سه شنبه ۴ مرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۵۷ - Jul 26, 2005
شوراي شهر تهران بررسي مي كند
ايجاد مديريت متمركز در پايانه هاي درون و برون شهري
003090.jpg
003087.jpg
گروه شهري- جمشيد پور اسكندر: ايجاد مديريت متمركز در پايانه هاي درون و برون شهري، توسط اعضاي شوراي شهر تهران مورد بررسي قرار مي گيرد.
يكي از معضلات كنوني شهر تهران، بحث پايانه هاي اتوبوسراني درون شهري است. به نظر كارشناسان، مديريت اين پايانه ها در كشور ما به خصوص در تهران همواره از يك ضعف ساختاري رنج برده است.
مهندس رهنما _ مديرعامل سازمان پايانه هاي شهرداري تهران در اين باره مي گويد: تعدد مراكز تصميم گيري، كمبود امكانات و عدم تناسب آن با خدماتي كه ارائه آنها در تعريف پايانه ها براي آن تصور شده است و مشكلاتي از اين دست باعث شده كه پايانه ها عملكرد خود را به عنوان مركزي براي ساماندهي، جمع آوري مسافران، زمانبندي حركت اتوبوس ها، نظارت و... از دست داده و خود به يك معضل شهري مبدل شوند.
در زمان حاضر در هيچكدام از پايانه هاي اتوبوسراني درون شهري، خدمات شهري به شهروندان ارائه نمي گردد. ضعف نظافت، تبديل پايانه ها به تعميرگاه و استراحتگاه رانندگان، آلودگي هاي زيست محيطي، انواع ناهنجاري هاي اجتماعي و سيماي شهري و همچنين عدم تطابق مبلمان شهري با استانداردهاي محيط شهري، عدم اطلاع رساني و سرگرداني مسافران در اين گونه پايانه ها ازجمله مسائلي است كه رفع آنها مي تواند پايانه ها را به تدريج به نقش و كاركرد اصلي خود برگردانده و گوشه اي از مشكلات شهروندان در حمل و نقل عمومي را مرتفع گرداند.
رهنما با بيان اين مطلب كه يكي از عمده دلايل اين امر وجود مديريت پراكنده و توجه مسئولان شركت واحد به  جابه جايي مسافر و ارائه و كنترل سرويس ها به عنوان اصلي اوليه در مقابل مديريت و مبلمان فضاي موجود مي باشد، افزود: از نظر شهري بسياري از پايانه ها در نقاطي از شهر واقع شده اند كه هم از نظر جمعيتي و هم از لحاظ ساخت و ساز شهري تراكم بسيار بالايي دارند. بنابراين توسعه زيرساختي آنها در زمان حاضر هزينه هاي بسيار گزافي را براي مديران شهري دربردارد.
به گفته وي سيستم حمل و نقل شهر تهران كه اكنون بار اصلي آن به عهده اتوبوسراني مي باشد در طول روز ۵/۳ ميليون مسافر را جابه جا مي نمايد. بسياري از اين مسافران مبدا و مقصد آنها به يكي از پايانه هاي درون شهري ختم مي شود. با احداث زيرساخت هاي خدماتي در اين پايانه ها مي توان درصد بالايي از نيازمندي هاي مسافران را در مبدأ و يا مقصد پاسخ داد و از سفرهاي اضافه و دوم مسافران جلوگيري كرد.
وي افزود: احداث سرويس هاي بهداشتي، فضاي سبز و پست و مخابرات، بيمه، فروشگاه هاي مايحتاج اوليه ازجمله مواردي است كه در بسياري از پايانه هاي درون شهري قابل احداث مي باشد.البته همه اينها ميسر نيست جز اين كه مديريتي واحد و تخصصي در مصدر امور قرارگيرد و با يك برنامه ريزي منظم و منسجم به ارائه طرح و برنامه در اين خصوص بپردازد.
مديرعامل سازمان پايانه هاي شهرداري تهران در ادامه گفت: به نظر مي رسد چنانچه در رده هاي بالاي تصميم گيري در شهرداري تهران تقسيم كار مناسبي صورت بگيرد و امور جابه جايي و حمل مسافر و مسائل مربوط به حركت اتوبوس ها و زمان بندي سفرها، كنترل ورود و خروج ، شناور سازي اتوبوس ها به اتوبوسراني سپرده شود و مديريت و اداره پايانه هاي درون شهري، به منظور ارائه مناسب مبلمان شهري، نظافت، نگهداري و ايجاد فضاهاي مناسب و مورد نياز به سازمان پايانه ها كه تجربه و توان تخصصي اين كار را دارد سپرده شود بهره وري پايانه هاي درون شهري بالا رفته و درصد قابل توجهي از سفرهاي زائد درون شهري كاسته خواهد شد.
وي خاطرنشان كرد: در اجراي طرح فوق هرگونه تعميرات اتوبوس ها به پايانه هاي مركز انتقال يافته و فضاهاي موجود به عنوان پاتوق استراحتگاهي رانندگان تغييرات ساختاري يافته و منظر شهري با مبلمان شهري مناسب ماهيت جديدي به خود خواهد گرفت تا مشكلات موجود برطرف و تصوير اين پايانه ها به عنوان مركزي كه انواع معضلات و ناهنجاري هاي اجتماعي را در خود دارد از اذهان شهروندان پاك خواهد شد.

مديركل دفتر هماهنگي خدمات شهري سازمان شهرداريها:
وزارت بهداشت در مديريت پسماندهاي
خطرناك بيمارستاني كوتاهي مي كند
گروه شهري: وزارت بهداشت در مديريت پسماند زباله هاي خطرزاي بيمارستاني كوتاهي مي كند.
به گزارش خبرنگار ما، ناصر حاج محمدي مديركل دفتر هماهنگي خدمات شهري سازمان شهرداري ها و دهياري هاي كشور، افزود: طبق ماده ۷ قانون مديريت پسماندها كه در سال ۸۳ به تصويب مجلس رسيد و به دولت نيز ابلاغ گرديد مديريت اجرايي كليه پسماندهاي غيرصنعتي در شهرها به عهده شهرداري ها و در روستاها به عهده بخشداري هاست اما مديريت پسماندهاي صنعتي و ويژه برعهده توليدكنندگان آن مي باشد. طبق همين ماده زباله هاي ويژه بيمارستاني در شمار پسماندهايي است كه وزارت بهداشت بايد نسبت به جداسازي، ضدعفوني و استريليزه كردن آن پيش از خروج از مراكز بهداشتي و درماني و تحويل به شهرداري اقدام كند اما از آن جا كه هنوز آيين نامه اجرايي اين قانون به تصويب مجلس نرسيده، وزارت بهداشت و درمان از اين مسئوليت سر باز مي زند.
وي ۲۰ درصد از حجم زباله هاي بيمارستاني را خطرزا ذكر كرد و گفت: وزارت بهداشت مي تواند با ارتقاي فرهنگ توليدكنندگان اين زباله ها و تجهيز آن ها به دستگاه هاي گندزدايي بستر لازم را براي دفع بهداشتي و بي خطر زباله هاي بيمارستاني فراهم سازد.
حاج محمدي گفت: از سال ۷۹ تا پايان ۸۳ بيش از ۱۳۲ ميليارد ريال از محل اعتبارات متمركز سازمان شهرداري ها براي مديريت پسماند در شهرهاي كشور هزينه شده است و اين سازمان از همه كساني كه در اين زمينه سرمايه گذاري كرده اند حمايت كرده و تاكنون سود وام هاي دريافتي آن را پرداخت نموده است.
به گفته وي در حال حاضر فضاي سبز شهرهاي كشور ۴۰۰ ميليون متر مربع و سرانه فضاي سبز هر شهروند ۹ متر مربع است و تلاش مي شود اين رقم به ۱۲ متر افزايش يابد.
وي با اشاره به اين كه در هر شهر با جمعيت بيش از ۵۰ هزار نفر، احداث يك ايستگاه مستقل آتش نشاني ضروري است افزود: در حال حاضر ۶۴۶ ايستگاه مستقل آتش نشاني و ۴۰۰ ايستگاه در كنار ساير تأسيسات شهرداري وجود دارد در حالي كه نياز فعلي كشور يكهزار و ۵۱۶ ايستگاه است. بنا بر اين تا رسيدن به استاندارد جهاني ۸۷۰ ايستگاه كم داريم.
وي در بخشي از سخنان خود ضمن انتقاد از سياست وزارت مسكن در احداث شهرهاي جديد گفت: وزارت مسكن بايد پيش از جمعيت پذيري اين شهرها، زيرساخت هاي خدمات شهري را مهيا كند تا شهرداري ها بتوانند خدمات لازم را به ساكنان آن ارائه دهند. اما بي توجهي به اين مسئله شهروندان و شهرداري ها را با مشكلات متعددي مواجه ساخته است.

نوسازي بافت هاي فرسوده خيابان قزوين
003102.jpg
گروه شهري: محدوده جنوبي خيابان قزوين به دليل فرسودگي و آسيب پذيري بسيار شديد در برابر سوانح، تراكم بالاي جمعيت و كمبود سطوح خدماتي و وجود كاربريهاي ناسازگار با بافت مسكوني و شرايط نامساعد زيست محيطي از طرف شهرداري منطقه ۱۱ در اولويت نوسازي قرار گرفت.
خبرنگار ما به نقل از مهندس محمد اصغري شهردار منطقه ۱۱ اين منطقه را به لحاظ فرسودگي بافتها به سه حوزه جنوبي (محدوده خيابان قزوين) حوزه مياني (محدوده جنوبي خيابانهاي ابوسعيد، لشكر و كمالي) و حوزه شمالي (پايين تر از انقلاب، ابوسعيد _ كاشان، اسكندري و خيابان امام(ره) تقسيم كرد و مي نويسد: بافتهاي فرسوده مسكوني در منطقه ۱۱ در وضعيت بحراني قرار دارد، تهديدي جدي براي اين محدوده ها و ساكنان آن مي باشد.
اصغري خبر داد: به منظور نوسازي بافتهاي فرسوده با مشاركت بخش خصوصي اقدام به تملك بعضي از مناطق بحراني منطقه از جمله زميني به مساحت يك هكتار در خيابان استخر به منظور ساخت ۲۰۰ واحد مسكوني و ديگري فضايي به مساحت سه هكتار از روبه روي بيمارستان فارابي حدفاصل خيابان كارگر قلمستان كرديم.
شهردار منطقه ۱۱ در راستاي اجراي سياستهاي كلان شهرداري تهران كه استفاده از مشاركت بخش خصوصي در اجراي پروژه هاي عمران شهري است از ساخت ۵ پروژه پاركينگ طبقاتي مشاركتي خبر داد كه در محدوده هاي شمال و جنوب مجموعه رازي، خيابان كارگر و خيابان رباط كريم و انبار نفت واقع اند.
وي در مورد وضعيت ساخت ادامه بزرگراه يادگار امام(ره) در منطقه ۱۱ گفت: از ميان ۳۰۷ پلاك معارض موجود در طرح يادگار امام ۲۹۵ پلاك خريداري شده و تنها ۱۲ پلاك باقيمانده كه مالكان آن تاكنون حاضر به فروش ملك خود نشده اند و همين مسئله موجب به تعويق افتادن كار احداث ادامه يادگار امام شده است. البته در صدد هستيم با طي مراحل قانوني و اعمال ماده ۹ نسبت به رفع معضل تملك اين املاك اقدام كنيم.
وي تعريض خيابان امام خميني(ره) ،بهسازي ميدان راه آهن و تعريض خيابان شوش را از ديگر طرحهاي ترافيكي منطقه عنوان كرد و در ادامه با اشاره به اجراي چند پروژه فرهنگي گفت: با توجه به تراكم بسيار بالاي مسكوني و جمعيتي محدوده نواب با هدف پركردن اوقات فراغت جوانان اين محدوده پروژه مجموعه ورزشي ياران در مجاورت فرهنگسراي انقلاب را در دست ساخت داريم كه تا پايان شهريور ماه امسال قابل بهره برداري خواهد بود.

تاكسي هاي مجهز به بي سيم
003096.jpg
واحد مركزي خبر: مديرعامل  شركت  تاكسي  بي  سيم  تهران  اعلام  كرد بيش  از ۳۰۰ دستگاه  تاكسي  بي سيم  از مهر امسال  مسافران  تهراني  را جابه جا مي كنند.ابوالفضل  مهدي خاني  ديروز با بيان  اينكه  شركت  تاكسي  بي  سيم  تهران  از مهرامسال  با ۵۰۰ خط تلفن  آماده  خدمات  رساني  به  شهروندان  تهراني  است گفت  مردم  مي توانند از ماه  يادشده  در تماس  با شماره  تلفن  ۱۸۲۸ تقاضاي  خود را براي  استفاده  از اين  نوع  تاكسي  ها اعلام  كنند.وي  با اشاره  به  اينكه  تاكسي  هاي  بي سيم، مجهز به  تاكسي  متر هستند تأكيد كرد هزينه  جابجايي  مسافران  با اين  تاكسي  ها براساس  نرخ مصوب  شوراي  اسلامي شهر تهران  محاسبه  مي شود.مهدي  خاني  پيش  بيني  كرد تا پايان  امسال  ۱۲۰۰ دستگاه  تاكسي  بي سيم  در تهران  فعاليت  كنند.

عمليات زهكشي و جدول گذاري
003099.jpg
به منظور جمع آوري و هدايت آبهاي سطحي و رفع آبگرفتگي معابر تا پايان سالجاري ۲۶ هزار متر عمليات زهكشي و جدول گذاري در معابر شمال تهران اجرا مي شود.
به گزارش روابط عمومي شهرداري منطقه يك، اين اقدام طبق نيازسنجي هاي انجام شده در سطح معابر شمال تهران و اولويت بندي بر روي معابر اصلي و فاقد نهر و جدول با برآورد هزينه اي بالغ بر ۷ ميليارد و ۵۴۰ ميليون ريال برنامه ريزي شده است .اجراي جدول گذاري با برآورد هزينه اي در حدود ۵ ميليارد و ۲۴۰ ميليون ريال و نهر و كف سازي با برآورد هزينه اي در حدود ۲ ميليارد و ۳۰۰ ميليون ريال در برنامه هاي اجرايي سال جاري قرار دارد.

ظرفيت محدود پاركينگ هاي تهران
003093.jpg
هر هفته ۱۰ هزار خودروي جديد وارد خيابان هاي تهران مي شود در حالي كه در مقابل تقريبا هيچ خودروي قديمي و فرسوده اي از رده خارج نمي شود.
يك كارشناس برنامه ريزي شهري با اعلام اين مطلب اظهار داشت: ورود هر خودروي جديد هزينه هاي بسياري را بر مديريت شهري تحميل مي كند، چنان چه به عنوان نمونه براي احداث يك پاركينگ طبقاتي با ظرفيت چند صد دستگاه خودرو در مركز شهر ميلياردها تومان هزينه و سالها وقت صرف مي شود.شهرام جباري زادگان انبوه خودروهايي كه روزانه وارد شبكه معابر شهري مي شوند، قادر خواهند بود كل ظرفيت پاركينگ هاي تهران كه طي چند دهه گذشته و به ويژه دو سال اخير ساخته شده اند را تنها در ۱۵ روز پر كنند.

عضو كميسيون اجتماعي شوراي شهر تهران:
شهرداري با پرداخت وام ازدواج موج مثبت ايجاد كرد
ايلنا: عضو كميسيون اجتماعي شوراي شهر تهران، گفت: مساله ارايه لباس عروس و خنچه عقد رايگان به زوج  هاي تهراني از سوي شهرداري، كوچك  تر از آن است كه در كنار مسايل كشوري و در مجلس، مورد بررسي قرار گيرد.
منظر خير حبيب  اللهي، عضو كميسيون اجتماعي و فرهنگي شوراي شهر تهران درخصوص اعتراض برخي از نمايندگان مجلس نسبت به ارايه خنچه و لباس عروس رايگان به زوج  هاي تهراني از سوي شهرداري، گفت: نمايندگان مجلس كه غريبه نيستند، مي  توانند نظرات خود را از طريق اعضاي شوراي شهر، به شهرداري منتقل كنند.
وي، با اشاره به اين  كه اگر نمايندگان مجلس نسبت به اين گونه مسايل نظراتي دارند، با انعكاس آن به شوراي شهر، حتماً مسير اصلاح مي  شود، گفت: بررسي خواهيم كرد تا دليل اعتراض نمايندگان مجلس را متوجه شويم.
وي، در ادامه با دفاع از عملكرد شهرداري تهران در ارايه وام يك ميليون توماني ازدواج به زوج  هاي تهراني،   گفت: بنده با ارايه اين وام به دليل ايجاد اميد موافق هستم؛ چرا كه ما اين وام را به اين دليل كه باب بسته  اي را باز كنيم، پرداخت مي  كنيم.

شهردار تهران بعد از تشكيل كابينه معرفي مي شود
خبرگزاري مهر: عضو شوراي اسلامي شهر تهران از معرفي شهردار جديد بعد از تشكيل كابينه دولت دكتر احمدي نژاد خبر داد.
دكتر حمزه شكيب با اعلام اين مطلب گفت: تا زماني كه اعضاي هيات دولت جديد معرفي و شروع به كار نكنند نمي توان شهردار جديد تهران را انتخاب كرد.
وي در خصوص علت چنين كاري توضيح داد: زيرا احتمال دارد كه كانديداهاي مورد نظر براي شهرداري تهران، در ليست اعضاي هيات دولت قرار داشته باشند.
شكيب در ارتباط با هماهنگي ميان انتخاب شهردار توسط شوراي شهر و انتخاب اعضاي هيات دولت از سوي دكتر احمدي نژاد ، افزود: شوراي شهر با برنامه هاي رييس جمهور منتخب هماهنگ است ، اما تا زماني كه كابينه آينده شروع به كار نكند ، نمي توان تصميم قاطع و مشخصي براي معرفي شهردار جديد گرفت.
عضو شوراي شهر تهران اظهار اميدواري كرد : شهردار جديد بعد از تشكيل دولت آينده ، از سوي شوراي شهر معرفي شود.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
علمي فرهنگي
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |