نرخ بنزين شاخص تعيين قيمت كالاها
تهراني ها بيشتر از همه بنزين مصرف مي كنند؛ روزانه 13 ميليون ليتر. هفته گذشته در كشور حدود 650 ميليون ليتر بنزين مصرف شد.
مصرف بنزين روز به روز در حال افزايش است و در پي آن ميزان نياز به واردات بنزين هم بيشتر مي شود به طوري كه طبق اظهارنظر مسئولان، 5/4 ميليارد دلار بودجه در سال جاري بايد به اين امر اختصاص داده شود.مصرف بي رويه بنزين در تابستان امسال تقريبا بي سابقه است. قرار است تا سال 89 ميزان توليد روزانه بنزين در برخي پالايشگاه ها افزايش يابد و البته طرح توسعه تعدادي از آنها نيز در دستور كار وزارت نفت قرار دارد. عجيب است كه ايران، دومين منبع توليد كننده نفت و گاز در جهان، خود از واردكنندگان بنزين است.
متاسفانه يارانه اختصاص داده شده به بنزين باعث تشويق مردم به مصرف هرچه بيشتر اين منبع سوخت شده است. همه كالاها و خدمات با مرور زمان بر قيمتشان افزوده مي شود، نرخ تورم افزايش مي يابد، اما قيمت بنزين همچنان بسيار منصفانه است!
يكي از دلايل استفاده كم مردم از خودروهاي شخصي در كشورهاي توسعه يافته، بالا بودن نرخ بنزين است كه آنها را مجبور مي كند فقط مواقع ضروري از اتومبيل هاي خود استفاده كنند.
اما در كشور اين قضيه شكل ديگري دارد؛ ايجاد ترافيك هاي كيلومتري كه گاهي باعث تلف شدن چند ساعت از وقت هر شهروند در روز مي شود. اگر يك روز صبح كه در ترافيك گير كرده ايد نگاهي به داخل ماشين هاي اطرافتان بيندازيد، مي بينيد كه اكثر آنها با يك سرنشين در حركتند. ماشين هاي تك سرنشيني كه باعث افزايش آلودگي هوا و افزايش ترافيك و هدر رفتن وقت مي شوند اگر مجبور به استفاده از بنزين با نرخ تمام شده واقعي اش بودند، احتمالا بيشتر استراحت مي كردند. ظاهرا تنها راه حل مقطعي براي جلوگيري از مواجهه با مشكل كمبود بنزين، واردات آن است، اما اين مسئله باعث ايجاد ميلياردها دلار هزينه براي ايران مي شود، پولي كه بهتر بود صرف امور مهم و زيربنايي مي شد، متاسفانه كاركرد منفي پيدا كرده است.
متاسفانه هميشه با افزايش نرخ بنزين قيمت همه كالاها سير صعودي پيدا مي كند و شايد يكي از دلايلي كه باعث مي شود نرخ اين فرآورده هيچ گاه آن طور كه بايد افزايش نداشته باشد، ارتباط مستقيم آن با نرخ ساير كالاهاست؛ ظاهرا بنزين در اين مورد يك شاخص محسوب مي شود.
توليد بنزين روزانه در كشور ما 40 ميليون ليتر است، در حالي كه نرخ مصرف روزانه، 70 ميليون ليتر بوده و 30 ميليون ليتر باقيمانده از طريق واردات جبران مي شود.اما در اين ميان، برخي اقتصاددانان معتقدند كه با هدفمند كردن يارانه ها مي توان قيمت بنزين را به نرخ واقعي آن نزديك كرد، در اين ميان اقشار محروم و آسيب ديده هم ديگر نگراني از بابت افزايش قيمت ساير كالاها و خدمات نخواهند داشت.
كاهش قيمت برنج اعلا
تاخير در استقرار مراكز خريد برنج موجب كاهش قيمت برنج اعلا تا كيلويي 200 تومان شد.
غلامعلي قرباني در گفت وگو با مهر گفت كه تاخير در استقرار مراكز خريد برنج و عدم تامين اعتبار لازم براي خريد برنج موجب شده قيمت برنج كيفي در استان گيلان از كيلويي۱۱۷۰ تومان به كيلويي 980 تومان برسد. كاهش قيمت برنج در استان گيلان موجب حضور دلالان و سرمايه گذاران غير مسئول براي خريد برنج كشاورزان خواهد شد؛ به طوري كه اين اقدام موجب ضرر و زيان كشاورزان مي شود. قرباني عدم رسيدن به خود كفايي در توليد برنج و كاهش سطح زير كشت برنج پرمحصول را از پيامدهاي تاخير در مكانيزم خريد برنج دانست و گفت: در حال حاضر سطح زيركشت برنج پرمحصول در استان گيلان 72 هزار هكتار است كه در صورت ادامه شرايط موجود، اين رقم در سالهاي آينده كاهش خواهد يافت. اين در حالي است كه امسال باتوجه به شرايط آب و هوايي مساعد، برداشت محصول حدود 15 تا۲۰ روز زودتر از سالهاي گذشته آغازشد. قرباني خواستار مشخص شدن هرچه سريع تر مكانيزم خريد تضميني برنج و تامين اعتبار لازم و استقرار مراكز خريد برنج از كشاورزان شد و گفت كه اجراي هرچه سريع تر مكانيزم خريد برنج مي تواند مشكلات موجود را برطرف كند.