دوشنبه ۳۱ مرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۸۰ - Aug 22, 2005
گزارش جلسه ديروز شوراي شهر
تعيين شهردار به جلسات بعدي شورا موكول شد
گروه شهري: بررسي و تبادل نظر براي انتخاب شهردار تهران در جلسه ديروز شوراي شهر نيز ادامه يافت ولي تعيين شهردار به جلسات بعد موكول شد.
به گزارش خبرنگار ما، مهندس مهدي چمران ديروز در پايان جلسه علني و بدون حضور مستمع شوراي شهر با اشاره به اين موضوع گفت: شوراي شهر به تلاش خود براي انتخاب شهردار تهران ادامه مي دهد.
وي خاطرنشان كرد كه در حال حاضر شهرداري با داشتن سرپرست به خوبي اداره مي شود.
چمران افزود: سرپرست شهرداري نيز از همان قدرت و اراده شهردار برخوردار است و مي تواند كارش را به خوبي انجام دهد و در اين زمينه مشكلي وجود ندارد.
وي با تأكيد بر تبادل نظر و تلاش اعضاي شوراي شهر در اين زمينه، انتخاب شهردار براي تهران را كاري مهم و حساس دانست و گفت: تهران يك «كشور شهر» است و ما شهرداري انتخاب كرديم كه رئيس جمهور شد. يعني شهردار در اين حد است. به عقيده من كار ما حتي از انتخاب هيأت دولت نيز مشكل تر است.
به گفته رئيس شوراي شهر، بايد اجازه داد روند منطقي بررسي ها در اين زمينه تا رسيدن به يك نتيجه مطلوب ادامه يابد.
چمران در پاسخ به اين سئوال كه آيا تا پايان اين هفته شهردار تهران تعيين مي شود گفت: دوست ندارم وعده اي بدهم كه عملي نشود ولي انشاءالله به موقع اعلام خواهيم كرد.
وي خاطرنشان كرد كه در جلسه ديروز شوراي شهر همچنين تعدادي از پرونده هاي مربوط به باغات مورد بررسي قرار گرفت و راجع به آنها تصميم گيري شد.
از سوي ديگر رئيس شوراي شهر يكي از عوامل مهم پديده حاشيه نشيني در شهرهاي بزرگ را عدم رسيدگي به روستاها، بي توجهي به موضوع اشتغال و درآمدزايي در سطح كشور عنوان كرد و گفت: در حال حاضر برخي از مناطق و شهرك هاي حاشيه اي تهران با وجود مشكلات عديده و عدم تأمين سرانه هاي خدماتي، بيش از ۵۰۰ هزار نفر جمعيت دارند.
وي افزود: اين شهرك ها با كمبود امكانات شهري روبه رو بوده و هويت شهري ندارند.
چمران گفت: اگر يك روستايي درآمد خوبي داشته باشد هيچگاه حاضر نيست كه روستا و زمين و كشاورزي خود را رها كند و حاضر به مهاجرت به شهر و زندگي در محيطي با شرايط بسيار بد و دشوار شود.
از سوي ديگر حسن  زياري  عضو شوراي  اسلامي شهر تهران  نيز در پايان  جلسه  شوراي  شهر گفت : اعضاي  شوراي  شهر ديدگاه هاي  خود را درخصوص نامزدهاي  پست  شهردار تهران  مطرح  كردند اما در نهايت ، انتخاب  شهردار تهران به  جلسات  بعدي  شورا موكول  شد.
وي  افزود: بحث  انتخاب  شهردار بسيار حساس  و پيچيده  است  و اعضاي  شوراي اسلامي شهر تهران  تمام  جوانب  كار و شرايط نامزدها را به  دقت  بررسي  مي كنند.
عضو شوراي  اسلامي شهر تهران  در پاسخ  به  اين  سئوال كه  آيا شهردار تهران در هفته  جاري  معرفي  مي شود؟، گفت : هيچ  چيز مشخص  نيست ، اعضاي  شورا در جلسه روز سه شنبه نيز به  بحث  درباره  انتخاب  شهردار مي پردازندو اگر به  نتيجه  مشخص برسند، شهردار را معرفي  مي كنند و در غير اين  صورت  بحث ها ادامه خواهد داشت .
زياري  تصريح  كرد: احتمال  انتخاب  شهردارتهران  از خارج  ازمجموعه  شهرداري همچنان  وجود دارد و هر كس  اصلح تر باشد، شهردار خواهد شد.
وي  تأكيد كرد: افرادي  براي  اين  پست  خارج  از مجموعه  شهرداري  مطرح  هستنداما نامي از آنها نمي بريم .

مديرعامل سازمان خدمات موتوري شهرداري:
خيابان هاي تهران به صورت مكانيزه شست و شو مي شود
000258.jpg
مديرعامل سازمان خدمات موتوري شهرداري تهران گفت: براساس بخشنامه اي كه صادر شد تمام خيابانهاي ماشين رو بايد بوسيله خودروهاي مكانيزه، شست و روب شوند و پيمانكاران حق استفاده از كارگران و شست و شوي دستي خيابانها را ندارند.
مهندس مصطفي سليمي افزود: در حال حاضر ۴۰ خودرو مكانيزه شست و شو و ۴۰ ماشين جاروب در يك تا سه شيفت كاري مشغول شست و روب خيابانها، جداول و گاردريل هاي سطح تهران هستند و براساس برآوردهاي صورت گرفته اين تعداد خودرو با فعاليت در چند نوبت كاري قادر به سرويس دهي به كل تهران هستند، لذا طي بخشنامه اي شست و روب دستي در خيابانهايي كه امكان تردد خودروها در آنها وجود دارد ممنوع شد.
به گفته وي شست و روب هاي دستي در حال حاضر فقط در خيابانها و معابري انجام مي شود كه خودروهاي مكانيزه قادر به تردد در آنها نيستند و در اين زمينه نيز برنامه ريزي هاي لازم انجام شده و بودجه موردنياز براي خريد دستگاه هاي مخصوص معابر تنگ و باريك درخواست شده است.

چشم انداز
سكان محيط زيست به چه كسي سپرده مي شود؟
محيط زيست و حفاظت از آن امروزه به يكي از نيازمندي هاي جدي بشر در سراسر جهان بدل شده است. كافي است به رويدادهاي اخير زيست محيطي نيم نگاهي داشت و دريافت كه وضعيت كره زمين چنان وخيم است كه اگر چاره اي جدي در قبال اين تخريب هاي پردامنه انديشيده نشود ديگر مأواي زيستن بشر نيز باقي نخواهد ماند.
متأسفانه در ايران پهناور نيز اين روند با سرعتي شتابناك در حركت است و بسياري از عناصر طبيعت _ كه موهبتي خدادادي تلقي مي شوند _ زير چرخ هاي توسعه لجام گسيخته روزهاي سخت احتضار را مي گذرانند. پيامدهاي چنين استفاده هاي بي برنامه و غيرعقلايي از منابع طبيعي بارها از سوي كارشناسان هشدار داده شده است اما گويي گوش شنوايي در كار نيست. مي توان در اين رابطه سيل اخير گلستان را شاهد مثال آورد. بيش از ۵ سال است كه با كوچكترين رگبار و ريزش اندك ابرهاي هميشه گريان گلستان سيل جاري مي شود. مردم پرشماري جان مي بازند و آنها كه مي ماند به خاكسترنشيني مي افتند. اما هنوز اقدامي عملي و ضربتي براي حفظ و احياي پوشش گياهي اين منطقه - كه مي تواند چون سدي قدرتمند مقابل سيل ايستادگي كند _ به اجرا درنيامده است. در ساير نقاط كشور نيز وضعيت محيط زيست چندان مطلوب نيست. ساكنان شهرهاي بزرگ علي رغم اقدامات انجام شده هنوز از آلودگي هوا رنج مي برند، تصرف اراضي ملي و گاه فروش غيرقانوني آن ادامه دارد، مناطق حفاظت شده مفهوم واقعي خود را از دست داده اند، درياهاي جنوب و شمال كشور رودرروي انواع آلودگي ها قرار دارند، ساخت و سازهاي بي امان و جاده كشي هاي خارج از ضوابط زيست محيطي پيوسته به اجرا درمي آيند و... همچنان حكايت دردناك «تخريب به بهانه توسعه» ادامه دارد. گرچه توسعه و پيشرفت خواست منطقي و به حق همه ايرانيان است اما مي توان همسو با ملاحظات زيست محيطي در اين راستا قدم برداشت. گوشه چشمي به تجربه كشورهاي توسعه يافته مي تواند راهگشا باشد و در اين ميان سازمان حفاظت محيط زيست نقشي كليدي برعهده دارد. گرچه اين سازمان قادر نيست با اتكاي صرف به منابع دولتي رودرروي تمام مشكلات قرار گيرد و تمام موانع را درنوردد اما مي تواند به عنوان مهم ترين متولي «حفاظت» با بهره گيري از اختيارات ويژه رياست سازمان مقابل عوامل مخرب محيط زيست قد علم كند. ازاين رو انتخاب رئيس سازمان حفاظت محيط زيست و معاون رئيس جمهوري ملاحظات عديده اي را با خود به همراه دارد. زيرا چنين فردي بايد مديري معتقد باشد و علاوه بر آن وضعيت محيط زيست كشور را به خوبي بشناسد، به راه هاي برون رفت از شرايط نامطلوب موجود آگاهي داشته و حفاظت ميراث طبيعي ايران را همچون يك عقيده اي خلل ناپذير دنبال كند.
سام خسروي فرد

دستگيري شكارچيان «باز شكاري»
ايرنا: رئيس  اداره  حفاظت  و محيط زيست  گنبدكاووس  گفت : ماموران  گارد اجرايي  اين  اداره  دو صياد حرفه اي  باز شكاري  را در اين  شهرستان  دستگير كردند.رمضانعلي  نفر افزود: اين  صيادان  در شمال  شرق  روستاي  مرزي  نارلي  واقع  در بخش  داشلي  برون  در برگشت  از شكار دستگير شدند.

صعود به قله علم كوه
۶ نفر از بانوان عضو هيأت كوهنوردي شهرداري تهران به مناسبت فرخنده زادروز حضرت علي(ع) و روز پدر به قله ۴۸۵۰ متري علم كوه واقع در كلاردشت صعود كردند.
اعضاي تيم صعودكننده عبارتند از: معصومه دادوند، افسانه نوروزي، الهام رجايي، معصومه سعيدي، مهشيد عالمي و فاطمه شكيبايي به همراهي گلچهره همتي (راهنما) از كلاردشت.

ستادهاي مديريت بحران
000252.jpg
ايسنا: رئيس مركز پيشگيري و مديريت بحران شهر تهران گفت:مناطق ۲۲ گانه پايتخت داراي دفاتر و نواحي نيز صاحب ستاد مديريت بحران مي شوند.
دكتر مازيار حسيني با اشاره به اين كه راه اندازي دفاتر مديريت بحران به تصويب شوراي اسلامي شهر تهران رسيده است و دفاتر مديريت بحران در زمينه هاي پيشگيري، آمادگي و مقابله فعاليت خواهند كرد، افزود: مسؤول اين دفتر جانشين و همطراز با معاونين شهردار منطقه خواهد بود و تحت نظارت و سياستهاي سازمان مديريت بحران فعاليت خواهد كرد.
وي افزود: پس از راه اندازي دفتر مديريت بحران سه دفتر امور پيشگيري، آمادگي و مقابله تشكيل مي شود.

امحاي پسماندهاي خطرناك
000249.jpg
خبرگزاري فارس: معاون محيط زيست انساني سازمان حفاظت محيط زيست گفت: دستگاههاي امحاي پسماندهاي خطرناك پس از ۴ سال توسط وزارت نيرو خريداري شده است كه به زودي وارد كشور مي شود.يوسف حجت افزود: احداث مركز امحاي پسماندهاي خطرناك نيازمند بودجه بيش از ۸ ميليارد تومان است كه بخشي از اعتبار بايد توسط وزارت نيرو و بخش ديگر توسط سازمان مديريت و برنامه ريزي تامين شود.وي در ادامه گفت: مشكل تجهيزات احداث اين مركز تقريبا رفع شده است اما با وزارت نيرو در مكان يابي مركز امحاي پسماندهاي خطرناك مشكل داريم و مكان هايي را كه وزارت نيرو به سازمان محيط زيست پيشنهاد مي كند مورد تأييد نيست.

نواب را چيني ها تكميل مي كنند
000255.jpg
معاون فني عمراني شهرداري تهران گفت: رأي تكميل طرح نواب با يك شركت چيني وارد مذاكره شده ايم.محمدعلي آبادي درخصوص علت مشاركت با شركتهاي چيني گفت: اين شركتها سرمايه گذار هستند و ما به علت عدم نقدينگي با اين شركتها وارد مذاكره شده ايم.وي با ابراز تأسف از نداشتن مطالعه درست در زمينه پروژه نواب گفت: مطالعاتي بر روي خاك دستي انجام داده بودند و چون مطالعات ناقص بود تصور نكرده بودند كه اينها بايد اصلاح شود و همين امر باعث به طول انجاميدن اين پروژه شد.معاون فني عمراني شهرداري تهران خاطرنشان كرد: اگر با شركت هاي چيني به توافق برسيم اين شركت ها بايد ۳ ساله اين پروژه را تكميل و تحويل دهند.

نگاه
000261.jpg
دانشمندان توانستند از ادرار، برق توليد كنند
فريد مرتضوي

وقوع بيش از ۳۰۰ حريق خودرو در ۲ ماه
مدير عامل سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني تهران بزرگ با اشاره به افزايش آمار و ارقام وقوع حريق در خودروها ضمن هشدار به شهروندان و خودروسازان نسبت به نصب خاموش كننده هاي دستي در داخل خودرو از آنها خواست اين موضوع را بسيار جدي بگيرند.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، از ابتداي تابستان امسال تا پايان مردادماه بيش از ۳۰۰ مورد حريق خودرو روي داده كه بنا بر اعلام كارشناسان سازمان آتش نشاني تهران به طور متوسط هر روز ۶ تا ۷ خودرو در تهران و جاده هاي اطراف آن دچار آتش سوزي مي شوند.
بنابر اعلام كارشناسان سازمان آتش نشاني بيشتر اين حريق ها به علت نشت بنزين و نقص فني روي داده است و برخي از اين حوادث نيز در اثر تصادف روي داده است و طي نيمه اول تابستان امسال حريق خودروها بيش از ۱۳۵ ميليون ريال خسارت برجا گذاشته است.
مهندس احمد ضيايي وجود خاموش كننده هاي دستي در داخل خودروهاي سبك و سنگين را در كنترل حريق و جلوگيري از خسارت هاي جاني و مالي احتمالي موثر دانست و افزود: از زماني كه يك خودرو دچار حريق مي شود ۲ تا ۳ دقيقه فرصت براي كنترل حريق داريم اين درحالي است كه نيروهاي آتش نشاني در حداقل زمان ممكن ۳ تا ۴ دقيقه طول مي كشد كه خود را به صحنه حادثه برسانند لذا در طول اين مدت راننده خودرو با خاموش كننده دستي مي تواند تا حد زيادي حريق را كنترل كند.
به گفته وي اگر فرهنگ استفاده از خاموش كننده هاي دستي در بين رانندگان ما نهادينه شود در صورت وقوع حادثه ديگران نيز مي توانند با استفاده از خاموش كننده هاي خود به كمك فرد سانحه ديده بروند.
مدير عامل سازمان آتش نشاني در ادامه اظهار داشت: بسيار تعجب آور است كه چرا شركت هاي خودروسازي اين همه هزينه براي ساخت يك خودرو مي كنند ولي يك خاموش كننده دستي در داخل خودروها تعبيه نمي كنند اين در حالي است كه پول آن را هم قرار است مردم بپردازند.

فرهنگسراي طبيعت برگزار مي كند
پنجمين جشنواره فرهنگي علمي گياهان دارويي
000246.jpg
پنجمين جشنواره فرهنگي علمي گياهان دارويي از اول تا سيزدهم شهريورماه در فرهنگسراي طبيعت برگزار مي شود.
مجيد يزداني رييس فرهنگسراي طبيعت افزود: اين جشنواره با همكاري و مشاركت معاونت امور باغباني وزارت جهاد كشاورزي، مركز تحقيقات گياهان دارويي توسعه جنگل ها و مراتع، سنديكاي گياهان دارويي، اتحاديه صنف عطاران ايران و ... با هدف بررسي و پيشينه طب گياهي در فرهنگ عامه، احياي مصرف گياهان دارويي در محل دائمي نمايشگاه فرهنگسرا برگزار خواهد شد.
يزداني تصريح كرد: ۳ سمينار بزرگ فرهنگي علمي ابن سينا همزمان با افتتاحيه جشنواره در روز پزشك، زكرياي رازي پنجم شهريورماه و ابوريحان بيروني ۱۳ شهريورماه همراه با ارايه مقالات با محورهاي طب طبيعي، طب سنتي و طب مكمل، بسته بندي و فرآوري، جايگاه گياهان دارويي در صنايع غذايي، آرايشي و بهداشتي در بخش جنبي جشنواره برگزار خواهد شد.رييس فرهنگسراي طبيعت همچنين از راه اندازي غرفه هاي حكيم باشي و طب سنتي، گياه خواري و آموزش آشپزي، طب اسلامي، سرو نوشيدني هاي گياهي، يوگا و تكنيك هاي آرامش، محصولات داروهاي گياهي و نيز تور بازديد از باغ بوتانيكي، باغ ملي گياه شناسي ايران در محل دائمي نمايشگاه خبر داد.علاقمندان مي توانند جهت كسب اطلاعات بيشتر با شماره هاي تلفن ۷۷۳۵۴۷۳۵ و ۷۷۳۲۷۶۸۵ تماس بگيرند.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |