سايه روشن اقتصاد
از دست دادن فرصت ها در اقتصاد حمل و نقل هوائي كشور
از دو دهه قبل تب طراحي و ساخت و ساز فرودگاههاي جديد از سوي مقامات سياسي خصوصا نمايندگان مجلس شكل گرفت و بسياري از آنها، ساخت و ساز فرودگاه در منطقه خود را عامل موفقيت و سكوي ترقي مي دانستند و معمولا تصميم گيران اصلي، شامل وزاري راه و ترابري، رؤساي سازمان هواپيمائي كشوري، مديران عامل شركت فرودگاههاي كشور نيز زير فشارهاي سياسي، احداث فرودگاههاي جديد را مي پذيرفتند.
پس از احداث فرودگاه و نصب سيستم هاي كمك ناوبري و ارتباطي نوبت بهره برداري و برقراري پرواز شد در اين مرحله شركتهاي هواپيمائي بعلت فقدان مسافر كافي و عدم توجيه اقتصادي، از برقراري پروازها در مسير فرودگاههاي جديدالتأسيس امتناع نمودند بنابراين ظرفيت هاي ايجاد شده در فرودگاههاي جديدالاحداث بلااستفاده باقي مانده و شركت فرودگاههاي كشور متحمل هزينه هاي هنگفت نگهداري اين گونه فرودگاهها شده و مي شوند.
تاكنون وزراي وقت راه و ترابري، رؤساي مختلف سازمان هواپيمائي كشور، مديران گذشته و حال شركت فرودگاههاي كشور، در ادوار مختلف آمارهاي گوناگوني در خصوص تعداد فرودگاههاي زيان ده ارائه كرده اند.
به طوريكه بعضي از آنها بيان داشته اند؛ كه فقط يك فرودگاه سودآور داريم و بعضي ديگر، تعداد فرودگاههاي اقتصادي را سه ذكر كرده اند و آمار خوش بينانه در زمينه فرودگاه هاي اقتصادي ۷ يا ۸ فرودگاه بين المللي اعلام شده است. به هر تقدير در يكي دو هفته اخير، به مناسبت هاي مختلف مدير عامل شركت فرودگاههاي كشور مصاحبه مطبوعاتي داشته اند كه نكاتي از سخنان ايشان را براي ورود به بحث بشرح زير يادآوري مي كنم:
- بيش از دو سوم فرودگاههاي كشور غيراقتصادي هستند و تعدادي از آنها نيز غيرفعال هستند و ما بعنوان شركت فرودگاههاي كشور راضي هستيم حتي يك پرواز در روز در آنها انجام پذيرد تا سرمايه گذاريهاي انجام يافته كشور بلا استفاده نماند (دريغ از يك پرواز در روز و حتي در هفته در بعضي از فرودگاهها!)
- در حال حاضر ساخت و راه اندازي يك فرودگاه كوچك ۳۰ ميليارد تومان براي كشور هزينه دربردارد.
- امسال ۶۵ ميليارد تومان براي توسعه و به سازي فرودگاههاي كشور سرمايه گذاري مي شود. يعني معادل ۲/۷۲ ميليون دلار
- همچنين طبق مصاحبه وزير راه و ترابري كه در دو هفته گذشته از طريق صدا و سيماي جمهوري اسلامي منتشر گرديد اعتبار خريد هواپيماهاي مسافربري در سال جاري يك ميليارد دلار آمريكايي خواهد بود.
حال به خبر ديگري در اين زمينه كه مربوط به ميزان سرمايه گذاري كشورهاي حوزه خليج فارس در زمينه صنعت حمل و نقل هوايي مي باشد توجه نماييد:
در خبر صفحه ۶ روزنامه دنياي اقتصاد مورخ دوشنبه ۹/۳/۸۴ آمده بود: كشور امارات متحده عربي در صنعت حمل و نقل هوائي خود ۶/۳۸ ميليارد دلار سرمايه گذاري مي كند و در اين خبر تصريح شده بود: به دنبال افزايش قيمت نفت در سال هاي اخير، سرمايه گذاري كشور امارات متحده عربي در صنعت حمل و نقل هوائي افزايش يافته و دولت امارات در نظر دارد سرمايه گذاري در اين حوزه را به رقم بي سابقه ۱۴۰ ميليارد ديناري كه معادل ۶/۳۸ ميليارد دلار آمريكا است برساند.
در يك مقايسه معلوم مي شود مبلغ ۶/۳۸ ميليارد دلار اعتبارات بخش صنعت حمل و نقل هوائي كشور امارات متحده عربي ۱۴۷ برابر مبلغ كل اعتبارات تخصيصي بخش حمل و نقل هوائي ايران از سال ۸۰ تا شهريور ماه سال ۱۳۸۳ از طريق صندوق ذخيره ارزي يعني مبلغ ۲۶۱ ميليون دلار مي باشد.
هم چنين بدون ذكر مبالغ مربوطه اضافه شده بود كه كشورهاي عمان، بحرين، قطر و كويت نيز مبالغ قابل توجهي در صنعت حمل و نقل هوائي كشور خود سرمايه گذاري كرده اند. به طوري كه قطر ۵ ميليارد دلار براي احداث يك فرودگاه بين المللي هزينه مي كند يعني ۱۴ برابر هزينه ساخت و راه اندازي فرودگاه بين المللي امام خميني.
مضافا اينكه كشور همسايه ما، عربستان سعودي نيز براي توسعه فرودگاههاي خود ۵/۲ ميليارد دلار هزينه مي كند يعني ۳۴ برابر اعتبارات توسعه و بهسازي سال جاري فرودگاههاي كشور ما.
هم چنين كشور امارات عربي متحده از ۶/۳۸ ميليارد دلار بخش صنعت حمل و نقل هوائي خود، ۱۲ ميليارد دلار را اختصاص به ساخت و توسعه ۶ فرودگاههاي خود مي نمايد يعني ۱۶۶ برابر اعتبارات توسعه و بهسازي فرودگاههاي كشور ما در سال جاري! از طرف ديگر مبلغ ۲۶ ميليارد دلار هم براي خريد هواپيماهاي مسافربري اختصاص داده است كه اين رقم ۲۶ برابر اعتبار تخصيصي براي خريد هواپيماهاي مسافربري ما در سال ۱۳۸۴ است!
اين تفاوت فاحش در تخصيص اعتبارات ما و همسايگان در بخش صنعت حمل و نقل هوائي تعجب آور است و انتظار مي رود كه براي تصميم سازان و تصميم گيران اقتصاد حمل و نقل كشورمان تأمل آفرين ساز و تفكر برانگيز هم باشد.
تأمل برانگيز از اين جهت كه كشور امارات متحده عربي، عليرغم وضعيت مطلوبش در صنعت حمل و نقل هوائي، باز هم به افق بهتر و بالاتري نگاه كرده و مبادرت به سرمايه گذاري در طرح هاي توسعه ناوگان و زير ساخت هاي فرودگاهي مي نمايد و اين در حالي است كه كشور ما، با اينكه وضع خوبي در اين بخش ندارد از سرمايه گذاري لازم در حوزه حمل و نقل هوائي غفلت مي كند.لازم به يادآوري است اين وضعيت نامطلوب فقط در حوزه حمل و نقل هوائي حاكم نيست، بلكه به جد مي توان گفت كمبود اعتبارات براي توسعه زير ساخت هاي مهم كشوري عموميت دارد.فلذا، يكي از چالش هاي اساسي دولت و مجلس، تأمين منابع مالي طرح هاي نيمه تمام و همچنين طرح هاي توسعه اي زيرساخت هاي مهم كشور است.
مصطفي هوشيار
|