سه شنبه ۲۸ تير ۱۳۸۴ - - ۳۷۵۱
محبس نجواهاي قديم، تزئين منازل جديد
امروزه گرامافون زينت بخش برخي خانه ها شده و ديگر كاركرد پخش اصوات را از دست داده است. عده اي نيز حاضرند براي چيدمان منزل خود اين وسيله را خريداري كنند
002541.jpg
بتازگي تعدادي گرامافون تازه ساز هندي به جاي گرامافون هاي قديمي با قيمتي بين 60 تا 150 هزار تومان به مردم فروخته مي شود. البته قيمت قطعي فروش آنها هم به ميزان انصاف فروشنده بستگي دارد
تزئين منازل و زيبايي آنها، يكي از مسائلي ا ست كه امروزه ذهن شهرنشينان را بيش از پيش به خود معطوف كرده. آنها سعي مي كنند از طرق مختلف چه با ياري و همفكري دوست و آشنا وچه يادگيري از سريال هاي تلويزيوني و برنامه هاي آموزش خانوادگي، چگونگي دكوراسيون منزل را بياموزند.
بعضي شيوه مدرن را مي پسندند و با وسايل امروزي منازلشان را تزئين مي كنند، برخي هم وسايل كهنه و قديمي را مي پسندند. آنها كه وسايل سنتي را ترجيح مي دهند، حتما نام عتيقه فروشي هاي منوچهري را شنيده و سري به اين مراكز زده اند، البته گراني برخي از اجناس اين منطقه سر به فلك مي كشد، اما اگر خريدار صبر و دقت داشته باشد يا با عتيقه جات آشنا باشد و حداقل آشنايي داشته باشد كه عتيقه را بشناسد، كار آسان تر مي شود.
گرامافون از آن دسته وسايل قديمي است كه برخي به جاي شنيدن صفحه هاي زيبا، از آن به عنوان وسيله اي تزئيني استفاده كرده و هزينه هاي زيادي صرف آن مي كنند.
البته با اين بهانه ها نمي توان زيبايي گرامافون ها با جعبه هاي چوبي و بوق  هاي طلايي  را زيرسئوال برد!
ورود و افزايش گرامافون نتيجه فرماني از سوي ناصرالدين شاه قاجار است كه حدود يكصد سال پيش يعني 1323 هجري قمري مطابق با سال 1905 ميلادي صادرشد. نظير چنين فرماني از سوي هيچ پادشاهي به جز ناصرالدين شاه متصور نيست. اين فرمان به علاقه مردم به حفظ و نگهداري آثار گذشته و بخصوص صداهايي كه از قرن ها قبل از صدور آن فرمان متداول بود، منجر شد، چنانكه تا پيش از اختراع گرامافون در سال 1877، دستگاه هاي متنوعي براي پخش صدا ابداع شده بود،اما اين دستگاه ها نواهاي موسيقي را به شكل مصنوعي پخش مي كرد. يكي از آن دستگاه ها جعبه هاي موسيقي است، ولي اينها بشر را راضي نمي كرد. بشر در حسرت ضبط صداي خود و شنيدن آن بود و اين صداها او را راضي نمي كرد.
اديسون بشر را به آرزوي هميشگي ساله خويش رساند و در اوايل قرن بيستم گرامافون با كوشش متخصصان فني چنان اصلاح شد كه قدم به خانه هاي قشر متوسط جامعه گذاشت.
اين محصول 10 سال پس از اختراع، وارد ايران شد و مثل هميشه وارد دربار شد و مورد استفاده چي چي الممالك ها قرار گرفت و ناصرالدين شاه اولين استفاده كننده آن بود.
او در سفرنامه اش راجع به سومين سفر به اروپا در سال 1889 درباره نمايشي كه به منظور آشنايي وي با جديدترين اختراعات قرن ترتيب داده بودند، چنين شرح مي دهد: ... بعد يك شخص آمريكايي كه صاحب فتوگراف است، آمد جلوي ما ايستاد و خطابه مفصلي در تعريف فتوگراف خواند... ناظم الدوله ترجمه كرد. بعد فتوگراف را وسط مجلس حاضر كرد، معلوم شد اين فتوگراف غير از فتوگرافي است كه در طهران ما داريم. هم سهل تر وهم صدا را بهتر پس مي دهد. اول، صداي موزيكي كه در او داده بودند پس داد، خيلي خوب و واضح بود. بعد حرف زدند، همان طور پس داد. بعد به مهدي خان، آجودان مخصوص فرموديم كه توي فتوگراف حرف بزن. دو بيت از شعر حافظ خواند كه اين است:
اگرچه باده فرح بخش و باد گلبيز است
به بانگ چنگ مخور مي كه محتسب تيز است
صراحي اي و حريفي گرت به دست افتد
به عيش كوش كه ايام فتنه انگيز است
... همه را همان طور جواب داد.
اين اولين شعر فارسي است كه در گرامافون خوانده شد. صاحب فتوگراف وعده اهداي يك دستگاه فتوگراف را به شاه قاجار داد. در متون مختلف نيز از گرامافون با عنوان حافظ الاصوات ياد مي شود. البته گرامافوني كه تا آن زمان در ايران استفاده مي شد با گرامافون هايي كه بعدها به وسيله عامه مردم استفاده مي شد و متشكل از يك صفحه مدور كه سوزني روي آن مي گشت وصدايي خارج مي شد، فرق مي كرد. آنها دستگاهي بودند ساده و متشكل از يك شيپور قيفي شكل و استوانه اي مومي كه سوزني روي آن حركت مي كرد. اين دستگاه ها كه فتوگراف خوانده مي شد هم قابليت ضبط داشت و هم پخش، ولي گرامافون هاي بعدي فقط قابليت پخش صدا را داشتند. با استفاده از گرامافون هاي قديمي صداي افراد زيادي ضبط شد. به طور مثال در سال 1324 كه مظفرالدين شاه، اولين مجلس شوراي ملي را افتتاح كرد، صداي او به وسيله همين فتوگراف ها روي استوانه اي مومي ضبط شد كه هنوز هم قابل شنيدن است. اولين شعبه فروش و تكثير صفحات گرامافون، سال 1324 قمري توسط شركت گرامافون و ماشين تحرير پس از صدور فرمان اشاعه گرامافون در ايران تاسيس شد.
در آن روزهــــا صفحه هاي ضبط شده صداي هنرمندان ايراني در داخل ضبط و در خارج از كشور تكثير و پس از بازگشت، در اختيار مردم قرار مي گرفت.
اكنون تمام آن گرامافون ها كه روزي در انحصار درباريان و پس از چندي در اختيار عامه مردم قرار گرفت، تبديل به اجناس لوكس و عتيقه اي شده كه بيش از هر چيز مي توان آنها را در مراكز عتيقه فروشي يافت.
يكي از اين مراكز، عتيقه فروشي هاي خيابان منوچهري است.
در اين خيابان گرامافون ها به طرق مختلف به فروش مي رسند. يكي گرامافون را به شكلي زيبا در ويتريني شيشه اي قرار داده و ديگري در ميان تلنباري از اشياي گوناگون.بر اساس آنچه از گفته عتيقه فروشان منوچهري برمي آيد، نمي توان به تمام گرامافون هايي كه در اين مراكز عرضه مي شود اطمينان كرد. به تازگي تعدادي گرامافون تازه ساز هندي به جاي گرامافون هاي قديمي به مردم فروخته مي شود. البته قيمت فروش آنها هم به ميزان انصاف فروشنده بستگي دارد. اين نوع گرامافون هاي هندي كه هيچ تفاوتي ميان آنها ديده نمي شود، به قيمتي بين 60 تا 150 هزار تومان به خريداران ارائه مي شود.
يكي از عتيقه فروشان كه به نظر مي رسد اجناس درجه چندم و تقلبي در مغازه او جايي ندارد، مي گويد: كمتر از 200 گرامافون اصل در كشور وجود دارد، البته تعدادي گرامافون هندي تازه ساخت به كشور وارد شده است كه با قيمت هايي بالا عرضه مي شوند. او در مغازه اش يك گرامافون با مارك آمريكن گرامافون دارد. اين گرامافون بيش از صد سال قدمت دارد و متعلق به نماينده مجلس دوره رضا پهلوي بوده و صفحه  اي استوانه اي دارد و جعبه اي با رنگ قهوه اي روشن كه با رنگ خردلي نام گرامافون روي آن درج شده و پلاكي فلزي كه تمام مشخصات محصول را در خود دارد. اين عتيقه فروش مي گويد: ديافراگم اين گرامافون اصل نيست، اگر اصل بود 5 ميليون تومان كمتر نمي فروختمش، در ضمن اين گرامافون را از خود نماينده مجلس خريده ام و مصادره اي نيست! مي گويد: اگر مصادره اي باشد قيمتش كمتر است، ولي از كجا مشخص مي شود كه مصادره اي است يا نيست؟ اين را لابد خودش و همكارانش مي فهمند!
وي مي گويد: عده اي براي شنيدن صفحه هاي قديمي كه در كنج خانه هايشان باقي مانده، گرامافون مي خرند . جعبه تعدادي ديگر از گرامافون هاي قديمي نيز توسط نجاران امروز بازسازي شده كه به گفته اين عتيقه فروش نوع پست اين گرامافون ها بهتر از نوع هندي است و بيشتر مي ارزد!
وي مي افزايد: نوع هندي بيشتر به درد دكور مي خورد تا شنيدن صفحه هاي قديمي! در اين گرامافون ها حداقل از موتورهاي قديمي استفاده مي كنند! عده اي از مهاجران خارجي نيز گرامافون ها را به قيمتي بالاتر خريداري و از كشور خارج مي كنند.
گرامافون ها پيش از اين از كشورهايي چون انگليس، فرانسه، ايتاليا، روسيه و آمريكا وارد شده كه نوع انگليسي آن در ميان عتيقه فروش ها به قيمتي گزاف تر خريداري شده و عرضه مي شود.
اين فروشنده عتيقه مي گويد: ما گرامافون هاي جعبه قديمي را از مردم مي خريم و پس از بازسازي جعبه ها به بعضي ها كه ناشي هستند، مي فروشيم. گرامافون اصل خيلي كم است.
گرامافون هاي شيشه تراش دار كه زانويي، بوق و رنگ فابريك خودش را دارد را با قيمتي كمتر از 2 ميليون تومان خريداري نمي كنند.
اكنون قيمت عرفاني شدن به معناي تلويزيوني اش بالا رفته و به نظر مي رسد انارهاي هر چند خشك و سيب هاي سرخ، قيمتي كمتر داشته و محيط عرفاني ديگري مي سازند و ارزان!

جريمه تنها راه مقابله با اسراف!
002487.jpg
تابستان و فصل گرما كه آغاز مي شود، رسانه ها به ياد تبليغ عليه مصرف بي رويه آب مصرفي خانواده ها مي افتند. شايد اين روند كه 9 ماه هر ساله به فراموشي سپرده مي شود، راه مناسبي براي جلوگيري از اسراف منابع آب نبوده است.
خبر تكراري وضعيت بحراني آب هيچگاه اهميت خود را از دست نمي دهد، چرا كه حيات مردم شهر به اين مايع بستگي دارد.
زندگي بسياري از ايرانيان به آب بستگي دارد، از پخت وپز روزانه گرفته تا شست وشوي وسايل مختلف، البته بنا به دلايلي اين جريان تا جايي براي عده اي عادي مي شود كه مصرف بي رويه آن را عادي برمي شمرند و حتي براي آبياري گياهان و شست وشوي خودروهاي شخصي از آب شهر استفاده مي كنند. گاهي نيز براي شستن حياط منازل از آب پرفشار به عنوان جارو استفاده مي شود!
حال با توجه به فصل گرما عده اي به فكر پر كردن استخرهاي شخصي با آب شهري مي افتند و هيچ قانوني نيز براي جريمه افرادي كه در مصرف آب اسراف مي كنند، وجود ندارد.
در شرايطي كه جريمه هاي سنگين براي بستن كمربندها در اتوبان عده اي را به اين عمل كه به نفع خودشان بود ترغيب كرد يا در حالي كه بسياري از ما تنها از طريق سياست هاي قهري است كه دست از كارهاي اشتباه خويش برمي داريم، شايد تنها راه جلوگيري از اين مصرف بي رويه، جريمه عده اي از اسراف كنندگان است.
در حالي كه مصرف روزانه آب تهران 3 ميليون متر مكعب است، اما ظرفيت كل مخازن آب تهران 2ميليون متر مكعب است و اگر يك مخزن از كار بيفتد، بحران ايجاد مي شود.
شبكه آبرساني 9 هزار و 400 كيلومتر است كه قسمتي از آن فرسوده است و نياز به بازسازي دارد.
به گفته خسرورفيعي، مدير روابط عمومي شركت آب و فاضلاب استان تهران، آب يك مسئله حكومتي و امنيتي است و بايد در اختيار دولت باشد و نبايد شركت هاي آب و فاضلاب را خصوصي كرد.
با توجه به جدا شدن حوزه آبريز تهران و شركت آب و فاضلاب منطقه اي تهران، مسئولان آب و فاضلاب كرج، مخالف انتقال آب كرج به تهران هستند، در حالي كه طبق طومار اميركبير، تهران هم در حق آب كرج شريك است.
ساخت وساز در ارتفاعات شمال تهران، در برخي مناطق برخلاف قانون است به طوري كه تا ارتفاع يكهزار و۸۰۰ متر از سطح دريا هم برج هاي۲۰-10 طبقه ساخته شده است، درحالي كه شبكه آبرساني در آنجا وجود ندارد و خارج از محدوده شهري است. مثلا در مورد مخزن آب سعادت آباد كه در ارتفاعات نصب شده است، برخي افراد در مكان هاي بالادست مخزن هم برج ساخته اند و آبرساني به آن فقط از طريق پمپاژ عملي است.
اختلاف ارتفاع در تهران از 400 تا 800 متر است و بيشتر مناطق شمالي تهران از طريق پمپ آب و با نيروي برق آبرساني مي شود.
در حالي كه بيشترين هزينه آبرساني در شمال تهران مربوط به برق براي پمپاژ آب است، هيچ قانوني براي تبعيض قيمت آب با جنوب تهران وجود ندارد و بيشترين مصرف آب در شمال تهران است.
سازمان هاي مرتبط با بخش آب يا شركت آب و فاضلاب هماهنگ نيستند و پيش از استعلام از اين شركت مبني بر امكان آبرساني، مجوز ساخت و ساز صادر مي كنند.
در شمال تهران پيش از اينكه شبكه آبرساني لوله گذاري كرده باشد، برج سازي شده است و بنابراين آبرساني به آن مناطق دچار مشكل است.

كوتاه
معاينه فني پيكان، 5/36 ميليون دلار صرفه جويي
معاينه فني سالانه خودروهاي پيكان به ميزان 5/36 ميليون دلار صرفه جويي در مصرف سوخت را حاصل مي كند. با تنظيم موتور پيكان مي توان مصرف سوخت آن را تا 12 درصد كاهش داد. پس از معاينه فني سالانه، موتور پيكان به مدت سه ماه در حالت تنظيم باقي مي ماند و در نتيجه از ميان 59/1 ميليون دستگاه پيكان در حال تردد در كل كشور، 5/36 ميليون صرفه جويي ساليانه مصرف سوخت به دست مي آيد. حال اگر كل ناوگان خودرو كشور سالي يك بار معاينه فني شود، از 7/4 ميليون خودرو سبك و سنگين كشور، ميزان 6/75 ميليون دلار صرفه جويي ارزي حاصل مي شود.
پارك هاي كارآفرين
هدف نخست پارك هاي علم و فن آوري، كارآفريني است.
دكتر مصطفي كريميان، معاون فن آوري وزارت علوم، تحقيقات و فن آوري به ايسنا گفت: در حال حاضر۳۵ مركز رشد داريم كه 409 شركت در آن مستقر هستند و در اين مراكز 2هزار و 300 نفر به صورت 50 درصد تمام وقت و 50درصد نيمه وقت مشغول به كار هستند.
وي افزود: در ارزيابي هاي اوليه مشخص شده كه شركت هاي مستقر در مراكز رشد، خصوصا شركت هايي كه در مجاورت دانشگاه ها تشكيل شده اند رابطه خوبي را با مراكز  آموزش عالي برقرار كرده اند.

دريچه
002556.jpg
افزايش توليد گوشت مرغ
ميزان توليد گوشت مرغ در سال جاري با 96 هزار تن افزايش در مقايسه با سال گذشته به يك ميليون و 248 هزارتن خواهد رسيد.
به گزارش خبرگزاري مهر، شهيري پارسا با بيان اين مطلب و با اشاره به افزايش مصرف سرانه گوشت مرغ، افزود: سرانه مصرف گوشت مرغ در سال گذشته 17 كيلوگرم و در سال جاري 22/18 كيلوگرم برآورد شده است.
وي ميزان توليد تخم مرغ را در سال جاري 7968 هزار تن و سرانه مصرف تخرم مرغ را 8/9 كيلوگرم عنوان كرد و گفت: ميزان توليد تخم مرغ در سال گذشته 655 هزار تن و سرانه مصرف تخم مرغ 7/9 كيلوگرم بوده است.
شهيري پارسا با اشاره به برنامه چهارم توسعه اظهار داشت: تا سال 88 و پايان برنامه چهارم، توليد گوشت مرغ به يك ميليون و 605 هزار تن و مصرف سرانه مرغ به 11/22 كيلوگرم خواهد رسيد.
وي تصريح كرد: در اين مدت ميزان توليد تخم مرغ به 789 هزار تن و مصرف سرانه نيز به 81/10 كيلوگرم مي رسد.
شهيري پارسا، كاهش بيش از دو درصدي تلفات مرغ، توسعه بيمه طيور، تشكيل صندوق حمايت از توسعه صنعت طيور، بهسازي و نوسازي واحدهاي مرغداري و آزادسازي صدور مجوز تاسيسات مرغداري اجداد و مادر را از سياست هاي وزارت جهاد كشاورزي در بخش طيور اعلام كرد.
طراحي يك خودروي ملي ديگر
قائم مقام ايران خودرو از ساخت يك مدل سمند به نام پرديس در سال آينده خبر داد.
مجتبي شيوا پور در گفت وگو با خبرنگار اقتصادي مهر با بيان اين مطلب گفت: خودرو سمند پرديس در حال طراحي در مركز تحقيقات است.
وي درباره ويژگي هاي اين خودرو افزود: به علت اينكه موضوع اين خودرو متعلق به سال آينده است براين اساس درباره ويژگي هاي آن در سال آينده گفت وگو خواهد شد.
قائم مقام ايران خودرو تصريح كرد: سمند پرديس در حال حاضر در دست طراحي در مركز تحقيقات است و سال 85 به مرحله ساخت خواهد رسيد.
002508.jpg
معادن غني و ارزشمند
توليد سنگ هاي تزئيني و كاني هاي فلزي و غيرفلزي در ايران رو به رشد است. در اين ميان فيروزه نقش ويژه اي دارد. ازيك طرف مورد توجه خانم هاست و از سوي ديگر سنگ قيمتي ايراني الاصل است.
روابط عمومي خانه معدن ايران اعلام كرده است كه توليد كنستانتره سنگ آهن كشور امسال به 7/12 و توليد سنگ هاي تزئيني و نما به 6/13 ميليون تن خواهد رسيد. تا پايان سال 1384، 20/10 ميليون تن كنستانتره آهن و 5/2 ميليون تن سنگ آهن دانه بندي شده و يك ميليون تن كنستانتره زغال سنگ توليد خواهد شد.
پيش بيني مي شود توليد ساير كاني هاي فلزي نيز تا پايان سال، روند رو به رشدي داشته باشد، ضمن اينكه قرار است تا پايان سال جاري براي نخستين بار حدود 15 هزار تن فروكروم در كشور توليد شود.
در بخش كاني هاي غيرفلزي نيز تا پايان سال، 65هزار تن كنستانتره 38 درصدي فسفات و بيش از يك ميليون تن سنگ آهن توليد مي شود. پيش بيني مي شود امسال 13/6 ميليون تن انواع سنگ هاي تزئيني و نما توليد شود.
ايران كشوري با معادن غني و پربار است كه قدمت برخي از اين معادن از جمله معدن فيروزه نيشابور به چند هزار سال پيش مي رسد. شواهدي از آثار باستاني به جا مانده، نشان مي دهد كه استخراج و به كارگيري فيروزه، سابقه اي چند هزار ساله دارد، اما از آنجا كه استخراج از اين معدن در گذشته هاي دور با وسايل ابتدايي و به مقدار بسيار كم صورت مي گرفته است، نمي توان شروع جدي كار معدن را به قبل از سال 1300 نسبت داد. معدن فعلي فيروزه مشهد در 53 كيلومتري شمال غرب نيشابور و در محوطه اي با وسعت تقريبي 40 كيلومتر مربع واقع شده است. در حال حاضر يك نگين فيروزه به اندازه يك نخود يعني آنقدر كوچك كه وزن آن حتي به نيم گرم هم نمي رسد حدود 14 هزار تومان به فروش مي رسد،  در حالي كه قيمت يك گرم طلاي 18عيار حدود 10 هزار تومان است، يعني فيروزه حتي از طلا هم گرانبهاتر است.
فيروزه هم از جمله سنگ هايي است كه در چند سال اخير توجه بيشتري را به خود جلب كرده است. تا چندي پيش جهانگردان خارجي بيش از هموطنان ما به فيرزه ايراني توجه داشتند، اما اين روزها انواع گوناگون فيروزه طرفداران خاص خود را پيدا كرده است و حتي سليقه هاي تازه اي در پسند انواع فيروزه پديد آمده است. فيروزه ناب يا همان نوع عجمي فيروزه تا چند سال پيش محبوب ترين نوع فيروزه بود، اما اخيرا حتي گردشگران خارجي نيز بيشتر فيروزه هاي رگه دار را مي پسندند و آن را نوع اصيل تر فيروزه مي دانند، اما نوع بسيار گران فيروزه كه حتي از طلا هم گرانتراست،  در واقع همان فيروزه صامت و بدون رگه است. نوع خريد و فروش فيروزه در معدن نيشابور نيز جالب است. معدن فيروزه نيشابور تحت مالكيت دولتي است، اما در سه سال گذشته عده اي از اهالي بومي نشين نيشابور در قالب يك شركت تعاوني، اين معدن را به مدت 25 سال از دولت اجاره كرده و به عنوان بخش خصوصي مشغول كار در حوزه معدن شدند و هم اكنون هر 15 يا 20 روز يك بار، بسته به ميزان استخراج، سنگ ها در دسته هاي 100 يا 200 كيلوگرمي به حراج گذاشته شده، به بالاترين قيمت پيشنهادي به فروش مي رسند.

دخل و خرج
آرمانشهر
جهانشهر
در شهر
زيبـاشـهر
شهر آرا
يك شهروند
|  آرمانشهر  |  جهانشهر  |  دخل و خرج  |  در شهر  |  زيبـاشـهر  |  شهر آرا  |  يك شهروند  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |