يكشنبه ۱۲ تير ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۳۸ - Jul 3, 2005
در ديدار خاوير سولانا مطرح شد
تأكيد حداد عادل بر ضرورت اجراي موافقتنامه پاريس
001344.jpg
فارس: رئيس مجلس شوراي اسلامي خطاب به مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپايي ، بر ضرورت اجراي موافقتنامه پاريس، ميان ايران و سه كشور اروپايي تأكيد كرد.حداد عادل با خاوير سولانا، مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپايي، ديدار و درباره مسائل مشترك ايران و اروپا به ويژه مذاكرات هسته اي گفت وگو كرد.
وي كه در دومين روز از سفر رسمي خود به بلژيك، در بروكسل پايتخت اين كشور به سر مي برد، در اين ديدار علاقه مندي جمهوري اسلامي ايران را به ادامه مذاكرات خود با اتحاديه اروپا در همه زمينه ها، به ويژه مسائل صلح آميز هسته اي اعلام كرد.
بنابراين گزارش، طرفين در اين ديدار همچنين بر توسعه همكاريهاي اتحاديه اروپايي و جمهوري اسلامي ايران و نيز ضرورت ادامه مذاكرات در خصوص برنامه هاي صلح آميز هسته اي ايران تأكيد كردند.
حداد عادل در گفت و گو با رسانه هاي بلژيكي:
ايران به هيچ وجه قصد استفاده نظامي ازفناوري هسته اي را ندارد

فارس: رئيس مجلس شوراي اسلامي در مصاحبه با رسانه هاي بلژيكي تصريح كرد: جمهوري اسلامي ايران به هيچ وجه قصد استفاده نظامي از فناوري هسته اي را ندارد و ساخت بمب اتمي  را قويا محكوم مي كند. حداد عادل در مصاحبه با روزنامه لوسوار و نيز شبكه تلويزيوني VRT بلژيك افزود: مسئولان جمهوري اسلامي ايران بارها تأكيد كرده اند كه در پي دستيابي به فناوري صلح آميز هسته اي هستند تا با استفاده از مواهب آن، توسعه اقتصادي كشور را سرعت بخشند.
رئيس مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه در ميان مردم ايران اصطلاحاتي چون محافظه كار و اصلاح طلب آن طور كه در غرب رايج است، مرسوم و متداول نيست تصريح كرد: مردم هنگامي كه پاي صندوقهاي راي مي آيند، فقط فرد كانديدا و برنامه هاي او برايشان مهم است، نه جريانات سياسي حامي نامزدهاي انتخاباتي.وي تأكيد كرد: به همين علت است كه غربيان درك صحيح از رفتار مردم ايران اسلامي ندارند و از درك ماهيت تحولات جمهوري اسلامي ايران، غافلند.
خبرنگاري پرسيد: آيا رابطه ميان قواي مقننه و اجرائيه ايران كه اكنون در شرايط مناسبي نيست، با آمدن احمدي نژاد، بهتر مي شود؟ حداد عادل در پاسخ گفت: در سالهاي گذشته همكاري خوبي ميان مجلس و دولت آقاي خاتمي وجود داشته و مشكل خاصي بروز نكرده است، اگرچه با روي كارآمدن دولت اصولگراي آقاي احمدي نژاد، هماهنگي بيشتري ميان قواي مجريه و مقننه انتظار مي رود.
حداد عادل در پاسخ به سئوالي درباره آزادي مطبوعات تصريح كرد: هم اكنون همه جريانات سياسي در ايران، روزنامه دارند و آراء خود را در چارچوب قانون بيان مي كنند، البته همه نظامها براي اصلاح ضعفهاي خود تلاش مي كنند تا به معيارهاي حقوق بشر واقعي دست يابند.وي همچنين درباره علت لغو ديدارش با خانم ليزين، رئيس مجلس سناي بلژيك تصريح كرد: همه مسئولان سياسي جهان مي دانند كه مقامات جمهوري اسلامي ايران با خانمها دست نمي دهند و اين پروتكلي پذيرفته شده است.رئيس قوه مقننه كشورمان از اينكه خانم ليزين، اين موضوع را با صدور اطلاعيه اي به مطبوعات بلژيك منعكس كرده است، گلايه كرد.
آصفي درخصوص سفر حدادعادل به بلژيك:
آنچه كه اتفاق افتاده بسيار بي اهميت مي باشد

فارس: سخنگوي وزارت امور خارجه درخصوص برنامه هاي سفر رئيس مجلس به بلژيك با بيان اين كه رئيس مجلس سناي بلژيك نسبت به تشريفات و آداب ديپلماتهاي جمهوري اسلامي ايران در خارج از كشور كاملاً مطلع بوده، رويكرد آن را سليقه اي و متأثر از جوسازيهاي رسانه اي اخير عليه كشورمان عنوان كرد.
به گزارش اداره كل اطلاعات و مطبوعات وزارت امور خارجه حميدرضا آصفي سخنگوي وزارت امور خارجه درخصوص سفر حداد عادل توضيحاتي ارائه كرد.
آصفي افزود: در برنامه رسمي سفر رئيس مجلس شوراي اسلامي ايران به بلژيك ضيافت نهار با رئيس مجلس نمايندگان آن كشور گنجانده نشده بود.
وي گفت: در برنامه هاي رسمي و جدي سفر آقاي دكتر حدادعادل به بلژيك هيچ خللي به وجود نيامد و آنچه اتفاق افتاده است بسيار بي اهميت مي باشد.

سيد محمد خاتمي در جمع خبرنگاران درقم:
موفقيت دولت احمدي نژاد موفقيت همه ملت است
001323.jpg
فارس: رئيس جمهور درجمع خبرنگاران در قم تأكيد كرد: دولتي كه براساس راي مردم روي كارآمده بايد به كمك همه موفق شود كه موفقيت دولت احمدي نژاد موفقيت همه ملت است.
سيد محمد خاتمي  رئيس جمهوري اسلامي ايران كه پيش از ظهر ديروز در حاشيه بهره برداري طرح توسعه آستان مقدس حضرت معصومه در جمع خبرنگاران سخن مي گفت، با بيان اينكه دامن زدن به مطالبات مردم باعث مي شود تا مردم احساس كنند كه برايشان كاري نشده است تصريح كرد: يكي از مشكلات عمده ما اين است كه با مسائل واقع بينانه برخورد نمي شود چرا كه قطعا مردم مطالباتي دارند كه معيشت آنها مهم تر و فوري تر است و البته مطالبات سياسي، اجتماعي و فرهنگي نيز دارند.خاتمي افزود:  اگر اين مطالبات از اين دو جهت دامن زده شود، يكي آنكه بر خلاف واقع جوسازي شود تا مردم احساس كنند وضع شان بدتر از آن است كه وجود دارد و دوم اينكه بدون توجه به واقعيت ها و امكانات مسائل مطرح شود و اين خواسته ها و مطالبات بيشتر از امكانات باشد، در اين صورت دولت ناكام معرفي مي شود و مردم نااميد مي گردند.
رئيس جمهور با بيان اينكه اكنون نبايد كاري كنيم تا جامعه احساس كند ۶ ماه ديگر هيچ مشكلي از جمله مشكل معيشتي ندارند و در دوره قبل هم كاري نشده است افزود: اميدوارم با واقع بيني و توضيح واقعيات آنچه واقعا انجام شده و هم مشكلات به طور واقعي مطرح شود و يا گفته شود.
خاتمي با اشاره به اينكه نمي توان از كنار قصور و كم كاريها نيز گذشت افزود: يكي از مشكلات ما اين بوده كه كارهايي انجام داديم كه خوب مطرح نشد و بخشهايي از جامعه گمان كردند كه ما به مطالبات آنها بي توجه ايم.
وي گفت:  اين ديده نمي شود كه در دوره ما حقوق معلمان پنج برابر شد و البته اين به معناي آن نيست كه وضعشان خوب شده است.
رئيس جمهور با تأكيد بر اينكه در بيان كارهاي اين دولت كوتاهي شده گفت: مقداري جوسازي صورت گرفت تا جنبه هاي منفي دولت فعلي را تقويت كند و در نتيجه اين احساس را در جامعه ايجاد كرد كه مي شد بيش از اين در عرصه عدالت اجتماعي كار كرد.
رئيس جمهور افزود: من نمي گويم كه بهتر از اين نمي شد كار كرد، ولي ما هم كارهايي كرديم ولي در جنگ هاي سياسي اگر گروه ها و احزاب به دنبال مطالبات عيني مردم نباشند دچار مشكل مي شوند و در نتيجه غلبه مقاصد سياسي بر شعارهاي اقتصادي باعث مي شود تا مردم از واقعيت ها دور بمانند.
رئيس جمهوري با تأكيد بر اينكه شفافيت فضاي موجود مردم را به واقعيت ها نزديك مي كند گفت: بايد وعده هايي واقع گرايانه به مردم بدهيم تا بتوانيم از پس اجراي آن هم برآيم و بدانيم كه با معجزه نمي توان كارها را درست كرد بلكه نيازمند سرمايه گذاري و توليد ثروت هستيم تا در نهايت به توزيع عادلانه ثروت برسيم كه اگر اين گونه شود ديگر فقر توزيع نمي گردد و اين امكانات است كه عادلانه تقسيم مي شود.
خاتمي در پاسخ به اين سؤال كه هنگام واگذاري قدرت به رئيس جمهور منتخب چه احساسي دارد گفت:  از خود احساس رضايت و راحتي مي كنم و از اينكه به لطف خداوند واگذاري قدرت در ايران پس از انقلاب ديگر از طريق زور صورت نمي گيرد و تنها راي مردم قدرت را مشخص مي كند خشنودم.
وي با تأكيد بر اينكه تمام تجربيات خود را به دولت احمدي نژاد منتقل خواهد كرد افزود: همه ما موظف هستيم تا كمك كنيم دولتي كه براساس راي مردم روي كار آمده موفق شود كه موفقيت آن موفقيت همه ملت است.خاتمي افزود: من براي اينكه خاطر و ذوق ملت تلخ نشود، در برابر جفايي كه به دولت شد سكوت مي كنم اما آنهايي كه جفا مي كردند نيز خود مي دانند كه اين دولت كارهاي بزرگي كرده و البته نقص هايي نيز در عملكرد اين دولت وجود داشته است.
وي گفت: كارهايي كه شده زياد بوده و فكر مي كنم به لطف خداوند كشوري را تحويل مي دهم كه از نظر اقتصادي، علمي، صنعتي و روابط بين المللي در موقعيت خوبي قرار دارد و اميدوارم آيندگان بتوانند از اين موقعيت استفاده كنند و نقص ها را جبران نمايند تا در مسير تكامل گام برداريم.
وي در ادامه به دستاوردهاي اقتصادي كشور اشاره كرد و با بيان اينكه زيرساختها و پايه هاي يك جهش اقتصادي و علمي در كشور فراهم شده است گفت: جلب سرمايه گذاري خارجي، كسب اعتماد نسبت به ايران و تاثيرگذاشتن بسيار شايان در ذهنيت افكار عمومي كه بعد از انقلاب عليه ملت و جمهوري اسلامي ايجاد شده و ايران را در بدترين شكل معرفي مي كرد از دستاوردهاي مهم من بود.
وي گفت:  درك مردم ايران بر اين اصل استوار است كه مي توانند حتي نسبت به سرنوشت تمام دنيا نظرات تعيين كننده بدهند.
وي در پاسخ به اين سؤال خبرنگار فارس مبني بر اينكه چه كارهايي مي خواستيد انجام دهيد و انجام نداديد؟ گفت: خيلي كارها داشتم كه عملي نشد اگر شعارهاي مرا بررسي كنيد مي بينيد كه درصد قابل توجهي از آن عملي نشد كه يا ناشي از نقص برنامه ريزي بود و يا موانعي ايجاد گرديد تا كارها انجام نگيرد كه اين هم جاي خود دارد.
خاتمي گفت:  اميدوارم بتوانم در آخرين لحظات مسئوليتم كار ديگري بكنم و آن اينكه بگويم تشكيلات و سازماندهي براي تخريب افراد يا براي ايجاد جنگ رواني در جامعه و تاثير گذاشتن و استفاده از امكانات عمومي و بيت المال و اطلاعات و برنامه ريزي ها از كجا بوده و اگر ريشه  آن هم كنده نمي شود حداقل امكان تاثيرگذاري در جريانات اجتماعي آينده را همچنانكه تاثيرگذاري قتل هاي زنجيره اي از ميان رفته است از بين ببريم.
رئيس جمهور در پاسخ به اين سؤال كه سخنگوي شوراي نگهبان نسبت به اينكه چرا اطلاعات درخصوص ساماندهي تخلفات سازمان يافته قبل از انتخابات مطرح نشد، گفت: بناي ما بر اين بود تا اين انتخابات را به خوبي و سلامتي برگزار كنيم و من معتقدم كه جلوي تخلفات را گرفتيم ولي يك روند بداخلاق و تخريب وجود داشت كه اطلاعات آن را جمع آوري كرده و ان شاءالله خدمت مقام معظم رهبري و قوه قضائيه ارائه خواهم داد.

فرماندهان عالي ارتش با رئيس جمهور منتخب ديدار كردند
فارس: فرماندهان عالي ارتش جمهوري اسلامي ايران ظهر ديروز با محمود احمدي نژاد، رئيس جمهور منتخب ديدار كردند. به گزارش دفتر رسانه هاي رياست جمهوري محمود احمدي نژاد در اين ديدار ايران اسلامي را نقطه محوري امنيت جهان اسلام دانست و تأكيد كرد: سياست قطعي جمهوري اسلامي ايران، گسترش صلح، عدالت و تنش زدايي در جهان است. وي الگوسازي براي جهان اسلام را يكي از وظايف اصلي نظام جمهوري اسلامي ايران به عنوان يك كشور پيشرفته و نمونه اسلامي توصيف كرد و توجه نيروهاي مسلح را به اين مهم ضروري خواند.
احمدي نژاد افزود: ارتش با در اختيار داشتن تجربه ۸ سال دفاع مقدس و رسيدن به اوج قدرت و عظمت، اينك مجموعه اي از نيروهاي دلسوز، توانمند، آگاه، شجاع و فداكار را به عنوان حافظان اقتدار و امنيت ملي در خود ذخيره كرده است. رئيس جمهور منتخب با بيان اينكه برخورداري از يك ارتش قدرتمند نياز كشور است، نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران را سرمايه اي بزرگ براي كشور و ملت خواند. احمدي نژاد تصريح كرد: فرماندهان و سربازاني كه براي اقتدار، امنيت و سربلندي اين سرزمين مقدس تلاش مي كنند، در واقع حافظان امنيت ملي و امنيت جهان اسلام محسوب مي شوند و من افتخار مي كنم كه خدمت گذار كشوري با چنين نيروهاي مسلحي هستم.

در پي اعتراض وزارت امور خارجه  ايران
وزارت خارجه بحرين در نامه اي رسمي
اظهار تأسف خود را نسبت به اقدام روزنامه  الايام اعلام كرد
ايسنا: وزارت امور خارجه  جمهوري اسلامي ايران اعتراض خود را پيرامون اقدام روزنامه  الايام بحرين اعلام كرد و وزارت خارجه بحرين نيز توضيحات رسمي در اين زمينه اعلام داشت.
به گزارش گروه دريافت خبر ايسنا، بنا بر گزارش اداره كل اطلاعات و مطبوعات وزارت امور خارجه، در پي انتشار يك كاريكاتور موهن در روزنامه  الايام بحرين، سه شنبه گذشته مراتب اعتراض شديد كشورمان به اين اقدام روزنامه  مزبور به سفير اين كشور در تهران ابلاغ و بر ضرورت عذرخواهي مسئولان اين جريده و مجازات خاطيان از سوي مقامات بحريني، تأكيد شد.در همين رابطه سفير جمهوري اسلامي ايران در منامه نيز ضمن ملاقات با مقامات بحريني با تقبيح اين اقدام، يادداشت اعتراضي در اين خصوص تسليم طرف بحريني كرده است.
بر اساس همين گزارش، وزارت خارجه  بحرين، امروز طي يك يادداشت، جوابيه رسمي كه در ديدار وزير مشاور در امور خارجي و وزير اطلاع رساني آن كشور با سفير كشورمان تسليم ايشان شد، با تأكيد بر احترام مقامات بحريني به رهبري و مسئولان عالي رتبه  جمهوري اسلامي ايران و روابط دوستانه و رو به رشد دو كشور، هرگونه اقدام وسايل ارتباط جمعي كه به اين روند خدشه وارد سازد را مردود دانسته و اضافه كرده، اقدام روزنامه  بحريني موجب تاسف است.مقام بحريني در اين ملاقات به مناسبات دو كشور و اراده سياسي بحرين بر توسعه  اين مناسبات و تداوم آن در دوره  جديد اشاره كرده و تأكيد كرد: شخصا با احضار مديرمسئول روزنامه  مذكور در اين خصوص از وي توضيح خواسته است.شايان ذكر است كه اقدام موهن روزنامه  الايام، طي چند روز گذشته موجي از اعتراض و محكوميت از سوي شيعيان به ويژه علماي بحرين برانگيخت و مسئولان روزنامه  مذكور در واكنش به اين اعتراضات اعلام كرده اند از اين اقدام خود قصد توهين به ساحت مرجعيت و علما نداشته است.

۱۷۰ مورد جاسوسي آمريكا عليه كره شمالي
پكن _ ايرنا: خبرگزاري  كره شمالي ، اعلام  كرد كه  آمريكا در ماه  ژوئن  ( ۱۱ خرداد تا نهم تير) ۱۷۰ مورد عمليات  جاسوسي  در حريم  هوايي  اين  كشور انجام  داده  است .
به گزارش  اين  خبرگزاري ، هواپيماهاي  جاسوسي  و شناسايي  آمريكا درماه هاي  گذشته  گستاخانه  وارد فضاي  كره  شمالي  شده  و بارها حريم  هوايي  اين كشور را نقض  كرده اند.
بنابراين  گزارش ، اين  ماموريت هاي  شناسايي ، گشتي  و جاسوسي  با استفاده  ازهواپيماهاي  پيشرفته  كه  از پايگاه هاي  نيروي  هوايي  آمريكا در كره  جنوبي  و كشورهاي  ديگر برخاسته اند، انجام  شده  است .
كره  شمالي  اعلام  كرد آمريكا براي  اين  عمليات  جاسوسي  از هواپيماهاي  مدل آر سي  - ،۱۳۵ يي پي  - ۳ و مدل هاي  آر سي - ۷ بي  و آر سي  - ۱۲ استفاده كرده  است .
كره  شمالي ، اهداف  بسياري  از اين  موارد جاسوسي  را مراكز نظامي اين  كشور عنوان  كرده  است .
در همين حال وزارت  امور خارجه  آمريكا اعلام  كرد واشنگتن  و پيونگ  يانگ  پنج شنبه  گذشته به  طور مستقيم  درباره  از سرگيري  گفتگوهاي  شش  جانبه  در خصوص  برنامه  هسته اي  كره  شمالي  با يكديگر ارتباط برقرار كردند.
به  گزارش  خبرگزاري  فرانسه  از واشنگتن  «شان  مك  كورمك»   سخنگوي  وزارت  امورخارجه  آمريكا گفت  اين  تماس  در حاشيه  سميناري  در نيويورك  صورت  گرفت .
مك  كورمك  افزود: اين  تماسها در حضور جوزف  ديتراني  نماينده  آمريكا درگفتگوهاي  شش  جانبه  و «ري  گان»   ديپلمات  بلندپايه  كره  شمالي  صورت  گرفت .
يك  مسئول  بلندپايه  آمريكايي  به  طور ضمني  از گفتگوهاي  ديتراني  و ري  گان  درباره  راههاي  پيشبرد مذاكرات  چندجانبه  درخصوص  برنامه  هسته اي  كره شمالي  خبر داد.
اين  مسئول  آمريكايي  كه  خواست  نامش  فاش  نشود گفت  شايد اين  تنها علت برقراري  تماس  با مقامات  كره  شمالي  بوده  است  زيرا ما هم  اكنون  در اين خصوص  با مشكل  مواجه  هستيم .

رئيس جمهور منتخب در ديدار با اعضاي شوراي عالي نظام پزشكي:
سلامت و بهداشت نياز تمام اقشار جامعه است
ايلنا: اعضاي شوراي عالي نظام پزشكي، صبح ديروز با محمود احمدي نژاد؛ رئيس  جمهوري منتخب ديدار كردند.
رئيس  جمهوري منتخب در اين ديدار با تأكيد بر لزوم ايجاد تحول در ساختار نظام بهداشت و درمان كشور و نيز اهتمام ويژه دولت آينده به اين مهم، تصريح كرد: با داشتن مردمي سالم، بانشاط، شجاع و مبتكر مي توان آينده روشني را براي كشور تضمين كرد.
احمدي نژاد ترسيم مناسبات ميان دولت و مردم را بر اساس نگاهي اقتصادي، مضر خواند و افزود: سلامت و بهداشت نياز تمام اقشار جامعه است و نمي  توان به صرف در نظر گرفتن مسائل اقتصادي، از ابعاد اجتماعي آن همچون جنبه  هاي ديني، انسان دوستانه و عاطفي غافل شد.وي با بيان اين اصل كه نظام بهداشت و درمان كشور بايد با ابتكار و خلاقيت سرمايه  گذاري  هاي خود را از درمان به سمت پيشگيري تغيير جهت دهند، گفت: طرح  هايي چون پزشك خانواده، محله و مدرسه مي  تواند در تحقق اين خواسته مؤثر باشد.به جاي آنكه تمام نيرو و امكانات خود را در بيمارستان  ها و واردات دارو و توليد آن هزينه كنيم، بايد ضمن همگاني و عمومي كردن درمان، اولويت نخست را به پيشگيري اختصاص دهيم.
احمدي  نژاد همچنين با تأكيد بر اهميت فعاليت نهادهايي چون شوراي عالي و سازمان نظام پزشكي، از اعضاي اين شورا خواست تا دولت را در تصميم  گيري  هاي خود ياري دهند و با نگاهي عميق به مديريت و منابع، پيشنهادهاي خود را از متن نيازها و خواست مردم استخراج كنند.
پيش از سخنان رئيس جمهوري منتخب، سيد شهاب  الدين صدر؛ رئيس سازمان نظام پزشكي كل كشور گزارشي از شرح وظايف اين شورا، ارائه نمود.

پيام تسليت رهبر معظم انقلاب
به مناسبت درگذشت ميرمصطفي عالي نسب
فارس : رهبر معظم انقلاب اسلامي حضرت آيت الله خامنه اي در پيامي درگذشت مرحوم مغفور آقاي مير مصطفي عالي نسب را تسليت گفتند .
متن پيام رهبر معظم انقلاب اسلامي به اين شرح است:
بسم الله الرحمن الرحيم
در گذشت مرحوم مغفور آقاي مير مصطفي عالي نسب را به خاندان محترم و دوستان و نزديكان و همكاران ايشان تسليت عرض مي كنم. آن مرحوم، انساني دانا، مديري مبتكر، مومني روشن بين، مردي نيكوكار و دلسوز و پرتلاش بود. حضور فعال ايشان در مباحثات دشوار اقتصادي دولت در دوران جنگ تحميلي، يادگاري فراموش نشدني و صبر ايشان در برابر مصائب سنگين، نمونه ئي فرا گرفتني است. خداوند رحمت خود را شامل حال او گرداند و پاداشي بزرگ به او عنايت فرمايد.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |