سه شنبه ۲۸ تير ۱۳۸۴ - - ۳۷۵۱
در شهر
Front Page

كسب و كار متكديان حرفه اي سكه است
درآمدي بالاتر از خط فقر
002502.jpg
مريم پاپي
معاون اجتماعي سازمان بهزيستي، درآمد برخي از زنان متكدي را 250 هزار تومان اعلام كرده؛ رقمي كه از درآمد بسياري از افراد متوسط جامعه بيشتر است. اين مسئول سازمان بهزيستي همچنين تاكيد كرده كه زنان متكدي، حرفه اي تر از مردان متكدي هستند.
... زني جوان با مانتو و شلواري كه فقيرانه نيست و كودكي كه فقط گوش است و چشم، در پياده رو جلويت را مي گيرد. از شرم صورتش سرخ شده، تو را كنار مي كشد و داستانش را آرام آرام برايت بازگو مي كند.
...اهل يكي از شهرستان هاست و آبرودار. براي معالجه فرزندش به تهران آمده. دو روز است كه با خانواده سه نفره اش در تهران به سر مي برد و هنگام گذراندن شب در پارك لاله پولشان را دزديده اند و حالا هيچ ندارند، حتي بليتي براي بازگشت به شهرشان. همين كه به يك نفر رو انداخته، كلي با خودش كلنجار رفته است. چون تو آدم خوب و دلسوزي به نظر آمده اي، اميدوار است كه بتواند همه 4هزار تومان پول بليت را از تو بگيرد و مجبور نشود دوباره سراغ كس ديگري برود. البته شوهرش نبايد از اين درخواست بويي ببرد، چون غرور مردانه اش جريحه دار مي شود و آنقدر يكدنده است كه اگر زن بخواهد به اميد او بماند، بايد روزها با اين بچه در غربت تهران بمانند.
حالا شما يواشكي پول را به من بده، وقتي رفتي مي روم آن طرف تر و قضيه را به شوهرم مي گويم تا هم شما را نبيند كه خجالت بكشد و هم در يك عمل انجام شده قرار گرفته باشد.
پول را مي گيرد و مي رود. شوهرش، مردي است كه بي صبرانه آنسوتر انتظار مي كشد. با عصبانيتي مصنوعي به حرف هاي زنش گوش مي دهد، نگاهي به تو مي اندازد و با همان حالت طلبكارانه بچه اش را مي گيرد و راه مي افتد تا زن هم به دنبالش برود.
...زني مسن با چشماني پراشك، يك عكس خانوادگي قديمي را نشانت مي دهد. يكي يكي معرفي مي كند... اين پسرم است، اين يكي نوه ام كه حالا 16 ساله است، آن ديگري حالا هشت سالش شده و آن يكي...، به اين قسمت شرح عكس كه مي رسد، گريه اش به هق هق تبديل مي شود... پسرم يك ماه است كه در تصادف فوت كرده و حالا من مانده ام با بچه هاي يتيمش كه هيچ كس را ندارند تا حتي به آنها غذايي بدهد... من يتيم بزرگ شدم... بچه هايم را هم با يتيمي بزرگ كردم و حالا فرزندان پسرم هم به همين سرنوشت دچار شده اند...
... در پمپ بنزين يكي از خيابان هاي شمال شهر تهران، مادري با ظاهر كولي ها با بچه هايي كه چندان هم كولي نيستند و لباس فرزندان يك خانواده متوسط را به تن كرده اند، پشت شيشه خودروها مي روند و پول طلب مي كنند. چهره مادر و بچه ها چنان مرتب و رفتارشان آنقدر مودبانه است كه مردم از خجالت اينكه چنين افرادي به سويشان دست دراز كرده اند، آنها را بي نصيب نمي گذارند. پايان شب كه ساعت كار تمام مي شود، خانواده به پدري كه پايين تر از پمپ بنزين منتظر ايستاده، ملحق  شده، شاد و سرخوش تاكسي مي گيرند و به خانه مي روند.
... و بالاخره پيرزن پابرهنه اي كه سالهاست در ميدان وليعصر تهران مثل كودكان گمشده گريه مي كند و هنوز كفش هايي كه به دست گرفته، فروش نرفته است، بهترين نمونه بازيگري حرفه اي زنان متكدي است.
داستان تكراري متكديان و مكاني كه براي گدايي انتخاب مي كنند، گاهي آنقدر تكراري و لوث مي شود كه مردم بخصوص افرادي كه گول اين افراد را خورده و به آنها كمك كرده اند، زير لب فحشي نثار مي كنند و از كنارشان مي گذرند.
اين متكديان افرادي هستند كه با هيچ يك از طرح هاي جمع آوري متكديان جمع آوري نمي شوند. ادامه اين وضعيت علاوه بر زشت كردن چهره شهر به خاطر چند متكدي طمعكار و عضو باندهاي تكدي گري كه جمع آوري آنها براي شهر ثروتمندي همچون تهران هزينه اي در بر ندارد، مردم را نسبت به همه فقرا بي اعتماد و بدبين مي كند.
چند ماه پيش، جمعي از مغازه داران خير همان خيابان وليعصر، جايي كه پيرزن گريان كفش فروش اندكي پايين تر ايستاده است، وقتي به يك زن سرپرست خانوار براي پرداخت اجاره خانه اش كمك كردند، او را تا خانه اش در يكي ازمحله هاي فقيرنشين تهران تعقيب كردند تا مطمئن شوند كه از جنس فقر است يا متكديان فقيرنما؛ متكدياني كه با درآمدي بالاتر از خط فقر جامعه ديگر نبايد جزو گروه هاي آسيب پذير محسوب شوند!

امروز
002493.jpg
۱۰ موزه شهدا در كشور
معاون بنياد شهيد و امور ايثارگران گفت: 10 موزه شهدا تا پايان سال جاري در كشور افتتاح خواهد شد.
به گزارش خبرگزاري فارس، عباس خامه  يار با اعلام اين خبر افزود: حدود سه هفته قبل تفاهمنامه  اي با سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري امضا شد كه براساس آن 10 موزه شهدا تا پايان امسال به بهره  برداري مي  رسد.
اين موزه  ها در استان  هايي احداث مي  شود كه آمادگي لازم از نظر آثار شهدا و شرايط لازم براي ايجاد فضاي مناسب دارند.
گفتني است كه موزه  هاي موجود در سراسر كشور نيز در اين طرح مرمت و بازسازي مي  شوند و اعتبار لازم اين طرح نيز به طور مشترك توسط بنياد شهيد و امور ايثارگران، سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و كمك  هاي مردمي و نهادهاي انقلابي، تامين خواهند شد.
هوش، خوشبختي نمي  آورد
محققان معتقدند كه هوش بالا خوشبختي نمي  آورد. به گزارش مجله پزشكي British Medical Journal، دانشمندان مي  گويند بررسي  ها نشان مي  دهد كه خوشبختي اواخر عمر ربطي به ميزان هوش در طول زندگي ندارد.
برپايه اين گزارش، اين نتيجه از تحقيق روي گروهي از زنان و مردان سالم در اسكاتلند به دست آمده است.
پروفسور ايان ديري، استاد روانشناسي افتراقي دانشگاه ادينبورگ و سرپرست انجام اين تحقيق مي  گويد: اگر آدم 80 ساله  اي، سالم و از زندگي خود راضي باشد، رضايت وي ربطي به اين ندارد كه نمره امتحان هوش او 70 سال قبل چه بوده است.
بر اساس همين گزارش چون هوش و شعور در جوامع بشري، ارزش  هاي فوق  العاده بالايي محسوب مي  شوند، معمولا انتظار مي  رود ميان هوش و خوشبختي نوعي رابطه وجود داشته باشد، اما هوش به علاوه مزايا، مضراتي نيز دارد، مثلا هوش بيشتر، ممكن است به دستاوردهاي بالاتر در زندگي بينجامد، اما آگاهي از عواقب نيز در كنار آن وجود دارد كه ممكن است به فرسودگي روحي منجر شود.
كارت هوشمند براي بيماران خاص
با توجه به سياست هاي كلان دولت و همچنين هماهنگي هاي انجام شده با وزارت رفاه و تامين اجتماعي، طرح ساماندهي بيماران خاص سراسر كشور بر عهده سازمان بيمه خدمات درماني قرار گرفت. به گزارش ايسنا، دكتر محمد باقر هوشنگي، معاون بيمه و درمان سازمان بيمه خدمات درماني با بيان اينكه 26 هزار نفر از بيماران خاص سراسر كشور تحت پوشش اين سازمان قرار دارند، گفت: يكي از راهكارهاي اصلي تسهيل دسترسي دارو براي بيماران خاص، ارائه كارت هوشمند به آنان است كه اين كار به عنوان حائز اهميت ترين برنامه كاري توسط سازمان بيمه خدمات درماني در سراسر كشور به اجرا درمي آيد. وي افزود: اداره كل بيمه خدمات درماني استان سمنان اولين مركزي است كه ارائه كارت هوشمند به بيماران خاص را بر عهده گرفت كه اميد است در آينده اي نزديك اين كار را در تمامي سطح كشور عملي كنيم تا هرچه سريع تر يارانه هاي دارويي براي بيمه شدگان (بيماران خاص) نهادينه شود.
هوشنگي تصريح كرد: تا كنون 13 هزار بيمار خاص سراسر كشور اقدام به ثبت نام جهت دريافت كارت هوشمند كرده اند. وي در اين راستا از تمامي بيماران خاص كشور خواست تا با مراجعه به سازمان هاي بيمه گر خود اقدام به تكميل فرم، جهت ثبت نام و دريافت كارت هوشمند كنند. معاون بيمه و درمان سازمان بيمه خدمات درماني همچنين در زمينه عملياتي شدن طرح متذكر شد: جهت اجراي آسان دسترسي به دارو توسط اين افراد، سازمان بيمه خدمات درماني اقدام به تجهيز 200 داروخانه در كشور به امكانات نرم افزاري و سخت افزاري كرده است كه درصدد هستيم تا در آينده اي نه چندان دور بتوانيم تمامي داروخانه هاي كشور را به اين امر تجهيز كنيم.
ساماندهي كودكان خياباني
هيات دولت آيين نامه ساماندهي كودكان خياباني را تصويب كرد.
به گزارش خبرگزاري فارس، براساس اين آيين نامه سازمان بهزيستي كشور موظف شد با همكاري و مشاركت شهرداري، انجمن هاي خيريه، تشكل هاي غير دولتي و نيروي انتظامي و با استفاده از مددكاران اجتماعي نسبت به شناسايي، جذب ، پذيرش و توانمندسازي كودكان خياباني در كليه مراكز استانها اقدام نمايد. در ادامه اين جلسه آيين نامه اجرايي ماده (13) قانون برنامه  چهارم مطرح و تصويب شد. براساس اين آيين نامه وزارتخانه ها، موسسات و شركت هاي دولتي مكلفند كليه عمليات و معاملات ارزي خود را از طريق بانك مركزي و ساير بانك هاي ايراني و خارجي به تاييد بانك مركزي انجام دهند. براساس قسمت ديگري از اين آيين نامه در مواردي كه استفاده از تسهيلات مالي خارجي با مجوز قانوني منوط به تضمين دولت است، به وزير امور اقتصادي و دارايي اجازه داده شد به نمايندگي از طرف دولت ضمانت هاي مربوط را صادر نمايد. براساس مصوبه ديگري مبلغ سه ميليارد ريال براي طرح توسعه محور شرق و منطقه ويژه اقتصادي سرخس اختصاص يافت. همچنين در اين جلسه نوع اقدامات و راهكارهاي قابل اتخاذ براي اجرايي شدن سياست هاي كلي اصل 44 قانون اساسي تعيين شده است.
در اين جلسه گزارشي از سند راهبردي دولت الكترونيك به هيات دولت ارايه شد.

نگاه
دغدغه  نان
002490.jpg
يوسف بهمن آبادي- امروزه حاشيه نشيني از مهمترين دغدغه هاي شهر هاي بزرگ است.مناطق حاشيه اي تهران نيز از موضوع دور نيستند. رودهن در 45 كيلومتري راه جاده آمل در شمال تهران واقع است؛ شهري پر از دانشجو كه گفته مي شود 80 درصد ساكنان آن را دانشجويان تشكيل مي دهند؛ يعني حدود 20 هزار دانشجو. دغدغه  هاي انديشه براي ساختن آينده اي بهتر در تجسم ذهنشان هويداست تا  رنج كم   سوادي پيشينيان را كه در تصورات آنها علل عدم جا به جايي طبقه اجتماعي محسوب مي شده، فرو نشاند.
به حاشيه هاي جنوبي تهران كه نظر مي افكنيم، ساكنان آن دغدغه هاي رودهني ها را ندارند. آنها نه به انديشه تحصيل كه براي دغدغه لقمه اي نان به اينجا كشيده شده اند. ورامين به عنوان يك شهر حاشيه اي در 40 كيلومتري جنوب شرقي تهران واقع شده است كه در يك مجموعه گسترده از سه بخش مركزي جواد آباد، پيشوا و شش دهستان در كنار چهار شهر ورامين، قرچك، پيشوا و جواديه تشكيل شده است.
۱۷۰ هزار نفر از ساكنان اين شهر را افغان ها تشكيل مي دهند يعني به ازاي هر سه شهروند، يك نفر افغان در اين شهر زندگي مي كند. بر اساس گفته علي اصغر ناصربخت فرماندار اين شهر ثبت روزانه 120 هزار نفر نشانگر آن است كه ورامين متاسفانه به شهري خوابگاهي تبديل شده است.
در 25 كيلومتري جنوب شرقي تهران پاكدشت قرار گرفته است. اين شهر در سال 1375 به عنوان يك شهرستان مستقل از توابع استان تهران اعلام شد. در اين شهر قشرهايي از پازوكي ها، هداوند ها، بوربورها، تاجيك ها، نجفي  عرب، كردبچه  و سلسپور با گويش هاي مختلف لري، تركي، كردي و فارس هستند. جمعيت اين شهر بر اساس سرشماري سال 75، به 164 هزار و 749 نفر افزايش پيدا كرده است.
از شهرستان هاي ديگر حاشيه تهران اسلامشهر است. اين شهرستان داراي دو بخش چهاردانگه و چهار دهستان است كه داراي جمعيتي بالغ بر 600 هزار نفر است و اغلب ساكنان آن روزانه بايد مسيري 15 تا 20 كيلومتري راه را طي كنند تا بتوانند از آنجا به مراكز اصلي شهر برسند.
در اين شهرستان نيز تنوع بافت جمعيتي مشاهده مي شود. نكته ديگر اينكه اين شهرستان به لحاظ سياسي با شهر تهران درهم تنيده شده است، به نحوي كه 30 نماينده تهران، مسئوليت فعاليت در اين شهرستان را نيز بر عهده دارند و اين شهرستان ها در جايگاه حاشيه  هاي شهر ظاهر شده اند تا نماد منفي تحولات صنعتي در كشورهاي جهان باشند.

|  آرمانشهر  |   جهانشهر  |   دخل و خرج  |   در شهر  |   زيبـاشـهر  |   شهر آرا  |
|  يك شهروند  |

|   صفحه اول   |   آرشيو   |   بازگشت   |