شنبه ۱۱ تير ۱۳۸۴
ولفگانگ اووه رات
از كلن تا فتح جام جهاني
در فوتبال امروز دنياي رسانه ها كاملاً  تغيير كرده و خود فوتبال هم طبعآً  همين طور است. بازي ها محكم تر و سريع تر شده و قدرت و تلاش بيشتري را مي طلبد. بازيكنان براي حفظ توپ، ديگر زمان زيادي ندارند
000588.jpg
ولفگانگ اووه رات در گذشته بازي سازي مستعد بود و امروز هم مثل قبل يكي از معروف ترين افراد در فوتبال آلمان است. پس از يك دهه مقاومت، قهرمان جهان در سال ،۱۹۷۴ تابستان گذشته پست رياست اف. ث. كلن را پذيرفت، تنها باشگاهي كه وي در دوران حرفه اي فوتبالش در آن بازي كرده بود. باشگاه كلن اين فصل توانست از بوندس ليگاي دو به بالاترين رده فوتبال آلمان صعود كند. اووه رات ملي پوش سابق آلمان هم مي خواهد جايگاه كلن را دوباره در فوتبال اروپا تثبيت كند. به علاوه وي به عنوان سفير رسمي جام جهاني ۲۰۰۶ فوتبال به برگزاري يك جشن فوتبال بزرگ در سال آتي اميدوار بوده و براي تيم ملي آلمان شانس خوبي قائل است كه بتواند در مقابل تماشاگران خودي عنوان قهرماني جهان را از آن خود كند. در زير متن مصاحبه وي با سايت ورزشي يوفا را مي خوانيد.
مريم دري منش
* آقاي اووه رات، شما الان تقريباً  بيش از يك سال است كه رياست باشگاه اف.ث.كلن را به عهده داريد، وقتي اين دوران پر از حادثه را مرور مي كنيد به چه نتيجه اي مي رسيد؟
- به هر حال ۱۲ يا ۱۳ سال طول كشيد تا تيم به اينجا رسيد، چون بالاخره قلب و احساس بر عقل و شعور غلبه كرد، حالا وقتي به اين يك سال نگاه مي كنم، مي بينم كه چيزهايي را تغيير داده ايم و حركت و تحولي در تيم ايجاد شده است. ما به هدفمان رسيده ايم. ما مي خواستيم و مجبور بوديم كه صعود كنيم و اين كار را كرديم.
000585.jpg
البته خوب بازي نكرديم، بايد بهتر بازي كنيم، اما با اين حال توانسته ايم حالت و وضعيت حركت را در تيم ايجاد كنيم و بدين گونه حسي خوشايند بوجود آوريم كه البته مي تواند خطرناك هم باشد. ما زميني بسيار خوب و هواداراني فوق العاده داريم، با ورزشگاه و پيشينه اي طولاني كه طبيعتاً خودش باعث فشار بر تيم  هم مي شود. ما رويايي داريم كه در سه تا چهار سال ديگر معلوم مي شود. اولين قدم صعود بود كه موفق به انجام آن شديم. قدم دوم ماندن در بوندس ليگاست، اين هدف بعدي و بزرگ ماست، بعد مي خواهيم تلاش كنيم در جدول رده بندي در رده هشتم تا دوازدهم قرار بگيريم و در سال چهارم مي خواهيم تا جايي كه امكان داشته باشد خودمان را در جدول بالا بكشيم. اين رويا و   آرزوي ما است و اگر موفق به تحقق بخشيدن به آن شويم، تكاليفمان را انجام داده ايم.
* شما هميشه از اين رويا سخن مي گوييد و تأكيد كرده ايد كه مي خواهيد براي رسيدن به آن سرمايه گذاري كنيد. با اين وجود بعضاً  از شما انتقاد مي شود كه به قدر كافي براي رسيدن به اهداف باشگاه پول خرج نمي كنيد. چه پاسخي به اين افراد شكاك كه شما را باور ندارند مي دهيد؟
- من كه نمي توانم در اينجا آرزوهاي تك تك هواداران را برآورده كنم. ما گفته ايم كه در چارچوب و محدوده امكاناتمان مي خواهيم بازيكنان خوبي را به باشگاه بياوريم. ما بودجه اي در حدود ۴۰ ميليون يورو براي ليگ اول در نظر خواهيم گرفت، از اين مبلغ در حدود ۲۰ ميليون براي هزينه هاي شخصي و البته در محدوده ورزش اختصاص مي يابد. وقتي در نظر گرفته شود كه به بازيكناني كه الان در كادر تيم هستند مسلماً  در ليگ دسته اول قراردادهاي بهتري پيشنهاد مي شود، آن وقت روشن مي شود كه ما هنوز در موقعيتي هستيم كه بازيكنان را با قراردادهايي بالغ بر پنج يا شش ميليون يورو به خدمت بگيريم. ما همين الان هم چند بازيكن خوب و با تجربه خريده ايم، مثل بيورن اشليكه، ديميتريوس گراموزيس، امره ژابيكس و آنتوني لورلينگ و در آينده هم چند بازيكن خوب ديگر را به استخدام باشگاه در مي آوريم.
* به احتمال زياد يكي از بازيكنانتان در حال حاضر شادي زيادي در شما بوجود آورده است. لوكاس پودولسكي در بازي هاي تيم ملي در جام كنفدراسيون ها عالي ظاهر شده است. آيا اين را با يك چشم خندان و يك چشم گريان مي نگريد، چون مي دانيد كه به همين خاطر حتماً  مورد توجه باشگاههاي ديگر قرار خواهد گرفت؟
- كساني كه چيزي از فوتبال مي فهمند تازه الان متوجه نشده اند كه لوكاس بازيكن بسيار خوبي است و مي تواند يك بازيكن خيلي بزرگ شود. او الان در ابتداي مسير موفقيت خود قرار دارد. او شخصيتي فوق العاده و استعداد زيادي دارد و اينجا در كلن او را خواهند پرستيد. من فكر مي كنم او اينجا در خانه است و احساس خوبي در اينجا دارد و همه ما اميدواريم كه بتوانيم او را همين جا نگه داريم. الان اين بزرگترين علامت سؤال پيش روي ماست ولي او تا سال ۲۰۰۷ با ما قرارداد دارد. در هر حال او يكي از استعدادهاي كاملاً  بزرگ آلمان است و ما خوشحاليم كه او را در اختيار داريم.
* در حال حاضر به نظر مي رسد كه در آلمان تعداد زيادي از اين بازيكنان واقعاً  با استعداد وجود دارند كه در تيم ملي هم به كار گرفته خواهند شد، شما فوتبال آلمان را در مقياس جهاني چگونه ارزيابي مي كنيد؟
- اطمينان دارم كه ما يكي از سه تا چهار تيم قوي تر جام كنفدراسيون ها و نيز در سال آينده هستيم چرا كه بازيكنان جوان تا آن موقع كامل تر شده اند، ما در جام جهاني از امتياز ميزباني برخورداريم و در موقعيتي هستيم كه مي توانيم قهرمان جهان شويم. ما بازيكنان جوان زيادي داريم كه اين مسأله بسيار مهم است. من فكر مي كنم نمي  توان گفت كه اين تيم تحت هر شرايطي موفق مي شود، چرا كه تيم هاي ديگري هم مثل برزيل، آرژانتين، انگليس، هلند و فرانسه هستند و در جام جهاني اغلب وضعيت و فرم هر تيم در روز مسابقه تعيين كننده است. اما تيم ما در رده خوبي قرار خواهد گرفت.
* شما خودتان در جام جهاني ۱۹۷۴ در كشور خود قهرمان جهان شده ايد، وقتي آن زمان را با شرايط فعلي مقايسه مي كنيد، چه تفاوت هايي مي بينيد؟
- تفاوت زياد است. در فوتبال امروز دنياي رسانه ها كاملاً  تغيير كرده و خود فوتبال هم طبعآً  همين طور است. بازي ها محكم تر و سريع تر شده و قدرت و تلاش بيشتري را مي طلبد. بازيكنان براي حفظ توپ، ديگر زمان زيادي ندارند. اين كه فوتبال از اين راه زيباتر شده است، مسأله ديگري است. اما نمي توان مانع پيشرفت فوتبال شد و اگر ما بتوانيم چند بازيكن مثل لوكاس پودولسكي داشته باشيم، اميدهايمان خيلي زياد مي شود.
* پس تصور مي كنيد كه شور و هيجان هواداران در سال آينده باز هم بيشتر از سال ۱۹۷۴ خواهد بود، بخصوص به خاطر نفوذ و تأثير بيشتر مطبوعات و ديگر رسانه ها؟
- من اين طور فكر مي كنم. آن زمان در سال ۱۹۷۴ ما فقط يك بالاك نداشتيم، بلكه تعداد زيادي ستاره در تيم حضور داشتند و معمولاً وقتي ستاره ها بيشتر باشند، مردم بيشتر به ورزش علاقه مند مي شوند. پودولسكي توانايي آن را دارد كه سال آينده اين شخصيت را پيدا كند و البته بازيكنان ديگري هم اين شرايط را دارند. مسلمآً رسانه هاي امروز را نمي توان با آنچه كه سال ۱۹۷۴ بود مقايسه كرد. چيزي كه آن زمان ما تجربه كرديم، داستاني غيرقابل باور بود ولي آنچه كه امروز اتفاق مي افتد. واقعاً  غيرقابل تصور است، در نتيجه فوتبال امروزي به طور طبيعي كاملاً  به شكل  ديگري معرفي مي شود. جام جهاني ۲۰۰۶ براي ما به مانند يك جشن بزرگ خواهد بود و  آلماني ها بايد خوشحال باشند كه فرانتس بكن باوئر موفق شد اين مسابقات را به آلمان بياورد. براي ما اين جام بزرگترين جشن ورزشي خواهد بود كه تا ۲۰ يا ۳۰ سال ديگر خواهيم داشت.
* شما خودتان نماينده رسمي جام جهاني ۲۰۰۶ فوتبال هستيد. دقيقاً  چه وظيفه اي در اين سمت داريد و چقدر از بابت آن خوشحاليد؟
- مهمترين وظيفه من است كه ترتيبي دهم تا چند بازي كه قرار است در جام جهاني در كلن برگزار شود با موفقيت و بدون مشكل انجام پذيرد. ما يك ورزشگاه عالي داريم كه تماشاي بازي ها در آن، يك جشن تمام عيار ملي خواهد شد. ما از اين بابت خيلي خوشحاليم و در جام كنفدراسيون ها نيز ديديم كه شرايط چگونه بود. اما هنوز هم با آنچه كه سال آينده در اينجا اتفاق مي افتد اصلاً  قابل مقايسه نيست.
* به نظر شما سال آينده چه تيمي عنوان قهرماني را از آن خود خواهد كرد؟
- من هرگز از اين گونه حدس ها نمي زنم. چهار يا پنج تيم هستند كه در يك سطح بازي مي كنند و ما در موقعيتي هستيم كه يكي از آنها باشيم. به علاوه اين امكان هم وجود دارد كه در مقابل آنها متحمل شكست شويم. ما در كشور خودمان بازي مي كنيم، اين مي تواند يك مزيت باشد، اما در عين حال مي تواند باعث وارد شدن فشار زيادي بر روي بازيكنان شود. با اين وجود بايد بگويم كه ما به قدر كافي قوي هستيم كه در بين سه يا چهار تيم اول جام باشيم.




ولفگانگ اووه رات
متولد: ۲۹/۹/۱۹۴۳
پست: هافبك
افتخارات باشگاهي و ملي
سال ۱۹۷۴ قهرمان جهان به همراه تيم ملي آلمان در آلمان
سال ۱۹۶۶ نايب قهرمان جهان در انگليس
سال ۱۹۷۰ تيم سوم جهان در مكزيك
دو بار قهرمان جام حذفي آلمان به همراه اف.ث. كلن در سال هاي ۱۹۶۸ و ۱۹۷۷
سه بار نايب قهرمان اين جام در سال هاي ۱۹۷۰ -۱۹۷۱ و ۱۹۷۳ به همراه كلن يك بار قهرمان بوندس ليگا در سال ۱۹۶۴با تيم كلن
دوبار نايب قهرمان بوندس ليگا با تيم كلن در سال هاي ۱۹۶۵ و ۱۹۷۳
حضور در تيم ملي از سال ۱۹۶۳ تا ،۱۹۷۴ ۸۱ بازي ، ۱۷ گل زده، بدون دريافت كارت زرد و يا قرمز حضور در بوندس ليگا از فصل ۶۴/۱۹۶۳ تا فصل ۷۷/۱۹۷۶ به همراه اف. ث.كلن، در مجموع ۴۰۹ بازي باشگاهي، ۸۴ گل زده، ۱۴ كارت زرد، ۱ كارت قرمز.

ورزش
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
سينما
فرهنگ
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  سينما  |  فرهنگ   |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |