پنجشنبه ۳۰ تير ۱۳۸۴ - - ۳۷۵۳
اين مشكل سراغ همه مي رود
كمردرد، گريبانگير گريز ناپذير
002727.jpg
پشت درد يا كمر درد به طور قابل ملاحظه اي شايع است. 30 تا 40 درصد افراد جامعه دچار اين مشكل هستند و 80 تا 90 درصد مردم در دوره اي از زندگي خود، اين دردها را تجربه كرده اند
پشت درد يا كمر درد، يك بيماري نيست بلكه يك علامت است. بروز اين دردها نشان مي دهد كه در بدن اشكالي وجود دارد، اما هميشه نمي توان به علت دقيق ايجاد آن پي برد.
اكثر ما گاهي اوقات گرفتار پشت درد يا كمر درد شده ايم. معمولا اين دردها به علت فشارهاي بيش از حد يا صدماتي كه در پشت ايجاد مي شود، بروز مي كنند و در اكثر مواقع به سرعت هم بهبود مي يابند. وضعيت بد ايستادن و نشستن، وارد آمدن فشارهاي بيش از حد و مشكلات ساييدگي مهره ها مي توانند از علل شايع بروز دردهاي پشت يا كمر باشند.
شما وقتي بدانيد كه پشت يا ستون فقرات شما از ساختمان هاي مختلفي شامل استخوان ها، ديسك ها، ليگامان ها، تاندون ها، عصب ها، رگ هاي خوني و ساير بافت ها تشكيل شده و تمام آنها مي توانند دچار صدمه شده و ايجاد پشت درد كنند، تعجب نخواهيد كرد كه چرا اينقدر در بين مردم، كمردرد و پشت درد شايع است.
در بيشتر موارد، علت دقيق بروز اين دردها اهميتي ندارد. پشت درد، علامتي است كه بهبود يافته و برطرف مي شود و هدف از درمان، تسكين درد و ايجاد بهبودي هر چه سريع تر است. گاهي اوقات ممكن است يك علت زمينه اي شديدتر وجود داشته باشد كه براي تصميم گيري در پيدا كردن يك درمان مناسب، نياز به آزمايش هاي خاص باشد. دانستن اينكه پشت انسان چگونه كار مي كند و عملكرد آن چيست، به حفاظت از آن و بهبودي سريع تر از حملات دردهاي پشت، كمك بسياري به ما مي كند.
هدف، نشان دادن چگونگي كار كردن پشت، اشكالاتي كه در آن ايجاد مي شود، نحوه ايجاد آنها، چگونگي درمانشان و چند توصيه در مورد وقتي كه نياز به آزمايش هاي بيشتري داريم، است.
يك مشكل رو به افزايش
پشت درد يا كمر درد به طور قابل ملاحظه اي شايع است. 30 تا 40 درصد افراد جامعه دچار اين مشكل هستند و 80 تا 90 درصد مردم در دوره اي از زندگي خود، اين دردها را تجربه كرده اند. هم در مردها و هم در زن ها، در تمام سنين، از كودكي تا سالخوردگي اين مسئله ممكن است وجود داشته باشد، اما در افراد ميانسال اين مشكل از همه بيشتر ديده مي شود و شايع تر است.
پشت درد يا كمر درد، يكي از شايع ترين عللي است كه افراد از محل كار خود مرخصي مي گيرند و اين مسئله در مشاغل صنعتي كه كار سختي دارند بيشتر است. در كارگران ساختمان سازي و نيز در پرستاران كه مجبور هستند چيز هاي سنگين را در وضعيت هاي قرار گيري بدن بلند كنند، پشت درد يا كمردرد بيشتر ديده مي شود.
اغلب جداكردن علت از معلول مشكل است، به عبارت ديگر  آيا فشار وارده در هنگام كار موجب بروز پشت درد يا كمر درد شده يا اينكه فرد قبلا اين مشكل را داشته است و اكنون نمي تواند به خوبي كار خود را انجام دهد. در بسياري از موارد به دنبال بروز صدمات يا پيچش هاي ناگهاني، اين دردها ايجاد مي شوند. امروزه ساعات زيادي صرف مي شود تا به كارگران آموزش دهند كه چگونه از فشارآوردن بيش از حد به پشتشان جلوگيري كنند.
طي ساليان اخير، مقدار زمان كاري كه به علت بروز كمردرد يا پشت درد در افراد از دست رفته، به ميزان زيادي افزايش يافته است. هر سال در انگلستان حدود 100 ميليون روز كاري از دست مي رود كه نسبت به 20 سال پيش، دو يا سه برابر شده است. در واقع اين افزايش روزهاي تلف شده به اين معني نيست كه امروزه افراد در محل كارشان بيشتر آسيب مي بينند، بلكه اين امر نشان دهنده اين مطلب است كه هم در كارگران و هم در كارمندان در هنگام بروز اين مسائل، برخوردهاي بهتر و محتاطانه اي صورت مي پذيرد.
بنابراين افزايش زيادي در هزينه كمردرد يا پشت درد به جامعه تحميل مي شود. مجموع هزينه اي كه به علت درمان و نيز از دست دادن روزهاي كاري طي يك سال در انگلستان محاسبه شده است، حدود 6 ميليارد پوند است.افزايش تعداد افرادي كه به علت پشت درد يا كمردرد از كار كناره گيري مي كنند، منجر به بازنگري كامل در برخورد ما با اين دردها و نحوه درمان آنها شده است.
آخرين نظرات محققان براساس تحقيقات جديد در درمان پشت درد و كمردرد آورده شده و توضيح داده شده است كه چگونه مي توان از ميزان و شدت اين مسئله كم كرد.
آسيب هاي پشت
اين حقيقت كه طناب نخاعي حامل پيغام هايي به سمت بقيه بدن رفته و از آنجا هم برمي گردد، بدين معني است كه در صورت آسيب رسيدن به آن، اين ارتباط ممكن است صدمه ديده و مي تواند منجر به از دست دادن يا تغيير حس، ايجاد درد و ضعف حركتي شود. اين همان اتفاقي است كه به دنبال يك تصادف شديد بروز كرده و منجر به فلج شدن افراد مي شود. تعداد دست ها يا پاهايي كه در اين موارد فلج مي شوند بستگي به محل آسيب طناب نخاعي دارد. اگر صدمه به طناب نخاعي در ناحيه گردن رخ دهد، فلج و از دست دادن حس مي تواند هم در دست ها و هم در پاها ايجاد شود. با اين حال اگر آسيب در طناب نخاعي در قسمت هاي پايين تر سينه اي يا كمري رخ دهد ( در زير سطح بازوها)، فقط عضلات پاها دچار مشكل خواهند شد. در اكثر مشكلات پشت بدن، اعصابي كه از طناب نخاعي خارج مي شوند آسيب مي بينند، اما خود طناب نخاعي معمولا كمتر آسيب مي بيند. در اثر صدمات مستقيم به ليگمان ها، تاندون ها، مفصل ها و ساير ساختمان هايي كه در مهره يا اطراف آن قرار دارد، درد مي تواند فقط در همان قسمت پشت ايجاد شود، اما به علت اينكه همان اعصابي كه اين بافت ها را عصب رساني مي كنند، پاها را نيز از نظر عصبي تغذيه مي كنند، بيماران ممكن است در پاهايشان هم درد ايجاد شود و آنها اينطور فكر كنند كه مشكل اصلي درپاهاست، در حالي كه علت اصلي را بايد در مهره هاي كمري جست و جو كرد.
به علاوه، ممكن است فشار وارد آمده روي اعصاب، همچنين توليد درد، تغيير در حس و ضعف عضلات پاها كند. واضح است كه پشت انسان داراي ساختمان پيچيده اي است. وقتي صدمه اي وارد مي شود، به دلايل مختلفي پشت درد مي تواند رخ دهد. براي اينكه در هر فردي ببينيم كه علت اين دردها چه چيزي است، بررسي ها و آزمايش هاي دقيقي لازم است انجام شود. خوشبختانه اكثر حملات پشت درد يا كمر درد، بدون اينكه نيازي به بررسي هاي بيشتري باشد، بهبود مي يابند. بنابراين به طور كلي براي پيدا كردن علت واقعي بروز درد، نيازي به انجام آزمايش ها و بررسي هاي پيچيده وجود ندارد. با اين حال وقتي علائم خيلي شديد بوده و به مدت زيادي طول بكشند، پيدا كردن علت بروز آنها اهميت ويژه اي دارد. در اين موارد بايد آزمايش ها و معاينه هاي دقيقي به عمل آيد. نقش ستون فقرات، حمايت از كل بدن، توانايي در خم شدن و چرخيدن در تمام مسيرها و نيز حمايت از ساختمان هاي حياتي بدن مثل اعصاب و نخاع است كه در داخل آن قرار دارند. هيچ ساختمان مهندسي وجود ندارد كه ويژگي ها و ريزه كاري هايي كه در ستون فقرات موجود است را داشته باشد.
ستون فقرات
ستون فقرات انسان از مهره هايي استخواني كه بر روي هم قرار گرفته اند تشكيل شده است. ستون فقرات شامل هفت مهره گردني در گردن، دوازده مهره سينه اي يا پشتي در قسمت بالا و پشت و پنج مهره كمري در قسمت كمر است. مهره پنجم كمري كه به L5 معروف است روي استخوان خاجي (ساكوم) قرار دارد كه آنهم به استخوان دنبالچه چسبيده است. استخوان خاجي از چند مهره كه به يكديگر جوش خورده اند تشكيل شده است و از قسمت لبه هايش به استخوان لگن متصل است.
ديسك هاي بين مهره اي
به علت اينكه بين مهره ها يك بالشتك قابل ارتجاع يا همان ديسك قرار دارد، ستون فقرات توانايي خم شدن و چرخيدن را داراست. هر ديسك داراي ساختمان پهن و صافي است كه در وسط آن ماده ژله مانندي به نام نوكلئوس وجود دارد كه در اطراف آن ماده سفت و سختي به نام آنولوس قرار گرفته است.
سطوح مفصلي مهره ها
مهره ها توسط مفصل هاي كوچكي به يكديگر متصل مي شوند. اين مفصل ها بر اثر فشار يا ساييدگي آسيب مي بينند و ممكن است روي قسمت هاي صدمه ديده استخوان مهره دچار تورم شده و باعث شود كه روي اعصاب اطرافش فشار وارد آيد.
شبكه اعصاب
سيستم عصبي را مي توان به نحوي به شبكه تلفن ها تشبيه كرد زيرا از طريق آنها، پيغام عصبي از مغز به سراسر بدن متصل شده و از همين طريق نيز به مغز برمي گردد. پيغام هايي كه از مغز به سمت پايين مي آيند باعث مي شوند كه عضلات منقبض شده و در نتيجه بر روي حركاتي از بدن همچون راه رفتن، كنترل صورت گيرد. پيغام هايي كه از پايين به بالا و به سمت مغز مي روند حامل حس هايي مانند لمس و درد است.
نخاع
يك دسته از بافت عصبي كه اصطلاحا به آن طناب نخاعي گفته مي شود، از طريق مجرا يا كانالي كه در داخل مهره ها وجود دارد، از مغز به سمت پايين مي آيد. ريشه هاي عصبي از طناب نخاعي خارج شده و مسافتي كوتاه در كانال را طي مي كنند، سپس از هر سمت مهره (چپ و راست) يك عصب خارج مي شود تا قسمت مربوط به خودش (تنه، دست ها يا پاها) را عصب رساني كند.
درد سياتيك
از آنجايي كه بيشترين وزن و نيروي خم شدگي بر روي قسمت هاي پاييني مهره هاي كمري وارد مي شود، اعصابي كه بيشتر دچار آسيب مي شوند عبارتند از: ريشه عصب پنجم كمري (كه از بين مهره  چهارم و پنجم كمري بيرون مي آيد) و ريشه عصب اول خاجي (كه از بين مهره پنجم كمري و استخوان خاجي بيرون مي آيد). اين دو عصب همراه با عصب هاي ديگر، تشكيل عصب سياتيك را مي دهند كه به سمت پايين و پشت ران ها و پاها مي رود. دردي كه به علت آسيب به اين عصب ايجاد مي شود را اصطلاحا سياتيكا يا سياتيك (Sciatica) مي نامند.
عكس هاي راديوگرافي
پزشكان در مواجهه با كمردردها به ميزان زيادي تقاضاي انجام راديوگرافي مي كنند كه در اكثر موارد، اين كار لزومي ندارد. تنها كساني واقعا نياز به انجام راديوگرافي دارند كه داراي دردهاي شديد بوده و با درمان هاي ساده بهبودي در آنها ديده نشود. بنابراين از انجام راديوگرافي هاي بي مورد خودداري شود زيرا با اين كار، مقداري اشعه زيان آور وارد بدن افراد مي شود.
ميلوگرافي (راديكولوگرافي)
وقتي ما به يك عكس راديوگرافي از ستون فقرات نگاه مي كنيم، در واقع سايه هاي استخوان ها را مشاهده مي كنيم. يعني ما نمي توانيم با اين روش، بافت هاي نرم مثل اعصاب و ديسك هاي ستون فقرات را ببينيم.
در ميلوگرافي (راديكولوگرافي) يك ماده حاجب به ستون فقرات تزريق مي  شود و سپس با اشعه ايكس، عكس گرفته مي شود. وقتي يك ديسك خراب و پاره شده است، ماده حاجب، آن را به صورت دندانه دار و بريده بريده نشان مي دهد.
سي تي اسكن
سي تي اسكن، پزشكان را قادر مي سازد كه يك نماي واضح از ساختمان هاي دروني ستون فقرات را مشاهده كنند. با اين روش، جزئيات ديسك ها به راحتي ديده مي شوند.
ام آر آي
در ام آر آي (MRI) به جاي استفاده از اشعه ايكس كه براي بدن مضر است، از ميدان هاي مغناطيسي قوي استفاده مي شود. اين روش براي بررسي اعصاب، ليگامان ها و ديسك ها در ستون فقرات، بسيار مفيد است. درمان كمردردهاي مزمن ممكن است شامل يك برنامه تمريني خاص، دارو درماني و يا ندرتا جراحي باشد. اهميت زيادي دارد كه قبل از تصميم گيري راجع به انتخاب درمان مناسب، ارزيابي دقيقي توسط پزشك از بيمار به عمل آيد.
تشخيص بيماري
معمولا با انجام يك معاينه دقيق، مي توان به تشخيص بيماري رسيد، اما در بعضي موارد، لازم است كه اقدام به انجام آزمايشات بيشتري شود.
شرح حال بيماري
براي پزشك شما، مهمترين قسمت در ارزيابي مشكلتان، سئوال كردن در مورد چگونگي شروع شدن درد و اينكه از آن هنگام، چه اتفاقاتي رخ داده است و چه شكاياتي داريد ، است. سپس شما تحت معاينه قرار مي گيريد. در بسياري از موارد، گرفتن شرح حال از شما و انجام معاينه، تنها كارهايي هستند كه براي تشخيص بيماري تان لازم است.
آزمايش خون
همانطور كه تا حالا ديديم، اكثر پشت دردها يا كمردردها، يك علت مكانيكي دارند، بنابراين در اين موارد، آزمايش خون طبيعي خواهد بود و چيزي را نشان نخواهد داد. با اين حال، چنين آزمايشاتي مي تواند در مواردي كه پزشك، مشكوك به بيماري هاي التهابي يا ساير بيماري ها باشد، مفيد واقع شود. در بيماري اسپونديليت آنكيلوزان، انواعي از گلبول هاي سفيد به نام HLA-B27
ديده مي شود. اگر در آزمايش خون شما HLA-B27 مشاهده نشود، احتمال كمي وجود دارد كه شما به اين بيماري مبتلا باشيد. با اين حال، در صورت وجود HLA-B27 در خون شما، باز هم ثابت نمي شود كه شما دچار اسپونديليت آنكيلوزان هستيد. زيرا در خون 8 درصد از افراد سالم كه اين بيماري را ندارند نيز اين ماده وجود دارد.

انتقاد دبير انجمن داروسازان ايران به آئين نامه تاسيس داروخانه
سرمايه داران غير داروساز تا ديروز شاگرد داروخانه بوده اند
002706.jpg
دبير انجمن داروسازان ايران با اشاره به تجمع اعتراض آميز تعدادي از دانشجويان رشته داروسازي در تهران و برخي از شهرستان ها به علت اجازه تاسيس داروخانه توسط افراد غير داروساز، گفت: انجمن داروسازان ايران با هر مقام و تشكيلاتي كه بخواهد كار تخصصي در زمينه داروسازي را به افراد غير متخصص واگذار و از اين طريق مصالح داروسازان را با خطر مواجه كند، بشدت مخالفت مي كند.
دكتر سعيد واقفي در گفت وگو با مهر با بيان اينكه هم اكنون 11 دانشكده داروسازي و 12 هزار داروساز در كشور وجود دارد و هر سال يكهزار دانشجو در اين رشته فارغ التحصيل مي شوند كه همه آنها جوياي كار هستند، تصريح كرد: 7 هزار و 500 داروخانه در كشور وجود دارد كه توسط داروسازان اداره مي شوند و با فارغ التحصيل شدن يكهزار نفر داروساز در هر سال اين آئين نامه باعث ايجاد مشكل براي فارغ التحصيلان اين رشته مي شود.
وي اظهار داشت: از آنجا كه پايان هرگونه فعاليت توسط اين فارغ التحصيلان نظير داشتن سمت هاي مختلف در كشور به فعاليت در داروخانه منتهي مي شود، اگر اين حرفه و تخصص بر اساس اعمال نفوذهايي كه توسط برخي از افراد غير متخصص صورت مي گيرد به افراد غير متخصص سپرده شود، به طور حتم مورد اعتراض اين قشر قرار مي گيرد.
واقفي با تاكيد بر اين مطلب كه اعمال نفوذ توسط افرادي صورت مي گيرد كه در ابتدا شاگرد داروخانه بوده اند و با جمع آوري سرمايه، امروز مطالبي را مطرح مي كنند كه فاقد وجاهت علمي است، افزود: سرمايه داران حرفه اي در اين شغل در بروز اين مشكلات سهم عمده اي دارند، چون افراد تحصيلكرده كه فعاليت علمي دارند، نمي توانند سرمايه اي را به دست آورند.
وي افزود: افراد باسابقه در حرفه داروسازي همواره دانشجويان را به آرامش دعوت كرده و آنها را از تحصن باز مي دارند تا از راه مسالمت آميز و صحبت با مسئولان اين مشكل حل شود، اما به طور حتم احساسات دانشجويان با افرادي كه سالها در اين زمينه فعاليت داشته اند، متفاوت است.
دبير انجمن داروسازان ايران گفت: به علت وجود اين مشكلات دانشجويان آينده خود را در خطر ديده و تحصيل در اين رشته را بي فايده مي دانند، چون زماني كه تعداد زيادي از فارغ التحصيلان اين رشته وجود دارد، چطور افراد غير متخصصي كه در اين رشته تحصيلاتي ندارند مي توانند براحتي داروخانه تاسيس كنند؟
وي اظهار داشت: اجازه تاسيس داروخانه توسط افراد غيرمتخصص غلط است، به همين علت هم اكنون بر اساس قانون، كميسيوني با عنوان كميسيون ماده 20 پيش بيني شده تا اين كميسيون بررسي هاي لازم در خصوص تشخيص صلاحيت افرادي كه تمايل به تاسيس داروخانه دارند را انجام دهد. چون به طور حتم زماني كه از 10 متقاضي تاسيس داروخانه، هفت نفر داروساز و سه نفر غيرداروساز باشند، داروسازها واجد شرايط هستند.
واقفي با بيان اينكه هم اكنون بر اساس برنامه اي كه در ديوان عدالت كشور وجود دارد، اين مشكل بررسي مي شود، گفت: داروسازان از ديوان عدالت كشور خواستار هستند كه در اين مورد منصفانه قضاوت كند، چون با وجود تعداد زيادي فارغ التحصيل داروساز، عادلانه نيست كه اين اجازه به افراد ديگري داده شود.
وي ادامه داد: حتي اگر كساني بخواهند قانوني را برخلاف مصالح داروسازان كشور تصويب كنند، با آنها مخالفت مي شود و اين مخالفت ها تا حل اين مشكل ادامه خواهد داشت.

كلينيك
سازمان انتقال خون زير ذره بين مجلس
خبرگزاري فارس - عضو هيات رئيسه مجلس شوراي اسلامي گفت: بر اساس طرح تحقيق و تفحص از وزارت بهداشت، اسنادي مبني بر تخلف هاي مختلف در سازمان انتقال خون در تهران و برخي از شهرستان ها به دست آمده كه جزئيات آن به هيات تحقيق و تفحص از وزارت بهداشت گزارش شده است.
حسن نوعي اقدم افزود: در اين گزارش، مسائلي از قبيل تخلفات مالي، سوء مديريت و نحوه خريداري تجهيزات فني پالايشگاه خون از خارج گزارش شده است كه به علت بررسي كارشناسي آن در هيات تحقيق و تفحص از وزارت بهداشت فعلا مجاز به بيان جزئيات آن نيستيم.
وي ادامه داد: گزارش تخلفات سازمان انتقال خون و ساير تخلفات حوزه بهداشت و درمان كشور پس از قرائت در صحن علني مجلس به كميسيون اصل 90 و قوه قضائيه ارسال مي شود و پس از آن جزئيات تخلفات به اطلاع افكار عمومي مي رسد.
طرح تحقيق و تفحص مجلس از وزارت بهداشت، آذر ماه 83 در مجلس شوراي اسلامي تصويب شد و قرار شد مسائل مختلفي از قبيل تخلف در آزمون دستياري و به طور كلي نحوه برگزاري آزمون هاي پزشكي، مسئله خريد آمبولانس ها و فرسودگي ناوگان اورژانس كشور، نحوه استفاده از وام هاي بانك جهاني، مسائل مربوط به سازمان انتقال خون، مشكلات دارويي كشور، مسائل و مشكلات صنفي كادر پزشكي و پيراپزشكي و ناهماهنگي ميان مديران و معاونان اين وزارتخانه طي شش ماه مورد بررسي قرار گيرد.
002724.jpg
شرايط بدكنترل عفونت هاي بيمارستاني در ايران
يك متخصــــص بيماري هاي عفوني در همايش كاربرد بهينه مواد گندزدا با هدف كنترل عفونت هاي بيمارستاني اعلام كرد: نتايج تحقيقات نشان مي دهد وضعيت ايران درخصوص كنترل عفونت هاي بيمارستاني درشرايط بدي قرار دارد، اما كشور تركيه نيز كه يكي از كشورهاي منطقه است دراين خصوص وضع شان از ما بدترست.
به گزارش ايسنا، دكتر مينو محرز، متخصص بيماري هاي عفوني با بررسي وضعيت عفونت هاي بيمارستاني در كشورهاي منطقه گفت: متاسفانه آمارهاي دقيقي براي بررسي وضعيت عفونت هاي بيمارستاني در كشور در دست نيست، اما براساس آمارهاي بين المللي، سالانه بيش از 2 ميليون نفر در جهان دچارعفونت هاي بيمارستاني مي شوند.
عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران ادامه داد: البته شيوع عفونت هاي بيمارستاني گريبانگير اكثر كشورهاست و تنها مختص ايران نيست و براساس آمارهاي جهاني درسال، 17 تا 29 ميليارد دلار هزينه صرف درمان عفونت هاي بيمارستاني مي شود، در حالي كه مي توان با سرمايه گذاري مناسب در جهت كنترل عفونت هاي بيمارستاني در هزينه هاي درماني صرفه جويي كرد.
وي عفونت هاي ادراري را شايع ترين نوع عفونت دانست و گفت: عفونت هاي ادراري با 39 درصد ميزان شيوع، بالاترين وعفونت هاي پوست با 8 درصد ميزان شيوع، پايين ترين رده را در عفونت هاي بيمارستاني دارا هستند و افراد مسن و بيماراني كه داراي ناراحتي هاي ريوي هستند و افرادي كه تحت عمل جراحي قرار گرفته اند، افرادي هستند كه احتمال ابتلا به عفونت هاي بيمارستاني در آنها جدي تر است.
در اين همايش همچنين دكتر روان آسا، رئيس بخش پژوهش هاي علمي شركت آيرمانيك نيز گفت: براساس آمارهاي غيررسمي سالانه 12تا 14 ميليارد تومان هزينه در كشور صرف عفونت هاي بيمارستاني مي شود و در كشور هنوز تعدادي بيمارستان  و مركز درماني وجود دارند كه به شكل بسيار بدوي و ابتدايي به ضد عفوني كردن وسايل خود مي پردازند.
وي افزود: متاسفانه بسياري از پزشكان هنوز فرق ضد عفوني و استريل را نمي دانند و تنها به ضد عفوني وسايل اكتفا مي كنند، اين درحالي است كه متخصصان توصيه مي كنند كه براي بالا بردن بيشتر درصد گندزدايي بهتر است وسايل و ابزار قبل از استريل كردن تميز و ضد عفوني شود و بعد آنها را استريل كرد.
وي گفت: هدف از برگزاري اين همايش اطلاع رساني و آموزش درخصوص كاربرد بهينه مواد گندزدا و كنترل عفونت هاي بيمارستاني است.

خبر
002760.jpg
توصيه هاي وزارت بهداشت در پي افزايش دما
خبرگزاري فارس- در پي افزايش غير منتظره دماي هوا و احتمال به مخاطره افتادن سلامت همـوطنـــان، وزارت بهداشـــت، درمان و آموزش پزشكي با صدور اطلاعيه اي، توصيه هايي را ارائه كرد.در اين اطلاعيه با اشاره به اين مطلب كه افزايش  دماي هوا، موجب فساد هرچه سريع تر مواد غذايي مي شود، آورده است: گرم شدن هوا، زمينه رشد ميكروب ها در مواد غذايي را مساعد كرده و باعث بروز بيماري هاي عفوني و روده اي مي شود.
در بخش ديگري از اين اطلاعيه، با اشاره به اهميت نوشيدن آب آشاميدني بهداشتي، آمده است: افزايش گرماي هوا، موجب افزايش تعريق و در نتيجه عطش فراوان مي شود كه اين امر بسياري از هموطنان را ناگزير مي كند كه براي رفع عطش، از منابع آبي كه در خيابان ها قرار داده شده است، استفاده كنند.
در اين اطلاعيه به خيريني كه با قرار دادن منابع آب در خيابان ها قصد كمك به هموطنان دارند، توصيه شده است كه قالب هاي يخ را با رعايت نكات بهداشتي در داخل منابع آب قرار دهند، همچنين به هموطنان توصيه شده است كه براي استفاده از آب آشاميدني حتما از ليوان هاي شخصي استفاده كرده و در صورت امكان در هنگام خروج از منزل با خود بطري آب همراه داشته باشند. در ادامه اين اطلاعيه به هموطناني كه قصد مسافرت در تابستان را دارند، توصيه شده است كه مواد غذايي و آشاميدني مورد نياز خود را از مراكزي كه تحت نظارت مراكز بهداشتي بوده و داراي كارت بهداشت هستند، تهيه كنند. اين اطلاعيه همچنين به هموطناني كه قصد استفاده از استخرهاي شنا را دارند، توصيه كرده است كه از سلامت و بهداشت آب استفاده شده در استخرها اطمينان حاصل كنند.
سالمندان و كودكان از خانه بيرون نيايند
همچنين به دنبال افزايش دما و گرماي شديد در ايران، رئيس جامعه پزشكان متخصص داخلي ايران گفت: ايجاد تپش قلب، ناراحتي و مشكلات تنفسي، عوارض مغزي و اختلالات رواني از جمله عوارض ناشي از گرمازدگي است كه مي تواند فرد گرمازده را تهديد كند.
دكتر ايرج خسرونيا افزود: با شروع ماه هاي گرم سال، مشكلات مربوط به گرمازدگي شهروندان بويژه كودكان، سالمندان و بيماران قلبي و ريوي شروع مي شود كه علائم آن نيز بي حالي، ضعف عمومي، عرق ريزش و افت فشار خون است.
وي اظهار داشت: به تمامي افراد بويژه سالمندان و كودكان توصيه مي شود كه در روز و بعدازظهر در بيرون از منزل رفت و آمد نداشته يا آن را محدود كنند و فعاليت هاي خود را در شب انجام دهند.
دكتر خسرونيا تصريح كرد: با افزايش تعريق بدن هنگام گرمازدگي، حجم ادرار كاهش يافته و در برخي موارد با افزايش ميزان اوره و كم شدن سديم و پتاسيم خون، فرد دچار بيماري مي شود كه در اين صورت به طور حتم فرد دچار اين مشكلات بايد در بيمارستان بستري شده و تحت درمان قرار گيرد.
وي با بيان اينكه افرادي كه بر اثر گرما دچار عرق ريزش شديد و تپش قلب مي شوند، بايد آنها را از علائم گرمازدگي در نظر گيرند، افزود: در صورت گرمازدگي بايد به سرعت به مكاني خنك پناه برده و از مايعات فراوان و دوش آب سرد استفاده شود، همچنين مصرف سرم يعني مخلوطي از آب و نمك به ميزان كافي باعث رفع افت فشار خون در افراد گرمازده مي شود، چون از اين طريق سديم از دست رفته بدن جبران خواهد شد، اما پس از انجام اين اقدامات فرد بايد به پزشك مراجعه كند. رئيس جامعه پزشكان متخصص داخلي ايران گفت: بسياري از افرادي كه دچار گرمازدگي مي شوند، گمان مي كنند كه با مصرف يك ليوان آب و كمي استراحت، ديگر خطري آنها را تهديد نمي كند، در صورتي كه اگر فرد سالمند يا بيمار باشد حتما بايد به پزشك مراجعه كرده و مورد درمان قرار گيرد تا دچار عوارض ناشي از گرمازدگي نشود.
002682.jpg
افرادي كه خالكوبي كرده  اند، نمي توانند خون اهدا كنند
رئيس سازمان انتقال خون ايران گفت: از آنجا كه بيماري هپاتيت B و C در افرادي كه خالكوبي كرده  اند، شايع است، بنابراين از اهداي خون اين افراد جلوگيري شده و نمي توانند خون اهدا كنند.دكترعلي اكبرپور فتح الله افزود: اگر طب سوزني به شيوه علمي صورت گيرد، نمي تواند مانعي براي اهداي خون توسط فردي كه از اين طريق مورد درمان قرار گرفته است، ايجاد كند.
وي ادامه داد: در ايران و ديگر كشورهاي غربي، محدوديت اهداي خون براي افرادي كه روي بدن خود خالكوبي كرده  اند وجود داشته و در نظر گرفته مي شود و علت آنهم اين است كه خالكوبي را هم افراد غير متخصص و هم افراد متخصص انجام مي دهند، بنابراين سوزني كه مورد استفاده قرار مي گيرد، مورد ترديد است، چون بسياري از آنها مي تواند منشا آلودگي و انتقال بيماري به فرد باشد.
رئيس سازمان انتقال خون ايران تصريح كرد: هم اكنون طب سوزني اغلب در مراكز خاص و توسط افراد متخصص انجام مي شود، به گونه اي كه به علت آگاهي اين افراد از سوزن هاي يك  بار مصرف استفاده مي شود، بنابراين براي اهداي خون مشكلي ايجاد نمي كند.

درمانگاه
آرمانشهر
ايرانشهر
جهانشهر
دخل و خرج
در شهر
محيط زيست
شهر آرا
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  جهانشهر  |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  محيط زيست  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |