دوشنبه ۳ مرداد ۱۳۸۴ - - ۳۷۵۶
شهر آرا
Front Page

راه اندازي اولين مركز معاينه فني خودروهاي سنگين
كنكوري براي كاميون هاي دودزا
002895.jpg
عكس:محمد كربلايي احمد
امير موسي كاظمي
مشكل اصلي در ارتباط با دودزايي كاميون ها و ديگر خودروهاي ديزلي، كيفيت پايين گازوئيل هاي مصرفي موجود در كشور است، به نحوي كه گازوئيل هاي موجود 20 برابر حد استاندارد، گوگرد و آلاينده در خود دارند
بيش از هشت سال از زماني كه نمايندگان 21 نهاد و ارگان دولتي دور هم جمع شدند تا كميته اجرايي كاهش آلودگي هوا را تشكيل دهند، مي گذرد. هشت سالي كه 91 هزار ساعت از آن به كار مطالعاتي و كارشناسي گذشت تا حاصلش طرحي شود 4ميليون دلاري با نام طرح جامع كاهش آلودگي هواي تهران . اين طرح كه بسيج همه دستگاه هاي مرتبط با معضل آلودگي هوا را مي طلبيد با هفت محور كار خود را آغاز كرد؛ خودروهاي نو، خودروهاي مستعمل، حمل و نقل عمومي، سوخت، معاينه فني خودروها، مديريت ترافيك و آموزش.
در اين ميان شايد تنها محوري كه اين روزها بيش از ساير بخش ها به چشم مي آيد، بحث معاينه فني خودروهاست. برنامه هايي كه در زمان نگارش طرح جامع كاهش آلودگي هواي تهران ذيل اين محور گنجانده شد، عبارت بودند از:  اجراي معاينه فني خودروها با امكانات موجود در صورت همكاري راهنمايي و رانندگي، ايجاد مراكز معاينه فني خودروهاي سواري، ايجاد مراكز معاينه فني خودروهاي سنگين و ايجاد مراكز معاينه فني موتورسيكلت ها. اين در حالي است كه برنامه نخست محور معاينه فني هيچ گاه به اجرا درنيامد، برنامه چهارم به بهانه نبود استانداردهاي لازم كه محيط زيست بايد آن را تدوين كند، مسكوت ماند و برنامه سوم تازه در آغاز راه است.
خودروهاي سنگين دودزا
تصور كاهش آلودگي هواي تهران در هنگام شب، گرچه تا اندازه اي معقول به نظر مي رسد، اما آنقدرها دست يافتني نيست. شب هنگام و با به اتمام رسيدن محدوديت زماني ورود خودروهاي سنگين به محدوده شهر، خيابان هاي تهران و بسياري از شهرهاي بزرگ كشور جولانگاه كاميون ها و خودروهاي سنگين دودزايي مي شود كه با هر بار فشار روي پدال گاز، مقادير زيادي گوگرد و دود را وارد هواي شهر يا ريه شهروندان مي كنند، آنهم در شرايطي كه نبود مراكز معاينه فني ويژه اين خودروها تاكنون، از اعمال قانون ممنوعيت تردد آنها جلوگيري كرده است.
دكتر حجت ، رئيس كميته كاهش آلودگي هواي تهران دراين باره مي گويد: مشكل اصلي در ارتباط با دودزايي كاميون ها و ديگر خودروهاي ديزلي، كيفيت پايين گازوئيل هاي مصرفي موجود در كشور است، به نحوي كه گازوئيل هاي موجود 20 برابر حد استاندارد، گوگرد و آلاينده در خود دارند.
او مي افزايد: كميته كاهش آلودگي هواي تهران يكي از بهترين راه هاي كاهش آلاينده هاي خودروهاي ديزلي را اصلاح گازوئيل مصرفي اعلام كرده كه پيشنهاد آن را به وزارت نفت داده است، ولي اين وزارتخانه تاكنون اقدامي صورت نداده و دولت نيز هزينه اين كار را تقبل نكرده است.
به عقيده حجت، بدون اصلاح آلودگي گازوئيل هاي موجود، اقدامات كنترلي ديگر چندان نتيجه بخش نيست.
او همچنين با اشاره به قانون ممنوعيت تردد خودورهاي دودزا، تصريح مي كند: يكي از عوامل ايجاد آلودگي توسط كاميون ها، نبود مراكز معاينه فني ويژه اين خودروهاست و در نتيجه قانون ممنوعيت تردد نيز در مورد خودروهاي ديزلي در حال حركت، قابل اعمال نيست.
حجت در پاسخ به اين سئوال كه چرا كميته كاهش آلودگي هواي تهران در اين مورد اقدامي نمي كند؟ مي گويد: اين كميته به طور معمول از خودروهاي نو شروع مي كند و مقرر شده تا آخر امسال استاندارد آلايندگي در مورد خودروهاي ديزلي و موتورسيكلت ها به اجرا درآيد و از سال ديگر نيز بحث معاينه فني خودروهاي ديزلي پيگيري شود.
رئيس كميته كاهش آلودگي هواي تهران با اشاره به اعمال استاندارد زيست محيطي يورو۱ در مورد خودروهاي ديزلي نو،  مي گويد: ساخت مركز تست آلاينده خودروهاي ديزلي نو با چهار ماه تاخير مواجه شده، ولي سعي شده كه در طول تابستان امسال اين مركز راه اندازي شده و از اين پس استاندارد يورو۱ در مورد اين دسته از خودروها اعمال شود.
معاينه فني در مبادي ورودي
فروردين ماه سال 82 بود كه با موافقت سرپرست وقت شهرداري تهران و معاونت حمل و نقل و ترافيك شهرداري، طرح احداث چهار مركز معاينه فني خودروهاي سنگين در مبادي ورودي تهران نهايي شد. در آن زمان پيش بيني شد مراحل احداث اين چهار مركز تا پايان همان سال خاتمه يافته و تمامي خودروهاي سنگين موظف شوند بر اساس قانون، برگ معاينه فني دريافت كنند. اين در حالي بود كه طبق آمار موجود، حدود 75 درصد از خودروهاي باري سنگين و 55 درصد از اتوبوس هاي در حال تردد كشور در آن زمان بيش از 15 سال عمر داشتند، اما نه تنها درسال 82 كه با پايان سال 83 هم بخت اين مراكز باز نشد و به همين دليل جرقه طرح حضور در محل در ذهن ستاد مركزي معاينه فني خودرو زده شد.
طرح حضور در محل
سال 83 روبه پايان بود كه مديرعامل ستاد مركزي معاينه فني خودرو از اجراي طرح حضور در محل براي معاينه فني خودروهاي سنگين باري خبر داد، طرحي كه مي توانست مرهمي باشد بر دردهاي درمان نشده قبلي. با اجراي اين طرح توسط اكيپ سيار ستاد مركزي معاينه فني خودرو و مراجعه آنها به بنادر و پايانه ها، خودروهاي سنگين از جمله كاميون هاي باربري از تسهيلات معاينه فني خودرو در محل برخوردار مي شدند.
اولين مركز معاينه فني خودروهاي سنگين
گرچه اين روزها از راه اندازي اولين مركز معاينه فني خودروهاي سنگين خبر مي رسد، اما هنوز معلوم نيست اين وعده نيز از جنس وعده هاي 2 سال پيش مديرعامل شركت گسترش معاينه فني خودروهاي تهران است يا نه.
مديرعامل ستاد مركزي معاينه فني خودروهاي شهر تهران دراين باره مي گويد: بزودي يك مركز نيمه آماده، با ايجاد پنج خط مكانيزه در نزديكي يكي از بزرگراه هاي اصلي تهران افتتاح مي شود. اميري صفت معتقد است: با راه اندازي اين مركز، در هشت ساعت كاري حداقل بين 250 تا 300 خودرو سنگين معاينه فني مي شوند.
وعده هاي مديرعامل ستاد مركزي معاينه فني خودروهاي شهر تهران را بايد به فال نيك گرفت، اما اينكه چرا در اجراي برنامه هاي طرح جامع كاهش آلودگي هواي تهران تا اين اندازه تعلل انجام شده، سئوالي است كه دستگاه هاي مرتبط با اين معضل بايد به آن پاسخ دهند.

راپورت خبرنگار
خط قرمز حيات
اين روزها با افزايش  دماي هوا و گرماي شديد، ميزان مصرف آب و برق نيز بشدت افزايش يافته، به طوري كه آنگونه كه از آمارها برمي آيد ركورد مصرف آب و برق به بالاترين حد خود رسيده است.
در اين بين شاهد اطلاعيه  سازمان آب و فاضلاب استان تهران مبني بر عبور ميزان مصرف آب از خط قرمز و احتمال قطع آب در سطح شهر نيز بوديم؛ مشكلي كه همواره وجود داشته و ظاهرا قرار نيست به اين زودي ها و به اين راحتي حل شود.
اما شما فكر مي كنيد چرا چنين مشكلي هر ساله باعث ايجاد محدوديت و نارسايي مي شود؟ از خودمان شروع كنيم؟ اگر دوست داشتيد موقعي كه شيلنگ آب را براي آبپاشي حياط خانه و محوطه  جلو در مغازه يا... در دست مي گيريد به اين نكته فكر كنيد كه اين كار چقدر ضروري است؟ خانم هاي خانه هم مي توانند موقع شست وشوي ظرف و لباس و ... سهم خودشان در مصرف بي رويه آب را محاسبه كنند.
براي اينكه بتوانيم بهتر به دلايل اين مشكل پي ببريم، لازم است به نكات ديگري نيز توجه كنيم. بي ترديد مهمترين دليل براي به وجود آمدن اين مشكل ازدياد جمعيت تهران و شهرهاي حاشيه اي آن است؛ اتفاقي كه با سرعت قابل توجهي همواره در حال رخ دادن است.
از سوي ديگر سالهاست كه ما زير بزرگترين اشتباه خود در مصرف آب كه عبارت از جدا نبودن آب آشاميدني و آب مصرفي است خط قرمزي كشيده ايم، ولي هيچ وقت اين اشتباه خودمان را درست نكرده ايم؛ اشتباهي كه علاوه بر تحميل هزينه هاي غيرضروري چند صددرصدي تصفيه آب، باعث ايجاد كمبودها و كاستي ها نيز شده است.
امروزه در اكثر كشورهاي دنيا جدا بودن آب آشاميدني از آب مصرفي، مسئله اي كاملا بديهي و حل شده است. حتي در كشوري مثل هندوستان با سيل عظيم جمعيت ميلياردي اش اين مشكل به همين طريق حل شده است. آب مصرفي مردم در اين كشور مجاني است و مردم تنها بايد آب آشاميدني خود را خريداري كنند. به اين ترتيب مردم ديگر براي مصارف غير، از آب آشاميدني استفاده نمي كنند.
جدا كردن حساب آب آشاميدني در شهري مثل تهران از آب مصرفي، تمهيدي ناگزير است كه بالاخره روزي بايد اتفاق بيفتد، پس چه بهتر كه براي كاستن از مشكلات هر ساله مردم و مسئولان مربوطه، اين تدبير هرچه زودتر به صورت طرح هاي آزمايشي در برخي مناطق به اجرا گذاشته شود و پس از بررسي دقيق و كامل به صورت طرح جامعي به اجرا درآيد. البته اجراي طرح هاي دقيق در شناخت و جمع آوري منابعي كه مي  توانند براي استفاده بهينه مورد مصرف
قرار گيرند نيز در كنار اجراي طرح جداسازي آب آشاميدني مي تواند باعث رفع كمبود آب شود؛ منابعي كه متاسفانه هنوز هدر مي روند تا ما دچار كمبود و محدوديت باشيم. عدم استفاده از اين منابع به نوعي كفران نعمت است، همانطور كه اسراف در مصرف آب نيز. مي توانيم با برنامه ريزي هاي دقيق تر بندگان بهتري باشيم.

از شهر
آخر كوچه اعتياد در شهرداري منطقه 12
برگزاري نمايشگاه هاي مختلف بخصوص عكس كه گويايي خاصي در ارائه اطلاعات از نوع ديداري به افراد را دارد، تاثير زيادي در گرايش يا عدم گرايش افراد به موضوع يا موضوعات خاصي دارد.
شهرداري منطقه 12 با همكاري موسسه فرهنگي- هنري نداءالنبي(ص) و ستاد پيشگيري از اعتياد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، براي بالا بردن سطح آگاهي و كاهش آسيب هاي فردي و اجتماعي خانواده ها بويژه نوجوانان و جوانان اقدام به برگزاري نمايشگاه عكسي با عنوان آخر كوچه اعتياد (زلزله خاموش) كرده است.
اين نمايشگاه از 6 مرداد ماه، از ساعت 8 الي 18 در مركز آموزش علمي- كاربردي فرهنگ و هنر واحد ۴۳ تهران در خيابان فرجام، بين ميدان صدم و چهارراه خاور، پلاك 28 برگزار مي شود.
بيمه خانواده كارگران ساختماني و فصلي
قرار است در سال جاري، 5/1 ميليون نفر از خانواده كارگران ساختماني، فصلي و روزمزد تحت پوشش بيمه تامين اجتماعي قرار گيرند.
مديرعامل سازمان تامين اجتماعي اعلام كرد: تامين اجتماعي به سه روش بيمه اي، حمايتي و امدادي عملي است، ولي بهترين روش نوع بيمه اي است، زيرا با مشاركت مردم، صندوق جهت رفع مشكلات درماني و پرداخت مستمري در زمان از كار افتادگي و بازنشستگي تشكيل مي شود. غلامرضا سليماني نظام بيمه اي را مبتني بر عدالت اجتماعي عنوان كرد و گفت: ميزان برخورداري افراد از اين صندوق به ميزان مشاركت آنها در پرداخت حق بيمه بستگي دارد.
وي افزود : درسال۱۳۵۷ حدود 17 درصد جمعيت 35 ميليوني تحت پوشش بودند و امروز 43 درصد جمعيت كشور تحت پوشش خدمات بيمه اي سازمان تامين اجتماعي هستند. وي با تاكيد بر اينكه پوشش اقشار مختلف جامعه از افتخارات جمهوري اسلامي است، تصريح كرد: در پي ايجاد صندوق هاي بيمه روستاييان و خدمات درماني، هم اكنون بيش از 90 درصد مردم تحت پوشش بيمه هاي درماني بوده و 75 درصد از نظام بيمه اي برخوردار هستند.
سليماني با اشاره به خدمات درماني اين سازمان تصريح كرد: در اين زمينه 76 بيمارستان و 270 درمانگاه و پلي كلينيك در سطح كشور بدون دريافت يك ريال از بيمه شدگان تامين اجتماعي خدمات ارائه مي دهند.
به گفته وي سازمان تامين اجتماعي در سال 83 با پرداخت 250 تا 270 ميليارد تومان به 230 هزار نفر از افراد تحت پوشش بيمه بيكاري، به طور متوسط 180 هزار تومان حقوق ماهيانه پرداخت كرده است.

|  ايرانشهر  |   خبرسازان   |   دخل و خرج  |   درمانگاه  |   سفر و طبيعت  |   علمي  |
|  شهر آرا  |

|   صفحه اول   |   آرشيو   |   بازگشت   |