شنبه ۵ شهريور ۱۳۸۴
سينما
Front Page

به ياد «هادي اسلامي» به مناسبت برگزاري مراسم بزرگداشتش در تئاتر شهر
مي خواهم پياده شوم
000270.jpg
000273.jpg
اميد جوانبخت
مراسم بزرگداشت ۳ هنرمند فقيد؛ «هادي اسلامي» ، «پرويز فني زاده» و «هوشنگ حامي» هفته گذشته به همت انجمن نويسندگان و منتقدان تئاتر در تالار اصلي مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.
در اين مراسم كه بسياري از نويسندگان، هنرمندان و صاحب نظران حضور داشتند پس از پخش نمآهنگي از هادي اسلامي كه حضار را تحت تأثير قرار داد، بهزاد فراهاني درباره او گفت: مرحوم اسلامي اولين گروه تئاتر را با سختي ها و كاستي ها تشكيل داد و بسياري از هنرمندان امروزي را به صحنه تئاتر كشاند.
شادروان اسلامي كار تئاتر را با نمايش زيرگذر لوطي صالح آغاز كرد و هنگامي كه مي خواست بار ديگر آن را به صحنه آورد از دنيا رفت. هادي اسلامي هميشه مي گفت «دنيا وايستا مي خواهم پياده شوم» و اين جمله را اغلب هنرمندان از او به ياد دارند.
زنده ياد هادي اسلامي از هنرمندان قديمي تئاتر بود. در سال هاي ابتدايي دهه چهل كه تئاتر و فعاليت هاي نمايشي، جايگاهي معتبرتر نسبت به سينماي رايج و دست اندركاران آن داشت، وارد تئاتر شد و فعاليت هايش را ادامه داد تا سال هاي پاياني دهه پنجاه. حاصل حدود ۲ دهه كار تئاتري چيزي نزديك به ده نمايش است كه در دوران اوج تئاتر ايران، همكاري با هنرمنداني كه با عشق و علاقه كار مي كردند و اغلبشان بعدها مطرح شدند و تماشاگراني كه فرهيخته تر بودند و از تئاتر انتظاري بيشتر از سينما داشتند، سنگ بناي پرورش درست استعداد هنري هادي اسلامي شد.
استعدادي كه شايد اگر در همان اوايل وارد سينماي معمول آن دوران مي شد سمت و سويي ديگر مي يافت. فعاليت هاي تئاتري «اسلامي» در اواخر دهه پنجاه با افول تئاتر و همچنين تحولات اجتماعي- سياسي جامعه كه منجر به انقلاب گرديد، متوقف شد. هرچند كه در اواخر دهه شصت بار ديگر به تئاتر رو آورد و حاصل آن تئاتري با عنوان «حاكم يك شبه» بود كه در يكي از سالن هاي تئاتر شهر به روي صحنه رفت و اين بار هادي اسلامي در كسوت كارگردان بود و مجيد مظفري، مصطفي طاري و عنايت بخشي بازيگر. و آخرين بار نيز در سال ۷۲ قصد كارگرداني مجدد يكي از تئاترهاي قديمي اش را داشت (زير گذر لوطي صالح) كه اجل مهلت نداد و به اجرا نرسيد. به هر تقدير پس از انقلاب، «اسلامي» به سينما رو آورد و نخستين نقش سينمايي اش را در فيلمي با نام «قديس» بازي كرد كه به دليل نامشخص بودن ضوابط نمايش فيلم در آن سال ها نمايش داده نشد. فيلم هاي بعدي او در نخستين سالهاي دهه شصت موج طوفان (منوچهر احمدي) و دست شيطان (حسين زندباف) بود كه در اولي نقشي مكمل را بازي مي كرد و دومي نيز فيلمي حادثه اي بود كه نقش اسلامي نمودي در آن نداشت. چهارمين فيلم او مرگ سفيد (،۶۲ حسين زندباف) شايد نخستين فيلمي باشد كه نقش اسلامي در آن نقشي مهم و مؤثر بود و زمينه مناسبي براي او و اكبر زنجانپور ايجاد كرد تا ديده شوند.
دو فيلم بعدي اسلامي ملخ زدگان (۶۳) و مترسك (۶۳) يكي در ادامه فيلم هاي سطحي روستايي اوايل دهه شصت بود و ديگري در ژانر ملودرام هاي غمناك و اشك انگيز كه در آن سال ها با چند فيلم بسيار مورد توجه و استقبال تماشاگران قرار گرفته بود.
اتوبوس (۶۴) دومين ساخته «يدالله صمدي» فيلم خوش ساختي بود كه نقش حيدر (يكي از دو راننده ميني بوس كه با هم رقابت داشتند) با پرداختي خوب هم پتانسيل مناسبي براي ايجاد يك كمدي داشت و هم زمينه اي جهت بروز توانمندي هاي اسلامي در بازيگري. اين فيلم علاوه بر استقبال نسبتاً خوب مردم در اكران، سيمرغ بلورين بازيگري جشنواره چهارم را نيز براي اسلامي به ارمغان آورد. در اين دوران، اسلامي بازيگري پركار بود؛ به طوري طي سالهاي ۶۴ تا ۶۷ در هشت فيلم بازي كرد كه هريك از اين آثار به دليلي نتوانست از تمام ظرفيت هاي اسلامي در بازيگري استفاده كند: فيلم هاي «آوار» (،۶۴ سيروس الوند)، ميهماني خصوصي (،۶۵ حسن هدايت)، بهار در پائيز (،۶۶ مهدي فخيم زاده) كه فيلم هاي خوب و آبرومندي بودند به دليل تعدد شخصيت ها و فيلم هاي «معما» (،۶۵ حسين زندباف)، آشيانه مهر (،۶۶ جلال مقدم)، مقاومت (،۶۶ احمد نيك آذر)، جهيزيه اي براي رباب (،۶۶ سيامك شايقي) به دلايلي چون مشكلات فيلمنامه يا نقش و يا ساختار، موفقيتي   براي اسلامي در بازيگري به حساب نمي آيند.
در سال ۶۷ مسعود كيميايي فيلمسازي قديمي كه در آخرين نقش هاي ماندگار و تأثيرگذار و همچنين شرايط مناسب براي بازيگر كارنامه اي پربار داشت، پس از فيلم «تيغ و ابريشم» كه توفيقي نيافت و در فيلم بعدي اش «سرب» قصد داشت با ساخت يك فيلم خوب به دوران اوج آثارش در دهه پنجاه دست يابد، براي نقش نوري خبرنگار (پس از منتفي شدن حضور فرامرز صديقي) به سراغ اسلامي رفت. براي اسلامي كه تا آن زمان به غير از موارد معدودي (نظير جلال مقدم و سيروس الوند) با كارگرداناني كار كرده بود كه فيلم هاي اول و دومشان را مي ساختند، بازي در نقشي خاص كه خوب نوشته شده است و حضور در كنار كارگرداني كه در بازيگري روش خاص و منحصر به فردي دارد فرصتي مغتنم بود كه نتيجه اي درخشان در پي داشت. نقش «نوري» با فراز و فرودهاي خاص، ديالوگ هاي تأثيرگذار، گريمي متفاوت و بازي درست و متناسب تبديل به نقشي در كارنامه اسلامي شد كه در كمتر نقشي به اين ميزان توفيق دست يافت.
سكانس هاي «ارتباط نوري با بچه هاي جلوي سينما پس از كتك خوردن» ، «خلوت نوري در اتاقش كه با آمدن حاج مهدي عكس زنش را روي ميز برمي گرداند»   و «جلوگيري از سوار شدن دانيال به لنج در اسكله» جزو لحظات ماندگار بازي اسلامي در فيلم است مخصوصاً در سكانسي كه مونس همسر دانيال بر روي لنج در حال ضجه زدن است و دانيال را صدا مي كند. نوري (اسلامي) كه جهت اثبات بي گناهي برادر بايد دانيال را به دادگاه ببرد، در حالي كه جلوي دانيال ايستاده لحظه اي اشك به چشم مي آورد و نگاهش را به آرامي به دريا مي دوزد و با پشت دست سعي در پنهان كردن بغضش دارد، بازي دقيق و فوق العاده اسلامي در تلفيق دو حس متضاد خشونت ظاهري و عطوفت پنهان يكي از تأثيرگذارترين سكانس هاي سينماي ايران را رقم مي زند. خود اسلامي نيز در سال ۷۲ (حدود يك سال قبل از مرگش) در گفت وگويي سرب را تنها فيلمي مي داند كه از آن رضايت كامل دارد. اسلامي در جشنواره هفتم فجر براي بازي در اين نقش كانديداي جايزه بهترين بازيگر شد كه متأسفانه به دلايلي به جايزه دست نيافت.
«شاخه هاي بيد» (۶۷) نخستين فيلم «امرالله احمدجو» فيلمي بومي روستايي بود كه آن چنان مطرح نشد. خواستگاري (،۶۸ مهدي فخيم زاده) فيلمي در ژانر كمدي بود كه با استقبال خوبي مواجه شد و «دل نمك» (۶۸) فيلم متفاوت «امير قويدل» با مايه هاي عرفاني (كه در سال هاي پاياني دهه شصت مدتي رونق يافت)، نيز به دليل تعدد شخصيت ها، علي رغم محاسن فيلم نتوانست اوجي ديگر در كارنامه اسلامي باشد. در سال ۷۰ اسلامي در دو فيلم بازي كرد كه هر دو ساخته مهدي فخيم زاده بود: «ساده لوح» و «شتابزده» . كه در فيلم دوم نقش يك بازاري شارلاتان، نقشي بود كه علاوه بر اين كه شبيه به اين نقش در كارنامه اسلامي ديده نمي شود، امكان يك بازي بيروني و پرتحرك را نيز كه كمتر در آثار قبلي اش ديده مي شود، براي وي فراهم كرد. همچنين اين فيلم به دليل محدوديت شخصيت هاي اصلي امكان پرداختن به آنها در فيلمنامه بسيار خوب ايجاد شده است تعدد شخصيت ها يكي از عوامل عدم توفيق نقش «اسلامي» در تعدادي از آثار اوست. تبعيديها (،۶۹ جهانگير جهانگيري) و مستأجر (،۷۱ رحيم رحيمي پور) نيز فيلم هايي متوسط و ضعيف از كار درآمدند و طبيعتاً نقش اسلامي نيز نمودي در آنها نداشت.
«طعمه» (۷۱) اولين و تنها ساخته فرامرز صديقي تا به امروز فيلمي حادثه اي بود كه نقش اسلامي در آن نقشي مكمل به حساب مي آمد اما شايد بتوان اين نقش را- معلمي بازنشسته كه از سر اجبار با يك باند قاچاق مواد مخدر همكاري مي كرد- تأثيرگذارترين نقش فيلم دانست. ارتباط معلم تنها و گرفتار اعتياد با افسر مبارزه با مواد مخدر (با بازي فرامرز قريبيان) كه روزگاري شاگردش بود و رفاقتي كه پس از سالها پا مي گيرد و منجر به ترك اعتياد او مي شود، يكي از ظرايف فيلمنامه «طعمه» به حساب مي آيد كه با بازي خوب اسلامي و قريبيان فيلم را در جايگاهي بالاتر از فيلم هاي حادثه اي معمولي قرار مي دهد.
سهراب تا سهراب سومين و آخرين فيلم «عباس شيخ بابايي» تاكنون، آخرين نقش محوري اسلامي در سينما به حساب مي آيد كه نقش فردي معتاد در زندان بود و اسلامي توانست بازي خوبي در كنار ايرج راد ارائه دهد؛ هرچند كه عدم اكران اين فيلم سبب شد كه اين بازي انعكاس نيابد. فيلم «بدل» (،۷۲ جهانگير جهانگيري) آخرين فيلم اسلامي بود كه با درگذشت وي در اواسط فيلمبرداري (۷ مرداد ۷۲) در صحنه هاي بعدي فيلم فقط از صداي بازپرس استفاده شد. اسلامي در چند سريال نظير سمك عيار (۵۴) مرغ حق (۶۷)، هشت بهشت (۶۹) و روزگار وصل (۷۱) نيز بازي كرد كه در اين ميان نقش مدرس در سريال مرغ حق از بقيه شاخص تر بود. اسلامي از اوايل سال ۷۲ در صدد به روي صحنه بردن نمايش «زير گذر لوطي صالح» بود كه با درگذشتش به مرحله اجرا نرسيد.
هادي اسلامي بازيگري مستعد و توانا كه متأسفانه به جز معدودي، شانس حضور در برابر دوربين كارگردانان مطرح و شاخص و نقش هاي خاص را نيافت. ۱۳ سال قبل هنگام فيلمبرداري «سهراب تا سهراب» اسلامي كمي دلگير بود از تنگ نظري ها و ناديده گرفته شدن بهترين نقشش در سرب در جشنواره و اميدوار به كارهاي خوب آينده... كمتر از يك سال بعد كه خبر درگذشتش را شنيدم برايم باوركردني نبود و اكنون بعد از ۱۲ سال هنوز هم...

تازه هاي خبر

شام عروسي در جشنواره فيلم فجر
فيلمبرداري فيلم «شام عروسي» در شهرك غرب تهران آغاز شد.
ابراهيم وحيدزاده ضمن بيان اين مطلب اظهار داشت: در سكانس اولي كه در خانه اي واقع در شهرك غرب تهران فيلمبرداري مي شود بازيگراني همچون «نيكي كريمي» و «امين حيايي» حضور دارند.
كارگردان فيلم هاي «معادله»، «عشق فيلم» و «تحفه ها» درباره علت طولاني شدن پيش توليد پنجمين فيلم خود افزود : نبود بازيگردان فيلم در كشور و همچنين آماده نمودن امكانات و تجهيزات جهت انجام جلوه هاي ويژه از دلايل طولاني شدن پيش توليد فيلم بوده است. طبق برنامه ريزي انجام شده فيلمبرداري «شام عروسي» در پنجاه و پنج جلسه در مدت شصت روز انجام خواهد شد.
وي درباره داستان فيلم نيز گفت: فيلم يك مضمون اجتماعي طنز دارد و مربوط به يك مراسم عروسي با شكوه است كه بدون پول برگزار مي شود. وحيدزاده با اعلام اينكه فيلم «شام عروسي» براي حضور درجشنواره فيلم فجر آماده خواهد شد افزود : ترجيح مي دهم اولين نمايش فيلم در جشنواره فيلم فجر باشد؛ چرا كه مي توان از بار تبليغي جشنواره جهت معرفي فيلم استفاده كرد.
در شام عروسي كه فيلمبرداري آن را داريوش عياري بر عهده دارد ، علاوه بر نيكي كريمي و امين حيايي بازيگراني همچون پويا اميني ، مارال فرجاد، محمد رضا هدايتي و سيروس ابراهيم زاده حضور دارند.
خورشيد در قاب
000279.jpg
«خورشيد در قاب» عنوان كتابي است به قلم رحمت الله اميدوار كه به تازگي از سوي انتشارات سوره مهر منتشر شده است. نويسنده در اين كتاب كه پژوهشي است پيرامون تصويرگري معصومين در سينما با طرح سئوالاتي سعي در شكافتن مسئله تصويرگري معصومين در سينما و رسيدن به پاسخي منطقي براي آن دارد. اينكه آيا اساساً تصويرگري معصومين در سينما ضروري است؟ آيا تصويرگري امري مجاز و مشروع است؟ آيا موانع و مشكلات، جنبه جامعه شناختي داشته يا جنبه فقهي آن مهمتر است و آيا اين موانع قابل رفع هستند؟ و... پاسخ به اين پرسش ها دغدغه نگارنده بوده و وي كوشيده پاسخ هاي مناسب براي آنها بيابد، اما اين كاوش فقط فتح بابي است براي گفتگو و تحقيق جدي و ژرف تر در اين زمينه.
شايان ذكر است، اين كتاب در ۱۸۰ صفحه به شمارگان ۲۲۰۰ نسخه، در قطع رقعي و در پنج بخش: «مقدمات» پاسخگويي به پرسش نخست، مشكلات و موانع جواز تصويرگري معصومين در سينما، نبرد با موانع و مشكلات و حل بحران، «گره گشايي» اثبات جواز تصويرگري معصومين در سينما و بررسي مسائل فرعي تصويرگري معصومين در سينما عرضه شده است.
۳۰ فيلم ۳۰ فيلمساز
دعوت از كارگردانان، براي پروژه ۳۰ فيلم، از جمله اقداماتي است كه كانون كارگردانان خانه سينما در حال پيگيري دارد.
سيامك شايقي، سخنگوي كانون كارگردانان سينماي ايران ضمن اعلام اين مطلب به خبرنگار هنري گفت:  اين پروژه شامل فيلمهايي است كه به سفارش صدا و سيما به صورت سينمايي ويدئويي و همچنين به صورت ۳۵ .م.م توليد مي شوند. بنابراين به اعضاي كانون كه مدتي است كار جديدي نساخته اند اطلاع مي دهيم تا اگر تمايل دارند در اين پروژه مشاركت كنند.
وي بحث خاص و جديدي را در كانون كارگردانان مطرح ندانست و گفت: منتظر هستيم در دولت جديد برنامه هاي فرهنگي و سياستهاي هنري اعلام شود.
سيامك شايقي كه چندي قبل در مقام كارگردان «باغ فردوس، پنج بعد از ظهر» را جلوي دوربين برد در جشن خانه سينما، فيلم را شركت داده است و مي گويد: احتمالا اكران عمومي آن با توجه به اينكه زمان مناسبي براي نمايش تا جشنواره فجر نخواهد بود بعد از جشنواره است.
بهره مندي ۱۰ كارگردان فيلم ۱۰۰ از امكانات فيلم سازي حوزه هنري
برگزيدگان مسابقه فيلمنامه نويسي كه موفق به كسب رتبه هاي اول تا دهم شده اند از امكانات حوزه هنري براي ساخت فيلمنامه هايشان جهت شركت در جشنواره فيلم ۱۰۰ بهره مند خواهند شد.
مسئول اطلاع رساني حوزه هنري كرج گفت: نفرات اول تا دهم مسابقه فيلم نامه نويسي از امكانات ساخت فيلمنامه هايشان از قبيل دوربين فيلمبرداري و تجهيزات بهره مند مي شوند.
سيد عبدالرضا ناظري از آمادگي دفتر هنرهاي تصويري حوزه هنري كرج براي سرمايه گذاري در بخش توليد آثار كوتاه خبر داد.
وي اضافه كرد: دفتر هنرهاي تصويري اين حوزه با سرمايه گذاري آثار كوتاه كه با موضوع كرامت و ارزش هاي والاي انساني و ديني توليد مي شود به پربار شدن سطح جشنواره فيلم ۱۰۰ كمك مي كند.
ناظري خاطرنشان كرد: در جشنواره سوم قصد داريم به اهداف عالي حوزه هنري كه حمايت از توليد آثار ارزشمند و كشف و پرورش استعدادهاي جوان هنري است دست يابيم و به همين منظور با طراحي مسابقه فيلمنامه نويسي سعي در انتخاب بهترين هاي فليمنامه نويسي و سرمايه گذاري در اين بخش شده است.
وي اظهار اميدواري كرد تا پايان شهريورماه برگزيدگان اين مسابقه توسط هيات داوران مشخص و اعلام شود.
گفتني است، سومين جشنواره فيلم ۱۰۰ به همت حوزه هنري سازمان تبليغات اسلامي و با مشاركت شبكه سوم سيما ۲۲تا ۲۴ آذر ماه جاري در كرج برگزار مي شود.

سايه روشن هنر

۷۰ درصد اهداف تحقق يافت
در برنامه سوم توسعه پيش بيني شده بود تعداد فيلم سينمايي توليد شده از يك عنوان به  ازاي  يك  ميليون  نفر در سال ۷۹ به  ‎/۲۶ ۱ عنوان  به  ازاي  يك  ميليون  نفر در سال۸۳ افزايش  يابد.
به  گزارش  واحد مركزي  خبر عملكرد اعلام  شده  در ۸۳ معادل  ۰‎/۹ عنوان  به  ازاي  يك  ميليون  نفر است  كه  در مقايسه  با هدف  تعيين  شده  معادل  ۲۹ درصد عدم  تحقق  نشان  مي  دهد.همچنين  شمار عناوين  موسيقي  توليد شده  و تكثير شده  با رشد متوسط  سالانه  ۳‎/۲درصد از ۳۰۹ عنوان  در ۷۹ به  ۳۵۰ عنوان  افزايش  يافته  است . براساس گزارش  عملكرد برنامه  سوم  عناوين  موسيقي  توليد شده  در ۸۳ نسبت  به  هدف  برنامه  حدود ۴۲ درصد كمتر است .
در بخش  فعاليتها و خدمات  ديني  اقدامات  برجسته اي  نظير اجراي  نهضت  قرآن آموزي  ، تصويب  و اجراي  طرح  توسعه  و ترويج  فرهنگ  ايثار و شهادت ، اعزام  مبلغان  ديني ، ارائه  آموزشهاي  تخصصي  براي  روحانيان  ، حمايت  از پژوهشهاي  كاربردي  ديني ، اعتباري  مساجد و اقامه  نماز صورت  پذيرفته  است ، كه  به  رغم  فقدان  شاخصهاي  آماري  در ۱۳۸۳ نسبت  به  سال  گذشته  از رشد قابل  قبولي  برخوردار است .
اصول زيبايي شناسي را قرآن تبيين كرده است
حجت الاسلام ايازي ، قرآن پژوه و محقق با اشاره به اينكه اصول زيبايي شناسي دين را قرآن تعيين كرده است، يادآور شد: يكي از موضوعات مهم زيبايي شناسي دين، اخلاق است.
به گزارش گروه دين و انديشه «مهر»: حجت  الاسلام سيد احمد علي ايازي ، به مناسبت برگزاري همايش زيبايي شناسي دين گفت : براي دريافت دركي زيبايي  شناسانه از دين، در بين قرآن، سيره نبوي و اخلاق، بايد در ابتدا به قرآن رجوع كرد. ايازي افزود : اگر بخواهيم بحث زيبايي  شناسي را در ابعاد فرهنگي آن پيگيري كنيم، شايد نمونه اعلاي آن، اخلاق باشد، چون اخلاق است كه به زيبايي  شناسي ديني ، تجلي مي بخشد. در واقع يكي از موضوعات مهم زيبايي  شناسي دين، اخلاق است. اين پژوهشگر علوم ديني در مورد اينكه آيا درك زيبايي  شناسانه از دين در تقابل با نگاه شريعت  گرا و فقهي از آن قرار مي گيرد، يادآور شد : بايد تفسيري از شريعت ارائه داد كه متناسب با زمان و مكان و نيازهاي جامعه باشد. در اين صورت تقابلي بين اين دو نگاه و ديدگاه وجود نخواهد داشت.
ايازي همچنين درباره «همايش زيبايي شناسي دين» گفت: فكر مي كنم اين همايش بايد در سه بخش به فعاليت بپردازد، اول اينكه طي يك كار علمي و اصولي، نشان دهد مباني زيبايي  شناسي دين چيست، دومين فعاليت اين همايش مي  تواند يك تحقيق ميداني يا سفارش مقالاتي باشد كه نشان دهد در مورد زيبايي  شناسي چه چالشهايي در جامعه ديده مي شود، چون بين دين  گريزي و نگاه زيبايي  شناختي به دين، رابطه  اي وجود دارد. وي افزود : «همايش زيبايي شناسي دين» بايد راهكارها و نتايجي را كه بدست مي آورد، در اختيار مسئولان و دستگاههاي ذيربط فرهنگي و تبليغي قرار دهد و مشكلات زيبايي شناسي دين در ايران را عنوان كند .
همايش زيبايي شناسي دين پنجم و ششم دي ماه در تهران برگزار خواهد شد و مهلت ارسال مقالات تا۱۵ مهرماه تعيين شده است.
همايش آيين هاي عاشورايي
شورايي متشكل از نمايندگان نهادهاي مختلف كشور براي جلب مشاركت و برگزاري با شكوه و گسترده دومين همايش سراسري آئين هاي عاشورايي تشكيل مي شود .
به گزارش «مهر» ، «حسين پارسايي» رئيس مجموعه تئاترشهر و دبير دومين همايش سراسري آيين هاي عاشورايي با اعلام اين مطلب افزود : با توجه به استقبال طيف هاي مختلف مردم و هنرمندان از نخستين تجربه برگزاري همايش و ضرورت همكاري و همياري نهادهاي مختلف براي توسعه برنامه هاي اين حركت فرهنگي ، هنري و ارزشي ستاد برگزاري همايش امسال، تشكيل شورايي با حضور نمايندگان و مديران سازمان ها و نهادهاي مختلف را پيش بيني كرده است. وي ادامه داد: امسال طوري برنامه ريزي شده تا در اين شورا ، نمايندگاني از سازمان صداوسيما سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران، بنياد شهيد انقلاب اسلامي، حوزه هنري سازمان تبليغات اسلامي ، بنياد فرهنگي روايت فتح، معاونت فرهنگي ستاد كل نيروهاي مسلح و... حضور داشته باشند .
پارسايي، هدف از تشكيل اين شورا را ، ايجاد يك بسيج همگاني براي جلب مشاركت گسترده درراستاي شناسايي و معرفي قابليت ها و پتانسيل هاي فرهنگ و هنر عاشورا خواند و اظهار داشت : همكاري نهادهاي مختلف با مركز هنرهاي نمايشي و مجموعه تئاترشهر اين فرصت را فراهم مي سازد تا با ايجاد فضايي مناسب بر مشاركت گروههاي مختلف مردم، حضور گسترده همه هنرمندان ، فعالان در حوزه تئاتر كشور به دست اندركاران آئين هاي نمايشي و مجالس تعزيه در اين همايش امكان پذير شود.
دومين همايش سراسري آئين هاي عاشورايي از شانزدهم تا بيست ويكم بهمن ماه سال جاري در تهران برگزار مي شود.
جذب توريست با جشنواره هنري
پري صابري، كارگردان اظهار اميدواري كرد، با برگزاري جشنواره  هاي هنري بتوانيم در زمينه جذب گردشگري در ايران موفقيت هاي زيادي به دست آوريم.
وي كه اخيراً نمايش «شمس پرنده» را در جشنواره ي تئاتر و موسيقي ايتاليا اجرا كرده است، به ايسنا گفت: در شهري بسيار كوچك بوديم كه شهروندان آن تنها ۱۴ هزار تن هستند اما تنها با برگزاري همين جشنواره توانسته از نظر جذب توريست موفقيتهاي بسياري به دست آورد.
صابري ادامه داد: ۳۵ سال پيش يكي از اهالي اين شهر تصميم به برگزاري اين جشنواره مي گيرد و بعد از آن سالن هاي فرهنگي هنري بسياري همچون سالن هاي تئاتر،  موسيقي، اپرا و ... در اين شهر ساخته مي شود. وي با اشاره به استقبال تماشاگران از نمايش شمس پرنده گفت: خوشبختانه اجراي ما بسيار مورد توجه قرار گرفت و بازتاب بسيار خوبي داشت هرچند «شمس» خود نيروهايي دارد كه موجب موفقيت اين نمايش شده است. با ديدن رونق اين شهر كوچك غبطه خوردم كه چرا ما در ايران نمي توانيم چنين كاري كنيم. وي در ادامه تاكيد كرد:  براي جشنواره ي امسال حتما يك نمايش اجرا مي كنم اما هنوز درباره  متن آن به نتيجه قطعي نرسيده ام. صابري احتمال داد نمايش «ليلي و مجنون» يا متني ازپيراندلو نمايشنامه نويس ايتاليايي را اجرا كند. وي در پايان گفت: خوشبختانه يا متاسفانه كارهاي من نيازمند فضاهاي بزرگتر و امكانات بيشتر هستند اما هرگز منتظر نبوده ام تا شرايط مناسب ايجاد شود؛ زيرا معتقدم انسان ها خود بايد براي گرفتن موقعيت مناسب تلاش كنند.
شايان ذكر است، وي از ابتداي تاسيس بنياد رودكي پيشنهاد اجراي نمايش «ليلي و مجنون» را در تالار وحدت مطرح كرد اما تاكنون پاسخي روشن دريافت نكرده است.

|  اقتصاد  |    اجتماعي  |   انديشه  |   سياست  |   سينما  |   فرهنگ   |
|  ورزش  |

|   صفحه اول   |   آرشيو   |   بازگشت   |