سه شنبه ۴ مرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۵۷ - Jul 26, 2005
فرمانده نيروي انتظامي تهران بزرگ:
طرح امنيت شب هاي تهران اجرا مي شود
003123.jpg
گروه اجتماعي: سردار مرتضي  طلايي  فرمانده  نيروي انتظامي تهران  بزرگ  ديروز  اعلام  كرد  طرح  امنيت  شب هاي  تهران  اجرا مي شود.
سردار طلايي  در حاشيه  ديدار عمومي  خود با شهروندان  تهراني ، تصريح  كرد: نيروهاي  انتظامي از اين  پس  در دو نوبت زماني  ۱۸ تا ۲۴ و ۲۴ تا ۸ صبح  با بيش  از ۱۰۰ گشت ، ماموريت  دارند اماكن  مختلف  را از وجود اراذل  و اوباش  و همچنين  معتادان  پاكسازي  كنند.
وي افزود: علاوه  بر اجراي  اين  طرح ، كارشناسان  راهنمايي  و رانندگي  نيروي  انتظامي تهران  بزرگ  نيز پس  از اتمام  ساعت  كاري  خود تا ساعت  ۲ بامداد و درصورت  نياز تا ساعت  چهار بامداد در مكان هاي  تعيين  شده ، مستقر مي شوند.
برخي  شهروندان از مشكلات  ايجاد شده  از سوي  برخي  رانندگان  خاطي  در اواخر شب  و اوايل  بامداد در سطح  شهر به  ويژه  بزرگراهها و اتوبانها گلايه  دارند.
فرمانده  نيروي  انتظامي  تهران بزرگ  در خصوص  گزارش  اخير رئيس دادگستري  استان تهران  از موارد نقض  حقوق  شهروندي  اظهارنظري  نكرد اما گفت : در صورتي  كه بخواهيم  منصفانه  قضاوت  كنيم  بايد اعتراف  كرد كه  نيروي  انتظامي نسبت  به رعايت  حقوق  شهروندي  فعالتر از ساير دستگاه ها عمل  كرده  است .
بر پايه  اين  گزارش ، سردار طلايي  همچنين  با اعلام  شروع  فعاليت  پليس  مترو، خاطرنشان  كرد: نيروي  انتظامي با استقرار در راه آهن  شهري (مترو) براي  برقراري نظم  در محيط و امنيت  شهروندان  اقدام  مي كند.
وي  همچنين  از اجراي  طرح  پليس  افتخاري  خبر داد و گفت : اين  طرح  در كلانتري  ۱۶۱ ابوذر تهران  براي  الگوسازي  و كار ميداني  در حال  انجام  است .
سردار طلايي  تأكيد كرد كه  نيروي  انتظامي تلاش  دارد تا ميزان  مشاركت  مردم را در حوزه هاي  كاري  خود افزايش  دهد.
وي، در خصوص ترخيص موتورسيكلت  هاي توقيفي از پنجم مردادماه، افزود: با وجود توصيه  هاي نيروي انتظامي برخي از راكبان موتورسيكلت همچنان مرتكب تخلفاتي مانند عدم استفاده از كلاه ايمني يا تردد در پياده  روها مي  شوند؛ اما به دليل فراهم كردن تسهيلاتي جهت آسودگي شهروندان طرح آزادسازي موتورهاي توقيفي را اجرا مي  كنيم.
فرمانده نيروي انتظامي تهران بزرگ، با اشاره به تغيير ماموريت هاي پليس در فصل تابستان، تصريح كرد: با توجه به اينكه تعداد قابل توجهي از همشهريان در اين فصل به مراكز تفريحي، آموزشي و فرهنگي مراجعه مي كنند، كنترل و نظارت بيشتري بر اين اماكن اعمال مي شود.
وي، درخصوص حضور لباس   شخصي  ها در محدوده مجلس شوراي اسلامي، گفت: بخشي از كار پليس امنيت ناجا با لباس   شخصي، انجام مي  گيرد، از اين رو اين عده نيز از ماموران پليس بودند كه در عين حال كارت شناسايي نيز به همراه داشتند.
سردار طلايي گفت: بر اساس طرح حريم حفاظتي برخي اماكن مانند مجلس، نيروي انتظامي موظف به شناسايي اين اماكن و ساكنان اطراف آن است.

تسهيلات مسكن آزادگان خانواده هاي شهدا
و جانبازان اعلام شد
فارس: با تصويب هيأت وزيران تسهيلات لازم براي تامين مسكن ۴۰ هزار نفر از آزادگان، خانواده هاي معظم شهدا (پدر، مادر، فرزندان و همسر شهيد) و جانبازان ۲۵ درصد به بالا به ازاي هر واحد مسكوني تا سقف ۱۲۰ ميليون ريال براي شهرهاي با بيش از يك ميليون نفر جمعيت و تا سقف ۱۰۰ ميليون ريال براي ساير شهرها تامين خواهد شد.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از روابط عمومي سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور، هيئت وزيران در اجراي بخشي از بند «۴» تبصره ۳ قانون بودجه سال ۸۴ كل كشور، مقرر كرد كه تسهيلات لازم از منابع سيستم بانكي و با معرفي دستگاه هاي ذيربط تأمين شود.

راه چمني خبر داد:
۱۱۰ دستگاه خودرو معلولان ماه آينده
به ناوگان حمل و نقل شهري وارد مي شود
ايسنا: رئيس سازمان بهزيستي كشور از خريداري و ورود ۱۱۰ دستگاه خودرو ويژه معلولان به ناوگان حمل و نقل شهري به ارزش تقريبي هر دستگاه ۱۴۰ ميليون ريال تا يك ماه آينده خبر داد.
دكتر راه چمني در گفت وگو با خبرنگار اجتماعي ايسنا منابع تامين اعتبار اين خودروها را صرفه جويي از محل اعتبارات سازمان، كمك هاي مؤسسه «ارمغان بهزيست» و فروش برگه هاي ارمغان بهزيستي اعلام كرد و گفت: خودروهاي ويژه معلولان پس از مناسب سازي در اختيار استان هاي داراي بيشترين معلول قطع نخاعي، جسمي و حركتي قرار مي گيرد.
راه چمني با اشاره به ماده ۱۳ آيين نامه قانون جامع حمايت از معلولان در زمينه اشتغال معلولان تصريح كرد: امسال حدود ۲۰ ميليارد تومان براي خدمات اشتغال معلولان در نظر گرفته شده است. وي ضمن اظهار اميدواري نسبت به بهبود مواد مختلف قانون اجرايي درخصوص معلولان و رفع مشكلات آنها و تحقق رفاه اجتماعي آنها، ادامه داد: به دليل اينكه تعداد زيادي از معلولان زير خط فقر هستند، انتظار ما از دولت آينده برنامه ريزي براي تحت پوشش قرار دادن بخش قابل توجهي از آنها با همكاري سازمان بهزيستي و ديگر سازمان هاي وابسته است. رئيس سازمان بهزيستي كشور همچنين اظهاراميدواري كرد كه دولت آينده در بخش مسكن، اشتغال و درآمد سرانه و در زمينه مشكلات معيشتي مددجويان گام هاي مؤثرتري بردارد.
راه چمني با اشاره به بحث مسكن معلولان و مددجويان به ايسنا گفت: اميدواريم بتوانيم تا پايان سال حدود ۳ هزار واحد مسكوني در اختيار مددجويان قرار دهيم.

مادران نمونه تهراني تقدير مي شوند
همايش بزرگ تقدير از مادران نمونه تهراني به مناسبت ولادت با سعادت حضرت فاطمه (س) برگزار مي شود.
حمزه نوذري مدير روابط عمومي فرهنگسراي سلامت با اعلام اين خبر افزود: اين برنامه ها شامل ايجاد ۲۵ پايگاه سلامت مادران در ۲۵ نقطه شهر تهران، كارگاه هاي مهارت زندگي مخصوص بانوان، همايش تقدير از مادران نمونه تهراني، اهداي بسته هاي آموزشي به بانوان، نمايشگاه كتاب سلامت، مسابقه نقاشي با نام مادر يعني زيبايي، مسابقه انشا نويسي، تورهاي يك روزه دوچرخه سواري (ويژه بانوان نمونه) مي باشد.
هدف از برگزاري اين برنامه علاوه بر ارتقاي فرهنگ سلامت درجامعه و گسترش شعار انسان سالم محور توسعه پايدار، جلب توجه دولت، سياستگذاران، قانونگذاران، افراد و گروه هاي ذي نفوذ به اهميت محور سلامت در توسعه جامعه خصوصا سلامت بانوان و مادران است.نوذري ادامه داد: برنامه هاي ويژه اين مركز از ۵ مرداد آغاز خواهد شد و تا يك هفته ادامه پيدا خواهد كرد.
بنا بر گزارش ديگري خواهران بسيجي استان تهران در آستانه فرا رسيدن ولادت حضرت فاطمه زهرا(س) و روز زن جشن ميلاد كوثر را برگزار مي كنند.
به گزارش روابط عمومي نيروي مقاومت بسيج، اين جشن با حضور ۲۵۰۰ نفر از خواهران بسيجي استان تهران روز سه شنبه چهارم مرداد ماه از ساعت ۹ الي ۱۱ در سالن شهيد افراسيابي برگزار مي شود.اين گزارش حاكي است تبيين ابعاد مختلف شخصيت و تكريم مقام و منزلت حضرت فاطمه زهرا (س) به عنوان الگوي بي بديل زن مسلمان براي حضار از اهداف برگزاري اين مراسم است.

سردار صفوي: استراتژي مقابله با تهديدات
نرم از ماموريتهاي اصلي بسيج است
فارس: فرمانده كل سپاه گفت: كمك به دولت در بسيج سازندگي، جنگ نامتقارن و نبرد علمي، تامين امنيت پايدار و عمليات امداد و نجات در حوادث غير مترقبه از جمله اهداف و برنامه هاي نيروي مقاومت بسيج در سراسر كشور است.
سردار يحيي صفوي در همايش بزرگ فاطميون كه با شركت ۳۰ هزار نفر از خواهران بسيجي اصفهان در ورزشگاه تختي اين شهر برگزار شد، با تبريك فرا رسيدن سالروز ميلاد با سعادت حضرت فاطمه (س) و روز زن اظهار داشت:  تقويت و توسعه كيفي و كمي  بسيج از ۱۰ ميليون نفر به ۱۵ ميليون نفر شامل ۹ ميليون برادر و شش ميليون خواهر بسيجي، تثبيت بسيج دانش آموزي در حد چهار ميليون و يكصد هزار نفر، توسعه بسيج محلات تا ظرفيت چهار ميليون و ۷۰۰ هزار نفر، آموزش، سازماندهي، تجهيز و تسليح ۱۲۰۰ گردان عاشورا، ايجاد و سازماندهي ۴۰ هزار گروه رزمي كربلا و تجهيز پنج هزار گروه ۲۲ نفره امداد و نجات از جمله برنامه هايي است كه در برنامه پنجساله چهارم سپاه انجام خواهد شد.
سردار صفوي تأكيد كرد: استراتژي دفاع همه جانبه و مقابله با تهديدات نرم از ماموريتهاي اصلي بسيج است.وي در پايان افزود:  توسعه كيفي بسيج و افزايش بسيج فعال به چهار ميليون و ۲۵۰ هزار نفر، افزايش بسيج ويژه به يكصد و پنجاه هزار نفر و توسعه ۳۰۰ درصدي بسيج نخبگان و در كنار آن توجه ويژه به ساخت و تكميل ساختمان هاي رده هاي مقاومت از جمله احداث يا تكميل دو هزار و ۲۸۵ حوزه مقاومت، كمك به احداث و تكميل ۱۰ هزار پايگاه مقاومت، تكميل و توسعه ۱۷۸ ناحيه مقاومت، ۱۵۹ كانون بسيج، ۱۸ اردوگاه متمركز كشوري و همچنين ۱۲۵ اردوگاه صحرايي و مراكز آموزشي استاني بسيج نيز از جمله برنامه هاي بسيج در بعد مقابله با تهديدات نرم با تهاجم فرهنگي است.

از سوي هيأت دولت:
بازنشستگي پيش از موعد همسران
شاهد و جانبازان تصويب شد
ايسنا: با تصويب «لايحه جامع ارايه خدمات به ايثارگران» در آخرين جلسه هيأت وزيران همسران شاهد سرپرست خانوار و همسران جانبازان ۷۰ درصد و بالاتر شيميايي و اعصاب و روان در صورت شاغل بودن مي توانند با داشتن حداقل ۲۵ سال سابقه خدمت و ۵ سال سنوات ارفاقي از امتياز بازنشستگي پيش از موعد با دريافت حقوق و مزاياي كامل بهره مند شوند.
بر اساس اين مصوبه، همچنين به جانبازان ۲۵ درصد و بالاتر و آزادگان مبلغي معادل ۲۵ درصد حداقل حقوق كاركنان دولت كه همه ساله توسط دولت تعيين مي شود، به عنوان «فوق العاده ايثارگري» به صورت ماهيانه پرداخت مي شود.
بر اساس يكي ديگر از مواد اين مصوبه، حقوق بازنشستگي شهدا اعم از اين كه در اجراي قانون حالت اشتغال و ساير مقررات مربوطه بازنشسته شده باشند، مشابه شاغلين فعلي همطراز و حسب مورد، توسط دستگاه هاي اجرايي ذيربط يا بنياد شهيد و امور ايثارگران به افراد تحت تكفل آنها پرداخت مي شود.
وي تصريح كرد: به طور طبيعي با يكپارچه شدن سه سازمان اين توقع و انتظار وجود دارد كه با نگاهي جامع به مجموعه نيازهاي جامعه هدف سازمان جديد نگريسته و با نگاهي فعال بر مبناي بررسي دقيق علمي ضمن سنجش اين نيازها راه حل هاي پايدار براي رفع آنها پيش بيني شود.
رييس بنياد شهيد و امور ايثارگران افزود: لذا طرح جامع در حقيقت چند هدف شامل برخورد فعال با نياز جامعه ايثارگري و نگاه همه جانبه به نيازهاي متناسب با مقاطع سني و جمعيتي جامعه ايثارگري و توجه به نيازهاي آتي از منظر غالب بودن نيازهاي جامعه ايثارگري در مقاطع زماني مختلف، متناسب با سن و تركيب جمعيتي را به شكل جدي دنبال مي كند. وي تعدد و تكثر قوانين را يك معضل در مسير اجرا دانست و گفت: همه دستگاه هاي درگير با ارائه خدمت به ايثارگران و جامعه هدف سازمان بايد بتوانند از يك مجموعه قوانين مدون، كامل و منسجمي برخوردار باشند كه به ايثارگران ارائه خدمت كنند.
معاون رييس جمهوري خاطرنشان كرد: بر اساس طرح جامع خدمات ايثارگران، خدمات توسط دستگاه هاي مسؤول در كشور در اختيار جامعه هدف قرار مي گيرد. بنابراين سازمان جديد قصد توليد خدمت نداشته بلكه بيشتر به تعيين اهداف و سياستها و ايجاد ظرفيت ها و بسترهاي واقعي پرداخته تا به ساير دستگاه هاي دولتي در قالب اين قوانين ارائه خدمت كند. به گفته دهقان بنياد شهيد در واقع به نظارت، مراقبت بهينه از اجراي اين قوانين و مقررات در ساير دستگاه ها و ارائه خدمت به جامعه هدف مي پردازد.

فعاليت ۵ مؤسسه در حوزه آموزش عالي غيرمجاز اعلام شد
گروه علمي فرهنگي: دفتر آموزش هاي آزاد وزارت علوم، تحقيقات و فناوري طي اطلاعيه اي اعلام كرد: پنج موسسه «سنجش تكميلي» ، «پوران پژوهش» ، «جامعه العالميه الاسلاميه» ، «فرهنگي آموزش» و «علوم و فنون ماهان» در حوزه آموزش عالي داراي مجوز فعاليت نيستند.
به گزارش روابط عمومي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، اين گونه موسسه ها بايد براي فعاليت  در حوزه آموزش عالي، به كسب مجوز از دفتر آموزش هاي آزاد وزارت علوم، تحقيقات و فناوري طبق مقررات اقدام كنند.

توضيحات انجمن صنفي روزنامه نگاران
درباره هديه رئيس جمهور
انجمن صنفي روزنامه نگاران با صدور اطلاعيه اي در مورد هديه رئيس جمهور به خبرنگاران توضيحاتي ارائه كرد.
اين انجمن در اطلاعيه خود آورده است:
بنا به پيشنهاد معاونت مطبوعاتي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، انجمن به لحاظ اين كه يك نهاد صنفي مرتبط با موضوع هديه رئيس جمهوري بود پذيرفت كه پيگيري هاي اجرايي تبديل بودجه تخصيص داده شده به كالا را برعهده گيرد. بر اين پايه انجمن مسئوليت انعقاد قرارداد براي خريد كالا را با نظارت كامل معاونت مطبوعاتي ارشاد طبق ضوابط قانوني به پيش برده و تاكنون نيز پيگير امور آن بوده است كه در اين مورد هم اسناد و مدارك موجود هستند و هم معاونت مطبوعاتي شاهد تلاش و اقدامات انجمن بوده اند.
اين انجمن همچنين اعلام كرده است: شركت كارگزار و متعهد، به دليل رعايت قانون معاملات دولتي، شركت گسترش انفورماتيك ايران، است كه يك شركت دولتي است و طبعاً همه مسئوليت هاي خريد كالا برعهده اين شركت است. عليرغم همه تمهيداتي كه اين شركت براي خريد كالا با كيفيت قابل قبول و قيمت مناسب به خرج داده است، متأسفانه به دليل برخي مسائل حقوقي پيش آمده از ترخيص كالاي خريداري شده در تاريخ مورد توافق به سمت ايران جلوگيري به عمل آمده است. شركت نامبرده با پيگيري حقوقي درصدد حل مشكل برآمده، و در هر صورت مسئول تأمين كالاي مورد توافق است.
در مورد مبلغ هديه نيز اين انجمن اظهار كرده است: از زماني كه قرارداد خريد كالا منعقد و به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي اعلام شده ضوابط قانوني مبلغ تخصيص يافته به حساب بانكي دولتي براي گشايش LC واريز شده، و به جز وجهي كه براي اجرايي كردن LC (حدود معادل ده درصد) از اين حساب برداشت شده، مابقي آن بلوكه و دراختيار هيچ فرد يا شركتي نبوده است. اكيداً يادآور مي شويم كه حتي يك ريال از اين بابت دراختيار انجمن نبوده است تا بشود با آن به سفر تحقيقاتي رفت، يا بورسيه به كسي داد و يا... و تمام آنچه در اين باره گفته و نوشته شده و مي شود تكذيب مي شود، ضمن آن كه اعطاي هرگونه بورسيه به افراد را از بدو تأسيس انجمن تاكنون تكذيب مي كنيم.
باز هم يادآور مي شويم كه مسئولان انجمن از پاسخگويي به روزنامه نگاران در اين باره استقبال مي كنند و اميدواريم با پيگيري انجام شده ظرف روزهاي آينده بتوانيم تكليف اين موضوع را روشن كنيم و در عين حال آماده هرگونه نشست با اعضا هستيم.
انتخاب بازرسان انجمن صنفي روزنامه نگاران
مجمع عمومي عادي ساليانه «انجمن صنفي روزنامه نگاران ايران» ، نيمه دوم مردادماه سال جاري برگزار خواهد شد.
انتخابات بازرسان اصلي و علي البدل انجمن در دستور كار اين مجمع قرار دارد، انجمن صنفي از تمامي متقاضيان دعوت كرده است، درخواست كانديداتوري خود را حداكثر تا پايان وقت اداري روز چهارشنبه پانزدهم مردادماه به صورت كتبي اعلام و در دبيرخانه انجمن به ثبت برسانند.
شرايط انتخاب بازرسان طبق ماده ۳۵ اساسنامه عبارت است از: داشتن تابعيت دولت جمهوري اسلامي ايران، داشتن حداقل ۲۰ سال تمام سن، نداشتن سابقه محكوميت كيفري كه موجب محروميت از حقوق اجتماعي شود، مشهور به حسن شهرت و امانتداري، حداقل ۵ سال سابقه كار، عضويت در انجمن صنفي.

كروبي از دبيركلي مجمع روحانيون مبارز استعفا داد
ايرنا: «مهدي  كروبي» دبيركل  مستعفي  مجمع  روحانيون  مبارز اصرار اعضا را براي  باقي  ماندن  در سمت  خود نپذيرفت  و از ادامه  فعاليت  با مجمع  عذرخواهي  كرد.
كروبي  بعد از مرحله  نخست  انتخابات  اخير رياست  جمهوري  در اعتراض  به « نتيجه  انتخابات » از اين  مجمع  استعفا كرد تا حزبي  فراگير تحت  عنوان اعتماد ملي  تاسيس  كند.
«محمدعلي  ابطحي » عضو شوراي  مركزي  مجمع  روحانيون  مبارز در تشريح  نشست  شب  گذشته  مجمع  روحانيون  مبارز افزود: در آخرين  نشست  مجمع  روحانيون  مبارز كه  با حضور اعضاي  مجمع  و كروبي  تشكيل  شد، به رغم  اينكه  اعضاي مجمع  خواستار باقي  ماندن  كروبي  در سمت  دبيركلي  مجمع  روحانيون  مبارز بودند، اين  درخواست  مورد پذيرش  وي  قرار نگرفت .از سوي ديگر عضو شوراي مركزي مجمع روحانيون مبارز اظهار داشت كه پس از قطعي شدن استعفاي كروبي، اكثر اعضاي اين تشكل سياسي بر دبيركل شدن خاتمي  و يا موسوي خوييني ها نظردارند.سيد محمد رضوي با بيان اين مطلب افزود: تا ديروز به دليل اينكه هنوز جدا شدن آقاي كروبي قطعي نشده بود، كسي به خود اجازه نمي داد در خصوص جانشين ايشان گفتگو كند  ولي امروز اين موضوع تفاوت پيدا كرده است.وي تصريح كرد:   براي دبيركلي مجمع آنچه كه در ذهن اكثر اعضا وجود دارد، آقايان خاتمي  و خوئيني ها هستند.

هيأت تحقيق و تفحص مجلس از وزارت ارشاد
خواستار دريافت اطلاعات از مردم شد
ايرنا: هيات  تحقيق  و تفحص  مجلس  از وزارت  فرهنگ  و ارشاد اسلامي  و سازمانهاي  تابعه ، در اطلاعيه اي  از عموم  مردم  درخواست  كرد كه  اسناد و اطلاعات  و مدارك  خود در اين  زمينه  را به  دبيرخانه  اين  هيات  ارسال  كنند.مجلس  شوراي  اسلامي بيست  و يكم  فروردين  سال  جاري  تحقيق  و تفحص  از وزارت  فرهنگ  و ارشاد اسلامي  را تصويب  كرد.در اين  اطلاعيه  عملكرد وزارت  فرهنگ  و ارشاد اسلامي و سازمانهاي  تابعه  آن  از جمله  خبرگزاري  جمهوري اسلامي ، سازمان  حج  و زيارت  و سازمان  اوقاف  و امور خيريه  از محورهاي  اصلي  اين  تحقيق  و تفحص  قلمداد شده  است .هيات  تحقيق  و تفحص  مجلس  از وزارت  فرهنگ  و ارشاد اسلامي  در اطلاعيه  خود از مردم  خواست  كه  اسناد و اطلاعات  خود را به  نشاني  ميدان  بهارستان ، وزارت  فرهنگ  و ارشاد اسلامي ، دبيرخانه  هيات  تحقيق  و تفحص  ارسال  و يا از طريق شماره  تلفنهاي  ۳۳۱۱۰۶۴۰ و ۳۳۹۳۵۶۰۸ اعلام  نمايند.

با ارائه يافته هاي پژوهشي ۱۵۰ نفر از استادان دانشگاههاي سراسر كشور
همايش فرهنگ، پژوهش و خلاقيت خاتمه يافت
گروه علمي فرهنگي _ توكلي: همايش فرهنگ، پژوهش و خلاقيت ديروز با حضور جمعي از پژوهشگران مطرح كشور و ارائه يافته ها پژوهشي حدود ۱۵۰ نفر از استادان دانشگاه هاي سراسر كشور به كار خود پايان داد.
به گزارش خبرنگار همشهري، دكتر سيدعلي مرتضويان معاون پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات در اين همايش از انجام ۸۳ پژوهش آكادميك براساس معيارهاي علمي در پژوهشگاه فرهنگ طي سال گذشته خبر داد.
در ادامه اين همايش دكتر محسن جوادي طي سخناني از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي خواست چارچوب اصلي ابعاد اخلاق جامعه اطلاعاتي كشور در قالب يك متن منسجم، تدوين شود.
وي افزود: اصل و اساس جامعه اطلاعاتي، فناوري اطلاعات است كه درواقع پرداختن به ابعاد اخلاقي جامعه اطلاعاتي را در ارتباط عميق با مساله اخلاق و فناوري اطلاعات قرار مي دهد.
سپس دكتر ايرج فيضي مدير گروه محصولات فرهنگي غيرمجاز طي سخناني گفت: محصولات فرهنگي غيرمجاز شامل سي دي ،مجله، كاست، و عكس در سالهاي اخير در ايران روند رو به افزايشي يافته به نحوي كه براساس آمار نيروي انتظامي تعداد اين محصولات در سال ۸۲ به دو ميليون و ۳۵۳ هزار و ۱۸۵ عدد رسيده است.
وي در ادامه سخنانش به ارائه آمارهايي ازتعداد محصولات غيرمجاز در كشور اشاره كرد و اظهار داشت: تعداد محصولات غيرمجاز در سال ۸۱ به بيش از يك و نيم برابر يعني يك ميليون و ۶۳۷ هزار و ۳۴۲ عدد رسيد.
به گزارش خبرنگار همشهري وي در عين حال تصريح كرد: محصولات فرهنگي به اعتبار دو بعد عدم رعايت كپي رايت و محتواي غيراخلاقي محصولات فرهنگي غيرمجاز شناخته مي شوند.
وي با بيان اينكه عدم رعايت كپي رايت ارتباط مستقيمي با ميزان توسعه يافتگي و شرايط فرهنگي دارد، افزود: در حالي كه عدم رعايت كپي رايت در كانادا، آلمان، آمريكا، فرانسه، ايرلند، سوئد، انگليس و ژاپن كمتر از ۱۰ درصد است، كشورهاي اندونزي، مالزي، پاكستان، برزيل، لبنان و... بيش از ۵۰ درصد مي باشد.
اين پژوهشگر ادامه داد: كشورها توسعه يافته اي نظير روسيه و چين در شمار ۱۰ كشوري هستند كه بالاترين نرخ عدم رعايت كپي رايت را به خود اختصاص داده  اند.
به گفته فيضي، براساس برخي مطالعات كپي رايت يك مساله حقوقي، اجتماعي و فرهنگي است و شايد بتوان گفت در فرهنگ هايي كه در آنها به «حق» افراد توجه چنداني صورت نمي گيرد اين مساله شدت بيشتري پيدا مي كند.
در ادامه اين همايش دكتر احمد ميرعابديني مديرگروه پژوهشي رسانه هاي ديداري و شنيداري با اشاره به اينكه راه اندازي تلويزيون كابلي در تهران مبلغي حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ ميليارد تومان سرمايه گذاري و نيروي متخصص و كارآمد نياز دارد گفت: راه اندازي تلويزيون تعاملي در ايران به دليل مشكلات اجتماعي، فرهنگي، فني _ توليدي و حقوقي _ قانوني درآينده اي نزديك امكان پذير نيست.
وي با اشاره به پيشينه شكل گيري تلويزيون تعاملي در جهان افزود: افزايش كيفيت و شفافيت تصوير و امكانات تلويزيوني در سال ۱۹۵۹ ميلادي و تله تكس در سال ۱۹۷۴ را مي توان به عنوان تلاش هاي اوليه براي ايجاد تلويزيون تعاملي دانست و سال ۱۹۹۰ را به دليل شروع فرايند توليد ديجيتال نقطه عطف در اين زمينه به حساب آورد.
ميرعابديني در خصوص تفاوت تلويزيون سنتي و تعاملي اظهار داشت: در تلويزيون تعاملي بيننده فعال بوده و برنامه ها نيز از جذابيت بيشتري برخوردار هستند و دسترسي به كانالهاي متعدد نيز امكان پذير است در حالي كه تلويزيون سنتي از چنين قابليتي برخوردار نيست.
همچنين دكتر فاضلي مديرگروه فناوري اطلاعات با رويكرد اجتماعي نيز در اين همايش گفت: اينترنت، فضايي براي بازنمايي هويت هاي حاشيه اي در كشور فراهم كرده است و مانند گذشته نمي توان در درازمدت، ايده ها يا افراد را در حاشيه نگاه داشت.
فاضلي كه براساس يافته ها سه پژوهش «دنياي فرهنگي كاربران اوركات» ، «بررسي نحوه استفاده از اينترنت در دانش آموزان ۱۲ تا ۱۸ سال» و «بررسي سبك زندگي و استفاده از اينترنت در جوانان ۱۸ تا ۲۸ سال» اين مطالب را بيان مي كرد، افزود: ترديدهاي جديد درباره استفاده هاي غيراخلاقي كاربران، مساله اعتياد به اينترنت و شدت فعاليت سياسي كاربران اينترنتي وجود دارد به همين دليل تشكيك هايي درباره درست بودن مباني تصميماتي نظير فيلترينگ مطرح مي شود.
وي افزود: اين تحقيقات نشان مي دهد كه عرصه فضاي مجازي نيز تابع نظمي هنجاري و قواعدي است كه هر عملي را كه در آن مجاز مي كند و هر اقدامي با محدوديت هاي ساختاري خاصي مواجه است.
در ادامه اين همايش مدير گروه پژوهشي مطبوعات و خبرگزاريها خواستار تشكيل يك نهاد غيردولتي به نام «خانه مطبوعات» شد و گفت: با راه اندازي اين نهاد مي توان علاوه بر واگذاري دفتر كار به نشريات داراي مجوز فاقد امكانات مالي مناسب، ساير خدمات فني را با قيمت مناسب و با كيفيت بالا در اختيار آنها قرار داد و همزمان با تهران در هر استان اين نهاد را براي كمك به مطبوعات محلي تاسيس كرد.
«سهيلا خلجي» گفت: يافته هاي پژوهشي انجام شده، نشان مي دهد كه برخي سياست گذاريها در زمينه مطبوعات و خبرگزاريها بايد مورد بازنگري قرار گيرد.

در ميان ۵۹ كشور جهان
تيم ملي المپياد شيمي ايران سوم شد
گروه علمي فرهنگي: تيم چهار نفره المپياد شيمي جمهوري اسلامي ايران با كسب دو مدال طلا و دو مدال نقره در سي و هفتمين المپياد دانش آموزي شيمي به مقام سوم جهان دست يافت.
حسين ميرزايي، رئيس باشگاه دانش پژوهان جوان با اعلام اين مطلب به ايسنا خاطرنشان كرد: در اين دوره از رقابت ها كه با حضور ۲۲۵ دانش آموز از ۵۹ كشور جهان در تايوان برگزار شد، سارا بيگي و مجتبي شريف زاده به مدال طلا و امير حسين خوشامن و فواد تقديري به مدال نقره دست يافتند.
وي تصريح كرد: در رده بندي مدال ها، تيم ملي المپياد شيمي جمهوري اسلامي ايران پس از كشورهاي كره جنوبي و ويتنام، مشتركا با روسيه و تايوان در رتبه سوم جهان قرار گرفت.ميرزايي يادآور شد: تيم المپياد شيمي جمهوري اسلامي ايران سال گذشته در سي و ششمين المپياد دانش آموزي شيمي كه در كشور آلمان برگزار شد با كسب  سه مدال نقره و يك مدال برنز رتبه يانزدهم جهان را كسب كرده بود.به گزارش ايسنا، افتخارآفرينان تيم ملي المپياد شيمي جمهوري اسلامي ايران كه به سرپرستي دكتر منصور عابديني در المپياد شيمي تايوان شركت كرده اند، ساعت ۱۵ و ۱۰ دقيقه روز سه شنبه، چهارم مرداد ماه از طريق دبي وارد فرودگاه بين المللي امام خميني(ره) تهران شده و مورد استقبال رسمي قرار مي گيرند.

كابينه آينده زمينه ساز دولت اسلامي است
ايرنا: مجتبي شاكري عضو شوراي مركزي جمعيت ايثارگران انقلاب اسلامي گفت: ما دولت نهم را زمينه ساز دولت اسلامي  و گسترش بيش از پيش انديشه ها و ارزش هاي اسلامي مي دانيم و معتقديم اين دولت مي تواند در جهت اعتلاي حكومت ديني گام هاي اساسي بردارد.وي در پايان نشست هفتگي شوراي مركزي اين جمعيت، افزود: جهت گيري رئيس جمهوري منتخب نشان مي دهد كه وي خدمتگزاراني را براي حضور در كابينه انتخاب خواهد كرد كه حداكثر مطابقت را با ارزش ها و آرمان هاي اسلامي  داشته و به جامعيت و توانايي دين در اداره جامعه معتقد هستند.شاكري خاطرنشان كرد: اكنون كه احمدي نژاد بر اساس معيارهاي شايسته سالاري در حال رايزني جهت انتخاب همكاران خود است، لازم است همه گروه ها، احزاب و جريان هاي سياسي و اجتماعي و نخبگان كشور وي را ياري كنند تا بتواند طعم شيرين خدمت صادقانه و بي منت را در ذائقه ملت بچشاند.

دانشجويان در مقابل دفتر سازمان ملل:
مجامع جهاني سكوت را بشكنند
مهر: تعدادي از دانشجويان، پيش از ظهر ديروز با تجمع در مقابل دفتر سازمان ملل در تهران، خواستار پيگيري مستمر و جدي اين سازمان و مجامع بين المللي براي روشن شدن سرنوشت چهار ديپلمات ربوده شده ايراني شدند.روز گذشته اعضاي شوراي مركزي مجمع دانشجويان و فارغ التحصيلان شاهد ايران اسلامي در مقابل دفتر نمايندگي سازمان ملل در تهران تجمع كردند و خواستار پيگيري و پاسخ شفاف اين سازمان در قبال اسارت ۲۳ ساله سيد محسن موسوي، احمد متوسليان، تقي رستگار مقدم و كاظم اخوان، چهار ديپلمات ايراني در زندان هاي رژيم صهيونيستي شدند.هفته گذشته نيز تعدادي از دانشجويان به دعوت انجمن اسلامي دانشجويان مستقل در مقابل سفارت لبنان تجمع كردند و خواستار آن شدند كه اين دولت نتايج تحقيقات و پيگيري هاي خود در مورد سرنوشت چهار ديپلمات ربوده شده ايراني را رسما اعلام كند.

هشت ميليون نفر در كشور حاشيه نشين هستند
ايرنا: يكي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي  گفت: هم اينك هشت ميليون نفر در سطح كشور در مناطق حاشيه شهرها زندگي مي كنند.به گزارش شهرداري مشهد، محمد دهقان ديروز در جريان بازديد از مناطق حاشيه اين شهر افزود: ۹۵ درصد ساكنين اين مناطق را روستاييان تشكيل مي دهند.وي گفت: تبعيض سطح زندگي در شهر و روستا، توجه نكردن به مشكلات زندگي در روستا و ناكارآمدي سياستهاي دولت در ماندگاري روستاييان علل اصلي سكونت آنها در حاشيه شهرها و بروز مشكلات متعدد اجتماعي و امنيتي است. دهقان گفت: اين در حالي است كه هم اينك ظرفيت اشتغال و سكونت در روستاها وجود دارد و بايد با اتخاذ تدابير مناسب اين ظرفيتها را شناخت.وي در خصوص مناطق حاشيه شهر مشهد هم گفت: جمعيت حاشيه نشين اين شهر ۸۰۰هزار نفر مي باشد و اين مناطق بين شهر و يا روستا معلق است.

سردار جزايري: قوه قضائيه نبايد تحت
تاثير كارهاي سياسي قرار گيرد
فارس: رئيس روابط عمومي و انتشارات سپاه در واكنش به شايعات مربوط به احتمال آزادي بعضي زندانيان گفت: قوه قضائيه نبايد تحت تاثير فشارهاي سياسي قرار بگيرد.
مسعود جزايري در خصوص شايعات فوق گفت: بعيد است قوه قضائيه و شخص جناب آقاي شاهرودي تحت اين گونه فشارهاي سياسي تصميم بگيرند كه به دنبال خود مشكلات عديده اي به همراه خواهد داشت.وي افزود: اصولاً مجرم، اگر مجازات نشود، امنيت جامعه دچار خدشه مي شود، به ويژه هنگامي كه اين مجرم از سوي طيف هاي ضد انقلاب داخلي و بيگانگان، حمايت شود، قوه قضائيه نمي تواند نسبت به درخواست  هاي مشكوك، نرمش نشان بدهد.رئيس روابط عمومي  و انتشارات سپاه اظهار اميدواري كرد در دولت آينده، شاهد اين گونه پا در مياني نباشيم.

طي پيشنهادي به مجلس،
مركز پژوهش ها الزام دولت به ارائه طرح جامع
تقسيمات كشوري را خواستار شد
ايسنا: مركز پژوهش هاي مجلس شوراي اسلامي با انتشار اظهار نظري پيرامون «طرح اصلاح ماده ۷۳ قانون برنامه چهارم» ، الزام دولت توسط مجلس به ارائه طرح جامع تقسيمات كشوري را خواستار شد. در اين اظهار نظر كارشناسي كه به طور مشترك توسط دفاتر مطالعات سياسي و برنامه و بودجه مركز پژوهش ها تهيه شده آمده است: با وجودي كه به موجب مفاد ماده ۷۳ قانون برنامه پنج ساله چهارم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي جمهوري اسلامي ايران دولت موظف شده است كه ظرف سال اول برنامه (سال ۱۳۸۴) طرح جامع تقسيمات كشوري را بر اساس شاخص هاي ناظر بر بازنگري واحدهاي تقسيماتي جديد و با جهت گيري عدم تمركز، تفويض اختيار به مديران محلي و تقويت نقش استانداران به عنوان نمايندگان عالي دولت تهيه و جهت تصويب به مجلس شوراي اسلامي تقديم كند، مع الوصف اين امر با وجود اهميت و تاثير اجرايي اين طرح در ارتقاء سطوح مناطق از نگاه تقسيمات كشوري و توسعه اي تاكنون تهيه و تقديم مجلس شوراي اسلامي نشده است. در بخش ديگري از اين اظهار نظر آمده است: تكليف دولت به تهيه و تصويب طرح جامع تقسيمات كشوري در بند «الف» ماده ۶۹ قانون برنامه پنجساله دوم توسعه نيز تصريح شده بود كه اين كار در طول سال هاي برنامه دوم به نتيجه نرسيد. مركز پژوهش هاي مجلس شوراي اسلامي تصريح كرد كه علاوه بر حكم ماده ۷۳ برنامه چهارم، در بند «و» ماده ۱۳۹ نيز تأكيد شده كه نصاب جمعيت براي تشكيل شهرستان، شهر و بخش با رويكرد عدم توسعه سطوح تقسيمات كشوري بايد در سال اول برنامه چهارم توسط هيات وزيران تعيين شود كه اين كار نيز تاكنون صورت نگرفته است. اين اظهارنظر همچنين مي افزايد: به طور معمول، تغيير سطح در تقسيمات كشوري و تحول ارتقايي مناطق، متناسب با هر سطح، هزينه هايي را مي طلبد كه علي القاعده بايد محل تامين منابع اين هزينه هاي مورد نياز مشخص شود تا شبهه مغايرت طرح با اصل ۷۵ قانون اساسي پيش نيايد.

داخلي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |