دوشنبه ۳۱ مرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۸۰ - Aug 22, 2005
نوآوري در حوزه آموزش و پرورش
لپ تاپ به جاي كتاب درسي
000213.jpg
گروه انفورماتيك- امير بهادري نژاد: امسال دانش آموزان دبيرستان امپاير آمريكا سال تحصيلي جديد را بدون كتابهاي درسي آغاز كرده  اند، البته نه به اين دليل كه براي خريد كتاب هاي درسي بودجه وجود ندارد بلكه به اين خاطر كه مسئولان اين دبيرستان امسال به صورت آموزشي طرحي را به اجرا گذاشته اند كه بر اساس آن به جاي كتاب درسي به هريك از دانش آموزان يك دستگاه لپ تاپ تعلق گرقته است. در حقيقت با همكاري شركت اپل به تمام ۳۴۰ دانش آموز اين دبيرستان يك دستگاه لپ تاپ تعلق گرفته كه در واقع كتاب درسي الكترونيكي آنها مي باشد.
مسئولان اين مدرسه معتقدند كه استفاده از كتابهاي الكترونيكي باعث درگير شدن بيشتر دانش آموزان در درس و مشق و همچنين افزايش راندمان يادگيري آنها مي شود. با آن كه از دو سال پيش تعدادي از مدارس استفاده از لپ تاپ را توسط دانش آموزان خود آغاز كردند اما در كنار آن كتابهاي درسي نيز وجود داشت.
به هر حال اين دبيرستان كه امسال براي اولين بار تاسيس شده قصد دارد طرح حذف كتابهاي درسي و استفاده از لپ تاپ را كاملاً كاربردي نمايد تا اين كه مشخص شود كه آيا استفاده صرف از كامپيوتر به جاي كتابهاي درسي تاثيري در ميزان يادگيري دانش آموزان خواهد داشت يا خير.
با توجه به روند رو به رشد استفاده از كامپيوتر در مدارس، بسياري از ناشران كتابهاي درسي نسخه الكترونيكي كتابها را نيز در اختيار خريداران قرار مي دهند تا اين كه امكان انتقال كليه اطلاعات موجود در كتاب به كامپيوتر دانش آموزان وجود داشته باشد. همچنين تمام معلمان مي توانند دسترسي رايگان به اينترنت داشته باشند. در اين سيستم دانش آموزان مي توانند تكاليف خود را به صورت آن لاين به معلم ارائه بدهند و معلم نيز به صورت آن لاين به تصحيح و اظهار نظر در مورد تكاليف عرضه شده بپردازد. اين سيستم همچنين قابليت شناسايي تقلب دانش آموزان را از يكديگر دارد. به عبارتي ديگر اگر يكي از دانش آموزان از روي تكليف ديگري كپي كند آنگاه اين نرم افزار بلافا صله معلم را از اين موضوع مطلع مي سازد.
استفاده از كامپيوتر باعث درگير شدن بيشتر دانش آموزان در درس و تحصيل مي شود دقيقاً برخلاف بزرگسالان كه كار با كامپيوتر آنها را سرگردان مي كند. نظر به اين كه جوانان و نوجوانان بسيار سريع خود را با زير و بم نكات كامپيوتري وفق مي دهند به همين دليل كار با اين دستگاهها برايشان آسان مي شود. از سوي ديگر استفاده از كامپيوتر باعث مي شود تا معلمان نيز ارتباط بهتري با دانش آموزان برقرار كنند و اطلاعات آنها نيز به روز باشد. به عنوان مثال دبير درس علوم اجتماعي براي اين كه دانش آموزان، بهتر درس وي را متوجه شوند مي تواند به صورت آن لاين به سازمانهاي مختلف مثلاً دادگاه وصل شود تا اين كه آنها به صورت عملي با درس جديد آشنا شوند.
استفاده از اين سيستم كامپيوتري باعث مي شود كه حتي در روزهاي تعطيل هفته، معلم با دانش آموزان خود در ارتباط باشد و براي آنها پيام ارسال نمايد.
نكته قابل توجه اين كه مهارت نوجوانان در استفاده از بازيهاي ويدئويي و پست الكترونيك معادل مهارت آنان در استفاده از ساير بخش هاي اينترنت مانند جست وجو كردن نمي باشد به همين دليل در اين مدرسه سعي مي شود كه دانش آموزان مهارت هاي خود در بازيهاي كامپيوتري و اي ميل را به بخش هاي ديگر انتقال بدهند و از آن استفاده كنند. يكي از دانش آموزان اين مدرسه در مورد استفاده از كامپيوتر به جاي كتاب مي گويد: در چند روز اول استفاده از لپ تاپ به جاي كتاب درسي بسيار مشكل بود اما پس از گذشت دو يا سه روز اين مشكل برطرف گرديد و مي توانيم بسيار راحت تر نسبت به گذشته تكاليف خود را انجام بدهيم.
البته اين دبيرستان به صورت كامل عاري از كاغذ و كتاب نيست بلكه كتابخانه آن كاغذي است كه دانش آموزان مي توانند در اوقات بيكاري خود به مطالعه در اين مكان بپردازند.

ويندوز ۲۰۰۰ و امنيت شبكه
گروه انفورماتيك- مرتضي اسلام زاده: در گذشته اي نه چندان دور كه فناوري اينترنت همه گير شد خيلي ها از اين تكنولوژي استفاده كرده و سود بردند و توانايي و امكانات بيشتري را بسته به نوع استفاده از آن به خود اختصاص دادند.
اين امر ادامه داشت تا اينكه عده اي از افراد نابغه در دنياي اينترنت به درجه بالايي از توانايي رسيدند. اين افراد نابغه شغلي كه بتواند آنها را ارضا كند نيافتند، پس به سوي اينترنت روي آورده و متوجه شدند كه از طريق اينترنت مي توان ارتباطات غيرسالمي با ديگر رايانه هاي متصل به شبكه جهاني اينترنت داشت. بعدها اين افراد را هكر يا سارقان اينترنتي نام نهادند. اين نوابغ توانايي خود را بعد از مدتي به صورت نامحسوس و از طريق نوشتن برنامه هاي رايانه اي با حجم كم و قدرت تخريب زياد به منصه ظهور رساندند.
اين برنامه هاي رايانه اي تخريب گر، نام ويروس را به خود گرفت. البته شركت هايي هم بودند كه از بابت وجود اين افراد به سود قابل توجهي دست يافتند و همچنين اسم و رسمي براي خود دست و پا كردند. زيرا اين شركت ها همواره ادعا كرده و مي كنند كه با ساختن نرم افزارهايي درصدد جلوگيري از حمله هكرها و ويروس هاي ساخت آنها به داخل رايانه ها هستند اما همواره اين شركت ها يك قدم از نوابغ تخريب گر عقب هستند، زيرا هيچ گاه نتوانسته اند پيش بيني كنند كه حمله هكرها و ويروس هاي ساخت آنها از چه طريقي ممكن است صورت بگيرد و تنها بعد از حمله در صدد ساخت پادتن جهت از بين بردن ويروس ها و هكرها شده اند. خيلي از افراد صاحب فن همواره ادعا مي  كردند در صورتي كه از ويندوز ۲۰۰۰ استفاده شود هيچ هكر و ويروسي توانايي آسيب رساندن به آن را ندارد و بسياري از سرورها و كامپيوترها با توجه به فرضيه فوق كه توسط كارشناسان خبره عنوان شده بود تحت ويندوز ۲۰۰۰ مشغول به كار بودند و چه خوب هم كار مي كردند ولي غافل از حمله هكرها، اين بار هكرها نه با ويندوز XP كار داشتند و نه توجهي به ويندوز ۹۸ كردند، اين بار هدف، ويندوز ۲۰۰۰ بود، هر چند سخنگوي شركت مايكروسافت «دبي مري ويلسون» اعلام كرد اين حمله جديد هكرها به انواع مختلفي از ويندوز همچون ۹۸-Me-XP و۲۰۰۰ بوده است ولي عملاً تنها حمله به نوع ۲۰۰۰ آن مشاهده شده است. رسانه هاي معتبري همچون ABC-CNN و آسوشيتدپرس و نيويورك تايمز هم از اين بابت كه از ويندوز ۲۰۰۰ استفاده مي كردند متوجه خساراتي شدند. گفته مي شود تنها در سان ديگو ۱۲ هزار رايانه به اين ويروس آلوده شده است و رسانه معتبري چون ABC به دستگاه هاي ماشين تحرير الكتريكي روي آورد. پس از اين واقعه كارشناسان از كساني كه از اين گونه ويندوزها استفاده مي كنند خواسته اند از اين پس ويندوز ۲۰۰۳ را جايگزين ويندوز ۲۰۰۰ كنند. حال شركت ها، رسانه ها، خبرگزاري ها و ديگر مراكز استفاده كننده از ويندوز ۲۰۰۰ در حال جايگزين كردن آن با ويندوز ۲۰۰۳ هستند، اما آيا به راستي ويندوز ۲۰۰۳ داراي امنيت مناسبي جهت سرورهاست؟ بايد منتظر ماند و ديد.

ذخيره پرتوهاي خورشيد تابستاني براي ذوب
يخ و برف جاده ها در زمستان
لندن _ايرنا: در يك آزمايش در انگلستان، محققان وزارت حمل و نقل اين كشور از روشي ابداعي براي بهره گيري از گرماي تابستان به منظور پاكسازي سطح جاده ها از يخ و برف در زمستان بهره گرفتند.
به نوشته هفته نامه علمي «نيو ساينتيست» ، محققان وزارت حمل و نقل شبكه اي از لوله ها به ضخامت۲۵ميلي متر را در زير بخشي از يك جاده خصوصي جاي دادند. اين لوله ها در رديف هايي به فاصله۱۵سانتيمتر از يكديگر و ۱۲ سانتيمتر از سطح جاده قرار داده شدند. در حالت عادي در انگلستان دماي سطح جاده ها ۱۲درجه سانتيگراد است. در تابستانها اين دما به ۲۵درجه افزايش مي يابد.
با گرم شدن سطح آسفالت در تابستان اين گرما به لوله ها انتقال مي يابد و آب درون آنها را گرم مي كند. اين آب گرم شده با استفاده از تلمبه و پمپ به لوله هاي ديگري كه در كنار جاده و در زير خاك جاي داده شده اند و لايه اي از پلي استرين به ضخامت يك متر آنها را در برگرفته، انتقال مي يابد.
اين لايه ضخيم ماده ايزوله كننده، مانع از آن مي شود كه گرماي آب ذخيره شده از بين برود. در سطح جاده سنجنده هايي قرار داده شده كه دماي روي آسفالت را بطور دايم اندازه گيري مي كند. زماني كه دماي سطح آسفالت به ۲درجه تنزل كند، سيستم كنترل اين شبكه به طور خودكار آب گرم ذخيره شده را به لوله هايي كه در زير سطح آسفالت كار گذارده شده اند باز مي گرداند.
گرماي اين آب از طريق لوله ها به سطح جاده انتقال مي يابد و يخ و برفي را كه بر روي جاده جمع شده ذوب مي كند. بهره برداري آزمايشي از اين طرح كه ۴۸۰هزار پوند براي آن هزينه شده ماه مه (خرداد) امسال آغاز شد و قرار است دوره آزمايش تا دو سال بطول انجامد. محققان معتقدند از همين فناوري مي توان براي گرم نگاهداشتن كف اتاقها در ادارات و محلهاي كار استفاده كرد.
هرچند در اتريش و هلند از سامانه هاي مشابهي براي ذوب كردن يخ و برف روي جاده استفاده مي شود، اما منبع ذخيره آب در اين كشورها بايد تا۲۰ متري زير زمين چال شود كه اين امر هزينه ساخت و نگهداري را افزايش مي دهد.
در شيوه ابداعي محققان انگليسي به جاي چال كردن منبع در عمق زياد، از ضخامت يك متري پوشش عايق براي جلوگيري از فرار گرما استفاده شده است.

طراحي و ساخت سلول هاي الكترو فتوشيميايي
گروه دانش- علي اصغر محمدي: سلول هاي الكتروفتوشيميايي (پيل هاي تمام نشدني) كه روشي نوين براي توليد برق است توسط دو مبتكر جوان در شهرستان آبيك طراحي و ساخته شد.
به گزارش خبرنگار همشهري، سيد سينا اسلامي روشتي، دانش آموز دوره پيش دانشگاهي شهرستان آبيك (قزوين) كه به اتفاق قاسم تك دهقان كارشناس شيمي، موفق به طراحي و ساخت سلول هاي الكتروفتوشيميايي (پيل هاي تمام نشدني) شده است درباره اين پروژه اظهار داشت: سلول هاي الكتروفتوشيميايي (پيل هاي تمام نشدني) روش نويني براي توليد برق است.
وي افزود: اين يك نوع مولد توليد برق است كه هيچ وقت به پايان نمي رسد اين سلول ها طي يك يا دو دقيقه با استفاده از نور كاملاً شارژ مي شود و نوع منبع نوري در شارژ سلول ها تأثير ندارد و مي تواند هر نوري اعم از خورشيد، لامپ، ماه و... باشد و نيازي به جدا كردن مصرف كننده از پيل براي شارژ نيست. بلكه در حين اتصال مصرف كننده به پيل شارژ آن امكان پذير است.
اين مبتكر جوان درباره ويژگي اين پيل گفت: اين نوع پيل سلول مشابهي ندارد و از اين لحاظ منحصر به فرد است. ساختار آن نيز به گونه اي طراحي شده كه نياز به شارژ ندارد و به اصطلاح خود شارژ است.
وي تصريح كرد: تفاوت هاي عمده اين سلول و پيل با باتري در اين است كه عمر همه باتري ها پس از زمان اندكي به پايان مي رسد و بايد مجدداً با استفاده از يك نوع سوخت شارژ شوند تا بتوانند جريان الكتريكي يا برق توليد كنند، در حالي كه پيل الكتروفتوشيميايي تمام نمي شود و تنها در طول چند دقيقه با استفاده از نور شارژ شده و نيازي به سوخت ندارد.
به گفته اسلامي روشتي، اين پيل ها محدوديت در دفعات شارژ ندارد و حتي در نبود نور نيز جريان برق توليد مي كند. اين در حالي است كه سلول هاي خورشيدي فقط در مجاورت تابش مستقيم نور خورشيد جريان برق توليد مي كنند.
وي افزود: اين پيل با استفاده از قوانين فيزيك و شيمي طراحي و ساخته شده و مادام العمر جريان برق توليد مي كند و مي تواند به عنوان يك منبع انرژي پاك مورد استفاده قرار گيرد.
اسلامي روشتي با اشاره به كاربردهاي اين پيل در صنايع گفت: تأمين برق منازل و استقلال آنها از شبكه برق نيروگاهي بدين صورت كه يك قطعه از اين پيل مي تواند به راحتي برق مورد نياز يك واحد را تأمين كند، استفاده در كارخانه ها براي استقلال از شبكه برق سراسري در صورت استفاده از قطعات بزرگتر اين پيل ها، استفاده در خودروها براي جايگزيني سوخت هاي فسيلي، از جمله اين كاربردها است.
وي با اشاره به ايده اين طرح گفت: پس از مشاهده سلول هاي خورشيدي، مي خواستيم كاري انجام دهيم كه سلول هاي خورشيدي در نبود خورشيد و تاريكي نيز جريان برق توليد كنند، البته با تواني خيلي بيشتر از سلول هاي خورشيدي، زيرا با اين كار بسياري از مشكلات حل مي شود.
اين مبتكر جوان، تأمين برق ماهواره ها و سفينه هاي فضايي با استفاده از پيل و سلول هاي الكتروفتوشيميايي براي هميشه و با حجم چندين برابر كوچكتر از سلول هاي خورشيدي و حذف اين نوع سلول ها در تأمين برق ماهواره ها و سفينه هاي فضايي را از ديگر كاربردهاي اين سلول هاي الكتروفتوشيميايي اعلام كرد.
وي در پايان اظهار داشت: اين اختراع پس از انجام آزمايش هاي مختلف به شماره ۳۱۷۷۸ به تاريخ ۱۷/۳/۸۴ در اداره ثبت شركت ها و مالكيت صنعتي به ثبت رسيده است.

مبارزه با قاچاق اينترنتي گسترش مي يابد
ايسنا: صنعت موسيقي سوييس اعلام كرد كه قصد دارد دامنه  تلاش خود براي مبارزه با قاچاق اينترنتي را افزايش دهد.
مسئولان اين صنعت در سوييس معتقدند كه شناسايي متجاوزان اينترنتي كه قوانين كپي رايت را نقض مي كنند كار ساده اي نيست و اگر چه دانلود موسيقي از اينترنت براي هواداران آن مطلوب است اما مي تواند در كاهش فروش موسيقي تاثيرگذار باشد.
به گزارش اتحاديه  مبارزه با قاچاق سوييس در سال ،۲۰۰۳ فروش موسيقي در سوييس  ۱۵ درصد كاهش يافته است.
همچنين سال گذشته نيز صنعت جهاني موسيقي اعلام كرده بود كه فروش موسيقي در سال  ۲۰۰۳ با  ۶‎/۷ درصد كاهش به  ۲۳ ميليارد دلار رسيد.

خودرو خورشيدي
يك مهندس مكانيك كانادايي با تغيير خودروي خود، آن را به يك اتومبيل خورشيدي تبديل كرده است.وي خودروي هيبريدي خود را با افزودن پنل هاي خورشيدي و يك باتري الكتريكي، بي نياز از شارژ كرده است زيرا خودروهاي هيبريدي نياز دارند تا براي حركت هر از چندگاهي شارژ شوند. وي كه پيش از اين نيز در خانه خود با استفاده از باتري هاي خورشيدي در مصرف انرژي بسيار صرفه جويي كرده است مي گويد اين كار مي تواند تا ۳۳ درصد مصرف سوخت خودرو را كاهش دهد.

نخستين جشنواره و همايش بين المللي خرما
در بندرعباس برگزار مي شود
گروه دانش: نخستين جشنواره و همايش بين المللي خرما با هدف ارائه جديدترين يافته هاي علمي كاربردي در زمينه خرما با مشاركت انجمن خرما، سازمان جهاد كشاورزي استان هرمزگان و اداره كل نخيلات وزارت جهاد كشاورزي و با حضور جمعي از استادان، پژوهشگران، كارشناسان و توليدكنندگان، طي روزهاي ششم و هفتم مهر ماه امسال در بندرعباس برگزار مي شود.
به گزارش خبرنگار همشهري، دكتر حميد راشدي، دبير انجمن خرما با اعلام اين مطلب افزود: اين نشست ها در دو بخش همايش و جشنواره برگزار خواهد شد.وي با اشاره به محورهاي بخش همايش گفت: مديريت توليد (تغذيه، كنترل آفات و بيماري ها، سيستم هاي آبياري)، مكانيزاسيون، بسته بندي و فرآوري و بازاريابي و فروش محصول از جمله محورهاي بخش همايش اعلام كرد.
دكتر راشدي گفت: بخش جشنواره نيز در سه بخش اصلي شامل فرآوري، بسته بندي و معرفي نخلكاران برتر كشور برگزار مي شود.
وي درباره معرفي نخلكاران برتر كشور تصريح كرد: نخلكار برتر هر استان توسط سازمان جهان كشاورزي همان استان انتخاب و به بخش جشنواره معرفي خواهد شد.
راشدي در پايان از استادان، پژوهشگران، كارشناسان و توليدكنندگان دعوت كرد تا مقالات و فرم هاي تكميل شده را به نشاني اينترنتي: WWW.HORMOZGAN-AGRI-JAHAD.COM ارسال كنند.

آمازون فروش آثار كوتاه ادبي را شروع كرد
شركت Amazon.com از روز جمعه فروش آثار جديد ادبيات غيرداستاني و كوتاهي را كه نويسندگان، آن ها را صرفا براي سايت هاي اينترنتي مي نويسند ، شروع كرد. آن چه اين شركت به كاربران ارايه مي دهد نسخه هاي كپي شده نيست بلكه كپي هاي ديجيتالي داستان هاي كوتاهي است كه قابليت دانلوود شدن دارند و يا مي توان آن ها را به صورت پست الكترونيك ارسال كرد. تاكنون حدود ۶۰ نويسنده با شركت Amazon.com قرارداد بسته اند .

تلاش براي كشف علت افتادن ورقه هاي عايق از بدنه شاتل
گروه دانش: مقامات ناسا اعلام كردند پرتاب فضاپيماهاي شاتل را تا سال آينده به تاخير مي اندازند و در اين فاصله مي كوشند علت اصلي جدا شدن ورقه هاي عايق از بدنه اين فضاپيماها را كشف كنند.
قرار بود پرواز بعدي شاتل ماه آينده (سپتامبر) انجام شود. به گفته «بيل گرستن مي ير» سخنگوي ناسا اين سازمان از موقعيت جوي كه براي اعزام شاتل در ماه آينده پديد خواهد آمد استفاده نخواهد كرد.
مهندسان ناسا مي خواهند عاملي را كه باعث شد يك ورقه بزرگ ماده عايق كننده از بدنه محفظه سوخت فضاپيماي ديسكاوري به هنگام پرتاب از سكوي پرواز در روز ۲۶ژوئيه امسال جدا شود و به زمين بيافتد پيدا كنند.
گرستن سرپرست دو گروه تحقيقاتي را به عهده دارد كه قرار است به بررسي اين مساله بپردازند. وي مي گويد هيچ علت آشكار و اساسي براي افتادن يك ورقه عايق به طول يك متر آن هم ۲دقيقه پس از شروع پرواز به چشم نمي خورد.
مسئولان ناسا اين شايعات را كه شل شدن ورقه عايق ناشي از عمل كارگراني بوده است كه سرگرم صافكاري يك ناحيه آسيب ديده در بدنه شاتل و در نزديك محل جدا شدن عايق بوده اند، چندان جدي تلقي نكرده اند.
به گفته گرستن آنچه كه كارگران انجام دادند يك رويه متعارف و استاندارد براي تعمير شاتل بوده و به خودي خود نمي تواند عامل افتادن ورقه عايق تلقي شود.
با اين حال او اين نكته را پذيرفت كه اين فعاليت مي تواند به عنوان يك عامل در بررسي ها مورد توجه قرار گيرد.
مسئولان ناسا روز ۱۱اوت تاييد كردند بعد از آن كه از كل پوشش عايق بدنه با دستگاه اسكنر پرتو ايكس تصويربرداري شد تا مشخص شود آيا نقص ميكروسكوپي در بدنه موجود است يا خير، صافكاري بدنه شاتل انجام شد.
به اين ترتيب اكنون اين احتمال قوت گرفته است كه شايد تعميراتي كه بعد از اين عكسبرداريها بر روي بدنه شاتل انجام شده در شل و لق شدن ورقه عايق نقش داشته است.

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |