پنجشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۷۷ - Aug 18, 2005
تا ۲ ماه ديگر آغاز مي شود؛
ساماندهي بافت هاي تاريخي تهران
دستورالعمل هاي اجرايي طرح مشاركت شهرداري تهران در ساماندهي بافت هاي تاريخي، بناهاي تاريخي، مذهبي و فرهنگي دو ماه آينده تدوين مي شود.
به دنبال تصويب طرح مشاركت شهرداري تهران در مرمت، احيا و باززنده سازي بافت هاي تاريخي، اقدامات مرتبط براي تهيه دستورالعمل هاي اجرايي آغاز شده است. اين دستورالعمل ها توسط شهرداري تهران تدوين شده و پس از تصويب در شوراي شهر تهران به مرحله اجرا در مي آيد.
«رسول خادم» رييس كميسيون فرهنگي - اجتماعي شوراي اسلامي شهر تهران با بيان اين مطلب گفت: «طرح چگونگي مشاركت شهرداري در ساماندهي بافت هاي تاريخي، بناهاي تاريخي، مذهبي و فرهنگي در تهران، ۱۶ فروردين ماه امسال به تصويب اعضاي شوراي شهر رسيد اما با اعتراض فرمانداري تهران، اين طرح به هيات حل اختلاف فرستاده شد.»
به گفته خادم، هيات حل اختلاف هفته گذشته به قانوني بودن طرح راي داد و شوراي شهر بلافاصله آن را به شهرداري تهران ابلاغ كرد تا اين دستگاه در مدت ۲ ماه دستورالعمل اجرايي آن را تدوين كند.
طرح «چگونگي مشاركت شهرداري تهران در سامان دهي بافت هاي تاريخي، اماكن تاريخي، مذهبي و فرهنگي» ، در ابتداي سال ۱۳۸۳ مطرح شد. بعد از برگزاري جلسات متعدد توسط كميسيون فرهنگي - اجتماعي شوراي شهر تهران، يك فوريت اين طرح در تاريخ ۱۸ دي ماه همان سال به تصويب رسيد.
طرح نهايي كه ۱۶ فروردين ماه ۱۳۸۴ به شوراي شهر تهران آورده شد به منظور اجراي ماده ۱۶۶ قانون برنامه سوم توسعه و نيز بند ۲۲ ماده ۵۵ قانون شهرداري ها و با استناد به وظايف مندرج در بندهاي دوم و نوزدهم ماده ۷۱ قانون تشكيلات، وظايف و انتخابات شوراها و انتخاب شهرداران بود.
اين طرح شامل چهار ماده واحده است و در ماده اول خود به اقدامات شهرداري در امر سامان دهي وضعيت اماكن فرهنگي و مذهبي و تاريخي كه به عنوان ميراث فرهنگي در محدوده قانوني شهر تهران و حريم آن شناخته مي شوند مي پردازد.
بر اين اساس شهرداري تهران بايد دستورالعملي مشخص را براي تعامل و هماهنگي ديگر دستگاه هاي مسئول بر اساس قوانين براي تهيه راهكارهاي اجرايي مناسب به منظور حفظ و نگهداري، ايمن سازي، مرمت، بازسازي و بهسازي مراكز تاريخي، مذهبي و فرهنگي شهر تهران تدوين كند.
همچنين درباره حفظ اصالت و هويت بافت هاي تاريخي و نگهداري بهينه و پيش بيني بهره برداري مناسب از اماكن و مراكز تاريخي، مذهبي، فرهنگي در تهيه و اجراي طرح هاي توسعه شهري، بايد دستورالعمل ديگري تدوين شود.
از سوي ديگر ساماندهي بناهاي تاريخي، مذهبي و فرهنگي تحت مالكيت شهرداري تهران دستورالعمل مشخصي را نيز مي طلبد. بر پايه تصميم گيري اعضاي شوراي شهر ،شهرداري تهران بايد دستورالعمل تشويقي خود را با هماهنگي ساير دستگاه هاي اجرايي ذيربط به منظور حفظ حقوق شهرونداني كه املاك آنها جزو محدوده بافت تاريخي و يا آثار و فضاهاي تاريخي و فرهنگي به عنوان ميراث فرهنگي شناخته مي شوند تهيه و تدوين كند.
جذب مشاركت هاي مردمي و سرمايه گذاري بخش خصوصي در سامان دهي بافت تاريخي، آثار، اماكن و فضاهاي تاريخي شهر براساس قوانين از ديگر دستورالعمل هايي است كه شهرداري مسئوليت تهيه آن را برعهده گرفته است.

به منظور سهولت در تردد معلولان؛
معابر عمومي منطقه ۲۲ تهران بهسازي مي شود
005241.jpg
گروه شهري: شهردار منطقه ۲۲ تهران اعلام كرد: معابر عمومي منطقه شمال غرب تهران به منظور تسهيل در آمدوشد كم توانايان حركتي بهسازي مي شود.
به گزارش روابط عمومي شهرداري منطقه ۲۲ تهران، دكتر علي محمد شاعري با بيان اين مطلب كه امروزه موضوع ايمني تردد عابران به ويژه معلولان مورد توجه متخصصان و طراحان شهرسازي است، افزود: عمليات بهسازي معابر عمومي درجه اول منطقه ازجمله بلوارهاي دهكده، اميركبير، گل ها و كاج و... اجرا شده و ساير معابر نيز به تدريج مناسب سازي مي شود.
وي افزود: به منظور سهولت در تردد معلولان در پياده روها، افزون بر نصب پل فلزي همسطح بر روي انهار طرفين معابر و حذف رفيوژ مياني در مقابل خط كشي عابر پياده و خشكه چيني و ايجاد رمپ، به نصب موزائيك فرش از نوع هرمي برجسته در پياده روهاي طرفين معابر و نصب چراغ هاي راهنمايي ويژه در تقاطع هاي پرتردد اقدام شده است. همچنين با نصب موانع فلزي از ورود خودروها و موتوسيكلت ها به پياده روها جلوگيري مي شود.
شاعري ساخت و نصب پل هوايي مكانيزه عابر پياده در بلوار دهكده و ساخت رمپ معلولان در اطراف آن را گامي در راستاي مناسب سازي فضاهاي عمومي براي تردد معلولان خواند.
وي در ادامه افزود: به آن دسته از افرادي كه در ساخت وسازها به حقوق معلولان توجه كنند، تسهيلات ارائه شده و از پرداخت بخشي از هزينه ازجمله صدور پروانه ساختمان معاف مي شوند.

سه پايانه ايستگاهي نيمه متمركز در آستانه بهره برداري
مديرعامل سازمان پايانه ها و پارك سوارهاي شهرداري تهران از افتتاح سه پايانه ايستگاهي نيمه متمركز پونك ، شيخ فضل الله نوري و ساوه تا قبل از مهرماه امسال خبرداد .
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، مهندس مسعود رهنما با بيان اينكه سه پايانه نيمه متمركز در سطح شهر تهران تا قبل از مهر ماه به بهره برداري خواهد رسيد ، اظهار داشت : علاوه بر پايانه پونك ( واقع در سردار جنگل ) كه به منظور اعزام مسافران به سفرهاي عتبات عاليات در نظر گرفته شده است ، از آنجا كه تعداد قابل توجهي از دانش آموزان از شهركهاي اقماري براي تحصيل به تهران تردد دارند بنابر اين دو پايانه نيمه متمركز شيخ فضل الله نوري واقع در ابتداي اتوبان كرج و پايانه ساوه در جاده ساوه براي سرويس دهي به مسافران شهركهاي اقماري اختصاص خواهد يافت كه اميداريم تا قبل از مهر ماه شاهد بهره برداري از اين سه پايانه باشيم .
وي همچنين به اتمام فاز يك پروژه ساماندهي پارك سوار ميدان آزادي اشاره كرد و اظهار داشت : ديوار كشي محل انجام شده و در حال حاضر نيز با همكاري شهرداري منطقه، طرح كمربند سبز ( فضاي سبز) اين محدوده در حال انجام است .

نصب برچسب تبليغاتي
005238.jpg
خبرگزاري فارس: مدير عامل سازمان زيباسازي گفت: با وجود صرف هزينه هاي هنگفت توسط شهرداري تهران طي سال گذشته براي پاكسازي برچسب هاي تبليغاتي دوباره شاهد چسباندن اين برچسب ها بر در و ديوار منازل هستيم.
ابوالقاسم وحدتي اصل تصريح كرد: چون چسباندن برچسب هاي تبليغاتي جرم كوچكي محسوب مي شود به همين دليل شكايت مربوط به آن نيز به جاي دادسرا به دادگاه فرستاده مي شود.
وي افزود:در دادگاه ها نيز چون قانون مشخصي وجود ندارد و حكم بر اساس نظر قضات و بصورت سليقه اي صادر مي شود به همين دليل برخورد جدي با متخلفان جز پرداخت هزار تومان جريمه نقدي انجام نمي گيرد.

شناسنامه سلامت براي رانندگان
005235.jpg
ايسنا: دبير شوراي عالي ترافيك كشور گفت:   ۳۰ درصد رانندگان و ۸۰ درصد متقاضيان جديد گواهينامه تا پايان سال ۸۵ صاحب «شناسنامه سلامت» مي شوند.
مهندس رئوفي افزود: بر اساس مصوبه شوراي عالي ترافيك در جهت افزايش ايمني و كاهش تصادفات در شهرهاي مختلف كشور وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي با همكاري وزارتخانه هاي كشور و راه و ترابري و نيروي انتظامي موظف شد با اختصاص حداقل ۱۰ ميليون شناسنامه سلامت تا پايان سال ۸۸ به همراه صدور و يا تمديد گواهينامه يك شناسنامه سلامت جسماني رواني نيز براي رانندگان صادر كند و در اختيار آنها قرار دهد.وي گفت:در زمان تمديد گواهينامه و در جاده ها اين شناسنامه مورد كنترل قرار مي گيرد.

پيش بيني رگبار و رعد و برق
005232.jpg
واحد مركزي خبر: سازمان  هواشناسي  در ۴۸ ساعت  آينده  هواي  كشور را پايدار پيش  بيني  كرد. به  گزارش  واحد مركزي  خبر در نقشه  سطح  زمين  امروز در نيمه  شمالي  كشور زبانه  پرفشار تضعيف  شده  و هسته  كم  فشار حرارتي  به  سمت  عرض  هاي  جنوبي خليج  فارس  كشيده  مي شود. بطوري  كه  جريانات  شرقي  واقع  در شمال  اين سامانه  با شرق  رشته  كوه  زاگرس  برخورد مي كند كه  افزايش  ابر و رگبار و رعد و برق  پراكنده  را در برخي  از نقاط مذكور به  دنبال  خواهد داشت .
در سطوح  مياني ، جو پرارتفاع  جنب  حاره اي  امروز تضعيف  شده  و موج ناپايدار ضعيفي  از شمال  غرب  عبور مي كند.

فلامينگوها در دام نمك
005226.jpg
ايلنا: در حال حاضر، پرندگان زيادي از جمله فلامينگوها در درياچه اروميه در دام نمك گرفتار شده  اند.
به گزارش خبرنگار ايلنا، با توجه به كاهش شديد آب پارك ملي درياچه اروميه و به تبع آن افزايش شوري آب، ادامه حيات پرندگان درياچه با خطر جدي مواجه شده است.
در اين گزارش آمده است: روابط عمومي اداره كل حفاظت محيط زيست آذربايجان غربي از كليه مردم به خصوص علاقه  مندان به محيط زيست و حيات وحش درخواست كرده؛ در صورت مشاهده پرندگان گرفتار شده در نمك، آنها را در اختيار ماموران اين اداره كل قرار دهند.
گفتني است؛ اداره حفاظت محيط زيست آذربايجان غربي پس از دريافت اين پرندگان، با ساماندهي وضعيت جهاني آنها نسبت به رهاسازي آنان در محيط  هاي آبي مناسب، اقدام خواهد كرد.

راه اندازي شبكه اتوماسيون در حوزه
شهرسازي و معماري شهرداري
005244.jpg
گروه شهري: براي نخستين بار سيستم اتوماسيون در حوزه شهر سازي و معماري شهرداري منطقه ۲۲ تهران راه اندازي شد.
به گزارش روابط عمومي شهرداري منطقه ۲۲ تهران، مهندس سيد محمد كريمي _ معاون هماهنگي و برنامه ريزي منطقه ۲۲ -با بيان مطلب فوق  گفت: با راه اندازي سيستم اتوماسيون، مراجعان به شهرداري منطقه از ابتداي شهريور ماه مي توانند، مدارك موجود در پرونده و ميزان پيشرفت كار آن را از طريق «وب كيوسك» نصب شده در حوزه شهرسازي و دستگاه سايبراسكرين مشاهده كنند.
وي تلاش مديريت شهري براي رسيدن به دولت الكترونيك و پاسخگويي سريع و شفاف به شهروندان را مورد تأكيد قرار داد و افزود: بدين منظور در شهرداري تهران تصميم گرفته شد پرونده هاي موجود در حوزه شهرسازي و معماري و اداره املاك به ترتيب، اسكن شده و بصورت اسناد الكترونيكي قابل رويت مراجعان باشد.
وي تصريح كرد: با توجه به ضرورت كار، شماره گذاري، اسكن و ديتاي اينترنتي بيش از ۱۵ هزار پرونده در يك دوره زماني بسيار كوتاه انجام شد و پيش بيني مي شود ضمن كاهش زمان صرف شده شهروندان براي انجام امور اداري، به ميزان قابل توجهي از كاغذبازي زائد جلوگيري و نيز شاهد كاسته شدن ميزان سفرهاي درون منطقه اي شهروندان و در عين حال تكريم ارباب رجوع و ارتقاي خدمات كمي و كيفي پرسنل شهرداري باشيم.
كريمي همچنين از گسترش اين شبكه در آينده نزديك خبرداد و افزود: پس از راه اندازي اين برنامه در تمام مناطق شهرداري تهران، افراد مي توانند با مراجعه به نزديك ترين شهرداري محل زندگي خود وارد سيستم شهرداري منطقه مورد نظرشان شوند.
وي همچنين به دسترسي به پرونده ها از طريق اينترنت در مرحله سوم طرح اشاره كرده و از صدور وقت ملاقات ديجيتالي در اداره شهرسازي خبر داد.
كريمي گفت: مردم مي توانند از طريق وب كيوسك ها و ورود به سيستم شهرداري منطقه مورد نظر درخواست وقت رسيدگي به پرونده خود را كرده و با انتخاب يكي از وقت هاي پيشنهادي، فيش وقت خود را دريافت كنند. اطلاع از آخرين وضعيت پرونده از طريق سيستم SMS و راه اندازي صندوق پستي (صوتي و mail - E) براي معاونت ها و شهرداران مناطق از ديگر اقدامات شهرداري تهران در اين زمينه خواهد بود.

اهداي خون
كاركنان شهرداري منطقه ۱۰ با حضور در محل واحد سيار دريافت خون سازمان انتقال خون استان تهران، خون خود را اهدا كردند.
عباس بابا زاده معاون امور اجتماعي و فرهنگي شهرداري منطقه ده گفت: برنامه اهداي خون با هماهنگي معاونت اجتماعي و فرهنگي و سازمان انتقال خون صورت گرفته و طي آن دادخواه شهردار منطقه، معاونان و كاركنان شهرداري با مراجعه به واحد سيار مستقر در شهرداري منطقه ۱۰ اين سازمان خون خود را اهدا كردند.

كارشناس آلودگي آب و خاك سازمان حفاظت محيط زيست:
تصفيه خانه هاي تهران پاسخگوي ميزان آلودگي آبها نيست
005229.jpg
خبرگزاري مهر: كارشناس آلودگي آب و خاك سازمان محيط زيست با تاكيد نسبت به آلودگي آب هاي سطحي و زير زميني جنوب تهران تعداد تصفيه خانه هاي آب شرب را محدود اعلام و نسبت به احداث تصفيه خانه از سوي وزارت نيرو تاكيد كرد.
ناديا روستايي گفت : اغلب صنايع آلاينده در محدوده پايين سد لتيان و در كنار مزارع كشاورزي جنوب تهران قرار دارند كه وارد شدن پساب ها و پسماندهاي شيميايي و خانگي به آب هاي سطحي و زيرزميني اين منطقه آلودگي جنوب تهران را محرز كرده است.
وي همچنين تاكيد كرد: وزارت نيرو موظف به احداث تصفيه خانه در اين محدوده است و متاسفانه به علت هزينه زياد احداث تصفيه خانه آب و فاضلاب جنوب تهران به كندي انجام مي شود و اين امر در حالي است كه همه آب هاي سطحي و فاضلاب ها وارد منابع آب شهري مي شوند و سلامتي مردم را تهديد مي كنند.
كارشناس آلودگي آب وخاك سازمان محيط زيست تاكيد كرد: وزارت نيرو و سازمان آب منطقه اي بايد نسبت به احداث تصفيه خانه به زودي اقدام كنند كه پس از كنترل فاضلاب هاي رها شده آنها را به داخل تصفيه خانه هدايت كرده و سپس نسبت به تصفيه آب و رهاكردن آن به منابع آب شهري اقدام كنند.

امسال به انجام مي رسد؛
عضويت ۳۰۰ هزار روستايي و عشاير در صندوق بيمه
ايرنا: تا پايان  امسال  ۳۰۰ هزار روستايي  و عشاير عضو اين  صندوق  مي شوند.
مديرعامل صندوق بيمه اجتماعي روستاييان و عشاير كشور با اعلام اين خبر افزود: بر اساس  پيش  بيني هاي  انجام  شده  تا پايان  سال  ۱۳۸۶ تمامي  روستاييان  و عشاير كشور به  عضويت  اين  صندوق  در مي آيند.
سيد مجيد موسويان بيان  كرد: البته  اين  امر در صورت  تعيين  رديف  بودجه اي  مشخص  از سوي  دولت  و نيز تصويب  برخي  مواد قانوني  و تبصره هاي  مربوط  به  آن  محقق  مي شود.
او افزود: با توجه  به اينكه  اين  صندوق  نوپاست  و از تيرماه  امسال  اعلام  موجوديت  كرده  است  در حال  حاضر تنها روستاييان  ماهدشت  كرج  به  عضويت  آن  درآمده اند.وي  گفت : شرايط  به  عضويت  درآمدن  صندوق  بيمه  اجتماعي  روستاييان  و عشاير بر اساس  سطح  درآمد تعيين  مي شود.
او يادآور شد: بر همين  اساس  سطح  درآمد آنان  بين  ۹۰۰ هزار تا يك  ميليون  و ۵۰۰ هزار ريال  در ماه  و در هفت  طبقه  در نظر گرفته  شده  است .
موسويان  افزود: روستاييان  و عشاير بايد پنج  درصد درآمد خود يعني  ماهانه  مبلغي  بين  ۴۵ هزار تا ۹۰ هزار ريال  را براي  عضويت  هر نفر پرداخت  كنند.
وي  اعلام  كرد: ۱۰ درصد حق  عضويت  نيز توسط  دولت  تامين  مي شود.وي  خدمات  صندوق  به  بيمه شدگان  را شامل  پرداخت  مستمري  از كارافتادگي ، پيري  و مستمري  به  بازمانده  بيمه شده  فوت  شده  عنوان  كرد.
مدير عامل  صندوق  بيمه  روستاييان  و عشاير كشور گفت : تاكنون  هفت  استان  كشور براي  بيمه كردن  روستاييان  و عشاير اعلام  آمادگي  كرده اند.
شمار جمعيت  روستايي  و عشاير كشور حدود ۲۵ ميليون  نفر در قالب  پنج  ميليون  خانوار برآورد مي شود.

تا پايان امسال
تاكسيمترها فعال مي شوند
مديرعامل سازمان تاكسيراني با تاكيد بر اينكه نرخ هاي جديد كرايه تاكسي هاي گردشي با تاكسيمتر محاسبه خواهد شد ، گفت : تلاش مي كنيم تا پايان امسال تمام تاكسيمترهاي تاكسي هاي گردشي را راه بياندازيم .
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، امير محمود دهلوي با تاكيد بر اينكه اجراي نرخ جديد منوط به راه اندازي تاكسيمترها است ، تصريح كرد: تلاش مي كنيم تا پايان امسال تاكسيمترهاي تمام تاكسي هاي گردشي را نصب و آنهايي را كه نياز به تعمير دارند نيز تعمير كنيم تا بتوانيم از اين طريق شاهد اجرايي شدن نرخ هاي مصوب جديد كه تا چندي ديگر از سوي شوراي اسلامي شهر تهران مصوب خواهد شد، باشيم.
مديرعامل سازمان تاكسيراني در خصوص آخرين وضعيت تعيين نرخ هاي جديد كرايه تاكسي در شوراي شهر، طولاني شدن روند تصيم گيري در خصوص نرخ هاي جديد را نياز به كارشناسي و بررسي هاي بيشتر اعلام كرد و اظهار داشت : همه كارها بايد دقيق و برنامه ريزي شده پيش برود و به همين دليل تا اعلام نظر نهايي شوراي اسلامي شهر تهران در خصوص نرخ هاي پيشنهادي سازمان تاكسيراني، فعلا
نمي توانيم جزئيات نرخ پيشنهادي را اعلام كنيم .

معاون وزير كشور در ديدار با دهياران زن :
۳۰درصد از درآمدهاي تجميع عوارض به
روستاها اختصاص مي يابد
گروه شهري: ۳۰درصد از كل درآمدهاي ناشي از تجميع عوارض صرف بهسازي و ارتقاي سطح كيفي زندگي در روستاها مي شود.
به گزارش خبرنگار ما، محمدحسين مقيمي معاون وزير كشور در نشست يك روزه با دهياران زن گفت: با تصويب قانون تجميع عوارض بستر مناسبي براي تقسيم عادلانه اعتبارات ميان روستاها فراهم آمده و بر اين اساس سالانه ۳۰درصد از كل درآمدهاي ناشي از تجميع عوارض به دهياري ها اختصاص مي يابد.به گفته وي سال گذشته ۱۴۰۰ ميليارد ريال اعتبار به دهياري ها اختصاص يافته كه در بهبود نسبي معيشت روستاييان موثر بوده است و انتظار مي رود با افزايش درآمد ناشي از تجميع عوارض، مبلغ بيشتري در اختيار روستاييان قرار بگيرد.
رئيس سازمان شهرداري ها و دهياري ها با اشاره به قابل واگذاربودن ۴۶ وظيفه از وظايف دستگاه هاي اجرايي به دهياران خاطرنشان ساخت: سازمان شهرداريها و دهياري ها با امضاي موافقت نامه هاي متعدد با وزارتخانه ها، نهادها و دستگاه هاي مختلف زمينه لازم را براي پذيرش اين وظايف توسط دهياران فراهم كرده و تاكنون بسياري از موانع اداري و مشكلات حقوقي مانع از آن برطرف شده است.
مقيمي مهاجرت روزافزون روستاييان به شهرها را يكي از معضلات اساسي كشور دانست و گفت: انتظار مي رود دهياران با پذيرش مسئوليت هاي اجرايي بتوانند با درايت و برنامه ريزي و تلاش مستمر شرايط مطلوبي براي زندگي در روستاها فراهم سازند تا انگيزه اي براي مهاجرت به شهرها باقي نماند.
خبرنگار ما به نقل از وي مي نويسد: براساس برنامه هاي از پيش  تعيين شده تا پايان برنامه چهارم توسعه بايد در تمامي روستاهاي واجد شرايط دهياري هاي فعال داير شود كه تاكنون براي ۱۴ هزار روستا مجوز تاسيس دهياري صادر شده و ۱۲ هزار روستا داراي دهياري فعال هستند.
مقيمي با اشاره به قابليت ها و توانمندي هاي زنان در عرصه مديريت، حضور ۱۵۸ دهيار زن در دهياري ها را شروع مناسبي دانست و ابراز اميدواري كرد: بستر مناسب براي حضور بيشتر زنان در عرصه هاي مديريت فراهم شود.

۷۰۰ ميليارد ريال اعتبار براي حفاظت
از بناهاي ملي تخصيص يافت
مديركل  دفتر فني  حفظ و احياي  بناهاي  تاريخي  سازمان  ميراث  فرهنگي  و گردشگري  از اختصاص  ۷۰۰ ميليارد ريال  براي  حفاظت  از  بناهاي  ملي  در سطح كشور خبر داد.
محمدحسين  بحرالعلومي  روز چهارشنبه  در گفت وگو با  ايرنا گفت : اين  اعتبار براي  حفاظت  و مرمت  حدود ۳۰۰ اثر تاريخي  ثبت  شده  در فهرست  ملي  مورد استفاده  قرار خواهد گرفت .
به  گفته  وي ، اين  ميزان  اعتبار متناسب  با نياز هر طرح  در اختيار متوليان بنا قرار مي گيرد.
بحرالعلومي  افزود: ۵۰ ميليارد ريال  اعتبار نيز براي  حفاظت ، مرمت  و ساماندهي  بناهاي  تاريخي  ثبت  شده  در فهرست  جهاني  اختصاص  يافته  است .
وي  اضافه  كرد: همچنين  براي  كمك  به  مرمت  و بازسازي  بناهاي  دولتي  كه  در اختيار سازمان ها يا نهادهاي  مختلف  است  اعتباري  معادل  ۴۷ ميليارد ريال تخصيص  داده  شده  است .
وي  گفت : در سال  ،۸۴ بيش  از ۵۰۰ اثر تاريخي  ثبت  شده  در فهرست  ملي  در استان ها مرمت ، استحكام  بخشي  و ساماندهي  خواهند شد.
مديركل  دفتر فني  حفاظت  آثار تاريخي  با اشاره  به  بازنگري  در تعيين  حريم  بناهاي  تاريخي  گفت : وضعيت  حريم  برخي  از آثار روشن  نبود كه موجب  بروز مشكلاتي مي شد.
بحرالعلومي  با اشاره  به  اختلافات  شهرداري  گنبد كاووس  با سازمان  ميراث  فرهنگي  و گردشگري  درباره  حريم  گنبد قابوس  (ميل  گنبد) ادامه  داد: خوشبختانه با تعيين  دقيق  حريم  اين  اثر تاريخي  اختلافات  ميان  شهرداري  و سازمان  ميراث فرهنگي  و گردشگري  رفع  شد.
به  گفته  وي  مقررات  و ضوابط سازمان  ميراث  فرهنگي  وگردشگري تنهابه  بناهاي تجاري  و مسكوني  كه  ارتفاع  آنها حداكثر پنج  متر و سطح  اشغال  آن هابراي  فضاي تجاري  ۷۵ درصد وبراي  فضاي  مسكوني  ۵۰ درصد بود، اجازه  ساخت  در حريم  بناي تاريخي  گنبدقابوس  داده  مي شد كه  هم  اكنون  با بازنگري  در اين  قوانين ارتفاع  بنا تا ۵/ ۷ متر افزايش  يافته  است .
برج  تاريخي  گنبد قابوس  بلندترين  بناي  آجري  جهان  است  كه  از نقطه  نظرعظمت  معماري ، ويژگي هاي  هنري  و تكنيكي  در زمره  بزرگترين  مفاخر معماري  قرن چهارم  هجري  قمري  به  شمار مي رود.
ساختمان  اين  برج  كه آرامگاه  شمس المعالي  قابوس  بن  وشمگير زياري  است ، روي  تپه اي  در ميان  پارك  بزرگ  شهرستان  گنبد كاووس  واقع  شده  است .

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |  
|  علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |