دوشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۶۲ - Aug 1, 2005
سيل در استان گلستان ۲۷ قرباني گرفت
گروه شهري: بار ديگر بارش زياد باران منجر به سيل در استان گلستان شد.
به گزارش خبرنگار همشهري، عصر ديروز استان گلستان بر اثر اين اتفاق دچار بحران شد. در اين حادثه كه ۲۷ كشته برجاي گذاشت به ۶ روستا آسيب جدي وارد شد.
درپي تماس خبرنگار ما با ستاد حوادث غيرمترقبه معلوم شد اين روستاها از توابع شهرستان كلاله هستند.
همچنين در خبر ديگري آمده است، برق و آب اين شهرستان از ديروز قطع و تقريبا بيست تا صددرصد واحدهاي مسكوني اين شهر خسارت ديده است.

در جلسه ديروز شوراي شهر تهران انجام شد
بررسي ۶ نامزد تصدي شهرداري تهران
رئيس شوراي شهر تهران: ورود احتمالي اعضاي شوراي شهر به كابينه و آمدن اعضاي علي البدل به شورا تأثير چنداني در تفكر و مسير فعاليت هاي شوراي اسلامي شهر تهران نخواهد داشت
گروه شهري: در جلسه ديروز شوراي شهر گزينه هاي مربوط به تصدي شهرداري تهران مورد بررسي قرار گرفت.
به گزارش خبرنگار ما، مهندس مهدي چمران ديروز در پايان جلسه علني و بدون حضور مستمع شوراي شهر گفت: در اين جلسه فقط موضوع انتخاب شهردار تهران مطرح شد و از بين ۳۰ نامزد پيشنهادي با بررسي ها و صحبت هايي كه شد فعلا به ۶ نفر رسيديم كه در بين آنها اعضاي شوراي شهر حضور ندارند.
رئيس شوراي شهر ابراز اميدواري كرد كه فردي به عنوان شهردار تهران انتخاب شود كه از عهده اين مسئوليت برآيد و بتواند تهران را با وجود مشكلات فراوان آن با همكاري مديران و كاركنان شهرداري و هماهنگي با شوراي شهر به خوبي اداره كند.
وي در پاسخ به سئوالي درباره نامزدي اعضاي شوراي شهر براي تصدي پست شهرداري نيز گفت: تاكنون هيچ يك از اعضاي شورا خودشان براي اين امر نامزد نشده اند و فعلا اين موضوع تا بررسي نهايي و تصميم گيري درباره ۶ گزينه مورد نظر، مطرح نخواهد شد.
وي در عين حال گفت: شايد برخي اعضا كسي را براي اين پست پيشنهاد كرده باشند ولي فعلا روي افراد خارج شورا بررسي صورت مي گيرد.
چمران همچنين خاطرنشان كرد كه شش گزينه مورد نظر از بين مجموعه شهرداري و خارج از شهرداري مي باشند.
رئيس شوراي شهر بار ديگر هرگونه كاستي در امر خدمات رساني شهرداري را تا انتخاب قطعي شهردار رد كرد و گفت: انسجام موجود در مجموعه شهرداري باعث شد تا هيچ كندي و سستي در امر خدمت رساني به وجود نيايد. ازاين رو مشكلي در اجراي برنامه ها ايجاد نخواهد شد.
وي درمورد اين كه آيا دكتر احمدي نژاد رئيس جمهور منتخب نيز درخصوص انتخاب شهردار پيشنهادي به شورا داده است گفت: با ايشان مشورت هايي در اين زمينه انجام گرفته ولي پيشنهاد رسمي تاكنون ارائه نشده است.
چمران همچنين در پاسخ به اين سئوال كه در صورت رفتن برخي اعضاي شوراي شهر به كابينه و ورود اعضاي علي البدل به شورا اين موضوع را مشكل نمي بيند گفت: درصورتي كه چنين اتفاقي بيفتد اين موضوع تأثير چنداني نخواهد داشت و نمي تواند به انسجام شورا آسيب برساند، زيرا تفكر و مسير شورا از استحكام لازم برخوردار است.

سرپرست شهرداري تهران:
با مديريت ترافيك مي توان هوايي سالم در تهران داشت
003618.jpg
گروه شهري- جمشيد پوراسكندر: سرپرست شهرداري تهران تاكيد كرد: معضلات پيچيده تهران را مي توان با مشاركت شهروندان و با مدل مديريت واحد شهري و همكاريهاي بين بخشي و فرابخشي حل وفصل كرد.
دكتر علي سعيدلو در گفت وگو با همشهري بر ضرورت ايجاد مديريت واحد شهري تاكيد كرد و افزود: با توجه به اين مساله كه ترافيك و آلودگي هواي تهران به عنوان دو مشخصه اصلي كلانشهر تهران به شمار مي آيد به راحتي مي توان اين معضل فرا شهري را رفع كرد.وي خاطر نشان كرد: شوراي شهرتهران به عنوان كانون توليد فكر و حضور شخصيت هاي دلسوز و كارشناس مي تواند يك عنصر كارآمد براي شناسايي معضلات و حل ريشه اي آنها عمل كند و گام نخست جهت تحقق اين مهم ايجاد يك مديريت واحد شهري است.
وي خاطرنشان كرد: در حال حاضر بيش از بيست دستگاه و نهاد خود را متولي حمل ونقل و ترافيك مي دانند و اين در حالي است كه در برخي موارد سياست هاي برخي دستگاه ها، خنثي كننده سياست ساير دستگاه ها شده و از اين رو شهروندان همچنان با معضلاتي از جمله ترافيك هاي سنگين در شبكه عبوري شهر رو در رو هستند و جامعه بايد متحمل بار سنگين اين رويه مديريتي باشد.
وي آلودگي هوا را معلول ترافيك هاي سنگين و تردد غيرمتعارف خودروهاي شخصي براي سفرهاي درون شهري دانست و افزود: در نتيجه تشويق و آموزش عمومي شهروندان براي استفاده از ناوگان حمل ونقل عمومي به جاي خودروهاي شخصي جهت سفرهاي درون شهري، افزون  بر كاهش آلودگي هوا و افت شديد بار ترافيك در معابر عمومي، حدود ۵۰ درصد در ميزان سوخت خودروها صرفه جويي شده و مي توان صرفه جويي هاي مالي حاصل از آن را در تقويت ناوگان حمل ونقل عمومي و ساخت و تكميل شبكه عبوري شهر هزينه كرد.
سرپرست شهرداري تهران در ادامه تاكيد كرد: معضلات فراروي شهر و شهروندان تهراني كاملاً شناخته شده است و راهكارهاي برون رفت از اين شرايط در مقاطع كوتاه، ميان و بلندمدت طراحي شده اند.
وي تصريح كرد: معضلات تهران همچون حلقه هاي زنجير به هم متصل هستند و كنش هر يك بر ديگري تاثير مستقيم دارد لذا با يك عزم ملي مي توان به رفع معضلات همت گماشت و خوشبختانه اين نويد و انگيزه از ناحيه شوراي شهر و شهروندان به چشم مي خورد.وي در ادامه ارائه خدمات به شهروندان را يك جريان مستمر و مقدس خواند و افزود: اين نگرش مبتني بريك جهان بيني است و برخي جريانات نمي تواند خللي در روند آن ايجاد كند.

ديدار سرپرست شهرداري تهران با ساكنان منطقه ۲۱
گروه شهري: سرپرست شهرداري تهران روز پنج شنبه ضمن حضور در منطقه ۲۱ شهرداري تهران، از نزديك با شهروندان ساكن در اين منطقه ديدار مي كند و پاسخگوي مشكلات آنها خواهد بود.
شهروندان ساكن منطقه ۲۱ تهران مي توانند براي طرح مشكلات خود و ملاقات با سرپرست و معاونان شهرداري تهران، روزهاي دوشنبه و سه شنبه به مركز ارتباطات مردمي شهرداري تهران واقع در ضلع جنوبي پارك شهر - خيابان بهشت جنب درب ورودي - دفتر مركز ارتباطات مردمي مراجعه و يا با شماره تلفن هاي ۵۵۶۳۵۵۴۵ و ۵۵۶۳۸۸۴۲ تماس بگيرند.

نويد نجات براي خجير و سرخه حصار؛
شهرك زيتون تخريب مي شود
003621.jpg
ايسنا: معاون امور عمراني استانداري تهران گفت: حدود ۲۰۰ واحد ساختماني، نيمه كاره و در حال ساخت طي ماههاي اخير در شهرك زيتون ايجاد شده است كه ستاد ساماندهي ساخت و ساز با كمك دستگاه هاي ذيربط در قالب كميسيون ماده صد نسبت به تخريب تخلفات صورت گرفته اقدام خواهد كرد.
مهندس حسن كريمي گفت:   با واگذاري امور بررسي مشكلات زيست محيطي پارك ملي «سرخه حصار» به حوزه عمراني استانداري و ستاد ساماندهي ساخت و ساز استان، اين ستاد ظرف دو هفته آينده واگذاري زمين معوض به اعضاي تعاوني در شهر جديد «پرديس» را اجرايي خواهد كرد.
وي افزود: زمين پيشنهاد شده قبلي به اعضا فاقد كاربري مسكوني، خارج از محدوده قانوني و بدون تأسيسات زيربنايي بوده كه ستاد ساماندهي ساخت و ساز استان در نظر دارد با هماهنگي وزارت مسكن و شهرسازي و شركت شهركهاي جديد زمين معوض با تاسيسات زيربنايي و خدمات عمومي همچنين با كاربري مسكوني در داخل محدوده قانوني شهر به اعضا ي تعاوني واگذار كند.
كريمي يادآور شد: ارايه هرگونه خدمات عمومي در شهرك زيتون غيرقانوني است و ستاد ساماندهي ساخت وساز استان مقرر كرده است تا هيچگونه خدماتي از قبيل آب، برق و... به ساخت و سازهاي غيرمجاز داده نشود.
كريمي گفت: واگذاري اراضي پارك ملي «سرخه حصار» كه تخريب محيط زيست را به همراه دارد از ابتدا به اشتباه و بر خلاف قانون صورت گرفته كه با تصويب هيأت وزيران مبني بر استحقاق واگذاري به تعاوني مذكور و جلوگيري از ساخت و ساز در اين اراضي ملي در آينده نزديك زمين معوض به اعضا واگذار خواهد شد.
مديركل محيط زيست استان تهران نيز با اشاره به ممنوعيت هرگونه ساخت وساز در پارك ملي «سرخه حصار» گفت: بر اين اساس نيروي انتظامي از ورود هرگونه مصالح به پارك و ساخت وساز جلوگيري مي كند.

سهم دولت در ساخت و سازها بايد افزايش يابد
003615.jpg
خبرگزاري مهر: رييس كانون كاردانهاي فني ساختمان گفت: سهم دولت در عرصه ساخت وسازها بايد افزايش يابد. مهدي موذن افزايش سهم دخالت دولت در بخش مسكن را ضروري دانست و افزود: متاسفانه درحال حاضر سهم دولت در ساخت و سازها زير ۱۰ درصد است كه دولت بايد با افزايش سهم خود بتواند تغييرات لازم را به عمل آورد. وي اجراي راهكارهايي مانند ساخت واحدهاي اجاره به شرط تمليك، استيجاري و تصويب وامهاي حمايت شده را توسط دولت موجب افزايش سهم دولت درساخت و ساز و جلوگيري از افزايش قيمت مسكن دانست.

روزانه ۳۴۲ تن پلاستيك و لاستيك در تهران دفع مي شود
003612.jpg
زمين سبز ايران: در شهر تهران روزانه ۷ هزار تن زباله توليد مي شود كه ۵ درصد آن را ضايعات لاستيك و پلاستيك تشكيل مي دهند.۵ درصد از مجموع زباله هاي خانگي را انواع لاستيك و پلاستيك تشكيل مي دهند كه تنها در صورت تبديل و بازيافت پلاستيك هاي موجود در زباله هاي توليد شده مي توان مصرف كيسه هاي زباله شهر تهران را تأمين كرد.براساس اين گزارش از انواع لاستيك و تيوپ مستقل بازيافت شده مي توان بيش از ۷۰۰ نوع محصول توليد كرد كه تيوپ، كفپوش، آسفالت خيابانها و ميدان هاي ورزشي، تسمه، كفشهاي لاستيكي، پدال ترمز و... از انواع محصولاتي هستند كه از لاستيك مستعمل و بازيافتي قابل توليد هستند.

نمايشگر آلودگي هوا و پيام هاي بهداشتي
003609.jpg
خبرگزاري فارس: سازمان كنترل كيفيت هوا با نصب ۱۱ نمايشگر، ضمن اعلام وضعيت آلودگي هواي تهران، اقدام به آموزش پيامهاي بهداشتي به شهروندان به ويژه بيماران قلبي و تنفسي مي كند. به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران اين تابلو ها قادر به نمايش ميزان و غلظت آلاينده هاي منوكسيد كربن( CO)، ذرات معلق (PM)، دي اكسيد نيتروژن (NO2)، دي اكسيد گوگرد(SO2)، ازن (O3)و شاخص استاندارد آلاينده ها (PSI) هستند. اين شركت تا پايان امسال در تمامي مناطق شهر تابلوهاي نمايشگر آلودگي هوا را نصب خواهد كرد تا شهروندان هر منطقه از وضعيت آلودگي هوا مطلع شوند.

هشدار شركت كنترل كيفيت هوا:
وضعيت آلودگي صوتي تهران فوق بحراني است
ايسنا: مديرعامل شركت كنترل كيفيت هواي تهران با اعلام فهرست ۵۴۲ نقطه خارج از حد استاندارد آلودگي صوتي در ۵ منطقه تهران تأكيد كرد: اين وضعيت نشانه هشداري است براي همه كه شهر تهران از لحاظ آلودگي صوتي در شرايط بسيار نابساماني و در حد «هشدار» يا «فوق بحراني» قرار گرفته است.
دكتر رشيدي با اشاره به اينكه آلودگي صوتي يكي از مهمترين آلاينده هاي محيط زيست در نواحي شهري و محصول توسعه و پيشرفت تكنولوژي است، گفت: سر و صدا يكي از معضلات اساسي دنياي امروز ما بوده و خيل عظيمي از افراد چه در محيط كار خود و يا در محل زندگي از آزار ناشي از آن در مخاطره اند.
وي با خارج از حد استاندارد آلودگي صوتي خواندن ۵۴۲ نقطه در پنج منطقه ۶ ، ۷ ، ،۹ ۱۱ و ۱۲ شهر تهران گفت: از اين تعداد ۴۱۷ مركز آموزشي و ۱۲۵ مركز درماني است.
بر اين اساس در منطقه ۶ شهر تهران ۱۳۹ مركز آموزشي، ۳۸ مركز درماني و بيمارستان هاي جم، سجاد، مصطفي خميني و دانشگاه علامه طباطبايي و ميادين توحيد، جهاد، فردوسي، آرژانتين و وليعصر (عج) و بزرگراه مدرس تا خيابان بزرگمهر داراي آلودگي صوتي بيش از حد مجاز مي باشند.
مديرعامل شركت كنترل كيفيت هواي تهران افزود: همچنين در منطقه ۷ شهر تهران ۵۷ مركز آموزشي، ۱۸ مركز درماني و بيمارستان هاي خانواده و ۵۰۴ ارتش و ميدان سپاه، بزرگراه رسالت و مدرس و در منطقه ۹ شهرداري تهران ۵۹ مركز آموزشي، ۱۶ مركز درماني و بيمارستان هاي ،۵۰۳ شريعت رضوي و ميدان هاي آزادي، شمشيري، جاده مخصوص كرج و دانشگاه شريف داراي آلودگي صوتي بيش از حد استاندارد هستند.
وي تصريح كرد: در منطقه ۱۱ شهرداري تهران نيز ۱۱۵ مركز آموزشي، ۳۷ مركز درماني، بيمارستان الوند و ميدان هاي راه آهن، حر، منيريه، رازي، جمهوري و انقلاب و در منطقه ۱۲ شهرداري تهران ۴۶ مركز آموزشي، ۱۶ مركز درماني، بيمارستان طرفه و ميدان امام خميني(ره) و خيابان هاي سعدي، جمهوري، انقلاب، ۱۷ شهريور، خراسان، شوش، اميركبير و مولوي آلوده ترين مناطق مورد سنجش به لحاظ آلودگي صوتي هستند.
مديرعامل شركت كنترل كيفيت هواي تهران با اشاره به استانداردهاي بين المللي تعيين شده براي كاربري هاي مختلف از جمله «مسكوني» براي افراد در روز ۵۵ دسيبل و در شب ۴۵ دسيبل در نظر گرفته شده است، گفت: واحد آلودگي صوتي بر حسب دسيبل و بر اساس تغييرات فشار هوا بين صفر دسيبل (آستانه شنوايي) تا ۱۳۰ دسيبل (آستانه كري) قرار دارد.
همچنين وابستگي فركانسي گوش انسان نيز بين ۲۰ تا ۲۰ هزار هرتز است.
وي بيشترين عامل مؤثر در ايجاد آلودگي صوتي در ايران را خودروها و موتورسيكلت ها دانست و با اشاره به اين كه بيشترين تمركز آلودگي صوتي در ايران را شهر تهران و تعدادي از كلان شهرهايي دارند كه پيشرفت هاي تكنولوژيكي و صنعتي داشته اند، تأكيد كرد: تهران از نظر آلودگي صوتي در ايران رتبه اول را داراست.از سوي ديگر به طور قطع به علت تردد بيش از حد خودرو در خيابان ها و فرسوده بودن اكثر خودروها و همچنين عدم رعايت هر گونه استاندارد آلودگي صوتي توسط صنايع خودروسازي مي توان تهران را جزء رده هاي اول از لحاظ آلودگي صوتي در جهان قرار داد.

تكميل بزرگترين شبكه عبوري جنوب غرب تهران
003606.jpg
شهردار منطقه ۱۸ تهران اعلام كرد: در راستاي تكميل بزرگترين شبكه ترافيكي جنوب غرب تهران، باند كندروي مسير شمال به جنوب بزرگراه آيت الله سعيدي (جاده ساوه) به همراه معبر كنارگذر و زيرگذر خط راه آهن تهران _ اهواز به بهره برداري رسيد.
به گزارش روابط عمومي شهرداري منطقه ۱۸ تهران، مهندس مجيد شايسته با اعلام اين مطلب افزود: بزرگراه آيت الله سعيدي به لحاظ دسترسي به شهرك ها و روستاهاي اقماري اطراف تهران و ديگر استان ها و شهرهاي كشورمان و همچنين به جهت عبور بيش از يكصد هزار دستگاه وسائط نقليه سبك و سنگين در طول شبانه روز از آن، به عنوان يكي از شريان هاي اصلي و پرتردد ورودي شهر تهران محسوب مي گردد كه بازسازي و تعريض آن در اولويت برنامه هاي شهرداري منطقه قرار دارد.
وي گفت: تاكنون بيش از ۵ كيلومتر از باند تندروي مسير رفت و برگشت از حدفاصل چهارراه يافت آباد _ تا بزرگراه آيت الله سعيدي (جاده ساوه) به طور كامل به بهره برداري رسيده كه با حذف چراغ هاي راهنمايي از تقاطع نعمت آباد و احداث دوربرگردان هاي در دست اجرا به زودي رانندگان مي توانند بدون توقف، اين مسير را طي نمايند.
شهردار منطقه ۱۸ تهران با اشاره به اين كه باند كندروي مسير شمال به جنوب بزرگراه آيت الله سعيدي از حدفاصل چهارراه يافت آباد تا ميدان شهيد سروري (نعمت آباد) به طول ۳ كيلومتر به همراه پل زيرگذر خط راه آهن واقع در باند كندروي اين مسير هم اكنون آماده بهره برداري است گفت: شهرداري اين منطقه هم اكنون در حال اجراي باند كندروي باقي مانده در مسير شمال به جنوب از ميدان شهيد سروري تا بزرگراه آزادگان است كه اميد است با همكاري مالكين واقع در اين قطعه از طرح كه تاكنون نسبت به توافق و واگذاري ملك خود به شهرداري اقدام ننموده اند بزرگترين شبكه عبوري جنوب غرب تهران بازگشايي كامل گردد.
مهندس شايسته با اشاره به بهره برداري از مسير كنارگذر خط را ه آهن تهران _ اهواز از حدفاصل بزرگراه آيت الله سعيدي تا خيابان شهيد حبيب الله ميرزايي و پل زيرگذر در مسير كندروي اين بزرگراه گفت: با بهره برداري از اين معبر و زيرگذر جديد ضمن كاهش تردد وسائط نقليه در بخشي از بزرگراه آيت الله سعيدي، شهروندان ساكن در منطقه ۱۸ و رانندگان مي توانند جهت دسترسي به بقعه امام زاده زيد(ع) و ساير شهرك هاي واقع در اين مسير از اين كنارگذر استفاده نمايند.شهردار منطقه ۱۸ از ديگر طرح هاي در دست اجراي شهرداري منطقه در مسير بزرگراه آيت الله سعيدي را احداث پل غيرهمسطح ميدان سروري (نعمت آباد) همچنين تعريض پل آزادگان، احداث و نصب دو دستگاه پل هوايي عابر پياده و يك دستگاه پل برقي خواند و گفت: با تكميل اين شبكه بزرگراهي كليه ترددها در اين بخش روان و ايمن مي شود.

بررسي نحوه ذخيره سازي ميوه و تره بار در ايام عيد
خبرگزاري فارس: مدير عامل سازمان ميادين ميوه و تره بار و فرآورده هاي كشاورزي گفت: ظهر ديروز جلسه اي براي نحوه ذخيره سازي وضعيت بازار در ايام عيد برگزار  شد. محمود صلاحي با اعلام مطلب فوق افزود: با حضور معاون اول رئيس جمهور، وزراي كشاورزي، وزير رفاه، وزير بهداشت، وزير صنايع، وزير بازرگاني، وزير كشور، سازمان ميادين ميوه و تره بار، وزراي اقتصاد و رئيس كل بانك مركزي جلسه اي در خصوص تنظيم بازار از طريق ذخيره سازي براي عيد سال ۸۵ و همچنين در ارتباط با گسترش بازارهاي عرضه ميوه و تره بار با الگو قراردادن بازارهاي تهران در شهرستانها اين موضوع را بررسي كرده و به استانداري و وزارتخانه هاي مختلف ابلاغ مي كنند.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |