سه شنبه ۱ شهريور ۱۳۸۴ - - ۳۷۸۱
از نان شيرمال تا كيك خامه اي
شيرين كام باشيد
000204.jpg
عكس:گلناز بهشتي
سايه يكتا
اگر مي خواهيد در تهيه شيريني اقتصادي عمل كنيد، به سراغ شيريني هاي سبك و كوچك برويد. بعضي انواع شيريني خشك سبك هستند و در اندازه هاي كوچك تهيه مي شوند؛ با اين كار هم چاق نمي شويد و هم پول كمتري مي پردازيد
مادربزرگ وقتي از بچگي هايش ياد مي كرد، هميشه از نان پختن مادرش هم تعريف مي كرد. مي گفت كه در حياط خانه، تنوري داشتيم كه مادر هميشه در آن نان مي پخت، گاهي هم خمير نان را با شير و خاكه قند مخلوط مي كرد و به اصطلاح امروزي ها نان شيرمال مي پخت؛ اين نان مورد علاقه ما بچه ها بود.
مادربزرگ هميشه با آب و تاب زيادي از شيريني هاي زمان بچگي اش تعريف مي كرد.
شيريني ها از نان شيرمال قديمي تا انواع و اقسام شيريني هاي خوش آب و رنگ امروزي هميشه يادآور جشن و شادي ها هستند.
اينكه تهيه اولين شيريني ها به شكل معمول امروزي از چه زماني باب شد را هيچ كس نمي داند، اما واضح است كه از زمان هاي خيلي قديم هم پخت نان هاي شيرين رواج داشته است و علاوه بر آن هم، هرشهري شيريني هاي اصيل و قديمي مخصوص به خود را داراست. از باقلوا و قطاب يزدي گرفته تا سوهان و گز قم و اصفهان و نان برنجي هاي كرمانشاه كه از قديم تا حال به عنوان سوغات شهرهايشان پيش همه شناخته شده اند.
شيريني پزي به شكل امروزي از كار با فرهاي آجري آغاز شد. بنا به گفته كساني كه آن را تجربه كرده اند، شيريني در اين فرها بسيار خوشمزه طبخ مي شد و تا روزهاي زيادي همچنان تازگي و مزه خوب خود را حفظ مي كرد، اما به مرور زمان فرهاي نفتي و گازي رواج پيدا كرد و حالا ديگر همه فرها برقي شده اند.
مي گويند كه شايد شيريني هاي قديم مثل شيريني هاي امروزي ظاهر زيبا و چند رنگ نداشت، اما طعم آنها به مراتب بهتر از انواع امروزي بود؛ به هر حال هر خوراكي با شيوه طبخ سنتي مزه بهتري پيدا مي كند.
شيريني ها جزو گروه مايحتاج اوليه و ضروري در سبد خانوار محسوب نمي شوند، ولي از آن دسته خوراكي هايي هستند كه همه را به ياد خاطرات شيرين مي اندازند.
در جشن و ميهماني ها، تولد، مراسم عروسي و در مجموع هر دور هم جمع شدني كه در آن شادي باشد، شيريني ها هم در انواع مدل ها و طعم ها حضور دارند. شايد از حدود سه دهه قبل بود كه كيك ها هم در كنار شيريني ها براي خود جايي باز كردند؛ كيك هايي كه بنا به مناسبت هاي مختلف تولد و جشن هاي عقد و عروسي سفارش داده مي شدند.
كيك هاي مدرن امروزي برخلاف همتايان قديم خود، صاحب شناسنامه هم هستند. آلبوم عكس كيك ها در هر قنادي موجود است كه مشتري مي تواند بنا به سليقه خود هر كدام را انتخاب كرده و سفارش دهد، اما قيمت انواع كيك و شيريني چقدر است و بر چه اساسي تعيين مي شود؟
اتحاديه دارندگان قنادي و شيريني فروشي نماينده صنف قنادان است. اين اتحاديه از چهار سال قبل قنادي ها را درجه بندي كرده و بنا به كيفيت شيريني ها به هر يك درجه يك، دو يا سه داده است.
نمونه شيريني هاي طبخ شده توسط كارشناسان بررسي شده و بر طبق معيارهاي تعيين شده درجه بندي ها صورت مي گيرد.
قيمت انواع شيريني ها هم بسته به درجه بندي ها تعيين مي شود. اين را هم بدانيد كه منطقه جغرافيايي كه قنادي در آن واقع شده، در درجه بندي ها تاثيري ندارد.
از طرفي نرخ مصوب اتحاديه حالت كلي دارد و تك تك انواع شيريني ها را شامل نمي شود، چون در اكثر قنادي ها شيريني هاي ابتكاري و بنا به سليقه قناد هم طبخ مي شود كه مواد اوليه و ميزان مواد به كار رفته را خود تعيين مي كنند و بسته به آن، قيمت هر كيلوي آن را مشخص مي كنند، اما در حالت كلي در قنادي هاي درجه يك، قيمت انواع شيريني خشك از يكهزار و 200 تا 2 هزار و 300 و قيمت انواع تر هم بين 2 هزار تا 2 هزار و 400 تومان است.
قيمت ها در قنادي هاي درجه دو بين 200 تا 300 تومان پايين تر است و شيريني فروشي هاي درجه سه باز به همين نسبت نرخ هاي كمتري دارند. البته بايد بدانيد كه دبير اتحاديه قناد و شيريني ساز حاضر به ارائه هيچ گونه اطلاعاتي به ما نشد و منبع آگاهي هاي ما صاحبان و كاركنان چند شيريني فروشي بودند.
در بين شيريني ها، انواع خشك تنوع بالايي از لحاظ نوع و قيمت داشته و ماندگاري طولاني تر هم دارند؛ به عنوان مثال شما مي توانيد شيريني خشك را تا يك ماه هم مصرف كنيد، چون به لحاظ بهداشتي خطري متوجه سلامت اين خوراكي نمي شود، اما تازگي آن به هر حال بعد از چند روز از بين مي رود و مسلما طعم شيريني تازه با شيريني مانده بسيار متفاوت است، اما شيريني هاي مربايي حداكثر تا يك هفته قابل استفاده هستند، چون بعد از اين مدت ممكن است دچار فساد و كپك زدگي شوند، البته نگهداري آنها در يخچال باعث افزايش اين مدت مي شود. توجه به سلامت و بهداشت در مورد شيريني هاي تر اهميت زيادي دارد، چون خامه اي كه در آنها استفاده مي شود اولا بايد كاملا بهداشتي باشد، ثانيا خامه فسادپذير بوده و بعد از مدت كوتاهي غيرقابل استفاده مي شود. اكثر قنادي ها با توجه به ميزان مشتري روزانه خود شيريني تر طبخ مي كنند به گونه اي كه تا پايان روز همه شيريني هاي تر پخته شده به فروش رود.
از سوي ديگر كيك هاي موجود در قنادي ها از 2 هزار و 200 تا 2 هزار و 500 تومان به ازاي هر كيلو به دست مشتري مي رسند. آنها مي توانند براي جشن هاي خود كيك هاي بالاتر از 3 كيلوگرم را سفارش داده و حتي تركيبات به كار رفته در كيك را انتخاب كنند.
و بنا به خواسته آنها ممكن است كيفيت و قيمت هركيلو كيك افزايش يابد. به عنوان مثال مغز گردويي كه در آن به كار رفته دوبرابر شود و به همان ميزان قيمت مواداضافه شده محاسبه مي شود.
000141.jpg
گاهي اوقات مشتري ها گله مي كنند از اينكه چرا قنادي ها كيك هاي زير 3 كيلوگرم را به صورت سفارشي تهيه نمي كنند، اما پاسخ قنادي ها هم اين است كه قالب هاي متنوع براي اين مقدار وزن وجود ندارد و اين كار براي آنها چندان به صرفه نيست.حالا انتخاب با خود شماست ، اگر مي خواهيد وارد يك قنادي شده و مقداري شيريني تهيه كنيد بهتر است بدانيد كه آن شيريني را به چه منظور تهيه مي كنيد، مثلا اگر مي خواهيد آن را به منزل برده و در يك بعدازظهر با خانواده دور هم بنشيند و چاي و شيريني ميل كنيد به چند دليل انتخاب شيريني خشك مناسب تر است؛ يكي اينكه به لحاظ نوع و قيمت تنوع بالاتري داشته و ماندگاري آن بيشتر است. شما مي توانيد با توجه به بودجه انتخاب كنيد و ديگر اينكه مجبور نيستند همه شيريني را در همان روز ميل كنيد. از سوي ديگر به لحاظ سلامتي هم انواع خشك به ترها برتري دارند و به خاطر كمتر بودن كالري شان به عنوان يك ميان وعده مناسب ترند. مراقب باشيد بچه ها آنقدر شيريني نخورند كه آن را جايگزين وعده اصلي غذاي خود كنند. به هر حال شما با پرداخت به طور ميانگين يكهزار و۵۰۰ تومان مي توانيد يك كيلو شيريني خشك تهيه كرده و در طول هفته از آن استفاده كنيد. با اين كار خطري متوجه جيب و سلامت شما نمي شود.
اما اگر مي خواهيد شيريني را به خانه دوستان و اقوام ببريد، با شناخت ازآنها اين كار را انجام دهيد. مثلا براي رفتن به خانه مادربزرگ بهتر است انواع كم شيرين را انتخاب كنيد، اما اگر جايي مي رويد كه بچه ها در اكثريت هستند بدانيد كه آنها خامه اي ها را بيشتر دوست دارند.
در ماه رمضان هم كه ناگزير از تهيه زولبيا و باميه هستيد. اما اگر مي خواهيد در تهيه شيريني اقتصادي عمل كنيد، به سراغ انواع شيريني هاي سبك و كوچك برويد. بعضي انواع شيريني خشك بسيار سبك هستند و در اندازه هاي كوچك تهيه مي شوند؛ با اين كار هم چاق نمي شويد و هم پول كمتري مي پردازيد.
اما اين روزها دامنه فعاليت قنادي ها آنقدر گسترده شده كه ما گهگاه انواع شيريني هاي سنتي ساير كشورها را هم در مغازه ها مي بينيم يك دسته از آنها شيريني هاي لبناني هستند كه انواع مختلف آنها از كيلويي 2هزار و 500 تا۵هزارتومان به فروش مي رسد كه البته خوردن اينگونه شيريني ها، ذائقه خاص خود را مي طلبد، چون در تركيبات آنها انواع و اقسام ادويه به كار رفته است.
جالب است بدانيد كارول بلوم در كتاب شيريني ها و شخصيت ها عنوان كرده كه شيريني مورد علاقه ما از شخصيت مان مي گويد. پس شيريني مورد علاقه تان را انتخاب كنيد تا راز شخصيت شما آشكار شود. انتخاب بيسكوئيت هاي كرم دار كاكائويي به شما مي گويد كه سرشار از الهامات و تفكرات تازه هستيد.
شيريني هاي ساده بيسكوئيتي يا ويفري نشان  از آگاهي و بينش شما دارد. انواع شيريني هاي كشمشي و گردويي دارچيني از ماجراجويي شما حكايت مي كند و شيريني هاي خانگي با طعم هاي كاكائو و نارگيل مي گويد شما بسيار مهربان و گاهي ساده لوح هستيد.
و اما اگر به شيريني  هاي مربايي علاقه داريد معلوم است كه با اراده و مصمم هستيد. اما شيريني پختن در خانه را هم امتحان كنيد. اين كار علاوه بر لذت بخش بودن، به لحاظ اقتصادي بسيار به صرفه است و شما مي  توانيد با يك سوم مبلغي كه براي تهيه مقداري شيريني مي پردازيد همان را به طور خانگي تهيه كنيد. براي اين كار از آردهاي نرم و تازه استفاده كنيد، بعد از طبخ شيريني هاي خشك آنها را در ظروف دردار بچينيد، اگر شيريني زيادي باقي مانده، آنها را در نايلون مخصوص شيريني گذاشته و در ظرف دردار قرار دهيد. شيريني هاي تازه را درون نايلون و جاي خشك قرار داده، دقت كنيد كه در ظرف بسته باشد زيرا شيريني هاي تر زودتر كهنه و خشك مي شوند.

به فرزندانتان ياد بدهيد
مسئوليت پذيري، كار كردن، مولد بودن
ابراهيم بهشتي- آينده فرزندانتان چقدر اهميت دارد؟ آيا تاكنون فرصتي پيدا كرده ايد تا فارغ از مشغله هاي روزمره زندگي چند دقيقه اي به آينده پيش روي آنها بينديشيد؟
اكثر خانواده ها به نوعي با معضل بيكاري فرزندان دست به گريبان هستند؛ فرزنداني كه عموما يك گواهينامه پاياني تحصيلات دانشگاهي هم به همراه دارند. البته به بركت كارخانه هاي مدرك سازي كه ديگر تحصيلات دانشگاهي را از بورس انداخته اند، دل و دماغ قاب گرفتن مدرك هم از بين رفته است.
در اين ميان، پدر و مادراني كه فرزندانشان آقازاده نيستند، در
محل كار، جلسه هاي مختلف، ميهماني ها و ... دنبال پارتي و آشنا مي گردند. آقا پسرها و دخترخانم ها هم دنبال آگهي استخدام روزنامه ها هر صبح از خانه مي زنند بيرون وسر شب، خسته و كوفته، دست از پا درازتر بازمي گردند. گهگاهي كه در اين بين آشنايي به هم مي رسد يا شانس در خانه را دق الباب مي كند كه فعلا آقازاده را بفرستيد شركت ما، حجره ما،  دفتر ما، يك سري كارهاي خرده ريز داريم انجام دهند تا بعد ببينيم چه مي شود، بازهم نمي شود، چرا كه آقا پسر يا دخترخانم فارغ التحصيل از فلان رشته دانشگاه است و اصطلاحا كار پيشنهادي با رشته تخصصي آنها جور درنمي آيد.
براستي چرا اكثر فارغ التحصيلان دانشگاهي ما جز درس خواندن هيچ كارديگري نكرده اند و حال نيز از پس هيچ كاري جز پشت ميزنشيني برنمي آيند؟
آنها تصور مي كردند با گذراندن صد و اندي واحد درسي در طول 4 سال تحصيلي و گرفتن مدرك، بر اسب مراد سوار مي شوند. هم جايگاه اجتماعي و پرستيژ مطلوب را به عنوان تحصيلكرده مي يابند و هم كار ودرآمد عالي نصيبشان مي شود، اما بعد از اينكه از ته اين به اصطلاح قيف وارونه (دانشگاه) به جامعه پرتاب مي شوند، تازه مي فهمند كه داستان آنگونه نيست كه تصور مي كرده اند.
كار زماني مشكل تر مي شود كه دو دهه از زندگيشان را صرف تحصيل در مقاطع مختلفي كرده اند و حالا نه مكانيكي بلدند، نه برقكاري و سيم كشي، از كثيف كاري ريخته گري و لوله كشي هم خوششان نمي آيد. از طرفي كسر شأن مي دانند كه بعد از كلي تحصيل، برگردند پيش بابا و كشاورزي كنند يا كار ديگري.پس همچنان مشتري هفته نامه بازار كار و نيازمندي هاي همشهري باقي مي مانند و دور ازدواج و تشكيل خانواده را هم تا اطلاع ثانوي خط مي كشند.
البته همه تقصيرها به گردن جوان ها نيست، چه آنها راهي را رفته اند كه شايد چندان شناختي از آن نداشته اند. حرف ما بيشتر با خانواده ها و فرهنگ رايج در آنهاست. همان فرهنگي كه والدين، عموما فرزندانشان را در قامت دكتر و مهندسي مي بينند ولاغير. در اين فرهنگ، والدين خيلي هم كه به بچه ها رسيدگي كنند، لوازم و وسايل راحتي و پيشرفت تحصيلشان را فراهم مي كنند؛ همه چيز مهيا مي شود تا فرزند در راحتي كامل، درس بخواند و در نهايت وارد دانشگاه شود.
براستي مشكل اين فرهنگ يا رفتار خانواده ها در كجاست؟ چرا كودكان ديروز و جوانان امروز سرگردان و بلاتكليفند و از پس دخل و خرج زندگي برنمي آيند؟ دكتر حسين باهر، متخصص رفتارشناسي معتقد است كه عمده ترين مشكل اين فرهنگ در عدم ايجاد حس مسئوليت پذيري است. خانواده ها به گونه اي كودكان را بار مي آورند كه تصور مي كنند همه راه هاي خوشبختي به دانشگاه ختم مي شود. بواقع درس خواندن، تنها ابزار پول درآوردن و زندگي كردن معرفي مي شود. آنچه در اين فرهنگ به كودكان منتقل نمي شود،  احساس مسئوليت پذيري، ميل به كار كردن و ميل به پول درآوردن است.
نوعي رفتارهاي ساده مي تواند از همان ابتداي كودكي، روحيه فرزندان را تحت تاثير قرار داده و جهت و گرايش شخصيت آنها را به سمت اين سه مولفه سوق دهد. تصور كنيد خانواده اي را كه مثلا
در ازاي واكس زدن كفش پدر يا كمك كردن به مادر، به كودك پولي - ولو اندك - پرداخت مي كند. اين مورد از يك طرف به پرورش و بالندگي شخصيت كودك كمك مي كند، چه به هر حال انجام كاري را در خانه به او محول كرده اند، يعني مسئوليتي هر چند ناچيز را به او سپرده اند و از طرفي خود كودك نيز در وهله اول، انجام چنين كارهايي را تجربه مي كند و ياد مي گيرد و در مرحله بعد و مهمتر از همه، ميل به كار كردن و ميل به پول درآوردن در او تقويت مي شود.
دكتر باهر ضمن تاييد چنين رفتارهايي در خانواده ها، از سالهاي گذشته ياد مي كند و مي گويد: در قديم، حداقل پولي به عنوان توجيبي به بچه ها مي دادند و اضافه بر آن را در ازاي خدمات بچه ها در خانه مي دادند. يعني بچه ها در كارهاي خانه يا خارج از خانه كمك مي كردند. اين امر به استقلال و مسئوليت پذيري آنها كمك زيادي مي كرد. باهر مي افزايد: فرهنگ رايج در آن زمان آنگونه بود كه بچه ها همان قدر كه برخوردار مي شدند، در مسئوليت هاي خانه هم شريك مي شدند، اما الان وضع تغيير كرده، پدر و مادر يا حوصله سر و كله زدن با بچه ها را ندارند يا از ابتدا مي گويند: بگذاريم بچه ها فقط و فقط درس بخوانند. درحالي كه درس خواندن و كار كردن همزمان منافاتي با هم ندارند.
سالهاي خيلي زيادي از زماني كه دكتر باهر ياد مي كند، نگذشته است؛ شايد به اندازه يك نسل. نسل گذشته جامعه ما يعني كساني امثال باهر كه آنگونه كه خود مي گويد با عكاسي و قاليبافي آشناست، گواهينامه پايه يك رانندگي دارد، استاد دانشگاه هم هست و مشاوره هم مي كند، اما نسل ما چشم و دست به عنايت دولت و پدر و مادر. دكتر باهر كه خود سالها در كانادا تحصيل و تدريس كرده است، در تفاوت فرهنگ رايج در خانواده هاي جامعه ما با فرهنگ رايج در خانواده هاي آن كشور مي گويد: در كانادا دختر يا پسر 18 سال به بالا مستقل مي شوند و بايد از خانه بروند يا اگر هم در خانه پدري مي مانند بايد اجاره خانه يا كمك خرجي بدهند.
باهر نقش مادران را در اين بين ويژه برمي شمارد و معتقد است كه برخي مادران اصلا بچه خراب كن شده اند، چون نمي گذارند بچه ها دست به سياه و سفيد بزنند، در صورتي كه بايد با انجام رفتارهايي در خانواده، مسائلي را به كودكان ياد بدهند كه در شخصيت پذيري آنها در جهت مسئوليت پذيري، ميل به كار كردن و حتي پول درآوردن موثر باشد.مثلا اجازه بدهند كه بچه ها ظرف غذايشان را جمع كنند و خودشان بشويند. با اين كارها، حس مسئوليت پذيري از همان ابتدا در كودكان قوت مي يابد و فرزندان را متوقع بار نمي آورد.

زنبيل
سرانه مصرف پروتئين دريايي به 5/6 كيلو رسيد
سرانه مصرف پروتئين دريايي از يك كيلو به بيش از 5/6 كيلو افزايش يافته و رشد 14 برابري داشته است.
به گزارش ايسنا، لطف الله سعيدي، رئيس سازمان شيلات، در سيزدهمين همايش ارگان هاي دريايي اظهار كرد: از سال 66 توليد آبزيان روند رو به افزايشي داشته است كه اين رقم همراه با سرمايه گذاري هاي سنگين در زمينه توليد و فرآوري انجام گرفته است. ايجاد زيربناهاي لازم ساخت بنادر صيادي و فراهم كردن ساير امكانات در سه برنامه عمراني، حداقل 900 ميليارد ريال هزينه داشته است و با اين اعتبارات حداقل 30 بندر صيادي مدرن در جنوب كشور ساخته شده كه مديريت آنها را هم بتدريج به بخش خصوصي مي سپاريم. ميزان توليدات اين بخش، از 32 هزار تن به 475 هزار تن رسيده و سرانه مصرف پروتئين دريايي از يك كيلو به بيش از 5/6 كيلو افزايش يافت كه رشدي 14برابري را نشان مي دهد.
سعيدي افزود: از ميزان توليدات در سال 83 ، سهم آبهاي جنوب۳۱۴ هزار تن بوده است كه 67 درصد كل توليد پروتئين دريايي كشور را تشكيل مي دهد و در اين مدت از آبهاي شمالي كشور نيز 35 هزار و 700 تن آبزي گرفته شد كه نزديك به 7 درصد كل را تشكيل مي دهد. 125 هزار تن آبزي از مراكز پرورش ماهي در داخل كشور به دست آمده كه 26 درصد كل را تشكيل مي دهد و براي اولين بار ما به چنين سهمي دست يافته ايم.
طبق برنامه چهارم توسعه در پايان اين برنامه، توليد پروتئين دريايي را به 765 هزار تن خواهيم رساند كه سرانه مصرف اين محصولات را به حدود 10 كيلوگرم در سال مي رساند.
رئيس سازمان شيلات اضافه كرد: حضور برجسته بخش خصوصي در قلمرو فعاليت هاي شيلاتي از موفقيت هاي سازمان شيلات است كه اكنون توليد همه آبزيان به طور كامل در اختيار بخش خصوصي است و نقش شيلات تنها به خاويار مربوط مي شود كه واگذاري 50 درصد آن به بخش خصوصي در دست اقدام است. زماني تنها يك كارخانه كنسروسازي در كشور فعاليت مي كرد كه امروزه بيش از 130 كارخانه كنسروسازي با ظرفيت 450 ميليون قوطي در كشور فعال هستند كه همه آنها را نيز بخش خصوصي به كار انداخته است. توليد فرآورده هاي آبزي در آبهاي داخل كشور ادامه دارد و عمده فعاليت ها در اين حوزه بر پرورش ماهي سردآبي و ميگو متمركز است كه سرمايه گذاري ها و حمايت هاي دولت در اين بخش باعث افزايش ميزان توليد از يكهزار و 400 تن در سال 74 به 30 هزار تن در سال 83 رسيده و اين امر علاوه بر افزايش توليد، موجب افزايش بهره وري از منابع آب نيز شده است.

سفر
خريد واگن هاي مسافري نو
از ابتداي انقلاب اسلامي تا پايان برنامه دوم توسعه، جمعا 150 واگن نو وارد شبكه حمل و نقل ريلي شد كه اين تعداد در برنامه سوم توسعه 5/4 برابر رشد داشته است.
به گزارش فارس، به نقل از روابط عمومي شركت قطارهاي مسافري رجاء، از ابتداي برنامه سوم توسعه تاكنون قرارداد خريد 714 واگن مسافري به ارزش 550 ميليون يورو توسط شركت رجاء منعقد شده است.
از اين تعداد 78 واگن در سال گذشته به بهره برداري رسيد، 221 واگن تا پايان سال بتدريج وارد ناوگان حمل و نقل ريلي كشور مي شود و بخش عمده 415 واگن باقيمانده نيز تحويل خواهد شد.
برپايه اين گزارش، از 714 واگن يادشده، 110 واگن آن توسط بخش خصوصي خريداري شد كه 22 واگن آن مورد بهره برداري قرار گرفته است و 88 واگن ديگر كه قرارداد آن منعقد شده تا پايان سال آينده وارد شبكه حمل و نقل ريلي مي شود. بودجه پيش بيني شده براي اين بخش از محل اعتبارات عمراني در سال جاري، 350 ميليارد ريال است كه با مساعدت مجلس شوراي اسلامي نيز 75 ميليون دلار از محل حساب ذخيره ارزي به منظور افزايش ظرفيت بخش مسافري به اين شركت اختصاص يافته است. اين اعتبارات جدا از يارانه هاي پرداختي از سوي دولت براي حمايت از بخش خصوصي است.

خبر
000180.jpg
واردات 6 هزار تن انبه به ايران
مركز صادرات ميوه وزارت كشاورزي پاكستان اعلام كرد، اين كشور قصد دارد 6 هزار تن انبه به ايران صادر كند. به گزارش مهر، مركز صادرات ميوه پاكستان اعلام كرد كه اين كشور بزودي صادرات انبه خود به ايران را از سر خواهد گرفت.
بر اساس اين گزارش، آغاز مجدد صادرات انبه اين كشور به ايران در راستاي يادداشت تفاهمي است كه در ماه فوريه ميان ايران و پاكستان منعقد شد.اين گزارش حاكي است كه ايران مجوز واردات 6هزار و 20 تن انبه از پاكستان را صادر كرده است.
پاكستان همچنين قصد دارد با استفاده از مسير ترانزيتي بندر عباس - مشهد، سالانه 9 هزار تن انبه به تركمنستان صادر كند.توليد انبه پاكستان در سال 2005 به 120 هزار تن خواهد رسيد كه نزديك به 100 هزار تن آن صادر خواهد شد.
000186.jpg
عدم افزايش قيمت شير
مدير عامل شركت تعاوني گاوداران خراسان گفت: مصوبه شوراي اقتصاد در زمينه افزايش 300 ريالي قيمت خريد شير از دامداران عملا اجرايي نشده است.طاهري افزود: باوجود گذشت دو ماه از مصوبه شوراي اقتصاد مبني بر افزايش 30 توماني قيمت خريد هر كيلو شير در مقايسه با سال گذشته، اين مصوبه عملا اجرايي نشده است .وي تصريح كرد: اين در حالي است كه در حال حاضر در پرداخت هاي صنايع شير در استان خراسان، قيمت شير خريداري شده از دامداران تنها كيلويي 2 تا 5 تومان افزايش يافته، در صورتي كه براساس مصوبه شوراي اقتصاد، قيمت ميانگين پرداختي بابت شير
خريداري شده از دامداران، كيلويي 250 تومان تعيين شد.طاهري با انتقاد از تاخير در پرداخت هاي صنايع شير به دامداران گفت: همچنين باوجود اينكه در قرارداد ميان صنايع شير و دامداران مهلت پرداخت پول به دامداران يك ماهه تعيين شده، اما هم اكنون صنايع شير پول شير خريداري شده را هر سه ماه يك بار پرداخت مي كند .وي با اشاره به اينكه هم اكنون هيچ مرجعي پاسخگوي مشكلات موجود نيست، گفت: در حال حاضر هيچ دستگاهي متولي ما نيست و همچنان منتظر مانده ايم تا مسئولان در دولت جديد مشخص شوند.
000171.jpg
صدور بي رويه مجوز ساخت و ساز هتل
رئيس جامعه هتلداران كشور گفت: كاملا با صدور بي رويه ساخت و ساز هتل و هتل آپارتمان مخالف هستيم، چرا كه در دنياي امروز، مسئله عرضه و تقاضا در سرمايه گذاري و عواقب آن حرف اول را مي زند. جعفر عطار گفت: در حال حاضر به جاي اينكه به دنبال جذب سرمايه باشيم بايد تلاش كنيم تا جلوي فرار سرمايه ها را بگيريم كه تامين منطقي آينده سرمايه گذاري، يكي از راه حل هاست. وي افزود: در غير اينصورت فرار سرمايه و نيز
سرمايه گذاري هاي بدون مطالعه و تجربه كاري كه منجر به شكست مي شود را پيش رو خواهيم داشت.عطار با تاكيد بر نياز مركز كارشناسي حاكم بر ساخت و ساز هتل اظهار داشت: در خصوص صدور مجوز بايستي قبل از تاييد، حتما گروهي با ديد كاملا كارشناسي مسائلي از جمله تعداد هتل ها و مراكز اقامتي محل معرفي شده، جاذبه هاي گردشگري و نوع گردشگران منطقه و نياز شهر مورد نظر را مورد مطالعه قرار دهند.وي در پايان، از مشكلات اساسي هتلداران به هزينه بالاي احداث، هزينه فزاينده اداره و درصد پايين اشغال اتاق هاي هتل اشاره كرد.
خريد 93 هزار تن برگ سبز چاي
حدود 93 هزار تن برگ سبز چاي از چايكاران شمال كشور خريداري شده كه از اين ميزان حدود 12 تا 13 درصد برگ سبز درجه يك و بقيه برگ سبز درجه 2 است. به گزارش ايسنا، سيدمحمود معصوميان ـ معاون فني  بازرگاني سازمان مركزي تعاون روستايي ـ روز گذشته در نشستي مطبوعاتي گفت: بهاي ميزان برگ توليد شده (93 هزارتن) تقريبا 170 ميليارد ريال است كه در اين ارتباط بهاي برگ سبز چاي تا اواخر خرداد پرداخت شده است و بهاي برگ خريداري شده در مردادماه نيز پس از جمع آوري آمار پرداخت خواهد شد و در اين زمينه هيچ مشكلي براي پرداخت وجه برگ سبز چاي وجود ندارد.
او ميزان اعتبار پيش بيني شده براي خريد برگ سبز را 500 ميليارد ريال عنوان كرد و افزود: خريد برگ سبز چاي تا تاريخ 19 مهر 84 ادامه دارد و اعتبار تعيين شده نيز تا سطح 200 هزار تن است كه با توجه به نوع برگ ميزان وجه پرداختي به كشاورزان متفاوت است.
معصوميان در ادامه خاطرنشان كرد: سال گذشته پيش بيني مي شد كه تا 250 هزار تن برگ سبز از كشاورزان خريداري شود كه به دليل سياست هاي دولت در جهت كار روي مسائل كيفي، پيش بيني مي شود كه در سال 84، خريد برگ سبز چاي از سقف 150 هزار تن تجاوز نكند.
وي با اشاره به ظرفيت خريد برگ سبز چاي اظهار كرد: اينكه چه ميزان مي توانيم خريداري كنيم، يك آمادگي است كه از قبل در برنامه پيش بيني شده است، ولي امسال به دليل اينكه در 10 سال گذشته برخي باغداران، باغ هاي خود را رها كرده بودند و پس از اعلام خريد تضميني، دوباره چايكاران به باغ هاي خود رجوع كردند، به همين دليل پيش بيني مي شود كه ميزان خريد برگ سبز چاي امسال كمتر از سال گذشته باشد.

دخل و خرج
ايرانشهر
جهانشهر
خبرسازان
در شهر
زيبـاشـهر
سفر و طبيعت
شهر آرا
|  ايرانشهر  |  جهانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  زيبـاشـهر  |  سفر و طبيعت  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |