تعريف درستي از خوشبختي و روابط زناشويي داشته باشند تا بتوانند تجربه اي براي منتقل كردن به فرزندانشان داشته باشند. يادگيري كودك ناخودآگاه است و هر رفتار مثبت يا منفي شما را در ذهن خود ثبت مي كند. اگر مي خواهيد كودك شما در آينده خانواده موفقي را تشكيل دهد بايد مراقب رفتار خود با همسرتان باشيد و به اين نكته توجه كنيد كه كودكان عشق، محبت و وفاداري را از والدين خود مي آموزند. اگر شما رفتار درستي با همسر خود نداشته باشيد نمي توانيد اميدوار باشيد كه رفتار كودك شما نيز در آينده با همسرتان صحيح و منطقي باشد، هر چند كه او را به بهترين مهدكودك يا بهترين دانشگاه بفرستيد. دانشگاه واقعي كودكان براي يادگيري هنر زندگي، كانون خانواده است. به همين منظور شما مي توانيد با عمل به موارد مطرح شده در خصوص نحوه برخورد با همسر به كودكان خود بياموزيد كه چگونه بايد با همسر خود در آينده برخورد كنند تا بتوانند انسان هاي موفقي در زندگي شخصي و زندگي اجتماعي شوند. موارد مطرح شده در اين خصوص همه جنبه تربيتي دارد و هم در افزايش مهر و علاقه بين زوجين تاثيرات فوق العاده اي به همراه خواهد داشت.
به همسر خود ابراز علاقه كنيد
قبل از هر چيز صادقانه به اين سؤال جواب دهيد كه آيا شما همسر خود را واقعاً دوست داريد يا در نتيجه سال ها زندگي مشترك فقط به او عادت كرده ايد؟ حقيقت اين است كه دوست داشتن با به همديگر عادت كردن فرق دارد. شما مي توانيد با حضور عشق در زندگي تان سلامت روابط زناشويي تان را بيمه كنيد ولي اگر تنها به همسر عزيز خود عادت كرده ايد ممكن است روزي از اين عادت دلزده شويد. اگر خواهان عشق در روابط زناشويي هستيد بايد عشق بي قيد و شرط را به همسر خود هديه كنيد، زيرا تنها عشق ضامن بقاي روابط زناشويي است. عشق و محبت يك فلش دو طرفه است. هر چقدر بيشتر به همسر خود عشق بورزيد او هم شما را بيشتر دوست خواهد داشت. عشقي كه بروز مي دهيد به شما بازمي گردد و با خود آزادي و خوشبختي به همراه مي آورد.
ابراز احساسات يكي از بهترين راه ها براي بهبود درروابط وافزايش صميميت است. زماني تصور مي شد كه حيوانات بچه هاي خود را به منظور تميز كردن مي ليسند در حالي كه يافته هاي علمي نشان مي دهد تحريك بجاي پوست به منظور رشد رفتاري و عضوي، امري اساسي و ضروري در حيوانات است. يافته هاي علمي حتي نشان مي دهد كه نوازش به منظور افزايش رشد بين انسان و حيوان مشترك است. يافته هاي علمي نشان مي دهد كه اگر كودكان در خردسالي مورد ناز و نوازش والدين قرار نگيرند تند مزاج و نابهنجار مي شوند. براساس پژوهش ها و آزمايش هاي انجام شده بر روي پسر بچه ها معمولي اين نتيجه به دست آمده است كه كودكاني كه پدر، مادر يا پرستار آنان را بيشتر در آغوش گرفته و نوازش كرده اند، زودتر راه افتاده و زبان باز مي كنند و ضمناً از ضريب هوشي بالاتري نيز برخوردار خواهند بود. دكتر «هارولدواشا» مي گويد: در آغوش گرفتن در جسم خسته يك آدم هواي تازه اي از زندگي مي دمد و به آدمي احساس جواني بيشتري مي بخشد. هنگامي كه كسي نوازش و لمس مي شود، ميزان «هموگلوبين» خونش به اندازه زيادي افزايش مي يابد. هموگلوبين بخشي از خون است كه باعث انتقال اكسيژن به اندام هاي بدن مي شود. افزايش ميزان هموگلوبين تمام بدن را تقويت مي كند و ضمن جلوگيري از بروز امراض، بهبودي را سرعت مي بخشد و باعث ايجاد آرامش و نشاط در فرد مي شود.
سپر عاطفي زندگي تان را تقويت كنيد
پول، امنيت و محبت سه چيزي است كه هر انساني در زندگي به آن نياز دارد. امنيت نياز مشترك تمام انسانهاست. هيچ كسي در روي كره زمين وجود ندارد كه به امنيت نياز نداشته باشد. وجود بعضي از ارگان هاي دولتي نظير پليس و ارتش همه گواه اين نياز انسان ها و ملت ها براي تأمين امنيت جاني و منافع ملي آنهاست. مردم به امنيت در شغل، محيط خانواده و جمع دوستان نياز دارند، اما در روابط زناشويي امنيت مهم تري وجود دارد كه فقط به وسيله شما و نه به كمك سازمان هاي دولتي تأمين مي شود و آن امنيت عاطفي همسر شماست. اولين وظيفه زوجين در قبال يكديگر توليد امنيت عاطفي است. امنيت عاطفي همسر شما وقتي تأمين مي شود كه او احساس كند شما به او نياز داريد. اگر همسر شما در روابط زناشويي احساس ناامني كند حسادت ايجاد مي شود و حسادت عاطفي تقاضايي است كه تنها با دريافت مهر و محبت بيشتر برطرف مي شود. شما بايد اين احساس را در همسر خود ايجاد كنيد كه او را در كره زمين بيشتر از هر كس ديگري دوست داريد و براي رسيدن به خوشبختي به او نيازمنديد.
احترام همسرتان را حفظ كنيد
ارزش و احترامي كه شما براي همسر خود قائل هستيد به طور مستقيم بر افكار، گفته ها و اعمال او تأثير مي گذارد. شما با اين كار باعث مي شويد تا همسرتان از زندگي لذت بيشتري ببرد و اعتماد به نفس او به مقدار زيادي افزايش مي يابد و بتواند به راحتي و بدون اضطراب با ديگران ارتباط برقرار كند. احساس با ارزش بودن به معناي قبول شايستگي ها و لياقت احترام داشتن براي همسر تلقي مي شود، اما در صورت كمبود اين احساس اين باور به او دست مي دهد كه لايق يك زندگي خوب نيست و وضع روحي او هر روز بدتر مي شود و نهايتاً وضع زندگي هرگز بهبود نخواهد يافت. براي رسيدن به روابط عاشقانه زوجين نبايد از كلمات زننده نسبت به يكديگر استفاده كنند، زيرا هيچ چيزي مانند كلمات بد به صميميت در خانواده لطمه نمي زند. در كنار حفظ احترام همسر، زوجين بايد احترام والدين همسر خود را نيز رعايت كنند چون احترام به والدين همسر در حقيقت احترام به خود همسر تلقي مي شود و مي تواند باعث افزايش مهر و محبت در زندگي گردد. زوجين بايد در مقابل ديگران طوري با يكديگر برخورد كنند كه ديگران گمان كنند كه آنها در زندگي مشتركشان به وحدت و يگانگي رسيده اند.
به همسرتان برچسب نزنيد
زندگي يك فرايند رو به رشد است. همسران در ابتداي ازدواج هر دو بي تجربه هستند و در مسئوليت پذيري تجربه چنداني ندارند. وقتي كه همسر عزيز شما اشتباهي مي كند سريعاً در مورد اشتباه او قضاوت نكنيد. به اين فكر كنيد كه خودتان هم ممكن است در آينده اشتباهي بكنيد. آيا دوست داريد با شما بد برخورد شود؟ متأسفانه يكي از بزرگترين مشكلات زوج هاي جوان در ابتداي زندگي مشترك مسأله پخت وپز است. مهم نيست كه چه كسي مقصر اين مسأله است، والديني كه به فرزندان خود پخت وپز ياد نداده اند يا همسراني كه بيشتر به غذاي خوشمزه فكر مي كنند تا روابط عاشقانه، به هر حال در ابتداي زندگي مشترك ممكن است همسر شما توانايي زيادي در پخت وپز نداشته باشد و حتي گاهي اوقات غذايي خام و سوخته به شما دهد ولي به او برچسب نزنيد (تو اصلاً آشپزيت خوب نيست يا...) و او را تحقير نكنيد. فكر نكنيد اگر همسر خود را در جلوي جمع ضايع كنيد او تصميم مي گيرد كه از اين به بعد دقت بيشتري كرده و دستپختش بهتر شود. شما با اين كار چاشني عشق را از غذاي خود حذف كرده ايد و به جاي آن به غذاي خود سم ترس را اضافه كرده ايد. او به جاي اين كه با عشق براي شما آشپزي كند با ترس به آشپزي پرداخته تا مبادا شما غذايي سوخته يا نپخته بخوريد. مطمئن باشيد با هر يك قاشقي كه از غذاي توأم با ترس بخوريد احساس لذت و شادابي را از زندگي خود دور كرده ايد. شما فقط سير مي شويد ولي لذت نمي بريد. به اين فكر كنيد كه ممكن است همسر شما يك عمر به خاطر اين ترس ها، از هرگونه تغيير و تحول مثبت در زندگي خودداري كند.
استقلال فردي تان را حفظ كنيد
در دل عشق راز ساده اي وجود دارد؛ عشق به معشوق اجازه رهايي مي دهد. پس مي توانيد به تركيبي از استقلال و با هم بودن برسيد و در موقع نياز، در اين باره آزادانه با هم حرف بزنيد. مي گويند مي توان آن قدر به هم نزديك بود تا از كمبود هوا شكايت كرد. اما بهتر است اجازه ندهيد در رابطه عاشقانه تان چنين مسأله اي پيش بيايد. مي توانيد هنگام نياز همسرتان به او آزادي بدهيد. بگذاريد رها باشد و وقتي نياز به مراقبت داشته باشد از او كاملاً مراقبت كنيد. مي توانيد متعهد بشويد تا هنگام نياز، در رابطه تان فضاي باز ايجاد كنيد. مي توانيد صميميت و تنهايي را دوست داشته باشيد تا گره اي در كارهايتان ايجاد نشود. زندگي مشترك به اين معني نيست كه شما بايد در تمام كارهاي خصوصي همسرتان دخالت كنيد و به جاي او تصميم بگيريد. جبران خليل جبران گفته است: همديگر را دوست داشته باشيد، اما از عشق بند نسازيد. وقتي بدانيد بين صميمي ترين افراد نيز فاصله نامحدودي وجود دارد، مي توانيد در كنار هم زندگي خوبي داشته باشيد. اگر اين فاصله را بپذيريد، همديگر را كامل تر مي بينيد.
در روابط زناشويي هر چقدر احساس مالكيت بيشتري داشته باشيد. عشق كمتري نصيب تان مي شود. مي توانيد با ديدن شادي همسرتان از فعاليت هايي كه در آنها برتري دارد، خوشحال بشويد و از وجودش لذت بيشتري ببريد. به همسر شاد، راحت تر مي توان عشق ورزيد. اگر شما آزادي طبيعي ومشروع همسرتان را از او بگيريد در واقع احساس شادي را در او خفه كرده ايد. فراموش نكنيد كه مي توانيد فرد باقي بمانيد ولي همزمان قسمتي از يك جفت باشيد، درست مثل لنگه هاي كفش كه جهت نوك هر كدام به يك طرف است ولي در كنار يكديگر يك راه مستقيم را مي پيمايند.
به همسر خود هديه بدهيد
هديه دادن يكي از قديمي ترين زبان ها براي بيان عشق است. مايه تأسف است كه انسان ها خود را از چنين هديه با ارزشي كه قيمت چنداني هم ندارد محروم مي كنند و گل دادن را تنها محدود به روز تولد يا عيادت از بيمار كرده اند. شما مي توانيد با هديه دادن زندگي و محل سكونت تان را سرشار از امواج مهر و محبت كنيد. به ارزان بودن هديه اي كه مي خواهيد بدهيد فكر نكنيد، بعضي از اعمال محبت آميز داراي امواج كوچك ولي خاصي است كه بسيار دورتر از امواج هداياي گران قيمت مي روند. شما بايد اين قدر به كار خوب خود ادامه بدهيد تا مهرباني و هديه دادن بخشي از وجود شما شود. نگران اين نباشيد كه ممكن است ديگر هداياي شما بي ارزش يا تكراري شوند. مطمئن باشيد هيچ وقت اين اتفاق نمي افتد. صرفاً گرانترين هديه حاكي از بالاتر بودن ميزان عشق نيست. مهم اين است كه شما در هنگام هديه دادن به فكر همسر خود بوده ايد. بزرگترين هديه اي كه مي توانيد به همسران خود بدهيد، عشق بي قيد و شرط است. عشق بدون قيد و شرط نه تنها به فرديت هر كس احترام مي گذارد بلكه آن را پرورش مي دهد، حتي اگر جدايي يا از دست دادن همديگر را به همراه داشته باشد.
با همسر خود زياد صحبت كنيد
يك قلم و كاغذ برداريد و حساب كنيد كه يك هفته چند ساعت يا چند دقيقه است. بعد از اين كار به اين سؤال پاسخ دهيد كه چقدر از اين زمان را به گفت وگو با همسر عزيزتان اختصاص مي دهيد. سي دقيقه، يك ساعت، ده ساعت؟ از همسر خود بپرسيد كه آيا اين مقدار زمان براي او كافي است تا تمام حرف ها و مشكلاتش را با شما در ميان بگذارد؟ به جاي اين كه هر شب بعد از رسيدن به خانه در جايي بنشينيد، تلويزيون نگاه كنيد يا روزنامه بخوانيد با همسر عزيزتان صحبت كنيد و اگر وقتي باقي ماند به روزنامه خواندن بپردازيد. هنگامي كه همسر عزيز شما كنارتان مي نشيند تا با شما صحبت كند روزنامه را به كناري گذاشته و تمام وقت خود را به او اختصاص دهيد. ممكن است اين طور بگوييد كه تمام طول روز را كار مي كنيد و شب هنگام كه به خانه برمي گرديد خسته مي شويد، ولي شما نبايد از اين بهانه براي ناديده گرفتن نياز همسرتان به صحبت كردن سوءاستفاده كنيد. شما بايد طوري برنامه ريزي كنيد كه سر فرصت با همديگر صحبت كنيد. براي آن كه شما از همسرتان شناخت كافي داشته باشند بايد مقدار زيادي از زمان خويش را صرف گفت وگو با او در مورد علايق و طرز تفكر خود كنيد. اين كار باعث مي شود تا او شما را بهتر بشناسد. شما بايد از اين گونه لحظات براي نشان دادن عميق ترين احساسات خود استفاده كنيد. بدون مكالمه، نمي تواند صميميتي در زندگي شما وجود داشته باشد. تنها راهي كه مي توانيد با همسرتان رابطه خوبي داشته باشيد، زياد صحبت كردن و گفتن حقيقت است. تنها يك رابطه حقيقي بين شما و همسرتان مي تواند زندگي شما را به سوي كمال و خوشبختي هدايت كند. هيچ احساسي براي يك همسر بدتر از آن نيست كه در عين اين كه متاهل است باز احساس تنهايي كند و نتواند حرف هايش را با كسي در ميان بگذارد. در كنار صحبت كردن با همسر بايد وقت كافي نيز به گوش كردن حرف هاي او اختصاص دهيد. فراموش نكنيد كه خوب گوش كردن كامل كننده حلقه روابط زناشويي است. گوش كردن يكي از مؤثرترين روش ها براي تحت تأثير قرار دادن همسر است. اگر شما نشان دهيد كه واقعاً علاقه منديد كه به حرف هاي همسر خود گوش كنيد مي توانيد به راحتي او را تحت تأثير خود قرار دهيد. انسان ها ناخودآگاه جذب كساني مي شوند كه به حرف هاي آنان مشتاقانه گوش مي كنند. با خوب گوش كردن مي توانيد موانعي را كه در سر راه زندگي مشتركتان قرار دارد را به راحتي برطرف كنيد، در غير اين صورت همسر شما اين طور تصور مي كند كه شما براي همه وقت كافي داريد و تنها براي او وقت نداريد و نهايتاً كم كم از شما فاصله مي گيرد.
روانشناسان ثابت كرده اند كه گوش كردن باعث افزايش مهر و علاقه در زندگي مشترك مي شود. در واقع نيمي از مشكلات زوجين در زندگي زناشويي از خوب گوش كردن نكردن شروع مي شود و نهايتاً آنها را دچار سوء تفاهم و مشكلات بعدي مي كند.
از همسرتان زياد تعريف كنيد
مي گويند هنگامي كه به دنبال خوبي در ديگران باشيد، بهترين را در خودتان خواهيد يافت. اگر شما به دنبال راهي مي گرديد تا نزد همسر خود محبوب تر شويد مي توانيد از تكنيك تعريف و تمجيد استفاده كنيد. در تعريف و تمجيد نيرويي جادويي نهفته است كه شما به كمك آن مي توانيد به اعماق قلب همسر خود نفوذ كنيد. اگر مي خواهيد بيشتر در قلب همسر خود نفوذ كنيد بايد در تعريف و تمجيد كردن از خود سخاوت بيشتري نشان بدهيد. ديل كارنگي در اين زمينه گفته است:«از صميم قلب تأييد كنيد و در تحسين كردن دست و دلباز باشيد. » زوجين در ابتداي زندگي به علت اين كه شناخت زيادي از يكديگر ندارند در كارهاي خود دچار شك و ترديد مي شوند. شما مي توانيد براي برطرف كردن شك و ترديد و به منظور افزايش مهر و علاقه در روابط زناشويي از اين نيروي عظيم كه در دسترس شماست استفاده كنيد. اين كار براي شما خرجي ندارد، مطمئن باشيد پيرامون شما انسان هاي بسياري وجود دارند كه براي شنيدن كلامي تحسين آميز حاضرند به هر كاري دست بزنند، شايد همسر عزيز شما يكي از اين افراد باشد.
مراقب همديگر باشيد
اگر همسر شما در حال حاضر بيمار است و اين بيماري براي شما بجز هزينه هاي مادي، مشكلات زيادي به همراه آورده است به اين موضوع فكر كنيد كه زماني كه پدر يا مادر شما مريض مي شدند طرف مقابل با او چگونه برخورد مي كرد. به لحظاتي در كودكي خود فكر كنيد كه آنها شب تا صبح بيدار مي ماندند تا از همديگر مراقبت كنند. مطمئن باشيد با به ياد آوري اين خاطرات مي توانيد تحمل خود را در انجام وظايف و ايفاي نقشي كه به عهده داريد بالاتر ببريد. عشق مقصد نهايي و بالاترين هدفي است كه بشر آرزويش را دارد. از عشق ورزيدن به عنوان تنها دارو و درمان واقعي براي مداواي همسر خود استفاده كنيد. باور كنيد اگر به او عشق بورزيد مي توانيد همسر بيمار خود را درمان كنيد. اعمال محبت آميزي كه شما در حق همسر عزيز خود انجام مي دهيد خواص درماني دارند و باعث مقاوم شدن بدن همسرتان در برابر بيماري ها مي شود.
حرف آخر: خدا را در زندگي مشتركتان فراموش نكنيد
ما بايد بپذيريم كه موجوداتي هستيم كه با خواست خدا خلق شده ايم و هميشه مي توانيم در زندگي پيشرفت كنيم. خداوند بزرگ همواره شاهد تك تك اعمال ماست و براي هدايت بشر به سوي كمال و خوشبختي واقعي سفيران عشق زيادي را فرستاده است. خوشبختانه شما فقط با مطالعه كتب اسلامي و... و عمل به پيشنهادات ارايه شده آن مي توانيد راه حقيقي خوشبختي در زندگي زناشويي را پيدا كرده و به داشتن زندگي سالم و عاري از هرگونه مشكلات اخلاقي اميدوار باشيد، اما شرطي براي رسيدن به خوشبختي وجود دارد و آن اين است كه ببينيد در زندگي سابق خود چقدر اشتباه كرده ايد و آيا حاضريد از همسر خود به خاطر اشتباهاتتان معذرت خواهي كنيد. ارتباط مستحكم و پا برجا در روابط زناشويي نصيب كساني مي شود كه به اهميت آن پي برده اند و حاضرند از همسر خود به خاطر اشتباهاتي كه در حق او مرتكب شده اند معذرت خواهي كنند. در حقيقت عذرخواهي خالصانه برتر از تشخيص اشتباه است و نشان مي دهد شما اشتباهاتي را كه در حق همسر عزيز خود انجام داده ايد را به رسميت شناخته و آن قدر به رابطه زناشويي تان اهميت مي دهيد كه مي خواهيد از همسر خود عذرخواهي كنيد. فراموش نكنيد كه هيچ كس در دنيا وجود ندارد كه همسري به خوبي شما داشته باشد.
مطمئن باشيد كه با به كار بستن اين موارد پيشنهادي مي توانيد كليدي براي باز كردن قفل مشكلات زندگي مشترك خود بياييد و آن را باز كنيد. پس درنگ نكنيد اين كليد را هر چه سريع تر در قفل قرار دهيد و آن را باز كنيد.
موارد گفته شده هنگامي كه در كنار يكديگر قرار مي گيرند كليدي را مي سازند كه مي توانيد به كمك آن قفل مشكلات زندگي مشترك را براي هميشه باز كنيد. اين كليد هم اكنون در ذهن شما وجود دارد. فراموش نكنيد كه عشق هرگز رد نمي شود و پاسخ عشق عشق است، پس به جاي اين كه امروز دست خالي به خانه خود بازگرديد يك شاخه گل براي همسر خود بخريد و با صداي بلند به او بگويد دوستش داريد.

صد خطري كه زندگي ما را تهديد مي كند
بدهكاري
شايد خريد يك الماس زيركونيم مكعب از يك فروشگاه اينترنتي با كارت اعتباري پيشنهاد خوبي باشد، اما مراقب باشيد چون كه اين تصميم  عجولانه ممكن است باعث مرگتان شود.
بدهي مشتريان در نقاط مختلف دنيا به بالاترين حد خود رسيده است. در دهه ۱۹۸۰ در ايالات متحده هر خانواده طي سال در برابر هر دلار ۷۰ سنت بدهي داشت اما امروزه هر خانواده آمريكايي در برابر هر دلار ۹۹ سنت بدهي دارد. زماني كانادايي ها به خود مي باليدند كه «آمريكايي ها خرج مي كنند كانادايي ها پس انداز.» اما امروزه فرق زيادي با هم ندارند زيرا بدهي يك خانواده كانادايي به ۴/۹۷ درصد درآمد سرانه اش رسيده است. در سال ۲۰۰۰ يك خانواده متوسط حدود ۵۲۶۹۰ دلار كانادايي (۴۰۹۱۲ دلار آمريكايي/ ۲۲۳۳۲ پوند) بدهكار بود. در ضمن پس ا ندازهاي فردي به پايين ترين حد خود در تاريخ كانادا تنزل كرده است. اين اوضاع باعث افزايش ورشكستگي، خودكشي، مشكلات جسماني وسرخوردگي در افراد شده است.
در بررسي هاي روانشناسي معلوم شده است كه انسان از زير دين كسي قرار گرفتن بيزار است مثلاً  اگر فردي به ما محبتي بكند احساس مي كنيم كه بايد پاسخ محبت او را بدهيم. اين موضوع جهاني است و جامعه شناسان اين رفتار را تقريباً در تمامي جوامع انساني مشاهده كرده اند. اگر كسي نيكي و خوبي ديگران را بدون تلاش در جهت جبران آن بگذارد مسلماً  مورد نفرت  افراد جامعه خود واقع مي شود و مردم از وي دوري مي كنند واگر شخصي به علت گرفتاري هاي اقتصادي نتواند محبت هاي ديگران را جبران كند از نظر روانشناسي ممكن است نااميد شده و از كمك خواستن از ديگران در مواقع لزوم اجتناب ورزد. او براي اين كه در وضعيت جبران كردن قرار نگيرد از دوستان خود فاصله مي گيرد.
افرادي كه گرفتار بدهي سنگين هستند كمتر به مراكز پزشكي جهت پيشگيري از بيماري مي روند. در سال ،۱۹۹۷ يك گروه از محققان دانشگاه ايالتي اوهايو با تحقيق بر روي ۱۰۳۶ نفر از اهالي اوهايو دريافتند افرادي كه نسبت به بدهي شان بيشترين اضطراب را دارند نسبت به افراد بدهكار ديگر كه چندان مضطرب نيستند، از وضعيت جسماني بدتري برخوردارند. اين گونه افراد علاوه بر داشتن اضطراب و مشكلات جسماني ناشي از آن احساس مي كنند كه عضو بي ارزشي از اجتماع هستند و منزوي مي شوند و اين شرايط آنها را به سوي افسردگي و در نهايت خودكشي سوق مي دهد.
اين اوضاع مخصوصاً زماني بسيار نمود مي كند كه فردي به طور دائم تحت تعقيب طلبكاران خود قرار مي گيرد. مثلاً اين كه از طرفي كاملاً  منزوي شده و تنها تلفن هايي كه به او مي شود از سوي طلبكاران وي است.
مطالعات موجود در اين زمينه در فنلاند و انگلستان بين خودكشي و بدهكاري به ارتباطي معنادار دست يافته است. در سري لانكا موج عظيمي از خودكشي ميان كشاورزان وجود دارد. كشاورزان غالباً پول قرض كرده و پرداخت ديون خود را به فصل فروش محصول موكول مي كنند و متأسفانه گاهي اوقات نمي توانند محصول خود را بفروشند و معمولاً چنان تحت فشار قرار مي گيرند كه با خوردن آفت كش دست به خودكشي مي زنند. در سال ۱۹۹۷ تنها در يك منطقه به نام «كورونگالا» ۶۸۵۸ مورد مسموميت و ۴۳۶ مرگ گزارش شد. اما مشكل زير دين رفتن هيچ جا بيش از ژاپن دردسر ساز نيست. ژاپني ها در برابر تعهدات اجتماعي، خود را بسيار مسئول مي دانند و اين احساس مسئوليت در زمان بيكاري و يا بدهكاري بسيار كوبنده است. در حال حاضر آمار خودكشي در ژاپن بيش از ۳۰۰۰ نفر در سال يعني تقريباً  سه برابر تعداد افرادي كه در سوانح رانندگي كشته مي شوند يا دو برابر نرخ خودكشي سالانه در ايالات متحده است و اكثر قربانيان مرد هستند وعلت خودكشي شان را طي يادداشتي گرفتاري هاي اقتصادي اعلام كرده اند.
ناديا زكالوند

پزشك خود باشيد
خطرات و مضرات آفتاب گرفتن
000519.jpg
اشاره: تابستان، فصل دريا رفتن و آفتاب گرفتن در سواحل زيبا ي شمالي كشور است. همين مسأله بسياري را وسوسه مي كند كه دل را به دريا بزنند اما بيشتر آنها از خطرات و مضرات آفتاب براي پوست بدن خود آگاه نيستند، در اين مقاله برخي نكات ايمني در اين زمينه مرور شده است.
انرژي تابشي خورشيد در حدود ۶ ۱۸۴۳۸(۱۰) مگاوات تخمين زده شده است. يك چنين رقم بسيار بزرگي حتي ممكن است براي پروفسور استيون هاوكينگ هم سرسام آور باشد. انرژي خورشيد از اشعه ماوراء بنفش عبور مي كند و به سه نوع اشعه تقسيم مي شود؛ اشعه ماوراء A,B,C شدت پرتوهاي اشعه ماوراء بنفش بين ساعات ۱۰ صبح تا ۴ بعد از ظهر بيشتر است. طول موج هاي اشعه ماوراء بنفش بسيار كوچك است و برحسب ميلياردم متر اندازه گيري مي شود. اما، اين امواج، انرژي بالايي دارند كه در بدن انسان نفوذ مي كنند و ساختار سلول هاي پوست را تغيير مي دهند. اشعه ماوراء بنفش نوع C كوتاه ترين طول موج را دارد و بسيار خطرناك است. خوشبختانه اين اشعه كاملاً جذب اتمسفر بالاي زمين مي شود.متأسفانه، اشعه ماوراء بنفش نوع A و B موجب سرطان پوست مي شود و به DNA بدن آسيب مي رساند علاوه بر اين موجب برنزه شدن پوست بدن ما مي شود.
در باره نور خورشيد
۱- مقدار انرژي تابشي خورشيد به زمين طي ۵ دقيقه برابر است با كل انرژي هايي كه جمعيت جهان طي يك سال و در اشكال مختلف مصرف مي كنند.
۲- مقدار انرژي تابشي خورشيد كه در يك تعطيلات دو هفته اي در نواحي مديترانه اي دريافت مي كنيد با كل انرژي تابشي خورشيد در انگلستان برابر است.
۳- هر ساله در حدود ۵۰ هزار بريتانيايي به سرطان پوست دچار مي شوند كه بيش از ۲۰ درصد از اين افراد به كام مرگ كشيده مي شوند. نيمي از مردم استراليا به بيماري سرطان پوست دچار مي شوند.
۴- بسترهاي خورشيدي (تخت هايي هستند كه روي آنها چراغ هايي نصب شده كه اشعه ماوراء بنفش ساطع مي كنند) به اندازه خورشيد خطرناكند؛ زيرا تشعشعات آنها به عمق پوست نفوذ مي كند.
۵- پژوهش هاي جديد حاكي از آن است كه احتمالاً آفتاب خطر ابتلا به بسياري از سرطان ها مانند سرطان سينه و پروستات را كاهش مي دهد.
فوايد و مضرات نور خورشيد
۱- اشعه ماوراء بنفش خورشيد، منبع اصلي ويتامين D بدن ما است. اين ويتامين براي استخوان ها، عضلات و سيستم ايمني بدن ما لازم است. ويتامين D، همچنين توان مبارزه با بروز و رشد تومورهاي سرطاني را دارد.
۲- نور آفتاب موجب فعاليت غده صنوبري در مغز مي شود. اين غده ماده شيميايي به نام تريپتمينس توليد مي كند كه وضعيت روحي شما را بهبود مي بخشد.
۳- قرار گرفتن در معرض نور خورشيد و اشعه ماوراء بنفش ساختگي (صناعي) به عنوان يك عامل مهم و پيش گيرنده در بيماري سرطان پوست شناخته شده است.
۴- قرار گرفتن بيش از حد در برابر نور خورشيد احتمالاً شما را چهار بار بيشتر مستعد مبتلا شدن به بيماري آب مرواريد مي كند.
۵- آفتاب سوختگي مي تواند پراكندگي و عملكرد گلبول هاي سفيد خون (سلول هاي دفاعي بدن) را تغيير دهد و نيز به DNA بدن آسيب وارد كند.
برنزه كردن پوست
۱- پوست خود را تا زمان برنزه شدن آن به طور يكنواخت به طور تدريجي در معرض تابش آفتاب قرار دهيد.
۲- براي استفاده از حمام آفتاب، روز اول حداكثر ۳۰ دقيقه و از آن به بعد روزي ۵ تا ۱۰ دقيقه به اين زمان اضافه كنيد.
۳- براي برنزه كردن پوست از لوسيون هاي پس از آفتاب استفاده كنيد. اين لوسيون ها پوست بدن شما را مرطوب نگه مي دارد و بر دوام برنزه ماندن آن مي افزايد.
۴- پس از گرفتن حمام آفتاب، از لباس هايي استفاده كنيد كه دست ها و پاهاي شما را بپوشانند تا بيشتر در معرض آفتاب قرار نگيرند.
۵- اگر دچار آفتاب سوختگي شده ايد، پوست خود را تا قبل از بهبودي در معرض آفتاب قرار ندهيد.
۶- از لوسيون هايي كه براي برنزه شدن پوست تهيه شده و در ساخت آنها از كره و يا مواد نفتي استفاده شده، مصرف نكنيد؛ زيرا اين لوسيون ها آفتاب سوختگي را تشديد مي كنند.
۷- پوست روشن خود را بدون محافظت در مقابل آفتاب قرار ندهيد. حداقل از كرم هاي ضد آفتاب ۱۵SPF استفاده كنيد.
۸- بدون استفاده از عينك هاي آفتابي كه چشم را در مقابل اشعه ماوراء بنفش A,B محافظت مي كنند، از خانه بيرون نرويد، در غير اين صورت خود را در معرض ابتلا به بيماري آب مرواريد قرار مي دهيد.
۹- هر ماه؛ كك و مك ها و خال هاي روي پوست خود را وارسي كنيد در صورت بروز هرگونه تغييري به پزشك خود مراجعه كنيد.
۱۰- كودكان كمتر از ۶ ماه را در معرض تابش اشعه ماوراء بنفش قرار ندهيد؛ زيرا پوست كودك در مقابل آفتاب حساس تر است.
ملك دخت قاسمي نيك منش

اجتماعي
اقتصاد
سياست
فرهنگ
موسيقي
ورزش
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  سياست  |  فرهنگ   |  موسيقي  |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |