دوشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۶۲ - Aug 1, 2005
خاتمي در آخرين جلسه شوراي عالي ميراث فرهنگي و گردشگري
براي صلح و همزيستي مسالمت آميز
راهي جز معارفه ملت ها به يكديگر نيست
003630.jpg
گروه علمي فرهنگي: آخرين جلسه  شوراي عالي ميراث فرهنگي و گردشگري بعدازظهر روز شنبه به رياست حجت الاسلام و المسلمين سيد محمد خاتمي، رئيس جمهور برگزار شد.
رئيس جمهور در اين ديدار با اشاره به تمدن و هويت تاريخي و فرهنگي كشور، گفت: در سال هاي گذشته تلاش شد تا با تكيه بر اين ظرفيت ممتاز تاريخي و معنوي نقش ايران و ايرانيان در عرصه بين المللي بازگو شود.
به گزارش ايسنا، خاتمي با بيان اينكه سابقه و شخصيت تاريخي ايران در بسياري از موارد مشكلات بزرگ را از پيش روي مسئولان برداشته است، اظهار داشت: ما بايد با تكيه بر آن گذشته  فاخر، مبناي جديد بازسازي هويت خود را بيابيم تا در دنياي متحول امروز بيش از پيش ايفاي نقش كنيم.
خاتمي تأكيد كرد: امروز تمدن غرب به لحاظ فكري، ارزشي، اقتصادي، فني و اجتماعي دنيا را تحت تأثير قرار داده است و ما بايد با شناخت و بهره گيري از جوهر و هويت اصيل ايراني، از بحران ها عبور كرده و زندگي نوين خود را تنظيم كنيم.
رئيس جمهور از ايجاد پژوهشكده ميراث فرهنگي ابراز خرسندي كرد و گفت: پژوهشگاه ميراث فرهنگي ما را در شناخت بيشتر خود و بهره گيري از ويژگي هاي منحصر به فرد تمدن ايران به منظور ساخت امروز و فردا ياري خواهد كرد. خاتمي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به اهميت گردشگري و گام هاي برداشته شده براي توسعه  اين صنعت، گفت: براي صلح و همزيستي مسالمت آميز و پرهيز از تنش و جنگ، راهي جز معارفه ملت ها به يكديگر و شناخت وجود ندارد.
رئيس جمهور تصريح كرد: بايد ملت ها از دريچه  چشم خود با يكديگر آشنا شوند، زيرا قدرتمندان و سياستمداران همواره خواهان تسري نوع بينش و فهم خود به مردم هستند.
خاتمي با بيان اينكه امروز بيشتر وسايل ارتباط جمعي و رسانه ها بيانگر ارزش ها و تفكر صاحبان قدرتند و آنها هر آنچه را كه دوست دارند به ملت ها نمايش مي دهند، گفت: تماس رو در رو وارتباط چشم در چشم ملت ها داراي تاثير شگرفي است و مي تواند آثار سوء تبليغات منفي را بزدايد.
رئيس جمهور با اشاره به جايگاه اقتصادي صنعت گردشگري و درآمد كشورمان از اين صنعت، گفت: بخش خدمات در ايجاد اشتغال و ارزآوري مي تواند نقش بي بديلي ايفا كند و صنعت گردشگري به عنوان يكي از شاخه هاي خدمات نوين داراي جايگاه ويژه اي است.
خاتمي گفت: ايران با توجه به جايگاه تاريخي و جغرافيايي خود، داراي توانايي هاي بالقوه براي جبران فاصله ميان صادرات و واردات غير نفتي خود از سوي بخش گردشگري است.
رئيس جمهور هم چنين، گردشگري فرهنگي را در تحقق ايده گفت وگوي تمدن ها مؤثر ارزيابي كرد و افزود: ما براي كسب عظمت گذشته و دستيابي به پيشرفت، بايد به گردشگري به لحاظ معنوي و مادي توجه كنيم.
خاتمي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به برخي دغدغه هاي فرهنگي و ضرورت برنامه ريزي براي رفع آنها، گفت: گردشگراني كه ايران را به عنوان هدف انتخاب مي كنند و در گروه گردشگران جا مي گيرند، نمي توانند هويت فرهنگي و ارزش هاي كشور را نابود كنند. رئيس جمهور با بيان اينكه امروز پديده  جاسوسي بسيار نو و پيچيده شده است، گفت: اشتباه است اگر بينديشيم كه با گردشگري به شيوه  امروز امنيت كشور آسيب مي بيند.

با تصويب شوراي عالي رفاه و تامين اجتماعي
فهرست ۳۲ بسته جديد بيمه هاي مكمل
درمان بازار سلامت اعلام شد
گروه اجتماعي: شوراي عالي رفاه و تامين اجتماعي در جلسه ديروز خود بر اساس بند «ز» تبصره ۱۵ قانون بودجه سال ۸۴ كشور سياست هاي اجرايي بيمه هاي مكمل درمان در سال ۸۴ را تصويب كرد.
به گزارش ايسنا در اين دستورالعمل منظور از بيمه هاي پايه، به استناد ماده ۱۰ قانون بيمه همگاني، آن دسته از طرح هاي بيمه اي است كه حداقل شمول و سطح خدمات پزشكي و دارو شامل خدمات پزشكي ، اورژانس، عمومي و تخصصي (سرپايي و بستري) را تحت پوشش قرار مي دهند كه انجام و ارائه آن در نظام بيمه خدمات درماني به عهده سازمان هاي بيمه گر (سازمان هاي بيمه خدمات درماني، تامين اجتماعي، خدمات درماني نيروهاي مسلح، و كميته امداد ) قرار دارد.
منظور از بيمه مكمل درمان نيز طبق اين دستورالعمل، آن دسته از طرح هاي بيمه اي است كه در چارچوب مصوبه مورخه ۲۶ فروردين ۸۳ هيات وزيران در مورد ضوابط حداقل شمول و سطح خدمات پزشكي و دارو و ليست خدمات فوق تخصصي مشمول بيمه هاي مكمل، يا سطح بالاتري از خدمات بيمه  همگاني درمان و يا خدمات و مزاياي اضافه و جديدي را ارائه مي كنند.
بر اين اساس مبناي تعهدات سازمان هاي بيمه گر پايه در سال ۸۴ ماده ۱۰ قانون بيمه همگاني خدمات درماني خواهد بود.
براساس اين مصوبه شركت هاي بيمه تجاري دولتي و خصوصي مكلفند در چارچوب قوانين و مقررات مورد استناد اين دستورالعمل و در قالب ضوابط مصوب شوراي عالي بيمه خدمات درماني نسبت به فروش بيمه نامه هاي مكمل درمان تنها براي تركيب هاي متفاوت از خدمات مكمل اقدام كنند؛ به گونه اي كه امكان بهره مندي بيمه گذاران از بسته هاي متنوع خدمت در شرايط رقابتي فراهم شود.
خدمات و تجهيزات عينك طبي، سمعك، دندان، وسايل كمك درماني شامل عصا و واكر كه فهرست آن توسط شوراي عالي بيمه خدمات درماني كشور ارائه مي شود، خدمات و تجهيزات براي تعويض مفاصل، پيوند اعضاء در صورت نياز به استثناي پيوند كليه ، خدمات و تجهيزات براي لنز چشمي ، اعمال فوق تخصصي، داروهاي موجود در فارماكوپه رسمي كشور كه در تعهد بيمه ها نيست، از جمله بسته هاي بيمه هاي مكمل بر اساس مصوبه شوراي عالي رفاه هستند.
كليه خدمات جديدي كه وارد بازار پخش سلامت مي شوند تا زمان تصميم گيري در مراجع مربوط، كليه خدمات كار درماني، گفتار، روان، گروه و خانواده درماني و غيره، تهيه كپسول اكسيژن و متعلقات آن، خدمات پرستاري در منزل، خدمات حمل و نقل و آمبولانس، فرانشيز خدمات قابل ارائه بخش دولتي و خصوصي ، مابه التفاوت بخش خصوصي و دولتي براساس تعرفه هاي مصوب هيات وزيران، هتلينگ اتاق يك تخته و دو تخته (بخش خصوصي و دولتي ) ، خدمات دندانپزشكي به غير از كشيدن دندان و بروساژ، خدمات پزشك همراه، ويزيت در منزل، آمبولانس هوايي، ليزيك (چشم و پوست)، واكسن هاي غير از برنامه كشوري،  خدمات نقاهتگاهي مربوط به بيماران مزمن رواني، خدمات ترك اعتياد ، داروهاي گياهي، تزريق سرپايي در مطب، خدمات ناشي از ضرب و جرح، خدمات تصويربرداري جديد، فناوري جديد تا زمان تصميم گيري در مراجع مربوط، توانبخشي منزل، خدمات آزمايشگاهي جديد تا زمان تصميم گيري در مراجع مربوط، از ديگر خدمات تعريف شده در بسته بيمه هاي مكمل درمان است.
به گزارش ايسنا، ارائه بسته خدمات بيمه جايگزين صرفا در چارچوب مواد ۶ و ۷ قانون بيمه  همگاني خدمات درماني و مواد اين دستورالعمل و مصوبات شوراي عالي بيمه خدمات درماني مجاز خواهد بود.
گفتني است فروش هر نوع بيمه نامه مكمل درمان توسط شركت هاي بيمه تجاري كه در آن خدمات مشمول بيمه پايه وجود داشته باشد، با اولويت تعهد خدمات بيمه مكمل مصوبه ۲۶ فروردين ۸۳ دولت انجام خواهد گرفت.
ضوابط مربوط به اين اولويت بندي به تصويب شوراي عالي بيمه خدمات درماني خواهد رسيد.

پيشگيري از بارداري ناخواسته با شيردهي
مهر: مادراني كه نوزادان خود را با شير خود تغذيه مي كنند بسيار آسان تر از ديگر مادران مي توانند زمان بارداري بعدي خود را مشخص كنند چون شيردهي موجب تأخير در تخمك گذاري مي شود.
ناهيد خداكرمي دبير انجمن علمي مامايي افزود: وضعيت جسماني مادراني كه به فرزند خود شير مي دهند بسيار سريع تر از ديگر مادران به وضعيت مطلوب گذشته بازمي گردد. همچنين مادراني كه به فرزندان خود شير داده اند توانسته اند ارتباط عاطفي بهتري با فرزندان خود برقرار كنند.

تامين حجم خون اهدا شده در مدت ۴۸ ساعت
ايسنا: يك متخصص خون اعلام كرد، با اهداي يك واحد خون چندين نفر مي توانند بهره مند شوند و از خون پلاكت، گلبول قرمز، پلاسما، آلبومين و فاكتورهاي انعقادي استخراج كنند. دكتر عظيم مهرور اظهار داشت: شرايط اهداي خون در حال حاضر با گذشته بسيار فرق كرده است چرا كه در گذشته به عنوان يك ضرورت اورژانسي استفاده مي شد و زماني كه خانواده فرد بيمار احساس مي كردند به فرآورده هاي خوني نياز دارند خون خودشان را هديه مي كردند ولي با آموزش هايي كه صورت گرفته افراد به اين كار اقدام مي كنند. وي همچنين گفت: يك مرد سالم و بالغ در طول سال ۴ بار مي تواند خون بدهد و هر زن سالم نيز در سال ۳ بار مي تواند خون هديه كند. همچنين اهداي خون علاوه بر مزاياي معنوي براي شخص، سلامت جسمي نيز به همراه دارد زيرا كه فاكتورهاي انعقادي، گلبول هاي قرمز و فرآورده هاي خوني جديدتري جايگزين مي شود.
وي خاطرنشان كرد:  اگر فرد، بيماري واگيرداري نداشته باشد و داروي خاصي مصرف نكند از سن بلوغ يعني ۱۴ يا ۱۵ سالگي مي تواند خون خود را هديه كند. عظيم مهرور تاكيد كرد:  افرادي كه بيماري هاي عفوني مثل هپاتيت  و HIV دارند و يا از داروهاي شيمي درماني و يا فشارخون استفاده مي كنند و يا بيماري هاي كبدي خطرناك دارند نمي توانند خون اهدا كنند. دكتر مهرور گفت: خوني كه براي اهدا از دست مي رود در مدت ۴۸ ساعت از نظر حجم خون تامين مي شود ولي از نظر فرآورده هاي خوني مثل آهن و B12 و ... بايد از مواد غذايي حاوي آهن استفاده كرد و در غير اين صورت ۳ الي ۴ ماه از دادن خون مجدد جلوگيري شود.

همكاري با شركت گلدكوئيست تخلف محسوب مي شود
مهر: سخنگوي قوه قضاييه افرادي را كه با شركت گلدكوئيست در جذب افراد همكاري داشته باشند متخلف عنوان كرد.
جمال كريمي راد افزود: پرداخت خسارت شركت گلدكوئيست نسبت به تعهدي كه به دادسراي تهران داده بود به كندي صورت مي گيرد و تعداد كثيري از شاكيان هنوز به حق خود نرسيده اند.
زانو درد با بقيه دردهاي بدن ارتباط دارد
فارس: تحقيقات جديد پزشكي نشان مي دهد كه زانودرد هيچ گاه به تنهايي رخ نمي دهد و با يك بيماري در ديگر اندام هاي بدن همراه است.
به گزارش پايگاه خبري اينتر ساينس، تحقيقات دانشمندان نشان مي دهد افرادي كه دچار بيماري زانودرد مي شوند معمولاً با دردي در يكي ديگر از نقاط بدن همچون گردن، كمر، آرنج، قوزك پا و يا دست نيز مواجه هستند.

تنها۳۰ درصد استخرهاي كشور
همه موارد بهداشتي را رعايت مي كنند
ايسنا: كارشناس مسؤول اداره بهسازي اماكن عمومي وزارت بهداشت از تدوين پيش نويس آيين نامه و مقررات بهداشتي پارك هاي كشور با هماهنگي وزارتخانه هاي كشور و بهداشت خبر داد.
سيدرضا غلامي با اشاره به اين كه بهسازي اماكن عمومي نظير پارك ها از وظايف شهرداريهاست، يادآور شد: با تدوين آيين نامه و مقررات بهداشتي پارك ها رعايت موارد بهداشتي، محوطه سازي و استانداردسازي وسايل و تجهيزات بازي الزامي مي شود.
وي با بيان اين كه نظارت بر اماكن عمومي از وظايف بازرسان بهداشت محيط است، اظهار كرد: در ايام خاص سال نظير فصل تابستان نظارت هاي بهداشتي بر استخرهاي شنا و پارك ها تشديد مي شود. كارشناس مسئول اداره بهسازي اماكن عمومي وزارت بهداشت با اشاره به وجود بالغ بر ۴۰۰ هزار امكنه عمومي در كشور گفت:  بر اساس آخرين گزارشهاي ارسالي، ۷۰ درصد استخرها موارد بهسازي مانند موارد ساختماني مرتبط با سلامت را رعايت كرده اند و از اين ۷۰ درصد تنها۳۰ درصد استخرها در كشور كليه موارد بهداشتي را رعايت مي كنند.

آگاهي پزشكان عمومي از «اكستازي» اندك است
ايسنا: بررسي ميزان آگاهي پزشكان عمومي كرمان در مورد اكستازي در سال گذشته نشان داد كه درصد بالايي از پزشكان در مورد ماده اكستازي اطلاعات كمي دارند كه اين امر بيانگر لزوم آموزش بيشتر پزشكان در اين زمينه است.

نمايندگان زن مجلس هفتم در كلمبو
فارس: عضو فراكسيون زنان مجلس از اعزام هيأت نمايندگان مجلس به سومين كنفرانس نمايندگان و وزراي زن كشورهاي آسيايي كه در كلمبو پايتخت سريلانكا ۱۱ و ۱۲ مرداد ماه برگزار خواهد شد، خبر داد.
عشرت شايق اين هيأت را مركب از افرادي مانند رفعت بيات، فخرالدين حيدري، عفت شريعتي و خود دانست و گفت: مجمع نمايندگان مجلس با برگزاري سمينارها، كنفرانس ها و ايجاد امكان تبادل برنامه بين اعضا و نيز مطالعات تحقيقي و پژوهشي در زمينه جمعيت و توسعه با تأكيد همسان بر روي فعاليت هاي زنان نماينده اقداماتي را در سطوح ملي، منطقه اي و بين المللي انجام مي دهد و رابطه تنگاتنگي با سازمان هاي وابسته به سازمان ملل از جمله يونيسف، اسكاپ و سازمان بهداشت جهاني دارد.

كمك به بيماران هموفيلي ماليات محسوب مي شود
مهر: بر اساس تصويب دولت تمام هزينه هايي كه توسط اشخاص حقيقي و حقوقي صرف كمك به كانون هموفيلي ايران مي شود، به عنوان هزينه هاي قابل قبول مالياتي پذيرفته خواهد شد.
جواد دست افكن مديركل امور مالياتي استان خوزستان گفت: با همكاري اداره كل امور مالياتي و استانداري خوزستان توانسته ايم در يك ماهه گذشته مبلغي در حدود ۴۰ ميليون تومان از اشخاص حقيقي و حقوقي دريافت كنيم. هزينه رسيدگي به بيماران هموفيلي خوزستان در سال بين ۴۰ تا ۵۰ ميليون تومان است كه در حال حاضر براي تامين دارو، بستري بيماران، تجهيز ساختمان كانون هموفيلي استان و احداث و تجهيز بخش دندانپزشكي و فيزيوتراپي با كمبود نقدينگي مواجه هستيم.

اظهار نظر كارشناس مرمت در مورد
تخريب ديوار موزه ملي
گروه علمي- فرهنگي: عليرضا بهره مان، گفت: درنهايت مشخص نشد كه چه كسي به فرنگي ها مجوز داده بود تا با بيل و كلنگ ديوار موزه  ملي را بكنند؟
اين كارشناس مرمت و سنگ شناس كه در جريان پرس وجو براي پيدا كردن جرثقيلي كه بتوان با آن، اشياي حجيمي را جابه جا كرد، از انتقال آثار موزه  ملي به انگليس مطلع شده بود، در گفت وگو با ايسنا، توضيح داد: وقتي به موزه  ملي رفتم، ديدم چند فرنگي با بيل و كلنگ ديوارها را مي كنند؛ عصباني شدم و گفتم كه اگر مي خواهيد چيزي را جدا كنيد، ابتدا ساختار آن را بررسي كنيد تا مشخص شود با چه چيزي به ديوار چسبيده است. درنهايت هم، همه منكر شدند كه به آنان مجوز داده باشند.
وي پرسيد اگر من به كشورهاي اروپايي بروم، مي توانم بيل و كلنگ بردارم و كنار يك شيء، حتي متعلق به كشور خودم، را بكنم؟ زماني در موزه  دوران اسلامي هم چند بلژيكي همين كار را كردند و من اعتراض داشتم كه من اين اشيا را نصب كرده ام؛ چرا از من نخواستيد تا درباره  نحوه  اتصال آن ها توضيح دهم و در كنار بلژيكي ها باشم؟
او با بيان اين كه اگر من بخواهم كاري در موزه  بلژيك انجام دهم هزار كارشناس بلژيكي حاضر مي شوند، اضافه كرد: من متوجه شده ام كه گاهي ما در مقابل فرنگي ها آن قدر كم مي آوريم كه وقتي اسم فرنگي مي آيد، اجازه مي دهيم هر كاري بخواهند انجام دهند.
بهره مان باز هم پرسيد: چرا آثار كشورهاي اروپايي در ايران به نمايش درنمي آيد و ما اشياي ايران را دو دستي مي بريم در كشورشان نشان مي دهيم؟
وي درباره  وضعيت اسفنكس موجود در موزه  ملي و اين كه به دليل شرايط فيزيكي آن از فهرست اشياي نمايشگاه «امپراتوري از ياد  رفته  هخامنشي» حذف كردند، تصريح كرد: اين مجسمه، در زمان «آندره گدار» يعني حدود سال ۱۳۱۶ و در زماني كه مي خواستند موزه  ملي را افتتاح كنند، به اين جا آورده و تكه هاي آن به يكديگر چسبانده شد؛ البته اگر درباره  اسفنكس گفته اند كه در حال فروپاشي است، قضاوت تندي كرده اند. در بخش اسلامي هم محراب ها و كتيبه هايي را آوردند كه نحوه  نصب آن ها هم غيراصولي بود. وي افزود: طرحي براي موزه  دوران اسلامي تهيه شد كه بر اساس آن، اشياي موزه را مي توان هر زماني به بيرون از موزه منتقل كرد؛ همين طرح براي موزه  پيش از اسلام هم تهيه شد كه هنوز اجرا نشده است.

هيات دولت دستور كمك مالي
به پژوهشگران كشور را صادر كرد
گروه علمي- فرهنگي: هيات دولت در آخرين هفته فعاليت خود دولت آينده را موظف كرد در هر سال مبلغ سيصد ميليون ريال به هر يك از دانشمندان و پژوهشگران برتر كشور پرداخت نمايد.
پيشنهاد اعطاي تسهيلات به دانشمندان و پژوهشگران كشور ارديبهشت ماه سال ۱۳۸۲ از سوي دانشگاه تربيت مدرس به هيات دولت ارائه شده بود كه هيات دولت اين پيشنهاد را پس از پانزده ماه و در آخرين هفته فعاليت خود تصويب نمود.
بر اساس ماده يك اين مصوبه كه پنجم مردادماه در آخرين هفته فعاليت دولت لازم الاجرا شده است، دولت موظف شده است، سالانه مبلغ سيصد ميليون ريال به هريك از دانشمندان و پژوهشگران برتر كشور كه توسط شوراي عالي علوم، تحقيقات و فناوري تعيين مي شوند اختصاص دهد.
بر اساس ماده دو اين آئين نامه همچنين نهاد رياست جمهوري موظف شده است كارت ويژه  تشريفاتي براي اين افراد صادر نمايد تا از امتيازات تشريفاتي مخصوص مقامات برخوردار شوند. همچنين وزارت امور خارجه در اين آئين نامه موظف شده است تسهيلات لازم را براي تردد دانشمندان خارجي در ايران اعمال كند.

عقد قرارداد با ۲۵ درصد نيروي انساني
مورد نياز طرح بيمه روستائيان
ايسنا: وزارت بهداشت،  درمان و آموزش پزشكي اعلام كرد: تاكنون با  ۲۵درصد پزشك، ماما و نيروي انساني مورد نياز طرح بيمه روستاييان عقد قرارداد شده است. بر اساس تازه ترين گزارش ها تاكنون با  ۱۸۹۶ پزشك ۱۱۱۸ ماما عقد قرارداد شده است؛ اين در حالي است كه بر اساس آمار موجود از  ۳۱۷ شهرستان سراسر كشور با  ۲۶۵شهرستان ( ۸۳‎/۵درصد) بيمه قرارداد بسته شده كه بر اين اساس از  ۲۱ ميليون و ۳۰۰هزار جمعيت روستايي با ۱۷ميليون و ۷۰۰هزار عقد قرارداد شده است.همچنين، ميزان دريافتي پزشك بر اساس ميزان محروميت، دوري و نزديكي منطقه و جمعيت تحت پوشش است كه در ابتدا ۶۰ درصد مبلغ مورد نظر پرداخت و در صورت رضايت از عملكرد  ۴۰درصد مابقي نيز پرداخت مي شود. در به كارگيري نيرو اولويت با پزشكان استخدامي و داراي مطب و بومي بودن است.

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |