اماكن عمومي و چارچوب هايي كه بايد بدانيم
رخدادهاي غير منتظره
سينا قنبر پور
نظارت بر اماكن عمومي از وظايف نيروي انتظامي براساس آئين نامه اماكن عمومي مصوب 23 خرداد 63 هيات وزيران است كه در 31 ماده تصريح شده است. اين 31 ماده حدود فعاليت پليس را تعيين مي كند
مديركل نظارت بر اماكن عمومي نيروي انتظامي چندي قبل خبر از شناسايي شبكه اي سازمان يافته داد كه با مانكن هاي زنده، لباس هاي غيرمجاز خود را به فروش مي رساندند.
بحث لباس هاي غيرمجاز در هيچ بخشي از قانون يا آئين نامه مربوط به اماكن عمومي نيامده است، اما به گفته سردار محمدعلي نجفي موضوع لباس هاي غيرمجاز براساس مصوبه كميته فرهنگي كميسيون عالي نظارت مبني بر شناسنامه دار بودن لباس ها از سوي پليس پيگيري مي شود .
بنابراين بايد توجه داشت توزيع لباس هايي در شهر قانوني و مجاز محسوب مي شوند كه طبق مصوبه ياد شده شناسنامه لازم را دريافت كرده باشند.
اين نكته در واقع بهانه خوبي است تا بتوان يكي از بخش هاي نيروي انتظامي كه مي توان به جرات گفت بعد از كلانتري ها و پليس راهنمايي و رانندگي بيشترين درگيري و ارتباط را با مردم و بويژه كسبه دارند را شناخت.
بحث نظارت بر اماكن عمومي يكي از وظايف نيروي انتظامي براساس آئين نامه اماكن عمومي مصوب 23 خرداد 63 هيات وزيران است كه در 31 ماده تصريح شده است. اين 31 ماده در حالي حدود فعاليت پليس را تعيين مي كند كه به گفته مدير كل نظارت بر اماكن عمومي نيروي انتظامي يك ميليون و 200 هزار واحد صنفي غيرمجاز يا فاقد مجوز كسب در كشور وجود دارند.
اين در حالي است كه سردار نجفي در گفت وگويي با ايسنا تصريح كرده است: در هيچ جاي قانون، كنترل و شناسايي مراكز صنفي غيرمجاز برعهده ناجا گذاشته نشده است، اما چنانچه نيروي انتظامي به مراكزي مشكوك شود كه در آن فعاليت هاي جرم زا رخ دهد، ضمن برخورد با عناصر و تحويل آنان به مراجع قضائي در خصوص جلوگيري از فعاليت اين واحدها اقدام مي شود.
از مجموع يك ميليون و 200 هزار واحد صنفي غيرمجاز، 35درصد واحدهايي هستند كه تغيير كاربري داده اند.
حالا براي آنكه تكليف شما در خريدها و بويژه لباس روشن شود بد نيست با خريد يك كتاب كوچك قانون شهر و شهرداري از مفاد مربوط به نظارت بر امكان مطلع شويد و بحث شناسنامه دار بودن لباس ها را هم از فروشنده بپرسيد.
تنها در تابستان سال 83 به گفته سرهنگ سيدعظيم حسيني، مديركل مبارزه با مفاسد اجتماعي نيروي انتظامي يكهزار زن در تهران به دليل پوشش نامناسب دستگير شده بودند كه پليس با برگزاري يك همايش و نمايش فيلم و سخنراني كارشناسان در اين باره سعي در ارشاد آنان داشته است.
آئين نامه اي براي همه
تصور نكنيد كه اماكن عمومي صرفا به محل كسب و كار و نظاير آن مربوط مي شود و به مشتريان يا عامه مردم ربطي پيدا نمي كند.
طبق ماده 2 آئين نامه مصوب 23 خرداد 63 هيات وزيران درباره اماكن عمومي، 39 شغل و كار عمومي جزو اماكن عمومي محسوب شده و در تبصره همين ماده هم تصريح شده است: افتتاح هر نوع امكنه و موسسات مشابه ديگري در آينده بنا به تشخيص و اعلام نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران مشمول مقررات اين آئين نامه خواهد بود.
اما موضوع نظارت بر اماكن عمومي معمولا به سبب فقدان مجوز از اتحاديه مربوطه است. سردار نجفي در اين باره اعلام كرده است: كاسبي كه مجوز ندارد، متخلف محسوب مي شود، اما اگر غير از نداشتن مجوز اقدام به توزيع اقلام و محصولات ضدفرهنگي كند، مجرم بوده و پس از برخورد، محل كسب او خواه مجازي وخواه غيرمجازي پلمپ خواهد شد.
به همين دليل نيز ماموران اداره نظارت بر اماكن عمومي ناجا در سال 82 با 85هزار واحد غيرمجاز برخورد كرده و آن را پلمپ كردند كه از اين ميان 49هزار و 858 واحد با اخذ مجوز موقت بازگشايي شده و پيگير كار مجوز خود شدند.
اين وضع در 9 ماه اول سال 83 نيز سبب پلمپ 70هزار و 97 مورد صنفي غيرمجاز شد كه 43 هزار و 894 واحد با اخذ مجوز موقت فعاليت دوباره خود را از سر گرفتند.
اين در حالي است كه موضوع مجوز كسب طبق قانون نظام صنفي مصوب 13 تير 59 تصريح شده است.
طبق ماده يك قانون ياد شده نظام صنفي قواعد و مقرراتي است كه امور مربوط به سازمان، وظايف، حدود و حقوق افراد واحدهاي صنفي را طبق اين قانون تعيين مي كند.
اما همه گير بودن اين قانون علاوه بر آنها كه قصد كسب و كار آزاد دارند، شامل ديگران نيز مي شود.
مطابق ماده 2 آئين نامه اماكن عمومي، 39 دسته شغل در حوزه اماكن و موسسات، موضوع نظارت بر اماكن عمومي تعريف شده اند.
در اين ميان هتل ها، مسافرخانه ها، رستوران ها، پانسيون ها، مهدكودك ها، سلف سرويس ها، قهوه خانه ها، اغذيه فروشي ها، چلوكبابي و چلوخورشتي و طباخي ها جزو هشت رده نخست اماكن عمومي محسوب مي شوند.
بوفه سينماها و تئاترها، كافه ترياها، كافه قنادي ها، آرايشگاه ها، آموزشگاه هاي رانندگي، فروشگاه هاي جرايد و نشريات داخلي، موسسات باركش شهري، تعميرگاه هاي دوچرخه و موتورسيكلت، عكاسي ها، فروشگاه هاي جرايد خارجي، سينماها و تماشاخانه ها، فروشگاه هاي اتومبيل، موسسات تبليغاتي و توليد كننده فيلم هاي تبليغاتي، تعميرگاه ها، اتوسرويس ها و پاركينگ ها نيز از ديگر اماكن و موسسات عمومي محسوب مي شوند. موسسات توريستي و كرايه دهي اتومبيل، بنگاه هاي مسافربري، كتابفروشي ها، بنگاه هاي معاملاتي، كارگاه هاي اوراق اتومبيل، تعويض روغني ها، پنجرگيري ها و لاستيك فروشي ها هم از ديگر مشاغل مربوط به ماده 2 است.
فروشگاه هاي توليد كليشه و مهر وگراورسازي ها، لوازم يدكي فروشي خودرو، نقاشي اتومبيل، چاپخانه ها، سمساري ها، موسسات باربري، موسسات نشر و طبع، آموزشگاه هاي خياطي، ماشين نويسي و آرايشگري نيز از ديگر كارهاي دسته بندي شده در بحث اماكن عمومي است.
از سوي ديگر در ماده 20 آئين نامه اماكن عمومي تصريح شده است: برگزاري هر نوع مجلس جشن و عروسي، ميهماني، شب نشيني و امثال آن يا اجراي هر گونه برنامه هنري و نمايشي در اماكن عمومي مستلزم تاييد محتواي برنامه هنري و نمايش از سوي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و تحصيل اجازه مخصوص نيروي انتظامي محل (حداقل 48 ساعت قبل) است. بديهي است مسئولان اماكن عمومي مزبور مي بايست ساعت و روز تشكيل مراسم و صرفا مشخصات پيشنهادكننده مراسم را با ارائه 2 عدد كارت ورود به سالن به مسئولان ذي ربط نيروي انتظامي جمهوري اسلامي اعلام كنند.
بنابراين با وجود آنكه اشخاص حقيقي به كسب و كار مشغول نباشند، فقط كافي است براي يك بار بخواهند مراسم عروسي بگيرند. در اين حالت موضوع بايد مطابق با آئين نامه مزبور باشد. از ديگر نكاتي كه در آئين نامه مزبور بر آن تاكيد شده است، بحث صداهاي نابهنجار است. در ماده 24 آئين نامه اماكن عمومي تصريح شده است: در اماكن عمومي ايجاد صداهاي ناهنجار، اداي الفاظ ركيك و انجام حركات زشت و اعمالي كه موجب سلب آسايش ديگران يا ضرر به اموال عمومي مي شود ممنوع است و صاحبان اماكن عمومي مكلفند متخلف را به ماموران انتظامي معرفي كنند.
نكته هاي ايمني و پاسداشت زبان
دو ماده ديگر از آئين نامه اماكن عمومي از جمله مواردي است كه به نظر مي رسد با وجود صراحت، معمولا در دستور كار ماموران پليس قرار نگرفته و نمي گيرد، زيرا وقوع حوادث مختلف در بازار تهران، شاهدي بر اين مدعاست.
آتش سوزي هاي متعدد همگي حكايت از اين امر دارد كه ماده 29آئين نامه اخير مورد توجه قرار نمي گيرد. در اين ماده تاكيد شده است: در تمامي اماكن عمومي وسائل مقدماتي آتش نشاني طبق استاندارد سازمان آتش نشاني بايد مهيا باشد تا بموقع مورد بهره برداري قرار گيرد.
اين وضع نه تنها در اماكن كسب رعايت نمي شود كه به نظر مي رسد با وجود چنين صراحتي، حتي ماموران پليس در اداره اماكن به آن توجهي نمي كنند، اما ديگر موضوعي كه در اين آئين نامه تصريح شده، موضوع استفاده از نام فارسي و نوشتن آن بر تابلو است. بر اساس ماده 28 آئين نامه مورد نظر، براي اماكن عمومي بايد نام فارسي با مضامين موافق عفت عمومي انتخاب و فقط به زبان فارسي هم روي تابلو نوشته شود.
به هر حال به نظر مي رسد صرف يك هزينه 2 هزار و 200 توماني براي دسترسي به مجموعه قوانيني كه در شهر به آن نيازمنديم، سرمايه گذاري اندك و مقرون به صرفه اي باشد. بويژه آنكه تصورات ما از اداره اماكن با اين مطالعه مي تواند تغيير كند، زيرا دست كم ما هم در مي يابيم به عنوان دارنده يك مكان عمومي چه چارچوبي را بايد رعايت كنيم.
جلوگيري از اپيدمي شدن يك رويه
اما نكته ديگري كه به بحث اوليه ما باز مي گردد، بحث همان لباس هاست. شايد در هيچ جاي دنيا چه در اروپاي غربي و چه در آمريكا هيچ كدام همچون ايران به بحث لباس نمي پردازند.
اين نكته، يك آسيب شناسي جدي، متفاوت و منطقي تر از آنچه در مجلس به عنوان طرح لباس ملي مطرح شده را مي طلبد. براي نمونه وقتي يك روسري جديد كه اتفاقا ريشه در سنت هاي مردمان خطه شمال دارد، مد مي شود و بعد يك شبه هزاران نمونه آن بدون اصالت و به صورت ماشيني رهسپار بازار مي شود، اين وضع نمي تواند معمول و منطقي به نظر آيد، زيرا نه در يك چارچوب عقلاني اين تكثير صورت گرفته و نه طبق يك قاعده اجتماعي، بلكه صرفا پاسخي است به يك نياز كاذب از سوي بازاريان.
حال اگر بحث لباس و شناسنامه دار شدن آن اهميت پيدا كند و هر لباس بي هويت و بي پشتوانه اي از نظر فرهنگي وارد بازار نشود، دست كم مي توان اميدوار بود خيلي از نابهنجاري ها نيز روي ندهد. از طرفي برخورد پليسي با چنين پديده هايي اصلا موثر نبوده و امكان بازده منفي دارد. بنابراين ما در اين حوزه با استفاده از رنگ هاي شاد و جذاب و البته مطابق با عرف آنقدر بايد دست به طراحي هاي داخلي بزنيم تا چنين وضعي از بيرون به ما القا نشود.
|