ر اه اندازي اولين مركز معاينه فني خودروهاي سنگين
كنكوري براي كاميون هاي دودزا
امير موسي كاظمي
مشكل اصلي در ارتباط با دودزايي كاميون ها و ديگر خودروهاي ديزلي، كيفيت پايين گازوئيل هاي مصرفي موجود در كشور است، به نحوي كه گازوئيل هاي موجود 20 برابر حد استاندارد، گوگرد و آلاينده در خود دارند
بيش از هشت سال از زماني كه نمايندگان 21 نهاد و ارگان دولتي دور هم جمع شدند تا كميته اجرايي كاهش آلودگي هوا را تشكيل دهند، مي گذرد. هشت سالي كه 91 هزار ساعت از آن به كار مطالعاتي و كارشناسي گذشت تا حاصلش طرحي شود 4ميليون دلاري با نام طرح جامع كاهش آلودگي هواي تهران . اين طرح كه بسيج همه دستگاه هاي مرتبط با معضل آلودگي هوا را مي طلبيد با هفت محور كار خود را آغاز كرد؛ خودروهاي نو، خودروهاي مستعمل، حمل و نقل عمومي، سوخت، معاينه فني خودروها، مديريت ترافيك و آموزش.
در اين ميان شايد تنها محوري كه اين روزها بيش از ساير بخش ها به چشم مي آيد، بحث معاينه فني خودروهاست. برنامه هايي كه در زمان نگارش طرح جامع كاهش آلودگي هواي تهران ذيل اين محور گنجانده شد، عبارت بودند از: اجراي معاينه فني خودروها با امكانات موجود در صورت همكاري راهنمايي و رانندگي، ايجاد مراكز معاينه فني خودروهاي سواري، ايجاد مراكز معاينه فني خودروهاي سنگين و ايجاد مراكز معاينه فني موتورسيكلت ها. اين در حالي است كه برنامه نخست محور معاينه فني هيچ گاه به اجرا درنيامد، برنامه چهارم به بهانه نبود استانداردهاي لازم كه محيط زيست بايد آن را تدوين كند، مسكوت ماند و برنامه سوم تازه در آغاز راه است.
خودروهاي سنگين دودزا
تصور كاهش آلودگي هواي تهران در هنگام شب، گرچه تا اندازه اي معقول به نظر مي رسد، اما آنقدرها دست يافتني نيست. شب هنگام و با به اتمام رسيدن محدوديت زماني ورود خودروهاي سنگين به محدوده شهر، خيابان هاي تهران و بسياري از شهرهاي بزرگ كشور جولانگاه كاميون ها و خودروهاي سنگين دودزايي مي شود كه با هر بار فشار روي پدال گاز، مقادير زيادي گوگرد و دود را وارد هواي شهر يا ريه شهروندان مي كنند، آنهم در شرايطي كه نبود مراكز معاينه فني ويژه اين خودروها تاكنون، از اعمال قانون ممنوعيت تردد آنها جلوگيري كرده است.
دكتر حجت ، رئيس كميته كاهش آلودگي هواي تهران دراين باره مي گويد: مشكل اصلي در ارتباط با دودزايي كاميون ها و ديگر خودروهاي ديزلي، كيفيت پايين گازوئيل هاي مصرفي موجود در كشور است، به نحوي كه گازوئيل هاي موجود 20 برابر حد استاندارد، گوگرد و آلاينده در خود دارند.
او مي افزايد: كميته كاهش آلودگي هواي تهران يكي از بهترين راه هاي كاهش آلاينده هاي خودروهاي ديزلي را اصلاح گازوئيل مصرفي اعلام كرده كه پيشنهاد آن را به وزارت نفت داده است، ولي اين وزارتخانه تاكنون اقدامي صورت نداده و دولت نيز هزينه اين كار را تقبل نكرده است.
به عقيده حجت، بدون اصلاح آلودگي گازوئيل هاي موجود، اقدامات كنترلي ديگر چندان نتيجه بخش نيست.
او همچنين با اشاره به قانون ممنوعيت تردد خودورهاي دودزا، تصريح مي كند: يكي از عوامل ايجاد آلودگي توسط كاميون ها، نبود مراكز معاينه فني ويژه اين خودروهاست و در نتيجه قانون ممنوعيت تردد نيز در مورد خودروهاي ديزلي در حال حركت، قابل اعمال نيست.
حجت در پاسخ به اين سئوال كه چرا كميته كاهش آلودگي هواي تهران در اين مورد اقدامي نمي كند؟ مي گويد: اين كميته به طور معمول از خودروهاي نو شروع مي كند و مقرر شده تا آخر امسال استاندارد آلايندگي در مورد خودروهاي ديزلي و موتورسيكلت ها به اجرا درآيد و از سال ديگر نيز بحث معاينه فني خودروهاي ديزلي پيگيري شود.
رئيس كميته كاهش آلودگي هواي تهران با اشاره به اعمال استاندارد زيست محيطي يورو۱ در مورد خودروهاي ديزلي نو، مي گويد: ساخت مركز تست آلاينده خودروهاي ديزلي نو با چهار ماه تاخير مواجه شده، ولي سعي شده كه در طول تابستان امسال اين مركز راه اندازي شده و از اين پس استاندارد يورو۱ در مورد اين دسته از خودروها اعمال شود.
معاينه فني در مبادي ورودي
فروردين ماه سال 82 بود كه با موافقت سرپرست وقت شهرداري تهران و معاونت حمل و نقل و ترافيك شهرداري، طرح احداث چهار مركز معاينه فني خودروهاي سنگين در مبادي ورودي تهران نهايي شد. در آن زمان پيش بيني شد مراحل احداث اين چهار مركز تا پايان همان سال خاتمه يافته و تمامي خودروهاي سنگين موظف شوند بر اساس قانون، برگ معاينه فني دريافت كنند. اين در حالي بود كه طبق آمار موجود، حدود 75 درصد از خودروهاي باري سنگين و 55 درصد از اتوبوس هاي در حال تردد كشور در آن زمان بيش از 15 سال عمر داشتند، اما نه تنها درسال 82 كه با پايان سال 83 هم بخت اين مراكز باز نشد و به همين دليل جرقه طرح حضور در محل در ذهن ستاد مركزي معاينه فني خودرو زده شد.
طرح حضور در محل
سال 83 روبه پايان بود كه مديرعامل ستاد مركزي معاينه فني خودرو از اجراي طرح حضور در محل براي معاينه فني خودروهاي سنگين باري خبر داد، طرحي كه مي توانست مرهمي باشد بر دردهاي درمان نشده قبلي. با اجراي اين طرح توسط اكيپ سيار ستاد مركزي معاينه فني خودرو و مراجعه آنها به بنادر و پايانه ها، خودروهاي سنگين از جمله كاميون هاي باربري از تسهيلات معاينه فني خودرو در محل برخوردار مي شدند.
اولين مركز معاينه فني خودروهاي سنگين
گرچه اين روزها از راه اندازي اولين مركز معاينه فني خودروهاي سنگين خبر مي رسد، اما هنوز معلوم نيست اين وعده نيز از جنس وعده هاي 2 سال پيش مديرعامل شركت گسترش معاينه فني خودروهاي تهران است يا نه.
مديرعامل ستاد مركزي معاينه فني خودروهاي شهر تهران دراين باره مي گويد: بزودي يك مركز نيمه آماده، با ايجاد پنج خط مكانيزه در نزديكي يكي از بزرگراه هاي اصلي تهران افتتاح مي شود. اميري صفت معتقد است: با راه اندازي اين مركز، در هشت ساعت كاري حداقل بين 250 تا 300 خودرو سنگين معاينه فني مي شوند.
وعده هاي مديرعامل ستاد مركزي معاينه فني خودروهاي شهر تهران را بايد به فال نيك گرفت، اما اينكه چرا در اجراي برنامه هاي طرح جامع كاهش آلودگي هواي تهران تا اين اندازه تعلل انجام شده، سئوالي است كه دستگاه هاي مرتبط با اين معضل بايد به آن پاسخ دهند.
|