سه شنبه ۴ مرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۵۷ - Jul 26, 2005
حضرت اميرالمؤمنين علي(ع): زيرك كسي است كه فضايل خود را زنده كند و رذايل را با سركوب كردن شهوت و هواي نفس بميراند.
غررالحكم/۴۸۱
امروز با حافظ
خال و خط تو مركز لطف و مدار حسن
اي روي ماه منظر تو نوبهار حسن
در زلف بي قرار تو پيدا قرار حسن
در چشم پرخمار تو پنهان فسون سحر
مديرعامل بنياد فارابي:
۳۵ ميليارد ريال براي توليد
فيلم هاي ارزشي اختصاص يافت
ايرنا: مدير عامل  بنياد سينمايي  فارابي  گفت : ۳۵ ميليارد ريال  اعتبار براي توليد آثار سينمايي  ارزشي  و الگو مطابق  با استاندارهاي  جهاني  اختصاص  يافت .
عليرضا رضاداد، بسترسازي  مناسب  براي  ورود ابزارآلات  ومنابع  فني  مناسب و پرورش  نيروهاي  انساني  را از مزاياي  توليد آثار فاخر سينمايي  برشمرد.
وي  به  نحوه  اختصاص  بودجه  براي  توليد آثار فاخر سينمايي  اشاره كردو توضيح داد: با پيگيري هاي  معاونت  سينمايي  وزارت  ارشاد مجلس  اعتباري  ويژه  براي توجه  به  زيرساخت هاي  سينما و توليد آثارمطلوب  مطابق  بااستانداردهاي  سينماي جهان  تصويب  كرد.
مديرعامل  بنياد سينمايي  فارابي ، ويژگي  مضموني ، هنري  و تكنيكي  به  همراه قابليت  برقراري ارتباط با مخاطبان  جهاني  از خصوصيات  سينماي  استاندارد دانست و افزود: توليد آثاري  در حد و اندازه  توليدات  بزرگ  سينمايي  تنها در سايه حمايت  جدي  دولت  محقق  مي شود.
وي  ادامه  داد: تاكنون  توليد فيلم هاي  حضرت  سليمان  به  كارگرداني  شهرياربحراني  و شكوه  پيروزي  به  كارگرداني  احمدرضا درويش  در قالب  طرح  آثارفاخر سينمايي  گنجانده  شده  است .
رضاداد تصريح  كرد كه  بودجه  اختصاصي  براي  توليد آثار بزرگ  سينمايي  براي امسال  در نظر گرفته  شده  و اميد مي رود اين  مسير در سال هاي  آتي  نيز ادامه يابد.
مديرعامل  بنياد سينمايي  فارابي ، بسترسازي  براي  مشاركت  نهادهاي  مرتبط درداخل  كشور و جذب  سرمايه هاي  خارجي  را از ديگر برنامه ها براي  توليد آثار فاخر سينمايي  برشمرد.
رضاداد به  توليد فيلم  روز باشكوه  اشاره  كرد و ادامه  داد: اين  فيلم  باموضوع  فتح  خرمشهر به  جلوه هاي  ويژه  بسياري  نياز دارد و تهيه كننده  آن براي تهيه  امكانات  در حال  رايزني  با سازمان هاي  نظامي كشور است .
سعيد ابوطالب:مجلس
۷ميليارد تومان به سينما كمك كرد
سعيد ابوطالب عضو كميسيون فرهنگي مجلس از كمك ۷ ميليارد توماني مجلس به سينما براي توليد فيلم هايي با استانداردهاي بين المللي خبر داد.
سعيد ابوطالب عضو كميسيون فرهنگي مجلس با اعلام اين خبر به خبرگزاري فارس گفت: وقتي بحث بودجه سال قبل مطرح بود. همزمان درخواست هايي از سوي دستگاه هاي مختلف براي افزايش بودجه مطرح شد. يكي از اين درخواست ها مربوط به معاونت سينمايي وزارت ارشاد تحت عنوان كمك به توليد فيلم هاي پرخرج ارزشي بود كه كميسيون فرهنگي مجلس آن را بررسي كرد. بعد از طرح آن در كميسيون فرهنگي، اين موضوع در صحن علني مجلس طرح شد و راي گرفت.
وي ادامه داد: معاونت سينمايي ۱۴ ميليارد تومان كمك هزينه براي توليد فيلم هاي ارزشي و استاندارد درخواست كرده بود كه مجلس با هفت ميليارد تومان آن موافقت كرد و اين مبلغ در اختيار معاونت سينمايي قرار خواهد گرفت تا آثاري مطابق با استانداردهاي روز دنيا را توليد كند.
عضو كميسيون فرهنگي مجلس با بيان اين مطلب كه اين هزينه تنها براي معاونت سينمايي و امسال در نظر گرفته شده است، خاطر نشان كرد: اين مبلغ براي امسال درنظر گرفته شده ولي اميدواريم براي سال هاي آينده هم اين بودجه نهادينه شود تا سال هاي بعد هم سينماي ارزشي ما بتواند از چنين بودجه هايي براي رشد سينماي ملي و اسلامي استفاده كند.
ابوطالب تأكيد كرد: بايد هر ساله چنين كمك هايي به سينما انجام شود تا سينماي ارزشي ما رشد كند و سينماي ما را به جهان معرفي كند و از نظر تكنولوژي هم ما بتوانيم فيلم هايي با استانداردهاي بين المللي و در سطح سينماي دنيا توليد كنيم.
به گفته وي حمايت از سينماي ارزشي در تمام كشورهاي جهان اهميت خاص خودش را دارد و حمايت مالي و معنوي از اين سينما امري ضروري است.
اين نماينده مجلس درباره اختصاص بودجه به بخش هاي ديگر فرهنگ گفت: اين اتفاق براي همه بخش ها مي تواند بيفتد، اما احساس كرديم سينما در آستانه يك جهش است و سال هاي گذشته سينماگراني رشد پيدا كرده اند كه متعلق به نسل انقلاب هستند و مي توانند پيام جمهوري اسلامي كه شامل مفاهيم ارزشي، انساني و الهي است را به همه دنيا صادر كنند به همين جهت سعي كرديم به سينما كمك كنيم.

انتظامي؛ شايسته كارهاي بزرگتر
علي اكبر اشعري
ashari.ir
اولين روزهاي كاريم در معاونت مطبوعاتي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي بود كه خبر آمد قرار است آقاي همداني مديركل مطبوعات داخلي مسئول روابط عمومي دفتر رهبري شود. همان موقع پرسيدم بين همكاران اداره كل مطبوعات داخلي و معاونين آقاي همداني كسي هست كه بتواند اين مسئوليت را عهده دار شود؟ اسم چند نفر از جمله آقاي حسين انتظامي را به من دادند. من هم در بررسي هايم ديدم ايشان جواني است بسيار باهوش، با استعداد و زيرك كه هم آشنايي خوبي با مطبوعات و مسائل و مشكلات آنها دارد و هم با دغدغه و حساسيت مسائل و مشكلات كشور را دنبال مي كند. مسئوليت اداره كل مطبوعات داخلي به ايشان سپرده شد و من نه تنها هيچگاه از اين انتخاب خود پشيمان نشدم بلكه به دليل توفيقات بعدي ايشان چه در همان مسئوليت و چه در مسئوليتهاي بعدي به ويژه در راه اندازي، اداره و توسعه همراه با ابتكارات و نوآوريهاي روزنامه جام جم، ايشان را در مسير كمالي ديدم كه شايستگي كارهاي بزرگتري را هم دارد. اينك كه عليرغم ميل رئيس محترم سازمان صدا و سيما، انتظامي عزيز ما تصميم به تغيير مسئوليت گرفته، ضمن تقديم يك خسته نباشيد جدي به وي، از خداوند متعال برايش در همه صحنه ها و عرصه ها آرزوي توفيق مي كنم.

اوديسه ۲۰۰۱ در موزه سينما
فيلم اوديسه ۲۰۰۱ به كارگرداني استنلي كوبريك، ۴ مردادماه، در باشگاه فيلم موزه سينما به نمايش در مي آيد.به گزارش ايلنا، در اين فيلم كه سال ۱۹۸۶ ساخته شده است بازيگراني چون ويليام سيلوستر، كاير دالي، گري لاك وود، دانيل ريشتر و لئونارد روستير به ايفاي نقش پرداخته اند.
اوديسه ،۲۰۰۱ ساعت ۲۱ فردا، در پنجمين برنامه سينماي كلاسيك اين باشگاه به نمايش در مي آيد. گفتني است امروز ساعت ۲۱ در برنامه اين باشگاه، از «كلينت ايستوود» با نمايش فيلم «رودخانه مرموز» ۲۰۰۳ تجليل خواهد شد.

۲ جايزه جهاني به اشك سرما اهدا شد
خبرگزاري فارس: امير حسين شريفي تهيه كننده اشك سرما گفت: اين فيلم در جشنواره فيلم هاي آسيايي مورد توجه منتقدان قرار گرفت و توانست دو جايزه مهم براي سينماي ايران را از آن خود كند.
اميرحسين شريفي تهيه كننده اشك سرما با بيان اين خبر به خبرگزاري فارس گفت: اين فيلم يكي از فيلم هاي مطرح اين جشنواره محسوب مي شد و حتي نامزد بهترين فيلم نيز شد كه يك فيلم ديگر از اندونزي نگذاشت اين جايزه به اشك سرما برسد.
لازم به ذكر است: اين فيلم كه كارگرداني آن را عزيز ا... حميد نژاد بر عهده داشته است در بخش مسابقه هفتمين دوره جشنواره فيلم هاي آسيايي در دهلي شركت كرد و موفق شد جايزه هاي بهترين بازيگر مرد براي پارسا پيروز فر و جايزه فيبرشي ( انجمن بين المللي منتقدان فيلم)را از آن خود كند.
در بخش مسابقه  اين جشنواره كه از ۲۴ تير الي ۲ مرداد برگزار شد، ۱۵ فيلم از جمله اشك سرما و ننه گيلانه از ايران با هم به رقابت پرداختند كه در نهايت فيلمي از اندونزي موفق به كسب جايزه اول شد.

پاسخ به پرسش پزشكي
درباره سرماخوردگي
از دكتر روزنفلد درباره علائم سرماخوردگي سئوال شده و او گفته است كه علائم عمومي اين بيماري كه انواع بسيار دارد عبارتند از: تب، سردرد، گلودرد، درد ماهيچه، عطسه، سرفه خشك و ترشح بيني. راه تخفيف عوارض آن استراحت مطلق در محل گرم، مصرف مايعات و غذاي غير جامد از جمله سوپ و خوردن قرص زينك و ويتامين «ث» است. سرماخوردگي  باعث تضعيف بدن و مساعد شدن آن براي قبول بيماري هاي ديگر مي شود. براي اين بيماري ويروسي داروي قطعي به دست نيامده است. واكسن هاي موجود، از برخي از انواع آن جلوگيري مي كنند. سالخوردگان بايد سعي كنند كه گرفتار اين بيماري نشوند كه دوران بيماري آنان طولاني تر است و عوارض بيشتري دارد.

بهارستان
غزال زيباي من چون آهويي است در مرتعي سرسبز كه خود را ميان شاخ و برگ هاي آن پنهان كرده است.
معلقه  طرفه بن العبد - ترجمه  عبد المحمد آيتي

۳ فيلم ايراني در جشنواره سريلانكا
سه فيلم ايراني در اولين جشنواره بين المللي فيلم سريلانكا نمايش داده شد.
جشنواره بين المللي فيلم سريلانكا از چهارشنبه گذشته به مدت يك هفته با حضور كشورهاي فرانسه، سوئد، هند، ايران، كره و آلمان آغاز شد.
به گزارش سفارت ايران در كلمبو پايتخت سريلانكا اين فيلم ها شامل، «سيندرلا» ، «دخيل» و «شب سفيد» بوده است.فيلم هاي ايراني كه با استقبال تماشاگران سريلانكايي روبرو شده روز يكشنبه كه به جمهوري اسلامي ايران اختصاص داده شده به نمايش در آمد.
كاردار ايران در سريلانكا در مراسم افتتاحيه نمايش فيلم هاي ايراني، درباره نقش عوامل فرهنگي چون سينما در رشد و تحكيم روابط دو جانبه بين ايران و سريلانكا سخناني ايراد كرد.

تازه هاي دنياي رسانه ها
انعكاس وسيع گزارش رئيس دادگستري تهران در رسانه هاي آمريكا
رسانه هاي آمريكا و در صدر آنها شبكه تلويزيوني «اي.بي.سي» و روزنامه «يو.اس.اي تودي» پريروز به تفصيل گزارش رئيس دادگستري تهران را مبني بر وجود شكنجه از قبيل بستن چشم و كتك زدن و بازداشت طولاني بدون تفهيم اتهام و حكم قاضي در ايران پخش و منتشر كرده و در تفسير آن گفته بودند: وقتي در ايران از يك اشتباه كه در گذشته صورت گرفته نام برده مي شود به معناي آن است كه اين موارد از اين پس صورت نخواهد گرفت و اعلام اشتباه از نظر ايرانيان يك انتقاد از خود و قطع اشتباه و جلوگيري از تكرار آن است. رسانه هاي آمريكا گزارش مفصل رئيس دادگستري تهران را در آستانه تغيير دولت، اعلاميه اي غير منتظره خوانده اند كه پس از يك رشته بازرسي هاي قضايي و بازديد از بازداشتگاه ها انتشار يافته است. اين رسانه ها گفتند كه اين اعمال دست اندركاران بازداشتگاه ها و بازجويان مربوط، خلاف قانون اساسي جمهوري اسلامي است كه هر گونه شكنجه را ممنوع ساخته است.
زادروز «برنارد شاو» نويسنده و انديشمند بزرگ
«جورج برنارد شاو» نويسنده و متفكر بزرگ قرن بيستم، ۲۶ ژوئيه ۱۸۵۶ (روزي چون امروز) در شهر دوبلين ايرلند به دنيا آمد، ۹۴ سال عمر كرد و بعد از شكسپير بزرگترين درام نويس زبان انگليسي به شمار مي رود. «شاو» در عين حال خطيبي بزرگ بود. وي فرضيه تازه اي را براي رفاه و سعادت مردم مطرح كرد كه در آن برخورداري مردم از رفاه مناسب و آموزش برابر، توزيع عادلانه ثروت، مالكيت عمومي زمين و ملي بودن صنايع بزرگ توصيه شده است. او كه يك گياه خوار و ضد مصرف الكل و دخانيات بود با نظام انتخاباتي غرب شديداً مخالفت مي كرد و نوع رايج تبليغات انتخاباتي را نوعي پيروزي پول و زد و بند و استفاده از افراد زرنگ براي تبليغات مي دانست و خواهان اصلاح اين وضعيت بود و با اين آرزو كه در طول حيات وي مردم بتوانند بهترين  هاي جامعه خود را به نمايندگي برگزينند و مدير جامعه كنند از اين دنيا رفت. اين نويسنده بزرگ در تمامي عمر طولاني خود از آزادي بيان و انديشه حمايت كرده بود.
كانال تلويزيوني جنوب و آغاز جنگ تازه امواج در قاره آمريكا
يكشنبه اين هفته هوگو چاوز رهبر ونزوئلا كانال تلويزيوني تازه به نام تله سور (تلويزيون جنوب منظور آمريكاي لاتين است) را كه با همكاري ونزوئلا، آرژانتين، كوبا و اروگوئه تأسيس شده است، افتتاح كرد و گفت كه هدف اصلي از تأسيس اين كانال ۲۴ ساعته، مبارزه با امپرياليسم فرهنگي است كه ابزار اين امپرياليسم، رسانه هاي آمريكا و برخي از كشورهاي اروپايي هستند. اين كانال با پخش جريان ميزگرد انديشمندان و تحليلگران آمريكاي لاتين از اوضاع روز، برنامه عادي خود را آغاز كرد. شركت كنندگان در اين ميز گرد نشان دادند كه چگونه رسانه هاي غرب از اخبار معمولي و رويدادهاي عادي به سود سياست هاي دولت هايشان و توجيه اين سياست ها و كوبيدن دولت هاي مخالف بهره برداري مي كنند و به چه ترتيب اخبار را با تغيير كلمات و جملات و بالا و پايين بردن پاراگراف ها تحريف و به سود خود منعكس مي كنند و برخي از رسانه هاي خودي ندانسته اين تحريف ها را ترجمه و نقل مي كنند. وزير ارتباطات ونزوئلا در مراسم گشايش «تله سور» گفت: هدف از تأسيس اين كانال، شكستن نظام خبررساني امپرياليسم فرهنگي (غرب) است كه كار خبررساني بين المللي را به دست دارد و نمي خواهد اين انحصار ۱۵۰ ساله را از دست بدهد. كانال جنوب هر نظري را پخش خواهد كرد و صداي مللي را كه تاكنون محكوم به سكوت شده بودند به گوش همه خواهد رسانيد. اين ملل تاكنون صدايي از آن خود نداشتند. «تله سور» اخبار درست همه ملل و نظرات لاتين ها را منعكس مي كند. نظرات لاتين ها و ملل ديگر تا كنون مورد بي اعتنايي قرار گرفته بود و امپرياليسم فرهنگي مانع از انتشار و نقل آنها مي شد. ما دست خبرگزاري ها را در تحريف كردن حقايق رو خواهيم كرد.

برگي از تاريخ
زادروز شهر كاراكاس
۲۶ ژوئيه (روزي چون امروز) در طول تاريخ شاهد رويدادهاي مهمي بود كه برخي از آنها از اين قرارند: در سال ۱۷۹۹ ارتش ناپلئون كه وارد مصر شده بود تا در آسيا و آفريقا پيشروي كند و اين دو قاره و به ويژه هند را از دست انگليسي ها خارج سازد، در منطقه ابوقير (نزديك اسكندريه) نيروي ده هزار نفري عثماني به فرماندهي مصطفي پاشا را شكست داد و راه تصرف مصر را براي فرانسه هموار ساخت. تصرف مصر به دست فرانسه باعث كشف آثار تاريخي اين سرزمين و خواندن خط هيروگليف شد. در سال ۱۸۴۷ ليبريا كه از سال ۱۸۲۰ به بعد از سياهپوستان آزاد شده آمريكايي و باز گشت آنان به قاره آفريقا به وجود آمده بود، با حفظ زبان انگليسي و برخي روش هاي زندگي آمريكايي، وابستگي خود را به واشنگتن قطع و اعلام استقلال كامل كرد. ليبريا اينك سه و نيم ميليون جمعيت دارد و پايتخت آن مونرويا است. در سال ۱۸۸۷ دكتر زامنهوف خود آموز زبان بين المللي «اسپرانتو» را كه خود ساخته بود تا با يكي شدن زبان ها، صلح و صفا ميان ملت ها برقرار شود، منتشر ساخت. در سال ۱۹۰۸ دكتر سالوادور آلنده كه بعدها دولت او در شيلي بر اثر كودتاي نظامي با كمك «سيا» ساقط و خودش كشته شد، به دنيا آمد. در سال ۱۳۱۰ هجري شمسي ثبت ازدواج و طلاق در دفاتر رسمي در ايران اجباري شد. در سال ۱۹۵۲ «اوا پرون» ، بانوي افسانه اي آرژانتين و همسر خوان پرون رئيس جمهوري اين كشور در ۳۳ سالگي از بيماري سرطان درگذشت و مردم معمولي اين كشور را متأثر ساخت. در سال ۱۹۵۳ فيدل كاسترو حقوقدان جوان و پسر يك مهاجر اسپانياني با ۲۰۰ همفكر خود(همه تحصيلكرده و روشنفكر) مسلحانه به پادگان «مون كادا» در شهر سانتياگوي كوبا حمله برد تا نه تنها جهانيان را متوجه جنبش خود و هدف هاي آن كند، بلكه نور اميدي در دل كوبايي ها بتاباند. اين حمله به دليل كثرت سربازان پادگان و تجهيزات برتر آنان، به همان گونه كه كاسترو پيش بيني كرده بود شكست خورد ولي انقلاب حيات تازه به خود گرفت و به همين دليل، اين روز، روز ملي انقلاب اعلام شده است. در سال ۱۹۵۶ جمال عبدالناصر آبراه سوئز را كه در كنترل انگلستان و فرانسه بود ملي اعلام كرد و از اين دو كشور خلع يد به عمل آورد كه بلافاصله مورد تحريم مالي انگلستان، فرانسه و آمريكا قرار گرفت. در سال ۱۹۶۹ ريچارد نيكسون رئيس جمهوري وقت آمريكا «دكترين» خود را اعلام داشت كه به موجب آن كشورهاي واقع در قاره آسيا بايد دفاع نظامي از تماميت و حاكميت خود را به دست گيرند و دولت هايي كه درصدد دفاع از خود برنيايند نبايد انتظار كمك نظامي از آمريكا داشته باشند زيرا كه آمريكا از آن پس تنها به دولت هايي كمك نظامي مي كند كه در حال دفاع كامل از خود باشند. اين دكترين، با مداخله نظامي آمريكا در عراق منتفي شده است.
و اينك برگ امروز: در سال ۱۵۲۷ شهر كاراكاس پايتخت جمهوري ۲۷ ميليوني بوليواري ونزوئلا توسط «ديه گو دو لوسادا» از صاحب منصبان اسپانيايي قاره آمريكا، در دره اي زيبا و در كنار يك رشته كوه در نزديكي درياي كارائيب بنا نهاده شد كه اينك با شهرك هاي اطرافش بيش از پنج ميليون جمعيت دارد. امريگو وسپوسي نام ونزوئلا (ونيز كوچك) را بر اين سرزمين گذارد زيرا كه مانند ونيز ايتاليا، بوميان آن (اصطلاحاً سرخپوستان) كلبه هاي خود را روي ستون هاي چوبي در دريا ساخته بودند. كاراكاس كه ۳۵ سال پس از رسيدن كريستوف كلمب به قاره آمريكا ساخته شد، از نخستين شهرهايي است كه اروپايي هاي مهاجر در قاره غربي ساخته اند. كاراكاس زادگاه دو انقلابي و انديشمند بزرگ، فرانسيسكو ميراندا (متولد ۱۷۵۰) و سيمون بوليوار (متولد ۱۷۸۳) است. كاراكاس در يك منطقه زلزله خيز ساخته شده و زمين لرزه هاي متعدد را از سر گذرانيده كه شديدترين آنها در ۲۶ مارس ۱۸۱۲ روي داد و اين شهر را ويران ساخت و هزاران تن از ساكنانش را از ميان برد.
www.iranianshistoryonthisday.com

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمود احمدي نژاد
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
سگ سياه
چند ماهي بود كه همه شوقم براي رفتن به كوهستان، بردن ته مانده غذاي همكاران براي سگي سياه در كوه بود.اما اين چند روز آخر، متأسفانه سگ بي حال و بيمار به نظر مي رسيد و من با خود گفتم: نكند به غذاي چرب و گوشتي شهر عادت ندارد و شايد اگر گذاشته بوديم به همان غذاي اندك كوه قناعت كند، اكنون چنين وضعي نداشت!
در اين افكار ماندم و يك هفته اي به كوه نرفتم.
هفته بعد اما، وقتي به كوه رسيدم، دوستي گفت: از سگ سياه خبر داري؟ با ناراحتي پرسيدم: مرد؟ او گفت: نه، هشت توله قشنگ به دنيا آورده است!
و من آن روز دليل آن شوق را كه خدا در دلم انداخته بود دانستم.
مريم رضايي

گشتي در دنياي خبرها
لباس مرتب در دادگاه
آركانزاس: از اين پس متهمان و شاهداني كه در دادگاه هاي آركانزاس پوشش مناسب نداشته باشند جريمه خواهند شد. چندي پيش يك متهم در آركانزاس كه روي پيراهن وي شعار زشتي حك شده بود توسط قاضي به تحمل يك روز حبس محكوم شد. بنابراين افرادي كه در دادگاه حاضر مي شوند از اين پس بايد لباس مناسب بر تن داشته باشند و مردان از گوشواره استفاده نكنند.
آسانسور دردسرساز
تل آويو: يك زنداني كه ۹ ماه پيش از زنداني در فلسطين اشغالي فرار كرده بود به صورت اتفاقي توسط پليس دستگير شد. ديروز يكي از مأموران زندان به صورت تصادفي با زنداني فراري در آسانسور مواجه شد و وي را شناسايي كرد. جالب اينكه پليس از ۹ ماه پيش در پي دستگير كردن اين زنداني فراري بود.
تبليغ براي ازدواج
سالت ليك سيتي: يك مرد ۳۱ ساله در آمريكا براي ازدواج كردن روي يك بيلبورد آگهي داده است. وي با آنكه قبلاً بسكتباليست معروفي بوده و از دانشكده اقتصاد هاروارد نيز مدرك گرفته، تاكنون موفق به يافتن همسر دلخواه خود نشده است. به هر حال وي به توصيه دوستان خود يك بيلبورد بزرگ در يكي از پر رفت و آمدترين نقاط شهر اجاره كرده تا شايد همسر مورد نظرش را از اين طريق بيابد.
دو خبر پزشكي براي كودكان
نيويورك: ورزش كردن تفريحي كودكان به همراه تزيين غذاي سالم مصرفي آنان باعث افزايش اشتها و سلامت آنها مي شود. در صورتيكه اين روند حداقل براي يك سال حفظ شود، از چاق شدن كودكان جلوگيري خواهد شد.
همچنين ديروز اعلام شد مقادير بالاي دي اكسيد نيتروژن در هواي آزاد احتمال بروز (sids) و يا همان سندروم مرگ ناگهاني نوزادان را افزايش مي دهد.
شباهت به همينگوي
فلوريدا: يك مرد در فلوريدا برنده مسابقه شباهت به ارنست همينگوي شد. وي در رقابت با ۱۶۰ نفر ديگر به اين پيروزي دست يافت. اين مرد ۶۰ ساله كه كارمند اداره پست است ۱۳ بار در اين رقابت شركت كرده بود كه در مرتبه چهاردهم پيروز شد. همه ساله در سالروز تولد همينگوي اين رقابت برگزار مي شود و شركت كنندگان خود را به شكل وي در مي آورند.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۳و ۱۱ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت۲۰و ۳۴ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴ و ۲۹ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۶ و ۸ دقيقه

گل و گياه
كامليا
003144.jpg
نام علمي: Camellia japonica شOki No Nami'
خانواده: THEACEAE
واريته اي از كامليا با گل هايي زيبا به رنگ صورتي مايل به سفيد با رگه هاي صورتي و قرمز و پرچم هايي به رنگ زرد روشن كه از اواسط زمستان تا اواسط بهار ظاهر مي شوند. اين گياه در هواي آزاد از اول ارديبهشت تا آخر خرداد گلدهي دارد.
نيازها: مكان سايه _ آفتاب، خاك خنثي تا اسيدي كه داراي زهكشي خوب باشد. مكانهاي باز و با ذخيره و همچنين خاكهاي غرقابي را نمي پسندد. در فصل بهار يك لايه ۱۵ سانتيمتري مالچ شامل كود دامي پوسيده، خاك برگ يا كمپوست بدون آهك روي خاك اطراف گياه بپاشيد.
ازدياد: از طريق قلمه هاي نيمه رسيده يا چوب سخت از اواسط تابستان تا اول زمستان يا پيوند زدن در آخر تابستان امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
يادداشت
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |