پنجشنبه ۹ تير ۱۳۸۴
ورزش
Front Page

لوئيز فيگو پرتغالي
وداع شاه شير
000552.jpg
جهانگير كوثري
فيگو نوجواني با استعداد بود كه خيلي زود به عنوان يكي از بهترين  هافبك هاي جهان مطرح شد. او با حركات تكنيكي و پا به توپ فوق العاده اش مدافعان را به دردسر مي اندازد. در سن يازده سالگي به باشگاه اسپورتينگ پيوست و در سن هفده سالگي نخستين بازي ملي اش را انجام داد. بعد از ۱۲۴ بازي براي اسپورتينگ در سال ۱۹۹۵ به بارسلونا پيوست، جايي كه بهترين بازي هاي زندگي اش را انجام داد.در نيوكمپ بود كه چهره واقعي «شاه شير» نمايان شد. او در بارسا جام برندگان جام اروپا را فتح كرد و چند عنوان پي در پي لاليگا را نيز فتح كرد. او ۱۷۲ بازي براي بارسا انجام داد و سي گل نيز به ثمر رساند و ناگهان با انتقالي ركورد شكن و جنجالي با مبلغ شصت و پنج ميليون پوند به تيم رقيب و دشمن بارسا يعني رئال پيوست و تبديل به منفورترين چهره تاريخ بارسا شد.
* فصل اخير رئال چطور بود؟
- خسته كننده، واقعاً  مشكل است كه تمام فصل را تلاش كني و در آخر هم هيچ دستاوردي نداشته باشي و عنواني را فتح نكرده باشي.
* چرا رئال فصل را دست خالي تمام كرد؟
- چون بارسلونا بهترين تيم اسپانيا بود. در بيشتر اوقات سال، بارسا بهترين فوتبال را ارائه كرد در حالي كه ما چندان يكنواخت نبوديم. ما سه مربي عوض كرديم و در بعضي اوقات بازي هاي خوبي نيز ارائه كرديم، اما هر زمان كه به بارسا نزديك مي شديم ناگهان دچار لغزش مي شديم. ما هرگز نتوانستيم به آنها زياد نزديك شويم و آنها را تحت فشار قرار دهيم. در طول فصل آنها خيال راحت تري نسبت به ما داشتند و به جز چند بازي آخر ليگ كه كمي متزلزل بودند كلاً  خوب عمل كردند. وقتي نه امتياز و يا بيشتر از حريف جلو هستيد احتمال كم كاري وجود دارد كه اين براي بارسا عادي بود.
* چرا بارسا تيم برتر اين فصل بود و بازيكنان آنها به شما چه گفتند؟
- هم بازي هاي زيادي از زماني كه من در آنجا بودم در بارسا باقي نمانده است. تنها شش تن از آنان جام را فتح كرده بودند و بقيه عطش فتح ليگ را داشتند كه همين انگيزه كافي براي پيروزي به آنها مي داد.
* براي دومين فصل پياپي است كه مادريدي ها هيچ افتخاري كسب نكرده اند. آيا اين پايان رئال است؟
- بعضي ها دوست دارند اين طور مسائل را مطرح كنند چون دوست دارند روزنامه هايشان به فروش برسد. فكر مي كنم كه اين چرخش قدرت فوتبال طبيعي باشد. ممكن است شما يك سال چند جام را ببريد و سال بعد دست خالي فصل را به پايان ببريد و اين اصلاً  دليل نمي شود كه دوران تيم شما به پايان رسيده باشد. واقعيت اين است كه ما براي دو سال است افتخاري كسب نكرديم و مردم آن طور كه مي خواهند قضاوت مي كنند و آن طور كه روزنامه هايشان فروش برود مي نويسند. تصور مي كنم كه اين يك نوع تجارت است كه به راه انداخته اند.
000546.jpg
شناسنامه فيگو
نام كامل: لوئيز فليپه ماديرا فيگو
نام مستعار: لوئيز فيگو
قد: ۱۸۰ سانتي متر
وزن: ۷۵ كيلوگرم
محل تولد: ليسبون پرتغال
تاريخ تولد: ۴ نوامبر ۱۹۷۲
بازي ملي و تعداد گل: ۸۶ بازي و ۳۱ گل
افتخارات: جام درجام اروپا ،۱۹۹۷ جام حذفي اسپانيا ،۱۹۹۷ ،۱۹۹۸ قهرمان لاليگا ،۱۹۹۸ ۱۹۹۹ ، ،۲۰۰۱ ۲۰۰۳ ، جام بين قاره اي ،۲۰۰۰ ،۲۰۰۲ سوپر جام اروپا ،۲۰۰۲ ،۲۰۰۰ جام قهرمانان اروپا ۲۰۰۲ ، نايب قهرمان جام حذفي اسپانيا ۲۰۰۴ ، ۲۰۰۲ ،نايب قهرمان جام ملت هاي اروپا ،۲۰۰۴ كفش طلايي اروپا ۲۰۰۰.

* اگر مادريد به عنوان بزرگترين باشگاه جهان مطرح باشد، دو سال بدون جام مسأله بزرگي است.
- كاملاً. در جهان فوتبال باشگاههاي زيادي هستند كه مثلاً  دو سال افتخاري نداشته اند، اما اين موضوع در اين باشگاه خيلي مهمتر است. اما مسأله اين است كه در فوتبال تنها يك تيم است كه مي تواند پيروز باشد و در اسپانيا نيز تيم هاي خوبي در اين ساليان اخير وجود داشته اند. ما تداوم لازم را در دقايق حساس نداشتيم.
* آيا مادريد فاقد استقامت لازم است؟ آيا اين واقعيت كه شما سه بار در طول اين فصل مربي عوض كرديد عامل مهمي است؟
- بله، اين مسأله روي همه چيز تأثير مي گذارد و علامتي است كه امور خوب پيش نمي روند. اين مسأله كه روي يك سبك و شيوه تمرين شود بسيار مهم است و موضوع آمادگي جسماني نيز اهميت زيادي دارد و بيش از همه كل سيستم باشگاه بايد مورد توجه باشد. اگر تمامي شرايط مهيا باشد و شما روز به روز بهتر بازي كنيد شانس بيشتري نيز براي پيروزي خواهيد داشت.
* چه اتفاقي براي مربي اول تيم خوزه آنتونيو كاماچو رخ داد؟ آفت مشهوريت به جان بازيكنان افتاده بود و مشكلات ديگري نيز در كار بود و نهايتآً  او استعفا داد. شايد هم موضوع ديگري در كار باشد كه ما از آن مطلع نيستيم.
- بله، اما فكر مي كنم كه مسائل را بايد از زبان خود كاموچو شنيد. او دلايل خودش را دارد اما نخواسته كه آنها را فاش كند. تنها چيزي كه گفت رفتنش بود، فقط همين. من از تصميم او شگفت زده شدم و در آن هنگام آسيب ديده نيز بودم و به بازي با اسپانيول نرسيدم. صبح روز بعد كه مشغول تمرين بوديم او اين مسأله را براي همه گفت كه استعفا داده است. كاماچو مدت كمي را با ما گذراند.
* اگر نبايد بازيكنان را سرزنش كرد پس چرا آنها حرفي نمي زنند؟
- وقتي شما به خاطر مسأله اي سرزنش مي شويد و دليلش را نمي دانيد اصلاً  شرايط خوبي نيست، زيرا خود را مقصر نمي دانيد. مردم دليل رفتن كاماچو را باور ندارند اما همان طور كه گفتم فقط خود او مي تواند بگويد.
* آيا تعداد بازيكنان رئال كم و تيم مسن  است؟
- ما تا آخر بازي ها براي پيروزي جنگيديم. اگر تيم ما كم و پير بود نمي توانستيم تا پايان راه مبارزه كنيم.
* گفتيد كه فصل خسته كننده اي داشتيد. براي شخص شما چطور بود؟
- براي من فصل پرفراز و نشيبي بود و يك ماه و نيم آخر تقريباً  زياد بازي نكردم. تنها بازي با يوونتوس شرايط براي من خوب بود ولي درست بعد از آن همه چيز به هم ريخت. من ديگر در گزينه اصلي تيم جايي نداشتم و كسي هم دليلش را نگفت و من هم نپرسيدم، اما چيزي كه واضح بود ديگر از آن بازي به بعد به عنوان يار اصلي وارد ميدان نشدم. در كل فصل خوبي نداشتم.
* قرار نگرفتن در تركيب ثابت مقابل بارسلونا و آن ديدار كلاسيك خيلي برايت عجيب نبود؟ با آن معنايي كه بازي برابر بارسا براي تو دارد!
- بله، البته قرار نگرفتن در تركيب در زماني كه هميشه جزء يازده بازيكن بودم برايم شوك آور بود. حداقل بايد از قبل به من اطلاع مي دادند و اين حقم بود كه بدانم.
* از آن زمان بازيكنان زيادي آمدند و رفتند و تو بهترين گزينه براي تعويض بودي اما روي نيمكت باقي مي ماندي. آيا اين بدان معني نبود كه مسأله ديگري جز فوتبال مطرح است؟
- اين مسائل انسان را به هر فكري مي اندازد. به يك باره از تركيب اصلي بيرون رفتن و حتي در ليست ذخيره هاي اصلي هم نبودن جاي تعجب دارد. من به خوبي مي دانم كه چرا اين اتفاق رخ داد، اما وقت آن نيست كه مسائل را براي عموم بازگو كنم و باعث دردسر شوم. من به عقايد مردم احترام مي گذارم و هر كسي نقشي را كه بايد ايفا مي كند و انتظار هم ندارم كه به بهترين وجه با من برخورد كنند، اما دوست دارم همانطور كه من با آنها صادق بودم آنان نيز همين طور باشند.
000549.jpg
* آيا خودت را بيشتر قرباني سياست رئيس باشگاه نمي داني تا مربي تيم؟
-بسيار خوب(مي خندد). ترجيح مي دهم عقيده ام را براي خودم نگه دارم. زمان خوبي براي طرح اين موضوع نيست، اما وقتش مي رسد و من وجدانم آسوده است.
* نظرت راجع به مطبوعات چيست؟ به نظر مي رسد نسبت به بعضي روزنامه هاي مشخص كه نسبت به تو موضع  گيري مي كنند عصباني هستي.
- تنها چيزي كه مرا خوشحال مي كند اين است كه بازيچه كسي نيستم. يك بازيكن با مسائل زيادي روبه روست و مي تواند به بعضي درخواست هاي مصاحبه جواب منفي بدهد و زماني كه اين كار را انجام دهد راجع به او بد مي نويسند و من خوشحالم كه با تمام اين مسائل فلسفه اعتقادي خودم را دنبال كردم. به كساني كه به من احترام بگذارند، احترام مي گذارم. فكر مي كنم كه مطبوعات مادريد يك اركستر هماهنگ عليه من به راه انداخته اند و اين قابل درك است.
* با نگاه به گذشته ات مشخص است كه قراردادت را تمديد نمي كني. چرا؟
- چون در زمان مقرر مقامات تصميم مي گيرند كه قراردادم را تمديد نكنند. اين رسم فوتبال است. آنها قرارداد بازيكناني را كه دوست دارند تمديد مي كنند و در مورد من اين مسأله صدق نمي كند.
* اين موضوع به شما صدمه مي زند؟
- نه، من هميشه راه و رسم فوتبال را مي دانستم و هوشيار بودم. بسياري از هم تيمي هايم از اين مسائل رنج بردند و مي دانستم كه دير يا زود براي من نيز اتفاق مي افتد. اگر چه نحوه اين مسأله ناراحتم كرد چون هميشه هر چيزي كه در توانم بوده براي تيم گذاشتم اما متهم به كم كاري شدم.
* منظورتان فرناندو هيرو و وينسنته دل بوسكه است؟ هر دوي آنها به نحوي كه سزاوارش نبودند مادريد را ترك كردند.
- فقط اينجا اين طور نيست و در بارسلونا يا هر جاي ديگر نيز همين است. من بازيكناني را مي شناسم كه سال هاي زياد يعني تمام عمر ورزشي شان را در يك باشگاه بودند، اما اخراج شده اند يا به طور نامطلوبي باشگاهشان را ترك كرده اند.
* كداميك براي شما مطلوب تر است. ماندن در مادريد تا پايان دوران بازيگري تان يا چيز ديگري؟
- دوست ندارم برنامه هاي دراز مدت داشته باشم، زيرا در فوتبال اين كار ريسك زيادي در بردارد. انتظارم از مسئولان رئال اين است كه با من صادقانه و رك برخورد كنند، چون هميشه براي تيم با تمام وجودم بازي كردم.
* حالا چطور. آيا تا پايان قراردادت مي ماني يا رئال را ترك مي كني؟
- منتظرم تا آنها نظرشان را بگويند چون هنوز كسي چيزي به من نگفته است. يك سال ديگر از قراردادم باقي مانده اما اگر كسي با من صحبت نكند باقي مي مانم.
* در اين اواخر زمزمه هايي مبني بر پيوستنت به اشتوتگارت و صحبت هاي تراپاتوني به گوش مي رسد؟
- هنوز تصميمي براي ترك رئال نگرفتم و تا مادامي كه قرارداد دارم اينجا مي مانم و صحبتي از طرف مقامات اشتوتگارت و تراپاتوني با من نشده است.
* قرار گرفتن با اين شرايط براي يك سال ديگر دشوار به نظر مي رسد،  اين طور نيست؟
- بله، مخصوصاً  براي من كه هميشه بازي مي كردم اما صادقانه بگويم كه هيچ تصميمي نگرفته ام، زيرا هنوز به مادريد تعلق دارم و بايد صبر كنم و با كس ديگري گفت وگو نخواهم كرد تا مقامات نظرشان را بگويند.
000567.jpg
* قبلاً  گفته اي كه خيلي دوست داريد در انگلستان بازي كنيد!
- گفتم كه بازي كردن در انگلستان رؤيايي است و فوتبال آنها برايم جذاب است اما صحبت هاي من تحريف شدند. من فقط گفتم كه اگر قرار باشد رئال را ترك كنم اين كار را انجام خواهم داد.
* ممكن است به زودي اين اتفاق بيفتد به خصوص كه خيلي خوب انگليسي صحبت مي كني؟
- بسيار خوب، بايد ديد.
* آيا با بازيكنان اسپانيايي حاضر در ليگ برتر صحبت كردي؟
- راجع به فوتبال نه. زياد با هم برخورد نداشتيم.
* اگر رئال را ترك كني چگونه به گذاشته ات در اينجا نگاه مي  كني؟
- در مادريد دوران خوبي داشتم. من هرگز باشگاه را با بعضي ناملايمتي هاي افراد نمي سنجم. مردم مي آيند و مي روند اما باشگاه در جاي خود باقي است. با رئال چندين افتخار كسب كرده ام و همه توانم را براي آنها گذاشته ام.
* شما حداكثر دو سال ديگر در اوج خواهي بود. آيا علاقه اي به مربيگري داري؟
- نه، به هيچ وجه، قطعاً مربي نخواهم شد. ممكن است تاجر شوم.

|  اقتصاد  |    اجتماعي  |   سياست  |   فرهنگ   |   موسيقي  |   ورزش  |

|   صفحه اول   |   آرشيو   |   بازگشت   |