پنجشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۸۴ - - ۳۷۷۱
تنها سه درصد به خدمات پس از فروش تعلق مي گيرد
رقابت جذاب خودرو
003951.jpg
بنيامين صدر
در همه جاي دنيا خودروسازان با فروش خودرو سود نمي برند بلكه اصل سود خودروسازان در قابليت ها و ارائه خدمات پس از فروش مناسب خودرو نهفته است؛ چيزي كه در ايران اتفاق نمي افتد

انجمن خودروسازان ايران اعلام كرده كه حداقل دوران گارانتي خودروهاي سبك 30هزار كيلومتر است و با افزايش توليد و تنوع محصول و افزايش رقابت، كاهش قيمت ها و همچنين افزايش خدمات پس از فروش رقابتي خواهد شد.
بدون شك يكي از ابزارهاي رقابتي ميان خودروسازان، خدمات پس از فروش است كه هر خودروسازي به تناسب مي تواند با كمك اين مهره ارزشمند از رقيب پيشي بگيرد، اما در حال حاضر نبود رقابت جدي موجب شده است تنها برخي خودروهايي كه قيمت بالايي دارند، خدمات پس از فروش قابل قبولي داشته باشند.
در واقع شركت خودروساز براي بازار هميشگي و تضمين شده خودروهاي ارزان قيمت، خود را به زحمت نمي اندازد و نسبت به ارائه خدمات مناسب طفره مي رود.
بسياري از مردم از وضع خدمات پس از فروش در شركت هاي خودروسازي ناراضي هستند. طولاني بودن صف در مراكز خدمات پس از فروش كه خدمات خوبي ارائه مي دهند، قطعات معيوب خودروها پس از تحويل با ارائه نشدن خدمات پس از فروش مناسب، آموزش نديدن تعميركاران به روش هاي جديد و ناتواني در تعمير برخي خودروهاي مدرن وعيب يابي درست، تنها گوشه اي از ضعف هاي خدمات پس از فروش در صنعت خودرو ايران است كه بسياري از افراد هر روز با آن دست به گريبان هستند.
از سوي ديگر بايد بپذيريم كه بخش عمده اي از اين مشكلات به ضعف مديريت در ارائه خدمات مربوط مي شود.
در همين رابطه خبرنگار ايرانشهر با مراجعه به يكي از نمايندگي هاي مجاز فروش وخدمات پس از فروش ايران خودرو به گفت وگو با مراجعه كنندگان و برخي مسئولان اين نمايندگي مجاز پرداخت.
در اين باره يكي از افراد مراجعه كننده به اين مركز گفت: پس از اينكه از ايران خودرو وسيله نقليه خود را با حداقل 20مورد نقص فني كه برخي از آنها در سيستم هاي ايمني خودرو بوده دريافت كردم، سه بار در روزهاي مختلف به اين تعميرگاه مراجعه كردم تا مشكل برطرف شود، ولي هربار مسئولان اعلام مي كنند كه ظرفيت براي تعمير تكميل است. از سوي ديگر آقاي صدري كه يك دستگاه خودرو پژوRD را به مدت 5 ماه است خريداري كرده و براي معاينه فني اوليه اتومبيل خود به اين نمايندگي مجاز آمده بود، پس از درخواست براي معاينه فني اوليه متوجه شد كه اساسا پژوRD و پيكان در اين مراكز معاينه فني نمي شوند و مسئولان علت ارائه نشدن خدمات به اين دو نوع خودرو را در اين نمايندگي مجاز تراكم بيش از اندازه خودروهاي مدل بالا براي تعمير و بررسي عنوان مي كنند!
وعده هاي بي سرانجام
اينها همه در حالي اتفاق مي افتد كه مديركل خودرو نيرومحركه وزارت صنايع و معادن سال گذشته اعلام كرد قوانيني در زمينه خدمات پس از فروش در حال تهيه است كه مطابق آن اگر خودرويي 48ساعت بيشتر در تعميرگاه بماند، بايد مبلغي را به عنوان ديركرد در تحويل خودرو سالم به صاحب آن پرداخت كند.
براي هر قطعه در صنعت خودرو دست كم 7توليدكننده فعاليت مي كنند كه يك توليدكننده ممكن است به صورت مهندسي با كيفيت بالا و زيرنظر شركت هاي توليدي معتبر قطعه اي خوب توليد كند. اما شركت ديگر ممكن است به صورت سنتي قطعه معيوب توليد كند كه اين قطعه معيوب استفاده شده در خودرو سبب افزايش مراجعه مردم به تعميرگاه ها و ازدحام خودروها مي شود.
به علت نقص در بعضي خطوط توليد و بي كيفيت بودن برخي قطعه هاي توليدي، در بعضي موارد با قرارگرفتن قطعات قطعه سازان روي خودرو، در مرحله كنترل كيفيت نهايي، نقص هايي ديده مي شود كه باتوجه به زمانبر بودن تعمير يا تعويض قطعات معيوب به اين اميد كه اشكالات آن در تعميرگاه هاي مجاز در دوران گارانتي حل شود، به مشتري فروخته مي شود. يكي ديگر از مراجعان يك نمايندگي مجاز ايران خودرو با اشاره به اينكه قطعه هاي تعويضي نيز عمدتا از كيفيت مطلوبي برخوردار نيست، مي گويد: نه تنها مشكل من با تعويض قطعه حل نشد، بلكه عيب هاي تازه اي از جمله سر و صداي برخي قسمت هاي خودرو هم اضافه شد.
در همين رابطه يكي ديگر از خريداران خودرو صفر مي گويد: چندين بار است كه براي يك مشكل (سر و صداي شديد موتور) به بخش گارانتي مراجعه كردم، اما بعد از هر بار تحويل گرفتن خودرو اين مشكل همچنان سرجاي خود باقي است. بار آخر به من گفتند اين سر و صدايي كه شما را مي آزارد فابريك خود كارخانه است. او حالا مانده است كه با اين سر و صداي فابريك و اين گارانتي واقعا منحصر به فرد از چه كسي بايد تقدير كند؟
يك خريدار ديگر خودرو مي گويد وقتي خودرو را تحويل گرفتم، به من گفتند كه 25ليتر بنزين دارد، با اين حال هنوز از كيلومتر۹ به آزادي نرسيده بودم كه بنزين تمام شد و ساعت ها در جاده مخصوص كرج سرگردان ماندم.
ساعتي بعد باوجود آنكه با هزار بدبختي باك بنزين را پر كردم، اما باز موتور خودرو خاموش شد و اين بار نوبت فيلتر بنزين بود. وقتي با هزار زحمت خودرو را به يكي از نمايندگي هاي مجاز رساندم، به من گفتند كه اصلا بدون وقت قبلي حاضر به تعمير خودرو نيستند.
سود پنهان خودروسازان معتبر
در همه جاي دنيا خودروسازان با فروش خودرو سود نمي برند، بلكه اصل سود خودروسازان در قابليت ها و ارائه خدمات پس از فروش مناسب خودرو نهفته است، اما شركت هاي خودروساز داخلي در فروش و خدمات پس از فروش خودرو عقب مانده هستند و روش هاي مدرن را به كار نمي گيرند. شركت هاي معتبر خودروساز دنيا با فروش قسطي با بهره  صفر درصد و ارائه با كيفيت خدمات پس از فروش، خودرو خود را به فروش مي رسانند.
از سال 1375 مقرر شد كه سه درصد از فروش خالص شركت هاي توليد خودرو به خدمات پس از فروش تعلق گيرد، در حالي كه به گفته سلامي، نماينده پيشين مجلس در دوره ششم و رئيس وقت هيات تحقيق و تفحص در صنعت خودرو و به گواهي صورتحساب هاي مالي و حسابرسي انجام شده، درصد عنوان شده از سوي شركت هاي مادر پرداخت شده است.
هم اكنون در ايران 5 ميليون خودرو وجود دارد كه سالانه۹۰۰ هزار خودرو به آن افزوده مي شود. در اين ميان كمبود تعميرگاه سبب افزايش صف هاي تعميرگاه ها شده است و اين در شرايطي است كه 500 تعميرگاه مجاز و 400 هزار تعميرگاه متفرقه در ايران فعاليت مي كنند.

قلك هاي جادويي
003897.jpg
در سالهاي نه چندان دور گذشته، بچه ها هميشه كنار اسباب بازي هاي ريز و درشتي كه خيلي هم دوستشان داشتند و كمتر حاضر مي شدند آنها را در اختيار بچه هاي ديگر قرار دهند، يك وسيله ديگر هم داشتند كه به اندازه همان اسباب بازي ها و شايد بيشتر از آنها عزيز بود. اتفاقا آنها اين وسيله را هيچ وقت در اختيار بقيه قرار نمي دادند و از آن مواظبت ويژه اي مي كردند؛ حتي ممكن بود آن را در جايي قرار دهند كه چشم كسي به آن نيفتد و فقط در مواقع لزوم آن را جلوي ديد ديگران قرار مي دادند.
اين وسيله دوست داشتني قلك بود؛ قلك هاي ريز و درشت و از همه رنگي كه همه بچه ها يكي از آنها را داشتند و آن را مدام پر و خالي مي كردند.قلك هاي پلاستيكي قرمز رنگي كه بچه ها، سكه ها و اسكناس هايي را كه از بزرگ ترها مي گرفتند داخل آن مي انداختند و هر دفعه با تكان دادن آن مي خواستند بدانند آن را تا كجا پر كرده اند و وقتي پر مي شد هم خوشحال بودند كه آن را پر از پول كرده اند و هم ناراحت از اينكه براي بيرون آوردن پول ها مجبورند آن را پاره كنند و حالا يك قلك جديد را جايگزين كنند.
غير از قلك هاي پلاستيكي، قلك هاي كوزه اي، قديمي تر و پرطرفدارتر بودند، چون صدايي كه از افتادن سكه در داخل اين قلك ها به گوش مي رسيد حس خوبي به بچه ها مي داد. وقتي هم سكه اي داخل قلك مي انداختي و صدايي نمي شنيدي، معلوم مي شد كه اسكناس هاي داخل قلك زياد شده و سكه ها ديگر صدايي نمي كنند و همين مسئله باعث ايجاد يك شادي مضاعف مي شد.
قلك هاي كوزه اي رسي را سفال فروشي ها داشتند؛ كوچك و بزرگ، بعضي بدون لعاب و ساده و برخي لعابي و طرحدار. بچه ها هميشه دوست داشتند بزرگ ترين قلك ها را داشته باشند، هرچند كه پر كردنشان سخت تر بود، ولي در نهايت مهم اين بود كه پول بيشتري از آنها به دست مي آمد. بعد از پر شدن قلك هاي كوزه اي سفالي، شكستن آنها هم براي خودش مراسمي داشت. قلك را معمولا داخل پارچه اي مي پيچيدند تا خرده هاي آن بعداز شكسته شدن به اطراف ريخته نشود، بعد از آن با وارد كردن چند ضربه با يك جسم سخت، آن را مي شكستند و بعد پول ها را از لابه لاي خرده هاي قلك بيرون مي كشيدند. حالا نوبت باز كردن تاي اسكناس ها و جدا كردن سكه هاي مختلف از يكديگر بود. بقيه اعضاي خانواده هم در اين مرحله به كمك مي آمدند تا موجودي قلك شمارش شود. صاحب قلك هم دراين بين به فكر اين بود كه كدام يك از نقشه هايي را كه براي پول هاي داخل قلك كشيده، عملي كند؛ خريد اسباب بازي يا لباس يا... كدام يك بهتر است؟
در كنار انواع قلك هاي پلاستيكي و سفالي، قلك هاي فلزي هم بودند؛ مزيتي كه اين قلك ها نسبت به ساير انواع قلك داشتند،  اين بود كه با بيرون آوردن پول ها از داخل شان از بين نمي رفتند، چون در داشتند و با باز كردن در، پول ها خارج مي شدند، اما يك عيب قلك هاي فلزي اين بود كه شما را مجبور نمي كرد تا جايي كه فضا داشت آن را پر كرده و بعد اقدام به خارج كردن پول ها كنيد، بلكه هر وقت اراده مي كرديد، مي توانستيد موجودي داخل قلك را بشماريد و از آن برداريد. با اين كار ذوق پر كردن قلك و اينكه هيچ وقت نمي دانستيد چقدر پول داريد، از بين مي رفت، اما در عوض مجبور نبوديد هر دفعه يك قلك جديد بخريد.بازار صاحبان قلك در بعضي مواقع خيلي داغ مي شد كه مهمتر از هميشه ايام عيد بود؛ عيدي ها هميشه بدون كم و كاست به قلك ريخته مي شد و اسكناس هاي نو تا و به داخل قلك سرازير مي شدند.
غير از آن، بچه ها گاهي اوقات پول بيشتري از بزرگ ترها مي گرفتند تا آن را به داخل قلك بريزند، قلك داشتن هميشه اين دريافت اضافي را توجيه مي كرد. گاهي اوقات هم وقتي سكه جديدي رواج مي يافت، مثل 10توماني يا 25توماني، پدر ومادرها قول مي دادند اگر از اين سكه ها در خريدهاي روزمره به دستشان رسيد، آن را به بچه ها بدهند تا داخل قلك هايشان بيندازند. از طرف ديگر وقتي افراد فاميل مثل پدر بزرگ و مادربزرگ به ميهماني مي آمدند، از بچه ها مي خواستند قلك هايشان را بياورند و براي تشويق آنها به جمع كردن پولهايشان، پولي در قلكشان مي ريختند.
البته گاهي اوقات در كنار بچه هاي كوچك، بچه هاي بزرگتر هم قلك داشتند و گاهي هم قلك ها خانوادگي مي شد. مثلا خانواده تصميم مي گرفتند قلكي بگذارند و هر كس به اندازه اي كه در توانش بود در آن پول مي ريخت و در نهايت هم قرار مي شد پول هاي اين قلك تامين كننده بخشي از هزينه سفر دسته جمعي خانواده در تابستان باشد. به عنوان مثال آنها پول بنزين سفر را از پول هاي داخل قلك مي پرداختند.
اين پول ها وقتي داخل قلك ريخته مي شد خيلي كم بود و چندان به چشم نمي آمد ولي در نهايت تبديل به پولي مي شد كه خانواده مي توانست در مورد بخشي از هزينه ها روي  آن حساب كند.
انگار اين قلك ها جادو مي كردند؛ بچه ها در كنار لذتي كه از داشتن قلك و جمع كردن پول مي بردند از همان موقع پس انداز كردن را ياد مي گرفتند؛ اينكه هميشه مجبور نيستند همه پولي را كه دارند خرج كنند و بايد به تناسب مخارج، پس اندازي هم براي خود داشته باشند. آنها ياد مي گرفتند پول هرچند اندك، اگر به مرور زمان جمع شود، مي تواند تبديل به مبلغ قابل توجهي براي رفع برخي نيازهايشان شود.
قلك داشتن بچه ها هم انگار رفته رفته مي رود تا فراموش شود و چقدر بد است اگر ما يك روز مجبور شويم براي بچه ها بگوييم كه اصلا قلك چه بود و ما چه استفاده اي از آن مي كرديم.
اما براي اينكه به بچه هاي كوچك ياد بدهيد كه پس انداز كردن خوب است، بهتر است ابتدا از روش هاي ملموس شروع كنيد. پس انداز كردن پول در بانك خوب است ولي كاري نيست كه بچه ها ذوقي براي انجام آن داشته باشند. يك دفترچه كه چند عدد و رقم داخل آن نوشته شده كه بچه ها چيزي از آن سردر نمي آورند، نمي تواند عامل برانگيزاننده اي براي آموزش پس انداز كردن باشد.
براي بچه ها قلك بخريد و آنها را از لذت قابل لمس جمع كردن پول و پس انداز محروم نكنيد. وقتي پولهايشان جمع شد، اگر موافق بودند آن را در بانك پس انداز كنيد البته به آنها بگوييد براي پس انداز اسكناس در قلك، از انواع پلاستيكي و فلزي استفاده كنند و سكه هاي خود را داخل قلك هاي سفالي بيندازند. با اين كار آنها از كودكي متوجه مي شوند كه بايد از اسكناس ها به درستي نگهداري كنند تا پول ملي ما زود فرسوده نشود.
شما خودتان هم خوب است از قلك استفاده كنيد. اگر هر از گاهي پولي داخل آن بيندازيد، در نهايت مطمئنا از كار خود پشيمان نمي شويد، علاوه بر اينكه با اين كار، بچه ها را هم به استفاده از قلك تشويق مي كنيد، چون آنها هميشه شما را الگوي كارهاي خود قرار  مي دهند.

امروز
اعتبار 300 ميليارد ريالي براي ذخيره ميوه هاي عيد
003966.jpg
هر سال چند ماه مانده به آغاز سال نو، احتكار ميوه ها و بالا رفتن قيمت شروع مي شود. پيش بيني هاي سازمان ميادين ميوه و تره بار نيز براي تامين بازار تا به حال قادر به شكستن قيمت هاي سرسام آور ميوه در شب عيد نبوده است. به رغم عرضه ميوه در ميادين ميوه و تره بار در اين ايام، دورتادور ميادين پر از وانت بارهايي مي شود كه ميوه هاي اعلاتر و گران تري را به فروش مي رسانند و هر كس بنا به اقتصاد مالي خود، خريد از يكي از آن دو را برمي گزيند. هفت ماهي به شب عيد و آغاز خريد ها باقي مانده است، اما از همين روزهاي گرم تابستان، پيش بيني ها براي خريد بهاري شروع شده است. محمود صلاحي، مدير عامل سازمان ميادين ميوه و تره بار و فرآورده هاي كشاورزي در نتيجه جلسه خود با معاون اول رئيس جمهور و تعدادي از وزراي كشور و رئيس كل بانك مركزي، تعيين اعتبار 300 ميليارد ريالي از تسهيلات بانكي را براي ذخيره سازي عيد سال 85 عنوان كرد. اين بودجه در اختيار توليد كنندگان قرار مي گيرد تا از حالا، انبارهايشان گنجينه ميوه هاي سفره عيد باشند.
زندگي در يك شهر ارزان
اگر ساكن شهر تهران هستيد خوشحال باشيد كه در ارزان ترين شهر بزرگ و مهم جهان زندگي مي كنيد.
تهران در ميان 130 شهر بزرگ و مهم جهان به عنوان ارزان ترين شهر شناخته شده است.
واحد اطلاعات اكونوميست در مطالعه روي قيمت كالاهاي مصرفي در 130 شهر بزرگ و مهم جهان، به اين نتيجه رسيده كه پايتخت ايران در رتبه صدو سي ام از نظر قيمت اين كالاها قرار دارد.
اين خبر مي تواند مثلا براي شهروندان گران ترين شهرهاي جهان مانند توكيو و اسلو، راهنمايي براي گردشگري باشد. آنها مي توانند با سفر به ايران با خيال راحت به خريد بپردازند،  چون قيمت كالاهاي مصرفي در كشور آنها چندين برابر ايران است و از طرف ديگر اگر شما هم قصد گردشگري و احيانا سفر به يك كشور خارجي را داريد، بدانيد و مراقب باشيد، توكيو، پايتخت ژاپن گران ترين شهر جهان است و پس از آن به ترتيب اسلو، اوساكا، ريك جاويك، پاريس، كپنهاك، زوريخ، لندن، ژنو و هلسينكي قرار دارند.
در ميان كشورهاي اروپايي با واحد پول يورو، پايتخت پرتغال يعني ليسبون ارزان ترين شهر است، پس براي سفر به اروپا اگر قصد صرفه جويي داريد پرتغال را انتخاب كنيد. پس از ليسبون، صربستان و مونته نگرو ارزان ترين شهرهاي اروپا هستند، اما اين را هم بدانيد كه شهرهاي آمريكاي لاتين ارزان ترين شهرهاي جهان هستند، پس برزيل و آرژانتين علاوه بر داشتن فوتباليست هاي افسانه اي به خاطر ارزان بودنشان هم معروفند، اما اين كشورها براي گردش و تفريح چندان مناسب نيستند، چون ارزان بودن معمولا نشانه اي از فقر اقتصادي است.
چراغ قرمز افزايش قيمت براي چهار فرآورده لبني
003963.jpg
چند وقتي است كه فرآورده هاي لبني با افزايش قيمت غير قابل انتظاري عرضه مي شوند و در اين ميان ساز مخالفت با اين افزايش قيمت از گوشه و كنار شنيده مي شود، بدون آنكه اقدامي درست روي آن صورت گرفته باشد، اما سرانجام هيات وزيران افزايش قيمتي را كه شوراي اقتصاد تصويب كرده بود، لغو كرده و چهار فرآورده لبني را در بسته بندي ها و اوزان مختلف، از اين افزايش قيمت خارج كرد.
از آنجا كه قيمت گذاري فرآورده هاي لبني در گروه كالاهاي مشمول رعايت ضوابط قيمت گذاري سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليد كنندگان است، هيات وزيران، فرآورده هاي لبني شير غيريارانه اي، پنير معمولي، ماست ساده و كره را كه مورد مصرف عامه مردم است در مواجهه با افزايش قيمت رد كرده است. اين قانون از اول مرداد ضرورت اجرا دارد و در غير اين صورت برابر با مفاد قانون نظام صنفي، شخص متخلف تحت پيگرد قانوني قرار خواهد گرفت.
افزايش تعرفه طرح ترافيك
گذر از محدوده هاي طرح ترافيك براي كساني كه به علل مختلفي مجبور به استفاده از خودرو شخصي به جاي اتوبوس و تاكسي هستند، دردسري است كه جريمه هاي سنگيني در پي خواهد داشت. عده اي هم براي آنكه مجبور به پرداخت اين هزينه نباشند به دنبال كارت هاي خبرنگاري مي گردند تا با سوءاستفاده از اين كارت، برگ جريمه اي را تحويل نگيرند، يا تعرفه عبور طرح ترافيك را پرداخت نكنند، اما باوجود طرح ترافيك، هنوز محدوده هاي اين طرح مملو از ماشين است و ترافيك سنگين پيامد حضورشان. براي محدودتر كردن طرح ترافيك، گران شدن تعرفه ورود به اين محدوده ها مورد بررسي شوراي شهر و سازمان حمل و نقل و ترافيك قرار گرفته است.
به گزارش خبرگزاري موج، سازمان حمل ونقل و ترافيك به افزايش اين تعرفه اقدام كرده است و در اين رابطه، حبيب كاشاني، عضو شوراي اسلامي با اشاره به مغايرت اين افزايش جريمه با مصوبه سال گذشته، نسبت به اين عملكرد سازمان حمل ونقل وترافيك اعتراض كرد. اميررضا واعظي آشتياني، خزانه دار شوراي شهر تهران نيز به بررسي مجدد اين موضوع توسط هيات مديره سازمان اشاره كرده است. در اين ميان مهندس چمران با اشاره به ضرورت محدودتر شدن طرح ترافيك گفت: نبايد اين عمل مغاير با قانون باشد. قانون افزايش قيمت طرح ترافيك با اين شرايط مورد بررسي مجدد قرار خواهد گرفت.

زاويه ديگر
خدمات پس از فروش خودرو نظام مند مي شود
003978.jpg
در نشست هايي كه در وزارت صنايع ومعادن و سازمان گسترش ونوسازي صنايع ايران برگزار شد، خودروسازان موظف به تدوين برنامه اي پنج ساله براي خدمات پس از فروش محصولات توليدي شدند.
در همين خصوص عباس علي  غياثي، دبير و عضو هيات مديره انجمن صنفي شركت هاي خدمات پس از فروش خودرو، خواستار تدوين برنامه اي پنج ساله براي خدمات پس از فروش محصولات توليدي شد.
غياثي روز دوشنبه اعلام كرد: تدوين اين برنامه براي ارائه خدمات مطلوب براي خودروهاي توليدي ضروري است.
اين موضوع در حالي اتفاق مي افتد كه هم اكنون شركت هاي خودروسازي مانند ايران خودرو و سايپا، برنامه هايي براي خدمات پس از فروش ارائه داده اند، اما تلاش مي شود همچنين شركت هايي كه خودروهاي تجاري توليد مي كنند، برنامه مدون خود را ارائه دهند.
از طرفي فعاليت در زمينه خدمات پس از فروش خودروسازان داخلي، در مقايسه با كشورهاي پيشرفته، عقب مانده ارزيابي مي شود، اما خدمات پس از فروش خودروسازان داخلي در مقايسه با ساير خدمات كالاهاي ضروري و سرمايه اي كشور، در حد قابل قبولي است. غياثي در پاسخ به پرسش خبرنگار ايرنا كه آيا خدمات پس از فروش خودروسازان داخلي توانسته براي آنها مزيت ايجاد كند، گفت: هم اكنون خودروسازان داخلي در بخش خدمات پس از فروش در ابتداي راه هستند و گام هايي كه براي توليد برداشته شده، متاسفانه در زمينه خدمات پس از فروش برداشته نشده است. به نظر مي رسد خودروسازان ايراني سالها به دنبال توليد و افزايش كميت خودرو بودند و در اين مدت از موضوع خدمات پس از فروش و كيفيت سنجي محصولات توليدي غافل ماندند.
غياثي با بيان اينكه از دو سال گذشته خودروسازان فعاليت خود را درخصوص خدمات پس از فروش آغاز كرده اند، مي گويد: هنوز به مرحله اي كه خدمات پس از فروش براي خودروسازان يك مزيت باشد، نرسيده ايم، به بيان ديگر هم اكنون در شرايطي نيستيم كه مشتريان، خودرو را، به خاطر خدمات پس از فروش آن خريداري كنند.
غياثي، نحوه ارائه خدمات پس از فروش خودروسازان داخلي را در يك سطح ارزيابي مي كند و معتقد است كه شركت بازرسي كيفيت و استاندارد ايران، سالانه دوبار نمايندگان مجاز شركت ها را مورد بازرسي قرار مي دهد و در پايان سال شركت ها را به لحاظ كيفيت خدمات، رتبه بندي مي كند.
براساس گزارش شركت بازرسي كيفيت و استاندارد ايران، خودروسازان داخلي در بحث ارائه خدمات پس از فروش، در يك فاصله هستند و در يك سطح قرار دارند. به تعبير اين مقام مسئول، چنانچه كيفيت خودرو مطلوب و خدمات پس از فروش آن نيز كامل و بدون نقص باشد، 97 درصد خريداران خودرو براي خريد مجدد همان محصول مراجعه مي كنند و به محصولات توليد شده وفادار خواهند ماند.
غياثي همچنين ضرورت تجهيز و تكميل نمايندگي هاي خدمات پس از فروش را به تجهيزات كامل، مورد تاكيد قرار مي دهد و بزرگترين مشكل خودروهاي وارداتي را خدمات پس از فروش مي داند. خودروهايي كه با مارك هاي متنوع و جديد وارد كشور مي شوند، از فن آوري هاي بالايي برخوردار هستند و سيستم هاي قديمي پاسخگوي تعمير و نگهداري آنها نيست. بنابر شواهد موجود، به نظر مي رسد كه در واردات خودرو براي تامين ابزار مخصوص، عيب ياب هاي كامپيوتري و تامين قطعات، تمهيدي اتخاذ نشده است كه اين موضوع در آينده نزديك معضلات بسياري را به دنبال خواهد داشت.

تهرانشهر
ايرانشهر
جهانشهر
خبرسازان
شهر آرا
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  جهانشهر  |  خبرسازان   |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |