يكشنبه ۱۲ تير ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۳۸ - Jul 3, 2005
اجتماعي
Front Page

با حضور سيد محمد خاتمي
فاز اول طرح توسعه حرم
حضرت معصومه(س) به بهره برداري رسيد
001347.jpg
فارس: فاز اول طرح توسعه حرم مطهر حضرت معصومه (س) صبح ديروز با حضور سيد محمد خاتمي به بهره برداري رسيد.
در آيين افتتاح اين طرح كه وزير مسكن و شهرسازي، طحايي استاندار قم، نمايندگان قم در مجلس شوراي اسلامي، نمايندگان آيات عظام و جمعي از مسئولان محلي حضور داشتند فاز اول طرح توسعه حرم حضرت معصومه به بهره برداري رسيد.
اين طرح كه در زميني به مساحت ۱۹ هزار و ۸۰۰ متر مربع و در ۵۴ هزار و ۴۰۰ متر زير بنا احداث شده است شامل ساختماني در ۳ طبقه مي باشد كه ۴۳۰ ميليارد ريال اعتبار آن از محل اعتبارات نهاد رياست جمهوري تامين شده است.
فاز اول طرح توسعه در ۳ طبقه شامل پاركينگ با ظرفيت بيش از ۱۵۰۰اتومبيل، سالن غذاخوري براي استفاده از غذاي تبركي حضرتي، مدرس براي تدريس دروس حوزوي و همچنين سالن برگزاري آئين هاي مذهبي و رسمي مي باشد.
همچنين در طبقه اول اين بنا شبستاني با ظرفيت ۲۰ هزار نمازگزار احداث شده است.
فاز اول طرح توسعه حرم حضرت معصومه ظرف ۲۷ ماه و در ۳ شيفت كاري توسط بيش از ۱۰۰۰ نفر نيروي كار از سوي وزارت مسكن و شهرسازي احداث شده است.

۵۶ درصد جوانان ايراني
به بازي هاي كامپيوتري علاقه مند هستند
در صورت وجود امكانات آموزشي ،نوجوانان يادگيري را به وقت گذراني ترجيح مي دهند
001317.jpg
گروه اجتماعي- ليلا خاكسار: قابل دسترس بودن، پايين بودن هزينه و نياز نداشتن به امكانات و فضاي خاص و مهم تر از همه فضاهاي جديد كه به صورت پديده اي خاص در برابر نوجوانان و جوانان ظاهر مي شود، عامل گرايش ۵۶ درصد جوانان ايراني به بازيهاي كامپيوتري شده است.
با فرا رسيدن فصل تابستان كه ساعات اوقات فراغت نوجوانان بيشتر از ديگر فصول است و امكانات تفريحي و ورزشي هم چندان قابل دسترس و امكان پذير براي همه گروه هاي نوجوانان نيست. بازار «گيم نت ها» داغ تر از هميشه و گرايش نوجوانان بيشتر از ديگر مواقع است و جالب تر اين كه بيشتر كساني كه براي بازي به اين مراكز مراجعه مي كنند افرادي هستند كه در منزل هم كامپيوتر دارند و امكان استفاده از اين بازي ها در خانه نيز براي آنها فراهم است. اما به دليل اين كه بازيها را در كنار دوستان خود تجربه كرده و از يك لذت جمعي برخوردار شوند به سمت اين مراكز كشيده مي شوند.
پرويز سعادتي، مدير فرهنگسراي IT در گفت وگويي اختصاصي با همشهري در ارتباط با روي آوري جوانان به بازيهاي كامپيوتري گفت: هيجان و استرس، قابل دسترس بودن و نو بودن اين پديده از مهم ترين دلايل گرايش نوجوانان است. اما با توجه به تجربه اي كه ما در فرهنگسراي IT داشته ايم زماني كه امكانات آموزشي در زمينه كامپيوتر براي نوجوانان فراهم باشد آمار كساني كه به سراغ بازي ها مي روند بسيار پايين مي آيد و اكثر مراجعه كنندگان ترجيح مي دهند كه از كلاس هاي آموزشي برنامه هاي مختلف استفاده كنند.
وي افزود: در اين فرهنگسرا تنها ۱۰- ۱۲ كامپيوتر براي بازي استفاده مي شود و ۱۳۰-۱۴۰ كامپيوتر براي آموزش و يادگيري متقاضيان به كار گرفته مي شود و اين موضوع نشانگر اين است كه اگر امكانات لازم وجود داشته باشد جوانان يادگيري را به وقت گذراني ترجيح مي دهند.
سعادتي همچنين گفت: سازمان فرهنگي و هنري شهرداري در سال جاري ۱۰۰ مركزي كه در اختيار پيمانكار بوده تحت اختيار گرفته و تاكنون ۶۰ مركز براي كلاس هاي آموزش كامپيوتر اختصاص يافته است. وي همچنين افزود: بيشتر شركت كنندگان در اين كلاس ها را دختران جوان كه در گروه سني۱۲-۲۰ سال هستند تشكيل مي دهند كه در فصل تابستان شركت كنندگان دختر و پسر به تساوي نسبي مي رسند.
سعادتي بالا بودن هزينه تجهيز و راه اندازي مراكز آموزشي كامپيوتري را از مشكلات مهم دانست و افزود: با توجه به پيشرفت هاي جهاني و اين كه هركس در دنياي جديد كامپيوتر نداند بيسواد محسوب مي شود، لازم است كه همه سازمان ها به فكر راه اندازي و گسترش كلاس هاي رايانه اي باشند.
خشونت و بازي هاي كامپيوتري
همچنين به گزارش ايسنا: علي رغم اهميت و استقبال از بازي هاي كامپيوتري در اوقات فراغت جوانان و نوجوانان، بازيهايي با صحنه هاي خشونت آميز فراوان سهم زيادي از بازيهاي كامپيوتري را به خود اختصاص مي دهند.
به گفته كارشناسان اين بازيهاي خشونت آميز در چهار دسته خشونت هاي «ورزش هاي رزمي» ، «اجتماعي» ، «تاريخي» و «خشونت براي خشونت» قرار مي گيرند. از سوي ديگر كارشناسان معتقدند كه جوانان و نوجوانان ايراني از دو گروه بازي هاي داراي «خشونت هاي اجتماعي» و «خشونت براي خشونت» كه مي تواند روحيه آنها را تا حد تخريب پيش برد، بيشتر استقبال مي كنند.
همچنين تحقيقات محققان آلماني نيز حاكيست كه مشاهده بازي هاي كامپيوتري داراي صحنه هاي خشونت آميز، همان تأثير رواني منفي را بر مغز انسان مي گذارد كه درگيري فيزيكي دارد؛ به گونه اي كه اسكن مغز اين افراد همان علائمي را نشان داده كه گويا اين افراد عملاً حضور در صحنه هاي خشونت آميز واقعي را تجسم مي كنند.
دكتر بهناز دوران، روان شناس باليني در اين خصوص با اشاره به كودكاني كه بازي هاي كامپيوتري را به تنهايي و در خانه ها انجام مي دهند،مي گويد: اين افراد در نهايت مهارت اجتماعي كمتري در مقايسه با كودكاني دارند كه براي بازي كردن همراه دوستان خود به كلوپ ها مي روند.
وي بازي هاي كامپيوتري را در قالب رسانه ها دانست و ضمن اولويت دادن به بررسي آثار رسانه ها بر افراد بيان مي كند: در بررسي رابطه ميان افزايش خشونت و بازي هاي كامپيوتري بايد توجه داشت كه نوجوانان و جواناني كه از اين بازي استفاده مي كنند، تنها در معرض اين رسانه قرار ندارند، بلكه ما در اين ميان با رسانه هاي ديگري همچون اينترنت، ماهواره و ... نيز رو به رو هستيم.
به گفته دكتر دوران بايد ديد كه نوجوان و جوان تا چه اندازه با ساير رسانه ها در ارتباط است و محتواي اين رسانه ها چيست.
اين روانشناس باليني با بيان اينكه ديد منفي نسبت به بازي هاي كامپيوتري وجود دارد، مي افزايد: بالا رفتن ميزان خشونت اين بازي ها و امكانات گرافيكي آن باعث افزايش ميزان واقع گرايي و جذاب تر شدن اين بازي ها مي شود، بنابراين ما با بازي هايي رو به رو هستيم كه روز به روز به خشونت و واقع گرايي آن افزوده شده و مخاطبان بيشتري را به سمت خود جذب مي كند.

اجراي طرح امداد و نجات تابستاني و افزايش پزشكان قطار
گروه اجتماعي: رييس اورژانس كل كشور از اجراي طرح امداد و نجات تابستاني در ۱۸ استان حادثه خيز كشور و همچنين مدير اجرايي دفتر پزشك قطار از افزايش تعداد پزشكان در فصل تابستان خبر دادند.
دكتر شهرام علمداري با اعلام اين خبر به ايسنا گفت:  بر اساس آمار پزشكي قانوني ۱۸ استان تهران، فارس، اصفهان، خراسان، خوزستان، آذربايجان شرقي و غربي، قم، قزوين، مازندران، گيلان، كرمان، سمنان، هرمزگان، سيستان و بلوچستان، كرمانشاه و  مركزي، ۸۷ درصد كشته و مجروحان جاده اي را به خود اختصاص داده اند، لذا اجراي طرح امداد و نجات تابستاني با اولويت قرار دادن اين استانهاست.
وي با اشاره به راه اندازي ۱۰ كانكس جاده اي در سيستم اورژانس كشور افزود: اين كانكس ها پايگاههاي سيار اورژانس هستند كه در كل كشور ۲۰ تا ۳۰ كانكس ظرف ۲ تا ۳ هفته به سيستم اورژانس اضافه مي شود.
دكتر علمداري ادامه داد: طرح امداد و نجات تابستاني با همكاري پليس راه در استانهاي پر مسافر و حادثه خيز انجام و در ايام تعطيل هفته خدمات بيشتري ارائه مي شود.
همزمان با آغاز فصل گرما، به تعداد پزشكان قطار افزوده مي شود
بر اساس اين گزارش دكتر «محمدجواد محبت» مدير اجرايي دفتر پزشك قطار با اشاره به فرا رسيدن تابستان و افزوده شدن تعداد مسافرتها گفت: با شيوع بيماريهاي خاص فصل گرما، مثل گرمازدگي، اسهال و گزش، تعداد پزشكان قطار افزايش خواهد يافت.
وي ادامه داد: از جمله مهمترين مشكلات مسافران قطار در تابستان، گرمازدگي ناشي از توقف طولاني در ايستگاههاي قطار است. فرد گرمازده با علايمي از قبيل احساس داغ شدن و گرگرفتگي بدن، خشك شدن دهان،  بي قراري خصوصا در كودكان، كاهش سطح هوشياري و در حادترين شكل خود قطع شدن ادرار مواجه مي شود.
مدير اجرايي دفتر پزشك قطار در ادامه ابتلا به اسهال مسافران را نيز از ديگر مشكلات آنها نام برد و گفت: در وضعيت ثابت،  بدن هر فرد به گونه هاي خاص ميكروبي عادت مي كند. در حين مسافرت به علت جايگزين شدن گونه هاي جديد ميكروبي در بدن به جاي انواع قديمي و يا به دليل مصرف غذاهاي سرد توسط مسافران و عدم رعايت زنجيره سرد، اسهال و يا ساير مشكلات گوارشي به طور ناگهاني در فرد بروز مي كند، اما اين نوع اسهال درمان ساده اي نيز دارد و گاهي خود به خود بهبود مي يابد.
وي در نهايت به بيماري گزش حشرات اشاره و تاكيد كرد: كليه اقدامات درماني براي مواجهه با هرگونه گزش در قطار موجود است.

سازمان تأمين اجتماعي اعلام كرد:
پرداخت وام ۵ ميليون توماني به كانون هاي بازنشستگي
فارس: سازمان تامين اجتماعي از پرداخت وام ۵ ميليون توماني به صورت اماني و بدون سود و كارمزد براي كمك به تامين دفاتر استقرار كانون هاي بازنشستگي، خبر داد.
به گزارش خبرنگار اجتماعي فارس، سازمان تامين اجتماعي به كليه كانون هاي كارگران بازنشسته و مستمري بگير استاني، حداكثر مبلغ ۵۰ ميليون ريال بابت مشاركت در هزينه رهن و اجاره دفاتر اين كانون ها، پرداخت مي كند.
براساس اين گزارش، سازمان تامين اجتماعي همچنين به كانون هاي كارگران بازنشسته و مستمري بگير فعال در شهرستان ها اعم از كانون هاي فعال در مراكز استان ها و شهرستان ها حداكثر ۳۰ ميليون ريال بابت مشاركت در هزينه رهن و اجاره دفاتر اين كانون ها كمك مي كند.
در دستورالعمل جديد سازمان تامين اجتماعي، كانون هاي كارگران بازنشسته، به تشكل هايي اطلاق شده كه طبق ماده ۱۳۴ قانون كار تشكيل شده و در اداره كل كار استان يا ادارات كار شهرستان ها، به ثبت رسيده است.
اين كانون ها، در صورت تشكيل در محل شهرستان ها، تحت عنوان كانون شهرستاني شناخته مي شوند و در صورتي كه تعداد كانون هاي شهرستاني در استاني به حداقل ۵ كانون افزايش يابد، كانوني تحت عنوان كانون استاني تشكيل مي شود و پس از ثبت در اداره كل كار استان، رسميت خواهد داشت.
براي بررسي درخواست ها و تصميم گيري درخصوص پرداخت كمك هزينه رهن و اجاره دفاتر محل استقرار كانون ها، كميته اي به نام كميته اسكان در دفتر امور فرهنگي و اجتماعي بازنشستگان با حضور و عضويت نمايندگان تام الاختيار معاونت هاي اداري و مالي و امور استان هاي سازمان تامين اجتماعي تشكيل مي شود.
براساس اين گزارش مبالغ پرداختي بابت كمك به رهن و اجاره دفاتر محل استقرار كانون هاي بازنشستگي  به صورت اماني بدون سود و كارمزد خواهد بود و اسناد رهن و اجاره بايد به نام كانون هاي مربوطه، ثبت شود و معادل اين مبلغ، چك يا اسناد معتبر به عنوان وثيقه از كانون بازنشستگي دريافت مي شود.
در صورت انحلال هر يك از كانون هاي بازنشستگي دريافت كننده اين كمك هزينه، كليه وجوه پرداختي از اين بابت، بايد به سازمان تامين اجتماعي بازپرداخت شود.
كانون هاي بازنشستگي متقاضي دريافت كمك هزينه رهن و اجاره بايد درخواست خود را به همراه مستندات لازم به اداره كل تامين اجتماعي استان محل فعاليت خود ارائه دهند تا پس از بررسي هاي لازم در ادارات كل استانها موضوع، براي تخصيص اعتبار به معاونت فرهنگي و اجتماعي اعلام شود.

كارت يك ميليون داوطلب دانشگاه آزاد امروز توزيع مي شود
گروه علمي فرهنگي: آزمون سراسري رشته هاي غيرپزشكي دانشگاه آزاد اسلامي طي روزهاي پنجشنبه و جمعه ۱۶ و ۱۷ تير ماه در سراسر كشور و شش حوزه خارجي برگزار مي شود.
دكتر ناصر اقبالي، رييس مركز آزمون دانشگاه آزاد اسلامي با اعلام اين خبر به ايسنا، گفت: در آزمون سراسري ۸۴ دانشگاه آزاد اسلامي حدود يك ميليون و يكصد هزار نفر شركت كرده اند كه از اين تعداد ۵۵ درصد را زنان و ۴۵ درصد را مردان تشكيل مي دهند. وي افزود: تعداد داوطلبان امسال نسبت به سال گذشته ۴ درصد رشد منفي را نشان مي دهد، كاهش داوطلبان زن نسبت به سال گذشته حدود ۵ درصد و همين كاهش براي مردان حدود ۳ درصد است.
وي تعداد رشته ها در آزمون امسال را ۳۵۰ رشته تحصيلي و تعداد واحدهاي مجري دانشگاه را ۱۵۱ واحد دانشگاهي بيان كرد و گفت: در آزمون امسال تعداد ۴۲۴۳ رشته/شهر پذيرش دانشجو دارند. رييس مركز آزمون در ادامه خبر داد: كارت آزمون رشته هاي غيرپزشكي دانشگاه از فردا به مدت سه روز در ۸۴ حوزه در تهران، ۱۵۱ حوزه در سطح كشور و شش حوزه خارج از كشور توزيع مي شود.
توزيع كارت در واحد دانشگاهي انتخاب اول داوطلب و براساس حرف اول نام خانوادگي و شماره شناسنامه است. وي افزود: داوطلبان بايد براساس حرف اول نام خانوادگي و شماره شناسنامه، جهت دريافت كارت به واحد دانشگاهي انتخاب اول خود مراجعه و نسبت به دريافت كارت ورود به جلسه اقدام كنند. رييس مركز آزمون تاكيد كرد: كارت ورود به جلسه آزمون تنها به شخص داوطلب و در مقابل ارائه قبض رسيد پستي ارسال مدارك و شناسنامه يا كارت شناسايي عكسدار ارايه مي شود. به گفته وي، در تهران شش حوزه جهت توزيع كارت خواهران و چهار حوزه جهت برادران در نظر گرفته شده است و لازم است داوطلبان با توجه به حرف اول نام خانوادگي و شماره شناسنامه و در نوبت مقرر جهت دريافت كارت خود به حوزه  هاي تعيين شده مراجعه كنند.

ديابتي ها هر ۱۵ سال ۳ برابر مي شوند
فارس: رئيس انجمن ديابت در ايران در همايش كارگاه هاي آموزشي ديابت از وجود ۴ ميليون بيمار مبتلا به ديابت در ايران خبر داد و گفت: بيماران ديابتي در ايران هر ۱۵ سال ۳ برابر خواهند شد.به گزارش فرهنگسراي سلامت، رئيس انجمن ديابت در ايران در اين همايش كه در فرهنگسراي سلامت برگزار شد، افزود: طي سال هاي آينده تعداد مبتلايان به اين بيماري به ۱۲ ميليون نفر افزايش پيدا خواهد كرد.رجب افزود: هزينه درمان ديابت در كشور ما ساليانه ۹۰۰ ميليون دلار است و ما معتقديم كه آموزش اساسي براي مقابله با اين بيماري پيشگيري است چون پيشگيري بهتر از درمان است.وي تأكيد كرد كه دولت بايد هزينه آموزش ديابت را بدهد چون به نفع دولت است.

مركز ملي تحقيقات آسيا اعلام كرد:
ايران پيشگام كشورهاي مسلمان در مبارزه با ايدز است
گروه اجتماعي: مركز ملي تحقيقات آسيا، مستقر در واشنگتن با اعلام اينكه ايران از لحاظ شكستن تابوي ايدز در ميان كشورهاي مسلمان يك الگو محسوب مي شود تاكيد كرد كه ايران در واقع در تمامي ابعاد مبارزه با ايدز پيشگام كشورهاي مسلمان است.
برنامه مبارزه با ايدز سازمان ملل تعداد مبتلايان به ايدز در كشورهاي مسلمان واقع در آفريقاي شمالي،  خاورميانه  و آسيا را تقريباً يك ميليون نفر تخمين مي زند. اما بسياري از كارشناسان معتقدند كه رقم واقعي مبتلايان به ايدز در كشورهاي مسلمان، بيش از اين تعداد است. بر اساس اين گزارش،  مركز ملي تحقيقات آسيا، مستقر در واشنگتن، نيز معتقد است با توجه به جمعيت ۳/۱ ميليارد نفري كشورهاي مسلمان،  رقم يك ميليون مبتلا به ايدز در اين كشورها اندك به نظر مي رسد، خصوصاً اينكه مسلمانان در اعتراف به ابتلا به ايدز بسيار اكراه دارند.
اين گزارش حاكي است،  اولين نمونه هاي ايدز در كشورهاي مسلمان در اواسط دهه ۱۹۸۰ يافت شد. اين گزارش مي افزايد، عدم تمايل و يا ناتواني دولت هاي مسلمان در مبارزه با ايدز نيز از ديگر علل عدم ارائه آمار دقيق از تعداد مبتلايان به ايدز در كشورهاي مسلمان است. اين گزارش مي افزايد، دولت ايران قوانيني را تصويب كرده است كه بيمارستانها را ملزم به پذيرش و درمان بيماران مبتلا به ايدز مي كند، چيزي كه در ديگر كشورهاي مسلمان،  نادر به نظر مي رسد.
همچنين برنامه هاي ارائه رايگان سوزنهاي تزريق مواد مخدر در مناطق اعتياد خيز تهران در حال اجرا ست.
ابراز نگراني سازمان بهداشت جهاني از روند ناموفق مبارزه با ايدز
اين در حالي است كه آمارهاي ارايه شده از سوي سازمان بهداشت جهاني نشان مي دهد كه احتمالاً كارشناسان عالي رتبه سازمان در رسيدن به اهداف از پيش برنامه ريزي شده خود در زمينه مبارزه با ايدز ناكام خواهند بود.
براساس گزارشي كه اخيراً از سوي سازمان بهداشت جهاني منتشر شده است نشان مي دهد كه نجات جان بيش از سه ميليون انسان در سراسر جهان در برابر بيماري ايدز با استفاده از داروهاي ضد ايدز چندان عملي نخواهد شد. اين كارشناسان همچنين اعلام كرده اند كه تلاش هايشان براي يافتن درماني قطعي براي ايدز بايد همچنان ادامه داشته باشد. آمارها نشان مي دهد: افرادي كه اخيراً از داروهاي ضد ايدز استفاده كرده اند به ۷۰۰ هزار تن رسيده اند.
گفتني است، هفتمين كنگره بين المللي ايدز در آسيا و اقيانوسيه ۱۰ تا ۱۴ تير ماه جاري در شهر كوبه ژاپن با موضوع «پلي بين علوم و جامعه» در حال برگزاري است. نزديك به ۳۰۰۰ نفر از بيش از ۶۰ كشور در اين نشست حضور دارند كه شامل افراد ناقل ويروس ايدز، پژوهشگران دانشمند، فعالان اجتماعي، امدادگران بهداشتي، نمايندگان دولتي و سازمانهاي بين المللي مي شود. در اين نشست به ۵ موضوع علوم پايه و بيمارستاني، درمان، مراقبت و پشتيباني، پيشگيري و همه گير شناسي، فرهنگ، مسايل جنسيتي و جنسي، و مضامين سياسي و اجتماعي پرداخته مي شود.

بيش از ۸۰ درصد ايرانيان فقط موقع دندان درد
به دندان پزشك مراجعه مي كنند
گروه اجتماعي: بيش از ۸۰ درصد ايرانيان تنها موقع دندان درد به دندانپزشك مراجعه مي كنند كه اصلاح اين رويه مستلزم ارتقاي سطح فرهنگ بهداشت از سنين قبل از دبستان توسط خانواده ها و مربيان است.رييس انجمن دندانپزشكي ايران با اشاره به اينكه دادن يارانه براي درمان كار صحيحي نيست و ضروري است كه بودجه اين يارانه صرف آموزش و فرهنگ سازي شود، گفت: اگر در روز اول مدرسه در كنار لوازم التحرير، به هر دانش آموز يك مسواك و خميردندان داده و طرز استفاده صحيح نيز آموزش داده شود به ميزان قابل توجهي پوسيدگي دندانها كاهش مي يابد. وي تصريح كرد: تمام طرح هاي بهداشتي مربوط به دهان و دندان مانند «فلورايد و طرح فيشور سيلنت» بدون آموزش اوليه با شكست مواجه خواهند شد.

تنبيه بدني، كودك را پرخاشگر مي كند
ايرنا: يك  فوق  تخصص  روانپزشكي  اطفال  گفت : تنبيه  بدني  به دليل  پيام  منفي  كه  به كودك  مي دهد، وي  را پرخاشگر مي كند.
دكتر شكوفه  رادفر گفت: كودك  به  توجه  پدر و مادر نياز دارد و در صورتي  كه  در شرايطي باشد كه  حس  كند نمي تواند توجه  مثبت  والدين  خود را جلب  كند، توجه  منفي  را كه  پرخاشگري  را به  دنبال  دارد، به بي توجهي  والدين  ترجيح  مي دهد.
وي  اظهار داشت : تغييرات  متابوليكي  در مغز كودك ، پايين  بودن  سطح  هوشي ، نداشتن  اعتماد به نفس  و بي توجهي  نسبت  به  كودك  در جشن ها و ميهماني ها نيز، در پرخاشگرشدن  كودك  موثر است .رادفر گفت : پايين  بودن  سطح  خانواده  از جهت  وضعيت  اجتماعي ، اقتصادي  و فرهنگي  نيز، از ديگر عوامل  موثر در بروز رفتار پرخاشگرانه  در كودكان  است .وي  گفت : روش هاي  تربيتي  همچون  روش  تربيتي  متناقض  توسط والدين  و نظارت نداشتن  بر روي  رفتار و عملكرد كودك  نيز، وي  را پرخاشگر مي كند.وي  افزود: اختلافات  خانوادگي  و مصرف  مشروبات  الكلي  يا مواد مخدر توسط والدين  و نيز بيماري  پدر يا مادر و يا هر دو، از عواملي  است  كه  موجب  بروز رفتار پرخاشگرانه  در خانواده ها مي شود.رادفر گفت : يادگيري  در كودكان  از طريق  مشاهده  و ديدن  صورت  مي گيرد، لذا فهماندن  اعمال  و پيامدهاي  رفتاري  توسط والدين ، در كاهش  بروز پرخاشگري  در كودكان  موثر است .

|   اجتماعي    |    اقتصادي    |    دانش انفورماتيك    |    بـورس    |    حوادث    |    خارجي    |
|   سياسي    |    داخلي    |    شهري    |    ورزش    |    يادداشت    |    صفحه آخر    |

|    صفحه اول    |    آرشيو    |    شناسنامه    |    بازگشت    |