شنبه ۱۵ مرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۶۶ - Aug 6, 2005
در ميدان تهرانسر
ساختمان شهرداري منطقه ۲۱ تهران افتتاح شد
گروه شهري- جمشيدپور اسكندر: ساختمان جديد شهرداري منطقه ۲۱ تهران با حضور سرپرست شهرداري افتتاح و مورد بهره برداري قرار گرفت.
دكتر علي سعيدلو در حاشيه ديدار با شهروندان منطقه ۲۱ و افتتاح ساختمان جديد اين منطقه از حريم شهر به عنوان ذخاير شهر ياد كرد و افزود: با توجه به اينكه پاشنه جمعيتي تهران روز به روز افزايش مي يابد، شيوه مديريت، مناطق حاشيه اي و داراي حريم بايد مبتني بر آينده نگري و در عين حال پاسداري و صيانت از حقوق شهر و شهروندان باشد.
وي افزود: اصولا مناطق حاشيه اي نسبت به ساير مناطق مركزي با پديده ها و ناهنجاريهايي از جمله ساخت و سازهاي غيرمجاز، مهاجر پذيري، تغيير كاربريهاي غيرقانوني واحدها و... روبه رو هستند كه به منزله تهديد منافع عمومي شهروندان و شهر تلقي مي شود و از اين رو مديريت شهري بايد با اتخاذ شيوه ها ي مناسب از بروز نابساماني ها جلوگيري كنند.
وي گفت: موضوع حريم شهرها از جمله حريم شهر تهران از چنان اهميتي برخوردار است كه به دليل ابعاد تاثيرگذار و چندبعدي بودن آن، بايد تصميمات كشوري درباره آن اتخاذ شود.
كنترل و ساماندهي حاشيه شهر
همچنين معاون خدمات شهري شهرداري تهران در گفت وگو با فارس، حاشيه نشيني را از آفت هاي مهم و جدي كلان شهرها دانست و گفت: با توجه به آثار زيانبار امنيتي، اجتماعي و فرهنگي ناشي از حاشيه نشيني بايد از توسعه بيش از پيش آن در شهر ها جلوگيري و ساماندهي شود.
محمد جواد محمدي زاده منطقه ۲۱ را يكي از مناطق درگير با معضل حاشيه نشيني عنوان كرد و گفت: با وجود آنكه منطقه ۲۱ تهران به لحاظ منطقه اي، ملي و بين المللي جايگاه ويژه اي دارد اما خدمات كمتري دريافت مي كند.
وي افزود: منطقه ۲۱ با توجه به پتانسيل هاي اقتصادي كه دارد در مدت زمان كوتاهي خود را بايد با ساير مناطق همطراز كند و تحقق اين امر نيازمند تقويت ظرفيت هاي مديريتي آن است.وي وجود شبكه هاي بزرگراهي اطراف منطقه را يكي از پتانسيل هاي مهم و موثر در منطقه عنوان كرد وگفت: حضور بخشهاي لجستيكي مراكز نظامي و كاركردهاي حساس آنها در سيستم دفاعي كشور و وجود مراكز صنعتي مهم از ديگر عواملي است كه ضرورت توجه ويژه به منطقه را ايجاب مي كند.
وي خاطرنشان كرد: منطقه ۲۱ بواسطه موقعيت جغرافيايي يكي از مناطق بسيار مناسب براي ايجاد مراكز تفريحي، پاركهاي بزرگ و شهربازي است كه مسئولان منطقه مي توانند با ظرفيت  سنجي و جذب بخش خصوصي، زمينه هاي لازم رابراي ايجاد مراكز ورزشي و تفريحي فراهم كنند
گفتني است ساختمان جديد شهرداري منطقه ۲۱ با صرف هزينه اي حدود ۳ ميليارد و ۱۰۰ ميليون تومان در هفت طبقه ساخته شده است. با بهره برداري از اين ساختمان، ساكنان منطقه ۲۱ مي توانند به اين مركز واقع در ميدان تهرانسر مراجعه كنند.

با بازيافت يا پرداخت جزاي نقدي تا سقف ۱۰۰ ميليون ريال
توليدكنندگان پسماندها به جبران هزينه آلودگي ملزم شدند
004062.jpg
معاون محيط زيست انساني سازمان حفاظت محيط زيست از فهرست اقلامي خبر داد كه بايد پسماندهاي آنها توسط توليدكنندگان بازيافت شده و يا ۵/۰ در هزار ارزش آنها همزمان با فروش و يا ورود، به صندوق ملي محيط زيست پرداخت شود.
دكتر يوسف حجت در گفت و گويي با ايسنا، اين فهرست را بر اساس آيين نامه اجرايي قانون مديريت پسماندها شامل مواد پليمري از قبيل پلاستيكها، PET و لاستيك، كالاهاي شيشه اي، كريستال، اشياي ساخته شده از فلزات ساده و آلياژي، اشياي ساخته شده از چوب و نئوپان، كالاهاي ساخته شده از كاغذ و مقوا، انواع روغنهاي روانكار، كالاهايي كه حداقل از دو جزء شيشه، فلز، پليمر،  سلولز تشكيل شوند، لوازم برقي و الكترونيكي و انواع مصالح ساختماني از نوع كاني هاي غيرفلزي اعلام كرد و افزود: بر اين اساس صندوق ملي محيط زيست بايد براي بازيافت پسماند حاصل ازهر يك از اقلام مزبور، مبالغ دريافتي را در اختيار واحدهاي بازيافت كننده آن قلم پسماند قرار دهد.
معاون محيط زيست انساني سازمان حفاظت محيط زيست تصريح كرد: متخلفان طبق اين آيين نامه به حكم مراجع قضايي به جزاي نقدي در بار اول براي پسماندهاي عادي از ۵۰۰ هزار ريال تا ۱۰۰ ميليون ريال و در صورت تكرار، هر بار به ۲ برابر مجازات قبلي در اين ماده محكوم مي شوند.
به گفته وي همچنين مخلوط كنندگان پسماندهاي پزشكي با ساير پسماندها و تخليه و پخش كنندگان آنها در محيط و يا فروشندگان، استفاده كنندگان و بازيافت كنندگان اين پسماندها به جزاي نقدي از ۲ ميليون ريال تا ۱۰۰ ميليون ريال و در صورت تكرار به دو برابر حداكثر مجازات و در صورت تكرار مجدد هر بار به دو برابر مجازات بار قبل محكوم مي شوند.
معاون محيط زيست انساني سازمان حفاظت محيط زيست افزود: همچنين توليدكنندگان پسماند عادي و اشخاص حقيقي و حقوقي مسؤول مراكز و مجتمع هايي كه پسماند عادي توليد مي كنند، از قبيل ساكنين منازل، مديران و متصديان مجتمع ها و شهركها، اردوگاه ها،  سربازخانه ها،  واحدها و مجتمع هاي تجاري، خدماتي، آموزشي، تفريحي و تفرجگاهي در قبال مديريت اجرايي پسماند عادي پاسخگو بوده و ملزم به رعايت مقررات و شيوه  نامه هاي آيين نامه اجرايي قانون مديريت پسماندها شدند.
وي تصريح كرد: كليه مراكز توليد كننده پسماندهاي ويژه همچنين توليدكنندگان جزء ويژه پسماند عادي (خانگي) بايد نسبت به جداسازي پسماندهاي ويژه از پسماندهاي عادي در محل توليد اقدام كنند.
معاون سازمان حفاظت محيط زيست افزود: همچنين توليدكنندگان پسماندهاي ويژه ملزم به كاهش مقدار و يا شدت آلودگي پسماندها بوده و بايد پسماند توليدي و ظرفيت فعاليت خود را در فرمهاي اظهارنامه ثبت و به سازمان حفاظت محيط زيست گزارش كنند، در غير اين صورت مشمول جرايم زيست محيطي خواهند شد.
وي با اشاره به اينكه دستگاههاي ذيربط بايد قبل از صدور مجوز محل دفن زباله ها و پسماندها نسبت به استعلام و اخذ تأييديه وزارت نيرو در زمينه عدم تاثيرپذيري منابع آبي اقدام كنند، به ايسنا گفت: سازمان حفاظت محيط زيست نيز مكلف شده ظرف يك سال بانك اطلاعاتي جامع پسماندها را با همكاري دستگاه ها و مديريتهاي اجرايي ذي ربط تهيه كند.
وي تصريح كرد: وزارت كشور نيز مكلف است با هماهنگي سازمان حفاظت محيط زيست شيوه نامه هاي اجرايي مديريت پسماندهاي عادي و كشاورزي و پسماند ويژه تبديل شده به پسماند عادي از قبيل توليد، ذخيره سازي، جمع آوري، جداسازي، حمل و نقل، بازيافت، پردازش و دفع را تا ۶ ماه آينده تهيه كرده و به مورد اجرا بگذارد. اين وزارتخانه همچنين مكلف شده است ضوابط، مقررات و دستورالعملهاي قانوني را به مديريتهاي اجرايي پسماند عادي و شوراهاي اسلامي ابلاغ و محل دفع پسماندهاي عادي را بر اساس ضوابط زيست محيطي و با هماهنگي سازمان حفاظت محيط زيست و وزارت جهاد كشاورزي تعيين كند.

بازيافت ۱۲۰ تن زباله ساختماني
004059.jpg
زمين سبز ايران: مركز بازيافت آبعلي و كهريزك به طور متوسط روزانه ۱۲۰ تن زباله ساختماني جمع آوري شده از سطح شهر تهران را بازيافت مي كنند.روزانه بيش از ۲ هزار سرويس از انواع كاميون ها در شهر تهران حجم عظيمي از خاك و نخاله حاصل از فعاليت هاي ساختماني را به مراكز تخليه خاك و نخاله واقع در شمال شرق و جنوب تهران و ساير گودهاي اطراف شهر كه محل برداشت خاك رس جهت كوره هاي آجرپزي و ديگر معادن متروكه مي باشد، تخليه مي كنند.اين مراكز خاك حاصل از پي كني و خاكبرداري عمراني را پس از بارگيري از سطح مناطق به كارخانه استحصال شن و ماسه وارد و در اين كارخانه ها پس از پردازش، محصولاتي از قبيل شن و ماسه باغچه توليد مي شود.

مزيت خودروي استاندارد
004056.jpg
آسمان آبي ايران - با رعايت استانداردهاي زيست محيطي در توليد خودرو ميزان آلودگي خودروها نصف مي شود.
به گزارش شبكه خبري آسمان آبي ايران ،بررسي هاي سازمان حفاظت از محيط زيست مشخص كرده است با رعايت استانداردهاي زيست محيطي كه از سوي اين سازمان براي توليد خودرو تعيين شده است، ميزان آلودگي خودروهاي نو، نصف مي شود، به طوري كه نصب تجهيزات كاهش آلودگي براي موتورها كه طي سال هاي گذشته تحت عنوان قطعات زائد از CKD حذف مي شد دوباره رواج يافته است و منجر به كاهش آلودگي موتور خودروها مي شود.

عامل تصادفات رانندگي
004053.jpg
قلم سبز -عامل بروز ۷۰ درصد تصادفات رانندگي رعايت نكردن نكات بهداشتي شناخته شد. بررسي هاي سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي كشور مشخص كرده است حدود ۷۰ درصد از تصادفات جاده اي به دليل خطاي نيروي انساني ناشي از رعايت نكردن نكات بهداشتي رخ مي دهد، به طوري كه فشار خون بالا، ديابت، چربي خون و استفاده از داروهايي كه باعث كاهش ميزان هوشياري مي شود از مواردي هستند كه در بروز تصادفات و افزايش آن موثر هستند.اين گزارش حاكي است با راه اندازي ايستگاه هاي قلب سالم در پايانه هاي كالا و مسافر مي توان سلامت راننده ها و در صورت لزوم مسافران را قبل از سفر كنترل كرد.

قرارداد ساخت ۸۰۰ هزار مترمربع
پاركينگ طبقاتي در تهران
گروه شهري: مديرعامل سازمان سرمايه گذاري و مشاركت هاي مردمي شهر تهران، از انعقاد قرارداد ساخت ۸۰۰ هزار مترمربع پاركينگ طبقاتي تا پايان امسال در شهر تهران خبر داد.
مهندس «داود مددي» به انعقاد قرارداد احداث ۲۰۰ هزار مترمربع پاركينگ طبقاتي طي چند ماه گذشته با مشاركت بخش خصوصي اشاره و تصريح كرد كه تا پايان سال جاري ميزان قراردادهاي منعقده براي ساخت پاركينگ هاي طبقاتي به بيش از يك ميليون مترمربع افزايش خواهد يافت.
وي يادآور شد: تمام هزينه هاي ساخت اين پاركينگ ها را بخش خصوصي تامين كرده و شهرداري تهران نيز امتيازاتي چون زمين، تراكم، كاربري و غيره براي احداث اين توقفگاه ها را اعطا مي كند.
وي به انعقاد ۱۳ پروژه سرمايه گذاري با مشاركت بخش خصوصي طي يك سال گذشته در تهران اشاره كرد و مبلغ قراردادهاي منعقدشده را بيش از ۶۵۰۰ ميليارد ريال عنوان كرد و افزود: براساس برنامه ريزي هاي صورت گرفته تا پايان سال جاري قرارداد ۴۰ پروژه ديگر در تهران منعقد مي شود و مبلغ قراردادهاي منعقدشده تا پايان سال افزون بر ۲۰ هزار ميليارد ريال خواهد شد.
مديرعامل سازمان سرمايه گذاري و مشاركت هاي مردمي شهر تهران گفت: براساس لايحه مصوب احداث پاركينگ هاي طبقاتي در شوراي اسلامي شهر تهران، سه وظيفه مهم انتخاب سرمايه گذار، تعيين نحوه مشاركت و تعيين قدرالسهم و نيز عقد قرارداد برعهده اين سازمان گذاشته كه ما هم براين اساس اقدام به عقد قرارداد با بخش خصوصي براي احداث پاركينگ طبقاتي مي كنيم.
وي پاركينگ هاي طبقاتي فلكه دوم تهرانپارس، غدير، بلوار كشاورز و استاد معين را ازجمله پروژه هاي منجر به عقد قرارداد در تهران ذكر كرد. مددي همچنين احداث پاركينگ هاي طبقاتي ثقفي، شهاب، خطيب، شمال و جنوب مجموعه رازي، اميد و ايرانشهر را ازجمله پروژه هايي دانست كه قرارداد ساخت آنها نيز تا پايان امسال منعقد خواهد شد.

وضعيت آماري متقاضيان وام ازدواج
وضعيت آماري متقاضيان وام ازدواج تا دهم مرداد ماه ۱۳۸۴ ازسوي ستاد اجرايي پيوند آسماني شهرداري تهران به شرح زير اعلام شده است:تعداد متقاضيان كه اطلاعات آنها وارد شبكه شده است ۱۸۶۰۴۳ نفر،تعداد متقاضيان كه دعوتنامه براي آنها ارسال شده است ۱۸۱۶۳۲ نفر،تعداد مراجعه كنندگان به ستاد جهت اخذ حواله وام ۱۰۲۲۱۶ نفر و تعداد وام پرداخت شده ۹۶۸۸۵ نفر.

نگاه
004050.jpg
داوود كاظمي

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |