شنبه ۱۵ مرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۶۶ - Aug 6, 2005
مجلس بررسي مي كند
طرح افزايش يك روز به تعطيلي عيد سعيد فطر
004083.jpg
گروه اجتماعي: افزايش يا كاهش تعطيلات و يا مناسبت هايي كه مي توانند به تعطيلات اضافه شوند، از موضوعات مورد بحث در سال هاي اخير است. ازجمله اين مباحث افزودن به تعطيلي پايان ماه مبارك رمضان است. در اغلب كشورهاي اسلامي، پايان ماه مبارك رمضان را سه روز تعطيل اعلام كرده و مردم اين كشورها عيد سعيد فطر را نه در يك روز، بلكه طي چند روز جشن مي گيرند.
اين بحث در كشورمان هم طي دو، سه سال گذشته مطرح شده و احتمال افزايش تعطيلات در پايان ماه مبارك رمضان وجود دارد. در همين ارتباط خبرگزاري ايسنا با رئيس كميسيون اجتماعي مجلس گفت وگو كرده است. حاصل اين گفت وگو، اين احتمال را كه تعطيلات پايان ماه مبارك به چند روز (علاوه بر روز عيد فطر) افزايش يابد تقويت مي كند.
بنا بر اين گزارش رئيس كميسيون اجتماعي مجلس شوراي اسلامي از بررسي طرح نحوه تعطيلي عيد سعيد فطر در برخي از استان هاي مركزي كشور خبر داد و گفت: كميسيون اجتماعي درصدد است تا به جاي تعطيلي روزهايي كه مناسبت دومي مانند ۱۲ فروردين و ۲۲ بهمن در كشور دارند، يك روز به تعطيلي عيد سعيد فطر بيفزايد.
عبدالرضا مصري نماينده مردم كرمانشاه در خانه ملت با بيان اين مطلب به خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) افزود: علي رغم اخباري مبني بر اين كه از تعطيلي روزهايي مانند مبعث، ۱۳ رجب و عيد غدير خم، كاسته و به تعطيلي عيد فطر افزوده خواهد شد، كميسيون اجتماعي چنين اقدامي نخواهد كرد و تنها روزهايي كه مناسبت دوم در كشور دارند را مدنظر قرار مي دهد.
اين نماينده مجلس شوراي اسلامي همچنين با اشاره به نظر منيره نوبخت عضو شوراي انقلاب فرهنگي درخصوص برگزاري جشني براي معرفي دختران نمونه گفت: اگر خانم نوبخت قصد برگزاري چنين جشني را دارند، قطعا براي عملي كردن آن به طور عمومي و هميشگي بايد در پي ارايه طرح و يا لايحه به مجلس باشد تا طبق قانون عمل شود.
وي افزود: اما اگر قصد انجام آن به طور حقيقي و نه حقوقي است، بايد در قالب NGO باشد.
مصري هرگونه اقدامي در اين خصوص را نيز مثبت ارزيابي كرد و گفت: بهتر است كه كشور همواره در همه زمينه ها شايسته ها را معرفي كند.
رئيس كميسيون اجتماعي مجلس همچنين از تصويب لايحه اصلاح قانون افزايش مستمري والدين شهدا مصوب سال ۱۳۷۵ نيز خبر داد و گفت: طبق تصويب كميسيون، مستمري والدين شهدا كه برابر با حداقل حقوق مصوب در سال ۷۵ بود به ۵/۱ برابر حداقل حقوق رسيد.
به گفته نماينده مردم كرمانشاه در خانه ملت طرح عظيم زكات هم در كميسيون اجتماعي تصويب شد تا براي شوراي عالي كه متشكل از چند تن از وزرا، نماينده ولي فقيه در كميته امداد و حجت الاسلام قرائتي است، زمينه اي فراهم شود كه از جمع آوري زكات، به امور فقرا رسيدگي شود.

ظرفيت كاروان هاي حج تمتع اكثر استان ها تكميل شده است
ايلنا: ظرفيت كاروان هاي حجم تمتع در اكثر استان ها تكميل شده و نيازي به اعلام رديف بعدي ذخيره ندارند.
روابط عمومي سازمان حج و زيارت اعلام كرد: با توجه به اطلاع رساني خوبي كه انجام شده، امسال نسبت به سال هاي قبل بسيار جلوتر هستيم و ظرفيت كاروان هاي حج تمتع اكثر استان ها تكميل شده است و در برخي استان ها ليست انتظار نيز باز شده است.
برابر اعلام اين روابط عمومي براي اعلام رديف هاي بعدي هفته آينده نشستي برگزار خواهيم كرد كه در اين نشست، اطلاعات كامل استاني را بررسي مي كنيم و در صورت نياز روزهاي ۲۲و۲۳ مرداد ماه رديفهاي بعدي را اعلام خواهيم كرد.همچنين مديرروابط عمومي سازمان حج و زيارت در خصوص فروش فيش حج، گفت: اصلا فروش فيش حج نداريم.

قانون ممنوعيت قليان دو ماه ديگر ابلاغ مي شود
گروه اجتماعي: طرح ممنوعيت استفاده از قليان درحالي از سوي مسئولان سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و وزارت بهداشت مورد تأييد قرار مي گيرد كه تا دو ماه ديگر نمايندگان مجلس پس از تصويب نهايي آن را ابلاغ خواهند كرد.
علي اصغر فرشاد مديركل سلامت محيط و كار وزارت بهداشت درمورد محتواي اين قانون گفت : براساس اين قانون عرضه هرگونه مواد دخاني ازجمله قليان در اماكن عمومي ممنوع مي شود و به شدت با متخلفان اين قانون برخورد مي شود و ايران پس از ابلاغ قانون كنترل دخانيات به كنوانسيون جهاني كنترل دخانيات خواهد پيوست.مديركل سلامت محيط كار وزارت بهداشت با اعلام اين مطلب به خبرگزاري فارس گفت: مصوبه اخير دولت درمورد اجازه عرضه قليان در قهوه خانه ها، نسبت به قانون مصوب مجلس ضعيف تر است و قانون حاكم است بنابراين پس از ابلاغ قانون جديد به طور طبيعي قانون جديد در كشور ساري و جاري مي شود و مصرف و عرضه قليان در اماكن عمومي به شدت ممنوع مي شود.
فرشاد با ارائه يك راه حل براي سيگار يها گفت: اگر كسي مي خواهد قهوه خانه اي راه اندازي كند و در آن به عرضه قليان بپردازد بايد در و ديوار آن را كاملا سياه كند و بپوشاند تا تبليغ قليان و مواد دخاني محسوب نشود و حتما بايد بنويسد كه اين محل مخصوص سيگاري هاست و افراد غيرسيگاري را پذيرايي نمي كنيم و به نوعي مغازه را تزئين كند كه تبليغ محسوب نشود، اگر اين كار را بكند اشكالي ندارد فقط در چنين شرايطي مصوبه دولت درمورد عرضه قليان قابليت اجرا خواهد داشت.
دكتر پزشكيان وزير بهداشت نيز مخالف تصويب طرح لغو ممنوعيت مصرف قليان در سفره خانه ها است .وي به واحد مركزي خبر گفت: مصوبه اخير دولت اشتباه و غيرقابل قبول است. از لحاظ علمي مسئولان، عملي را كه در محيطي باعث آسيب رسيدن به ديگران مي شود بايد ممنوع كنند. هم اكنون در بيشتر كشورهاي جهان كشيدن سيگار در مجامع عمومي ممنوع است .
حسين مرعشي به عنوان رئيس سازماني كه چندي پيش پيشنهاد استعمال قليان در سفره خانه ها را داده بود در گفت وگو با فارس گفت: طرحي اخيرا دولت به مجلس ارائه داده كه به موجب آن مصرف دخانيات از جمله قليان در اماكن عمومي ممنوع اعلام شده است و بايد مكان هايي براي استفاده دخانيات مانند سيگار و قليان اختصاص يابد تا مصرف اين نوع مواد به ساير مردم آسيب نرساند كه سازمان نيز با اين طرح مخالفتي ندارد و در حال حاضر اين طرح در شور اول مجلس به تصويب رسيده است.
وي درخصوص توجه به حوزه گردشگري در دولت جديد گفت: همه امكانات و ابزارها براي يك جهش بلند در حوزه صنعت گردشگري كشور آماده است و هيچ چيز پنهاني در فهرست برنامه هاي اين سازمان وجود نداشته و همه چيز به طور شفاف در اختيار رسانه ها، مردم و جامعه مرتبط با اين حوزه قرار گرفته است.

ايرانيان خارج از كشور نام هاي ايراني را مي پسندند
ايلنا: مديركل ثبت احوال امور خارجه گفت: ۹۷ درصد ايرانيان مقيم خارج، اسامي ايراني و مذهبي براي فرزندان خود انتخاب مي كنند.اسماعيلي در اين باره توضيح داد: براساس ماده ۲۰ قانون ثبت احوال كه ويژه اتباع ايراني مقيم خارج است، انتخاب اسم برعهده والدين گذاشته شده است.وي افزود: انتخاب اسامي خارجي براي فرزندان ايرانيان مقيم خارج كه فرهنگ خارجي را ترويج كند، ممنوع است و اين قانون براي همه ايرانيان لازم الاجرا است.

نام گذاري يك خيابان در ژاپن به نام سردشت
واحد مركزي خبر: به منظور اعلام همدردي مردم ژاپن با اهالي شهر سردشت كه در سال ۶۶ مورد بمباران شيميايي رژيم صدام قرار گرفته است يك خيابان در شهر هيروشيما به نام سردشت نام گذاري مي شود.رئيس انجمن دفاع از حقوق مصدومان شيميايي سردشت كه به عنوان نماينده مصدومان شيميايي براي شركت در مراسم شصتمين سالگرد بمباران اتمي هيروشيما عازم اين شهر مي شد گفت: مردم هيروشيما در پاسخ به اقدام شهروندان سردشتي كه يكي از خيابان هاي شهر را به نام هيروشيما نام گذاري كرده بودند تصميم گرفته اند همزمان با سالگرد بمباران اتمي هيروشيما يك خيابان را به نام سردشت نام گذاري كنند.

تصويب قانون جديد مهاجرت در يونان
واحد مركزي خبر: پارلمان يونان پنج شنبه قانون جديدي در زمينه مهاجرت به تصويب رساند.به موجب قانون جديد يونان تنها مهاجراني كه به صورت قانوني وارد اين كشور شده اند و رواديد آنها قانوني و معتبر است مي توانند وضعيت خود را در اين كشور قانوني كنند.

مردان چاق بيشتر كچل مي شوند
مهر:پژوهش هاي انجام شده توسط محققان نشان مي دهد كه مردان چاق بيش از ساير مردان به طاسي و ريزش مو دچار مي شوند، پس براي جلوگيري از طاسي و ريزش مو، وزن خود را در حد متعادل نگه داريد.محققان به تازگي با انجام آزمايش هاي هورموني در افراد چاق دريافته اند كه ميزان طاسي سر در مردان در مقايسه با مردان با وزن متعادل و لاغر بيشتر است.بر پايه اين گزارش، بر اساس تحقيقات انجام شده عواملي نظير عوامل ژنتيكي، اختلال تيروئيد، كم خوني و اختلالات هورموني از جمله علت هاي مهم در ايجاد طاسي در افراد مختلف به ويژه مردان است.

گردشگران از فرانسوي ها ناراضي اند
واحد مركزي خبر: نتايج يك تحقيق نشان مي دهد باتوجه به علاقه گردشگران خارجي به فرانسه سالانه هفتاد و پنج ميليون نفر به اين كشور سفر مي كنند.به گزارش شبكه پنجم تلويزيون فرانسه نتايج اين تحقيق نشان مي دهد كه فرانسه به ويژه پاريس در صدر مكان هاي توريستي مورد علاقه گردشگران قرار دارد.نتايج اين تحقيق همچنين نشان مي دهد گردشگران از رفتار و برخورد مردم فرانسه ناراضي هستند و آنها مردم فرانسه را افرادي سرد و بي روح توصيف مي كنند.

بيكاري در امارات رو به گسترش است
ايرنا: آهنگ رشد سريع بيكاري در كشور امارات عربي متحده از راه حلهاي جزئي كه در اين ارتباط ارائه مي شود، پيشي گرفته و مسئولان اين اميرنشين را با مخاطره جدي جمعيت جوان بيكار مواجه ساخته است.تازه ترين اطلاعات منتشرشده حاكي است: اين كشور درحاشيه خليج فارس از نارسايي درجذب بيكاران درسالهاي اخير رنج مي برد و مقامهاي امارات براي چاره انديشي در اين خصوص تلاش مي كنند.
بررسي وضعيت بيكاري در امارات حاكي از ويژگي دوگانه آن در اين كشور است، بخش اول شهروندان و افراد بومي و بخش دوم شامل اتباع خارجي مي شود.برخي گزارشها ميانگين بيكاري در امارات را ۲‎/۴درصد در سال ۲۰۰۴اعلام كرده اند، اما متوسط بيكاري در ميان افراد بومي اين كشور ۶‎/۵درصد تعيين شده است.

طواف با دفاع
004086.jpg
عباس اسدي
امروز پانزدهم مرداد مصادف با شهادت بزرگمرد تيزپرواز هشت سال دفاع مقدس است؛ همو كه پرواز تا ابديت را تجربه كرد و تا بي نهايت اوج گرفت. او كه لباس بسيجي فخرش و رفتارهاي بسيجي گونه و مردمي وجه غالب ارتباطاتش با سايرين بود. آري سرلشكر خلبان عباس بابايي از وفادارترين افسران ارتش جمهوري اسلامي ايران، فرماندهي فروتن و صميمي كه تنها و تنها دل در گرو مردم و باورهاي ديني و حراست بي چون و چرا از ميهن داشت.
او با تاسي از سرور و سالار شهيدان حضرت حسين بن علي (ع) كه در سال ۶۱ هجري طواف خانه خدا را رها كرد و به سرزمين نينوا آمد تا با ظلم و ستم و بي عدالتي و نابرابري مبارزه كند در سال ۱۳۶۶ شمسي از كاروان حج تمتع فاصله گفت و با ماندن در وطن به آزاديخواهان و مبارزان پيام داد كه امروز حج و طواف ما بر گرد خانه خدا، همان ايستادگي و مقاومت و سلحشوري از براي حراست از مرزهاي ميهن اسلامي و عقب راندن دشمن زبون از خاك پاك اين سرزمين است.
نقل شده است در سال ،۱۳۴۸ در حالي كه در رشته پزشكي پذيرفته شده بود داوطلب تحصيل در دانشكده خلباني نيروي هوايي شد. پس از گذراندن دوره آموزشي مقدماتي خلباني، براي تكميل دوره، به كشور آمريكا اعزام شد در اين مدت، دوره آموزش خلباني هواپيماي شكاري را با موفقيت به پايان رساند و پس از بازگشت به ايران در سال ،۱۳۵۱ با درجه ستوان دومي در پايگاه هوايي دزفول مشغول به خدمت شد.
سرلشكر خلبان عباس بابايي پس از فداكاري هاي فراواني در طول دوران دفاع مقدس در هشتم ارديبهشت سال ۱۳۶۶ به درجه سرتيپي رسيد و در پانزدهم مرداد همان سال در حالي كه به درخواست ها و خواهش هاي پي درپي دوستان و نزديكانش مبني بر شركت در مراسم حج آن سال پاسخ منفي داده بود مصادف با روز عيد قربان در حين عمليات برون مرزي اوج گرفت و به شهادت رسيد. شهيد سرلشگر خلبان عباس بابايي در هنگام شهادت ۳۷ سال سن داشت. از او يك فرزند دختر به نام سلما و دو فرزند پسر به نام هاي حسين و محمد به يادگار مانده است. يادش گرامي و راهش پررهرو باد.

نحوه اعتراض كنكوري ها اعلام شد
گروه علمي فرهنگي: معاون اجرايي سازمان سنجش آموزش كشور با تأكيد بر صحت نتايج آزمون سراسري، گفت:كليه نتايج آزمون سراسري به صورت كلي و حتي موردي بررسي شده و سازمان سنجش نسبت به صحت اين نتايج اطمينان كامل دارد.
دكتر حسين توكلي در گفت وگو با ايسنا اظهار كرد: با اين حال اگر داوطلبي نسبت به نتايج درج شده در كارنامه خود سؤالي دارد، مي تواند با ارسال فتوكپي كارنامه خود نسبت به دريافت پاسخ از سازمان سنجش اقدام كند.
دكتر توكلي در خاتمه خاطرنشان كرد: داوطلبان مي توانند فتوكپي كارنامه به همراه سوال مورد نظر را به صورت پست به روابط عمومي سازمان سنجش ارسال كنند و سازمان نيز ظرف مدت يك هفته پس از دريافت سوال نسبت به پاسخگويي به آن اقدام كند.

تهيه فهرست تمام مدارس داراي
قابليت تغيير كاربري به تجاري
ايسنا:شوراي آموزش و پرورش شهر تهران مصوب كرد ليست كليه مدارس داراي قابليت تغيير كاربري به تجاري تهيه شود تا با هماهنگي لازم تغيير كاربري آنها در كميسيون ماده ۵ مطرح شود.
به دنبال طرح فروش مدرسه كمال الملك، آيت الله سعيدي و غفاري منطقه ۷ آموزش و پرورش شهر تهران در اجراي بند ۴ ماده ۱۳ قانون شوراها، شوراي آموزش و پرورش شهر تهران مصوب كرد تا در جلسه آتي ليست كليه مدارسي كه قابليت تغيير كاربري دارند، تهيه و برنامه يكساله در كميته هاي زيرمجموعه شورا حداكثر تا آذر ماه ۸۴ براي سال ۸۵ ارائه شود.

آبياري مزارع با فاضلاب موجب شيوع وبا در كشور مي شود
فارس: مدير كل دفتر سلامت محيط و كار وزارت بهداشت گفت:  بزرگترين نگراني ما در مورد شيوع وبا در كشور آبياري مزارع صيفي در برخي استانهاي كشور با فاضلاب است كه به همه فرمانداري ها و دانشگاههاي علوم پزشكي هشدار داده ايم كه با جديت با اين مسأله برخورد كنند.
علي اصغر فرشادگفت: در زمان حاضر كميته پيشگيري از بيماري هاي منتقله از آب و مواد غذايي در همه دانشگاههاي علوم پزشكي به حالت آماده باش درآمده و نمونه گيري از آب با دوره هاي زماني كوتاه تر به طور مستمر انجام مي شود.
فرشاد ادامه داد: تمام آب موجود در شبكه هاي آب شهري و روستايي كنترل شده است و با تلاش نيروهاي ناظر وزارت نيرو، شركت آب و فاضلاب و نيروهاي بهداشت محيط وزارت بهداشت كنترل مي شود ،به همين علت شهروندان در استفاده از آب هاي شبكه نگراني نداشته باشند اما آبهايي كه از راههايي غير از شبكه سراسري به دست مي آيند مطمئن نيست و حتماً بايد قبل از مصرف جوشانده شود. مدير كل دفتر سلامت محيط و كار وزارت بهداشت گفت: در مناطقي از كشور كه موارد بيشتري از وبا مشاهده شده مانند قم، قزوين، كرج و حتي استان گلستان كه اخيراً با سيل مواجه شده وضعيت نگران كننده تر است و به سرعت تيم هاي كنترل كننده از تهران اعزام شده اند و تاكنون مشكل حادي از سوي آنان گزارش نشده است.

تغييرات ظرفيتي در خوابگاه هاي دانشجويي
ايلنا: مديركل خوابگاه  هاي كوي دانشگاه تهران، از افزايش خوابگاه هاي دخترانه در سال تحصيلي ۸۴-۸۵ خبر داد.دكتر عليرضا نجات صاحبي گفت: با توجه به بالارفتن ظرفيت پذيرش دانشجو در دانشگاه  ها، ظرفيت خوابگاه  هاي دخترانه نيز افزايش مي  يابد.وي تصريح كرد: براي سال تحصيلي ۸۴ -۸۵ خوابگاه  هاي دخترانه خارج از كوي كه در سطح شهر قرار دارند، جمع  آوري شده و به خوابگاه  هاي پسرانه تبديل خواهند شد.نجات صاحبي در پايان تصريح كرد:در مجموع به ظرفيت خوابگاه  هاي پسران براي سال تحصيلي ۸۴-۸۵ اضافه نشده و مشابه سال  هاي قبل است؛ ولي ظرفيت اسكان دانشجويان دختر خوابگاه  ها نسبت به سال گذشته ۵۰۰ نفر اضافه شده است.

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |