پنجشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۷۷ - Aug 18, 2005
حضرت اميرالمؤمنين علي(ع): هيچ گناهكاري را نوميد مكن، كه بسياري از گناهكاران حرفه اي عاقبت به خير شده اند، و بسياري از نيكوكاران حرفه اي، در پايان عمر، كارشان به فساد كشيده است.
تحف  العقول /۷۲
امروز با حافظ
كه مونس دم صبحم دعاي دولت توست
به جان خواجه و حق قديم و عهد درست
ز لوح سينه نيارست نقش مهر تو شست
سرشك من كه ز طوفان نوح دست برد
عزت الله ضرغامي:
صدا و سيما به سمت تغيير ساختار
و استفاده از بخش خصوصي گام برمي دارد
رئيس سازمان صدا و سيما، با حضور در محل خبرگزاري دانشجويان ايران از اين رسانه بازديد و با دست اندركاران آن گفت وگو كرد.
مهندس ضرغامي در گفت وگو با خبرنگاران ايسنا به پرسشي هايي درباره  ادامه  روند چند صدايي در رسانه ي ملي و ضرورت اين طرح در ابعاد غير سياسي، همچنين تدوين منشوري در اين زمينه پاسخ گفت.
سيد عزت الله ضرغامي، عرصه اطلاع رساني مكتوب و تصويري در كشور را ضعيف دانست و افزود: در عرصه اطلاع رساني مكتوب و عكس هنوز زمينه بسيار گسترده اي وجود دارد تا خبرگزاري ها و مطبوعات ما روي آنتن كار كنند.
رئيس سازمان صدا و سيما، استفاده از تمامي ظرفيت ها و امكانات بخش خصوصي را رويكرد جديد اين رسانه خواند و اظهار كرد: صدا و سيما به سمت تغيير ساختارها، سبك كردن مجموعه و استفاده جامع تر از امكاناتي كه در تمام بخش هاي خصوصي اعم از اطلاع رساني وجود دارد، پيش مي رود.
در سياست هايي كه اخيرا تحت عنوان افق رسانه تبيين كرده ايم، بخش هايي كه در اين زمينه مورد تأكيد قرار گرفته، زمينه را براي ما باز خواهد كرد تا بتوانيم از حضور بخش خصوصي به طرق مختلف در فعاليت هاي راديو و تلويزيون استفاده كنيم.
رئيس سازمان صدا و سيما با تأكيد بر اين كه آن چه از آنتن صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران پخش مي شود، كاملا تحت ضوابط قانوني مصوب مجلس است، در عين حال گفت: اصل اين مطلب كه گروه ها، نهادها و تشكل هاي مختلف هنري سياسي بتوانند حرف و توليد خود را از آنتن جمهوري اسلامي پخش كنند، كاملا منطقي و روشن است و اين كار انجام مي گيرد.
اما به اين صورت كه بسته هايي مشخصا و مستقيما به عنوان آنتن در اختيار گروه ها و افراد قرار داده شود تا با مسؤليت خودشان  آنتن را اداره كنند، به دليل عقلي و مسائل قانوني به ويژه قانون اساسي، فعلا
غير ممكن است.
ضرغامي درباره ي بحث چند صدايي در رسانه ملي كه خود در زمان انتخابات رياست جمهوري مطرح كرده بود و تضعيف آن پس از اين دوره، اظهار كرد: در دوره انتخابات، به دليل تراكم و حجم انبوه بحث ها و اطلاعات چالشي با جذابيت موضوع انتخابات، وضعيت به گونه اي بود كه براي افكار عمومي حالت چند صدايي بروز و ظهور داشت.
پس از انتخابات به دليل آن كه از آن مقطع سياسي كشور در سطح ملي عبور كرده ايم، طبيعي است احساس شود كه اقبال عمومي نسبت به بعضي موضوعات فروكش كرده است.

فيلم «مجستيك» امروز از سينما يك پخش مي شود
ايسنا: فيلم سينمايي «مجستيك» (باشكوه) به كارگرداني فرانك دارابانت، امروز در قالب برنامه سينما يك به نمايش درمي آيد.
اين فيلم محصول سال ۲۰۰۱ است كه توسط كارگردان آثاري چون «مسير سبز» و «رهايي از شاوشنگ» ساخته شده است.
دست اندركاران برنامه سينمايك در نظر دارند پس از پخش دو فيلم مذكور كه هر كدام پس از پخش با استقبال بسياري از سوي مخاطبان روبه رو شدند، اين هفته ،ديگر ساخته دارابانت، «مجستيك» را به روي آنتن ببرند.
«مجستيك» با بازي جيم كري (در نقش پيتر)، باب بالابان (الوين كلايد)، جفري دمون (ارني)، لاري هولدون و مارتين لندا در مدت زمان ۱۵۲ دقيقه در آمريكا ساخته شده است.
فيلمنامه اين اثر به قلم مايكل سلوآنه، اتفاقات اوايل دهه ۱۹۵۰ را روايت مي كند.
با شروع جنگ سرد سناتور جوزف مكارتي با تشكيل كميته اي به مبارزه با خطر سرخ (نفوذ كمونيست ها) در اركان دولتي مي پردازد كه دامن آن به هاليوود كشيده مي شود.
در چنين وضعيتي فيلمنامه نويسي به نام پيتر اپلتون به اتهام فعاليت هاي كمونيستي تحت تعقيب قرار مي گيرد و به دادگاه احضار مي شود؛ اما شب قبل از برگزاري دادگاه با اتومبيلي در رودخانه سقوط كرده و بر اثر ضربه اي كه بر سرش وارد مي شود، حافظه اش را از دست مي دهد.
فيلم «مجستيك» امروز پنجشنبه، ساعت ۱۵/۲۲ با نقد دكتر بلخاري و دكتر فاطمي به همراه بخش هاي ديگري چون معرفي فيلمساز و پخش قسمت هايي از ديگر آثار وي از شبكه اول سيما پخش مي شود.

راهيابي آثار يك ناشر ايراني به نمايشگاه بين المللي بلگراد
گروه ادب و هنر: تمامي آثار ارسالي انتشارات شباويز در نمايشگاه بين المللي دوسالانه بلگراد پذيرفته شده است.
به گزارش همشهري؛ انتشارات شباويز كه ازجمله ناشران فعال در عرصه هاي بين المللي است، پيش از اين نيز در زمينه تصويرگري جوايزي كسب كرده بود و راهيابي ۵۲ اثر اين ناشر به نمايشگاه براي نخستين بار است كه در تاريخ اين نمايشگاه روي مي دهد.

بهارستان
پس فارق گفت: «باش تا چيزي از براي تو بياورم» .
اويس دست در جيب كرد و دو درم بيرون آورد و گفت: «اگر تو ضمان مي كني كه من چندان بزيم كه اين خرج كنم، آنگه ديگر را قبول كنم» .
تذكرة الاولياي عطار

پاسخ به پرسش پزشكي
عسل - ۵ عامل طول عمر - دل درد و استرس -كلسيم
۴ پاسخ پزشكي از دكتر روزنفلد:
- خوردن عسل خشم را فرو مي نشاند. مصرف عسل با ناشتايي براي كساني كه كار فكري دارند توصيه شده است.
- هواي خوب، آب خوب، خواب كافي، غذاي كم و نداشتن غم و اندوه پنج ستون طول عمر و سلامتي هستند كه كنترل آن در دست خود فرد است.
- دل درد و دل پيچه كوتاه مدت همراه با گاز دستگاه گوارش عمدتاً از استرس و خشم ناگهاني است. در صورت احساس چنين حالتي، يك ليوان آب سرد بنوشيد و چند دقيقه قدم بزنيد.
- بهتر است كلسيم و ويتامين «د» از راه غذا وارد بدن شود تا قرص، كلسيم با حضور ويتامين «د» جذب بدن مي شود. بنابراين يك فرد بايد هر روز دست كم ۲۰ دقيقه در آفتاب قرار گيرد. البته آفتاب گرفتن بيش از حد زيان آور است.

برنامه هاي ويژه ولادت حضرت علي(ع) در راديو
«جمعه ايراني» كاري از گروه طرح و تامين شبكه سراسري صدا اين هفته ويژه ولادت حضرت علي(ع) را پخش مي كند و ساعت پخش آن ۹ الي ۱۱ و ۳۰ دقيقه صبح است.
«عصر روز هفتم» نيز در اين روز به ويژگي هاي شخصيتي حضرت علي(ع)، شيوه زندگي و منش اين امام مي پردازد؛ اين برنامه كاري از گروه اجتماعي شبكه سراسري صدا است كه ساعت ۱۸ الي ۲۱ پخش مي شود.
آيينه جادو نيز در برنامه چهارشنبه اين هفته با فريدون جيراني، كارگردان فيلم «سالاد فصل» گفت وگو مي كند.
گفتني است كه صعود، قرمز، آب و آتش، شام آخر، صورتي از فيلم هايي هستند كه جيراني كارگردان آنها بوده است، آيينه جادو كاري از گروه ادب و هنر شبكه سراسري صدا است كه روز چهارشنبه و شنبه ساعت ۲۲ و ۳۵ دقيقه پخش مي شود. محمد اسماعيل پور، سردبير و تهيه كننده اين برنامه راديويي است.

عكاسان روزنامه همشهري نخستين نمايشگاه
دايمي عكس مطبوعات را پايه گذاري كردند
نمايشگاه دايمي عكس همشهري محله گشايش يافت؛ تا اولين نمايشگاه دايمي عكس مطبوعات كار خود را آغاز كند.
به گزارش گروه دريافت خبر ايسنا، اين نمايشگاه از ۲۲ مردادماه كار خود را آغاز كرده است.
در اولين دوره اين نمايشگاه، ۲۹ عكس از ۱۴ عكاس به نماش گذاشته شده است.
موضوع اولين دوره نمايشگاه عكس همشهري محله «تابستان داغ» است كه تا ۱۵ شهريورماه ادامه خواهد داشت.
قرار است از اين به بعد اين مكان در پانزدهم هر ماه ميزبان يك نمايشگاه عكس جديد باشد.
اين نمايشگاه دايمي مي كوشد تا فتوژورناليسم محلي همشهري محله را (با گرايش اطلاع رساني محلي) در معرض ديد عموم قرار دهد.عكس هايي كه در اين نمايشگاه به نمايش گذاشته شده اند، در پايگاه اينترنتي www.tchroony.com نيز قابل مشاهده هستند.مكان برپايي اين نمايشگاه خيابان طالقاني، نرسيده به ويلا، ساختمان همشهري، طبقه همكف است و از ساعت ۹ تا ۱۹ پذيراي علاقه مندان خواهد بود.

برگي از تاريخ
ارتحال فقيه و اصولي كبير «آخوند ملاعبدالكريم گزي» (۱۳۰۰ش)
آخوند ملاعبدالكريم بن مهدي گزي در حدود سال ۱۲۲۳ش برابر با ۱۲۶۰ق در خانداني اهل علم در منطقه گز، يكي از توابع اصفهان به دنيا آمد و تحصيلات مقدماتي را در اصفهان سپري نمود. وي در نجف از محضر درس عالم مجاهد، حاج ميرزا حسين حاجي ميرزا خليل استفاده علمي نمود و پس از طي مدارج عالي علمي و اخلاقي به اصفهان بازگشت. آخوند گزي از آن پس در مدرسه نيم آورد اصفهان سكني گزيد و در طي ساليان طولاني، دانش آموختگان فراواني از محفل درس او فيض بردند. وي مدت طولاني، مرجع قضاوت و حكومت شرعيه اصفهان بود و بدون هيچ سستي، همانند يك دادگستري سيار، به حل وفصل مرافعات و منازعات مردم مي پرداخت. از ايشان آثار متعددي برجاي مانده كه تذكره القبور در شرح حال افراد مدفون در اصفهان؛ رساله در اصل دين و رساله در صيغ العقود از آن جمله اند. آخوند گزي علاوه بر مراتب علمي، گاهي شعر هم مي سرود و «مهدوي» تخلص مي نمود. اين فقيه اصولي سرانجام در بيست وهفتم مرداد ۱۳۰۰ش برابر با سيزدهم ذي حجه ۱۳۳۹ق در هفتاد و هفت سالگي درگذشت و در قبرستان تخت فولاد اصفهان به خاك سپرده شد.
درگذشت «كمال الملك» نقاش معروف ايراني در نيشابور(۱۳۱۹ش)
استاد محمد غفاري، مشهور به كمال الملك در حدود سال ۱۲۲۶ش (۱۲۶۴ق) در كاشان به دنيا آمد. خاندان غفاري كه كمال الملك، يكي از اعضاي آن است، هنرمنداني بسيار به عالم هنر تقديم داشته است. كمال الملك پس از طي دوران ابتدايي، از ۱۳ سالگي به تهران آمد و در دارالفنون به تحصيل پرداخت. پس از ديداري كه ناصرالدين شاه از مدرسه دارالفنون در سال ۱۲۵۹ش به عمل آورد، تابلويي از كمال الملك توجه شاه قاجار را به خود جلب كرد و از آن پس او را به عنوان نقاش باشي مخصوص خود به دربار برد.
ناصرالدين شاه در سال ۱۲۷۱ش، محمد غفاري، نقاش بزرگ دربار خود را به كمال الملك ملقب و او را از ديگر نقاشان معاصرش متمايز ساخت. كمال الملك سپس براي تكميل تحصيلات خود راهي اروپا شد و سه سال بعد مظفر الدين شاه در جريان سفر دومش به اروپا، از كمال الملك خواست به ايران باز گردد. سفر كمال الملك به اروپا و تفحص و مطالعه او در نقاشي آن ديار، اثري ژرف و غني در او بر جاي نهاد و تكنيك او را از نقاشان دوران او فراتر برد. كمال الملك در مراجعت به ايران با توطئه ها و حسادت هاي درباريان روبرو شد و به بهانه زيارت عتبات و در واقع به قصد فرار از محيط مسموم دربار، در سال ۱۲۸۰ ش، بي تابانه به كربلا شتافت. وي پس از چند سال اقامت در كربلا به ايران بازگشت و پس از تأسيس مدرسه صنايع مستظرفه در سال ۱۲۹۰ ش، به تربيت شاگردان هنرمند همت گماشت.
از كمال الملك آثار هنرمندانه متعددي بر جاي مانده كه علاوه بر تالار آينه كه بزرگترين و پركارترين اثر اوست، مي توان از فالگير بغدادي، عرب خفته و كيمياگران نام برد. سرانجام، كمال الملك، نقاش شهير ايراني در ۲۷ مرداد سال ۱۳۱۹ ش در ۹۳ سالگي در نيشابور درگذشت و در كنار قبر عطار نيشابوري به خاك سپرده شد.

فيلم باشگاه مشت زني در فرهنگسراي نياوران
يكشنبه ۳۰ مرداد ماه فيلم باشگاه مشت زني به كارگرداني ديويد فينچر در قالب مجموعه برنامه هاي يك فيلم يك فيلمنامه در فرهنگسراي نياوران اكران مي شود.
فيلمنامه باشگاه مشت زني را جيم اولز براساس داستاني از چاك بالانيوك نوشته و برادپيت و ادوارد نورتون از جمله بازيگران باشگاه مشت زني اند.
فرهاد توحيدي پس از اكران اين فيلم به نقد و بررسي آن مي پردازد.

جشنواره فيلم پيوند سبز در هفته
نيروي انتظامي برگزار مي شود
ايرنا: فرمانده  نيروي  انتظامي استان  تهران  از برگزاري  جشنواره  استاني  فيلم ، عكس  ونقاشي  پيوندسبز دركرج  خبرداد.
سردار رضا زارعي  در گفت  وگو با ايرنا افزود: اين جشنواره  به  منظوربسط وگسترش  نگاه  هنرمندان  به  مسائل  اجتماعي  ودستيابي به  يك  اجتماع  مطلوب  وجامعه  محور برگزارخواهدشد.

هفته آينده برگزار مي شود:
همايش بررسي تئاتر ايران پس از انقلاب
همايش  بررسي  تئاتر ايران  پس  از انقلاب  اسلامي ، ۲۹ مرداد در تئاتر مولوي  درخيابان  ۱۶ آذر برگزار مي شود.
به  گزارش  ستاد خبري  دومين  فستيوال  تابستانه  دانشگاه  علامه  طباطبايي ، اين  همايش  باحضور استادان ، صاحبنظران ، منتقدان ، هنرمندان  و تحليل گران  عرصه  هنر ازجمله  علي  رفيعي ، قطب الدين  صادقي ، عليرضا نادري ، خسرونشان ، حسين  سليمي و عزت الله  انتظامي  و برخي  ديگر از هنرمندان  و مسئولان  نمايشي  برگزار خواهد شد.
عملكرد مديران  نمايشي  ايران  ، مشكلات  تئاتر ايران  و وضع  تئاتر پس  از انقلاب  اسلامي ، دو محور اساسي  اين  همايش  است  كه  بصورت  پرسش  و پاسخ  و تبادل  نظر انديشه  هاي  گوناگون  برگزار مي شود.

مجموعه عكسهاي مرتضي مميز منتشر مي شود
ايسنا: مجموعه عكس ها و آثار مرتضي مميز از كودكي تا امروز منتشر مي شود.
حسين كنعاني پژوهشگر هنر اين روزها در حال گردآوري مجموعه آثار عكس و گرافيك مرتضي مميز است و قرار است با گردآوري آن تا پايان مردادماه جاري، پيش از پايان تابستان آنها را منتشر كند.
او آلبوم و مجموعه عكسهايي از اين طراح گرافيك صاحب نام ايراني گردآوري كرده و هنوز در پي عكاسان ديگري است كه در مراسم  و برنامه هاي مختلف خبري و...از مميز تصويري گرفته باشند.
كنعاني در اين مجموعه با همكاري ابراهيم حقيقي، سير تحولي كارهاي پير گرافيك ايران را نشان خواهد داد.
تاكنون براي اين مجموعه سقف حدود ۲۵۰ قطعه عكس در نظر گرفته شده كه بسته به شرايط، احتمال افزايش آن نيز وجود دارد و مرتضي مميز نيز خود زيرنويس عكس ها را بنويسد؛ اما اين روزها مميز به دليل بيماري، به انجام آن قادر نيست.
كنعاني پيشتر حرفهاي تجربي - ۴۰ سال مقالات - مرتضي مميز را جمع آوري كرد بود.
انتشار كتاب شناسي گرافيك نيز پس از ۲۰ سال و سال شمار گرافيك ايران سال ۸۰-۸۱ و چندين مجموعه پژوهشي ديگر از جمله كارهاي كنعاني به شمار مي رود.

۵۱ نمايش در جشنواره تئاتر تهران به صحنه مي آيد
دهمين جشنواره تئاتر استاني و ششمين جشنواره تئاتر خياباني استان تهران آبانماه سال جاري برگزار خواهد شد.
به گزارش روابط عمومي اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان تهران، اين جشنواره هر سال با هدف تقويت و گسترش تئاتر شهرستانها به عنوان ذخيره ارزشمند مجموعه فعاليتهاي تئاتر كشور برپا مي شود.
در جشنواره امسال ۱۶۰ متن نمايشي از طريق شهرستانهاي تابعه استان تهران به دبيرخانه ارسال شد كه پس از بررسي و بازخواني ۳۸ نمايش صحنه و ۱۳ نمايش خياباني مورد قبول هيات بازخوان قرار گرفت.
در جشنواره دهم، نمايشهاي انتخاب شده قبل از برگزاري جشنواره از اول تا پايان مهرماه به نمايش عموم گذاشته مي شود و همزمان هيات بازبيني نيز نمايشها را براي حضور در جشنواره استاني
بر مي گزينند.
گروه هاي منتخب در جشنواره استاني به جشنواره منطقه اي و در صورت برگزيده شدن به جشنواره بين المللي تئاتر فجر راه خواهند يافت.
دهمين جشنواره تئاتر استان تهران و ششمين جشنواره تئاتر خياباني به همت معاونت هنري و سينمايي اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان تهران برگزار مي شود.

كودكان و نوجوانان ابيات شاعران
را در مدح مولود كعبه كامل مي كنند
سيزده بيت از اشعار شاعران كهن و معاصر پارسي گوي در مدح مولاي متقيان حضرت علي(ع) بهانه اي براي رقابت كودكان و نوجوانان شده است.
به گزارش روابط عمومي كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان، در اين رقابت اينترنتي كاربران سايت كانون در مسابقه اي به نام مولود كعبه شركت مي كنند و جاي خالي يك كلمه از هر يك از اين ۱۳ بيت را با استفاده از جواب هاي چهار گزينه اي كامل مي كنند.
شعرهايي از مولوي، فردوسي، اوحدي مراغه اي، ناصرخسرو قبادياني، فروغي بسطامي، جامي، عطار نيشابوري و دو شاعر معاصر شهريار و احمد عزيزي در مدح امام علي(ع) در اين بخش آورده شده است.
كاربران اينترنتي سايت كانون به نشاني www.kanoonparvaresh.com از روز ۲۶ مرداد ماه به مناسبت ولادت حضرت علي (ع) تا ۲۹ دي ماه امسال هم زمان با روز عيد سعيد غدير خم فرصت دارند به بخش مسابقه اين سايت مراجعه و در رقابت مولود كعبه شركت كنند.
براي پاسخ به ۱۳ سؤال اين مسابقه ۳۰ دقيقه زمان در نظر گرفته شده است.
پس از پايان مهلت تعيين شده به تعدادي از برگزيدگان اين رقابت اينترنتي جوايزي نيز اهدا خواهد شد.
گفتني است فعاليت بخش مسابقه سايت اينترنتي كانون نزديك به ۲ سال پيش آغاز و با اجراي حدود ۲۰ مسابقه با استقبال گسترده كاربران كودك و نوجوان اينترنت روبرو شده است.
در حال حاضر سه مسابقه ديگر در اين بخش شامل آزادي خرمشهر، ايستگاه دوستي و هواي پاك نيز امكان شركت كاربران را در اين رقابت مهيا
مي كند.

تازه  هاي دنياي رسانه ها
صدور دستور قتل يك مخالف از سوي دولت انگلستان!
پروفسور «اوهالپين» تاريخدان ايرلندي كه سرگرم بررسي اسناد مربوط به توطئه سال ۱۹۴۱ انگلستان بر ضد «نتاجي چاندرا بز» استقلال طلب هندي و از مبارزان فعال ضد سياست استعماري انگلستان بوده است، پريروز اعلام كرد اسنادي در تركيه و لندن به دست آورده كه ثابت مي كند دولت انگلستان به مأموران مخفي خود در تركيه دستور داده بود «چاندرا بز» را در اين كشور به قتل برسانند. «چاندرا بز» كه از زندان انگلستان در كلكته گريخته بود قرار بود از طريق ايران و تركيه به آلمان برود كه دستور قتل او در يك امريه كتبي و سري به تاريخ ۷ مارس ۱۹۴۱ به مسئول مأموران مخفي انگلستان در تركيه صادر شد زيرا كه در آن زمان مناسبات متفقين با ايران در حداقل بود و مأموران مخفي آلمان مأموران انگليسي را در ايران زير نظر داشتند. پروفسور «اوهالپين» گفته است معلوم نيست چه تحولي روي داد كه «چاندرا بز» در تهران تصميم گرفت به جاي مسير تركيه، از راه قفقاز و روسيه خود را به برلن برساند و انگليسي ها تا رسيدن او به برلن، متوجه تغيير مسير او نشدند.
رقابت اينترنتي شبكه هاي تلويزيوني با روزنامه ها
در پي قرار گرفتن اخباري كه از شبكه هاي تلويزيوني پخش مي شود به صورت نوشته (تايپي) در اينترنت از ده سال پيش، اين شبكه ها به تكميل اين كار خود پرداخته اند و به تدريج علاوه بر اخبار پخش شده، ساير اخبار به دست آورده را هم كه فرصت پخش آنها را نكرده بودند بر سايت هاي خود در اينترنت افزودند. بعداً به اين هم اكتفا نكردند و دست چيني از اخبار خبرگزاري ها و عكس ها را كه قاعدتاً اختصاص به استفاده در روزنامه ها داشت بر آنها افزودند و به گسترش اين كار ادامه دادند و اخبار مهم و جالب را تا چند روز از سايت هايشان خارج نساختند تا مراجعان فرصت ديدن و احياناً ضبط داشته باشند. اين شبكه ها كه در اين زمينه با يكديگر هم رقابت دارند از چند روز پيش دست به اقدام تازه اي زده اند كه به زيان روزنامه ها است و آن اين است كه در پايان هر خبري كه پخش مي كنند به بينندگانشان مي گويند كه مشروح اين خبر و حواشي، گزارش ها و تفسيرهاي مربوط به آن خبر را در سايت اينترنتي شان ببينند. با اين كار كه هر بار با هر خبر تكرار مي شود نه تنها جاي بيشتري براي پخش خبر به دست آورده اند بلكه بينندگان را تشويق به مراجعه فوري به سايت هايشان در اينترنت مي كنند كه اين هر دو كار به زيان روزنامه هاست. دبيران اخبار امور رسانه ها در روزنامه هاي آمريكا گفته اند كه راه چاره اين است كه روزنامه ها از اخبار خبرگزاري ها كه در اختيار راديو تلويزيون ها هم قرار مي گيرد كمتر استفاده كنند تا مخاطبان روزنامه اطمينان حاصل كنند كه رسانه هاي چاپي توليد خودشان و اطلاعات بيشتر و جامعتري را به آنان مي دهند و از خريد روزنامه دست نكشند.
مورخان و مؤلفان، فعال تر از روزنامه نگاران
اين روزها در كرافورد تگزاس و در ميان چادرهاي مادران فرزند از دست داده در جنگ عراق، مورخ و دانشجوي تاريخ و نيز مؤلف كتاب بيش از روزنامه نگار ديده مي شود كه امري تازه به نظر مي رسد.
در اين محل يكي از استادان تاريخ در پرسش گزارشگر تلويزيون گفته است: ششم اوت (۱۲ روز پيش) يك مادر (سيندي شيهان) به خود جرأت داد خانه و خانواده اش را در كاليفرنيا رها كند و به مقابل مزرعه جورج بوش بيايد و خواستار مذاكره با او شود كه تعطيلات پنج هفته اي اش را در اينجا مي گذراند و چون به درخواست او توجه نشده در اينجا چادر زده و با اين عمل خود يك خبر روز ساخته و ده ها مادر ديگر را به اينجا كشانيده كه همانند او چادر زده اند و اين عمل بحث آمريكايي ها درباره جنگ عراق را داغ تر كرده و باعث توجه جهانيان شده و دارد «تاريخ» مي سازد. ما و شاگردانمان آمده ايم تا در جريان تحول اين ورق تازه باشيم و حقايق را با چشم خود ببينيم و بنويسيم. مشاهده عيني به مراتب دقيق تر از خواندن در روزنامه و تعقيب كردن بعدي است كه دوباره كاري، كتابي و پر زحمت است. ما اطمينان داريم كه كار اين زن به كرافورد ختم نمي شود و تا انتخابات پارلماني سال آينده دنبال خواهد شد و چهره كنگره را تغيير خواهد داد و در نتيجه چهره كشور دگرگون خواهد شد.
چنين وضعيتي همزمان در لندن و برزيل مشاهده مي شود و چند مؤلف، استاد تاريخ و شاگردانشان سرگرم تهيه حقايق درباره قتل «منه زس» تكنيسين ۲۷ ساله برزيلي به دست پليس لندن هستند كه حركت مشكوك نداشته و قرباني دستور «تيراندازي و مرگ» شده است كه متعاقب دو رشته انفجار در مترو لندن صادر شد. اين مورخان حتي فيلم هاي دوربين هاي امنيتي مترو از مقتول در جريان سوار شدن به قطار و صحنه تيراندازي را به دست آورده اند.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمود احمدي نژاد
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
آينه
او، لبخندي است كه مي زنم؛ نگاهي كه مي بينم؛ نسيمي كه مي وزم؛ آوازي كه مي خوانم؛ دستي كه مي نوازم؛ شعري كه مي سرايم؛ قصه اي كه مي نويسم...
ولي او دنبال آينه اي ديگر است.
پوران حجت انصاري

گشتي در دنياي خبرها
رسوايي مأموران پليس
كاليفرنيا: شبكه دوربين مدار بسته يك فروشگاه باعث رسوا شدن ۶ مأمور پليس شد. اين مأموران كه پس از تعطيل شدن فروشگاه با هدف كشف سلاح وارد آنجا شده بودند به جاي انجام مأموريت خود اقدام به نوشيدن مشروبات الكلي موجود در فروشگاه كردند كه تصاوير اين تخلف توسط دوربين هاي مدار بسته موجود در فروشگاه ضبط شد. به همين دليل اداره پليس تا اطلاع بعدي اين مأموران را از كار بركنار كرد.
گازوئيل و ديزل
نيويورك: دوسارق در آمريكا كه قصد سرقت سوخت از يك مجتمع ساختماني در حال ساخت را داشتند به دام پليس افتادند. اين دو نفر با توجه به قيمت بالاي مواد نفتي تصميم گرفتند از اين مكان سرقت كنند اما چون وانت آنها فاقد بنزين كافي بود، مخزن آن را با سوخت سرقتي پر كردند. اما آنها توجه نداشتند كه نوع اين سوخت گازوئيل است. به همين دليل خودروشان بلافاصله از كار افتاد و پليس آنها را دستگير كرد.
فوتبال و آرامش
بانكوك: دولت تايلند براي آرام كردن اوضاع در جنوب اين كشور متوسل به فوتبال شده است. مقامات اين كشور معتقدند، پخش مستقيم رقابت هاي فوتبال ليگ برتر باعث كاهش تنش در اين منطقه آشوب زده خواهد شد. به همين دليل قرار است ۵۰۰ دستگاه تلويزيون در قهوه خانه ها و ساير اماكن عمومي جنوب تايلند نصب شود تا افراد بي بضاعت كه در خانه تلويزيون ندارند بتوانند به صورت زنده به تماشاي رقابت هاي ليگ برتر بپردازند.
تلفن دردسرساز
جرجيا: تماس تلفني با مادر، پرده از راز يك سرقت برداشت. داستان از اين قرار بود كه سارق پس از ورود به خانه اي اقدام به جمع آوري لوازم قيمتي كرد. وي سپس با تلفن با مادرش تماس گرفت و از وي خواست براي انتقال وسايل دنبال وي بيايد. به اين ترتيب سارق از محل سرقت گريخت. اما چند روز بعد هنگامي كه صاحبخانه به منزل بازگشت و پليس را خبر كرد، مأموران دكمه شماره گيري مجدد تلفن را فشار دادند و مشخص شد كه سارق با چه شماره اي تماس گرفته بود. سرانجام آنها از روي همين شماره، سارق و مادرش را شناسايي و دستگير كردند.
پيرزن ثروتمند
واشنگتن: پليس آمريكا از كيف پول يك پيرزن ۸۷ ساله ۶۰ هزار دلار پول به دست آورد. چند روز پيش كارمندان يك فروشگاه به پليس اطلاع دادند كه يك پيرزن در راهروهاي فروشگاه به خواب عميقي فرو رفته به همين دليل پليس در محل حاضر شد و به بازرسي كيف پيرزن پرداخت كه ۶۰ هزار دلار پول نقد از آن به دست آمد. به همين دليل تا مشخص شدن منبع اين پول ها پليس ۶۰ هزار دلار را توقيف كرده است.
فريادهاي سارق
نيوجرسي: دو روز پيش يك مرد ۲۹ ساله براي سرقت خودروي يك پيرزن ۷۸ ساله وارد پاركينگ خانه وي شد اما در حين سرقت مچ دست خود را با شيشه شكسته پنجره خودرو بريد. شدت جراحت به حدي بود كه وي با فريادهاي مداوم از صاحبخانه كمك خواست و او نيز پليس را خبر كرد.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۳و ۸ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت۲۰و ۹ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴و ۵۵ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۶ و ۲۶ دقيقه

گل و گياه
گل راعي
005283.jpg
نام علمي: Hypericum calycinum
خانواده: HYPERICACEAE
درختچه اي كوتاه قد كه در مناطق معتدل هميشه سبز بوده و گياه پوششي خوبي محسوب مي شود. گل هاي بزرگ و زردرنگ آن از اواسط تابستان تا اواسط پاييز ظاهر مي شوند.
نيازها: مكان آفتابي، خاك حاصلخيز و سبك، اگر در مكان نيمه سايه كاشته شود خشكي خاك را تحمل مي كند ولي در آفتاب كامل گلدهي بيشتري دارد.
ازدياد: تقسيم ريشه ها در پاييز و زمستان و يا از طريق قلمه در تابستان.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |  
|  علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |