دوشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۶۲ - Aug 1, 2005
سخنگوي وزارت امور خارجه:
فعاليت هسته اي در مركز اصفهان امروز آغاز مي شود
ايسنا: وزارت امور خارجه انگليس روز گذشته اعلام كرد: سه كشور اروپايي طي هفته جاري پيشنهاد شان را درخصوص مساله هسته اي به ايران ارائه خواهند داد.
وزارت امور خارجه انگليس در بيانيه اي آورده است: وزراي خارجه كشورهاي انگليس، آلمان و فرانسه و نماينده عالي اتحاديه اروپا، طي نامه اي به مذاكره كننده ارشد پرونده هسته اي ايران تأكيد كردند كه پيشنهاد آنها كامل و مفصل است و طي هفته جاري به ايران ارائه خواهد شد.
اين در حالي است كه سخنگوي شوراي عالي امنيت ملي ايران اعلام كرده بود اروپا تا يكشنبه بعدازظهر براي ارائه پيشنهاد خود فرصت دارد.
علي آقامحمدي روز گذشته در مصاحبه با خبرگزاري فرانسه اعلام كرد:ايران تا ساعت ۳۰:۱۲ بعد از ظهر يكشنبه به وقت گرينويچ(۵ بعدازظهر به وقت تهران) به اروپا فرصت داده است پيشنهاد خود را در قبال برنامه هسته اي ايران ارائه كند.
سخنگوي شوراي عالي امنيت ملي ايران همچنين هشدار داد در صورتي كه پيشنهاد اتحاديه اروپا حق ايران را در انجام فعاليت هاي مربوط به تبديل اورانيوم به رسميت نشناسد، ايران برخي از فعاليت هاي تبديل اورانيوم را از سر خواهد گرفت.
وي همچنين هشدار داد درصورتي كه اتحاديه اروپا پيشنهادهاي خود را تا ساعت ۵ بعدازظهر يكشنبه به وقت تهران ارائه نكند، فعاليت هاي تبديل اورانيوم در اصفهان ازسر گرفته مي شود.علي آقامحمدي در عين حال افزود: موضع ما اين است كه خواستار ادامه مذاكرات با اروپايي ها هستيم.
راه اندازي مجدد تاسيسات اصفهان قطعي شده است
معاون امور بين الملل سازمان انرژي اتمي كشور با بيان اين كه راه اندازي مجدد تاسيسات اصفهان قطعي شده است، تصريح كرد: با توجه به رويكرد فعلي اروپا، در گام اول، تاسيسات فرآوري اورانيوم اصفهان راه اندازي خواهد شد.
دكتر محمد سعيدي، معاون امور بين الملل سازمان انرژي اتمي  كشورمان با تأكيد بر اين كه امكان ارجاع پرونده هسته اي ايران به شوراي امنيت سازمان ملل با اين اقدام وجود ندارد، اظهار داشت:هيچ نقض مقرراتي از سوي ايران صورت نگرفته كه قرار باشد مساله هسته اي كشورمان به شوراي امنيت ارجاع شود.
وي با اشاره به اظهارات اخير منتشر شده از جانب منابع ديپلماتيك مبني بر آن كه مساله توليد سوخت در ايران در پيشنهاد آخر اروپا به كشورمان لحاظ نشده است، تأكيد كرد: اين با هيچ منطقي سازگار نيست كه ما فعاليت هاي هسته اي مان را دو سال به حال تعليق نگه داريم و بعد از آن، دانش و فن آوري هسته اي مان را از دست بدهيم، ايران پروتكل الحاقي را امضا و داوطلبانه اجرا كرد تا اين دانش حفظ شود.
سعيدي خاطرنشان كرد: با وجود آن كه ايران با حفظ تعليق به رسيدن به توافق با اروپا اميد بسته بود، اما در حال حاضر به نظر مي رسد كه اين طرف حاضر نيست شرايط ايران را بپذيرد و خلاف آنچه در بيانيه اكتبر، توافق پاريس يا مذاكرات دسامبر گذشته در بروكسل و هم چنين مذاكرات اخير در ژنو يا لندن قول داده، عمل مي كند.
وي ادامه داد: طرف اروپايي در اين مقاطع قول داده بود طرحي را به ايران ارايه كند كه حقوق كشورمان در دارا بودن دانش و توليد سوخت هسته اي به رسميت شناخته شده و حفظ شود.
معاون امور بين الملل سازمان انرژي اتمي درباره راه اندازي تاسيسات فرآوري اورانيوم در اصفهان گفت: تمام كارشناسان سازمان انرژي اتمي براي راه اندازي مجدد تاسيسات آمادگي كامل دارند و اين مجموعه قادر است با ظرفيت كامل و همانند يك تاسيسات صنعتي هسته اي به انجام توليد روزانه اش بپردازد.
نامه آغاز فعاليتهاي هسته اي اصفهان به زودي به آژانس ارائه مي شود
سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان تأكيد كرد كه ايران فعاليت هايش را در تاسيسات فرآوري اورانيوم اصفهان از سرمي گيرد، اما همچنان به تعليق پايبند است و در نطنز فعاليتي انجام نخواهد گرفت.
حميدرضا آصفي، سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان در ارتباط با مذاكرات هسته اي كشورمان با سه كشور اروپايي و ارسال نامه كشورمان به وين براي اعلام آغاز فعاليت هاي تاسيسات UCF اصفهان گفت: نامه ما براي راه اندازي UCF اصفهان آماده شده و ظرف امروز و فردا به وين فرستاده مي شود تا به آژانس ابلاغ شود.سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان همچنين گفت: ما منتظر بوديم كه اروپايي ها طرح شان را ارايه كنند كه ظاهرا طرح آنها تقريبا عوض شده و ديگر طرح پيشين نيست و خود آنها هم به نوعي اين مساله را اعلام كرده اند كه طرح ما يك چيز بي محتوا و در كادو پيچيده شده است.
آصفي ادامه داد: اين طرح همان طور كه از جانب خود منابع اروپايي اعلام شد و اين مساله را هم رد نكرده اند و لذا فكر مي كنيم طرح اروپايي ها عوض شده و طرحي را ارايه خواهد كرد كه به نظر مي آيد مساله غني سازي هم در آن لحاظ نشده باشد.
وي با تأكيد بر اين كه پايان مهلت ما فرداست، خاطرنشان كرد: سياست هاي كلان جمهوري اسلامي ايران به خصوص بحث هسته اي از مباحث كلان نظام است كه با اجماع صورت مي گيرد و هم رئيس جمهوري فعلي و هم رئيس جمهور آينده و تمام سران نظام موظف به عمل به اين سياست ها هستند و لذا نمي توان تعلل كرد.
سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان همچنين اظهار داشت: اروپا تعلل كرده، ضرب الاجل ما هم تمام شده، صبر جامعه ما نيز بيش از اين نيست و لذا ما فعاليت هاي تاسيسات UCF اصفهان را شروع خواهيم كرد، ولي همچنان به تعليق داوطلبانه پايبنديم و فعاليت در نطنز را شروع نمي كنيم و حاضريم درخصوص چيزهاي ديگر مذاكراتي را انجام دهيم.
وي ادامه داد: بحث شروع فعاليت هاي اصفهان با نظارت بازرسان آژانس انجام مي شود، چون ما نمي خواهيم هيچ كاري را بدون نظارت آژانس انجام دهيم، البته با اروپا هم بحث مي كنيم، ولي درخصوص اصفهان كار تمام شده است و نامه ما در اين خصوص براي اطلاع آژانس طي مروز و فردا به وين ارسال خواهد شد.
وي در پاسخ به سؤالي مبني بر اين كه آيا ايران پس از راه اندازي مجدد تاسيسات فرآوري اورانيوم در اصفهان آمادگي ارجاع پرونده اش به شوراي امنيت سازمان ملل متحد را دارد يا خير؟ اظهار داشت: نخست اين كه گمانه زني نكنيم، دوم آن كه هيچ مبناي قانوني و حقوقي براي اين مساله وجود ندارد، سوم اين كه بارها گفته ايم كه شوراي امنيت آخر دنيا نيست و حتي برخي معتقدند اين مساله براي كشور بهتر هم هست.

خاتمي با زيارت بارگاه رضوي (ع)
با رياست جمهوري وداع مي كند
ايسنا:  حجت الاسلام والمسلمين سيدمحمد خاتمي هفته آينده به شكرانه ۸ سال خدمت به مردم ايران به زيارت بارگاه رضوي مي رود.سفر خاتمي در حالي صورت مي گيرد كه روز ۱۲ مرداد مراسم تنفيذ حكم رياست جمهوري احمدي نژاد برگزار مي شود.سيدحسن رسولي، استاندار خراسان رضوي پيش بيني كرد كه اين سفر تا ۲۰ مردادماه انجام شود.

گزارش روحاني به رئيس جمهور از روند مذاكرات
هسته اي و طرح پيشنهادي اروپا به ايران
003711.jpg
ايسنا: در آخرين روزهاي دولت سيدمحمد خاتمي، حجت الاسلام والمسلمين دكتر سيدحسن روحاني، دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان در گزارشي به رئيس جمهور و رئيس شوراي عالي امنيت ملي، ضمن انتشار محورهاي اصلي طرح سه كشور اروپايي، به شرح فعاليت هاي اين شورا پرداخته كه رئيس جمهور نيز طي يادداشتي اين گزارش را پاسخ داده است.
در اين گزارش روحاني با تشريح روند مذاكرات مختلف ايران با اروپا در خصوص محورهاي اصلي طرح سه كشور اروپايي آورده است: اگرچه طرح اروپا در حال تدوين نهايي است ولي بر اساس اظهارات و شواهد چندين موضع و موضوع در طرح اروپا پذيرفته شده و قابل ارايه است.
مواضعي كه تا قبل از دستيابي ايران به فناوري هسته اي همواره از طرف آنها نفي شده بود و آمادگي براي پذيرش آنها وجود نداشت، مذاكرات انتقادي و يا سازنده پانزده سال گذشته با اروپا گواه اين مدعي است: ۱- حمايت كامل از برنامه توليد انرژي هسته اي در ايران شامل تامين نيروگاه از منابع غربي؛ ۲- تضمين ارايه سوخت نيرو گاه ها به مدت طولاني و با پشتوانه آژانس و سازمان ملل؛ ۳- تضمين هاي مربوط به تماميت ارضي، استقلال، حاكميت ارضي و عدم تجاوز به ايران؛ ۴- تقويت روابط سياسي و امنيتي شامل همكاري هاي سياسي - امنيتي در منطقه؛ ۵- شناسايي ايران به عنوان منبع اصلي تامين انرژي براي اروپا شامل نفت و گاز؛ ۶- رفع تدريجي موانع ارسال تجهيزات، فناوري پيشرفته و همكاري هاي تكنولوژيك؛ ۷- تقويت همكاري هاي بين المللي منجمله در مقابله با تروريسم و مواد مخدر؛ ۸- پيشرفت سريع در نهايي شدن موافقتنامه تجاري ايران و اروپا و عضويت ايران در WTO. در مورد چرخه سوخت نيز راه حل ميانه و قابل تفاهم كاملا براي اروپا روشن است و چنانچه اراده سياسي براي حل و فصل موضوع به صورت جدي باشد امكان تفاهم فراهم خواهد بود.
برخي از قرائن حاكي از آن است كه اروپا قصد دارد پيشنهاد خود را بر مبناي حداقلي ارايه نمايد و تا سپتامبر با ايران مذاكره نمايد تا نهايتا پس از روشن شدن سياست دولت جديد پيشنهادات خود را تكميل نمايد.به اروپايي ها گوشزد شده است كه چنين شيوه اي خطاي غير قابل بازگشت خواهد بود ودر صورتي كه طرح اروپا براي ايران قابل قبول نباشد به اقدامات عملي دست خواهد زد و البته هم چنان آماده ادامه مذاكرات خواهد بود.
پاسخ خاتمي به گزارش روحاني
رئيس جمهور خاتمي هم در پاسخ به گزارش روحاني ضمن تقدير از فعاليتهاي او و همكارانش در جريان مذاكرات هسته اي نوشته است آنچه در اين فرايند حاصل شد نشان داد كه اولا مذاكره و طي طريق ديپلماسي نيز بسيار مهم است و ثانيا به ياري خداوند توان ما براي جذب و كسب منافع ملي از اين طريق نيز تواني بالا است. قطعا اگر اين طريق كه دست آوردهاي ارزنده اي داشت، طي نشده بود، امروز با مشكلات فراواني رو به رو بوديم. در حالي كه كار شما و عزيزاني كه فداكارانه در اين عرصه گام نهادند موجب رفع بسياري از تهديدها و حتي تبديل تهديد به فرصت بود. گرچه هنوز تهديد و خطر وجود دارد و اميدوارم كه دولت آينده نيز قادر باشد كه با موفقيت راه كسب منافع و مصالح ملي را طي كند.
خاتمي در پايان آورده است:  در همه حال و همه جا برايتان آرزوي موفقيت مي كنم و دوران همكاري با شما را به عنوان خاطره اي سرشار از موفقيت براي خود حفظ خواهم كرد.

حامد كرزاي براي امضاء معاهده
همكار ي طولاني  مدت به ايران مي آيد
ايسنا:سفارت جمهوري اسلامي ايران در كابل اعلام كرد كه رئيس جمهور افغانستان در آينده نزديك به تهران سفر مي كند.حامد كرزاي، رئيس جمهور افغانستان قرار است در اين سفر با مقامات بلندپايه كشورمان از جمله رئيس جمهور منتخب ديدار و درباره توسعه مناسبات دوجانبه و تحولات مهم منطقه و بين المللي گفتگو كند.براساس اين گزارش، زمان دقيق انجام اين سفر هنوز مشخص نشده است.روز گذشته حامد كرزاي، رئيس جمهور افغانستان در اجتماع مردم باميان گفت: در آينده نزديك معاهده همكاري طولاني مدت  ميان افغانستان و ايران و به دست روساي جمهوردو كشور به امضا خواهد رسيد.

بررسي سرنوشت ۴ ديپلمات ايراني در بيروت
ايسنا: الدستور به نقل از مقامات آگاه لبناني از احتمال به جريان افتادن پرونده  ديپلمات هاي ايراني ربوده شده در لبنان بعد از آزادي سمير جعجع خبر داد.اين روزنامه  اردني به نقل از اين مقامات كه نامي از آنها نبرد، افزود: نيروهاي لبناني تابستان سال ۱۹۸۲ به ربودن چهار ديپلمات ايراني متهم شده بودند.
به گفته  اين مقامات هياتي رسمي و مردمي از ايران به منظور بررسي اين مساله و تعيين سرنوشت ديپلمات هاي ايراني كه ممكن است كشته شده باشند و يا در صورت زنده بودن در اختيار اسرائيل باشند، عازم لبنان شده است.
اين مقامات اظهار داشتند: ايران مدارك معتبري را در اختيار دارد كه نشان مي دهد ديپلمات ها در اسرائيل هستند و دولت اسرائيل قصد دارد تا آنها را با ران آراد خلبان اسرائيلي و يا حداقل كسب اطلاعاتي از سرنوشت وي معاوضه كند.

با امضاي ۳۷ تن از نمايندگان
طرح صيانت از جايگاه مجلس تقديم شد
گروه سياسي: غلامعلي حداد عادل، رئيس مجلس شوراي اسلامي در آغاز جلسه علني ديروز گفت، دستيابي به فناوري صلح آميز هسته اي حق ملت ايران است و ديگر زمان بهانه جويي اروپا به پايان رسيده است.
وي افزود: دولت آينده ملزم به اجراي مصوبه مجلس در سال ،۸۳ مبني بر اجراي غني سازي اورانيوم است و ميان دولت و مجلس اختلاف نظري درخصوص غني سازي اورانيوم وجود ندارد و هر دو قوه صرف نظر از بهانه جويي هاي اروپا به دنبال دستيابي به فن آوري هسته اي است.
رئيس مجلس شوراي اسلامي با اشاره به تعليق داوطلبانه فعاليتهاي هسته اي از سوي جمهوري اسلامي ايران اظهار داشت: اروپا ديگر هيچ بهانه اي براي ابراز بي اعتمادي نسبت به صلح آميز بودن فعاليتهاي هسته اي ايران ندارد، ايران اين روزها در انتظار پيشنهاد سه كشور اروپايي براي ادامه فعاليت صلح آميز هسته اي خود است چرا كه ايران مدتهاست براي اثبات حسن نيت خود فعاليتهاي غني سازي را داوطلبانه تعطيل كرده است.
مصوبات جلسه علني مجلس
در جلسه علني ديروز مجلس شوراي اسلامي، نمايندگان لايحه موافقتنامه تأسيس مقر بين سازمان اسلامي آموزشي، علمي و فرهنگي (آيسسكو) را براي تأمين نظر شوراي نگهبان اصلاح كردند. براساس اين اصلاحيه هرگونه تغيير در مفاد اين موافقتنامه براساس توافق مشترك وزير امور خارجه و مديركل سازمان آيسسكو و تصويب مجلس شوراي اسلامي امكانپذير خواهد بود.
هم چنين، طرح فعال نمودن هيأت منصفه مطبوعات براي جلوگيري از تعطيلي، اصل ۱۶۸ قانون اساسي كه مورد ايراد شوراي نگهبان واقع شده بود مطرح و اصلاحات آن مورد تصويب قرار گرفت.
براساس اين اصلاحيه، طبق ماده ۳۶ قانون مزبور انتخابات هيأت منصفه هر دو سال يك بار در مهرماه جهت تعيين اعضاء هيأت منصفه در تهران به دعوت رئيس قوه قضائيه يا نماينده ايشان و با حضور ايشان يا نماينده وي، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، رئيس شوراي شهر، رئيس سازمان تبليغات اسلامي و نماينده شوراي سياستگذاري ائمه جمعه سراسر كشور و در مراكز استان به دعوت نماينده رياست قوه قضائيه و با حضور وي و مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي و رئيس شوراي شهر مركز استان، رئيس سازمان تبليغات و امام جمعه مركز استان يا نماينده وي تشكيل مي شود.
در جلسه روز گذشته همچنين فوريت طرح اصلاح ماده ۸۸ قانون تنظيم بخشي از مقررات مالي دولت مطرح و به تصويب رسيد. براساس ماده ۸۸ قانون مزبور دولت مي تواند تا پايان برنامه چهارم توسعه اماكن ورزشي دولت را به بخش خصوصي واگذار كند. نمايندگان در طرح خود اماكن ورزشي مناطق محروم را از اين قانون مستثني كردند.
در جلسه ديروز، اعتبارنامه عبدالرضا ترابي نماينده گرمسار به تصويب رسيد.
در جلسه روز گذشته همچنين كليات لايحه يك فوريتي الحاق موادي به قانون تنظيم بخشي از مقررات مالي دولت به تصويب رسيد .درصورت تصويب نهايي اين لايحه، دولت مكلف است بازپرداخت تعهدات ارزي را در قالب بودجه هاي سنواتي از مانده بدهي دولت به بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران متناسباً كسر نمايد.
طبق ماده دوم اين لايحه، به وزارتخانه ها، مؤسسات دولتي و شركت هاي دولتي اجازه داده مي شود براي اجراي پروژه هاي طرح هاي تملك دارايي هاي سرمايه اي ملي و استاني در قوانين بودجه سنواتي و سرمايه گذاري از محل منابع داخلي شركت هاي دولتي به نفع پيمانكاران داخلي طرف قرارداد نزد شبكه بانكي دولتي و غيردولتي كشور اعتبار اسنادي ريالي افتتاح نمايند.
هم چنين طبق ماده چهار لايحه مزبور به هيأت وزيران اجازه داده مي شود از كمك هاي بلاعوض سازمانها و مؤسسات بين المللي كه در آنها عضويت دارد و در قوانين بودجه سنواتي معين مي شود استفاده نمايد.
طرح صيانت از جايگاه مجلس ارائه شد
طرح صيانت جايگاه مجلس و نمايندگان و تسهيل انجام وظيفه نمايندگي با امضاي ۳۷ نماينده ارائه گرديد. اين طرح كه در كميسيون حقوقي و قضايي در حال بررسي است با هدف متناسب كردن جايگاه نمايندگان مجلس ارائه گرديده است.
در ماده يك اين طرح آمده است: با توجه به تفكيك و استقلال قواي سه گانه مملكت و نقش والا و مؤثر مجلس شوراي اسلامي در قانونگذاري و نظارت بر اجراي قوانين از ديگر وظايف مهم جايگاه نمايندگان همطراز وزيران به شمار مي آيد.
در ماده دوم اين طرح تصريح شده است: به منظور تسهيل انجام وظيفه نمايندگي و صيانت نماينده از توطئه ها و صحنه سازي هايي كه ممكن است براي ايجاد مانع در راه انجام وظيفه نمايندگان به عمل آيد، احضار و يا بازداشت نماينده مجلس شوراي اسلامي براي بازپرسي و يا هر يك از مراحل تحقيق و دادرسي در مراكز نيروهاي انتظامي، دادسرا، دادگاه و يا هر مرجع ديگري تنها با تصويب مجلس امكانپذير است. دعاوي مدني و مواردي كه مستقيم يا غيرمستقيم به انجام وظيفه يا حفظ حقوق عمومي توسط نماينده مربوط نيست از شمول اين قانون خارج است.
براساس ماده پنج در اين طرح نيز مشاور همچنين رئيس و كارمندان دفتر نماينده در طول دوره تصدي خودكارمند مجلس محسوب مي شوند، از بيمه استفاده مي كنند و حقوق و مزاياي خود را براساس نظام هماهنگ پرداخت حقوق كارمندان دولت مستقيماً از سوي مجلس دريافت مي دارند و چنانچه كارمند دولت باشند با پيشنهاد نماينده ذي ربط در دفتر نماينده مأمور به خدمت مي شوند.
در ماده شش تصريح شده است: نمايندگان مجلس شوراي اسلامي موظفند در ابتداي دوره نمايندگي صورتي از اموال غيرمنقول، سهام شركت ها و موجودي حسابهاي مختلف بانكي و پول نقد شامل سكه هاي طلا و ارز خارجي و ديگر اموال منقول با ارزش از قبيل اتومبيل و اشياء عتيقه متعلق به خود واقع در ايران و يا خارج از كشور را به مجلس گزارش دهند و همه ساله تا پايان دوره نمايندگي تغييرات آن را با ذكر توجيه قانوني به مجلس اعلام نمايند. براي نمايندگاني كه قبلاً نماينده بوده و صورت اموال خود را گزارش كرده اند اعلام تغييرات با ذكر توجيهات قانوني كافي است.

تجليل اهل فرهنگ و انديشه از خاتمي
003705.jpg
به منظور قدرداني از تلاش صادقانه و ارزنده حجت الاسلام والمسلمين سيدمحمد خاتمي در دوران رياست جمهوري و استقبال از حضور دوباره وي در عرصه فرهنگ و انديشه، نمايندگان گروه هاي اجتماعي، انجمن ها و نهاد هاي مدني و علمي و اهل فرهنگ و هنر، بعدازظهر ديروز در سالن بزرگ وزارت كشور مراسم «سلام خاتمي» را برگزار كردند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) اين مراسم، با حضور خاتمي و جمع زيادي از شخصيت هاي فرهنگي، هنري، اجتماعي، سياسي و دانشگاهيان به طور رسمي پس از پخش سرود رسمي جمهوري اسلامي ايران و تلاوت آياتي از قرآن مجيد آغاز شد.
سيد فريد قاسمي نويسنده و پژوهشگر،سخنان خود را با عبارت سلام بر سيد محمد خاتمي  شروع كرد و گفت: در عرصه فرهنگ و انديشه به بدرقه آمده ايم نه وداع. سلامي دوباره در آستانه راهي كه در جاي جايش هزاران دليل راه نشسته، دلايلي بايسته و رو به فرهنگ و اصالت و متانت و ديانت.
همچنين دكتر ايرج فاضل استاد دانشگاه و عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي مشخصه بزرگ خاتمي را كه او را مورد ستايش دوست و دشمن قرار مي دهد، شخصيت فرهيخته و بافرهنگ و اديب او دانست و خاطر نشان كرد: عنايت ويژه و بها دادن به نخبگان و بزرگان علم و هنر و فرهنگ از سوي خاتمي و در يك كلام حفظ شان انسان از مشخصاتي است كه در خاتمي قابل توجه است و هر انسان با انصافي با نگاهي به هشت سال گذشته نمي تواند گامهاي دولت را با بي تفاوتي در نظر نگيرد و اين واقعيت تلخي است كه دستگاههاي تبليغاتي نخواستند مردم به درستي از واقعيت بي مانندشان آگاهي پيدا كنند.وي افزود: خاتمي در عرصه بين المللي به ايران و ايرانيان عزت داد و با طرح گفتگوي تمدنها كه متاسفانه در داخل كشور خودمان كمترين توجه به آن شد در اين عرصه خوش درخشيد.
به گزارش ايسنا هوشنگ مرادي كرماني نويسنده و عضو فرهنگستان زبان و ادبيات فارسي نيز طي سخناني با تقدير از اهميتي كه خاتمي به كودكان و نوجوانان داده است، سخنراني خود را به عنوان يك اتومبيلران كه مسافرش خاتمي است انجام داد و در اين سخنراني به بيان ويژگي هاي شخصيتي خاتمي پرداخت.
كامبيز روشن روان رئيس خانه موسيقي نيز طي سخناني با سلام بر خاتمي اظهار داشت: راست آمدي، راست گفتي و راست افق رو برو را به انگشت اشارت نشان دادي. اينك ماييم و كلام سپاس. ماييم و روزگار فراق. ماييم و لحظه قدر. به خانه دوست آمده اي. دوست همراه و يار ما سيد محمد خاتمي.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) مجيد مجيدي كارگردان و فيلمساز نيزطي سخناني با بيان اينكه هنرمندان بگونه  ديگري و متفاوت از سياستمداران مي گويند و مي نويسند، اظهار داشت: امروز همه تلاش دارند از توانستن هاي شما تجليل و قدرداني كنند كه البته درست است اما من اجازه مي خواهم از نتوانستن هاي شما قدرداني كنم. نتوانستن هايي كه نمي خواستيد به هر قيمتي توانستن باشد.وي تأكيد كرد كه اين نتوانستن ها از درماندگي نبود كه عين جمع بستن با خدا بود.مجيدي خاطر نشان كرد: امروز شايد زود باشد، بايد كمي زمان بگذرد و فاصله اي ميان ما با رخدادها حادث شود تا صدق و سلامت و نيز اهميت عملكرد و وجود شما مشخص شود.وي يادآورشد: بغض شما در دومين دوره ثبت نام رياست جمهوري بغضي از ناگفته ها بود و چهره خندان امروز شما درس بزرگي است؛ آمدن به قدرت با چشم گريان و رفتن با لبي خندان.
در ادامه مراسم توديع سيد محمد خاتمي از سوي جامعه فرهنگي و انديشمندان كشور ، دكتر محمد حسين هاشمي حقوقدان و استاد دانشگاه طي سخناني با تأكيد بر اينكه نبايد ناكامي ها را به پاي ناكارآمدي گذاشت از درست انديشي به عنوان يك نعمت خدايي ياد كرد و اظهار داشت كه اين نعمت را درمورد خاتمي شاهد بوده ايم.
به گزارش ايسنا، وي ادامه داد: خاتمي با طرح گفت وگوي تمدنها طي هشت سال گذشته و با نهاد مند كردن قانون، نهالي با خون دل آبياري كرد كه امروز ريشه دوانده و به ثمر خواهد رسيد. در ادامه فاطمه راكعي به عنوان يك شاعر گريه خاتمي در دومين دوره ثبت نام رياست جمهوري را يادآور شد و قطعه شعري كه خود در اين دوران سروده بود را به عنوان گريه بي صداي خاتمي به اصلاح طلبان به عنوان ياران وي تقديم كرد.
حسين خسرو جردي نقاش و گرافيست نيز به نمايندگي از سوي قشري كه آنها را صبورترين، همراه ترين و بردبارترين جمعيت هنرمند ايران ناميد از نقاشان، مجسمه سازان، گرافيستها و كاريكاتوريست ها، عكاسان، خوشنويسان، نگارگران، تصويرگران و طراحان ايران نام برد و تأكيد كرد كه با شجاعت و بدون وحشت از قضاوتهاي كليشه اي بر شانه هاي استوار خاتمي بوسه مي زند و دستانش را به گرمي مي فشارد و در انديشه صلح جو و قلب آكنده از عشق به ايران خاتمي تعظيم مي كند.
يوسف سبوكي دانشمند و فيزيكدان نيز با تقدير از شعار آزادي مخالف از سوي خاتمي ابراز اميدواري كرد كه توفيق آنچه خاتمي داشت را ديگر بزرگان نيز پيدا كنند.وي خطاب به رئيس جمهور گفت: مرد انصاف هستيد، نيك گفتار و نيك كردار بوده ايد و براي كشور در صحنه بين الملل اعتبار آفريديد.وي گفت: خاتمي را خوش استقبال كرديم و چه خوش تر بدرقه مي كنيم.
در ادامه اين مراسم اشرف گرامي زادگان و الهه براهي از فعالان عرصه هاي غير دولتي و نهادهاي مدني با بيان اينكه طرح جامعه مدني و توجه خاتمي به اين امر از دستاوردهاي ارزشمند دولت اصلاحات بوده است به سخناني در اين زمينه پرداختند.
به گزارش ايسنا در ادامه اين مراسم ايرج راد از هنرمندان تئاتر طي سخناني اظهار داشت:  ما هميشه و همواره به شما سلام كرده ايم زيرا ما به خاتمي كه در وزارت ارشاد بود، خاتمي بعد از وزارت ارشاد و خاتمي در دوره رياست جمهوري سلام مي كنيم. خاتمي كه يار و ياور ما بود و هميشه به هنرمندان احترام گذاشت.
هر زمان خواستيم در مراسم ما حضور يافت و هر كس از ميان رفت بدون دعوت به مراسم او آمد و با ما گريست. ما شما را با تمام وجود دوست داريم.وي تأكيد كرد: ما امروز سفارشي نيامده ايم بلكه آمده ايم به خاتمي عزيز، بزرگ و حامي هنرمندان سلام بگوييم.سلام بر شما كه به وجود آورنده خانه هاي مختلف هنر بوديد.
در ادامه مراسم توديع سيد محمد خاتمي از سوي اهالي فرهنگ و هنر و انديشه، كورش نيكنام نماينده اقليت هاي ديني در مجلس شوراي اسلامي طي سخناني با قرائت اين شعر كه «آن سفركرده كه صد قافله دل همره اوست هركجا هست خدايا به سلامت دارش» بر خاتمي به عنوان بزرگ مرد تاريخ معاصر ايران درود فرستاد.
به گزارش ايسنا، نرگس كريمي خواهر عارف شهيد حاج داود كريمي نيز طي سخناني اظهار داشت: شما در هر عرصه وارد شديد جلوه هاي رسول اكرم را به ما نشان داديد. همه اينها از درون شما جوشيد و براي ما اين باب باز شد كه ما نيز مي توانيم موفق شويم. شما فرهنگ ايثار را در برابر ما گشوديد و آموختيد براي رسيدن به هدف نبايد حالت خصمانه داشت. شما باب اخلاق انساني را به روي ما، ملت ما و جامعه جهاني باز كرديد.
يادآوري كرديد مسئله مهم بعثت پيامبر و مكارم اخلاقي كه پيامبر براي اتمامش آمده بود. شما در دوره وانفساي بحران اخلاقي، اخلاق را به بشريت معرفي كرديد تا بشريت معناي اخلاق و فضيلت اخلاقي را بفهمند و اخلاق انساني كه در سطح جهاني حذف شده يا كمرنگ شده بود را احيا نموديد.
خانيكي؛ حجاريان، شركا، صفايي فراهاني، عبدالعلي زاده، شيركوند و شريف زادگان از ديگر حاضران در اين مراسم بودند.
در زمان سخنراني اين افراد، كودكان خردسال با رساندن خود به رئيس جمهور روي وي را مي بوسيدند كه رئيس جمهور نيز به آنها ابراز لطف مي كرد.به دليل كمبود وقت همه كساني كه قرار بود در اين مراسم سخنراني كنند موفق به سخنراني نشدند.
خاتمي: هيچ حركتي اگر به سوي عدالت جهت نداشته باشد
حركت پويايي نخواهد بود
در انتهاي مراسم سيد محمد خاتمي طي سخناني ضمن تشكر از حاضران گفت:ما تلاش كرديم كه از موضع دين از آزادي دفاع كنيم و گفتمان جهان را تحت تاثير قرار دهيم كه حركت اصلاحي شما مردم در اين زمينه موفق بوده است.
رئيس جمهور در بخشي از سخنانش همچنين با بيان اين كه در ايران سانسور هست، يادآور شد: تلاش كرده است كه سانسور را ضابطه مند كند و سليقه در اعمال منع به حداقل برسد.
رئيس جمهور هم چنين از برخي از اصلاح طلبان نيز انتقاد كرد كه دچار شعار زدگي مفرط شدند و اولويت ها را درك نكردند و روح قهرمان پرستي را دامن زدند.
رئيس جمهور همچنين در بخش ديگري از سخنانش با تأكيد بر اينكه روح همه مردم روح عدالت خواه است؛ اظهار داشت: هيچ حركتي اگر به سوي عدالت جهت نداشته باشد و فقط دين يا آزادي ويا شكم و نان را مطرح كند، حركت پويايي نخواهد بود.
وي تقدير تاريخي انسان امروز را مردم سالاري دانست و تأكيد كرد كه هيچ قومي را نمي توان يافت كه ميل به مردم سالاري نداشته باشد.
رئيس جمهور در بخش ديگري از سخنان خود با تأكيد بر اينكه قهرمان پرستي حاصل استبداد زدگي است اين مشكل را از جمله مسائل بر سر راه اصلاحات دانست و يادآور شد كه اين ملت است كه بايد خود را قهرمان بداند و كسي را كه قدرت به دست مي گيرد خدمتگزار خود بداند نه قهرمان.
خاتمي با اشاره به دغدغه هاي فردي كه در جامعه اي به قدرت مي رسد و بايد همه مسايل را به صورت همه جانبه در نظر بگيرد و نمي تواند تنها برخي خواست هاي جامعه را ببيند اين سئوال را مطرح كرد كه دريك جامعه فقير ناتوان كه توان توليد ثروت را ندارد كدام آزادي و كدام استقلال؟

شكاف در چپ سنتي
ياسرمرادي
اين روزها خبر جدايي رسمي كروبي از مجمع روحانيون مبارز جزو مهمترين اخبار روزنامه ها مي باشد.
كساني كه وقايع سياسي سال ۶۶ و جدايي مهدي كروبي، سيد محمود دعايي، جلالي خميني از جامعه روحانيت مبارز و تأسيس مجمع روحانيون توسط اين افراد را به خاطر دارند به اين واقعه به سادگي نمي نگرند.
جريان چپ سنتي كه در اوايل انقلاب به افراد تندرو، اصول گرا و سنت شكن معروف بودند تا سال ۶۸ اكثر مراكز قدرت را در اختيار داشتند و از اين رو تصميم گرفتند كه از تشكل  مادري خود انشعاب كنند تا منسجم تر فعاليت هاي خود را دنبال كنند، اما پس از مدتي مردم به جريان ديگري روي آوردند و چپ سنتي مجبور به كناره گيري از عرصه سياست شد.
عبد ا... نوري و سيد محمد خاتمي در دولت سازندگي حاضر شدند. مجيد انصاري و برخي ديگر از اعضا هم به مجلس رفتند، موسوي خوئيني ها روزنامه سلام را تأسيس كرد و نهايتاً مهدي كروبي فارغ از عرصه هاي مختلف به دبيركلي مجمع روحانيون پرداخت و كارهاي اين تشكل را سامان داد.
كروبي در انتخابات رياست  جمهوري ۷۶ هم ابتدا به دنبال ميرحسين موسوي رفت و بعد از امتناع وي از محمد خاتمي خواست تا در صحنه حاضر شود و خود سعي كرد در مجلس ششم به ايفاي وظيفه بپردازد. در انتخابات امسال هم باز به سراغ ميرحسين موسوي رفت اما پس از امتناع مجدد وي تصميم گرفت كه خود براي اولين بار شخصاً وارد ميدان انتخابات رياست جمهوري شود اما اين اقدام وي واكنش هاي مختلفي را به دنبال داشت. همفكران او در مشاركت و مجاهدين انقلاب پس از اعلام كانديداتوري وي، مصطفي معين را به عنوان كانديداي خود وارد ميدان كردند تا به كروبي نشان دهند كه اختلافات آنها ريشه اي تر از آن است كه امكان ائتلاف براي آنها وجود داشته باشد.
اما برخورد تعجب آميز براي كروبي نحوه موضع گيري اعضاي مجمع روحانيون بود. كروبي خود در اين باره  چنين مي گويد: «متأسفانه از چند ماه قبل عده اي تلاش كردند اين مجمع را متلاشي كنند از جمله در مورد كانديداتوري اينجانب برخوردي خارج از صداقت و الزامات حزبي انجام دادند... اما ظاهراً كساني كه از تأثير برخوردهاي اينجانب نگران هستند، مايلند مرا به درگيري هاي درون حزبي مشغول نمايند و آنها در حاشيه امن اهداف خود را پيگيري نمايند.»
اصولاً در كشور ما احزاب فعاليت خود را در راستاي اهداف انتخاباتي دنبال مي كنند و مجمع روحانيون هم از اين قاعده مستثني نيست اما اين تشكل روحاني در آستانه انتخابات رياست جمهوري كارآيي خاصي را براي دبيركل خود نداشت.
موسوي خوئيني ها، سيد محمد خاتمي، محمدعلي ابطحي، موسوي بجنوردي و بسياري ديگر از اعضاي مجمع روحانيون در انتخابات حاضر به حمايت از دبيركل خود نشدند و يا سكوت پيشه كردند و يا تلويحاً از هاشمي يا معين حمايت كردند. البته كار به اينجا ختم نشد و افرادي نظير مجيد انصاري حتي از كروبي انتقاد كرده و از هاشمي رفسنجاني حمايت كردند. همين امر كروبي را بر اين داشت كه مجمع روحانيون را ترك كند چرا كه حزبي كه چنين وضعيتي دارد و هيچ گونه انسجامي حتي در آستانه انتخابات را از خود نشان نداده است ارزشي براي وقت گذاشتن و ادامه فعاليت ندارد. البته كروبي امروز به يك نصيحت قديمي همرزم خود يعني مهدوي كني هم پي برده است و سختي كار حزبي در يك تشكل روحاني را درك نموده چرا كه احزابي كه از روحانيون مختلف تشكيل مي شوند به علل مختلفي ويژگي هاي خاصي را براي خود دارند. آيت ا... مهدوي كني دبيركل جامعه روحانيت مبارز هم رسماً و تلويحاً بيان داشته كه روحانيون نبايد كار حزبي كنند و از اين رو جامعه روحانيت را به عنوان يك حزب در كميسيون ماده ۱۰۰ احزاب ثبت نكرده است.
وي بر اين باور است كه روحانيت يك تشكل فراگير و در عين حال خاصي است و نبايد در قالب هاي محدود حزبي به مردم ارائه شود ولي كروبي برخلاف اين نظر، مجمع روحانيون را به عنوان يك حزب ثبت كرد. البته كروبي در حزب جديد خود تا به حال از چهره هاي غيرروحاني استفاده كرده و صرفاً رسول منتجب نيا را همراه خود به اين حزب برده است.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |