پنجشنبه ۳۰ تير ۱۳۸۴ - - ۳۷۵۳
يك نشاني جديد براي پرداخت عوارض و دريافت وام
بانك شهرداري، شعبه شهروند
002685.jpg
سميرا ربيعي
بانك مركزي به اين نتيجه رسيد كه شهردار ي ها هم مي توانند بانك خصوصي داشته باشند و ضمن ارائه خدمات براي مجموعه هاي خود، به ساير بخش ها و حوزه هاي ديگر نيز خدمات رساني كنند
تجربه بسياري از كشورهاي جهان نشان مي دهد كه منابع مالي بخش خصوصي به روش هاي مختلفي جذب سرمايه گذاري هاي زيربنايي شهري مي شوند. در همين راستا امروز مهمترين روش براي تامين منابع مالي امورشهري، استفاده از سيستم هاي اعتباري شهرداري هاست.
سيستم هاي اعتباري شهرداري ها براساس مدل هاي استقراض بانكي و تشكيل بانك يا صندوق توسعه شهرداري - كه در اروپاي غربي طي قرن بيستم براي تامين اعتبار سرمايه گذاري هاي شهري مورد استفاده قرار مي گرفت- يا انتشار اوراق قرضه- كه اساس و مبناي استقراض شهرداري ها در آمريكاي شمالي است- امكان تامين اعتبار كوتاه مدت و بلندمدت را براي سازمان  هاي محلي شهري فراهم مي كنند تا اين نهادها بتوانند به انجام مسئوليت هاي خود در امور شهري بپردازند.
در ايران به واسطه رشد جمعيت و تاكيد بر سياست تمركزدايي، شهرداري ها درگير مسئوليت هاي جديدي شده اند كه با ديدگاه هاي سنتي موجود و قوانين حاكم بر شهرداري ها نمي توان معضلات مالي آنها را در مسئوليت هاي جديد حل و فصل كرد.
در حال حاضر عمده اقداماتي كه توسط شهرداري ها انجام مي شود، نه تنها عايدي و درآمدي براي آنها به همراه ندارد، بلكه بسيار هزينه ساز است. از سوي ديگر و به لحاظ ساختاري بسياري از مراكز دولتي، تامين كننده خدماتي هستند كه ماهيتا بايد توسط شهرداري ها ارائه شوند، در حالي كه از هيچ سياست و برنامه هماهنگي پيروي نمي كنند.
بر همين اساس شهرداري تهران به اين فكر افتاده كه باتوجه به گسترش روزافزون مسئوليت هاي شهرداري ها و باتوجه به سياست خودگرداني و مشكلات اخذ وام براي طرح ها و پروژه هاي شهري، يك موسسه اعتباري را به عنوان بازوي اجرايي شهرداري ها ايجاد كند. اين فكر بعدها خود را در قالب طرح تاسيس بانك شهرداري تهران متبلور ساخت.
آغاز مخالفت ها
هنوز چندي از طرح اين موضوع نگذشته بود كه موج مخالفت ها با پيشنهاد شهرداري تهران آغاز شد. يكي از سازمان هايي كه مخالفت خود را با تاسيس بانك اختصاصي شهرداري تهران اعلام كرد، شوراي عالي استان ها بود.
اين نهاد تازه تاسيس ضمن مخالفت با اين اقدام شهرداري تهران ، خواستار تشكيل بانكي متعلق به تمام شهرداري هاي كشور شد تا از اين طريق از تعبيض ميان شهرداري ها در برخورداري از امكانات مالي جلوگيري شده و امكان رشد براي تمام شهرداري هاي كشور به يك ميزان مهيا شود.
شوراي عالي استان ها كه براساس ماده 101 قانون اساسي خود را موظف به جلوگيري از تعبيض ميان شهرهاي كشور مي دانست، موضوع بانك شهرداري  را در قالب مصوبه اي جهت استفاده تمام شهرداري هاي كشور به هيات دولت تقديم كرد تا اگر قرار است دولت مجوزي در خصوص تاسيس بانك شهرداري صادر كند، اين مجوز به صورت كشوري باشد. بر همين اساس طرح تاسيس بانك شهرداري ها، با اهدافي چون اعطاي وام براي تامين منابع پروژه هاي شهري، كمك و مساعدت در زمينه هاي طراحي و سرمايه گذاري هاي پروژه ها و تجزيه و تحليل استراتژي چگونگي بازيافت هزينه ها به هيات دولت تقديم شد.با تقديم طرح تاسيس بانك شهرداري ها به هيات دولت، شمارش معكوس براي آغاز به كار اين بانك ها آغاز شد، اما مخالفت بانك مركزي با اين طرح، اولين سنگي بود كه پيش پاي بانكدار شدن شهرداري ها انداخته شد.
بانك مركزي با استناد به يكي از ضوابط احداث بانك خصوصي، معتقد بود كه بخش هاي عمومي نمي توانند جزو سهامداران اصلي چنين بانكي باشند و شهرداري ها نيز به عنوان يك نهاد عمومي از اين قاعده مستثني نيستند، در همان ايام، شهردار وقت تهران در واكنش به مخالفت بانك مركزي، ايجاد بانك توسط شهرداري ها را قانوني دانسته و از مذاكره با شوراي پول و اعتبار براي برطرف شدن تفسير غلطي كه در اين زمينه وجود دارد، خبر داد. احمدي نژاد كسب درآمد پايدار و سالم را از اهداف شهرداري مي دانست: يكي از بهترين راه هاي كسب درآمد پايدار و سالم، استفاده از منابع خود شهرداري است و تاسيس بانك شهرداري هم در همين راستا خواهد بود. وي چرخش مالي بسيار در شهرداري تهران و لزوم استفاده شهرداري از منابع خود در اين بانك را از جمله دلايل اين طرح عنوان مي كرد: مقدمات اين كار فراهم شده و با مطالعات و امكان سنجي هاي صورت گرفته، اميدواريم پس از طي مراحل اداري، شاهد افتتاح اين بانك باشيم.
شهردار سابق تهران تاسيس بانك شهرداري را پشتوانه طرح هاي عمراني مي دانست: بانك شهرداري مي تواند محل تسهيل امور شهري باشد، چون شهرداري براي ساختن هر خيابان و بزرگراه، ده ها ملك مردم را خراب مي كند كه مردم با دريافت وام از بانك  شهرداري مي توانند به سرعت صاحبخانه شوند.
رئيس كميسيون برنامه و بودجه شهرداري تهران نيز رفع مشكلات حقوقي براي تاسيس بانك شهرداري در سال 83 را پيش بيني كرده بود، اما نادر شريعتمداري نمي دانست اين مشكلات حقوقي آنقدر زياد هست كه در سال 83 به سرانجام نرسد.
گرهي كه گشوده شد
گرچه گشودن گره كوري كه بانك مركزي به پرونده تاسيس بانك شهرداري ها زده بود، ارتباطي به نتيجه انتخابات رياست جمهوري نداشت، اما همزماني موافقت بانك مركزي با موفقيت پيشنهاد دهنده اين طرح در انتخابات در جاي خود جالب توجه بود.
چند روز پيش بود كه مدير كل دفتر بودجه و طرح هاي اقتصادي سازمان شهرداري ها از ابلاغ طرح تاسيس بانك شهرداري ها به وزارت كشور خبر داد.
مهندس سيد مناف هاشمي با اشاره به موافقت بانك مركزي با تاسيس بانك شهرداري ها گفت: به دنبال مطالعاتي كه از سوي موسسه پولي و بانكي صورت گرفت، بانك مركزي به اين نتيجه رسيد كه شهردار ي ها هم مي توانند بانك خصوصي داشته باشند و ضمن ارائه خدمات براي مجموعه هاي خود، به ساير بخش ها و حوزه هاي ديگر نيز خدمات رساني كنند تا از اين طريق محلي براي كسب درآمد آنها فراهم شود.
وي افزود: هم اكنون بانك مركزي به وزارت كشور ابلاغ كرده كه بر اساس ضوابط مي تواند نسبت به مجوز تاسيس بانك شهرداري ها اقدام كند.
با اين حساب بايد در انتظار تاسيس بانك شهرداري ها در گوشه و كنار كشور بود. بانك هايي كه بايد به حجم بالاي فعاليت هاي مالي شهرداري ها سامان دهند.

تا بيشه راهي باقي است...
از قديم گفته اند كه حفظ داشته ها، هميشه اهميت بيشتري از به دست آوردن چيزهاي جديد دارد. اين شايد يك ضرب المثل نباشد، اما توصيه اي  است كه تجربه هاي گذشته علت آن بوده و برداشتي كه مي شود از آن كرد اين است كه اگر انباشته اي را به زحمت به دست آورده ايم، پيش از هرچيز بايد به فكر حفظ آن باشيم و بعد به دنبال اضافه كردن به آن.
بهانه اين اظهار فضل مقدماتي، تصاويري است كه هر روز، موقع رد شدن از بزرگراه چمران مي بينيم. بزرگراه چمران كه به دليل فضاي سبز اطرافش نام پارك وي( بيشه راه) را به خود داشت، امروز در آستانه از دست دادن اين فضاست. از محدوده تقاطع ملاصدرا به سمت شمال، يعني تا پيش از پل پارك وي، شاهد فضاي سبز و درختان چند 10 ساله اي هستيم كه بزرگراه چمران را از ديگر بزرگراه هاي تهران متمايز كرده است. بخشي از اين فضاي سبز متعلق به باغ ها و بيشه زارهاي ده ونك و بخشي از آن مربوط به دره بين چمران و مناطق غرب آن است، در بخش هاي ديگر هم درختان كاج يا درختچه هاي كوچك كه به نظر به عمري بالاي 20سال مي رسند، خودنمايي مي كنند. اما اين فضاي سبز از ديد هر شهروندي كه از آنجا مي گذرد به حال خود رها شده است. در چپ و راست بزرگراه چمران، درختان كهنسالي به چشم مي خوردند كه به هر دليل، سبزي خود را از دست داده و خشك شده اند، از اين گذشته ساخت وسازهاي منطقه ده ونك و دره مقابل آن ديگر به كنار بزرگراه رسيده و باغ هاي مصفاي اين منطقه را تا حدودي محو كرده است. در اينكه سياستگذاري هاي مختلف و متناقض در مديريت هاي گذشته شهرداري باعث شد تا رسيدگي به تخلفات ساخت وساز در فضاي سبز و قطع درختان معطل بماند شكي نيست، اما آنچه كه امروز وجود دارد هم بر همه مسجل است. باغ ها و درختان حاشيه بزرگراه چمران در حال تبديل شدن به فضاي سبز نيمه خشك و پراكنده اي هستند و تشنگي پاي درختان دهها ساله آن فرياد مي زند. سازمان پارك ها و فضاي سبز تهران طي دو سه سال اخير فعاليت چشمگيري در ساخت بوستان هاي جديد و گسترش فضاي سبز داشته است و سعي كرده تا سرانه فضاي سبز شهري را در كلانشهر خاكستري دست كم يك مترمربع افزايش دهد، اما اين تلاش ها اگر با حفظ درختان ريشه دار گذشته همراه نشود نتيجه دلخواه نخواهد داشت. نام بزرگراه بيشه راه (پارك وي) اگرچه تغيير كرده و نام شهيد بزرگ اسلام، دكتر چمران را به خود گرفته است، اما شايسته نيست كه ماهيت سرسبز حاشيه خود را در اين قحطي درخت در تهران، از دست بدهد. قطعا درختان قديمي اين منطقه كه هنوز سرسبزي دلنشيني را به حاشيه بزرگراه چمران مي دهند، آنقدر قدرشناس توجه و رسيدگي سازمان پارك ها و فضاي سبز خواهند بود كه سايه و سبزي و طراوتشان را دريغ نكنند.

قلب تهران بدون مديريت واحد شهري نمي تپد
002718.jpg
هر نقطه از دنيا كه داراي شهرسازي و شهرداري موفق است، مطمئن باشيد كه زيرنظر مديريت واحدي كه مردم را درگير كرده است، عمل مي كند. در تمام شهرهاي پيشرفته دنيا مديريت شهر زير يك چتر و آن هم چتر شهرداري  اعمال مي شود. امروزه 90 درصد مردم در كشورهاي پيشرفته در شهرها سكونت دارند و ارائه خدمات شهري به اين افراد به مهمترين دغدغه مسئولان بدل شده است و ارائه خدماتي با كيفيت بالا به اين افراد در گرو مديريتي واحد و يكپارچه است.
هر چند برخي كارشناسان خدمات شهري را قلب مديريت واحد شهري مي دانند، اما گاهي مردم در اين قلب شهري جايي ندارند و هر آنچه كه به آنها عرضه شود مطلوب تلقي مي شود.
دكتر ناصر براتي، متخصص امور شهرسازي مي گويد: مردم جزو لاينفك مديريت يكپارچه هستند، ولي گاهي مبناي مذاكرات قرار نمي گيرند و در تصميم گيري ها ارتباط لازم و كافي با  آنها برقرار نمي شود. در واقع اين مردم هستند كه بايد برنامه ريزي ها با نيازهاي آنها مطابقت داشته باشد. بنابراين گاهي به اين علت در مقابل مديريت قرار مي گيرند كه منافع آنها در برنامه ريزي ها ديده نمي شود.
وي مي افزايد:  مشكلات فعلي در شهر به اين دليل است كه هر بخش به صورت مستقل عمل كرده و به شهر به عنوان يك موجود زنده و پويا نگاه نمي شود؛ در صورتي كه مديريت يك شهر بايد مانند رهبر يك اركستر، هماهنگ عمل كند. دكتر حسن فريد اعلم، استاد دانشگاه اميركبير نيز مي گويد: مشكلاتي كه امروزه گريبان شهر تهران را گرفته است، به علت متمركز نبودن مديريت شهري است. تهران يا هر كلانشهر ديگري داراي مسايلي از قبيل محيط زيست شهري ،ترافيك و آب هاي سطحي است كه متاسفانه چندين سازمان و وزارتخانه براي آن تصميم گيري مي كنند. بنابراين ارائه خدمات شهري اين چنين دچار مشكل مي شود.
وي مي افزايد: در تمام شهرهاي پيشرفته دنيا مديريت شهر زير يك چتر و آن هم شهرداري ها اعمال مي شود. بنابراين از بازدهي بالايي نيز برخوردار است.  اين استاد رشته شهرسازي ادامه مي دهد: در حال حاضر ارگان هاي مختلفي مثل وزارت مسكن، سازمان نظام مهندسي، شهرداري و سازمان برنامه و بودجه و چند سازمان كوچك و بزرگ ديگر براي شهر تهران تصميم گيري مي كنند و با يكديگر هماهنگ نيز نيستند و هر يك دستورالعمل جداگانه اي براي خود دارند. به عنوان مثال وزارت كشور نبايد در شهرسازي دخالتي داشته باشد و چنين نهادهايي بايد برنامه ريزي كرده و نهادي مثل شهرداري مسئول اجرا و نظارت مستقيم قرار گيرد.  
برخي كارشناسان، برنامه ريز هاي بلندمدت و آينده نگر، بالا بردن كمي و كيفي خدمات و ارزيابي مستمر عملكرد مديريت را از معيارهاي يك مديريت واحد مطلوب عنوان مي كنند و تاكيد مي كنند با در نظر گرفتن چنين معيارهايي مي توان كلانشهري مثل تهران را با موفقيت كامل اداره كرد.
دكتر ناصر براتي مي گويد: هر نقطه از دنيا كه داراي شهرسازي و شهرداري موفق است، مطمئن باشيد كه زيرنظر مديريت واحدي كه مردم را درگير كرده است، عمل مي كند، ولي به هر اندازه كه شهرهاي ما از فضاي مطلوب زيست شهري و انساني فاصله مي گيرد، باور داشته باشيد كه به همان اندازه نيز مديريت واحد شهري در آن تحقق نيافته است.
www.una.irمنبع

راپورت خبرنگار
بلاياي زميني
002736.jpg
تا حالا فقط از بلاياي آسماني شنيده و نوشته بوديم. امروز قرار است در مورد بلايايي بنويسيم كه اگرچه ناگهاني و غافلگير كننده هستند، ولي هيچ ربطي به قضا و قدر و فلك و چرخش ستارگان ندارند و تنها نتيجه سهل انگاري و بي مسئوليتي هستند.
همين يكي دو ماه پيش بود كه جواني در يكي از كلانشهر ها هنگامي كه در ساعات اوليه پس از نيمه شب از سر كار برمي گشت تا خستگي اش را به خانه ببرد، ناگهان در چاهي كه يكي از شركت هاي دولتي حفر كرده بود و هيچ علامت و نشاني نداشت، سقوط كرد و بشدت مصدوم شد، به گونه اي كه متاسفانه به غير از شكستگي هاي متعدد در ناحيه دست و پا،  يك چشم خود را هم از دست داد.
جالب اينكه وقتي خبرنگار راديو به سراغ مسئول مربوطه رفت تا از او توضيح بخواهد، با اين پاسخ غير منصفانه مواجه شد كه مصدوم قبل از افتادن در چاه مذكور، حالت عادي نداشته و به همين دليل متوجه نشده كه چاهي سر راهش قرار دارد.
حتي اگر فرض بگيريم كه چنين موضوعي صحت داشته (كه بنا به شواهد و قرائن قابل استدلال، چنين چيزي صحت ندارد) آيا مي توان از سر تقصير كساني كه در اين راستا سهل انگاري كرده اند گذشت يا نه؟ اگر فرض بگيريم عابري كه قرار بوده از آن خيابان بگذرد، مجنون يا سالمند و ناتوان بوده، آيا باز هم مسئول محترم مذكور حق به جانب بود يا خير؟
تا كي بايد چشم بچرخانيم و تقصيرات خود را به گردن ديگران بيندازيم؟
شنيدن و ديدن اتفاقاتي از اين دست مي تواند هشداري براي ديگران مسئولاني باشد كه كارهاي عمراني شهري در حوزه مسئوليت آنهاست. متاسفانه بسياري از مواقع شاهد سهل انگاري هايي هستيم كه هر كدام از آنها مي تواند به حوادثي از اين دست منجر شود.
از سوي ديگر سئوالي كه همواره مطرح بوده، اين است كه چرا زمان اجراي پروژه هاي شهري در كشور ما اينقدر طولاني است.
مشكلات تردد، آلودگي هاي تنفسي، ناخوشايند شدن چهره شهر و هزار و يك مشكل ديگر، پيامد هميشگي حفاري هايي است كه در گوشه گوشه شهر صورت مي گيرد.
مي توان از مسئولان محترم ادارات و ارگان هاي مسئول پرسيد كه مگر زماني كه قرار است طرح يا پروژه اي اجرا شود، تمامي هزينه هاي لازم براي انجام كار برآورد و تامين نمي شود؟ اگر تامين مي شود كه دليل به تاخير افتادن پروژه چيست؟ و اگر تامين نمي شود، چرا اصولا پروژه آغاز مي شود؟
اميدواريم در خبرهاي روزها و ماه ها و سالهاي آينده ديگر نشنويم كه كسي در يكي از اين چاله چوله ها سقوط كرده و هر چه مي شنويم خبر صعود و سربلندي مردم و مسئولان كشورمان باشد.

كلانشهر
اتوبوس هاي مشهد به ورزشگاه ثامن نمي روند
خسارت تماشاگران مسابقه فوتبال ابومسلم و صبا باتري شوراي شهر مشهد را وادار به واكنش كرد .
شوراي اسلامي شهر مشهد در نودمين نشست علني خود كليات طرحي را تصويب كرد كه به موجب آن سازمان اتوبوسراني شهرداري مشهد از سرويس دهي به تماشاگران تيم هاي ورزشي فوتبال در استاديوم ثامن الائمه مشهد منع شد.
در اين طرح سازمان اتوبوسراني مكلف شده تا زمان تامين غرامت خسارت هاي قبلي، از سرويس دادن به مسابقات ورزشي در ورزشگاه ثامن الائمه خودداري كند.
در اين طرح كه تمام اعضاي شوراي اسلامي شهر مشهد به آن راي مثبت دادند تاكيد شد كه سازمان اتوبوسراني پس از دريافت غرامت قبلي اجازه خواهد داشت در صورت تمايل به سرويس دهي، حق بيمه  اتوبوس هاي مشمول سرويس دهي به ورزشگاه ثامن الائمه را از سازمان تربيت  بدني اخذ كند.
مديرعامل سازمان اتوبوسراني مشهد و حومه گفت : در جريان بازي فوتبال تيم هاي ابومسلم خراسان و صبا باتري تهران عده اي تماشاگرنما هنگام انتقال تماشاگران از ورزشگاه ثامن الائمه به شهر به اتوبوس هاي اين سازمان حمله كردند.
وي گفت: براساس بررسي هاي كارشناسي تماشاگرنماها يك ميليارد ريال به سازمان اتوبوسراني مشهد خسارت وارد كرده و صندلي ها، شيشه ها ، تزئينات داخل اتوبوس ها و بدنه اتوبوس را بين سي تا صد در صد تخريب كردند.

از شهر
002697.jpg
صرفه جويي 5 ميليون دلاري خودروهاي گازسوز
گاز طبيعي فشرده اين روزها بهتر از سوخت هاي ديگر به حساب مي آيد، به همين دليل يكي از ويژگي هاي مثبت خودرو، گازسوز بودن است. سازمان بهينه سازي مصرف سوخت كشور اعلام كرده:خودروهاي گازسوز طي خرداد ماه سال جاري بيش از 5 ميليون دلار در مصرف بنزين صرفه جويي اقتصادي ايجاد كرده اند.
دكتر امير عباس نجفي، مشاور برنامه ريزي سازمان بهينه سازي مصرف سوخت كشور در گفت و گويي با بيان اين مطلب خاطرنشان كرد كه صرفه جويي حاصل از مصرف CNG خودروهاي گازسوز در آذر ماه 83 در حدود 2 ميليون دلار بوده است. نجفي افزود: با توجه به پيشرفت هاي حاصل در احداث جايگاه هاي CNG و همچنين تبديل سيستم سوخت رساني خودروها به سيستم گازسوز، اين صرفه جويي رو به افزايش است.
وي در خصوص چگونگي افزايش اين صرفه جويي اظهار داشت: افزايش استقبال نسبت به گاز سوز كردن خودروها و همچنين تمايل بيشتر مالكان خودروهاي دوگانه سوز جهت استفاده از سوخت CNG به جاي سوخت بنزين مهمترين دلايل اين افزايش است. وي تعداد خودروهاي گازسوز را در سراسر كشور تا پايان خرداد 84 ، برابر با 45 هزار دستگاه اعلام كرد.
دكتر نجفي در مورد فوايد اقتصادي استفاده از سوخت CNG به جاي بنزين براي رانندگان گفت: مالكان خودروها با استفاده از CNG مي توانند تا 25 درصد هزينه هاي سوخت را كاهش دهند. وي در پايان، فوايد زيست محيطي استفاده از گاز طبيعي به عنوان سوخت خودروها را در كاهش آلودگي هوا بيشتر از صرفه جويي اقتصادي كاهش مصرف بنزين دانست.
دوربرگردان در تهران، اولين در جهان
تهران اولين شهر جهان به شمار مي آيد كه دوربرگردان به عنوان ايده اي صددرصد ايراني درآن طراحي و اجرا شده است. معاون حمل ونقل و ترافيك شهرداري تهران با اعلام اين مطلب در جمع مسئولان حمل ونقل كلانشهرها و متخصصان ترافيك كشور گفت كه دوربرگردان ها به عنوان يك طرح كاملا ايراني با ساده ترين روش ها و كم هزينه ترين شيوه ها، براي نخستين بار در دنيا در تهران به اجرا درآمده است. به گزارش روابط عمومي معاونت حمل ونقل و ترافيك شهرداري تهران، دكتر حميد بهبهاني دوربرگردان ها را يكي از افتخارات مديريت شهري كه مشكل ترافيك تهران را تا حد زيادي كاهش داده، قلمداد و اضافه كرد : ظرف دو سال گذشته حداقل يك ميليون خودرو جديد به 2 ميليون خودرو تهران اضافه شده، در حالي كه تنها 5هزار دستگاه خودرو فرسوده از رده خارج شده است. او در اين نشست كه در محل سازمان شهرداري ها برگزار شد، با اعلام اينكه تقاطع ها و چرا غ هاي راهنمايي، بزرگراه ها را از حالت بزرگراهي خارج مي كنند، گفت: با ايجاد دوربرگردان ها، كاركرد بزرگراهي به بزرگراه ها برگردانده شده است. معاون ترافيك شهرداري تهران با تاكيد بر اينكه ترافيك اولين مشكل تهران محسوب مي شود و مي بايست به آن نگاه علمي و فني داشته باشيم گفت: هم اكنون رشته ترافيك به عنوان رشته اي شاخص، از ارزش اجتماعي بالايي در سطح جامعه برخوردار شده است. بهبهاني با تاكيد بر اهميت عامل سرعت در اجراي پروژه هاي ترافيكي، تصريح كرد: دوربرگردان از جمله طرح هايي است كه شهروندان به اصطلاح يك شبه نتيجه آن را مي بينند و از محصول آن برخوردار مي شوند. دكتر بهبهاني در پايان با تشريح تاريخچه دو ساله احداث دوربرگردان ها در تهران، بزرگراه بسيج در تقاطع افسريه را به عنوان نخستين نقطه اي كه دوربرگردان  در آن اجرا شده عنوان و اعلام كرد: در طول دو سال گذشته۳۰ دوربرگردان در تهران به اجرا درآمده و 114 دوربرگردان نيز طراحي شده است.
002754.jpg
هواي گرم تر، مصرف بنزين بيشتر
عادت كرده بوديم كه تصور كنيم با سرد شدن هوا مصرف سوخت بالا مي رود، ولي اين بار تحت عوامل مشخصي به نتيجه متفاوتي رسيديم. با شدت گرفتن گرماي هوا در فصل تابستان مصرف سوخت خودرو كه ناشي از گرم شدن بدنه و موتور خودروست، به طور محسوسي افزايش پيدا مي كند. بررسي هاي اوليه سازمان بهينه سازي مصرف سوخت كشور حاكي از آن است كه تهويه و جا به جايي هواي درون خودرو اغلب از طريق بازكردن و يا روشن كردن كولر خودرو انجام مي شود.پنجره باز خودروي درحال حركت در سرعت هاي بالا شديدا در مصرف سوخت تاثير دارد. چراكه بازبودن پنجره خودرو ضمن تهويه هوا موجب افزايش ضريب مقاومت هوا (مقاومت ايروديناميك) در برابر حركت خودرو شده و در نتيجه اين افزايش مقاومت به طور ميانگين، مصرف سوخت خودرو را تا يك درصد افزايش مي دهد.استفاده از كولر خودرو نيز مي تواند بيش از 20 درصد بر مصرف سوخت خودرو بيفزايد كه البته اين ميزان افزايش در خودروهايي مانند خودروهاي آردي و پرايد كه توان كمتري دارند، معمولا بيشتر است.پارك خودرودر قسمت هاي سايه يا استفاده از سايبان خودرو، نياز به تهويه و استفاده از كولر خودرو را كاهش داده و در نتيجه مصرف سوخت خودرو كاهش چشمگيري مي يابد.گفتني است كه استفاده بجا و مناسب از تهويه و كولر در خودرو مي تواند تا حد زيادي از اين اضافه مصرف سوخت بكاهد، به طوري كه در سرازيري ها استفاده از كولر تاثير چنداني بر مصرف سوخت ندارد، درحالي كه در سربالايي ها و شيب هاي تند استفاده از كولر، مصرف سوخت خودرو را بشدت بالا مي برد.

شهر آرا
آرمانشهر
ايرانشهر
جهانشهر
دخل و خرج
در شهر
درمانگاه
محيط زيست
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  جهانشهر  |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  محيط زيست  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |