گروه اقتصادي- افروز پورهاشمي: كابينه نهم قرار است هفته آينده پس از گرفتن رأي اعتماد مجلس، فعاليت خود را رسما براي تحقق اهداف و برنامه هاي رئيس جمهور آغاز كند. هرچند پست معرفي شده وزيران كابينه به مجلس با واكنش هاي مختلف در داخل و خارج مواجه شده، اما باتوجه به اين كه رئيس جمهور اين افراد را با لحاظ اهداف، برنامه ها و شعارهاي خود انتخاب كرده، بررسي برنامه ها مي تواند مفيد باشد.
بازنگري در مقررات تنظيم
روابط كار
سيد محمد جهرمي متولد ۱۳۳۷ در تهران، داراي مدرك دكتراي مديريت استراتژيك و وزير پيشنهادي وزارت كار و امور اجتماعي درمورد برنامه هاي آتي خود مي گويد: با نگاه اوليه به ساختار وزارت كار و قوانين و مقررات مربوط به مأموريت هاي اصلي وزارت كار، احساس مي شود اين وزارتخانه در پاسخگويي به كل توقعات و مطالباتي كه مردم، دولت و مجلس از وزارت كار به عنوان متولي اشتغال داشته و دارند، توفيق چنداني نداشته است.
وي كه فعاليت خود را از سن ۱۹ سالگي با عضويت در گروه مؤسس جهاد و سپاه گيلان و مازندران در سال ۱۳۵۸ آغاز كرده و در سن ۲۳ سالگي سمت استاندار زنجان را داشته، مي افزايد: براي پاسخگويي به مطالبات بحق مردم (اشتغال جوانان و پايداري اشتغال موجود و توسعه اشتغال آينده كشور) لازم است تحول اساسي در قوانين و مقررات، رويه ها و نوع برنامه ريزي اين وزارتخانه به عمل آيد.
وي معتقد است: به جاي وزارت كار بايد وزارت منابع انساني به عنوان محور توسعه كشور قرار گيرد و مانند كشورهاي پيشرفته كه منابع انساني محور توسعه است، بايد براي منابع انساني كشور با كمك و هماهنگي همه اعضاي دولت و همچنين حمايت جدي نمايندگان برنامه ريزي كرد.
وي به خبرنگار ما مي گويد: براي رسيدن اين محور توسعه، بايد ساختارها و رويه ها در اين وزارتخانه باتوجه به تحولات فناوري و تغييرات اساسي در معني و مفهوم كار به عمل آيد كه هم مشكل تنظيم روابط كار و مكانيزم هاي همه جانبه گرايي در روابط كار به خوبي تحقق يابد، هم در صيانت از نيروي كار و ايمني و حفاظت از كارگر و بهداشت كار برنامه ريزي شود.
همچنين در رابطه با سياست گذاري اشتغال، اين وزارتخانه بتواند سياست هاي كلان و اجرايي نظام را به خوبي پيگيري كند تا بدين وسيله بتوان در مديريت توسعه و استفاده بهينه از منابع و دستيابي به كار شايسته به عنوان يك نگاه نوين در عرصه كار و رفع موانع ساختاري، توسعه كارآفريني و مراكز رشد و تعادل در بازار به نتيجه مطلوبي دست پيدا كرد.
به گفته وي، باتوجه به رشد در نظر گرفته شده در برنامه چهارم، ارتقاي مهارت نيروي كار (دانش فني و دانش اجتماعي) به عنوان يكي از اولويت ها در عرصه فعاليت اين وزارتخانه به نحوي بايد قرار گيرد كه ستاد ملي فني و حرفه اي در كشور با كمك وزارت آموزش و پرورش، آموزش عالي و وزارت كار براي تجهيز و توسعه منابع انساني به كار گرفته شود.
جهرمي در پاسخ به اين پرسش كه آيا با مباحث عنوان شده قانون كار دچار تغييراتي خواهد شد مي گويد: باتوجه به تغييرات در مجموعه مفهوم و معني كار و توسعه فناوري در دنياي پيشرفته امروز، لازم است شرايط هر مقطعي از نظر اجتماعي، سياسي به ويژه اقتصادي لحاظ شود و روابط كار باتوجه به شرايط هر منطقه و كشوري تنظيم شود.
وي مي افزايد: باتوجه به تغييرات بسيار زياد و شرايط موجود در دنياي امروز و كشور، نيازمند يك بازنگري در مجموعه رويه ها و مقررات تنظيم روابط كار خواهيم بود، ولي اين كه حتما قانون كار دستخوش اصلاحات و تغييرات اساسي شود، نيازمند بررسي بيشتر و كمك خود كارگران و كارفرمايان و متخصصان امر است.
جهرمي در كارنامه فعاليتي خود معاونت امور كميسيون هاي دبيرخانه مجمع تشخيص مصلحت نظام (۱۳۷۷ تا ۱۳۸۲)، دبير كميسيون تدوين چشم انداز بيست ساله كشور در مجمع تشخيص مصلحت نظام (۱۳۸۱ تا ۱۳۸۲) و معاونت اجرايي و امور انتخابات شوراي نگهبان از سال ۱۳۸۲ تاكنون را نيز دارد.
نوسازي ناوگان حمل و نقل
يكي از خواسته هاي بحق مردم توسعه ناوگان حمل و نقل كشور به ويژه در بخش هوايي و افزايش ضريب ايمني در تردد درون شهري و به ويژه برون شهري است.
محمد رحمتي متولد ۱۳۳۷ در يزد، داراي مدرك كارشناسي عمران از دانشگاه صنعتي شريف و مدرك كارشناسي ارشد سازه از دانشگاه تهران، يكي از برنامه هاي آتي خود را در صورت اخذ رأي اعتماد از سوي نمايندگان مجلس و حضور مجددش بر مسند وزارت راه و ترابري، خريد ۳۰ فروند هواپيما به منظور تجهيز ناوگان هوايي كشور عنوان مي كند.
وي كه فعاليت خود را از سال ۱۳۶۰ با حضور در جهاد دانشگاهي آغاز كرده و با قائم مقامي مديرعامل شركت راه آهن از سال ۱۳۷۶ و سپس مديرعاملي اين شركت از سال ۱۳۸۰ ادامه داده است، مي افزايد: در برنامه آينده كاري خود حذف انحصارات، تدوين برنامه جامع حمل و نقل، حمايت از صنايع داخلي، افزايش ضريب ايمني و ايجاد فرودگاه هاي كوچك را مدنظر دارم.
وي از انتخاب مديران تحول گرا و در عين حال باتجربه سخن مي گويد و بر اين باور است كه مي توان كارهاي عملياتي را به بخش غيردولتي سپرد و سياست عدم تمركز در اجرا را سرلوحه اقدامات در بخش راه وترابري قرار داد.
رحمتي اولويت دادن به امر نگهداري زيربناها، سپردن فرصت ها به مردم براي ايجاد رقابت سالم، دور شدن دولت از تصدي گري تا حد ممكن، آسفالت حدود ۵۰ هزار كيلومتر راه هاي روستايي در بلندمدت، توسعه شبكه ريلي به برخي مناطق، اهتمام به تكميل طرح هاي زيربنايي مهم، تجهيز كريدور ترانزيتي و ايجاد توازن بين وجوه چهارگانه حمل و نقل و استفاده حداكثري از زيربناهاي موجود را از برنامه هاي آينده خود عنوان مي كند.
وي در سال ۱۳۸۳ معاون ساخت و توسعه راه هاي وزارت راه و ترابري بود كه در بهمن همان سال از سوي رئيس جمهوري وقت (خاتمي) به عنوان وزير راه وترابري پيشنهاد شد و از سوي مجلس رأي اعتماد نيز دريافت كرد. رحمتي تنها وزيري است كه در كابينه دولت نهم، در كابينه دولت قبلي نيز حضور داشته است.
تحقق اميد هر ايراني، هر خانواده، يك مسكن
كمبود مسكن، عدم توان اقشار مختلف در پرداخت اقساط وام مسكن، ركود حاكم بر بازار مسكن، مقاوم نبودن اغلب واحدهاي ساخته شده و حتي در حال ساخت در سراسر كشور و... همگي از دغدغه هاي اصلي مردم و مسئولان بوده و هست. دغدغه هايي كه چشم اميد عموم به رفع آنها توسط وزير جديد وزارت مسكن و شهرسازي با ارائه راه كارهاي اساسي دوخته شده است.
محمد سعيدي كيا متولد ۱۳۲۵ در اصفهان، داراي مدرك كارشناسي ارشد راه و ساختمان از دانشگاه اميركبير تهران كه وزير پيشنهادي وزارت مسكن و شهرسازي است و در طول فعاليت خود پست وزارتي (وزير راه و ترابري، جهاد سازندگي در دولت مهندس موسوي و هاشمي رفسنجاني) و پست وزارتي در جهاد سازندگي در دولت خاتمي را نيز داشته است، اهداف مورد نظر خود را به دو بخش كوتاه مدت و بلندمدت تقسيم مي كند.
وي كه در صورت اخذ رأي اعتماد از سوي نمايندگان مجلس بر مسند وزارتخانه مسكن و شهرسازي خواهد نشست، بر هدف اصلي اين وزارتخانه يعني تحقق اميد ديرينه هر خانوار ايراني (صاحب يك مسكن بودن)، افزايش سهم اعتبارات بانكي تا ۸۰ درصد ارزش ملك، مقاوم سازي تمامي واحدهاي مسكوني موجود و كاهش تراكم در مسكن گروه هاي كم درآمد تأكيد مي كند.
وي اهداف كوتاه مدتي را نيز مد نظر دارد. اهدافي چون رفع موانع براي ايجاد رقابت در جهت ارتقاي سطح كيفي توليدات ساختماني در كنار حمايت از مصرف كنندگان، استاندارد مصالح و لوازم ساختماني و ترويج استفاده از اين قبيل مصالح و حمايت بيش از گذشته از تشكل هاي حرفه اي مهندسان براي ايفاي نقش راهبردي و مديريت در سازماندهي ساختمان هاي كشور.
وي كه در كارنامه فعاليت درخشان خود قائم مقامي بخش اقتصادي بنياد مستضعفان و سرپرست معاون راهداري امور استان ها (وزارت راه و ترابري)، مشاور رئيس جمهوري و رئيس بنياد مسكن انقلاب اسلامي از سال ۱۳۸۰ تاكنون را نيز دارد، در هيأت امناي دانشكده هاي علم و صنعت و مؤسسه انتشاراتي اميركبير نيز عضو است و مسئوليت دانشكده مهندسي راه آهن را هم دارا بوده است.