سه شنبه ۱ شهريور ۱۳۸۴ - - ۳۷۸۱
مجموعه هايي متنوع براي پخش در ماه رمضان در دست توليد است
متهم گريخت
با گذشت چند سال از اعمال سياست پخش سريال هاي متنوع در ايامي چون ماه مبارك رمضان و استقبال مخاطبان ، مديران سيما درصدد هستند كه از سياست كميت به سياست كيفي كردن آثار تغيير جهت دهند
000135.jpg
عكس:محمد فوقاني
تصويري از خانه بدوش يكي از موفق ترين مجموعه هاي پخش شده در ماه مبارك رمضان
صمد مقدم
چند سالي است كه شبكه هاي مختلف تلويزيون در ماه رمضان اقدام به پخش مجموعه هاي ايراني مي كنند. اين مجموعه ها كه هرشب از شبكه هاي مختلف روي آنتن مي روند، معمولا مورد توجه و استقبال علاقه مندان قرار مي گيرند. به عنوان نمونه طي چند سال، مجموعه هايي مانند خانه به دوش، گمگشته، پشت كنكوري ها، كمكم كن و... كه در اين ماه پخش شده اند، مورد توجه واقع شده اند.
طي سالهاي گذشته، اينگونه مجموعه ها معمولا با شتاب توليد شده اند و سازندگان آنها هميشه از كمبود وقت براي توليد مطلوب تر گلايه داشته اند. با گذشت چند سال از اعمال سياست پخش سريال هاي متنوع در ايامي چون ماه رمضان و استقبال مخاطبان از اتخاذ اين شيوه، به نظر مي رسد، مديران سيما رادرصدد هستند كه از سياست كميت به سياست كيفي كردن آثار تغيير جهت دهند. به همين جهت امسال توليد مجموعه هاي در نظر گرفته شده براي پخش در ايام ماه مبارك رمضان بسيار زودتر از زمان پخش آغاز شده است.
متهم گريخت
رضا عطاران پس از ساخت مجموعه پرطرفدار خانه به دوش كه سال گذشته طي ماه مبارك رمضان از شبكه سوم پخش شد، چند هفته اي است كه ساخت مجموعه اي با نام متهم گريخت را براي ماه رمضان آغاز كرده است.
متهم گريخت درباره خانواده اي است كه در يكي از شهرستان هاي اطراف تهران زندگي مي كنند. آنها براي زندگي بهتر و پيدا شدن دامادي ايده آل به تهران مي آيند، اما اين امر اتفاق نمي افتد و خانواده مي فهمند كه همان شهر خودشان بهتر است.
سيروس گرجستاني، علي صادقي، مليكا زارعي، سعيد آقاجاني و مريم اميرجلالي از جمله بازيگراني هستند كه در اين سريال مناسبتي، به ايفاي نقش مي پردازند.
سيروس گرجستاني در اين سريال در نقش يك آدم فرودست اجتماع بازي مي كند كه حال و اوضاع خوبي ندارد. او در مقطعي از داستان ظاهرا مي ميرد. اقوامش او را به سردخانه مي برند، اما در آنجا با يك آدم ثروتمند اشتباه گرفته مي شود. فرزندان اين آدم متمول به خيال تصاحب اموال و ثروت او سعي مي كنند با استفاده از فرصت به دست آمده، اثر انگشت پدر را پاي اسناد و مدارك خود ثبت كنند. اين در حالي است كه گرجستاني زنده است و شاهد همه ماجراهاست و از سوي ديگر خانواده اش نيز در جست وجوي جنازه او هستند.
او يك فرشته است
شبكه 2 سيما كه رمضان سال گذشته سريال پربيننده كمكم كن را روي آنتن برد، او يك فرشته است را به تهيه كنندگي رامين عباسي زاده براي پخش در ماه رمضان امسال توليد مي كند. او يك فرشته است ، داستان يك خانواده متوسط اجتماع است كه اكنون به يك آرامش نسبي رسيده اند، بر اثر اتفاقي، زني ناخواسته وارد زندگي آنها مي شود؛ با ورود او زندگي آنها رنگ و روي ديگر مي گيرد، اما اين پايان ماجرا نيست، چرا كه سرنوشت، غافلگيري بزرگي را براي آنها كنار گذاشته است.
نويسندگي اين اثر را عليرضا كاظمي پور بر عهده دارد كه پيش از اين نويسندگي سريال هايي چون مسافري از هند و كمكم كن را به عهده داشته است. در اين سريال، بازيگراني چون حسن جوهرچي، محمد حاتمي، مرتضي ضرابي و ماني كسرائيان به ايفاي نقش مي پردازند و مريم كاوياني و بهاره افشار در اين سريال نيز حضور خواهند داشت.
سرگشته
اكبر منصور فلاح، كارگردان مجموعه هايي چون مردان كوچك و آقاي گرفتار نيز سريالي با نام سرگشته را براي ماه رمضان كارگرداني مي كند.
اين در حالي است كه منصور فلاح سال گذشته پس از اين كه اعلام كرد قصد دارد، سريال كمكم كن را به تهيه كنندگي قاسم جعفري كارگرداني كند، با واكنش هايي از سوي قاسم جعفري روبه رو شد و در نهايت قاسم جعفري خود، ساخت كمكم كن را آغاز كرد.
منصور فلاح كه پيش از اين سريال فقط به خاطر تو را براي پخش در رمضان 82 كارگرداني كرده بود، از حضور حميد گودرزي، پرستو گلستاني،  رامتين خداپناهي و افسانه پاكرو براي بازي در سريال سرگشته بهره مي گيرد.
داستان اين سريال درباره اسي است كه حميد گودرزي نقش او را ايفا مي كند. اسي براي عبرت ديگران، توسط قندي، صاحب كارخانه از كار اخراج مي شود و در خلوت شبانه دست به دامان قندي مي شود تا دوباره به كار برگردد، اما درگيري و بحث اسي و قندي باعث بيهوشي او شده و اسي به گمان مرگ او فراري مي شود.
تهيه كننده و مجري طرح اين سريال، صديقه صحت است كه تهيه كنندگي سريال كمكم كن قاسم جعفري را در رمضان سال گذشته برعهده داشته است.
روح مهربان
شبكه اول نيز براي ماه رمضان دو مجموعه را در نظر گرفته است. اين شبكه با مجموعه هاي روح مهربان ساخته  قويدل در سيماي خانواده و دوست اختصاصي من به كارگرداني رضا كريمي به استقبال رمضان خواهد رفت.
به گفته  نويسنده متن دوست اختصاصي من ، در اين سريال اين موضوع كه آدم ها دلشان مي خواهد سريع  و راحت به هدف برسند و مدام توجيه مي كنند كه فردايي هم براي جبران مافات هست، مطرح مي شود.
روح مهربان نيز داستان ظاهر شدن يك روح را نشان مي دهد كه در برخورد با اعضاي خانواده اي، حوادث و ماجراهاي مختلفي را رقم مي زند. محمد كاسبي ، بهزاد فراهاني،  ثريا قاسمي، پوپك گلدره، عبدالرضا زهره كرماني،  اردلان شجاع كاوه، غزل صارمي،  ليلا بوشهري و مارال فرجاد در اين مجموعه به ايفاي نقش مي پردازند.

حيات آبي خليج فارس در روسيه
000147.jpg
سعيد ابوطالب كه اين روزها سرگرم بررسي برنامه هاي وزيران پيشنهادي رئيس جمهور به مجلس و بخصوص وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي است، تقريبا فرصت فيلم مستندسازي ندارد، اما فيلم هاي مستندي كه پيش از ورود به مجلس ساخته است، همچنان طرفدار دارند. از جمله اين فيلم ها، مستند حيات آبي خليج فارس است كه به بخش مسابقه بين المللي فيلم Green vision روسيه راه يافته است.
ابوطالب در سال 82 و پس از آنكه توسط نيروهاي آمريكايي در عراق به بازداشت درآمد، در ميان مردم شناخته شد. او در آن سال به همراه ديگر همكارش، سهيل كرمي، حدود چهار ماه در اسارت سربازان آمريكايي بود و سرانجام در آبان ماه سال 82 به كشور بازگشت. گرچه او تا پيش از دستگيري، معروفيت چنداني نداشت، اما يكي از مستندسازان كشور بود كه آثارش همواره از شبكه هاي مختلف سيما پخش مي شد.
از جمله آثار او مي توان به رقص فقر اشاره كرد. اين مستند پس از ساخت، براي پخش از تلويزيون مناسب تشخيص داده نشد، اما سي.دي  اش با مجوز وارد بازار شد. رقص فقر با موضوع فقر در تهران و اطراف آن ساخته شده است و به آدم هايي مي پردازد كه حتي پول غذا خوردن هم ندارند. اين فيلم يك بار براي اهالي مطبوعات و در زمان تبليغات انتخابات مجلس نيز در چند جمع محدود به نمايش درآمد.
ديگر فيلم ابوطالب كه البته اين بار تهيه كنندگي اش را بر عهده داشت، اينترنت و ما بود. اين مجموعه در هفت قسمت 25 دقيقه اي ساخته شد و به مقوله فيلترينگ مي پرداخت.
مجموعه مستند سرزمين مادري كه به موضوع فرار مغزها و مهاجرت نخبگان اختصاص دارد نيز از ساخته هاي ابوطالب است كه به سفارش شبكه 2 سيما تهيه شده است.
چشمان كاملا باز ديگر مجموعه مستندي است كه سعيد ابوطالب براي شبكه 2 سيما ساخته است. ساخت اين مجموعه نيز به پيش از آغاز به كار مجلس هفتم باز مي  گردد. جالب ترين مستند ابوطالب  وقايع نگاري يك گزارش ناتمام است كه درباره بازداشت و آزادي خود و سهيل كرمي در عراق، ساخته است.
اين فيلم به سفارش شبكه العالم ساخته شده است.
از سوي ديگر مستند مرداب سرزمين افسانه ها كه ساخت آن به علت دستگيري در عراق نيمه تمام مانده بود، نيز توسط ابوطالب ادامه يافت، هر چند كه تهيه كنندگي اثر از شبكه 2 به شبكه يك تغيير پيدا كرد. مجموعه مستند حيات آبي خليج فارس نيز كه اكنون به جشنواره روسيه رفته است، پيش از دستگيري ابوطالب ساخته شده. اين مجموعه به سفارش گروه انگليسي شبكه سحر تهيه شده و در روزهاي پاياني سال 82 آماده پخش شد.
ابوطالب درباره اين مستند مي گويد: در ساخت اين مجموعه سعي شده كه اثري بسيار حرفه اي و متفاوت عرضه شود. تهيه كننده اين مجموعه براي ساخت آن مجبور شد دوربين مخصوصي بخرد. فيلمبرداري از زيرآب براي ساخت مستند، امكانات فراواني را مي طلبد و علاوه بر امكانات لازم براي فيلمبرداري، نورپردازي آن نيز سخت و دشوار است. در ايران غواص تصويربردار اصلا نيست و من مجبور شدم خودم غواص فيلمبردار شوم و صحنه هاي زير آب اين مجموعه را فيلمبرداري كنم. زماني كه ابوطالب در عراق در زندان بود، تلويزيون مقداري از پشت صحنه هاي اين فيلم را پخش كرد.
اين مستند 15 دقيقه اي به بررسي آبهاي ساحلي قشم، لارك، هنگام و كيش پرداخته و سه اكوسيستم عمده صخره اي، ماسه اي، مرجاني و گونه هاي مختلف در آنها را مورد بررسي قرار داده است.
اين فيلم از آثار ارسالي امور جشنواره هاي اداره كل هماهنگي دفاتر خارج از كشور صدا و سيما به جشنواره بين المللي فيلم Green Vision است كه در مهر ماه سال جاري در روسيه برگزار مي شود.

دردسر همكاري آل پاچينو و  هارولد بكر
000177.jpg
آل پاچينو موافقت كرد براي سومين بار در برابر دوربين هارولد بكر قرار بگيرد. پروژه جديد اين دو دردسر نام دارد و بازسازي فيلمي فرانسوي محصول سال 1955 است.
اين اثر كه تحت نظارت شركت فيلمسازي استون ويلج پيكچرز ساخته مي شود، شرح حال سارقي است كه پس از آزادي از زندان درمي يابد همسرش وي را ترك كرده است و بارديگر به دنياي جرم و جنايت باز مي گردد. نقشه بعدي وي سرقت از يك جواهرفروشي است.آل پاچينو تا به حال در فيلم هاي درياي عشق و سيتي هال با  هارولد بكر به همكاري پرداخته است. از ديگر پروژه هاي آينده اين هنرپيشه مي توان به فيلم هاي بيخوابي ، تاجر ونيزي و فيلم هشتاد و هشت دقيقه اشاره كرد. اين فيلم شرح حال پروفسور دانشگاه است كه توسط FBI به خدمت گرفته مي شود. اين درحالي است كه او بايد براي تهديدي كه از سوي مخالفانش صورت گرفته تدبيري بينديشد؛ چرا كه قرار است در 88 دقيقه به قتل برسد.

ستارگان سينما در واك آوفيم انگليسي
000138.jpg
سرلارنس اليوير، رولينگ استون ها، چارلي چاپلين و نيكول كيدمن از جمله ستارگاني هستند كه به همتاي انگليسي واك آوفيم مي پيوندند.
نام يكصد نفر از مشاهير در خيابان ستارگان لندن حك شده و روز 18 سپتامبر، 27 شهريور، از آنها پرده برداري مي شود.افرادي كه نامشان به اين خيابان افزوده مي شود، بايد متولد يا ساكن بريتانيا يا كشورهاي مشترك المنافع آن بوده باشند. به هر يك ستاره اي نقره اي تعلق مي گيرد و هر ساله نيز نام هاي جديدي به اين خيابان افزوده مي شود. در ضمن ستارگان در قيد حيات، روز پرده برداري و اجراي مراسم به محل دعوت مي شوند. هيات انتخاب كننده اين ستارگان عبارتند از: مايكل گريد (مدير بي.بي.سي)، ديويد ليديمنت (مدير اسبق تلويزيون اي.تي.وي)، كي ملور (نويسنده) و دان بلك (آهنگساز).بنا به اظهارات شبكه اي.تي.وي كه برگزار كننده اين مراسم است، يكصد نفر از كساني كه طي 50 سال گذشته در دنياي هنر تاثير گذار بوده اند، بدين منظور انتخاب شده اند. آلفرد هيچكاك و پيتر سلرز نيز دو برگزيده ديگر هستند.

بيلي باب تورنتون، يك كشاورزفضانورد
000153.jpg
بيلي باب تورنتون پيشنهاد حضور در فيلم كشاورز فضانورد را پذيرفت. او چند روز پيش توافق كرد كه در اين اثر درام كه توسط مايكل پوليش كارگرداني مي شود، نقش آفريني كند. كشاورز فضانورد براساس فيلمنامه اي از مارك و مايكل پوليش ساخته مي شود و شرح حال كشاورزي را روايت مي كند كه تمايل بسياري براي سفر به فضا دارد و از همين رو تصميم مي گيرد كه در مزرعه اش اقدام به ساخت يك موشك كند. همسايگانش تصور مي كنند كه او عقلش را از دست داده است، دولت وي را به عنوان تهديدي جدي به شمار  مي آورد و رسانه ها نيز تمايل دارند كه خبرهاي مربوط به وي را پوشش دهند.اين اثرتحت نظارت استوديوي وارنر اينديپندنت كليد مي خورد و فيلمبرداري اش از روز 7 سپتامبر در نيومكزيكو آغاز مي شود. تورنتون چندي پيش ايفاي نقش درفيلم آقاي وود كوك را به اتمام رساند، از همين رو وقت كافي براي حضور در فيلم كشاورز فضانورد را در اختيار دارد.

درفرهنگسراها
فرهنگسراي اقوام: فكرش را بكنيد كه مسابقات گل كوچك به صورت رسمي برگزار شود.
فرهنگسراي اقوام به مناسبت ميلاد حضرت رسول اكرم(ص) از 9 تا۱۵ شهريور از ساعت 10 الي 16 در پارك بهاران مسابقات گل كوچك برگزار مي كند.
اين مسابقات شامل متولدين 68 تا۷۲ است و علاقه مندان مي توانند با شماره تلفن 66237470 تماس بگيرند .
خانه فرهنگ باصفا: اين فرهنگسرا به منظور ارائه مشاوره به مردم درخصوص چگونگي حفظ اموال و منازل در ايام تابستان و جلوگيري از سرقت منازل به علت افزايش سفرهاي تابستاني اقدام به برگزاري همايشي با عنوان پليس و امنيت محله كرده است.
در اين همايش كه با مشاركت نيروي انتظامي برگزار مي شود، كارشناسان در خصوص مسافرت  خانواده ها و روش هاي حفظ امنيت منازل و رعايت موارد ايمني به ارائه راهكارهايي مي پردازند.
علاقه مندان براي شركت در اين همايش كه روز دوم شهريور برگزار مي شود مي توانند به نشاني بزرگراه آيت الله كاشاني، خيابان وفا، آذرشمالي، خانه فرهنگ باصفا مراجعه كنند. تلفن:44098748
سازمان فرهنگي- هنري شهرداري تهران(منطقه غرب): مراكز فرهنگي- هنري منطقه غرب، كارگاه هايي با عنوان داستان هاي قرآني و امامان برپا مي كنند. خانه فرهنگ آيه، فرهنگسراي دختران، فرهنگسراي تابستاني محصل، خانه فرهنگ شمشيري، مجتمع فرهنگي هاشمي، كتابخانه پرتو، خانه فرهنگ اميركبير و فرهنگسراي تابستاني چشمه در اين هفته ايستگاه و كارگاه هاي قصص قرآني را براي كودكان و نوجوانان برگزار مي كنند.
خانه فرهنگ حر: مهارت هاي زندگي را در خانه فرهنگ حر بياموزيد. اين كارگاه يكم شهريور ماه از ساعت 15 الي۱۷ با حضور دكتر حسين نژاد در اين مركز واقع در خيابان كارگر جنوبي، ميدان حر برگزار مي شود.
علاقه مندان مي توانند براي كسب اطلاعات بيشتر با شماره تلفن 66402365 تماس حاصل فرمايند.
خانه فرهنگ وردآورد: كارگاه ازدواج موفق درخانه فرهنگ وردآورد در اين هفته برگزار مي شود.در اين كارگاه كارشناسان مجرب به بررسي روش هاي انجام ازدواج موفق و مشكلات و موانع پيش روي جوانان مي پردازند. علاقه مندان مي توانند با شماره تلفن 02613837352 تماس بگيرند.
خانه فرهنگ سلمان فارسي: ايستگاه نشاط و بازي براي كودكان و خانواده ها در خانه فرهنگ سلمان فارسي برگزار مي شود. اين ايستگاه امروز از ساعت 19 در خيابان قزوين، خيابان قلعه مرغي، خيابان يوسفي پلاك 22 برگزار مي شود.
علاقه مندان مي توانند با شماره تلفن 55668611 تماس بگيرند .
خانه فرهنگ قلم: مسابقه كتابخواني براي گروه هاي سني مختلف برگزار مي شود. خانه فرهنگ قلم در اين مسابقه كتاب جاذبه و دافعه علي(ع) نوشته استاد شهيد مرتضي مطهري را براي گروه سني بزرگسال و كتاب سفرنامه كربلا نوشته علي دارايي را براي گروه سني جوانان و كتاب قاصدك كربلا نوشته محبوبه زارع را براي گروه سني نوجوانان در نظر گرفته است.
علاقه مندان مي توانند جهت شركت در اين مسابقه و دريافت سئوالات به اين مركز واقع در اتوبان بعثت، خيابان شهيد بخارايي، خيابان زارعي مراجعه و جهت كسب اطلاعات بيشتر با شماره تلفن  ۵۵۳۱۴۳۳۳ تماس حاصل فرمايند.
خانه فرهنگ ميعاد: به ايستگاه نقاشي در خانه فرهنگ ميعاد مراجعه كنيد. اين ايستگاه در تاريخ اول شهريور ماه از ساعت 10 الي۱۲ در اين مركز واقع در خاني آباد نو۳۰،متري ميعاد، كوچه۳۵ برگزار مي شود.
علاقه مندان جهت كسب اطلاعات بيشتر با شماره تلفن 55032500 تماس حاصل فرمايند.

درشهر
نگارخانه اقوام: نمايشگاه گروهي آثار هنرهاي تجسمي برگزار مي شود.
اين نمايشگاه كه شامل هنرهاي تجسمي (نقاشي، گرافيك، طراحي، خوشنويسي و حجم) است با آثار هنرجويان هنرستان حضرت مريم(س) از يكم تا دهم شهريور ماه برگزار مي شود. علاقه مندان براي بازديد همه روزه از ساعت 9 الي۱۹ مي توانند از اين نمايشگاه به نشاني انتهاي اتوبان نواب، ميدان ابوذر، ميدان بهاران مراجعه كنند. جهت كسب اطلاع بيشتر مي توانيد با شماره تلفن 66237470 تماس حاصل فرماييد.
نگارخانه آبي: نمايشگاه گروهي نقاشي رنگ روغن در نگارخانه آبي فرهنگسراي سالمند برپاست.
در اين نمايشگاه، تعداد 30 عدد تابلوي نقاشي آثار گروهي 18 نفر از هنرمندان نوجوان و بزرگسال در معرض ديد عموم قرار گرفته است.
اين تابلوها با تكنيك رنگ روغن به سبك رئال با موضوعات آزاد به نمايش گذاشته شده اند. نمايشگاه نقاشي با هدف گسترش هنرهاي تجسمي و حمايت از هنرمندان از 29/4/84 لغايت 5/6/84 در نگارخانه آبي فرهنگسراي سالمند برپاست.
علاقه مندان جهت بازديد از نمايشگاه مي توانند از ساعت 9 الي 18 به نشاني: ميدان امام حسين(ع)، خيابان 17 شهريور، خيابان خشكبارچي، پارك خيام مراجعه كنند.

ذهن زيبا
انسان آنقدر وقت ندارد كه نيمي از عمرش را صرف نزاع و ستيزه كند .
آبراهام لينكلن

انسان موفق ، كسي است كه زندگاني خود را به دست خود بسازد .
آرتور شوپنهاور

به زبان اجازه نده كه قبل از انديشه ات به راه افتد .
شيلون

ثروت را براي زندگي بخواهيد نه زندگي را براي ثروت .
لرد آويبوري

شبكه
امشب فيلم سينمايي انفجار بزرگ از شبكه 2 پخش خواهد شد. تكرار فيلم ربكا نيز حدود ساعت 14 از همين شبكه پخش مي شود. شبكه اول نيز حدود ساعت 22:15، مجموعه خارجي پرستاران را پخش مي كند.
اما حدود ساعت 21 مي توانيد به تماشاي قسمت ديگري از مجموعه خارجي ماموران پرونده هاي راكد   از شبكه 3 بنشينيد. در اين قسمت هاپر كه بتازگي به گروه پرونده هاي راكد ملحق شده، براي ثابت كردن جرم متهمي كه مظنون به قتل يك دختر ژاپني است او را با ترفندي به جايي كه معروف به اتاق تزريق است و داخل جنگل قرار دارد انتقال مي دهد و از او بازجويي مي كند. از طرف ديگر گروهبان مك كورميك و بقيه افراد نيز درگير پرونده هستند و ...
امروز همچنين تكرار مجموعه هاي پيدا و پنهان حدود ساعت 13:40 از شبكه 3، روزهاي به يادماندني حدود ساعت 15:10 از شبكه اول و مرواريد سرخ حدود ساعت 23 از شبكه تهران پخش خواهد شد.

خواندني ها
مصدق و كودتا (مارك گازيوروفسكي ومالكوم برن /ترجمه علي مرشدي زاد):مادلين آلبرايت، وزير امور خارجه وقت آمريكا در سخنراني مهمي درباره روابط ايران و آمريكا كه در مارس 2000 برگزار شد و مصادف با نوروز سال 1379 بود ، چنين ابراز داشت: سال 1953 (1332 ه. ش) ايالات متحده نقش بارزي در برنامه  ريزي و سرنگوني نخست وزير مردمي ايران ، محمد مصدق ايفا كرد ... دولت آيزنهاور معتقد بود كه اقداماتش به دلايل راهبردي توجيه پذير است، اما آن كودتا، عقبگردي براي توسعه سياسي ايران بود و به آساني مي توان فهميد كه چرا ايرانيان همچنان از اين مداخله آمريكاييان در امور داخلي خود تنفر دارند. اشارات آلبرايت، نخستين اعتراف علني يك مقام ارشد آمريكايي درباره نقش واشنگتن در كودتا بود، با وجود اين، ايران واكنشي عمدتا منفي از خود نشان داد . رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام و رهبر جمهوري اسلامي ايران، اين اعتراف درباره كودتاي 1332 را حيله گرانه خواندند و شكوه كردند كه در اين سخنان حتي عذرخواهي هم نشده است.
سخنان هر دو طرف منعكس كننده حساسيت هاي شديدي درباره حادثه اي بود كه تقريبا نيم قرن پيش اتفاق افتاده بود. كودتاي 28 مرداد 1332 در واقع نقطه عطفي براي تمام كشورهاي درگير آن بود. كودتاي مشترك ايالات متحده و بريتانيا نشان دهنده نتيجه فرجام آن چيزي بود كه به عنوان انگيزه اي مردمي براي اعمال حكايت ايران جهت كنترل بر منابع خود آغاز شده بود.
محمد مصدق ، سياستمداري كاريزماتيك از خانواده هاي زميندار و ثروتمند، سالياني را در تبعيد سياسي و مدت كوتاهي را در زندان گذرانده بود. پس از بركناري رضا شاه (سال 1320 /1941 ) كه به شكلي طنزآميز به دست قدرت هاي خارجي اين اتحاد شوروي و بريتانياي كبير صورت گرفت، وي از زندان آزاد شد و بازگشت خود به صحنه هاي سياسي را به سرعت رقم زد.
در اواخر آوريل سال 1915، پادشاه جديد ايران، محمدرضا پهلوي ( فرزند رضاشاه) در مقابل فشارهاي عمومي سر تسليم فرود آورد و مصدق را در راس ائتلافي از نيروهاي اصلاح طلب موسوم به جبهه ملي به نخست وزيري منصوب كرد، سه روز بعد شاه ملي سازي شركت نفت ايران و انگليس را امضا كرد و ...
كتاب مصدق و كودتا در 7 فصل با عناوين دكتر محمدمصدق در تاريخ ايران ، بر كناري مصدق ، كودتاي سال 1332 و ميراث حزب توده  ، انگلستان و سرنگوني دولت مصدق ، تحريم بين المللي نفت ايران و كودتاي سال 1332 عليه مصدق ، راهي به سوي مداخله ، كودتاي سال 1332 عليه مصدق و نتيجه گيري نوشته شده است.
(397 صفحه / قيمت 4400 تومان / قصيده سرا)

ديدني ها
خانه هنرمندان: نمايشگاه مجسمه و طراحي يوكالويچ از اول تا نهم شهريورماه در نگارخانه مرتضي مميز برپا مي شود. اختتاميه اين نمايشگاه روز اول شهريور ساعت 17 است و در روزهاي ديگر از ساعت 10 تا 20:30 علاقه مندان مي توانند به تماشاي اين نمايشگاه بپردازند.
همچنين نمايش فردوسي،صدام و رژه مورچه ها در شهر خالي به كارگرداني آيت نجفي تا سوم شهريور ماه هر روز از ساعت 19 تا۲۰ در كارگاه تجربه به نمايش در مي آيد.
روز سه شنبه، اول شهريور نيز در تالار بتهوون فيلم هاي مستند مرد خاك، آبرساني به تخت جمشيد، آب و پيشينيان به كارگرداني علي عالي از ساعت 18 تا۲۰ به نمايش در مي آيند.
خانه هنرمندان در خيابان ايرانشهر، خيابان شهيد موسوي، ضلع جنوبي باغ هنر قرار دارد.

خبرسازان
ايرانشهر
جهانشهر
دخل و خرج
در شهر
زيبـاشـهر
سفر و طبيعت
شهر آرا
|  ايرانشهر  |  جهانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  زيبـاشـهر  |  سفر و طبيعت  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |