چهارشنبه ۱۵ تير ۱۳۸۴
گفت وگو با محمد مايلي كهن
رويايي در سر ندارم
000768.jpg
سال گذشته پس از اين كه محمد مايلي كهن از سمت مربيگري تيم پيكان كناره گيري كرد، حضور وي در جامعه ورزش كشور و رسانه هاي گروهي كم رنگ شد، اما بلافاصله پس از اعلام نتايج نهايي انتخابات رياست جمهوري، شايعه حضور او در يكي از پست هاي كليدي ورزش كشور مطرح گرديد، شايد به اين دليل كه در جريان تبليغات انتخابات رياست جمهوري در ستاد انتخاباتي رئيس جمهور منتخب حاضر شد. با اين حال، او شايعات مطرح شده را رد مي كند و علت حمايت خود از دكتر احمدي نژاد را بي ارتباط با كسب سمت هاي مديريتي مي داند.
به هر حال حرف هاي مردي كه سنگين ترين شكست را به كره جنوبي تحميل كرد و در داليان، چين را با چهار گل شكست داد، اما نتوانست يكي از بهترين تيم هاي اميد ايران را به المپيك ببرد، همواره جالب و خواندني است.

* پس از اعلام نتايج نهايي انتخابات رياست جمهوري، شما را به عنوان رئيس آينده سازمان تربيت بدني و يا مربي ايراني تيم ملي در جام جهاني معرفي كردند آيا اين شايعات به واقعيت خواهد پيوست؟
- از زماني كه آقاي احمدي نژاد به عنوان رئيس جمهور منتخب برگزيده شده، شايعات زيادي به گوش مي رسد يك روز مرا به عنوان رئيس سازمان تربيت بدني و روز ديگر به عنوان مربي تيم ملي معرفي مي كنند، اما آنچه در حال حاضر برايم اهميت دارد اين است كه فكر مي كنم با حضور ايشان، وضعيت اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي و ورزشي كشور بهبود پيدا خواهد كرد. پيشرفت ورزش كشور آرزوي من است و به خاطر كسب پست و مقام به ايشان رأي ندادم بلكه شخصاً  اعتقاد داشتم كه او مي تواند به رشد جامعه كمك بكند.من به عنوان يك شهروند كه حق رأي دارد به پاي صندوق رأي رفتم و به كسي رأي  دادم كه قصد دارد براي از بين بردن مشكلات اقتصادي و اجتماعي وارد عمل شود. البته منكر زحمات رؤساي جمهور قبلي نمي شوم. به هر حال آنها هم براي سربلندي اين مملكت تمام تلاش خود را به كار بستند.
* با توجه به اظهارتان، آيا بازگشت به عرصه مديريت در ورزش كشور را به كلي تكذيب مي كنيد؟
- من از صحنه ورزش كنار نرفته ام كه بخواهم به آن بازگردم. شما به عنوان كسي كه اخبار ورزشي را دنبال مي كنيد مي دانيد كه من دوره هاي متفاوتي از قبيل مربيگري تيم ملي بزرگسالان، مربيگري تيم اميد و مربيگري تيم باشگاهي را پشت سرگذاشته ام؛ با اين حساب ديگر رؤيايي در سر ندارم. در ضمن اين را هم به شما بگويم كه من ۲۵ سال است كه كارمند سازمان تربيت بدني هستم و حداقل ۳۰ سال است كه در عرصه فوتبال كشور فعاليت مي كنم؛ اما كي و كجا شنيده ايد كه مايلي كهن يك بار به همراه تيم هاي ملي به يك دوره از مسابقات جام جهاني اعزام شده باشد، در صورتي كه خيلي از كساني كه اصلاً  كارمند سازمان تربيت بدني نبودند به دفعات به مسابقات المپيك و جام جهاني اعزام شدند. با اين حال من به عنوان كارشناس تربيت بدني به المپيك و نه به جام جهاني اعزام شدم و فقط يك دوره مسابقات المپيك آسيايي در زمان رياست آقاي هاشمي طبا بود كه به هيروشيما رفتم.
* به عنوان كارشناس سازمان تربيت بدني آيا حاضريد در آينده به ياري ورزش ما بشتابيد؟
- من از تاريخ ۱۲/۸/۵۸ كارمند سازمان تربيت بدني هستم و اگر از من نظر بخواهند حتماً  نظرات خود را در اختيار آنها قرار مي دهم. من هم رؤساي سازمان تربيت بدني پس از انقلاب را مي شناسم و هم با عملكرد آنها آشنا هستم و طي اين سالها تجارب بسياري اندوخته ام.
* آقاي مايلي كهن شنيده شد كه شما تصميم به راه اندازي يك پايگاه اينترنتي داريد، آيا واقعيت دارد؟
- بله من مي خواستم يك سايت راه اندازي كنم و در آن به مشكلات مردم بپردازم تا از اين طريق به گوش مسئولين برسد. من اعتقاد دارم بعضي اوقات مسئولين به دلايل مسائل امنيتي، از تماس رو در رو با مردم باز مي مانند و اين مي تواند خطراتي در پي داشته باشد. در اين صورت كمبودها و كاستي هاي مردم به خوبي به گوش آنها نمي رسد و فكر مي كنند همه چيز امن و امان است. من مي خواستم به عنوان يك شهروند اين مشكلات را انعكاس دهم. در كشور ما مردم با مشكلات بسياري دست و پنجه نرم مي كنند و كافي است سري به مناطق محروم بزنيد تا كاملاً  به اين موضوع پي ببريد. البته اين ايده من يعني راه اندازي سايت تا بدين لحظه عملي نشده است. اميدوارم وضع جامعه به گونه اي شود كه ديگر نيازي به اين گونه اقدامات نباشد.
* آيا تا به حال از باشگاهي پيشنهاد مربيگري دريافت كرده ايد؟
- در حال حاضر در كوران امتحانات پايان ترم هستم. من در سال ۱۳۵۶ ليسانس گرفته ام با اين حال وقتي فرزندانم را مي بينم كه در رشته تحصيلي شان چه سعي و تلاش از خود نشان مي دهند به آنها رشك مي برم و مي خواهم از قافله عقب نمانم. چه با اين وصف بايد بگويم كه من از فوتبال جدا نيستم و در اين رشته، هم برد ديده ام و هم باخت. به اعتقاد من در فوتبال ايران بسياري از نتايج در داخل زمين تعيين نمي شود و اين با روحيات من سنخيت ندارد و در تضاد است. من از آن آدم هايي نيستم كه بتوانم اين گونه مسائل را تحمل كنم؛ اما اگر بخواهم يك جا مربيگري كنم، آنجا جايي نيست جز پرسپوليس. من پرسپوليس را خانه خودم مي دانم و در اين تيم از پشتوانه مردمي برخوردار خواهم بود. بعضي از مربيان كشور ما وقتي به تيم هاي ديگر مي روند، در شهرستان مقابل تيم سابق خودشان روي نيمكت مي نشينند، اما در تهران مي گويند ما نمي توانيم مقابل تيم خودمان روي نيمكت بنشينيم و اين به نظر من عوام فريبي است. من در تيم سايپا مربيگري كرده ام و همواره سعي داشته ام بحث حرفه اي گري را رعايت كنم.
* تيم ملي كشورمان را چگونه ارزيابي مي كنيد. با توجه به اين كه شما خودتان سابقه رهبري تيم ملي كشورمان را برعهده داشته ايد فكر مي كنيد اين تيم براي آماده سازي مسابقات جام جهاني، چه تدابيري بايد اتخاذ كند؟
-خوشبختانه از خيلي وقت پيش، آقاي جلالي و همكاران ايشان به آناليز تيم ملي مشغول هستند، ايشان تيم سال ،۱۹۹۸ ۲۰۰۲ و ۲۰۰۶ را ارزيابي مي كنند و اين مي تواند به برطرف كردن ضعف هاي تيم ملي كمك شايان توجهي كنند. ضمن اين كه خوشبختانه تيم ملي كشور ما در حال حاضر از امكانات بسيار خوبي برخوردار است. بازيكنان تيم ملي در حال حاضر كمپ اختصاصي دارند و در هتل شب را به صبح مي رسانند. اين گونه امكانات مي تواند به بازدهي تيم ملي كمك كند به شرطي كه اسير افراط و تفريط نشويم تا در نهايت در رقابت هاي جام جهاني ۲۰۰۶ كه فرصت خوبي براي ارائه فوتبال و فرهنگ كشورمان است، موفق عمل كنيم.
* به عنوان كسي كه سالها به عنوان بازيكن و مربي در تيم پرسپوليس فعاليت داشتيد، راه حل پيشنهادي تان براي حل مشكلات اين باشگاه پرطرفدار چيست؟
- براي اين كه شما بتوانيد مشكلي را برطرف كنيد ابتدا بايد آن را ريشه يابي كنيد. در حال حاضر ريخت و پاش هايي در ورزش ما وجود دارد كه از نظر من، يكي از عوامل اصلي در جهت بروز اين مشكلات است، به عنوان مثال يك مربي سالانه ۱۰۰ ميليون تومان حقوق مي گيرد و آن ديگري دو ميليون كه اين گونه اجحاف ها به پيكره ورزش، صدمات جبران ناپذيري وارد مي آورد. من به اختلاف سطح مربيان اعتقاد دارم اما نه اين كه اين اختلاف سطح، شگفتي و غيرعادي به نظر برسد. اين موضوع در مورد بازيكن هم وجود دارد و مشكلاتي را در تيم به وجود مي آورد. البته بحث من يك بحث كلي است و مي توان آن را به همه تيم ها تعميم داد.
شما اگر همين الان ۵ ميليارد به پرسپوليس و يا به استقلال بدهيد هيچ اتفاق مثبتي را شاهد نخواهيد بود. اين پول ها از نظر من فقط نرخ مربي و بازيكن را بالا مي برد. يك ريال اين پولها صرف زيرساخت ها نمي شود و صد سال ديگر هم اين باشگاهها، نه زمين دارند و نه پول و نه دفتر. مربي و بازيكن مي آيند و مي روند اما باشگاه است كه مي ماند. اين گونه هزينه ها بايد صرف كارهاي ماندني شود. وگرنه هيچ گاه اين باشگاهها به سر منزل مقصود نمي رساند.

صبح بخير شب بخير
000774.jpg
روز شنبه اين هفته علي كريمي و والرين اسماعيل دو بازيكن تازه وارد بايرن مونيخ اولين تمرين خود را براي اين تيم انجام دادند كه از قضا در همان روز باران شديدي در محل تمرين بايرن باريد. آلماني ها تصور مي كردند چون علي كريمي به هواي گرم و آفتابي دوبي عادت دارد قادر به بازي زير باران نخواهد بود اما وي تمرين بسيار خوبي انجام داد و در پايان تمرين گفت: از اينكه اينجا هستم بسيار خوشحالم.
به گفته مسؤلان بايرن مونيخ، تنها مشكل كريمي در حال حاضر برخلاف والرين اسماعيل آشنا نبودن به زبان آلماني است و تنها مي تواند «صبح بخير» و «شب بخير» را به زبان آلماني بگويد.
ماگات مربي بايرن مونيخ در مورد كريمي مي گويد: ما بايد به او زمان بدهيم. البته پيش از آغاز تمرينات به وي تفهيم كرديم كه فوتبال در اروپا بسيار متفاوت با فوتبال در دوبي است و فكر مي كنم كه او اين موضوع را درك كرده باشد. اولين تمرين او موفقيت آميز بود و فكر نمي كنم در تمرينات طاقت فرساي ما در كوهستان با مشكلي روبه رو شود.

فوتبال از المپيك حذف مي شود؟
شايد اختلاف نظر ميان مقامات آژانس بين المللي مبارزه با دوپينگ (WADA) با فدراسيون جهاني فوتبال (FIFA) در نهايت منجر به حذف اين رشته ورزشي از ميان رشته هاي المپيكي بشود.
اما اختلاف ميان اين دو سازمان، موضوع تازه اي نيست، بلكه چندين سال است كه رؤساي اين دو تشكل با هم اختلاف نظر دارند.
موضوعي كه هم اكنون آژانس بين المللي مبارزه با دوپينگ و فيفا بر سر آن اختلاف نظر دارند، مدت زمان محروميت ورزشكاران دوپينگي است و اگر تا ۴ ماه ديگر اين اختلاف نظر برطرف نشود و يا به عبارتي ديگر، فيفا كوتاه نيايد آنگاه فوتبال از جمع رشته هاي المپيكي حذف خواهد شد.
البته ريچارد كابورن وزير ورزش انگليس كه عضو هيأت رئيسه (WADA) نيز مي باشد قول داده كه اين مشكل را برطرف بكند.
براساس قوانين (WADA) كه مورد تأييد كليه فدراسيون هاي زير نظر كميته بين المللي المپيك و دولت هاي بسياري از كشورها مي باشد، مدت زمان محروميت ورزشكاران دوپينگي ۲ سال است البته مي توان براي موارد خاصي، محروميت كوتاه تري در نظر گرفت.
اما مقامات فيفا خواستار محروميت ۶ ماهه براي فوتباليست هاي دوپينگي مي باشند. البته چنين بحثي پيش از آغاز رقابت هاي المپيك ۲۰۰۴ آتن هم مطرح بود، اما به دليل كمبود زمان و در پيش بودن بازِ ي ها، قرار شد اين اختلاف پس از پايان المپيك ،۲۰۰۴ حل و فصل بشود.
مقامات (WADA) معتقدند كه محروميت هاي محدودي كه فيفا براي بازيكناني چون ياپ استام، فرانگ دي بوئر و ادگار داويدس به دليل استفاده از مواد نيروزا در نظر گرفت باعث خواهد شد تا ساير بازيكنان بدون كوچك ترين ترس و واهمه از مواد نيروزا استفاده كنند چون حداكثر ريسكي كه آنها را تهديد مي كند، ۶ ماه محروميت است.
برايان ميكلسن، وزير ورزش دانمارك و نائب رئيس (WADA) مي گويد: واقعاً غيرقابل قبول است كه فيفا قوانين آژانس بين المللي مبارزه با دوپينگ را اجرا نمي كند. اگر فيفا تا ۴ ماه آينده اجراي اين قانون را نپذيرد آنگاه بايد در انتظار پيامدهاي منفي آن باشد. يكي از اين پيامدهاي منفي احتمالي، خودداري دولت ها از برگزاري تورنمنت فيفا در خاك كشورشان مي باشد.
از سوي ديگر كابورن مي گويد: اگر ديد فيفا و (WADA) مثبت باشد به طور حتم به يك راه حل دست خواهيم يافت. ما بايد براي دستيابي به يك توافق در زمينه اجراي قوانين ضد دوپينگ تلاش كنيم نه اينكه به تهديد يكديگر بپردازيم.
از سوي ديگر (WADA) قصد دارد مجدداً كافئين را به فهرست مواد نيروزا اضافه كند چون چندي پيش كاپيتان تيم ملي راگبي استراليا اعلام كرد با مصرف كافئين عملكرد خود را بهبود بخشيد.
در ابتداي سال ،۲۰۰۴ (WADA) كافئين را از فهرست مواد نيروزاي غيرمجاز حذف كرد چون معتقد بود مصرف آن عملكرد ورزشكار را بهبود نمي بخشد.
برخي از كارشناسان معتقدند كه مصرف كافئين عملكرد ورزشكار را به ميزان ۷ درصد بهبود مي بخشد در حاليكه انستيتو ورزش استراليا اين رقم را تنها ۳ درصد اعلام كرده است.

نگاه
غيرقابل پيش بيني
000771.jpg
امير بهادري نژاد
محمد مايلي كهن از آن گروه مربيان فوتبال است كه نمي توان نظر مطلقي در مورد كارنامه مربيگري او صادر كرد.
شايد يكي از دلايلي كه نمي توان نظر قطعي در مورد وي داد، غيرقابل پيش بيني بودن عملكرد او باشد. به عبارتي ديگر گذر زمان نشان داده، مايلي كهن در موقعيت هايي كه انتظار موفقيت از او نمي رفت، كارهاي بزرگي انجام داد اما در عوض هنگامي كه انتظارات از تيم هاي وي بالا بود و همگان برايش پيش بيني موفقيت مي كردند، به توفيق دست نيافت.
در سال ۱۹۹۶ پس از اينكه تيم ملي فوتبال ايران در رقابتهاي جام ملتهاي آسيا مغلوب عراق شد، كمتر كسي پيش بيني كرد كه ايران به دور دوم اين رقابتها راه يابد اما مايلي كهن چنان تحولي در تيمش بوجود آورد كه كره جنوبي با نتيجه ۶ بر ۲ مغلوب ايران شد تا اين نتيجه در تاريخ فوتبال ايران جاودانه بشود. البته اين پايان ماجرا نبود چون ايران سپس عربستان را سه بر صفر شكست داد. به هر حال در زماني كه كم ترين انتظار از تيم ملي مايلي كهن نمي رفت، او تيم خود را به مقام سوم آسيا هدايت كرد و ايران زيباترين بازيها را به نمايش گذاشت.
پس از رقابتهاي جام ملتهاي آسيا نوبت به رقابتهاي مقدماتي جام جهاني رسيد. اولين بازي تيم ايران در شهر داليان مقابل تيم چين بود، شهري كه كمتر تيمي در آن توان مقابله با تيم ميزبان را داشت.
اما با وجود فشارهاي روحي و رواني تيم ايران موفق شد با هدايت مايلي كهن ۴ بر ۲ چين را مغلوب بكند آن هم در شرايطي كه حداكثر انتظارات جامعه فوتبال ما يك نتيجه مساوي از قلعه داليان بود.
اما همين تيم كه ۸ گل در مجموع دو بازي رفت و برگشت به چين زد، در تهران مقابل كويت متوقف شد و در دوحه برابر قطر زانو زد تا اينكه، مقدمه قطع همكاري مايلي  كهن با تيم ملي فراهم شود.
هر چند كه اين تيم از طريق بازيهاي پلي آف به جام جهاني رسيد اما اين صعود به پاي والدير ويرا برزيلي نوشته شد.
اما بيشترين انتظار از مايلي كهن زماني بود كه هدايت تيم اميد را برعهده گرفت كه به شهادت اغلب كارشناسان، تيمي كه در اختيار مايلي كهن قرار گرفت، يكي از بهترين تيم هاي تاريخ فوتبال ايران بود اما شكست مقابل ژاپن در چين بار ديگر منجر به قطع همكاري مايلي كهن با فدراسيون فوتبال شد آن هم در شرايطي كه افكار عمومي و كارشناسان صعود تيم ايران را به المپيك حتمي مي دانستند.
البته نبايد منكر شد كه عوامل ناكامي تيم ملي بزرگسالان و اميد در زمان مربيگري مايلي كهن تنها محدود به عوامل فني نبود و مسائل حاشيه ها نيز در آن نقش داشت، اما به هر حال بايد پذيرفت در مقاطعي كه سطح انتظارات از اين مربي پايين بوده و فشار روحي و رواني كمتري به وي وارد شده است، عملكرد موفق تري داشته است.
با وجود نوسانهايي كه در كارنامه مربيگري مايلي كهن وجود دارد، اما ويژگي هاي مثبت وي از جمله برقراري نظم و انضباط در اردو، برخورد يكسان با تمام بازيكنان و صريح بودن وي در اظهار نظراتش باعث شده تا هنوز هم او به عنوان يك گزينه مناسب مربيگري در سطح باشگاهها و حتي تيم هاي ملي مطرح باشد.
هر چند كه مربيان فوتبال نيز مانند تمام انسانهاي ديگر، صاحب شخصيت، كاراكتر و ويژگي هاي اخلاقي منحصر به فردي هستند اما معتقديم محمد مايلي كهن در صورت تغيير نگاه همواره منفي خود نسبت به مربيان خارجي و حفظ آرامش خود مي توانست در فوتبال ايران به موفقيت هاي بيشتري دست يابد.
به هر حال مربيگري مايلي كهن دقيقا مانند ضربات ناگهاني اش در دوران بازيگري غيرقابل پيش بيني است. هنوز خاطرات گلهايي كه مايلي كهن از روي نقطه مركز و يا دايره مركزي زمين به ثمر مي رساند در اذهان نسل قبلي فوتبال ايران زنده است.

ورزش
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
سينما
فرهنگ
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  سينما  |  فرهنگ   |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |