يكشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۸۴
گفت وگو با مربي جديد تيم نوجوانان ايران
توصيه پذيري هرگز
002004.jpg
محمد احمد زاده چهره اي شناخته شده در فوتبال است چه در زماني كه در نوك حمله تيم ملوان انزلي بازي مي كرد و چه زماني كه در كسوت مربيگري به فعاليت مي پرداخت.
احمد زاده يكي از مربيان موج نو فوتبال ايران است كه قابليت هاي خود را در ملوان با عده اي بازيكن جوياي نام نشان داد و در آخرين روز اولين دوره ليگ برتر، قهرماني را از استقلال گرفت.احمد زاده در برق شيراز نيز خبرساز شد.به هر حال احمدزاده هم اكنون سكاندار تيم نوجوانان ايران شده است كه محور گفت وگوي همشهري با وي موضوعات مرتبط با همين تيم مي باشد هر چند كه به مسائل ديگري هم در آن پرداخته شده است.

*به عنوان مربي تيم نوجوانان برنامه شما براي آينده اين تيم چيست؟
- پس از تستي كه از ۳۵ بازيكن جديد كه اغلب آنها جزو نفرات نونهالان قهرمان آسيا هم بودند، گرفتيم، اكنون قصد داريم اردوهاي كوتاه مدت خود را با نفرات برگزيده به اضافه ۱۸ بازيكن اصلي تيم نوجوانان برگزار كنيم. ما برنامه خود را براي حضور در رقابت هاي قهرماني آسيا متمركز كرده ايم كه ابتدا بايد رقابت هاي مقدماتي را پشت سر بگذاريم. تيم نوجوانان بايد در آبان ماه يك ديدار رفت و برگشت با تركمنستان برگزار كند تا در صورت پيروزي، به مرحله بعدي رقابت ها كه ارديبهشت ماه سال ۸۵ به صورت متمركز در يك كشور برگزار مي شود راه پيدا كند. ضمن اين در صدد هستيم تا قبل از ديدار با تركمنستان، دو ديدار تداركاتي با تيم هاي نوجوانان عربستان و قطر در اين كشورها برگزار كنيم. اين ديدار ها به احتمال فراوان در اوايل مهرماه سال جاري برگزار خواهد شد. در نهايت اميدواريم تيم ملي نوجوانان از اين رقابت ها سربلند بيرون بيايد تا بتوانيم با انگيزه بيشتري به كار خود ادامه دهيم.
* فوتبال رده هاي سني ما همواره با مشكل بزرگي به نام صغر سني مواجه بوده و يك بار هم در زمان رياست صفايي فراهاني ، محروميت هايي در مورد تيم هاي پايه ما اعمال شد. شما براي جلوگيري از اين معضل و حتي ريشه كن كردن آن، چه برنامه اي در دستور كار داريد؟
- بله؛ حق با شماست. اما بگذاريد بدون تعارف مطلبي را به شما بگويم و آن هم اين است كه موضوع  صغر سني مربوط به امروز نمي شود و از قبل از انقلاب هم در فوتبال ما وجود داشت. ما حتي با بازيكنان صغرسني به عنوان قهرماني آسيا هم رسيده ايم. يادم مي آيد وقتي بازيكن نوجوانان تيم ملي بودم، بعضي از هم تيمي هاي من، در اصل بازيكن تيم جوانان بودند. در اواخر دوره رياست آقاي صفايي فراهاني هم از جانب كنفدراسيون فوتبال آسيا با محروميت هايي مواجه شديم كه باعث اقدام مسئولان فدراسيون فوتبال در جهت مبارزه با اين معضل شد. دادكان خوشبختانه راه رئيس قبلي را در خصوص مبارزه با صغرسني ادامه داد و اكنون فضاي سالمي بر فوتبال ما حاكم شده و شاهد چنين چيزهايي نيستيم. ضمن اين كه صادقانه مي گويم به هيچ وجه حاضر نيستم بازيكناني كه سن تقلبي دارند در تيم بازي كنند. من حاضر نيستم براي كسب مقام به هر كاري دست بزنم. تيم احمد زاده حذف شود بهتر از اين است كه بازيكنان تقلبي داشته باشد.
من به شخصه با اين موضوع مقابله مي كنم و مي دانم كه از جانب فدراسيون هم حمايت مي شوم. ضمن اين كه به اعتقادم فضاي فوتبال ما به گونه اي است كه اصلاً كمتر با چنين پديده اي روبه رو هستيم. جا دارد در اين خصوص از رسانه ها هم كمك بگيريم تا شاهد حضور بازيكنان اينچنيني در تيم نباشيم.
* آيا شما به قصد متحول كردن تيم ملي نوجوانان، سمت رهبري اين تيم را بر عهده گرفته ايد و مي خواهيد طرحي نو دراندازيد، يا همان شيوه هاي قديمي و رايج فوتبال ما را پي مي گيريد؟
- چنانچه با روحياتم آشنا باشيد بايد بدانيد يا كاري را قبول نمي كنم و يا آن را با جان و دل مي پذيرم. من همواره قصد داشته ام در عرصه مربيگري تأثيرگذار باشم. ما براي اين كه بتوانيم به همراه اين تيم به نتايج قابل قبولي دست پيدا كنيم بايد تمام تلاش خودمان را به كار ببنديم و اين فقط به من مربي محدود نمي شود. خوشبختانه فضاي فوتبال كشور به گونه اي است كه از فوتبال پايه حمايت مي شود كما اين كه همين تازگي تيم نونهالان ما موفق شده به عنوان قهرماني مسابقات نونهالان در غرب آسيا دست پيدا كند. بنابر اين خيال من از بابت حمايت فدراسيون و رسانه ها راحت است و به قصد تغيير و تحول در اين تيم، سمت سرمربيگري را پذيرفته ام و مطمئن باشيد طرح هاي خوبي در سر دارم كه فوتبال نوجوانان كشورمان به واسطه آن مي تواند روزهاي خوبي را تجربه كند.
نوجوانان و جوانان آينده فوتبال ما را تشكيل مي دهند بنابر اين بايد در اين خصوص وسواس بسياري به خرج دهيم.
002007.jpg
* در فوتبال ما همواره مربياني حضور داشته اند كه در رده هاي مختلف، توصيه پذيري را به بهاي بقاي بيشتر، در دستور كار خود قرار داده اند. آيا شما هم جزو همان دسته از مربيان توصيه پذير فوتبال ما هستيد؟
- هرگز، من منظور شما را كاملاً درك مي كنم، اما ممكن نيست مربي توصيه پذيري باشم. خوب است بدانيد كه پسر خود من هم در سن نوجواني است با اين حال هيچ دليلي نمي بينم نه از او و نه از هر بازيكن ديگر به صرف آشنايي يا خويشاوندي و يا توصيه ديگران در تيم ملي استفاده كنم. مطمئن باشيد حاضر نيستم جاي يكي از بازيكنان تيم را به يك بازيكن ناوارد و ناشي بدهم. با صراحت بنويسيد «احمدزاده به هيچ عنوان اهل توصيه پذيري نيست پس هيچكس با چنين خيالي، قدم پيش نگذارد.» من براي اينكه تيم ملي نوجوانان به موفقيت برسد در درجه اول، سالم سازي را در دستور كار قرار مي دهم. زماني كه مربي تيم هاي بزرگسالان بودم به بازيكنان نامدار و تراز اول تيم امتياز ويژه ندادم حال چه رسد به اين بازيكنان كه هنوز به آن درجه از اشتهار و اعتبار نرسيده اند. ما طي اردوهاي متعدد، بازيكنان شايسته را براي حضور در تركيب اصلي تيم انتخاب مي كنيم و در اين خصوص هيچ گونه مماشاتي هم وجود ندارد. شما بدانيد نفراتي كه در نهايت در اردو مي مانند، بهترين نفرات ما خواهند بود و اين ثمره يك تفكر سالم و بي غل و غش است.
* مربيان مطرح دنيا، همواره خود را از نعمت مشاور و كارشناس بهره مند ساخته اند. آيا شما هم براي پيشبرد اهداف خود از مشاورين و متخصصين ياري مي گيريد؟
- همه مردم ايران در خصوص رهبري تيم ملي و جوانان، مشاور من هستند. هر كس نظر مثبتي بدهد از آن استقبال مي كنيم. اما بعضي ها هستند كه مشاوره را با دخالت اشتباه مي گيرند. من به نظرات افراد متخصص و افراد صادق احترام مي گذارم. بعضي ها تخصص لازم را ندارند، اما صداقت دارند و چه بسا اين افراد نسبت به كساني كه متخصص هستند اما صادق نيستند، برتري دارند. بنابراين من براي موفقيت نوجوانان كشورمان از نظرات همه مردم استقبال مي كنم. شورا امري است كه موفقيت و سعادتمندي به همراه مي آورد. پس چرا من بايد خودم را از اين نعمت محروم سازم. با اين حال يك بار ديگر تكرار مي كنم بعضي ها فكر مي كنند مي توانند نظرات خود را هرچه كه هست، به ديگران تحميل كنند كه بايد بگويم هرگز چنين نيست.
* يك فلاش بك به گذشته، شما از برق شيراز با حالت  قهر آميز جدا شديد، آيا پس از آن ماجرا ارتباطي با اين تيم برقرار كرده ايد؟
- من از برق شيراز به دليل انبوهي از سوءتفاهمات جدا شدم. چون بسياري از اطرافيان مديرعامل باشگاه، آنقدر كارشكني كردند تا اينكه او را نسبت به من بي اعتماد سازند. آنها با حرف هاي كذب خود ذهن مديرعامل تيم را به سمت و سويي سوق دادند كه احمدزاده مي خواهد مربيگري تيم پگاه گيلان را برعهده بگيرد. اما تيم پگاه تا به امروز چهار مربي تغيير داده با اين حال هيچ گاه من مربي اين تيم نشده ام و همچنان بر سر حرف خودم هستم. خوشبختانه با سعه صدر پاسخ مناسبي به اين اتهامات دادم. گذشت زمان نشان داد كه اطرافيان مدير باشگاه قصد داشتند روابط من با خليل صالحي را تيره كنند. با اين حال خوشحالم كه امروز، خيلي از حقايق روشن شده است.
002010.jpg
* احمدزاده يكي از مربياني است كه همواره با حضور مربيان خارجي در فوتبال كشورمان مخالف بوده است. آيا هنوز بر نظر خود پافشاري مي كنيد؟
- اگر من و بعضي از مربيان كشور نسبت به حضور مربي خارجي در فوتبال مخالفت مي كنيم، دليلي ندارد جز اينكه عملكرد مطلوبي را از اين مربيان در فوتبال خود شاهد نبوده ايم. نگاه كنيد در اين چند سال ،هيچ مربي خارجي بجز بگوويچ نتوانسته در فوتبال باشگاهي كشورمان منشاء تحول مثبت باشد. اين مربي به اندازه كافي از فوتبال و بازيكنان ما شناخت دارد و تا به حال بازيكنان بسياري را به تيم ملي معرفي كرده است.
بايد ببينم اين مربي در تيم پگاه چه نتايجي كسب مي كند اما در مجموع من عملكرد اين مربي را بسيار مثبت مي بينم. در رده ملي نيز برانكو را يك مربي عالي توصيف مي كنم. او سال هاست كه در فوتبال ما حضور دارد و كاملاً شرايط فوتبال ايران را مي شناسد. برانكو تاكنون مسير بازيكنان بسياري را همواركرده و با اين حساب آيا مي توان او را رد كرد و يا توانايي  هايش را ناديده گرفت. بنابراين من به اين قضيه به صورت سياه سياه و يا سفيد سفيد نگاه نمي كنم. اگر يك مربي خارجي در كشور ما حضور پيدا كند و نتايج خوبي كسب كند، طبيعي است كه نمي توان توانايي هاي او را ناچيز شمرد. ضمن اينكه در خصوص دنيزلي هم بايد صبر كنيم و ببينيم در مسابقات ليگ قهرمانان آسيا چه نتايجي با تيم پاس مي گيرد. حرف آخر اينكه به غير از اين مربيان،بقيه مربيان خارجي كه در فوتبال ما حضور داشتند مربيان لايقي نبودند و اين را مي توان از عملكردشان ارزيابي كرد.
* با توجه به اينكه شما هم به جرگه مربيان ملي ما پيوسته ايد، نظرتان در خصوص تيم ملي كشورمان چيست؟
- تيم ملي ما مسابقات مهمي چون جام جهاني را پيش رو دارد. در آنجا ديگر تيم هاي آسيايي حضور ندارند و همه تيم ها با حداكثر قدرت در اين رقابت ها شركت مي كنند. چنانچه تيم ما بتواند به لحاظ بدني،خودش را به تيمي كه ۸ سال قبل داشتيم نزديك كند، به نظر من اين تيم ملي به لحاظ تجربه در مرتبه بالاتري نسبت به تيم سال ۱۹۹۸قرار دارد و تنها مشكلي كه تيم ملي در حال حاضر با آن روبروست ، پايين بودن سطح توان فيزيكي بازيكنان به است.
* شما فقط به پايين بودن توان جسماني بازيكنان اشاره مي كنيد، حال آنكه در بازي با كوئينز پارك رنجرز، به لحاظ فني هم شاهد وجود برخي ضعف ها بوديم.
- اتفاقاً من مي خواهم بگويم تيم ما اگر به تيم باشگاهي انگليس باخت دليلي نداشت جز اينكه به لحاظ بدني در موقعيت نامناسبي قرار داشت. شما ببينيد كوئينز پارك رنجرز در آن بازي از سرعت بالايي برخوردار بود و بازيكنان ما بر روي همين اصل، بازي را به حريف خود واگذار كردند. البته حضور ما در انگلستان به شرط آنكه نفرات جوان محك بخورند، حضور مؤثري بود. ما به آنجا نرفته بوديم تا نتيجه بگيريم بلكه مي خواستيم نفرات شايسته تيم را شناسايي كنيم. كمااينكه بسياري از بازيكنان ما هنوز خستگي مسابقات ليگ در ساق هايشان ديده مي شد و از آمادگي بدني به دور بودند. به هر تقدير، بازي با تيم انگليسي نشان داد كه بازيكنان ما توان لازم را ندارند و بايد اين نقطه ضعف در وجود آنها برطرف شود.
* و حرف باقي مانده؟
- من رهبري تيم ملي نوجوانان را برعهده گرفته ام تا اين تيم را به سرمنزل مقصود برسانم. مي خواهم تا زماني كه مربي تيم نوجوانان هستم، چه يك روز و چه بيشتر، آنچه صلاح اين تيم است را انجام بدهم و از وظايف خود غافل نشوم.

نگاه
تيم سالم
امير بهادري  نژاد
bahadori@ hamshahri. org
سال هاست اين سئوال در ذهن هواداران فوتبال مطرح است كه به چه دليل برخي كشورهاي آفريقايي و بعضاً آسيايي در رقابت هاي جام جهاني در رده هاي سني نوجوانان و جوانان موفق هستند، اما تيم هاي اين كشورها در رده سني بزرگسالان به توفيق چنداني دست نمي يابند.
در واقع علت اين پديده مسائل فني نيست بلكه به عوامل غير ورزشي ارتباط پيدا مي كند. بارها در جريان رقابت هاي رده هاي سني نوجوانان و جوانان درون قاره اي(به ويژه در آسيا و آفريقا) همواره با بازيكناني مواجه شده ايم كه فيزيك بدني آنان معادل بازيكنان بزرگسال است و حتي صاحب همسر و فرزند مي باشند. در واقع علت اصلي موفقيت اين تيم ها استفاده از بازيكنان صغر سني است. اتخاذ چنين ترفند غير ورزشي باعث شده تا برخي از تيم ها در رده سني نوجوانان به نتايج درخشاني دست يابند، اما چند سال همين بازيكنان به دليل كهولت سن (از لحاظ ورزشي) نتوانند در رده هاي سني بالاتر نتايج قابل توجهي را كسب كنند. در اين ميان قاره آسيا بيش از قاره هاي ديگر از پديده صغر سني رنج مي برد. با آنكه كنفدراسيون آسيا براي مبارزه با اين پديده تدابير مختلفي از جمله اسكن استخوانبندي بازيكنان را اتخاذ كرد، اما در هر دوره از رقابت هاي نوجوانان آسيا شاهد محروميت چندين بازيكن صغر سن در تيم هاي مختلف بوده ايم. البته كشور ايران نيز از اين قاعده مستثني نيست و پديده صغر سني از ديرباز فوتبال ما را آزار داده است. به هر حال مبارزه با اين پديده شوم نياز به همكاري مشترك ميان دستگاههاي مرتبط با اين قضيه دارد و به تنهايي از عهده فدراسيون فوتبال و تشكيلات ورزش بر نمي آيد. بازيكني كه براي اثبات سن خود، شناسنامه كه مدرك رسمي شناسايي در كشور است ارائه مي دهد ،فدراسيون فوتبال و مربي تيم ملي چاره اي به جز استناد به آن ندارند و طبيعي است كه او را به عنوان بازيكن واجد شرايط سني بپذيرند.
به هر حال همكاري مستمر ميان فدراسيون فوتبال ، سازمان ثبت احوال و قوه قضاييه باعث ريشه كن شدن و يا به حداقل رسيدن اين پديده خواهد شد.
خوشبختانه محمد احمدزاده كه هفته گذشته حكم مربيگري تيم نوجوانان ايران را دريافت كرد ديدگاهي كاملاً منفي نسبت به پديده صغر سني دارد و در مصاحبه خود با همشهري اعلام كرده ناكامي را به استفاده از بازيكنان غير قانوني ترجيح مي دهد.
به هر حال اميد مي رود تيم نوجوانان با مربي جديد خود كه سابقه خوبي در زمينه كار با بازيكنان گمنام دارد بتواند در قالب يك تيم كاملاً سالم به موفقيت دست يابد. حتي اگر اين تيم در مصاف با تيم هاي صغر سني شكست بخورد بايد سلامت تيم را به نتيجه گيري آن ترجيح داد.

ورزش
ادبيات
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
علم
|  ادبيات  |  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  علم  |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |