يكشنبه ۹ مرداد ۱۳۸۴
گفت وگو با ادموند بزيك
روياهاي سرخ
001725.jpg
عكس: ايپنا
پس از پنج سال حضور در پرسپوليس روانه سپاهان شد. او در حالي از پرسپوليس جدا شد كه ۴۰ گل در ليگ براي اين تيم به ثمر رسانده بود .
اما ادموند بزيك در سپاهان عنوان بهترين گلزن ليگ را به خود اختصاص داد و به تيم ملي بازگشت.بزيك از آن جمله بازيكنان است كه به دفعات به تيم ملي دعوت شد، اما هرگز فرصت كافي در اختيارش قرار نگرفت.اين روزها بزيك مورد توجه برانكو قرار گرفته و به او اعتماد كرده است و حالا نوبت اين بازيكن است تا پاسخ مثبتي به اعتماد برانكو بدهد.
به هر حال اين سؤال در ذهن طرفداران فوتبال مطرح است كه آيا بزيك همچون گذشته پس از پايان اردو به فراموشي سپرده خواهد شد و يا اين بار مي تواند ناكامي هاي گذشته را جبران كند؟بزيك پيش از سفر به انگليس به پرسش هاي ما پاسخ داد كه با هم مي خوانيم.

* ادموند بزيك از اينكه مجدداً به تيم ملي بازگشته چه احساسي دارد؟
- حضور در تيم ملي آرزوي هر ورزشكاري است و من هم با پوشيدن پيراهن تيم ملي به آرزوي خود رسيده ام. وقتي شما به عنوان يك ورزشكار نام خود را در ميان دعوت شدگان به تيم ملي مي بينيد، به جهت اينكه قابليت اين را داشته ايد در تيم ملي حضور پيدا كنيد، به خودتان مي باليد. من همواره سعي كرده ام به گونه اي بازي كنم كه در بالاترين رده فوتبال كشور حضور پيدا كنم و امروز با حضور در تيم ملي احساس مي كنم كه به هدفم رسيده ام.
* اما ادموند بزيك امسال همچون بزيك سال هاي گذشته نيست و به صراحت بايد گفت آن مهاجم سابق از توانايي هاي فني بالاتري برخوردار بود با اين حال، آن زمان به تيم ملي دعوت نشديد حال آنكه امروز شما را به تيم ملي دعوت مي كنند.
- در خصوص انتخاب نفرات تيم ملي همواره مربيان هستند كه تصميم مي گيرند. ضمن اينكه سليقه همواره در انتخاب بازيكنان مرسوم بوده و اين فقط مختص به ايران نيست. من در بهترين دوران فوتبالم به تيم ملي دعوت نشدم و اگر هم شدم، مورد بي مهري قرار گرفتم. من تا پيش از اينكه آقاي برانكو به تيم ملي دعوتم كند، ۷ بار براي تيم ملي به ميدان رفتم كه در مجموع ۹۰ دقيقه بازي نكردم. ضمن اينكه عادت ندارم به گذشته ها فكر كنم و همواره، حال و آينده را مي بينم. اميدوارم بتوانم با بازي هاي خوبي كه براي تيم ملي انجام مي دهم، خودم را به عنوان يك مهاجم كارآمد به تيم ملي تحميل كنم.
* نظرت در مورد عملكرد برانكو در تيم ملي كشورمان چيست و آيا فكر مي كني تيم ملي بتواند با رهبري او در جام جهاني نتيجه بگيرد؟
- برانكو مربي با تدبيري است و تمرينات خوبي را براي بازيكنان در نظر مي گيرد. من با مربيان متعددي كار كرده ام با اين حال كار آقاي برانكو را خيلي علمي و به روز مي بينم. اين مربي سال هاست كه در فوتبال ما حضور دارد و كاملاً با پيچ و خم كار آشناست. در مورد سؤال دومتان هم بايد بگويم كه كار ما در جام جهاني بسيار دشوار است، چرا كه تيم ها نسبت به گذشته تغييرات فراواني كرده اند و با تمام قوا در ميدان حضور پيدا مي كنند. اينكه ما در چه گروهي قرار بگيريم، نقش تعيين كننده اي در موفقيت تيم ما دارد ضمن اينكه در مجموع اعتقادم بر اين است كه ما از ۸ سال قبل بهتر نتيجه مي گيريم. تيم ما در سال ۱۹۹۸ اعتماد به نفس لازم را نداشت، اما امروز بازيكنان ما با حضور در ليگ هاي معتبر جهاني، از توانايي لازم برخوردار شده اند و با تجربه خود مي توانند نتايج خوبي براي تيم ملي رقم بزنند.
* شما از نيروي تجربه گفتيد اما چند تن از بازيكنان ما تجربه حضور در جام جهاني ۱۹۹۸ را هم دارند و اتفاقاً اين بازيكنان، بازيكنان كليدي ما هم محسوب مي شوند. آيا احساس نمي كنيد سن اين بازيكنان براي حضور در تيم ملي زياد است؟
- برانكو تيم فوق العاده اي را گرد آورده و در اين تيم شما مي توانيد به نيروي تجربه و جواني به طور مساوي بربخوريد. اين بازيكنان كه تعدادشان معدود است در كنار جوانان، قطعاً باعث افزايش توان فني تيم مي شوند و از اين حيث مي توان آينده خوبي را براي تيم ملي كشورمان متصور بود. من با شما هم عقيده نيستم كه سن اين بازيكنان مانعي در جهت دستيابي به موفقيت باشد. نيروي تجربه چيزي نيست كه بتوان به سادگي از كنار آن گذشت.
* قضيه پيوستن شما به تيم ارمنستاني چه بود و كار به كجا رسيد؟
- تيم پيونيك ارمنستان كه نماينده اين كشور در جام اينترتوتو بود مي خواست مرا در خط حمله تيمش به كار بگيرد كه اين انتقال عملي نشد. اين تيم چنانچه بتواند از اين مرحله بالا برود به ليگ قهرمانان اروپا صعود خواهد كرد، براي همين به اين رقابت ها با ديده اهميت نگاه مي كند. با اين حال من هيچ شناختي از اين تيم نداشتم و در ادامه شرايطي به وجود آمد كه ترجيح دادم به ارمنستان نروم. فقط اين را مي دانم كه مربي اين تيم يك فرد آرژانتيني است و چند سال هم به عنوان قهرماني ليگ ارمنستان دست پيدا كرده است. در ضمن فكر نمي كنم كه ليگ ارمنستان قوي تر از ليگ كشورمان باشد. كما اينكه در حال حاضر بازيكنان اين كشور در ليگ فوتبال ما حضور دارند.
001722.jpg
* فعاليت باشگاهي شما به چه صورت دنبال خواهد شد. آيا رقابت هاي فصل جديد را با تيم ديگري آغاز مي كنيد؟
- قرارداد من با تيم سپاهان تمام شده و مي خواهم فصل جديد را با يك تيم تهراني آغاز كنم. قصد دارم چند سال آينده را در يك تيم ليگ برتري خوب بازي كنم. البته تا بدين لحظه مشخص نيست كه تيم آينده ام كدام تيم است، با اين حال پس از بازگشت از انگلستان، تكليف تيم جديد مشخص خواهد شد.
* اگر از طرف باشگاه پرسپوليس با شما تماس بگيرند، دعوت آنها را مي پذيريد؟
- اگر بگويم نه دروغ گفته ام. به هر حال پرسپوليس تيمي است كه من خاطرات خوبي با آن دارم و هر كس با خاطراتش زنده است. من حضور در تهران را هدف اوليه خودم قرار داده ام و اگر اين حضور مصادف با بازي كردن در پرسپوليس باشد كه چه بهتر.
* شما در اين تيم در برهه اي از زمان دچار بي مهري شديد. با اين وصف آيا همكاري مجدد با پرسپوليس باعث تجديد خاطرات ناخوشايند گذشته نمي شود؟
- من همان طور كه گفتم همواره به حال و آينده فكر مي كنم. وقتي هم صحبت از خاطراتم مي كنم يعني خاطرات خوش گذشته و نه اتفاقات ناخوشايند كه باعث ناراحتي شود. پرسپوليس تيم محبوب من است و با اين تيم به موفقيت هاي بسياري دست پيدا كرده ام كه هرگز از يادم نمي رود.
* چرا سپاهان در فصل گذشته ضعيف ظاهر شد و چه عواملي را در اين ناكامي دخيل مي دانيد؟
- اولاً كه ما بايد بدانيم فوتبال كشورمان نسبت به سال هاي گذشته رشد فراوان داشته است. امروز ديگر مثل گذشته نيست كه فقط استقلال و پرسپوليس حرف اول را بزنند. باشگاه هاي ما، امروز، نزديك به هم فوتبال بازي مي كنند و اين به دليل سرمايه گذاري است كه بر روي اين رشته انجام داده اند. بنابراين شما نبايد انتظار داشته باشيد تيمي كه قهرمان ليگ مي شود دوباره سال بعد از عنوان قهرماني خود دفاع كند. به گذشته برگرديد. پرسپوليس قهرمان اولين دوره مسابقات ليگ برتر شد. پس از اين تيم، سپاهان به قهرماني رسيد و بعد پاس قهرمان شد. فولاد هم در اين فصل از رقابت ها به قهرماني رسيد. بنابراين ببينيد هيچ تيمي نتوانسته دوباره از عنوان خود دفاع كند. همه اينها براي اين است كه فوتبال در كشور ما رشد داشته است و ديگر دو قطبي نيست.
* با اين حال نمي توان ضعف و ناكامي سپاهان را فقط منوط به اين عوامل دانست. سپاهان در ليگ قهرمانان آسيا هم موفق نبود. براي اين ناكامي چه پاسخي داريد؟
- من يك بار در ابتداي مصاحبه در ارتباط با سؤال شما در مورد موفقيت تيم ملي در جام جهاني گفتم كه موفقيت تيم ملي تا حدود زيادي بستگي به قرعه اي دارد كه ما در آن قرار مي گيريم. تيم سپاهان دو سال پياپي در قرعه هاي بسيار سختي قرار گرفت و من فكر مي كنم اين از اصلي ترين عوامل ناكامي اين تيم در رقابت ها بود. من بدون اغراق بايد بگويم كه سپاهان در بدترين قرعه ممكن قرار گرفت.
* آيا استانكو در ناكامي سپاهان بي تقصير بود؟
- اگر نظر مرا بخواهيد بايد بگويم كه استانكو اصلاً اشتباه كرد كه رهبري سپاهان را در ميانه فصل عهده دار شد. وقتي يك تيم مربي خود را در ميانه فصل عوض مي كند،  كار براي مربي بعدي بسيار دشوار مي شود. استانكو هم به همين دليل نتوانست با سپاهان به نتايج مطلوب دست پيداكند.
* راز موفقيت سپاهان در فصل دوم مسابقات ليگ برتر چه بود؟
- ما تيم يكدست و متحدي داشتيم و نفرات خوبي در عضويت سپاهان بودند. اما بسياري از اين بازيكنان طي سال هاي بعد از سپاهان جدا شدند و زمينه اي فراهم شد تا اين تيم نتواند به حركت صعودي خود ادامه دهد. البته هنوز بر سر حرفم هستم كه دليل اصلي تكرار نشدن قهرماني سپاهان به رشد ديگر تيم ها بازمي گردد. با اين حال صادقانه بايد بگويم كه ما در فصل دوم مسابقات ليگ برتر، تيم يكدلي داشتيم و مربي بسيار خوبي رهبري تيممان را برعهده داشت.
001728.jpg
* آيا حضور مربي خارجي در فوتبال كشورمان را تأييد مي كنيد؟
- بله اما وقتي شما مي خواهيد يك مربي خارجي را به كشور بياوريد بايد بهترين آن را بياوريد. اين قضيه درست به مانند حضور بازيكنان خارجي است. تا وقتي كه سرمايه گذاري لازم براي حضور بازيكن و مربي خارجي انجام نشود، نمي توان انتظار معجزه داشت. وقتي باشگاه ها حاضر شدند پول خوب بابت مربي تراز اول بدهند و پس از آن از او حمايت كنند، آن گاه مي توانيم نتيجه حضور مربي خارجي را در فوتبال كشور ببينيم.
* بهترين خاطره دوران فوتبالي ادموند بزيك چيست؟
- من تا به حال ۱۵ بار به تيم ملي دعوت شده ام و يا بازي نكرده ام و يا دقايق اندكي به زمين فرستاده شده ام. اما اين بار با دعوت به تيم ملي از سوي آقاي برانكو، لحظات شيريني را پشت سر مي گذارم و مي خواهم در اردوي انگلستان بازي هاي خوبي را از خودم به نمايش بگذارم تا ناكامي هاي گذشته در خصوص حضور در تيم ملي را جبران كنم. هدف اصلي من حضور در جام جهاني ۲۰۰۶ به همراه تيم ملي است.
* الگوي توبه عنوان يك مهاجم چه بازيكني است؟
- من همواره ماركو فان باستن را به عنوان الگوي ورزشي خود مي دانم. تيزهوشي اين بازيكن در زمان بازيگري، نكات فراوان را براي من دربرداشت. الان كه او سال ها به دليل مصدوميت فوتبال را كنار گذاشته، فيلم بازي هايش را مرور مي كنم و همچنان نكات فراواني براي يادگيري وجود دارد.
* با توجه به اينكه به مرز ۳۰ سالگي رسيده ايد، آيا به كناره گيري از فوتبال فكر كرده اي؟
- فوتبال قبل از اينكه به سن و سال بستگي داشته باشد به توانايي بازيكن بستگي دارد. شما ببينيد پاتريك و يه را در سن ۲۹ سالگي تازه با تيم يوونتوس كه تيمي از بهترين هاي جهان است، قرارداد ۵ ساله بسته بنابراين سن و سال در فوتبال امروز چندان جايگاهي ندارد. من قصد دارم حداقل تا ۳۴ سالگي بازي كنم و توان انجام اين كار را در خودم مي بينم.
* و حرفهاي باقي مانده براي خوانندگان.
- يكي از مهم ترين عوامل رشد و پيشرفت فوتبال، توجه به اين رشته است. امروز شاهديم كه بسياري از باشگاه ها با سرمايه گذاري هاي خوب خود، شرايطي را به وجود آورده اند كه بازيكنان بومي حتي به تيم  ملي راه پيدا كنند. اين موضوع خيلي خوب است اما در اين ميان نبايد تيم هاي قديمي همچون آرارات كه بضاعت چنداني ندارند از صحنه رقابت محو شوند. آرارات از جمله تيم هاي خوب كشورمان است كه همواره بازيكنان خوبي را هم به تيم ملي معرفي كرده است. اميدوارم اين تيم بتواند به زودي به موفقيت در خور توجهي دست پيدا كند و به ليگ برتر راه يابد. همچنين اميدوارم تيم ملي كشورمان بازي هاي رضايت بخشي را در اردوي انگلستان به انجام برساند تا با قدرت راهي مسابقات آتي و به خصوص رقابت هاي جام جهاني شود.

نگاه
خروج از سايه
امير بهادري نژاد
bahadori@hamshahri.org
اگر وقايع تيم پرسپوليس را طي يك دهه گذشته مورد ارزيابي قرار بدهيم با يك واقعيت تلخ در اين باشگاه مواجه خواهيم شد كه آن «پديده سوزي» است.
سال هاست كه دو تيم پرطرفدار تهراني (استقلال و پرسپوليس) در زمينه سازندگي، فعال نيستند و به باشگاه هايي مصرف گرا تبديل شده اند. به عبارتي ديگر اين دو تيم در فصل نقل و انتقالات بهترين بازيكنان تيم هاي ديگر را نشان مي كنند و آنها را به خدمت مي گيرند.
البته شتاب اين فرآيند طي سه سال اخير به واسطه حضور مربيان خارجي در كادر رهبري تيم ملي و وضعيت نامساعد مالي اين دو تيم به ميزان قابل توجهي كاهش يافته است. در گذشته پديده هاي ساير تيم ها، كوتاه ترين مسير را براي رسيدن به تيم ملي، عضويت در دو باشگاه پرسپوليس و استقلال مي ديدند اما حالا كه تيم ملي صاحب مربي خارجي است و نگاهي تقريباً يكسان به تمام تيم هاي ليگي دارد و وضعيت پرداخت ها در تيم هاي ديگر بسيار بهتر و منظم تر است، بازيكناني كه آينده نگر تر هستند تمايل چنداني براي پيوستن به اين دو تيم تهراني از خود نشان نمي دهند.
به هر حال در زماني كه مصرف گرايي تيم پرسپوليس به نقطه اوج رسيده بود اين تيم بازيكناني چون علي باغميشه، كورش برمك، ادموند بزيك، بهنام سراج و بهنام طاهرزاده را به خدمت گرفت كه تمامي آنها پيش از پيوستن به پرسپوليس جزو پديده هاي فوتبال ايران محسوب مي شدند. باغميشه، برمك، بزيك و سراج در شرايطي به پرسپوليس پيوستند كه در صدر جدول گلزنان ليگ قرار داشتند و يا بهنام طاهرزاده كه بهترين گلزن باشگاه هاي تهران بود.
اما همين بازيكنان پس از يك دوره حضور در اين تيم آنچنان با افت فني مواجه شدند كه كادر فني اين تيم مجبور به فروش آنها شد.
و يا در همين دو سه سال اخير كه پژمان جمشيدي و رضا جباري در بهترين شرايط به پرسپوليس پيوستند اما در اين تيم به بازيكناني پرنوسان و كم اثر تبديل شده اند.
در يك بررسي كلي، علت افت فاحش اين بازيكنان را مي توان از دو جنبه مورد بررسي قرار داد. برخي از اين بازيكنان به دليل كم ظرفيت بودن نتوانستند در اين تيم به كاميابي برسند اما برخي ديگر به دليل برخوردهايي كه با آنان صورت گرفت با افت روحي مواجه شدند و با از دست دادن اعتماد به نفس خود، عملاً از چرخه اين باشگاه كنار رفتند.
يكي از بازيكناني كه به دليل افت روحي، مجبور به ترك پرسپوليس شد، ادموند بزيك بود. بزيك را اهالي فوتبال به خوبي مي شناسند، بازيكني بدون حاشيه، احساسي و سخت كوش كه فقط به فوتبال فكر مي كند.
اما مهاجم اول تيم آرارات كه هموار تهديدي بزرگ براي مدافعان دو تيم استقلال و پرسپوليس به شمار مي آمد پس از پيوستن به پرسپوليس با يك بن بست روحي مواجه گرديد. تعويض هميشگي وي در بين دقايق ۶۰ تا ۷۰ بازي ها باعث كاهش اعتماد به نفس وي شد و پس از اينكه در يك مقطع بحراني نتوانست در چند مسابقه متوالي گلزني بكند به ناگهان در پرسپوليس به سايه رفت و فراموش شد.
اما جالب اينكه بزيك پس از جدايي از پرسپوليس بلافاصله احيا شد و آنقدر خوب بازي كرد كه به عنوان بهترين گلزن ليگ به تيم ملي بازگشت.
هرچند كه حضور بزيك در تيم ملي فعلي با توجه به يك مصدوميت طولاني، پشت سر گذاشتن يك فصل متوسط در سپاهان و همچنين حضور مهاجمان آماده تر نسبت به وي در فوتبال كشور اندكي مبهم است اما بايد پذيرفت كه بزيك حق خود را از فوتبال ملي به طور كامل نگرفته است.او مي توانست به مهاجم بزرگي در تيم ملي تبديل شود اما افسوس كه در اوج آمادگي، پشت درهاي تيم ملي ماند.

ورزش
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
هنر
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  ورزش  |  هنر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |