دوشنبه ۳ مرداد ۱۳۸۴ - - ۳۷۵۶
خبرسازان
Front Page

دومين جشنواره تئاتر معلولان به پايان رسيد
گاهي به آسمان نگاه كن
002943.jpg
نمايش جنگ كور اجرا شده در جشنواره تئاتر معلولين عكس:علي اكبر شير ژيان
به محض اينكه مي شنيدند قرار است معلول به هتل بيايد مي گفتند: جا نداريم. به محض آوردن اسم معلول به ما سالن نمي دادند و ما با كلي زحمت توانستيم چند سالن را براي جشنواره بگيريم
مادرم گفت به ماه نگاه كن، من نگاه كردم؛ ماه رفت پشت ابرها. مادرم گفت من هم مي روم. اصغر وقتي با دست چپش واكس را روي كفش مي مالد اين را مي گويد.
سيصد جفت چشم به او نگاه مي كنند. چند داور بين المللي تئاتر و دهها معلول كه قرار است با نمايش بچه هاي تابستان و چندين نمايش ديگر همزاد پنداري كنند.
دومين جشنواره بين المللي تئاتر معلولان روز گذشته به پايان رسيد، درحالي كه 30 تئاتر با كيفيت مطلوب از نظر داوران به نمايش درآمد. اين جشنواره در چهار بخش بين المللي، مسابقه و نمايش هاي خياباني و نقد و پژوهش انجام گرفت و نمايش هاي بخش صحنه اي در تالارهاي مولوي، هنر سنگلج، مهر، قشقايي و فرهنگسراي دانشجو اجرا شد. بخش اختتاميه در تالار و حدت به اجرا درآمد.
داوران اين بخش از جشنواره ، عزت الله انتظامي، قطب الدين صادقي، دكتر صالح پور و دكتر شفيعي بودند كه به ارزيابي كارهاي نمايشي پرداختند.
بچه هاي تابستان
اصغر نوجواني 10 ۱۲، ساله است كه نقش آن را محسن صادقي بازي مي كند. تصور اينكه بازيگري معلول بتواند از پس فراز و نشيب هاي اين نقش بربيايد در نگاه اول غيرممكن است. محسن صادقي نشان داد كه هيچ چيز غيرممكن نيست. او كاراكتر اصغر را كه نوجواني واكسي در يكي از پارك هاي شهر است ايفا مي كند. اصغر پدري مريض احوال دارد كه دستش زير دستگاه رفته و معلول و خانه نشين شده است. مادرش مرده و او را در ماه و خاطراتش زنده مي بيند. اصغر نيمكتي در پارك دارد كه براي او مثل اتومبيل است و با آن به سرزمين آرزوهايش سفر مي كند. محسن يا همان اصغر كه دست راستش معلول است با يك دست واكس را آماده مي كند، كفش را روي پايش مي گذارد و با همان دست در واكس را باز مي كند و واكس را بر كفش مي مالد و مي گويد: مادرم گفت به ماه نگاه كن. من نگاه كردم؛ ماه رفت پشت ابرها، مادرم گفت من هم مي روم.
مرا نخوانده اي
مرا نخوانده اي يك نمايش بدون ديالوگ و مبتني بر تصوير است. اين متن به وسيله گروهي از ناشنوايان و به كارگرداني مريم حفيظي راد كه خود نيز ناشنواست روي صحنه رفته است. در اين نمايش زن جواني تصميم مي گيرد زمين بايري را آباد كند. شخم مي زند، بذر مي پاشد و آبياري مي كند، اما در اين ميانه گاه گاهي بايد با حيوانات موذي كه چشم به محصول دارند نيز مبارزه كند. زمين محصول مي دهد و دشت بايد به سبزي بگرايد. در نهايت زن جوان با چهارموشي كه به مزرعه اش هجوم برده اند، به نشانه پنج انگشت، يكي مي شوند، مشت مي شوند و اژدهاي سياه را از بين مي برند.
همه حق دارند حق من چيه؟
در ابتدا زن و مردي را مي بينيم كه دو سوي ميزي نشسته اند. آنها شروع به صحبت درباره زندگيشان مي كنند؛ مرد از زن مي پرسد كه چرا مي خواهد زندگيشان را با به دنيا آوردن بچه خراب كند؟ در همين لحظه ناگهان نمايش تعطيل مي شود. ظاهرا كارگردان بازيگر مرد را صدا مي زند و ميان آنها درگيري پيش مي آيد. اتفاق اصلي نمايش در واقع بعد از اين ماجرا رخ مي دهد. ناگهان جواني معلول به ميان صحنه مي آيد و به همه سلام مي كند. او مي خواهد بازيگر شود اما مي داند كه هيچكس مايل نيست در اين راه او را همراهي كند.
مسئله اي كه نمايش همه حق دارند... به بيان آن مي پردازد به صورت مستقيم مربوط به اصل مشكل معلوليت است. شخصيت اصلي اين نمايش مي خواهد بداند كه چرا معلول به دنيا آمده است و چرا نمي تواند مثل ديگران زندگي كند.
چرا به او در اين زندگي حق انتخاب داده نشده است و هزاران چراي ديگر...
تمام سئوال ها و بحران ها و فريادهاي اين نمايش به سوي يك هدف پيش مي رود و آن پاسخ به چرا؟ است. عشقي كه در شخصيت اصلي موج مي زند گاهي به نفرت بدل مي شود وگاه در لايه هاي ايفاي يك نقش يا روايت يك قصه خود را پنهان مي كند.
سينوزيت
جواني خود را در ميان هياهوي درونش پيدا مي كند. اين جوان، درمانده و گيج ايستاده است و با خود خاطراتش را مرور مي كند؛ به دنيا آمدنش، و سپس عشق پدر و مادر به او در قسمتي ديگر كه پدر ومادرش او را ترك مي كنند. يك ذهن پاك و ساده در مقابل طوفاني از ناملايمات قرار مي گيرد. حرف آن مثل اجرايش كوتاه و ساده است؛ جوانان را تنها نگذاريم.
اين نمايش اكثرا از طريق دست انجام مي شود كه نماد خير و شر بوده و همواره از خطرهايي سخن مي  گويد كه در كمين اذهان ساده جوانان است.
دومين جشنواره بين المللي تئاتر معلولان درحالي اجرا شد كه به اعتقاد كارشناسان سطح كيفي آن نسبت به سال قبل افزايش پيدا كرده است.
اما ايراداتي هم وجود داشت. عزت الله انتظامي يكي از داوران اين جشنواره مي گويد: برگزاري جشنواره به اين شكل در مقايسه با زحمت و تواني كه اين عزيزان مي كشند جوابگو نيست. چون چهارروز و آن هم فقط يك اجرا، مزد زحمات جانگدازي كه معلولان مي كشند را نمي دهد. به همين دليل بايد از مردم دعوت شود تا از برنامه هاي معلولان استقبال كنند و اين اجراها را در آسايشگاه ها و مراكز بهزيستي به اجراي عموم ببرند. وي با ابراز تاسف از اينكه هنوز فرهنگ چنين اقداماتي در بين عموم جا نيافتاده است، خاطر نشان كرد: بايد ستادي تشكيل شود تا با همفكري و همدلي مسئولان و هنرمندان تصميمات جدي و موثرتري در اين زمينه صورت  گيرد.
فاطمه فخري دبير دومين جشنواره تئاتر معلولان، خود داراي درجه كارشناسي ارشد در رشته كارگرداني و نيز كارشناس امور هنري معلولان در بهزيستي است.
وي از مشكلات بودجه براي اين جشنواره مي گويد، اما نقش تئاتر را در بهبودي افراد معلول بسيار موثر مي داند. فخري مي گويد: ما در توانبخشي از نمايش به عنوان يك ابزار استفاده كرده و مبحث نمايش درماني را با اينها كار مي كنيم كه خيلي هم تاثيرگذار بوده است. سعي مي كنيم به وسيله عروسك  گرداني و اجراي نمايش –حتي در مورد تعدادي از افراد مبتلا به CP (فلج مغزي)- اندام هاي غيرفعال آنها را به كار بيندازيم.
وي از مشكلات سالن و عدم همكاري سازما ن هاي ديگر سخن مي گويد: وقتي من براي هتل صحبت مي كردم، به محض اينكه مي شنيدند قرار است معلول به هتل بيايد مي گفتند: جا نداريم. براي سالن به محض آوردن اسم معلول به ما سالن نمي دادند و ما با كلي زحمت توانستيم چند سالن را براي جشنواره بگيريم.
به هر حال دومين جشنواره نيز به پايان رسيد و باوجود كاستي ها توجه بسياري از عموم و مسئولان حوزه هنري را جلب كرد شايد كه بعد از اين بتوان اين جشنواره را به ساير استان ها برد.

بيژن امكانيان و قلقلك
002892.jpg
بيژن امكانيان، ستاره سالهاي دهه 60 و اوائل دهه 70 ايران اين روزها دوباره پركار شده است. او اين روزها مشغول بازي در دو نقش مختلف در فيلمي به نام قلقلك به كارگرداني مسعود نوابي است.
امكانيان اين فيلم را در دفتر خودش نيكان فيلم تهيه مي كند. امكانيان كه با ايفاي نقش در آثاري مانند آواز تهران، در آرزوي ازدواج، گل هاي داوودي، دبيرستان و ... از بازيگران نسبتا مطرح دو دهه گذشته سينماي ايران محسوب مي شد، اواخر دهه۷۰ و اوائل دهه 80 را بدون حضور در سينما و بازي در اثري سينمايي سپري كرد.او سال 82 پس از پنج سال دوري از سينما اين فرصت را يافت تا در فيلم سربازهاي جمعه ساخته مسعود كيميايي ايفاي نقش كند و حتي نامزد دريافت جايزه نيز بشود. امكانيان اوايل امسال در فيلم تقاطع ساخته ابوالحسن داوودي جلوي دوربين رفت. او قرار بود در فيلم ستاره ها به كارگرداني فريدون جيراني نيز بازي كند كه اين امر منتفي شد. امكانيان اين روزها مشغول بازي در فيلم تازه مسعود نوابي است. او پيش از اين و در فيلم سالهاي بيقراري تجربه همكاري با نوابي را به عنوان بازيگر داشته است.

پرويز شيخ طادي به دنبال علي يار
002931.jpg
پرويز شيخ طادي قصد دارد بزودي فيلمي با عنوان علي يار را جلو دوربين ببرد.اين فيلم كه در رابطه با كودكان و ژانر سينماي معناگراست ،درمورد يك كودك روستايي است كه براي زنده كردن يك مرده دنبال دم مسيحايي مي گردد.
شيخ طادي هم اكنون به دنبال بازيگر علي يار مي گردد و براي انتخاب بازيگرنقش اول مشغول تست كودكان 10 ساله است تا چهره خاص مورد نظر خود را پيدا كند. تهيه كننده اين فيلم اردشيرايران نژاداست وتابه حال حضورسپيده گلچين به عنوان بازيگر ورحمان حقيقي به عنوان دستياراول وبرنامه ريزقطعي شده است .لوكيشن هاي فيلم درارتفاعات البرزاست. 40روزبراي زمان فيلمبرداري پيش بيني شده است. شيخ طادي در تلاش است تا اين فيلم را به جشنواره كودك ونوجوان اصفهان برساند.پرويز شيخ طادي تاكنون آثاري مانند دختري از آسمان و يك اپيزود از فيلم روايت
سه گانه را كارگرداني كرده است. ساخته قبلي پرويزشيخ طادي پشت پرده مه بود كه سال گذشته جايزه بهترين فيلم جشنواره كودك ونوجوان اصفهان را از آن خود كرد .

جنجال در اركستر
انتخاب يك زن به عنوان رهبر يكي از مطرح ترين اركسترهاي آمريكا با مخالفت نوازندگان اين اركستر روبه رو شد.
مارين الساپ كه از سوي هيات مديره اركستر سمفونيك بالتيمور به اين سمت برگزيده شده، نخستين زني خواهد بود كه يك اركستر سمفونيك عمده آمريكايي را رهبري مي كند، اما اعلام اين انتصاب از سوي نوازندگان اين اركستر كه در آن زمان مشغول تمرين بودند، با سكوتي اعتراض آميز مواجه شد. خانم الساپ كه تابعيت آمريكايي دارد، در حال حاضر مديريت اركستر سمفونيك بورنموث در بريتانيا را به عهده دارد و به گفته فيليپ اينگليش، رئيس هيات مديره اركستر بالتيمور، يكي از بهترين رهبران اركستر جهان است. انتخاب مارين الساپ به رهبري يكي از بهترين اركسترهاي جهان، نشان دهنده آن است كه سنت انتصاب مردان به اين سمت تا حدودي شكسته شده است.
اما اين انتصاب با مخالفت كساني روبه  رو شد كه قرار است از اين پس زير نظر او فعاليت كنند. نوازندگان اركستر بالتيمور در بيانيه اي خطاب به هيات مديره، خواستار آن شدند كه براي پيدا كردن رهبر آينده اين اركستر تلاش بيشتري كنند. در اين اركستر 96 نوازنده فعاليت دارند. قرار است مارين الساپ، 48 ساله در پايان فصل 2007-2006 پس از كناره گيري يوري تميركانوف، رهبر فعلي اركستر سمفونيك بالتيمور كار خود را در اين اركستر آغاز كند.
الساپ كه از ميان چندين موسيقيدان ديگر برگزيده شده، پيشتر نيز به عنوان رهبر ميهمان، هدايت اين اركستر را در چند كنسرت عهده دار بوده است. مارين الساپ در زمان انتصابش به رهبري اركستر سمفونيك بورنموث در سال 2001، نخستين زني بود كه به رهبري يكي از اركسترهاي اصلي بريتانيا برگزيده شد.

اسكاتي! منو منتقل كن
جيمز دوهان، بازيگري كه نقش مونتگمري اسكات، سرمهندس سفينه فضايي انترپرايز را در مجموعه تلويزيوني و فيلم هاي پيشتازان فضا بازي مي كرد، در سن 85 سالگي درگذشت.
دوهان كه نقش او در انتقال مولكولي افسران سفينه انترپرايز از جايي به جاي ديگر با جمله اسكاتي، منو منتقل كن براي هميشه ثبت شده، در زمان مرگ دچار بيماري هاي آلزايمر (فراموشي) و سينه پهلو بود.
استيو استيونز، كارگزار جيمز دوهان كه خبر درگذشت او را اعلام مي كرد، گفت: ونده، همسر جيمز در 28 سال گذشته، در زمان مرگ در كنار او بوده است.دوهان وقتي در سال 1966 براي بازي در سريال تلويزيوني سفر ستاره اي انتخاب شد، هنرپيشه محبوبي بود، اما وقتي اين مجموعه در سال 1969 تمام شد، كسي او را به جز در نقش اسكاتي نمي پذيرفت. اين بازيگر اصلا كانادايي به دليل سابقه كار راديويي اش، مهارت زيادي در گويش هاي مختلف زبان داشت و خود او بود كه گويش اسكاتلندي را براي نقش اسكات انتخاب كرد.
جيمز دوهان در نقش اسكاتي به همراه خلبان جيمز تي كرك با بازي ويليام شتنر و آقاي اسپاك با بازي لئونارد نيموي، فرماندهان اصلي سفينه انترپرايز بودند. شبكه تلويزيوني آمريكايي ان.بي.سي بعد از سه فصل توليد، پيشتازان فضا را با اين عنوان كه تماشاگر كافي ندارد، قطع كرد، اما گروه فرماندهي انترپرايز در سال 1979 با رفتن سفينه شان به پرده بزرگ سينما، دوباره گرد هم جمع شدند. دوهان در هفت فيلم سينمايي پيشتازان فضا بازي كرد و تا سال 1990 در بازي هاي ويديويي با همين نام، دوبلور صداي شخصيت خودش بود. او با قبول شخصيت اسكاتي تا 80 سالگي و پيشامد بيماري اش، در اجتماعات سالانه هواداران پيشتازان فضا شركت مي كرد. آخرين باري كه او در اجتماعي ظاهر شد، اكتبر سال 2004 بود كه ستاره اي با نام او در گذر بازيگران معروف در هاليوود نصب مي شد.

پيشخوان
002946.jpg
واشنگتن پست
روزنامه واشنگتن پست خبر اول خود را به موضوع انفجارهاي اخير در مركز سياحتي شرم الشيخ در مصر اختصاص داده است. اين انفجارها كه در يك بازار توريستي واقع در اين منطقه به وقوع پيوستند دست كم 49 كشته و 200 مجروح بر جاي گذاشتند. انفجارهايي نيز در ناحيه خليج نعمه روي دادند؛ بر همين اساس خبرگزاري ها گزارش كرده اند كه دو هتل در اين منطقه هدف بمب گذاران قرار گرفته اند.
002904.jpg
عرب نيوز
روزنامه عرب نيوز نيز عنوان لندني ها بر لبه تيغ قرار دارند را براي تيتر اول خود برگزيده است.
اين روزنامه با اشاره به بمب گذاري هاي اخير لندن به بررسي اوضاع امنيتي پايتخت بريتانيا پرداخته است. در حالي كه در بريتانيا
جست و جو براي يافتن بمب گذاران ادامه دارد، پليس لندن تصاوير چهار مردي را كه توسط تلويزيون هاي مدار بسته ضبط شده، منتشر كرده است.
002925.jpg
لوريان لوژور
روزنامه لوريان لوژور تيتر و عكس اول خود را به سفر غيره منتظره كاندوليزا  رايس، وزير خارجه آمريكا به بيروت اختصاص داده است.همزمان با ورود كاندوليزا رايس به بيروت، وقوع يك انفجار دو نفر را مجروح كرد. وزير خارجه آمريكا گفت كه براي اين به لبنان آمده است تا از دولت جديد اين كشور حمايت كند.
002928.jpg
لاناسيون
روزنامه اسپانيايي زبان لاناسيون نيز خبر اول خود را به انفجارهاي اخير لندن اختصاص داده است.
اين روزنامه در يك گزارش تحليلي تحت عنوان بازگشت وحشت به لندن به بررسي تحولات پس از انفجارها پرداخته است.
لازم به ذكر است كه يك روز پس از وقوع انفجارها يكي از مظنونان به بمب گذاري توسط پليس لندن در يكي از واگن هاي قطار زيرزميني لندن كشته شد.

ذهن زيبا
كار دلخواه برگزين تا رنج نبيني .
كنفوسيوس

عشق اين توانايي را مي دهد كه بگوييد ، پوزش
مي خوا هم.
كن بلانچارد

به زيبايي بينديش ؛ نه براي انگيزش ، كه در جهت تعالي . زيبايي به هر جا آرامش مي آورد ، چه دست ساز انسان، چه طبيعي.
پاول ويلسون

زندگي درياي متلاطمي است كه قطب نماي آن محبت است.
نظام وفا كاشاني

شبكه
امشب فيلم سينمايي تسخيرناپذيران ساخته برايان دي پالما از شبكه 2 پخش خواهد شد.
اين فيلم كه بازيگراني مانند شون كانري، رابرت دنيرو و كوين كاستنر در آن بازي مي كنند، داستان درگيري اليوت نس، پليس وظيفه شناس با آل كاپون، گانگستر قديمي است.
آل كاپون حاكم و قانونگذار شيكاگو است و كسي توانايي مقابله با قدرت مطلق او را ندارد. اين قدرت تا آنجا گسترش يافته كه هيچ كس حتي نمي تواند دستش را هم به او برساند. در عين حال هيچ نيرويي هم توان متوقف كردن او و فعاليت هايش را ندارد.
در چنين شرايطي اليوت نس يك ارتش كوچك با استفاده از همكاران خود تشكيل مي دهد و با دعوت از يك پليس قديمي به نام جيم مالونه (شون كانري) به مقابله با آل كاپون مي رود.آل كاپون در آغاز كار، فعاليت هاي اليوت نس را جدي نمي گيرد، اما بزودي متوجه مي شود اين پليس سرسخت و وظيفه شناس در حال حمله به كاخ امپراتوري به ظاهر شكست ناپذير اوست. وي به عنوان مقابله، خانواده هاي اليوت نس و همكارانش را تهديد و حتي دام مرگ را براي آنها پهن مي كند.ترور جيم مالونه توسط عوامل آل كاپون،
اليوت نس را در هدفي كه دارد مصمم تر مي كند.اين فيلم محصول 1987 است و از روي يك مجموعه گانگستري تلويزيوني بازسازي شده است.امشب حدود ساعت 21، قسمت ديگري از مجموعه خارجي شواليه سياه نيز از شبكه 2 پخش خواهد شد.در اين قسمت آيوانهو قصد دارد پرنس جان را آتش بزند كه متوجه مي شود ملكه در قصر است. لذا در پي خارج كردن او از قصر برمي آيد. ربكا و ادو نيز در اثر جادو كوچك شده اند. ادو با كمك ربكا نيمه ديگر جادو را پيدا مي كند و بدين ترتيب با شكستن جادو، ربكا و ادو بزرگ شده و شكل اول خود را پيدا مي كنند و در ادامه...
مجموعه ايراني روزهاي به يادماندني نيز حدود ساعت 22:15 از شبكه 2 پخش خواهد شد. حدود ساعت 19، قسمت ديگري از مجموعه آلماني هشدار براي كبري 11 از شبكه تهران پخش مي شود.

در فرهنگسراها
مبادله كتاب
كتابخانه شبانه روزي فرهنگسراي مدرسه اقدام به برپايي برنامه هاي متنوع فرهنگي كرده است.
مبادله كتاب يكي از برنامه هاي تابستانه كتابخانه انديشه است كه علاقه مندان مي توانند با ارائه كتاب هاي بلااستفاده، كتاب هاي مورد نياز خود را تهيه كنند.
اين برنامه در طول فصل تابستان هر پنج شنبه از ساعت 9 صبح الي 8 بعد از ظهر اجرا مي شود.
فرهنگسراي مدرسه در خيابان شريعتي، نرسيده به پل سيد خندان، پارك هلال احمر، كتابخانه فرهنگسراي مدرسه (انديشه) قرار دارد.
تابستاني داغ با برنامه هاي شاد
فرهنگسراي انقلاب همزمان با آغاز فصل تابستان اقدام به برگزاري برنامه هاي شاد براي كودكان و نوجوانان كرده است. برگزاري ايستگاه نقاشي و سفال در روزهاي فرد، ايستگاه قصه خواني در روزهاي زوج و برگزاري مسابقات ورزشي و مسابقه اطلاعات عمومي در روزهاي شنبه هر هفته براي كودكان و نوجوانان در رده سني 4 تا 14 سال از جمله اين برنامه هاست.
در برگزاري اين برنامه ها سعي شده با انجام كارها و سرگرمي هاي مختلف، استعداد و خلاقيت كودكان شكوفا  شود . براي ايجاد انگيزه بيشتر در پايان هر برنامه به تعدادي از شركت كنندگان جوايزي اهدا مي شود.
اين ايستگاه ها در محوطه باز فرهنگسراي انقلاب واقع در بزرگراه شهيد نواب صفوي، خيابان كميل شرقي به صورت هفتگي برگزار مي شود. علاقه مندان جهت كسب اطلاعات بيشتر مي توانند علاوه بر مراجعه حضوري با شماره تلفن هاي 9 - 5419057 تماس حاصل كنند.
موسيقي براي خارجي هاي مقيم تهران
سفرا، ديپلمات ها و خارجي هاي مقيم تهران با هنرهاي سنتي و موسيقي ايران و زبان فارسي آشنا مي شوند. به گزارش روابط عمومي و امور بين الملل سازمان
فرهنگي - هنري شهرداري تهران، رئيس فرهنگسراي ملل با بيان اين مطلب از برگزاري دوره هاي آموزشي زبان فارسي، سازهاي موسيقي ايران، معرق، قاليبافي، گليم و گبه در اين زمينه خبر داد. محسن خوانساري گفت: اين دوره هاي آموزشي زير نظر استادان مجرب و با هدف آشنايي سفرا، ديپلمات ها و ساير شهروندان خارجي مقيم پايتخت با فرهنگ ايران برگزار مي شود و شناخت و نگرش و ميزان سازگاري آنان براي زندگي در سرزمين تاريخ و هنر را ارتقا مي بخشد. وي تاريخ برگزاري دوره هاي ياد شده را از نيمه دوم تيرماه تا پايان تابستان اعلام كرد. فرهنگسراي ملل به نشاني بزرگراه صدر، ميدان پيروز، بوستان قيطريه، ميزبان شهروندان خارجي مقيم تهران است و علاقه مندان جهت كسب اطلاعات بيشتر مي توانند با شماره تلفن هاي 2213019 - 2204453 تماس بگيرند.

|  ايرانشهر  |   خبرسازان   |   دخل و خرج  |   درمانگاه  |   سفر و طبيعت  |   علمي  |
|  شهر آرا  |

|   صفحه اول   |   آرشيو   |   بازگشت   |